REKLAMA

Komu zaszkodzi afera Volkswagena? Rozmowa z Konradem Popławskim z Ośrodka Studiów Wschodnich

OFF Czarek
Data emisji:
2015-12-11 12:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek jest studio pan Konrad Popławski ośrodek studiów wschodnich zespół Niemiec i Europy północnej dzień dobry witam serdecznie dzień dobry państwo wprawdzie już Echa wielkiego skandalu związanego z firmą volkswagen golf gdzieś tam ucichły gdy, niemniej jednak bez wątpienia wpłynęło to na wyniki finansowe firmy nędzy, a niektórzy mówią, że w pewnym sensie to także wpłynęło na całą niemiecką gospodarkę czy też może pokazuje czy Rozwiń » maluje obraz niemieckiej gospodarki nie takiego kim byśmy sobie wyobrażali zgadza się minęło rzeczywiście trochę czasu to już cała afera wydarzyła się pod koniec września w połowie września teraz już mamy grudzień teraz w zasadzie, gdzie się najciekawsze rzeczy w tej aferze, bo widzimy tak naprawdę po jakim był jej przyczynę, jakie są jej realne konsekwencja nie takie medialne jakiś jakiś wróżenia analityków i przede wszystkim też widzimy, jakie rzeczywiście odgrywa to realne konsekwencje dla niemieckiej gospodarki przede wszystkim w ostatnim czasie widzimy, że rzeczywiście spadek sprzedaży jest znaczny szczególnie na ręku brytyjskimi amerykański, gdzie sprzedaż idzie spadek sprzedaży jest dwucyfrowe to są sprzed to są spadki sprzedaży rzędu 2025 % pomimo wielkich bonusów, które oferowano świadczone na zewnątrz pomimo olbrzymiej bonusów, ponieważ np. w stanach Zjednoczonych była były to bony rzędu 1000 USD na zakup nowego auta i tak naprawdę nawet to nie wiemy do końca czy załatwia sprawy, ponieważ urząd ochrony środowiska amerykański stwierdził, że to nie wystarczy i odszkodowanie dla klientów będzie się oprócz tego należało to pan Leszek Miller i wyprzedaże modeli straż zniżki tak, żeby jak ludzie kupowali no, gdyż nie zadziałało w Lechii z powodu Amerykanie nie zadziała, ale tańsza volkswagen nie zadziałało i co gorsza w zasady być może zaciemnia nam to skala kryzysu, bo być może te spadki byłyby dużo większe, a te bonusy tak naprawdę odsunęły w czasie to co naprawdę ma nastąpić, aczkolwiek też są pewne pozytywy okazało się n p . że w Stanach Zjednoczonych większość pozwów zostanie zebrana 1 proces, a drugi trochę już mniejszy pozyty w sąd sąd w tej sprawie proces w tej sprawie odbędzie się w Kalifornii nie chciał volkswagen w stolicy samochodowej stanowi nasza Detroit, więc to jest kolejny taki aspekt, który boi, bo teraz jesteśmy na etapie takich szachów takiej koncert już ma koncern wybrał już swoją firmę prawniczą władze amerykańskie też już mają jakieś swoje stanowisko w naj zaczyna się teraz taki proces szachów amerykański teatr właśnie, kto zajmie, jakie pozycje i jak wpłynie na sąd w jakiej jakie, jakie argumenty przedstawi, żeby ten proces jakoś przychylić swojej stronie ku swoim argumentom Kalifornia, dlatego że volkswagen sądzi, że w Kalifornii sędziowie są bardziej wyluzowani człowiek nie odwrotnie oni ani bardzo chcieli Detroit uważali, że w stolicy samochodowej sędziowie będą bardziej wyrozumiali ani sosami z miasta, gdzie po prostu mu przemysł samochodowy przeżył dość poważne opady w ostatnich latach wiele fabryk zamachowiec mogą być bardziej empatyczni do sytuacji koncernu a, ale władze amerykańskie postanowi inaczej to będzie w Kaliforni, która przypomnijmy bardzo mocno stawia na ekologię i która jest jedynym stanem, który tak naprawdę prowadzi poważną, jaką politykę klimatyczną, który stawia na elektryczne samochody także no to była to jest pana troska dla koncernu przy okazji afery volkswagena okazało się, że zamieszane są też inne podmioty nowo nie da się montować urządzeń, które fałszują wyniki emisji innym bez producentów tejże prezesie, że w tym na serwerze zamieszczone firma Bosch tak jest to dość duża afera od początku wydawało się na czym było wiadomo, że poddostawcy musieli w jaki sposób uczestniczyć w tym procederze, aczkolwiek firma Bosch na początku zabezpieczyła się z takim w formowaniu, mówiąc że dostarczała oczywiście takie urządzenia, ale informowała, że koncern montuje na własną odpowiedzialność, jakie tego rodzi ryzyka jednak na razie takich doniesień medialnych wynika, że blisko takich proce blisko tego procesu, że jednak ta firma też pewnym wykazała się pewnym wiarą w swoim bardzo możliwe, że ta zostanie postawiona w Polsce zostaną postawione, jaki zarzut, a co najmniej jakimś jej menedżerom widzę też rozróżnienie ma 2 kwestie, że jak w volkswagen był oskarżono 2 kwestie 1 to instalowanie oprogramowania, które fałszowały statystyki podczas testów i zaniża mało bardzo duże emisje szkodliwych spalin związany z dieslem, a później wyszła jeszcze druga afera, że samochody volkswagena emitują znacznie więcej co 2 niż wskazują w i ta data ta druga afera w ostatnich w ostatnim tygodniu, że na razie koncern został z tego uniewinniony podobno o tamte doniesienia nie były prawdziwe i to jakoś niewielką skalę niewielu niewielką liczbę aut dostawczych, ale dotyczy ten problem także już to jest jakiś pozytywny poza koncernu na pewno nie są jeszcze za górką tych wszystkich problemów jeszcze wiele usłyszymy, ale i jest to jakaś światełko nadziei dla firmy również to na razie nie zastopował, bo my plany podbicia globalnego rynku przez firmy volkswagen, a czy to przypomnijmy, że ma odwagę niesie z globalnym graczem jest 0303. 0303 . producent świata podziemne Real Motors i toyocie jednak mieli bardzo duże ambicje i nawet pewne nadzieje ku temu że, że w ciągu oni mieli taki plan, że do 2000 osiemnastego zostaną globalnym liderem i kiedy ogłaszali przed kilkoma laty wydawało się, że to są mrzonki, ale jednak w ostatnich latach całkiem nieźle doszło, szczególnie że Niemcy są dobrze z UE niemieckie koncerny w ogóle gospodarcze są dobrze pozycjonowane na rynkach azjatyckich szczególnie w Chinach to jest to jest teraz czołowy partner Niemiec po popołudniu Europejski po Stanach Zjednoczonych rzeczywiście biznes tam rozwijały się do tej pory fenomenalnie no i teraz trafił i do tego jeszcze w ostatnich latach próbowali większej ekspansji na rynku amerykańskim, gdzie do tej pory silniki diesla miały bardzo złą opinię, że to są raczej silniki do traktorów panie do samochodu są głośne niedobre nieekologiczne mają oni z Anitą swoją ekspansję próbowali przełamać ten trend, jakim obdarzają właśnie kolegi może grać podkreślać ekologicznych podkreśla, że mają zupełnie nowe silniki Super ekologiczne jak widać stado tą drogą nie pójdą dalej raczej właśnie z porażkę i włodarzy wydały, tym bardziej że Japończycy Amerykanie inwestują w nowe silniki elektryczne silniki właśnie w silniki które, gdyby notowanej na zasadzie działają w sensie emisji, więc taka porażka także PR-owe z pewnością przysporzy zwolenników swojej konkurencji czy PR-owe porażka, ale jednocześnie, obnażając zapewne problemem są 2 interpretacje tego kryzysu jednak, że to było takie samo oszustwo, że koncern był pazerny na zyski i t d. ale ja przychylam się ku drugiej mianowicie takiej, że jednak jest to symptom pewnych problemów strukturalnych tej firmy grania niemieckie koncerny motoryzacyjne mają olbrzymie problemy z przystosowaniem się do norm ekologicznych oni produkują w gruncie rzeczy limuzynę samochody większych silnikach nieekologiczne i do tego oparte na standardowych spalinowych silnikach i mieli do tej pory olbrzymie problemy, a być może nie chcieli z inwestowaniem w takie nowoczesne rozwiązania w samochody elektryczne samochody hybrydowe to zdecydowanie w tych aspektach dominują albo koncerny azjatyckie, które są szczególnie bardzo dobre w wytwarzaniu baterii samochodowych, które nawet Niemcy jeśli produkują to muszą ściągać właśnie od azjatyckich producentów, a po drugie mamy teraz wejście na rynek nowych zupełnie konkurentów zupełnie innej bajki to właśnie może tego wątku pochodzimy po informacjach Radia TOK FM w informacji już za kilka minut o godzinie dwunastej 20 pan Konrad Popławski zespół Niemiec Europy północnej ośrodek studiów wschodnich jest państwa moim gościem informację, że kilka minut po informacjach wracamy do naszej rozmowy Cezary łasiczka program Owczarek jest studio pan Konrad Popławski zespół Niemiec i Europy północnej ośrodek studiów wschodnich zagramy o aferze volkswagena koniec roku przed nami, ale także wyniki finansowe, więc można już, że to przyjrzeć się w konkretnym efektom tej przerwy rezultat tamtej tej afery i także spojrzeć na rynek samochodowy globalne, ale także na gospodarkę Niemiec przed informacjami z wojną Panos pojawiający się o konkurentach tak tak tak po w zasadzie tego roku widzimy, że nasila się zupełnie nowy trend na rynku wchodzą na niego firmy, które do tej pory z motoryzacją nie miał nic wspólnego mówimy tu o takich koncernach jak nawet Google jak EPO i chińscy producenci i oni oferuje zupełnie coś nowego oni oni chcą, żeby te samochody były automatyczne, żeby one same myślały za kierowcę, żeby przejęły dużą część kierowania samochodem bardzo się tego boją niemieccy producenci w tym roku właśnie szef volkswagena jeszcze przed wybuchem afery zwrócił uwagę na problem, że ma on nas żyje ich nowymi konkurentami nie są już tradycyjni producenci Francuzi Amerykanie General Motors czy Toyota, ale właśnie ci producenci elektroniki, którzy są w stanie wymyślić zupełnie nowe mózg tego komu tego samochodu mogą mogą mogą nadać mu zupełnie nowe właściwości co może doprowadzić do tego, że Niemcy w którymś momencie staną się tylko dostawcą sprzętu, a cały program ma oprogramowanie całą śmietankę z tego wszystkiego będzie będą sprzyjały koncerny w te elektroniczne internetowe, które będą wymyślały oprogramowanie i coraz nowsze zastosowania i dla nich taki najnowszym przykładem tego wszystkiego jest firma Samsung, która właśnie produkuje wspaniałe bardzo dobre bardzo ergonomiczne dobre telefony, ale całe oprogramowanie do do nich wymyśla gry poprzez swój system Maćka Android i tak naprawdę większa większa część zyskowności z tych produktów to idzie ma na idzie idzie idzie idzie na konto Googlea GI z tego względu samcem jesteś coraz większych problemach strukturalnych i w związku z tym w ostatnich w ostatnim w ostatnim roku producenci niemieccy podjęli bezprecedensową decyzję wspólnymi siłami wykupili i producenta map i na nawigacyjnych, który dzięki czemu chcą sobie właśnie zacząć pracować nad jakimiś oprogramowania tak, żeby te samochody mogły mogą żyć, żeby ich inżynierowie mogli zacząć pracować nad tymi samo jeżdżących samochodami, które są już bardzo poważnie testowany właśnie czy w Kalifornii czy nawet w Chinach czy 3 czy Japonii i żeby nie zostać z tyłu dźgał na razie te samochody pojawienie się choćby taki popkulturowy opowieści, czyli różnego rodzaju serialach chyba bardziej serialach Gminny jako o takie urządzenia, które albo buntują się albo zupełnie nie trafiają do celu Chin na razie takiego wystraszeni podkreślenie niedoskonałości tej opowieści pop kulturowej my zobaczymy co będzie dalej chciałbym przepraszamy za 8 lat na nadmienić jednak, że jest to już, że w przypadku gospodarki też nie popkultura tak już w Kalifornii np. opracowała specjalne przepisy prawne także, by umożliwić testowanie samochodów te samochody są testowane już w tym roku przeprowadzono bodajże test, że taki samochód samoczynnie sterowane oczywiście kierowca kontrolował wszelkie ruchy przyjechał z 1 Wybrzeża stany Zjednoczone na drugi zupełnie sam tam kierowca tylko interweniował, w jakich sytuacjach, więc już fazy testowej zaczęły w Niemczech też już jest praca na takim ustawodawstwem atest przypomnijmy, że ta nie musi być także od razu te samochody zaczną same już być może przez siebie przed na początku będzie jakiś kierowca, który będzie kontrolował albo jakiś operator zdalny, ale myślę, że te niemieckie koncerny wiedzą co robią wiedzą, że zagrożenie realne Alto to właśnie dokładnie o tym, mówię, bo właśnie przepisy prawne były n p . w centrum 1 z odcinków serialu, który się zajmuje kwestiami sporami prawnymi i 71 samochodów miało spowodował wypadek my teraz jak, do którego momentu odpowiedzialny kierowca w tym momencie są podzielone firma, która zainstalowała oprogramowanie i t d . tak dalej mówiąc to kto miał namyśli, mówiąc że chodzą do popkultury czy jego pojawienie się w tej przestrzeni sztuki kopiujące żyć i dna, ale to jest temat na inną rozmowę przy okazji afery volkswagena okazało się, że firmy niemieckie przy okazji zdobywania kontraktów czy inwestowania czy spod podbijania nowych rynków też stosują praktyki, które no są raczej negatywnie oceniane przez ekspertów od etyki mówi m. in . o bankach niemieckich tak rzeczywiście niemiecka gospodarka ma z tym problem mieliśmy w ostatnich latach wysyp różnych afer, w których właśnie niemieckie koncerny to czołowa gospoda czołowe koncerny KON gospodarcze okazywały okazywało się, że to nie działały w taki sposób jak przywykliśmy do sądzenia niemieckiej gospodarki IC mianowicie, że była to afera m. in. filmy w Siemensie która, która poprzez różne praktyki korupcyjne po prostu kupowała sobie kontrakty w różnych zakątkach globu bardzo podobna sytuacja dotyczyła spółki córki volkswagena, czyli firma man produkujący autobusy, a mamy też sytuacja, której pan mówi teraz, czyli Deutsche banku, który po prostu, bo w opinii wielu analityków Noble troszeczkę takim kasynem, że nie do końca informował swoich klientów o rozmaitych ryzykach związanych z inwestowaniem w różne w ruch wzrósł w różne aktywa finansowe i rzeczywiście niemiecka Gos i co gorsza większość z tych afer została ujawniona nie przez niemieckie instytucje publiczne nie przez niemieckie służby nie przez niemieckich dziennikarzy, ale najczęściej były to amerykański instytucję były to albo o niej najczęściej, aby jakaś amerykańska prokuratura albo albo komisja nadzoru giełdy amerykańska, na które znak, na której ma niemieckie spółki są często notowane co pokazuje, że jednak w jaki sposób ERM jest jakiś problem ze standardami w niemieckim biznesie, że to, że to jak Niemcy zwykł o sobie myśleć to rzeczywistość odbiega od tego wszystkiego i czeka ich dużo pracy taki najnowszy najnowszym przykładem takiego takiego też takiej sytuacji jest sytuacja niemieckiej federacji piłkarskiej, która też okazywało się okazało się, że prawdopodobnie była zamieszana w jakiś procent, a propos jakiś proceder korupcyjny przy okazji kupna mistrzostw świata przy okazji angażu ubiegania się mistrzostwa świata i co ciekawe prokuratura niemiecka zareagowała na ten problem zrobiła nalot to, że tak powiem na, a jej siedzibę dopiero po 2 czy 3 tygodniach od wybuchu afery także to też budzi budzi budzi takie wątpliwości co do wiarygodności jednak tych instytucji czy to jednak powiązaniach pewnych instytucji publicznych ściął koncernami nie są zbyt bliskie właśnie jest, bo z 1 strony rozumiem mamy kwestie tego jak Niemcy już myślą o sobie swoim biznesie o standardach etycznych z drugiej strony też jak świat postrzegał gospodarka nie skończy produkty niemieckie i ich Baden obydwa te punkty widzenia się zmieniają właśnie, że jednak w jest wiele czy wszystko są w stanie zrobić koncerny do tego, żeby zdobyć, żeby zdobyć kontrakt z o kwestie etyczne na bok po ciosie weź po trupach do celów oczywiście pewnie, w których w skali globalnej to nie zagrasz wyjątkowość i gospodarki niemieckiej bale problem polega na tym, że właśnie rozbieżność pomiędzy tymi w projektowanym wizerunkiem niemieckiego biznesmena czy niemieckiego producenta, czyli czy jakości niemieckiej Anny, a rzeczywistością rzeczywiście miał od dawna od od dawna mam taką swoją tezę, że jednak Niemcy mają olbrzymi problem z tym, że oni lubią o sobie myśleć jako rzeczywiście narodzie wyjątkowymi zawsze mają ten sam problem, kiedy pokazał się fakty, które pokazują, że są to normalni w ten sposób także, że dzieje się u nich proceder korupcyjny gospodarka też nie jest taka do końca zdrowa oczywiście też nasz pomysł bardzo jej innowacyjną gospodarką o bardzo bardzo kreatywną mają wiele osiągnięć zależy też z tymi standardami jest jakiś problem skoro aż tyle firm to film z absolutnej czołówki niemieckiej gospodarki same największe koncerny co jakiś czas mamy jakiś meldunek z prasy na temat tak jest właśnie nieetycznego zachowania i tu muszą nad tym aspektem bardzo mocno pracować no właśnie to jest taki trochę alarm dla niemieckiej gospodarki, bo podejrzewam, że pewnie części tych rzeczy to co piąta co pan podkreślał tak można było uniknąć poprzez właśnie silniejszą kontrolę w Niemczech tak, jeżeli inny, jeżeli są zagraniczne podmioty ujawniają afery, a właśnie, a nie jak i służby gminne czy organizacje niemieckie czy media niemieckie Noto albo nie widzą albo nie chcą widzieć albo faktycznie to jest tak ukryte tam że, że dopiero za granicą to widać, więc to może taki Ano właśnie dla tego, żeby jednak Niemcy bar sami sobie się przyglądali ostry uważniej zdecydowanie tutaj to jest wielka wielka wielka rola dla nich, żeby jednak troszeczkę też z większą empatią podchodzić do innych krajów, a także na siły patrzeć przez właśnie wyjazd bal Belka i także patrzeć na na nas swoje zachowania etycznej też pamiętajmy o tym, kontekście, zwłaszcza w tegorocznym, który jest trudny, zwłaszcza przy tej aferze w 2 nagana, kiedy mamy 3 szczyt klimatyczny, kiedy Niemcy są 1 z największych orędowników walki ze zmianami klimatycznymi, a z drugiej strony widzimy, że wiem, jakie proceder uprawia volkswagen, czyli właśnie z pełną świadomością, że emituje bardzo dużą ilość zanieczyszczeń jeszcze fałszuje, a te dane na ten temat, a druga rzecz też wiele dni od dnia od dawna było to była tajemnica poliszynela, że tak naprawdę testy i wiarygodność testów emisji samochodów i to w jaki sposób on Soudal testowane w europejskich laboratoriach NATO to jest po prostu mało no mam bardzo niewiele wspólnego z wiarygodnością siłaczka słyszy podczas testów samochód, który jest testowany w laboratoriach, którym płaci koncern za przetestowanie, czyli już jest konflikt interesów to zupełnie inny samochód niż ten jest na naszych ulicach, bo wyjmuje się z niego radio wyjmuje się z niego wszystkie, jakie jest Momo 3 wszystkie, jakie można elementy wyposażenia tak samochód jest dużo lżejszy tak testuje się przy jakich takich warunkach, żeby te wyniki podała najlepiej to później nie dziwmy się, że samochody wykazują spalanie dwukrotnie niższe niż w rzeczywistości emisyjność trzykrotnie, aby dwukrotnie niższą czytamy w przypadku volkswagena dziesięciokrotnie niższą cenę i to jest jednak pewien sposób legalizowanie takiej hipokryzji nie no i rzeczywiście jest jej przy tolerowanie takiej sytuacji później Niemcy mówią, że kraje np. biedniejsze mają przestrzegać polityki ekologicznej no to tu jest to problem jednak pewien z wiarygodnością bardzo dziękuję pan Konrad Popławski ośrodek studiów wschodnich zespół niemieckiej Europy północnej lub państwem UE gościem dziękuję panu dziękuję bardzo informację Radia TOK FM, że chwilę po godzinie dwunastej 40 w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA