REKLAMA

Obraz i postać Matki Boskiej Częstochowskiej. Rozmowa z dr Anną Niedźwiedź

OFF Czarek
Data emisji:
2015-12-14 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
31:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie wczoraj Szanowni państwo pod siedzibą Agory protestowali też pojawili się przedstawiciele krucjaty Różańcowej niektórzy m. in. nakłaniali do modlitwy Ronaldo do do nawrócenia się i pomyślałem, że tak jest z nami wywarło wrażenie pomyślałem, że to, że taki właśnie trochę w tym kierunku nawrócenia poszedł w studiu Radia TOK FM w Krakowie jest dr Anna Rozwiń » niedźwiedź Instytut etnologii antropologii kulturowej dzień dobry witam serdecznie panie to dzień dobry dzień dobry miłość bardzo pani doktor jest m. in. autorką książki obraz i postać znaczenia wizerunku matki Boskiej częstochowskiej książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego już chwilę temu, ale tak proszę poszukać jest to fascynująca bardzo interesujące ciekawe czytałem ją z wypiekami na twarzy w OFE, a jeszcze bardzo jeszcze to wciąż ta wczorajsza manifestacja autor modlitwa nawrócenie no w ogóle wszystko się zbiegło jedno i przypomniałem się moja babcia, która kiedyś przy okazji jakiejś pielgrzymki lokalnej nie tej do Częstochowy opowiadała mi historię oby się cudownego obrazu matki Boskiej częstochowskiej w niepamięć to właśnie pochodzenia tego obrazu ale, ale pamiętam zapowiadała o o tych blizna to, które to powstały, bo jakiś szwedzki żołdak tak próbował pociąć mieczem obraz ślepy tor swe słabe narzędzia do cięcia obrazu należy to świat to wprost jest oczywisty uznaje się dziwić Nate i jak rozdają uderzył 2 × nie udało się i chyba jakoś ci co się z nim złego stało albo zaniemógł albo zmarł, a ty a, a te ślady pozostały ja tak całe życie właściwie do do czasu lektury czytam książki, że w tym przeświadczeniu, że rano przed EuroBasket Wrzosowej i zużycie babcia mnie okłamała na pewno nas koszty są koszty wiedziała, a tymczasem okazało się, że do tez w ogóle tylko 1 etap rana to jest oczywiście tylko 1, gdyby 1 z wątków związanych z obrazem albo zaczniemy od początku tak jak wspominałem baczenie po nie wspominała liceum o tym, skąd ten obraz jest a, toteż jest ważne, toteż tajemniczej to też ma wiele wyjaśnień go w no tak rzeczywiście w książce zaczynam od początku książkę pisałam bardzo dawno temu, więc ja nie wszystko mam teraz w głowie, bo zajmuje się wieloma innymi rzeczami, ale tak jestem etnografem antropolożka kulturowa on jej mamy taki troszeczkę sfery antropologii obyczaj, że aż, jeżeli zajmiemy się jakimś zjawiskiem kulturowym szukamy jego kontekstów rozmaite konteksty mogą być współczesne no ale warto sięgnąć do właśnie opowieści o początku w itd, kiedy trafiło się tak przyszedł do mnie m-commerce UE prace nad obrazem wizerunkiem matki Boskiej częstochowskiej to rzeczywiście 1 z Pierre 1 z pierwszych zagadnień to było to, skąd ten obraz się wziął i co ludzie o tym, mówią, bo obok mnie to przede wszystkim interesuje gumowce ludzie wierzą w Chinach tak jak powiedział pan powiedział oczywiście tu tu historia i wątki są rozmaite to jest wizerunek, który dla ludzi religijnych dla katolików na bardzo wielu chrześcijan to jest wizerunek niezwykły wizerunek Święty to jest przedmiot, w którym uobecnia się sacrum stąd ta opowieść o początku oczywiście z 1 strony będziemy je mieć na poziomie takim czysto naukowym z punktu widzenia historyka czy historyka sztuki poprowadzonym, ale z drugiej strony mamy to co stanowi ten element wiary przekonania opowieść ja nazywam to mało opowieściom, ale to jest mała tak w cudzysłowie, bo ta mała opowieść jest właśnie opowieścią wielką, która mówi o tym, że obraz jest niezwykła, więc jego początki zwykłe być nie mogą zapewne jeżeliby pana babcia sięgała do tych historia początków wspomniała, by Świętego Łukasza Apostoła Łukasza, który miał malować obrazy to jest rzeczywiście taka zakładzie nowa opowieść o in o wizerunkach świętych w chrześcijaństwie w ogóle, a przede wszystkim od tych obrazach maryjnych, które mają być sok z wizerunkiem prawdziwym nie do końca uczynione przez człowieka z wizerunkiem, w którym świętość, jakby bierze bierze udział już przy początku, bo oba te opowieści Świętemu Kaszuba powstaną Łukaszu mówią, że to nie jest taki wizerunek zwykłe to ma być portret, czyli bardzo bliski Berlioza pierwowzoru, bo miał narysować albo z pamięci po bo po wniebowzięciu matkę boską z dzieciątkiem albo też właśnie ona wręcz miała pozować innych opowieści o obrazie matki Boskiej częstochowskiej jeszcze mówią o tym, że im telewizora tak miał być sporządzony na stole świętej rodziny na przedmiocie, z którym ta święta postać miała mieć bezpośrednią styczność czas na stole z ostatnią wieczerzę tak to jest, więc na to mnie mój ci aplikacja sacrum jest tutaj niezwykle niezwykle istotne dotąd klasyczna opowieść o ten dom pisze, że to są te klasyczne opowieści o wizerunkach chrześcijanki chrześcijańskiej jako Herod pomija to z obrazach nie ręką ludzką uczynionych, bo nawet w tej naszej legendzie o świętym Łukaszuk też pojawia się ten wątek, że on nie dał rady namalować tego wizerunku sacrum tego wizerunku czy sacrum postaci, którą miał przedstawić przerosło go no i zasnął przy sztalugach w momencie, w którym płacz, kiedy miał namalować twarz i o czym matki Boskiej i Dzieciątka obudził się, a jak mówią pieśni stare obraz już namalowane, bo przyleciał Anioł i zakończył to dzieło tworzenia wizerunku Tyczyna w tej opowieści o stopach sobie też zastanawiać nad USA wciąż, że jeśli drukarz mógł znać Maria ataki i rysować malować z pamięcią to co z dzieciątkiem dzieciom grania na rozmowę właśnie z lisią górę wzięły obawy, że aż takich pytań nowi zostawmy to ja nie zadaje takich pytań mnie interesuje opowieść interesuje to co ludzie z nią robią jak ona też w kulturze krążek myślę, że to jest rzeczywiście fascynującą pokazująca opowieści stąd wielką winnicę na potrzebę pokazania świętej genezę on uzasadnienia sakralne ości tego wizerunku już właśnie poprzez poprzez funkcjonowanie tak bardzo rozbudowanych historii, które ma pan bardzo piękną historię to swoją rodzinę przywołał też są opowiadane przez babcie wnuczkowi różne krążą wśród ludzi i t d . tak dalej na tym na czym rzeczywiście, gdzie stała ta historia polega oczywiście możemy to osądzać w szerszym kontekście, bo to nie jest wyjątkowa historia nie nie jest to wyjątkowa legenda nie jest to wyjątkowa opowieść o początku Świętego obrazu w w całej w całej Europie, zwłaszcza tutaj w tym kręgu słynny bizantyjskim na w momencie, kiedy pojawia się w ogóle ta sztuka przedstawienia owa sztuka chrześcijańska on pojawiał się ta opowieść żona ma uzasadnienia, że można przedstawić sacrum zwłaszcza, a potem w kręgu teologii ikony to będzie bardzo mocno rozwijane w, gdzie jestem problem w chrześcijaństwo, które wyrastało prawda 1 z korzeni chrześcijaństwa był judaizm, który kwestionował możliwość przedstawienia sacrum przedstawienia Boga na w takiej postaci ludzkiej chrześcijaństwo, która opiera się na czym opiera się na przekonaniu, że Bóg pojawiło się pod postacią człowieka to jest cała opowieść o Chrystusie to jest chrześcijaństwo inaczej tym pierwszym obrazem Boga jest ciało Chrystusa, jeżeli możemy namalować wiernie ciało Chrystusa albo, jeżeli twarz Chrystusa zostaje odbita w sposób cudowny na chuście, bo to są te pierwsze opowieści o Heiro to 1 z UPO pojazd takie właśnie znaczy, że możemy przedstawić w jakimś sensie może przedstawić Boga no bo on pojawia się tam postać materialną tez początek sztuki chrześcijańskiej ta opowieść o obrazie matki Boskiej częstochowskiej może ją nazywać ludową popularną potoczną legendą i t d . w tak naprawdę to jest opowieść o tym, czymś bardzo ważnym o zasadzie tej tajemnicy, która dziś jest w początkach w liczbie takim centrum chrześcijaństwa w myśl, że tak warto o tym, też pomyśleć, że leżałem na lata opowieść ma bardzo wiele elementów powrócimy do tej opowieści z książki po informacjach Radia TOK FM informacje za chwilę o godzinie dziesiąty 20 studio Radia TOK FM w Krakowie jest dr Anna niedźwiedź Instytut etnologii antropologii kulturowej rozmawiamy o ich książce obraz i postać znaczenie wizerunku matki Boskiej częstochowskiej wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego książkę wydało wracamy po informacjach o Cezary łasiczka program Owczarek w studiu Radia TOK FM w Krakowie dr Anna niedźwiedź Instytut etnologii antropologii kulturowej obraz postać ta część wizerunku matki Boskiej częstochowskiej wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego w sny o tej książce pani tak to dzisiaj rozmawiamy mówiliśmy o o początkach prac, których się nie znamy, ale które żyją w opowieściach mitycznych podobnie rozumiem jest i jeżeli chodzi o rany, skąd te rany się wzięły dot co ciekawe tutaj pojawiają się różne różni najeźdźcy także takie jest w wasze to poziom tych w ramach rezerw może zacznę od tytułu jednak książki, bo on nie jest przypadkowe i przyszedł do mnie w momencie kiedy, kiedy pracowałam nad tym tematem oczywiście zaczęłam od obrazu od przedmiotu bardzo szybko okazało się, że to jest obraz i postaci i rany się oczywiście z tym wiążą ja jestem antropolożka, więc przede wszystkim interesuje mnie funkcjonowanie właśnie znaczenia tego obrazu, jaki nadają mu ludzie jak jak przeżywają ten obraz i musiałem ten tytuł taki właśnie nadać finalnie książce, gdyż okazało się, że obraz jest postacią postać z obrazem żarze poprzez obrazy ludzie tak naprawdę, doświadczając obecności postaci i rany, jeżeli myślimy teraz o ranach na po wizerunku matki Boskiej częstochowskiej, które widoczne są na twarzy matki Boskiej częściowo na jej szyi, ale ludzie najczęściej przywołują rzeczywiście ta najbardziej wyraźne 200 ramy na policzku Noto mamy niesamowite zjawisko mamy tzw. obraz raniony tzw. wizerunek raniony nożem, który w odbiorze przez ludzi jest właśnie poświadczeniem tego, że to nie jest wiersz wizerunek zwykłe, że to jest coś więcej niż tylko i wyłącznie deska i farby MO, że to jest po prostu postać i jeżeli obraz krwawi, a jeżeli obraz płacze w i jeżeli te rany się pojawiające się tam się z nimi dzieje to rzeczywiście, kiedy badamy religijność to dostrzegamy, że dla ludzi obraz staje się czymś żywym, gdyż to podstawowe na niezwykle frapująca znaczenie rany, kiedy myślimy o tym jak obraz jest właśnie przez ludzi przeżywany jako postać on nie jest dowodem na to, że rany są dowodem na to że, że obraz jest niezwykłe męża wraz z, że obraz jest związany z postacią świętom, że obraz żyje w erze jest właśnie tym miejscem spotkania z ZUS osobom wsi natomiast oczywiście kiedy, kiedy spojrzymy założę takie szersze tło kulturowe historyczne teologiczna te historie o obrazach ranionych niewątpliwie one są zakorzenione w wielkim znowuż w sporze, który był u początków chrześcijaństwa po dziś dzień się przewija w rozmaitych nurtach chrześcijaństwo się tym sporze, o którym już wspomniałam w poprzednim głównym wejściu, czyli w sporze o to czy obrazy święte są możliwe i w momencie, kiedy pojawił się tam olbrzymi spór ikona plastyczne no pojawiały się równocześnie opowieści o obrazach, które zostały zranione czy Lis i usiłowali ikona okraść te ikony święte obrazy zniszczyć pojawiała się w sposób cudowny rana krwawiąca na obrazie, która udowadniała właśnie temu obrazoburczy, że to nie jest po prostu tylko i wyłącznie deska i farby to jest święta postać i że leje się prawdziwa kre w w jedno i rzeczywiście schemacie tych wszystkich opowieści tak obrazoburczy cała pada martwy, a drugi wariant mówi o tym, że się nawraca i ta geneza obraz zranionego obrazu matki Boskiej częstochowskiej Kobra zranionego jest niewątpliwie związana z tym kręgiem kulturowym i z tą olbrzymią bardzo poważną dyskusją teologiczną Akademię z naszej Polsce w polskich wariantach jedno tych autorów rany już na konkretnie wizerunku matki Boskiej częstochowskiej oczywiście jest bardzo wiele są różni inną pan przywołał Szweda to jest psia uroczy przykład tego jak działa pamięć jak działa wyobraźnia działają symbole zawsze, kiedy pytam moich studentów na pierwszym roku mamy taki krótki kurs on-line w czasie, którego pojawia się zagadnienie religijności i też katolicyzmu polskiego i przywołuje mnie zagadnienie run na obrazie matki Boskiej częstochowskiej zadaje im wredne perfidna pytanie, kto wg państwa, skąd wzięły się te rany na jej 90 % opowiadano słyszeliśmy, że to Szwedzi oczywiście to jest niemożliwe w, dlatego że MF w czasie owego słynnego oblężenia Jasnej góry obraz w ogóle nie nie znajdował się na terenie klasztoru pyta radny, który mamy widoczne jak źródła wszystkie historyczne mówią oczywiście były już na tym obrazie dużo dużo wcześniej no i 2 aż będzie też nie mieli bezpośredniej możliwości, nawet jeżeli zrywa się do klasztoru i naczynie aż do klasztoru, więc ale, gdyby obraz tam był to to takie sytuacje w ogóle w ogóle nie była my świetnie pokazuje co jak funkcjonuje postać obcego i najeść i obrazoburczy moje jak Szwedzi przejęli rolę, którą wcześniej mieli Tatarzy w tych opowieściach husyci i zależy, choć zaważy tak, bo takie nadal żyła mówi wprost ze współczesnych moich badań, gdzie ludzie przekręcając np. słowo husyci nie nie kojarząc prawda kim był Jan Hus i Ross Rus ruch husycki no ale jacyś nawet Krzyżacy się pojawili we współczesne badania jako wrogowie inni no właśnie dla narodu polskiego chyba dzisiaj Rudolf Czech, czyli ci obcy, którzy mieli się tak to co może okazać, że za teren odpowiada Donald Tusk, ale Trybunał Konstytucyjny, ale ja myślę, że tutaj ta postać po prostu obcego, który jest zmienne w po prostu jest taką taką takim workiem, do którego poszczególne poszczególni bohaterowie danej epoki mogą zostać przy pasowanie więc, więc oczywiście to jest fascynujące, kiedy się po śladzie już inne źródła historyczne źródła oparte na historii sztuki mnożone, a potem przykłada się do tego są to co zbiera się w wywiadach to co ludzie tacy ludzie mówią rzeczywiście ta wędrówka ludów obcego jest niezwykle istotna, ale jak się patrzy na źródła nie polskiej mówiąca o w ogóle ikonach ranionych w tych tekstach wieszcza właśnie tego okresu ikoną klas mu też pojawia się klasyczne obcy Europejskiej pojawi się obrazoburcze, owszem, ale pojawi się oczywiście Żyd pojawi się potem muzułmanie, więc wszystkie te klasyczne postaci obcego będą dostosowywane Ashton postać, która tej osoby, która rzuca się na obraz my potem w potem ginie albo albo jednak nawraca się więc, gdy ta tragedia miesza się nawrócił tak jak za okres tak oczywiście, więc Kmicic i Sienkiewicz potop nas z kolei cała ta opowieść sienkiewiczowski spowodowała, że żart, ale obcym jest świat niż reszta to niech nikt wcześniej też oczywiście ten świat mnie ta wojna polsko-szwedzka nazwano jakże na bardzo mi to logicznie, odwołując się do Biblii potopem mu oczywiście już w w piśmiennictwie Pauliński nie zyskała taki wymiar na wojnę o charakterze religijnym w czasie wojny kogo protestantów Treli, czyli tych, którzy byli przeciwko kultowi Marine mówi kultowi wizerunków no przeciwko katolikom, a więc, więc też w takim kontekście to mitologii racje postaci Szweda land staje się klasycznym obrazoburczy sam oczywiście wiem co, więc pasuje do tej historii o organach w kościele dwoje pani przyzna się też naszym słuchaczom, że przez lata myślałem, że Czarnecki zwrócił się przez morze, dlatego że w tym potop w Tychach zostanie plan się zło złączy żydowskie zużyte w ogóle jakaś wcześniejsza tak epoki kto, gdzie w ogóle to był ocean i odtajnienie zwróci ci Szwedzi to taki, bo taka właśnie bardzo plastyczna Magma historyczna, w której wszystko pięknie wpisywał Schwedt Czarnecki potop i taraban Nate i tam zwierz jest album Harry, który się broni w żadnej coś jeszcze mamy obronę Świętego miasta obrony twierdzy na cudowną obronę, która nas do łóżek historycy przykładają do tego ma takie szkiełko jednak naukowe bardziej to ta no trudno tu mówić o jakiejś z cudownych zjawiskach i rzeczywiście cudownej obronie to dość racjonalnie mu tak danina, a nie inaczej mnożą się po prostu potoczyła się mnie, więc dziś 1 cud, ale poważna wojażach i nordic wal ten cud powraca w opowieści Teresy bitwy warszawskiej oraz, więc też Maria Borowska czy to pod postacią obrazu czy też, gdyby po objawiająca się żołnierzom rosyjskim MAK Radzieckim sprawiła, że to czuć jak ja ci drudzy, czyli Polacy odnieśli zwycięstwa, ale po do tego wątku innych też właśnie obrazów postaci powróciły po informacjach studia w Krakowie dr Anna niedźwiedź Instytut etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego rozmawiamy o książce obraz i postać znaczenie wizerunku matki Boskiej częstochowskiej informacje o informację w latach Cezary łasiczka program Owczarek w studiu Radia TOK FM w Krakowie z dr Anna niedźwiedź Instytut etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego rozmawiamy o książce pani doktor zatytułowanej obraz postać znaczenia wizerunku matki Boskiej częstochowskiej książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego przed informacjami mówi właśnie pani, nawiązując do 3 od od, odnosząc do do tytułu, że jeśli mówimy o takim byczek, który trochę jest wizerunkiem trochę jest pan winny osobą cudowną objawiającą się to właśnie i osobą z wizerunkiem interweniujący w różnych trudnych sytuacjach, a to w ne właśnie przy okazji różnych ataków sytuacji kryzysowych oblężenia Jasnej góry, że wspomnimy to chyba najlepiej znane z książki z filmu, ale także cud nad Wisłą, ale także ta osoba postać wizerunek obraz osoba działa w różnych sytuacjach przypomnimy sobie nie wiem pielgrzymki net obrazu Neil właśnie czasem te liczby autentyczny autentycznego obrazu, a czasem jego kopii ta, która też Bahlsen nabywała takie własności magiczne czy święte gminy, ale też w myśl o tej interwencji w momentach, kiedy dniem pielgrzymki były zakazywane czy utrudniano w czasie wczasach PRL -u i znowu mamy interwencje osoby od nich to osoby to obraz tak to jest w załóż takie najbardziej chyba frapujący dla mnie moment jako badaczki jak to się dzieje jak to funkcjonuje, że mimo, że przedmiot staje się osobą Mirza no właśnie ludzie budują tak niezwykle głęboką muszę powiedzieć na oba badania były bardzo często niezwykle poruszający po prostu głęboką duchową relacje z obrazem postacią, że to jest to jest w nim fascynujące w tej polskiej opowieści jest właśnie to, że to jest zarówno zbiorowe jak indywidualna i te 2 wątki te 2 poziomy próbowałam pokazać i jakby nic, a wokół takich 2 symbolicznych określeń krążą cały czas w tej książce z 1 strony ten obraz postać to królowa i ten wątek, który dziś w takim kontekście Ręczno Narodowym możemy pociągnąć one, jeżeli nie mogłam jej historia ma też taki wymiar po prostu związków między budowaniem dawnej pewnego bytu o charakterze państwowym ale jakby ta zbiorowość wspólnota wspólnota jak wiemy dziś antropologiczny w innych naukach społecznych humanistycznych wspólnota jest nieustannie obrażana nasi nieustannie tworzy i odtwarzać do tego są potrzebne i symbole i rytuały i miejsca na jej fantastycznie rzeczywiście ten obraz i postaci i miejsce święte, jakim stała się jasna Góra jedno w wspomaga tworzenie tej tożsamości i można to rzeczywiście pięknie prze prześledzić taka patrząc na również na nas na historię jak pewne opowieści w tej historii powracają i krążą wizowe Marika, a druga to matka i to co jest zresztą przyznaje, że ciągnie mnie ten temat bardzo bardzo wciągnęła nienagannie powraca czy taka bardziej bym powiedział indywidualna relacja z tym obrazem z obrazem postaciom inni szalenie emocjonalna, że założy, że się robi tego typu badania Etnograficzne pan to ja powiem tak no bardzo wiele moich rozmów czy rozmów, które prowadzi je moi studenci, którzy pomagali mi częściowo w tych badaniach to były rozmowy, która gdzieś tam 3 kończyły się czy były przerywane urzędami jako się opowieścią, którą w zasadzie być może etnograf był tą osobą, która była pierwszą osobą, która to opowieść od od osoby usłyszała była właśnie sprowokowana pytaniem o relacje z obrazem postaci matki Boskiej matki Boskiej częstochowskiej niżej bardzo ważne są znów wrócimy do do tego symbolu znaku ran, które jak mówią potwierdzają to, że to jest postać, że to jest osoba, że to jest coś namacalnego na inny, a z drugiej strony rannym pojawiały się w tych w tych przeżyciach ludzi nie barany oznaczają cierpienia i ten wątek szalenie ważne w ogóle w Polskiej religijności katolickiej, ale i w Polskiej religijności katolickiej maryjnej matka Boska to jest Mater Dolorosa też matka Boska cierpiąca na tak, która traci syna, która no właśnie przeżywa coś co jest na razie tylko nadbrzeżne rośnie jeśli zamierzamy wykonać czynność tak dalej jak ten wątek pasji Mary jest bardzo mocno wyeksponowanym z polskiej religijności ją powraca i co pozwala on pozwala ludziom utożsamiać się z matką boską czyni ją bliższą on czyni ją również taką osobą, która staje się opiekunką pośredniczy komentarz kimś, kto też rozumie ludzkie cierpienia w związku z tym będzie się stawiał czy założy pana Boga czy do pana Jezusa do tych sił wyższych jesteś taką pośredniczy w kontrze i taką niezwykle orędowniczką w tak tak, tak więc więc te wątki są bardzo bardzo ciekawe średni dla tak jeszcze wracając do do tego jak fascynujące są w momencie, gdy sięga do współczesnych wywiadów i do naszego folkloru spisanego w dziewiętnastym wieku aktor wbiegł rzeczywiście te obrazy z potężnej bardzo różnych kontekstach się pojawia względem mogę przywołać mają po ulubioną opowieść, którą znalazłam się w źródłach etnograficznych w drugiej połowie dziewiętnastego wieku w z zanotowaną przez księdza katolickiego księdza Sierakowskiego, który był też ludu Lubelszczyzny zbieracze ludowych rzeczy wśród swoich parafian w kieleckim pion m. in. opisuje tam właśnie, że matka Boska częstochowska i kuli jest bardzo żywy ludzie taniej, a stamtąd chodzą na pielgrzymki ona ona się za nimi wstawia, ale zanotował m. in. opowieść o potopie czy znów wracamy do potopu o biblijnym potopie noe opowiada w tych w tych w tym zapisie jest taka opowieść o tym, że, kiedy noe wchodził na barkach i normalne, żeby uchronić przed potopem to miało rozmaite problemy na tej Arce i kiedy pojawiła pojawił się na tej Arce diabeł, który wygrażał mu pod postacią mysie dziury i powodował, że ta Arka zaczynała tonąć na Roosevelta no cóż jak powiada ksiądz Ciarkowski ludzie opowiedzieli no i uciekł się do najpotężniejszej pośredniczki ukląkł na środku parku przed uwaga obrazem matki Boskiej częstochowskiej, którą zabrał było oczywiście ze sobą ze swojego domu na Arkę i poprosił ją o wstawiennictwo cóż matka Boska częstochowska zrobiła oczywiście obraz nie był tylko obraz tylko obraz i postać poruszyła się na obrazie rzuciła rękawiczka rękawiczki rękawiczka przemieniła się w kotach i kod zaczął polować na owe myszy diabelskie dzięki temu Arka cudownie nie zatonęła, więc jest taki drobiazg z folkloru niezwykle uroczy, ale w nim kryją się no właśnie te rozmaite znaczenia tegoż tegoż wizerunku i postaci euro czytaj w tak ogromny żal opóźnień z tego obraz świętej, ale zrobił z Hollande, a Elblągiem, a we wsi, więc znaczy on inny obraz oczywiście obraz funkcjonuje poza czasem obrazy święte, więc jest i na Arce Noego jest ich przypadku bieszczadzkim tak dalej i tak najwięcej not to to jest sacrum sacrum funkcjonuje poza czasem i taka jest logika tych opowieści właśnie ona jest nie chronologiczna radni to wiele mówi jednak technologiczna poza czasem to petent no no tak też poza przestrzenią przemieszcza się to tam tam, gdzie jest potrzebne w danej opowieści żal powiedział jakiś prawda uniwersalnych w jakiś punkt odniesienia jakiś czysto wrócą co łączy wspólnota, a sama właśnie coś także co broni przed przed złem przed obcymi w takich sytuacjach kryzysowych traumatycznych pojawia się w nim tych małych i tych dużych Tate i jego bolid będzie powiedział nam jeszcze tam pannie z próbowały nakierować na ten okres pielgrzymek peregrynacji obrazu matki Boskiej częstochowskiej tak dalej były niezwykle drugiej takiej nowe kontakty gdzieś tam też zmieniała pochłonął życie i pokazał też właśnie pewną taką paradoksalną ość myślenia ludzkiego i jak rzeczywiście to ta może funkcjonować, jaka jest logika właśnie takiego odwoływania się do obrazu do potęgi obrazu, ale niezwykła opowieść, którą im po prostu rząd to było wydarzenie które, który miał miejsce w Polsce w czasie, kiedy w okresie MOP w okresie PRL -u na Paulinie rzeczywiście wymyślili z kardynałem Stefanem Wyszyńskim, że skoro ludzie nie mogą przyjeżdżać na Jasną górę no to właśnie po co nam się pojawia w tych pismach Wyszyńskiego to matka pójdzie do ludzi, czyli zrobiono kopię obrazu matki Boskiej częstochowskiej ona dotknęła oryginały na jej zaczęła się ta tzw. peregrynacja kopii obrazu matki Boskiej częstochowskiej, czyli każda parafia na terenie Polski miała przyjąć ten obraz na 1 dobę lub po dziś dzieje zresztą ta peregrynacja funkcjonuje już tam w swej kolejnym wydaniu, ale w tym okresie rzeczywiście to było niezwykle interesująca my cóż skoro okazało się, że obraz ma rzeczywiście mocno się ludzie przychodzą modlą się męża lotem tomy z Wyszyńskiego sprawdza się to mieliśmy tzw. za aresztowanie obrazu matki Boskiej częstochowskiej znowuż ludzie, kiedy o tym, mówią fani mówią wprost było aresztowanie matki Boskiej i aresztowanie naszej królowej przy PL ID ten niezwykły moment, kiedy postanowiono nie przestać tego z UE rytuał peregrynacji, kiedy pojawił się puste ramy bez obrazom w i ludzie modlili się przed pustymi ramami, kiedy wspominali w rozmowach ze mną ta te wydarzenia właśnie były na niesamowite, w jakich słów ludzie używali jak, w jakich słów, jakie słowa były dobierane były nie, mówi że modliłem się przed tymi ramami i w sumie nie widziałem tej matki Boskiej, ale ją jednak widziałem się i tam nie było nie było obrazu, ale matka Boska jednak była, więc te opowieści były też dla mnie na tyle intrygujące, że właśnie już utwierdziły mnie w tym przekonaniu, że kiedy piszę jako etnograf Ka o takim zjawisku jak kult wizerunku tak naprawdę będę musiała pisać o kulcie wizerunku i postaci i tych bardzo bardzo wielu różnych poziomach jak mówią czasem paradoksalnie współ obecnych 6 w ludzkiej praktyce w bardzo dziękuję im rzeczą bardzo dziękuję dr Anna niedźwiedź Instytutem etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego oba państwa moim gościem obraz postać znaczenia wizerunku matki Boskiej częstochowskiej wydawnictwo Uniwersytetu gdańskiego to książka niektóre autorką jest dr Anna niedźwiedź, który rozmawialiśmy informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu owca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA