REKLAMA

Mijający rok niezwykle udany dla polskich portów. Opowiada Artur Kiełbasiński

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2015-12-28 12:40
Czas trwania:
16:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze jest to 1241 zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM Aleksandra Dziadykiewicz dzień dobry oczywiście na sam początek raportu gospodarczego popatrzymy sobie na rynki finansowe, choć się procesje w tym tygodniu pomiędzy świętami zaraz po Bożym Narodzeniu tuż przed końcem roku w tej wielkich ekscesów raczej spodziewać się nie należy to zresztą widać po obrotach my dzisiaj w Warszawie w tej chwili obrót to tylko 130  000 000 zlotych no ale tak się Rozwiń » inaczej bym te wartości, które teraz mamy na giełdzie podam WIG 20 traci teraz wojenny 13 % notuje 1877 punktów, jeżeli chodzi o rynki walutowe to za euro płacimy 4 zł i 24 gr za 1 USD trzeba płacić 3 zł i 86 gr za franka 391, a funt brytyjski kosztuje teraz 5 zł i 76 gr w inne 2 wypowiedzi właściwie 1 wypowiedź 1 z fakty, które chciałem państwu jeszcze na sam początek raportu gospodarczego przetoczyć mu to pierwsza to Piotr Woźniak, czyli tymczasowy prezes polskiego górnictwa naftowego nudny i gazownictwo mówił o tym, że jego zdaniem należałoby powrócić do tej koncepcji, które już kiedyś była potem zostałam z różnych przyczyn zaniechano porzucona, żeby jednak wrócić do pomysłu budowy rurociągu, którym moglibyśmy sprowadzać gaz ze złóż na morzu północnym, czyli z Norwegii do Polski taki projekt kiedyś było omawiane były istniał w tej skali tej przestrzeni publicznej, ale w no to jego wyraźne życzenie został zrealizowany tak czy inaczej Piotr Woźniak tymczasowy szef PGNiG, mówi że jego zdaniem warto było do tego koncerty do tego konceptu jednak powrócić jeszcze 1 rzecz amerykański koncern Amazon i inne, mówi że będzie planował dalszy rozwój swoich centrów logistycznych w Europie w tym m. in . w Polsce przypomnę, że Amazon zainwestował w naszym kraju ponad 2 miliardy złotych teraz firma ma 3 centra jedno pod Poznaniem 2 koło Wrocławia no ale też tych centrach to zaś pracownicy bardzo różnie się wypowiadają są różne opinie na ten temat w raporty gospodarcze, a w raporcie gospodarczym zmieniamy temat będziemy mówić o sukcesach taki się wydaje w naszym studio Artur Kiełbasiński z gazety wyborczej z wyborczej bis wielki fan polskich portów dzień dobry nocy z dobra definicja faktycznie jestem fanem polskich portów USA w tym roku 2015 wynosi teraz kończy rzeczywiście po tych ziem polskich portach zaczęło się dziać się inne dobre rzeczy nawet zaczęły być zauważalny te dobre rzeczy, bo zresztą czytając twoje teksty choćby w Gazecie wyborczej nie można zobaczyć, że ten rozwój polskich portów jakoś tak wejść to jednak w tym 2015 roku przyspieszy to nie jest takie troszeczkę wrażenie, dlatego że w polskich portach bardzo dużo i bardzo dobre rzeczy działo się od 45 lat natomiast my musimy mieć świadomość, że przy takiej infrastrukturze, jaka ta miejscu są potężne inwestycje jeśli śmieje, że taka jednostka rozliczeniowa inwestycji w porcie tez 50  000 000 zł tak, że jeżeli coś robi za 1020  000 000 to w okresie tego nie zauważa Iza to pokazuje skalę inwestycji w porcie w Gdańsku sobie wyliczono, że w ciągu najbliższej dekady w portfelu spółki, które są w porcie wydadzą na inwestycje około 7 miliardów złotych tak jątrzyć myślę, że pieniądzom przez potężne pieniądze nie wiem oczywiście biletami chciejstwa i takiego optymistycznego patrzenia na rzeczywistość, ale faktycznie dzieje się bardzo dużo, a rzecz i też jest prawdą i tutaj się w pełni zgadzam, że te ostatnie kilkanaście miesięcy jest kończenie się pewnych inwestycji i my widzimy efekty tego co się dzieje i to są efekty no zupełnie niesamowite jak bardzo lubię posługiwać się takim przykładem gdańskiego Naftoportu co to jest Naftoport wyjaśnimy słuchaczom noty jest taka, a on spółka, która zajmuje się przeładunkiem ropy naftowej z tankowców na ląd część idzie do grupy Lotos, czyli do rafinerii w Gdańsku też możesz do Płocka, ale są też magazyny, które tam są naj 20 lat temu budowaliśmy w bardzo szybkim tempie ten Naftoport na zasadzie uniezależnienia się od dostaw rosyjskiego gazu to była inwestycja o charakterze strategicznym sprawi, że militarnym te można zażartować, bo musieliśmy mieć pewność jak Rosjanie zakręcą nam w latach dziewięćdziesiątych ten Kurek to przynajmniej będziemy mieli Naftoport my budowaliśmy tak, gdy prawie, że z pistoletem przy skroni i proszę państwa co się nagle okazało nagle się okazało, że to taka strategiczna inwestycja z punktu bezpieczeństwa państwa staje się fantastycznym biznesem tak proszę zauważyć czym się teraz irytują Rosjanie nie tym, że mamy Naftoport tylko, że przez Naftoport i tam zbiorniki PERN, które są w pobliżu Arabia Saudyjska wzmacnia swoją obecność w basenie morza Północnego przepływają tankowce z Saudyjską ropą je wyładował ujemny i Naftoport przestał być tylko takim właśnie w firmą, która ma zabezpieczyć, że będą nasze czołgi czy nasze samochody jeździły, a nagle wokół tego powstaje potężny biznes z roku na rok ten Naftoport się rozrasta w tym roku zapewne będzie miał największe przeładunki w całej swojej historii ewentualnie wyrówna jakiś tam historyczne rekordy i to pokazuje, że coś co było rzeczywiście dobrze pomyślanym takim pomysłem na bezpieczeństwo energetyczne staje się fantastycznym biznesem no History sukces rzeczywiście w tym, ale przecież to nie są nie tylko paliwa jako te rzeczy treści przoduje w polskich portach nie to absolutnie nie tylko, jeżeli np. popatrzymy na Gdynię gigantycznej ilości zbóż jednak się okazało, że nas trochę mniej handlujemy ze Wschodem, że trzeba inaczej układać całą swoją politykę eksportową i ten rok to jest jakiś zupełny sukcesy spółek, które eksportują pasie z zagranicy sprzedajemy je do Niemiec do Algierii polskie Polska pszenica jest w północnej Afryce no po prostu towarem premierze pierwszej potrzeby i to wszystko idzie przez porty z drugiej przez sieci strony o tym, że kolejny wątek nagle się okazało, że największe firmy transportowe na świecie doceniają port w Gdańsku tamtejszy terminal głębokowodnych kontenerowy i nagle się okazuje, że mamy bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chin do Polski do Gdańska i na nagle jest taniej nagle jest się w Chinach rzeczywiście to jakoś funkcjonuje przypomnijmy są jeszcze 2 duże terminale kontenerowe w Gdyni, który też bardzo przyzwoicie bardzo dobrze sobie radzą, więc jak tak popatrzymy na to wszystko to nagle się okazuje nie bardzo taki, przewożąc dygresja nie mieszkam w Gdyni jak bardzo często żartuje, że w pozostałej części kraju o morzu to się pamięta przez 2 miesiące, czyli w lipcu sierpniu i wtedy wiemy, że mamy może natomiast jak się popatrzy na to co się dzieje rzeczywiście w polskich portach jak się rozbudowują, jaki jest zainteresowanie inwestorów, którzy zabiegają o to miejsce, żeby temu co inwestować w porcie to po prostu dzieje się bardzo dużo, choć oczywiście są też takie punkty, gdzie można pewne mielizny, skąd to gros tych mielizn aha jeszcze chciałem tego powiedzieć, bo inny przecież nawet tym najnowszym raporcie Doing Business to coś zmieniają się polskie porty tak zostało zauważone, że te procedury trwają stosunkowo krótko i że numery są kontrole to one także są duże sprawne i weszły takie przepisy w marcu tego roku któryż nazywają port 24 tys zespół przepisów na ich sobie postawiliśmy za cel no my jako państwo, że każdy ładunek sportu, który trafia do portu ma z niego wyjechać w ciągu 24 godzin kiedyś to było nie do pomyślenia, bo chodziło Tarnów powiedzmy szczerze w portach jest około 11 typów kontroli na liście nagle okazywało, że tu trzeba poczekać na kogoś tu na kogoś faktycznie pracuje w weekendy i t d. ne i tutaj wielki ukłon do takiej może niezbyt popularnej formacji, a mianowicie do służby celnej, bo obowiązek skoordynowania tych prac do dostała służba celna w tym, że państwo generalnie się udało zdanych statystycznych wynika, że przeciętny towar, który trafi do zespołu portów Szczecin-Świnoujście po 6 godzinach jest poza portem jedne w Gdyni to wynosi około 8 godzin dość wspomnieć, że poniżej 1 % jest tam przetrzymywane w porcie powyżej doby i tutaj czasem jest wręcz problem spedytorów, którzy czegoś nie dostarczyli natomiast rzeczywiście od strony biurokratycznej to co się wydarzyło to była 1 z ustawy deregulacyjne poświęcona sportom na to się sprawdziło świetnie i rzeczywiście działa i rzeczywiście można i to, że mamy też rosnące przeładunki w portach jest m. in. skutek tego, że jednak trenerzy czy logistyce na całym świecie zobaczyli co się dzieje jest to jest ten plus do mamy teraz w nowym rządzie ministra, który ma być odpowiedzialny właśnie za gospodarkę morską także żeglugę śródlądową słuchać, bo nawet o takich planach, żeby znowu oraz stała się znakiem komunikacyjnym Marek Gróbarczyk jest stanowisko to właśnie jak ty oceniasz to, że właśnie zostało wyodrębnione Ministerstwo Gospodarki morskiej no i Marka Gróbarczyka z roli ministra co zawsze byłem tak po pierwsze bardzo się cieszę, że jest to Ministerstwo Gospodarki morskiej, dlatego że zawsze można powiedzieć, że jedno kiedyś też ktoś od transportu zajmował 3 jedno ktoś zajmował tymi kosztami natomiast specyfika branży morskiej jest jednak tak ogromna i to jest tak specyficzne tam są tak specyficzne rozwiązania prawne kontakty międzynarodowe to proszę pamiętać, że port w Gdyni czy port w Gdańsku nie jest porównywany jest między sobą tylko przede wszystkim są porównywane z Kłajpedy Hamburgiem Sankt Petersburgiem jest brutalna bardzo brutalna międzynarodowa konkurencja, jeżeli nie jesteśmy dobrze przygotowani jeśli nasze urzędy nasze prawo nie jest dobrze jest sformatowany na potrzeby tych przewoźników to po prostu przegrywamy, więc to, że będzie taki specjalny urząd nie bardzo cieszy jestem wrogiem rozrostu biurokracji w tym przypadku się cieszy no i już wiadomo, jaki jest teraz, przechodząc do personaliów i jak się państwo zapewne domyślacie nie jestem w specjalnym fanem rządu PiS jest to najłagodniej powiedziane to co może być natomiast ja uważam, że Marek Gróbarczyk jest świetnym specjalistą IT jest przykład merytorycznej decyzji, że akurat on został ministrem ds. gospodarki morskiej żeglugi śródlądowej i w tak naprawdę jest za wcześnie, żeby oceniać co się dzieje natomiast akurat nie mam wątpliwości, że to jest człowiek na właściwym stanowisku, które się zna na tym co trzyma się zajmować no to może mielizn ach, w miałeś będziemy ich zdaniem Heleny ministrowi nie zdecyduje się zawsze tak źle czuje jak tylko chwalę, bo rzeczywistość jest bardziej trudna netto co jest teraz tak naprawdę najtrudniejsze to mamy świetne te porty coraz lepiej funkcjonujące natomiast jest kłopot na styku portu z rządem tak to znaczy taki przykład sztandarowym trwa w tej chwili przebudowa takiego mostu nad martwą Wisłą w Gdańsku to jest 1 z najważniejszych mostów z punktu widzenia rozwoju gdańskiego portu no i jak tam zostanie dołożona nowa nitka w plany są piękne będziesz bił 16 × bardziej wydajny ten system kolejowy niż był do tej pory natomiast bez szczerze ja żałuję, że coś dzieje tak późno tak ten most w Gdańsku i wszystkie kwestie związane z kolejami, a powinny być rozwiązane 45 lat temu, jeżeli byśmy na czas to zrobili to znaczy przed tym wielkim boomem inwestycyjnym w portach to byłoby im łatwiej i taniej i sprawniej, a teraz tak naprawdę troszeczkę na gwałt i w Gdyni i w Gdańsku i w Szczecinie jak się popatrzy na inny na listę inwestycji to za każdym razem jest udrożnienie przejazdów kolejowych naprawa systemu kolejowego i trochę na gwałt wydajemy te pieniądze na szczęście te pieniądze są, dlatego że Unia Europejska wspiera transport morski wspiera też ten czas lub chociażby dlatego rząd jest bardzo ekologiczny tutaj powstają bardzo ciekawe systemy transportowe także statkiem coś przypływa do Gdyni i z Gdyni wtedy już pociągiem jedzie gdzieś tam na południe Europy i to są bardzo złożone systemy transportowe Alone bardzo dobrze się przysłużą naszej gospodarce, więc tą zgnilizną na razie jest właśnie ten styk sportu ze stałym lądem, czyli wywożenie z samego portu towarów, chociaż z tym jest też coraz lepiej, bo te inwestycje są prowadzone nawet taki przykład ostatnio oddano nowe bocznice kolejowe w porcie w Gdyni ile to kosztowało 140  000 000 zł to jest ta skala potrzeb ta skala tego co jest co jest potrzebne gospodarce morskiej w portach a kiedy minister Gróbarczyk w którymś już słynęliśmy mówi o tym, że na przełomie lutego i marca chciałby, żeby był już gotowy projekt ustawy o odbudowie przemysłu stoczniowego to co na ten temat myślisz o nas 50 % trochę się irytuje jednak tutaj na ministra, którego uchwale, dlatego że miało się nie zgadzam z taką wizją odbudowy natomiast ma minister jedno usprawiedliwienie na swoją rzecz mianowicie nie ze Szczecina i rzeczywiście jest różnica między tym co się dzieje w Trójmieście o tym co się dzieje w Szczecinie oczywiście jest widoczne Grzybno we wszystkich kijek kule śnieżne raport na ten temat to widać to rzeczywiście Szczecin gdzieś tam został zatrzymany w rozwoju tego przemysłu okrętowego natomiast Trójmiasto nie tym miastom ma się świetnie pod tym względem natomiast to co mnie cieszy jest oczywiście mam tylko w takie wycieczkowe informacje, bo ten projekt jeszcze nie jest gotowy natomiast to nie jest projekt p t. państwo będzie budowało statki tylko to jest projekt, który będzie zawierał pewne narzędzia czy rozwiązania finansowe, które mają wspierać biznes w budowie statków, czyli gwarancje kredytowe czy inny system kredytowania przy ulica możemy się tak trochę oburzać, a czemu tam stoczniach ma być inaczej mają być inne regulacje, ale jak kiedyś sobie w czytałem się głębiej zasady np. przenoszenia własności budowanego statku czy państwo zastanawialiście czyją własnością jest budowany statek ten jest tyle czynników decydujących się określać często w procentach albo w ułamkach, że jeżeli coś zrobiliśmy to jakiś procent należy zdać maturę, jaki do stoczni jest to niezwykle skomplikowany proces, który na, której nie ma wielu odpowiedników z takim życiu niezwiązanym z gospodarką morską i akurat tutaj gwarancje bankowe, które by zabezpieczyły, żeby ten proces całej budowy całej inwestycji był bardzo płynny nie wiem czy bezpiecznie prowadzony są ważniejsze niż w innych sferach gospodarki też obecny, o czym w ogóle mówimy no w gips takie najprostsze statki budowane w Chinach drobnicą w plecy czy masowce 82025  000 000 USD natomiast my w Polsce budujemy statki warte 100  000  000 EUR, dlatego że my produkujemy już specjalistyczne jednostki pływające czasami to jest ciężko nazwać statkiem na w Gdyni powstały jednostki takie specjalne pływające do stawiania farm wiatrowych 1 jednostka pływająca kosztować 240  000  000 EUR i to pokazuje skalę tego biznesu skalę potrzeb właśnie związane z gwarancjami właśnie związanych z systemem finansowania, więc to jest wszystko dużo bardziej złożone niż nawet w takim dużym przemyśle na lądzie i jeżeli ministerstwo będzie szło w tym kierunku, że ta ustawa będzie zawierała jakieś narzędzia rozwiązania systemowe możliwości dla biznesu tak jak zapowiada minister Gróbarczyk to może to być bardzo dobra ustawa, która w Szczecin uratuje, a Trójmiasto także pomoże wejść jeszcze na wyższy, jakby bieg czy szybkość tego co się co się dzieje jeżeli, by się natomiast miało okazać, że to ma iść tą stronę, że teraz państwo stworzy sobie jakieś 3 spółki i ogromnym wysiłkiem całego kolektywu będziemy budowali państwowe statki, bo to jednak wtedy bym był przeciw, ale wszystko wskazuje na to, że to idzie w dobrą stronę Artur Kiełbasiński GazetaWyborcza wyborcza wiz bardzo dziękuję ci za rozmowę zostaje bardzo kwaśnym przed jej końcem roku takie optymistyczne podsumowanie tego co dzieje się na polskim morzu ma nadzieję, że spotkamy się za rok będziemy mogli jeszcze pochwalić ostatnie zdanie ostatnie zdanie to jutro z polecam też gazetę wyborczą będzie, dlaczego Gdańsk ma szansę wygrać z Hamburgiem proszę was Artur Kiełbasiński bardzo dziękuję za spotkanie z jeszcze kończymy raport gospodarczy za chwilę po informacjach Radia TOK FM audycja popołudniowa Aurum zapraszam na tę edycję w imieniu Pawła Sulika tezy raport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA