REKLAMA

Losy kolei, czyli jakie plany PiS na reformę? Rozmawiają Cezary Kowanda i Przemysław Iwańczyk

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2015-11-25 14:40
Czas trwania:
11:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
31425 Przemysław Iwańczyk jest popołudniowy program Radia TOK FM w naszym studiu Cezary Kowanda tygodnik polityka anty Noblem w dzień dobry mówi będziemy o tekście z najnowszego wydania polityki losy kolej o tym co planuje nową władzą w stosunku do do naszych do naszej komunikacji kolejowej właśnie krótko mówiąc czeka nas wiele zmian tak naprawdę chodzi o to by znów sprowadzić wszystko do 1 firmy, która będzie obsługiwać wszystkie Przewozy tak nie mam ja przecież powiem Rozwiń » panu podróżowała niedaleko tydzień temu z Pszczyny do Katowic tam wsiadł do pociągu Intercity, ale niestety nie mogą kupić biletu na dworcu w Pszczynie na pociąg Intercity polecono mi bym znalazł kierownika pociągu takiego znalazłem chciałem zapłacić za bilet ale, płacąc kartą okazało się, że terminal nie działa tuż przed wyjściem z pociągu w Katowicach okazało się, że jedynym rozwiązaniem jest wystawienie mi mandatu w, a zdarza się w natomiast 101 firm to chyba się raczej nie uda, bo ten proces tego drobnica wania tego dzielenia częściowego prywatyzowania usług żąda więzienia on zaś tak daleko, że teraz nie bardzo z tym stanie nawet PiS go cofnąć rejestr podmiotów w sumie w u tego nie wini, ponieważ jest bardzo dużo podmiotów w ramach grupy PKP niektóre z nich został ostatnio sprywatyzowany w ale przybyło w ostatnich latach też sporo przewoźników samorządowych poza tym jeszcze odchodząca ekipa miała plany tak naprawdę tworzenia kolejnych spółek w UE, więc jest to już raczej raczej wszyscy stracili tutaj tutaj rachubę, a jedynym takim rozwiązaniem teraz realny, chociaż też tak naprawdę trudnym i stworzenie, choć wspólnego biletu starczy, żeby bez względu na to ile z tych spółek ile pasażer mógł kupić bilet z Adą bez przesiadka i po drodze, żeby to był 1 bilet, żeby wiedziało na czym ta i w dowolnej kasie oczywiście, żeby każda kasa sprzedawała każdy bilet to jest bardzo istotna sprawa i Tosię teoretycznie może udać taki system, tym bardziej że, gdy TENIS Kasi jakaś Polska mnie Polski wyjątek, że na torach wielu przewoźników to, że są trwale rozparcelowane na aż tyle instytucji to chyba to był wyjątek tak grać, jeżeli chodzi o rozparcelowaniu w grupie PKP to jest rzeczywiście wyjątkowe natomiast to, że na różnych odcinkach jeżdżą różne koleje samorządowe państwowe prywatne to akurat zdarza się i chociażby w w Niemczech Wielkiej Brytanii tylko, że tam pasażera to nie interesuje, ponieważ tam pasażer może kupić 1 bilet na całą podróż w i spółki same już między sobą się rozliczają i 1 zwraca drugiej czy ta pierwsza płacili jeszcze innej w i pasażera tak naprawdę nie interesuje natomiast u nas spółki nie są w stanie się porozumieć ze sobą nie są w stanie stworzyć wspólnego biletu za akcję pasażer musi kupować osobne bilety to wychodzi zazwyczaj oczywiście drożej z i do tego jeszcze, jeżeli chce oszczędzić to musi np. zagłębiać się w poszczególne cenniki w poszczególne promocje np. 1 spółka ma taką promocję druga spółka ma inną promocję one ze sobą niż żaden sposób skoordynowane w i to rzeczywiście bardzo trudnej w związku z tym kolej w Polsce staje się tak naprawdę atrakcyjna tylko dla osób, które jadą z Adobe bez przesiadki u nas jest coraz mniej pasażerów przesiadkowych natomiast na końcu podstawą funkcjonowania kolei trasą pasażerowie przesiadkowych, bo wiadomo, że nikt nikt nie będzie w stanie dowiedzieć się każdego z 1 miejsca w kraju do drugiego bez przesiadki w UE chodzi o to, żeby te przesiadki były szybkie bezpieczne, że było wiadomo, że ten pociąg następny poczeka u nas się z tym problem, ponieważ dziś są różne spółki notowane nie chcą na siebie czekać w liście 1 spóźnia pociągi 1 spółki jest kurzawka PKP Intercity to często jest tak, że podział na kolei Mazowieckich przewozów regionalnych odjeżdża z i nie można się przesiąść mają oczywiście musi być wspólny bilet żeby, żeby pasażer od początku wiedział ile zapłacisz, czyli idea jest jak najbardziej słuszne pytanie jak mi się Matu do rachunku ekonomicznego w dół tak naprawdę są są 2 pytania to znaczy czy chcemy, żeby ten wspólny bilet oznaczał tańszy bilet automatycznie z nowo, jeżeli on będzie oznaczał tańszego to oczywiście wtedy przewoźnicy będą musieli w jaki sposób tę stratę sobie zrekompensować tak jest np. załóżmy PKP Intercity i jacy przewoźnicy regionalni dogadają się, że ktoś kupując w Social bilet na Pendolino z Warszawy do Krakowa ten bilet jest ważny na dojazd do dworca Warszawa Centralna np. SKM kończy kolejami Mazowieckimi i później jesteś ważny na przejazd n p . z Krakowa do Wieliczki kolejami małopolskimi gdzieś w pobliżu Krakowa tak jest n p . w Niemczech tam się kupuje bilet na pociąg Intercity Express to oni też ważny na na te odcinki regionalne, żeby rozpocząć podróż i żeby zakończyć podróż oczywiście wówczas był ktoś będzie musiał temu tę kwotę ponieść tak czy to będzie PKP Intercity czy będzie przewoźnik regionalny tworzą wspólnie jakąś ofertę w tej dyskusji, ale tak naprawdę pasażerowi pomogłoby już nawet to, żeby ten 1 bilet był szum o najbardziej atrakcyjnych ofert poszczególnych przewoźników wstęp na szkodę, jeżeli ktoś w tej chwili kupuje 2 osobne bilety na szkle nie wie o tym, że w przypadku przewozów regionalnych często bardziej opłaca się kupić taniej bilet kilometrowi tylko bilet w ramach takiej oferty połączenie dobrej cenie i takie oferty są na wkład w szkoleniach Wielkopolski czy wózki kolej aglomeracyjna wszędzie nazywają się inaczej pasażerowie o tym nie wiedzą idą w jakiś czas gdzieś w Polsce ta kasa ta kasjerka też często nie zna wszystkich ofert, bo ona zna oferty te w swoim regionie, ale często niewielkie oferty ma spółka na drugim krańcu Polski przez to płacą więcej niż nawet gdyby po prostu zsumować najbardziej atrakcyjne oferty poszczególnych przewoźników, żeby nigdy tego nie dopłaca, ale mówiąc o rachunku miał też na myśli przeprowadzenie na powrót konsolidacji, bo to też rozumiemy jako zabieg taki logistycznym będzie kosztować i to niemało ich tak naprawdę nie bardzo wiadomo czy czy PiS chce dokonać tej tej konsolidacji on mówi o stworzenie tzw. holdingu w, żeby wszystko to co zostało w państwowych rękach ściśle ze sobą współpracowało, ale to niekoniecznie by oznaczało że, żeby powstała 1 spółka to po prostu bardziej chodziło o to, żeby nie było tak jak do tej pory np. że prezesi PKP Intercity przewozów regionalnych w ogóle ze sobą nie współpracują żaden sposób tylko żeby, zachowując te 2 spółki o odrębne ich zmusić do tego, żeby oni np. właśnie mieli wspólny system sprzedaży biletów, żeby uhonorowali w jakimś tam zakresie swoje swoje oferty myślę, że to bardziej w tym kierunku w tym kierunku będzie szło nic w kierunku stworzenia znowu takiego 1 wielkiego wielkiego molocha, bo do tego już tak naprawdę droga byłaby bardzo trudna, tym bardziej że te poszczególne spółki się mu się w dużej mierze w dużej mierze usamodzielniły mają na wkład własny też projekty unijne teraz ciężko byłoby to wszystko scalić w jedno w nie powodują to jakiś problem, więc tutaj bardziej chyba chodzi o to, żeby to coś zostało w państwowych rękach względnie samorządowych na kolei zmusić do współpracy no tutaj taka jest taki np. straszak w postaci ulg ustawowych, bo powiedzmy szczerze miał bardzo istotną grupą klientów kolei w Polsce są studenci, ponieważ studenci mają w 1051 %ową zniżkę to powoduje, że kolej dla nich tania, a często jest tańsza nawet od połączeń autobusowych i na wielu trasach studenci chętnie korzystają, ale w oczywiście te ulgi ustawowe zwraca rząd nowa wystarczyłoby np. żeby rząd powiedział, kto nie honoruje wspólnego biletu ten nie zostanie zwrotu ulg ustawowych wtedy wszyscy będą honorować wspólny bilet nieważny w przeciwnym razie stracą bardzo dużo klientów na ile jest to troska o pasażerów o ich wygodę na ile kalkulacje polityczne z tekstu losy kolej dowiaduje się też, że w zarządach firm kolejarze mają zastąpić finansistów i czy to, aby nie jest tylko ukłonów choćby w kierunku związków z pewnością tak to była bardzo taka kontrowersyjna decyzja poprzedniego rządu, żeby wymienić tak naprawdę tych wszystkich szefów spółek kolejowych na osoby z branży finansowej, które wcześniej miał żadnego doświadczenia na kolei w dal uznano, że są taką świeżą krwią, że nie będą uwikłane w te wszystkie różne układy w i PiS od początku bardzo krytykował, ponieważ sprzyja związkom zawodowym, które były na wojennej ścieżce z tymi właśnie menedżerami z tam ostatnio doszło nawet do takich drastycznych wręcz sytuacjach wyrzucaniem związkowców z rad nadzorczych spółek grupy PKP, ponieważ menedżerowie stwierdzili, że ci związkowcy jednak niczego dobrego tam nie robią tylko powodują chaos w teraz te wszystkie zmiany zostaną cofnięte ono w wielu dziedzinach w góry Górnictwo chociażby w energetyka PiS jest taki Sojusz ze związkami zawodowymi kolei jest podobnie także w lot w myśl, że w ogóle troską o pasażera to jest pkt 2 pkt 1 to jest kwestia wyrzucenia tych ludzi którzy, którzy byli bardzo niechętnie i PiS-owi, który też PiS było był niechętny no, a przy okazji to oczywiście będzie oznaczało zwiększenie zwiększenie roli związków zawodowych na pewno, ale po to, też jest taka, że raport Najwyższej Izby Kontroli, które zostały opublikowane wczoraj mówił o tym, że interesy państwa przy prywatyzacji spółek PKP wracamy do sprawy nie w pełni zabezpiecza interesy państwa właśnie on w nurt jest bardzo, zwłaszcza kontrowersyjna prywatyzacja PKP energetyki, który PiS był tak był tak przeciwny natomiast ci menedżerowie zwani tak dosyć potocznie na kolei bankomatami bardzo chcieli jej prywatyzacją rzeczywiście poniosła duże pieniądze prawie 1,5 miliarda złotych natomiast został sprywatyzowany podmiot, który jest monopolistą głos, jeżeli ktoś ma początki jeździ po Polsce jest przewoźnikiem w to ten prąd z do sieci trakcyjnej dostarcza PKP energetyka i nikt inny, ponieważ PKP energetyka jest właścicielem podstacji trakcyjnych może sobie prąd kupić kogokolwiek innego, ale nikt inny nie ma dojścia do tej sieci trakcyjnej poza energetyką jest rzeczywiście na po pierwsze, było pytanie czy należy prywatyzować takiego monopolisty to drugi jest wart, bo w teraz można powiedzieć, że on jest wart może jest wart 1,5 miliarda morza jest wart dużo więcej skoro jest skoro jest monopolistą w raporcie NIK też wrócił do tematu no tzw. Never Mind Store, czyli po co nam było Pendolino czy ta posłusznie kupiliśmy Pendolino czy nie w miniony tylko, że mam wrażenie, że nikt zapomniał o 1 rzeczy to znaczy jedno zazwyczaj i też izba odeszła przyjęła taki taką tezę, że Nowiny tak naprawdę przewoźnik wykupił zbyt nowoczesny pociąg gorzej pamiętam dobrych kilka lat temu, gdy planowano zakup w polskie linie kolejowe obiecywały, że będziemy jeździć 200220 już niedługo 250 km / h i taki pożar najbardziej ma rację bytu i kiedy decydowano o zakupie tego pociągu w 8 przydać, a w międzyczasie 1 pociąg wyprodukowano okazało się, że do tych 250 to jest droga daleka, a i 200 to jest w wielu miejscach jeszcze, że jeszcze niemożliwe w także do torby jak pokazuje, że ten podział na tych bardzo wiele spółek doprowadził do 1 najgorsze rzeczy, że one ze sobą nie są żaden sposób skoordynowane, że 1 robi coś, a druga robi coś innego i później mamy albo zbyt nowoczesny pociąg na nasze tory albo zbyt nowoczesne tory na pociągi do Łodzi n p . to właśnie, który miał jechać 50 minut nieprędko to nastąpić Cezary Kowanda tygodnik polityka było moim gościom dziękuję bardzo dziękuję państwu też dziękuję za wspólnie spędzony czas w imieniu ulica Majewskich Kamila Wróblewskiego Przemysław Iwańczyk kłaniam się i zapraszam na informację Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz z rabatem 40%. Wybierz pakiet Standardowy z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA