REKLAMA

Zmiany w systemie edukacji. Rezygnacja z testu szóstoklasisty to dobry pomysł? O tym prof. Marek Konopczyński

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-11-27 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:22 min.
Udostępnij:

W Polsce uczniowie poddawani są testom już od pierwszych lat szkolnych. Jednak Ci, którzy dziś chodzą do piątych klas, mogą odetchnąć: na koniec szkoły nie będą mieli państwowego egzaminu. Minister edukacji zapowiada likwidację sprawdzianu. To dobra decyzja?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze śniadanie w dołku mu szóstą 25 na zegarach i 15 sekund Piotr Maślak jakże się cieszę, że może z państwem się spotkać ten piękny piątkowy poranek piątek piątek piątą jakże to wspaniale brzmi przyznają państwo i przy tej okazji jakże miłej jak zawsze została w sferze spotykam się z panem prof. Markiem Konopczyńskim deptak to lektorem pedagogium wyższej szkoły nauk społecznych w Warszawie po to, by w tym kociokwik różnych informacji politycznych strachów Rozwiń » na Lachy porozmawiać o tym co naprawdę ważne, czyli o edukacji naszej młodzieży dzień dobry panie profesorze dzień dobry czempion tuż po jeziorze jest może tak ją powitać was serdecznie musimy to pan panie Tomaszu Kopka proszę zanotować Ciech dodajemy do naszej listy co piątkowej panie profesorze trwają dyskusje spory jak ma wyglądać cała reforma reformy edukacji może jeszcze do tego nawiążemy, jeżeli czas dzisiaj pozwolę się, by zacząć od tego co pewne, bo pani minister ogłosiła w sposób jednoznaczny niebudzący wątpliwości tegoroczni szóstoklasiści po raz ostatni właśnie piszą czy pisali sprawdzian szóstoklasisty koniec tego typu testem dobrze czy źle nareszcie chciałoby się powiedzieć szkoda, że jeszcze będą pisali w tym roku, ale już jak dziś są to rozumiem, że tempo wzrostu także media nie można tego zatrzymać natomiast nareszcie ktoś odważył skończyć z pewną Maniów, którą stronę mamy do menu mamy od pewnego czasu do czynienia myśmy na antenie tutaj z panem panie redaktorze kilkakrotnie w mojej na ten temat rozmawiali i największym skrócie w czas skończyć z testu poziomu rozumianą jako z sprawdzani jakichkolwiek kompetencji umiejętności wiedzy test szóstoklasisty jest szczególnym przykładem aberracji edukacyjnej, dlatego że po pierwsze, szkoła ponad podstawowa gimnazjum jest obowiązkową szkołą w związku z tym testy do obowiązkowej szkoły ma wyłącznie jedno zadanie udzielić wycinanie łączyć w Marsylii z lasu, gdzie dzielić na dzieci lepszej dzieci gorsze prawda absurd sytuacji Polek jeszcze na tym, że gimnazja są rejonowe i w związku z tym do gimnazjum Rejonowego pójdzie to zarówno dziecko, które osiągnie wybitne rezultaty to jeszcze jakieś dziecko proszę nie beznadziejny rezultaty w teście, ponieważ jest zameldowany w tym rejonie w tym rejonie już nic nie wspomnę o tym z obu spotkaniach w rodzaju przemyt chowanie ich przy przemieszczania się migracji do zewnątrz wewnątrz w szkolnych wewnątrz śmieje miejsce lepszych wyjazdów do lepszych rejonów po to, żeby tylko moje dziecko było w lepszym rejonie nowy biznes podobno taki jest taki jej przemalowanie powstał w inny to jeszcze pół biedy gorzej, gdy szkoły poprzez różnego rodzaju formalne czy nieformalne zabiegi zmniejszają swój rejon oczka do 2 kamienic znam takie przypadki publiczne bardzo dobre szkoły w Warszawie, wydając 2 kamienice średnia wieku w kamienicach 58 no i skoro nikt z rejonu no to przyjmujemy spoza rejonu spoza rejonu wiadomo i tu już zaczyna się i zręcznościowe zabawa, że wiara jest także grali z gry edukacyjne miejskie straże nie wiem jak szkoła może zmienić rejon, ale rozumiem, że to jest kwestia polityków na poziomie miejskim, czyli radnych prawda ci powstaje cała jakaś patologia ruchów po to, żeby tylko nie wiem po dziś poziom przy czym wybierać lepszych uczniów bez sensu całkowicie bez sensu teza, że egzamin szóstoklasistów czemukolwiek służy oprócz dzieleniu dzieci na lepszych gorszych moim zdaniem jest nie do obronienia, ponieważ nie trzyma się żadnych racjonalnych argumentach mówi o praktycznym wymiarze panie profesorze, a 1 z naszych słuchaczek pani Ewa twierdzi, że jesteśmy bardzo uparci że, że rozmawiamy na ten temat, bo inne zgodnie z założeniami sprawdzian nie jest egzaminem selekcyjny jeśli zależy nam na wykształceniu społeczeństwa i nie marnowaniu na to pieniędzy publicznych to sprawdzamy czy nauczyliśmy tego, czego powinniśmy co zostało obiecane w podstawie programowej to znaczy, gdyby tak było to byłoby pół biedy Otóż, gdyby i Braniewie i słuchaczy się powierzyć ten wprawdzie niczego nie wnosi, dlatego że ta wiedza i informacje wynikające z tego sprawdzianu jest kompletnie nie wykorzystywane adresy tak oto wyobrażam, że jest wykorzystywana panie profesorze w takiej oto sposób, że lepsze gimnazja używam docelowo słowa lepsze wybierają najlepszych uczniów no tak źle, że osiągnął najlepszy wynik w dobie inkluzji włączania wszystkich dzieci do powszechnej edukacji przypominam jest to obu edukacja obowiązkowa wewnętrznie dzielimy się nie frustruje my młodzież, a mówiąc o wykorzystywanie mienia przejętego na myśli mnie na myśli to, że informacje wynikające z tego testu są wykorzystywane później w pracy szkoły Otóż te informacje z nieco sfrustrowanej idzie to do szuflady do akt dziecka i nauczyciele, którzy z nim pracują nie mają zielonego pojęcia w jak i jaki był wynik wynik tego testu wie tylko, że dziecko przyjęte to znaczy spełniła jakiś tam i kryteria, bo formalna, bo my merytoryczne ale gdy ta choroba, jakby jest nieco poszerzona, bo mówimy o szeregu może mówić o szeregu innych testów trzeba mu zbić argumenty irracjonalny żyje i test jest wyrazicielem czy pokazuje rzeczywisty poziom wiedzy czy poziom kompetencji żaden test na świecie nie staje takiego testu takiego poziomu pokazać dlatego testy należy traktować jako coś zupełnie pomocniczego marginalnego ani jako cel sam sobie to ja odpowiem jeszcze naszych miast, bo pani Ewa pyta, dlaczego nie zaprosiliśmy do rozmowy pana dr. Smolika centralnej komisji Egzaminacyjnej pani Ewo, regularnie gra równie często jak pan profesor pan Smolik także jest gościem pierwszego śniadania na stoku my panie profesorze czy pana zdaniem to wyłączenie testów czy rezygnacja z testów szóstoklasisty jest w stanie to wystarczy, żeby wyeliminować tę patologię polegającą na dzieleniu dzieci, o których pan mówił umiera przy kinie właśnie to może to może to jest tylko takie ruchy pozorne nie to nie jest ruch pozorny to jest 1 ze strategicznych ruchów w moim odczuciu natomiast droga przekomarza spadnie tak tak tak to jak dlatego ja tutaj taką może wręcz idealną postawę przyjmuje mnie natomiast 122 oczywiście szkoła wymaga gruntownej przemiany, ale może nie tyle organizacyjnej instytucjonalnej filozoficznej lepszym niż rok zgubili gdzieś filozofii szkoły i jej nie odpowiadamy na pytanie, dlaczego współczesna szkoła ma służyć czy tylko ma być miejscem, gdzie dzieci spędzają ileś tam godzin w jest lekko się frustrujący 33 lub nie znając do końca nierozumiejący istoty tego chodzenia do szkoły czy szkoła ma być rzeczywiście miejscem rozwoju no ja jestem za tym, żeby szkoła rozwijała ucznia, a nie wyłącznie zajmowała czas i dostarczała do głowy ucznia tej informacji często bardzo nie po niezbędnych robót wrócę do tego w do tej doktryny zbadań wynika, że mniej więcej około 30 % z wiedzy wyniesionej ze szkoły jest przydatna przydatne w życiu dorosłym lato po co kilkanaście lat się uczyć dla 30 % wiedza 70 % wiedzy jest w uczenie otrzymuje młody człowiek otrzymuje zupełnie innych źródeł pan powiedział że, że te egzaminy przy test szóstoklasisty dzieli dzieci, ale przy Agorze miałem pytanie co dalej, bo idą dzieci do lepszego gimnazjum i dzieci, które w szkole podstawowej miały bardzo dobre średnie w tym lepszym gimnazjum mają gorsze średnio, ponieważ oczekiwania wymagania i poziom jest dużo wyższy co skutkuje tym, że potem te dzieci z gorszych gimnazjów dostają się do lepszych liceów, bo mają wyższą średnią, a te dzieci z lepszych gimnazjów się nie dostają, bo mają niższą niż było jaśniej mamy dalszą grę pozorów taką mógłby tu coś w rodzaju taki dysk funkcjonalności systemu edukacji, bo albo system edukacji budujemy w postaci piramidy w, czyli tworzymy tak jest w inny system, że najlepsi osiągają najlepsze rezultaty ukoronowaniem tych rezultatów edukacyjnych są studia, ale panie redaktorze, jeżeli w za moment będziemy mieli więcej miejsc na studiach bez opłat niż studentów niż studentów w związku z tym uczelnie będą robiły wszystko, żeby każdego przyciągnąć do siebie i rewitalizuje możemy się tylko pomarzyć oczywiście pytanie czy elitaryzm w tych czasach w ogóle jest w jakimś jakimkolwiek rozwiązaniem demokracja nie lubi litery z lnu i nie, dlatego że głos czy to wykształconego niż wykształconego tyle samo znaczy zawsze łatwiej jest politykom manipulować sobą nie wykształconą i tyle wykształconą i z osobą dobrze wykształconą jest tutaj też za to wziąć litery z edukacyjnym uzupełnia powoli umierał wraz z z 0 z odejściem monarchii z odejściem takich systemów opartych na rządach pewnej grupy w ścisłej grupie to wieczny rządach to jeszcze grupa tworzyła wokół siebie elity i delicje wspomagały władze w tej chwili przy tak taki płynności zmiany władzy ten elitaryzm jest edukacyjny nikomu nikomu niepotrzebny, ale idąc dalej tym tropem ja w ogóle mam nadzieję, że nowa pani minister spojrzy szerzej na cały problem edukacji jest np. absolutnie za przywróceniem zewnętrznych matur w nie zewnętrznych nie porównywalnych matur, ponieważ nie da się człowieka porównać do drugiego człowieka można określać pewne poziomy można określić pewne strategie rozwoju natomiast jej nie można wszystkich równać do 1 z wymianą wnika dla mnie matura zewnętrzna była zawsze jak powstała była wyrazem braku zaufania do nauczyciela w 23 nie ufam ci nauczycielu, więc ktoś inny będziecie sprawdzanie profesorze wie pan doskonale, że nauczyciele bardzo często przepychali w swoich słabszych uczniów w swoich o to, żeby lepiej wypaść w ocenie swojej wewnętrznej a bo lubię tam Janka do Jankowic podpowiem coś tam na maturze to znaczy ja powiem tak nauczyciele lepiej znali swoich uczniów niż z diabli jakikolwiek złożone z wizją dużych i ja wiem, że nauczyciela wie, że polskiego nauczyciela wierzę w to, że ten nauczyciel, jeżeli widzi pewną sprawiedliwość edukacyjnej w wizjerze ten słabszy uczeń bardzo ciężko pracuje, ale niech nie będzie nie ma takich przymiotów intelektualnie jak ten wybitny, który często jest może większym leniem i nikogo oczywiście nieco obrazić to, jeżeli ta pomoc temu słabszemu uczniowie mama miała polegać na tym, że w i nieco inaczej prowadził tego ucznia to prawdę mówiąc to jest też zadanie edukacji, a niedawno też rozmawiają w redakcji już nie w telewizji z kolegami na ten temat uznaliśmy, że my ja zdawałem egzamin wstępny do liceum, czyli ja wybieram z liceum na tym poziomie można było wtedy zresztą teraz też można ja zdawałem egzamin wstępny wbił bardzo dobrze to było weryfikacją przez obcy narzędzie w rodzinie darząc mnie ani sympatią ani antypatii bardzo dobrze gratuluję panu czy to EFSF nie, dlatego że pewne jest to na pewno tak rzeczywiście wreszcie dostał w inny czy to nie jest także my wracamy do tego co było dobre, bo trochę ślepo naśladowali Szmyd masowo na masową skalę zachód absolutnie egzaminy powinny wrócić do na studia przynajmniej na niektóre kierunki egzaminy być może powinny wrócić do liceów, ale w ogóle powinno się patrząc na system edukacji wrócić do takiej dobrej starej zasady, że są nie 3 typy szkół i pocieszyć nie pasuje tylko 2 typy szkół, czyli pewna szkoła nie powszechna i pewna szkoła bardziej elitarna, czyli pewna szkoła średnia niesie marzy system 2 typów Hagen był zgoła rywali powszechna i szkoła średnia z ofert w ten oto sposób pan prof. Marek Konopczyński stał się zwolennikiem zmian proponowanych przez prawo i sprawiedliwość jest inaczej to trochę proszę bardzo mnie nie wpisała Wikipedię scenariusz i rodziny w ja jestem zwolennikiem racjonalizowanie edukacji i tego, żeby edukacja spełniała i cel rozwoju młodego pokolenia, a nie cele i sam w sobie to znaczy, gdy pani czy nieokreślony panie profesorze moim celem jest doprowadzić do informacji, gdy szkoła koledzy z redakcji informacji za chwilę nie upatrują nie będę stał między niebem, ale nie będę stał nie będę panu w tym przeszkadza życzę panu państwu miłego dnia zaprasza na PL spotkanie ze mną w poniedziałek do zobaczenia do usłyszenia, ale pierwsze śniadanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA