REKLAMA

"Msza za miasto Arras". Rozmowa z Januszem Gajosem i Wojciechem Majcherkiem

Kultura Domowa
Data emisji:
2015-12-14 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę domową w studiu dzisiaj ze mną Janusz Gajos i Wojciech Majcherek TVP kultura dzień dobry dzień dobry dzień dobry i będziemy państwa zapraszać na takiej dość niezwykłe inne wydarzenie telewizyjne jutro o godzinie dwudziestej 30 na antenie TVP kultura będzie transmitowane monodram msza za miasto, ale na wykonaniu właśnie Janusza Gajosa spektakl, który normalnie możemy oglądać na deskach teatru Narodowego na teraz droga będzie Rozwiń » moty w spektaklu rozmawiać jak również pewnie będziemy rozmawiać sprawy o teatrze pokazywanym w telewizji jeśli wystarczy nam czasu to również powiemy o festiwalu teatrów Renner polskiej który, który teraz zakończyliśmy pierwszą edycję TVP kultura ale, zaczynając od samego tekstu tekstu Andrzeja Szczygielskiego Andrzej Szczypiorski pisze o wydarzeniach dokładnie z 1400 pięćdziesiątego ósmego roku inny pisał ten tekst pod wpływem z kolei wydarzeń 1968 roku, a Metheny teksty znowu mamy w 2015 roku na deskach panel drugi raz potem teksty sięgnął właśnie teraz należy no właśnie Aninie rozmawiamy tak naprawdę myśląc o tym, tekście nie myślimy ani o piętnastym wieku ani sześćdziesiątym ósmym roku tylko w domu myślimy, o czym o naturze ludzkiej współczesności myślę, że inny za chwilę postaramy się tą nazwą racjach, ale myślę, że pozwani, że przed chwilą stanowi inne większe zalety tego tekstu ja miałem okazję rozmawiać z szczypior z kim my jeszcze w czasie, kiedy grywałem w teatrze powszechnym grzywnę jedno z przedstawień powiedział mi, że potwierdził to, że miał zamiar zabrać głos na temat wydarzeń 3000 ósmego roku i nawet zaczął pisać jakiś tekst taki współczesny, którym się potem zaczął wydawać na bardzo publicystyczny i trafił na opowieść o Janie z z połowy spot z końcem piętnastego 2 WD na opowieść zanotowaną w historii miasta, a więc postanowił przez tą formą, jakby zabrać głos w sprawie tej, którego wtedy najbardziej interesowała myślę, że ten tekst ma w sobie w tej chwili pewną uniwersalność, że każde oddalenie się od powodu napisanej od czasu napisania, bo pozwala nam spojrzeć na świat na życie na nas samych na stosunki społeczne na wszystko co cudzie zawiera w naszym życiu w sposób dzisiejszy tam się odwołuje z tamtych wydarzeń z znajdujemy pewne analogie to nawet każdego dnia można odnaleźć inne rodzaje połączeń z jestem tą powieścią, ale naszą współczesność dlatego wydaje mi się, że bardzo ważny co chwilę porozmawiamy o tym jak to na scenie nie wygląda lekcja pana Wojciecha jeszcze zapytać dlaczego, dlaczego właśnie ten wybór UEFA, żeby ten tekst pokazać widzom TVP kultura, bo rozumiem, że tutaj też właśnie chyba chodzi o to uniwersalność to, że mechanizmy są takie same, że natura ludzka się niestety nie zmienia no właśnie absolutnie chyba trafnie pani to określiła też na na nasze intencje, żeby sięgnąć akt i właśnie pod ten spektakl po monodram pana Janusza Gajosa oparty na tym tekście jest dla nas to jest oczywiście takie zwieńczenie czy taki wielki finał całego roku jubileuszowego 2150 lecia teatru Narodowego i teatru publicznego byśmy w tym roku wystąpili z taką inicjatywą telewizyjnego festiwalu teatrów Polski, które miała się od niej właśnie do tego jubileuszu prezentowaliśmy różne przedstawienia z różnych teatrów w kraju, ale właśnie na finał całego tego przedsięwzięcia jedno po pierwsze, zależało nam, żeby to był spektakl teatru Narodowego i w tym przypadku mija jedno lidze absolutne mistrzostwo wykonania tego przedstawienia tego, że możemy obcować ze sztuką aktorską w pana Janusza Gajosa absolutnie sposób bez bezpośredni to zadecydowało o wyborze tego spektaklu, który właśnie nam, że więcej miejsca cały ten rok nasze obchody i zgoda, że w można powiedzieć, że jakiś sposób może przerażające jest to, że ten tekst jest uniwersalny i aktualny, bo rzeczywiście natura ludzka rządzi się mechanizmami, które są jak się okazuje niezmienne i w różnych czasach w różnych realiach powstałaby też zagrożenia, gdy emocje te manipulacje jakich jajach, jakimi się podlegam my okazuje się, że cały czas występują one może ona może to faluje, żebym mu może są momenty, kiedy troszkę się oddalają te zagrożenia, ale są też czasy, kiedy czujemy taki przypły w tego i ja się zgodzę, że absolutnie Denny ten spektakl nie ma takiej wymowy i jawnie publicystycznej aluzyjnej, że sam sobie możemy podkładać pod bohaterów jak je jakiś znany znam osoby, niemniej premiera przedstawienia w tej wersji odbyła się w maju tego roku i przez to kilka miesięcy wszyscy pół roku wydaje mi się ten spektakl nasycił się jeszcze dodatkowymi emocjami wynikającymi z naszego odbioru, więc zobaczymy jak ta telewizyjna transmisja w z jakim odbiorem się spotka naszej widowni, bo to uaktualnienie tego nam tego tekstu cieszyłem polega ona chociażby na wyjściu z tych strojów z epoki prawda dodaje pan Janusz Gajos na stronie jest w szarej koszuli szarych spodniach takiej US man, który których, który opowiada pewną historie z dniem ku przestrodze może być ku przestrodze pewnie jedno z głównych 1 z głównych punktów w tym powieści jest na powiedzenie, że ku przestrodze jestem po prostu powiedzieć nie będę zdradzał szczegółów w tym, którzy nie znają tego tekstu jest to opowieść o przerażających wydarzeniach, które zaczęły się mówi autor jest główna postać, która występuje, czyli Jan wszystko zaczęło się niewinnie, czyli tak od jakiegoś tam zdarzenia no i zaczął się rozpędzać sposób, który by się nie da później zahamować to w kierunku wielkiej tragedii NoToCo skrótowce opowiedzieliśmy o tej porze o tym, uniwersalizm nie tej opowieści i to wszystko jest prawda ja też myśląc o tym, tekście jak bym go formalnie formalnie zaprezentować dzisiaj miałem trochę bólu głowy zgodziłem się w nocy z wyobrażenia co może być jak co LPR powinno być zaprezentowane w Piastów w teatrze powszechnym 20 parę lat temu rock Long term takiej charakteryzacji, który miał prom uprawdopodobnić, że ten człowiek z tamtych czasów pojawił się wydało wyobrażeniu to bardzo naiwnej wręcz śmieszne dałoby się, że trzeba coś przedstawić w formie zupełnie pozbawiony wszelkich ozdobników, ponieważ w myśl jest najważniejsza dlatego z Dorotą rok lub pomyśleliśmy sobie, że to powinien być członek szarych na trochę ciemniejszym tle, który z dużą uwagą każe się zastanawiać nad pewnymi wydarzeniami sprzed sprzed paru wieków, ale ludzie przychodzą na tor i mają świadomość, że opowiadamy nie tylko o tamtych czasach czy są tacy aktorzy, którzy uwielbiają monodramy bo gdy mówią, że teraz scena należy do nich nikt nie przeszkadza mają władzę nad publicznością co też tacy, którzy się trochę tej konfrontacji bardzo bliskiej rynny obawiają tego, że właśnie nie ma się od kogo odbić strzelcy zaczym schować systemem, do której grupy Pance zalicza, ale wie może jestem gdzieś pośrodku wsi defensywy wyrwane z monodram jest jest formą dosyć dosyć kłopotliwą, które może po prostu paraliżować córka właśnie z powodu wyobrażeń z wodzem na scenę jakąś przestrzeń siedzą ludzie i powierzenie mienia przyjdzie z pomocą, żebym kolega po tej stronie i cała odpowiedzialność spada na mnie Sestak dreszczyk emocji, ale jednocześnie dużej niepewności też jak zawsze unikam czegoś takiego co mogłoby stanowić rodzaj i prezentacji, że aktor właśnie przyszedł nareszcie jest sam jak pani wydajność może rządzić występ daleki od tego chodzimy po prostu o o myśl myśl, której nie należy mówi o tym w dzisiejszym sposobie przedstawiania, który nie należy zakłócać niczym pozwolić tylko i docierać do ludzi i komunikować się w miarę prawdziwie, żeby uwierzyli w to, żeby się tak bym nie nudzi jak się tylko jeszcze powiedzieć bo, bo też nie nie każdy aktor w Hej Hej, chłopcy są tu dużo kryć i nie jest w stanie wykonać takie zadanie jak monodram prawda i w przypadku mszy zamiast cała gra w wykonaniu pana Janusza Gajosa widziałem ten spektakl 2 × jest dla mnie niesamowite zawsze jak publiczność od słuchali ogląda w PZL tego występu, ponieważ pan Janusz Gajos niemający rzeczywiście całego tego sztafażu teatralnego do, bo jest w sam następnie z tym krzyk krzesłem w 2 w opowiadaniach ich his historie lekturą zapisała Andrzej Szczypiorski, a my jej, siedząc tam na na nas na tej widowni widzów w bezpośredniej bliskości pana Janusza jak, gdybyśmy byli w tym świecie z tymi bohaterami to jest Invest in do jest też krytykiem teatralnym, ale naprawdę jak nie potrafię z precyzyjnie określić o o opisać jak to się dzieje, że pan Janusz Gajos to w nas wytwarza frezowania ruch to jest rodzaj jakiejś niezwykłej impreza zapewne na tym polega właśnie sztuka aktorska pięknej tajemnicy, że to jest gdzieś gest ręki tembr głosu jej akcent na odpowiednie słowo no ale gdy to jest sztuka nie dano wszystkim co tu dużo kryć i ten odbiór jest niezwykły jej toż to się czuje tak myślę, że pan Janusz Gajos absolutnie też potrafi to wyczuć, że klub publiczność słucha np. prawda, że ona jest tym świecie, ale my też czuję jest taki moment w tym dniu monodramie, kiedy jest relacjonowane tak to takie zebranie w ratuszu miejskim, na którym ma im winny być z SS są sądzone prawda i tam się sędzia uruchamia tych tych wszystkich mieszkańców, że oni mają wyjść z jakby w ten proces być włączeni i i to jest tak, że my się czujemy, że to my jesteśmy na kredyt sam w tym ratuszu w tym momencie i to coś tam od nas też zależy, więc to jest nieprawdopodobna siła tego monodramu siła aktorstwa pana Janusza Gajosa zapraszamy proszę państwa oraz do teatru Narodowego, żeby na żywo zobaczyć pana Janusza Gajosa Drwal oczywiście do TVP kultura jutro o dwudziestej 30 msza za miasto Arras transmisja na żywo z właśnie tego spektaklu monodramu w wykonaniu Janusza Gajosa bardzo panu dziękuję Janusz Gajos Wojciech Majcherek TVP kultura dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA DOMOWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA