REKLAMA

Marcin Popkiewicz o swojej książce "Rewolucja energetyczna. Ale po co?"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2015-12-28 14:00
Czas trwania:
26:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
5 minut po godzinie czternastej słuchamy Radia TOK FM w naszym studiu Marcin Popkiewicz ekspert ds. energetyki autor książki rewolucja energetyczna, ale po co kto o, których wspominaliśmy w radiu TOK FM zresztą jesteśmy patronem tej książki zaskoczył dziwne byłoby się nie wspominali wydawnictwo Sonia Draga zachęcam państwa do słuchania tej rozmowy komu się książka spodoba to proszę tamtędy pisać na adres konkurs małpa Stokrotka FM konkurs małpa to kropla ziemi pierwsi Rozwiń » słuchacze lub też słuchaczki, którzy do nas napiszą otrzymają książkę, w której cały 1 duży rozdział poświęcony jest komunikacji, a raczej transportowi publicznemu komunikacji w ogóle, a co jest o tyle istotne, że chciałem najpierw zacząć od doniesień z Mediolanu, gdzie dziś nie można jeździć prywatnym samochodem jutro też Niemiec dziś o moc mają do środy między dziesiątką szesnastą ktoś, kto zazwyczaj wychodzi z domu i wsiadał do samochodu teraz nie będzie zatem można w Krakowie w sobotę weszła w życie uchwała rady miasta o darmowej komunikacji miejskiej w przypadku złej jakości powietrza w UE, czyli co wydarza się na naszych oczach coś takiego co jeszcze parę lat temu, bo nie do pomyślenia przyznaje w naszym kręgu kulturowym, czyli będziemy ludzie mówili nie wolno robić tego co robił dotychczas albo przez całe życie z powodu tego, że po prostu co klimat tego nie wytrzymuje ona to nie jest kwestia klimatu rozszerzy schematu lokalnego w normalnych zanieczyszczanie samochodu są w Warszawie też dominujące źródło zanieczyszczeń np. bo nie mamy niskiej emisji z piecyków węglowych, bo mamy sieć ciepłowniczą to już kwestia spalin z rur wydechowych prosto też kwestia pewnego stopnia ostro starty w klocki hamulcowe gumę z kół przy korzystnych warunkach atmosferycznych ten nie ma wymiany powietrza nasza inwencja termicznie przekształca się nie miesza się z takim jest jak Kraków na przykładzie mamy niecka terenu przed po prostu stoi zacznie się kumulują no i wiele miast dochodzi do wniosku, że koszty społeczne koszty zdrowotne ruchu samochodowego sądów wyższej niż korzyści w takich warunkach klimatycznych to jest zaskakujące mamy 2001. wiek nie poradziliśmy sobie Homo sapiens w obronie w tej kwestii kwoty bazowej samochody smrodzą mniej niż kiedyś, chociaż też różnie z tym bywa brak wiadomo, że normy są często ma marginalne co oględnie mówiąc tak, a w Polsce to już w ogóle Bach ten sam smak katalizator Kościana Polak wycina, żeby było taniej umów na czas oddychamy trochę gorszym powietrzem no to zaczną być bardzo poważne koszty zdrowotne społeczne absencję w pracy chorobę płuc serca układu nerwowego długo można mówić czy dom w książce, że o, który rozpoczyna się, że jeśli z lektury tej części macie pozwać tylko 1 myśl to niech to będzie transport zbiorowy musi mieć priorytet w ruchu jeździć szybko żadnego leczenia się na 1 pasie samochodami osobowymi stania na światłach w gdzieś tak w Polsce jest w niemal powinno być to się woda stała w zacząłbym od co w początku flot tego, że samochód jest bardzo nieefektywny środkiem transportu medycznego punktu widzenia my cieszyliśmy to, że mieliśmy mnóstwo taniej energii są operowani dla gazów oba wielkie łatwo dostępne złoża UJ rosła nasza cywilizacja tylko co paliw nieodnawialnych dość wyczerpująco sięga coraz głębiej to od stuleci jest na ostatnim stuleciu dominacji pali w kopalnych samochód w Miastku strasznie go ziarnem wynalazkiem podąża tropem tez o 50 do powodzi energii to słuchaczom Jelenia posłów po co tak jak ryba w jak pracował fizycznie tak w na cały etat to w ciągu dnia mógł sobie dać kilowatogodzinę prace jak rąbał drewno kopał go nosić ciężary kilowatogodzina litr ropy ma 10 jako samochód pali 7 l nastąpi ono teraz w obie osie policzyć ładnie 10 Trójmiasto pali w PE jak co w niedziele powietrzna w boczne 1100 lat siedział wtedy w 10 wzrosła stopa w 50 l miasto ma szansę dogonić przewidziano 1010 km oczywiście jedziemy 100 na godzinę po 10 km przejedziemy takim czasie zależy czy mamy bardzo stary samochód ale gdy jest ona w godzinach 10 km przejdziemy 1 godzinę 6 minut 6 minut spalimy energię odpowiadającą wielu dniom roboczym prace człowieka, ale ktoś, kto o inwestorach słowa może pomyślę zaraz zaraz walczy też propozycja, żebyśmy uruchomili transport publiczny oparty o seksie zacznę od tego by od stwierdzenia faktów to procesy biznesowe generalnym transportu, które bardzo energo żerne, ale oczywiście był, jako że chcemy Reksio niekoniecznie samochody wszędzie pieszo, a tuż nad rowerem, ale są wasze jak również sposób przemieszczania się po mieście są już tego punktu widzenia od jakich żyjemy w tym autobusem np. lokat jest, toteż po Polsce to polskim busem w notesach kilowatogodzin na osobę na 100 km i 7 Miechów samochodem tylko 6 pociągiem podobnie też kilka kilowatogodziny Jagielle trolejbusem podróż ze ścian efekt jest środek transportu etycznych w 23 kilowatogodzinę nastał pasażu kilometrów Elitesek miał nakaz trafność teoretyczna druga to jest kwestia jakości życia miejsce w, jaka popatrzył na samochody na 1 pasie tak mniej więcej w 1000 kilkaset osób 1 pas w ciągu godziny można przepuścić jak jeżdżą samochodami jak w Polsce samochód Ford fusion kierowca z czasem pasażu tak się nie 13 osoby w samochodzie w 1000 kilkaset osób autobus przemierza na jakieś 7000 to napaść trwała kilkanaście, a zrobimy, a 12  000 petard, a za bankruta ruchu, w czym ma swoją własną linię jazdy to pora, żeby pas i priorytet ruchu otrzyma zielone światło stać tylko głos na przystankach w motorze przemierza 20  000 więcej w tys niesamowite, że tylko te liczby, o których rozmawiamy pokazują skalę problemu to znaczy wyobraża sobie taką rewolucję, że jesteśmy wszyscy w miastach w Polsce przekonanie, że transport publiczny powinien być priorytetem działamy, ale niestety teraz jest inaczej jak wczoraj poszedłem do kina to 3 filmy znowu obejrzałem ileś tam reklam nowoczesnych dużych samochodów, które powinien kupić, bo to wtedy będą dopiero teraz zarząd w programach w korkach nie w hałasie pojedziesz Polesie jeździł po naszych drogach taki samochód jednak daleka droga lato samochodu w głowach niosły marzenia zasadniczo nie rzeczywistością, ale są w tym skuteczny to znaczy podejrzewasz, że tak, więc ludzie jeżdżą samochodami w butach w wersji wygodę oraz sposób ruszamy spod drzwi do drzwi tylko w miarę szybko jak nie ma korków, ale takie są śledzimy jej rdzeniem słuchamy Radia z kimś rozmawiamy natomiast prestiżowa tak wizerunkowe zadane w euro za 150  000 to widać, że jestem kimś w rycerza browar to nie jest tak ewidentna, a Malle PES żeglarstwo w do pewnego momentu tolerowały otrzymało się rzecz dopóki samochód chyba strasznie dużo, toteż kwestia możliwości tyle dróg w naszym mieście upchnąć, ale są granice te granice są testowane w handlu Santor 70 % w centrum dojazd do niej parkingi odszedł z miejsca dużo ludzi nie ma miejsca kompostownik na amerykańskim w ogóle chodników są jadącego samochodu jest bycie wykluczonym z mostów niestety się nie nasycił stąd uciekają na Przedmieścia, a więc uważam, że muszą mieć samochód w kółko się zamyka, ale czuję w spółce jakości życia w mieście mnóstwo innych koszmar przemysł nawet o kosztach inwestycyjnych dla miasta wszystkie drogi są obudować parkingi opłacić, ale cóż to są osobiste pieniądze to linie tramwajowe albo linii metra protestują też Rosji zależy kosztował mnie oczywiście nasz problem jest także transport publiczny dobre też może kosztować nas duże pieniądze w Warszawie na wkład WTO co budować drugą linię metra w jakieś 6 km metra i kosztowała blisko 6 miliardów dół blisko miliard za kilometr po to, są bardzo poważnych pieniądzach dla chcielibyśmy, żeby było taniej w budowany od osób także w jak i zastanowić się w jak chcielibyśmy transport w szybkiej skuteczne w tym sensie, że nie muszą one takie badania sprzed 2 lat Niemcom odbywa się również miast w Polsce większą część ludzi deklarowała, że priorytetem dla nich jest jak najmniejszą liczbą przesiadek mogli dalej, żeby nie musieli się przesiadać, żeby od nas wiedzą, że skoro tak dla Żaka 1015 minut tak to to jest ideał, a my, żeby jeszcze było tanio tak nie chcę płacić 10 proc za przeja w Bastos natomiast szkół społeczną różnych zasad transportowych w tym tonie rozpaczy, bo w Kopenhadze czy są w miastach skandynawskich i on częścią samochodami głównie w transport publiczny jest inny albo rowerem w Kopenhadze n p . w, a większość podróż odbywa się rowerami w baraż z reszty większość, bo transport zbiorowy pierwszą tylko jakieś kilkanaście procent to jest samochód nie z powodu ich na Warszawie Krakowie mamy 600 samochodów na 1000 osób, a w Kopenhadze trochę ponad 200, a w Berlinie czy Wiednia jakieś 300 byłam dwukrotnie więcej samochodów na oba niż tak bogatych krajach oczywiście pełną płacimy tego wysokie koszty i teraz miasto dochodzą do wniosku, że w budowanie miast pod samochody to zbudowanie miasta nie są dla ludzi w ratach bez rozbijania społeczności teraz rozbijanie terenów, gdzie ludzie mogą se pójść gdzieś na spacer, że nie będzie parku nie będzie chodników miasto na Zachodzie Tarasek MBA są w czasie w Wiedniu Maris większość trasy taka główna ulica od dworca w stronę starówki bul Lu 4 pasy 2 jedno 22 turę samochody jeździły w w jakiś czas minął teraz tam powiedziano już 1 pas jedno 1 pas drugą strefę ograniczenia prędkości odzyskali miejsce zamiast pasów teraz mamy ścieżki rowerowe szerokie chodniki na tych chodnikach są kawiarenki jest życie kulturalne miasta na Zachodzie już doszli do wniosku, że z punktu za jakość życia mieszczan robienie miasta samochody to jest idiotyzm w trzeba od tego odchodzić miasta włączają centrum ruchu samochodowego albo w Pradze wysoką odpłatność dają lepszy transport zbiorowy jak się ma z tamtejszymi urzędnikami oni co robią są przekonani już tak doszło do sprzężenia zwrotnego jak dam ludziom lepszy transport zbiorowy damy ścieżki rowerowe to większość ludzi wielu ludzi przesiądzie się tego transportu, a Robert to są wyborcy oni mówią zróbcie mi dobrze chcą więcej ścieżek rowerowych, bo urzędnicy słuchają zrobi jeszcze lepszą infrastrukturę podniosą opłaty za wjazd do centrum ograniczą ruch samochodowy, żeby pierwszego prostą było wygodniej jeszcze więcej ludzi to korzysta idzie kula śnieżna urzędnicy też są ludźmi słyszał co mówią inni i to działa w obniżają ceny za transport zbiorowy podnosząca wjazd do centrum zaparkowanie, bo ta liczba jest do parkowania też nie jest nieskończona czaty zarządzać w oczywiście z punktu widzenia inwestycji reszta jest dobry transport urosły strasznie drogo kosztować mogą nie wszystko za sprawą polskich miastach typowy jest żart 23 kosztów transportu to ponosi budżet miasta i 13 to są ceny biletów wpływy z biletów, a netto, jeżeli chcielibyśmy bardzo mamy transportu oraz autobusowe dla uproszczenia w 2 w Warszawie ta prędkość to zostało kilkanaście kilometrów na godzinę średnia prędkość podróżna wschód mogą nie tylko stoi na przystankach stoi na światła są ludzie zakręca w korku jeszcze ciasto kilkanaście kilometrów na godzinę w trosce wraz z jakim sposobem jak to zasila przyspieszymy tempo jazdy z autobusu dwukrotnie, czego się to parę kilometrów na godzinę w 2 ruch wcześniej w tych korkach i na światłach przebywał na 100 autobusów to czas, jeżeli autobus jeździłby dwukrotnie szybciej to ten sam ruch wystarczyłoby dla autobusów wiążą w 58 uwaga mamy teraz wreszcie także o połowę taniej cement jest dwukrotnie szybsza za chwilę wrócimy do naszych rozmów przez inną energetycznie jak rozumiał bilans energetyczny stolarza z porównania Ali zlotemu za to, że jakość życia za chwilę wrócimy do rozmowy z nami jest pan Marcin Popkiewicz ekspert ds. energetyki autor książki rewolucja energetyczna, ale po co za chwilę powrócimy do rozmowy po informacjach Radia TOK FM 23 minut po godzinie czternastej słucham Radia TOK FM Study pan Marcin Popkiewicz ekspert ds. energetyki autor książki rewolucja energetyczna, ale po co to jest patron Radia TOK FM nad tą książką objął radio TOK FM i dlatego jeśli państwo chcą to proszę wykorzystać adres konkurs na ciasto Trepka 8 konkurs na Pato kropkę FM słuchaczy składki, które najszybciej wyślą do nas maila z zapotrzebowania na tę książkę otrzymają właśnie co do książki się chce osiąść na stałe czy coś się tą piątą, gdzie w książce, która dotyczy w skrócie rewolucja energetyczna myśleniu o tym, skąd jak czerpać energię, ale też jak używać tejże energii w taki mądry sposób, żeby najmniej marnotrawić w tej książce w Sieradzu papież Franciszek encyklika laudatosi pytamy o to do, dlaczego fragment encykliki papieskie warto w książce, która jest para naukowa cytować Zalepa rano koszykarze popularnonaukowa, którą opłata stosunkowa a dlaczego trzeba cytować autorytet kontekst religijny moralny to znaczy, że sam rozum nam nie pomoże w mieś jestem mieszkańcem, którego zadymionych polskich miast i Kaszuby i a imamem i ich tak mam problemy ze zdrowiem wiem, że moje dzieci będą miały prawdopodobnie o wiele bardziej prawdopodobne, żeby miała alergię niż dzieci z innych czystsze miasto to nie wystarczą takie zagrożenie może jeszcze użyć argumentu moralnego jak pokazywać ludziom w Polsce, że jest możliwa inna rzeczywistość energetyczna pewnego razu nie zawsze opieramy się na naszych decyzjach na argumentach racjonalnych, a poza tym na awans za nią my lubimy chce realizować wygrała w koszty zewnętrzne co to znaczy lubił przenosić się mieć oszczędności jakoś przeszła im ciężko tak palę śmieci na swoim koncie ruchu na tym oszczędza miliony złotych nie kupując węgla dobrej jakości w głąb płacą sąsiedzi swoim zdrowiem no i w ropę także nie lubi grać grać naszą pomoc w ale cwany wszystko nam wolną chwilę nie mogę wejść na ulice i pobić słuchaczki wpływy nie mogą brać słuchacza egzaminu negatywną odpowiedź z negatywną recenzję książki można, by w SDE nie można tego zrobić moja wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się szkodzenie innym z de facto wyznacza postawę, bo na razie jeśli wam społeczeństwo zasadniczą, bo teraz mniejszy ruch palenie śmieciami z mundialowych seriach społeczeństwo po co społeczeństwo, akceptując go nie akceptują to się zmienia w kiedyś ktoś ma wielu niewolników tak ważnym gościem podziwiałem, gdyż uważam, że to jest barbarzyństwo coś koszmarnego średniowieczu można było zaś nocniki odchody na ulicach wybadać oni dzisiaj o jest to niedopuszczalne, a jest to, że zmienia ten zwrot VAT jeśli się normy zmieniają w ten sposób bowiem oba przykłady są sprzed kilkuset lat oznacza, że będzie realizowana, ale wśród powiedzmy no tak, ale kwestia czasu fakt podczas testu to nic nie tylko kwestia naszego rozsądku, bo to rozsądek czasem mówi, że jeżeli w mojej miejscowości prawie 3001000 osób wszyscy palą śmieciami mułem Węglowym jaj jadano w przestanę to robić, żeby nie truć siebie swoich dzieci urodzonych dzieci sąsiadów w toku prac to zmieni nadal 959 kopci jak zmieniają ponosił koszt to oni nadal palą śmieciami, więc bez sensu, ale daliśmy się wszyscy podejmą taką decyzją racjonalną z tego punktu widzenia taki argument padł, kiedy myśmy na konwencji klimatycznej w Paryżu jako polską widać wyraźnie albo stany Zjednoczone Chiny solidarnie wezmą na siebie ten ciężar związany z redukcją emisji dwutlenku węgla, a Jeślinie natomiast w tym, że mój czas blokowali, ale teraz zmienili swoją postawę Mateusza, bo osobny wątek no i teraz od spółek chodzi o zanieczyszczają naszych miastach jak rozmawia z ludźmi z Niemiec Szwecji ja mówię moim problemie nasz zysk koniec dymiących kominach oni patrzą na mnie jak w wraz z kasy co proponują obecnie możliwe jest pierwszy bieg Europa w tym pokazuje zdjęcia szczęki opadają Jezusie niemożliwe jak to rozmawiają z radcą ambasady Szwecji w swoim czasie powiedział, gdyby u nas w taki demos kosz rywali z komina oraz każdy sąsiad każdy przechodzień zadzwonił do rana policja straż miejską przyjechali, by pobrali próbkę z paleniska i go dostałby taką karę, że drugi raz, by nie próbował i kradzież jest nie tylko Niemcy są Duńczycy czy Szwecji, ale też kraje takie jak Czechy Litwa Łotwa Estonia Węgry nie mają takich zanieczyszczeń w sprawa jest prosta oni mają normy jakości paliw, skąd mogą palić węglem, ale węgla wysokiej jakości nie za Polonię zasiać on i mają normy jakości piecyków u nas nie ma norm ani 1 ani drugiego z nagraniem po to, żeby kopalnie mogą mu węglowe sprzedawcy tak też ma takiego Kopciuszka, który można palić mułem Węglowym, bo to może z niego śmieci wyrzucić na takie wynalazki, ale stopniowo co ma dość, że na pewno się alarm smogowy w knajpie w Krakowie w kolejnych miejscowościach, żeby po deszczu pomieszkują wysta w tego słucha chaos jeszcze swojej miejscowości nie ma to za mało zdecydowanie do polskiego alarmu smogowego czy świat lepszym miejscem i samorządy teraz dostały do ręki narzędzie umożliwiające wprowadzanie norm w na swoim terenie nowej hali Nova, kiedy mówimy o ustawie, która zezwala samorządom to tory tak się podpisana w październiku regulować i jest teraz możliwość, żeby to poszło nam się dotychczas mieliśmy naczepa jechało siedmioro Polska Południowa Małopolska Śląsk, bo mułów węglowych są najgorszą sortu pali w nie opłaca, bo są duże odległości do tak będzie mnie do miejscowości uzdrowiskowych i zimą odetchniemy świeżym powietrzem, za które w oddychaniu płacimy opłaty klimatyczne nową wdychamy tak przed potworne ilości benzo Alfa Iranu pyłów Pm 10 pan by połączeń cisza taki długa lista można wymieniać się, że to spraw jest taki dramat, a tą nazwą mundurowi wstępnie przez po prostu musi zmienić społeczeństwo dojrzewa odkopano też musi mieć na zasadzie uderz w kosy społecznego społeczeństwo chce zmienić prawo, żeby nie można było szkodzić innym w itd wszyscy zgodnie mogły poradzić dowodzą przykładać naszych sąsiadów z krajów Europy Środkowo wschodnia podobnej zamożności, kto tego problemu nie mają uda się zrobić tak pod okiem, że dyskusja publiczna, gdzie generujemy właśnie tak, gdzie padają bardzo wyraźne argumenty traci z 1 strony jak rozumiem argumenty nikt na początku do pubu ograniczenie wolności tak, ale wciąż chce to banity to do atmosfery nie ma z tym problemu w tutaj jak wyobraża sobie, że w przyszło w niedalekiej przyszłości jednak poczucie odpowiedzialności za innych, którzy oddychają tym samym powietrzem zwycięży i jak na to nie patrzeć rzeczywiście na początku pewnie lokalnie poprzez ustawy w gminach miastach ograniczające jakość towarów do przodu i powietrze będzie czystsze, ale nie da się w podobny sposób myśleć o emisji dwutlenku węgla dlatego, że to jest problem nie dotykali co nie ma takiej weryfikacji, gdybym wyszedł z domu i podziało chcą dzisiaj za dużo chyba w głowie Arboleda śmierdział strasznie to bywa z tym serialowym, ale jak widać nie jest już mogło faktycznie gorzowian no właśnie mówi w kontekście konferencji klimatycznej w Paryżu i trzeba zadać bardzo wyraźne pytanie to fragment skoro się zgodziły państwa NATO, żeby redukować i to i to wszystkie państwa zgodził się, żeby redukować dwutlenek węgla to pierwsze reakcje w Polskiej prasie były hurraoptymistyczne hura udało się, ale czy brata artykuł do ręki to okazało się, że największy sukces to, że podpisał wspólne papieża to było ważne to jest ważne tak jak, ale co w tym wszystkim jest ważny do tego co zmusza nasz kraj jeśli chodzi o emisji dwutlenku węgla, którego nie widać nie dotyczy nas inni w postaci smogu nie nie pojawi się przed McDonald SA nie zmuszała do niczego, a podpisana w Paryżu porozumienia ŁKS PSS dokument sąd zawsze zobowiązuje ten kraj staje się kwestia ograniczenia ocieplenia do progu 2 °C poniżej 2 °C znacząco poniżej 2 stopni, a on jest, celując 1,5 stopnia, a to jest tak bardzo znacząca zmiana klimatu niebezpieczną, ale to ocieplanie się tak spędziliśmy lata 2 stopnie podobnie i tak przeskoczymy nawet, gdybyśmy bardzo ostrą, czyli emisje dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych też na to, że to więcej i to zmienia pogląd dyskurs społeczny zakładają, że niewolnictwo jest BU je wszystkie kraje są tego zgadzają i trzeba od tego odchodzić w idea jest schronisko dla polityków co dla światowej wypada, a co nie, a to dla biznesu co warto inwestować dla energetyki, bo dzisiaj widać, że świat będzie się w stronę zasady zanieczyszczający płaci w przypadku dwutlenku węgla dymisja też będą kosztować tych, którzy spalają, którzy emitują jeszcze nie dzisiaj jutro, ale pojutrze i Opolu się dużo i coraz więcej jak piszemy w tym budowy nowej elektrowni to ona ma działać do 4050 lat, a wtedy koszty spalania paliw kopalnych z Gorzowem zasad zanieczyszczający płaci będą astronomiczne, ale wtedy już będą o wyrośnięte lasy, o których mówił minister Szyszko, które będą wychwytywać dwutlenek węgla z atmosfery, bo to jest nasz Polski pomysł plan redukcji dwutlenku do ekstraklasy wreszcie mogą pomóc do pewnego stopnia tak, bo mniej więcej tak policzyć to w mięso i 13 dwutlenku węgla, która w historii trafiła do atmosfery to właśnie z ulepszania zmian terenów, a tylko to może pomóc, ale nie załatwi całego problemu jak zrzeszania to zaszczyt mogą być wygląda Polska zamieszka w zamieszka pierwszego tak długo basy i mokradła tak niewiele poza tym w ich rozmiar problemu z transportem publicznym od termowizji w wywiadach, dlaczego tego nie wrócił oczywiście tak mówcą będzie mieć wolał widzieć nasze drogi miasta infrastruktura to nie wrócimy, a jednak, by świat wrócił do tego stan zalesienia z tamtych czasów no to i tak byśmy tylko w PEM pozbyli się na trzeciej misji w te dotychczas w historii były wykonane, a liczą się emisja skumulowane Witos ile w sumie wyrzucimy dwutlenku węgla do atmosfery nie to, jakie są emisja rok po roku tylko ile w sumie do atmosfery pakujemy nie możecie do atmosfery co szybkiego cyklu węglowego atmosfera oceany roślinność, a jeżeli w, a nie chce czegoś co rok 2 °C to spaliśmy już 23 paliw kopalnych, które można spalić w ogóle to, żeby do tego progu nie dopuścić to oznacza tak naprawdę konieczność wyznawania emisji dwutlenku węgla netto do połowy stulecia i Samuel zalesianie tutaj nie wystarczy znać odchodzi od pali w kopalnych co nie jest możliwe w przypadku systemu energetycznego takich jak jest w Polsce nie tak zaraz oczywiście wartość LTV jest oczywista każda transformacja energetyczna trwa wiele dziesięcioleci tylko to, że coś działa dzisiaj w jaki sposób nie znaczy tak ma działać zawsze, ale ta transformacja się jeszcze nie zaczęła na prąd prosumenci rozeźlony w Polsce na to, żeby zamiast prądu to o odnawialnych źródeł energii produkować energię to właśnie się dowiedzieli w ubiegłym tygodniu, że lato mamy nowelizację ustalono, że 1 stycznia, a nie, że może pół roku później przez Warszawę w obecnej wersji, a rok później tylko do tej z kolei kolejne pół roku czy kolejny rok, kiedy ta transformacja nie rusza po prostu odsłonimy taka z punktu widzenia tych, którzy piszą prawo energetyczne, a cheerleaderki energetyki w każde opóźnienie jest maleńka oni w dla niej halo każda fotowoltaika na dachu każda gmina biogazownia Kazia to modernizacja domów jest zmniejszeniem popytu na ich produkt termomodernizacja też w krzyżu tak jak pan sobie ocieplić dom doskoczył typowy dom w Polsce to jest on blisko 200 kilowatogodzina otwarto rocznie na ogrzewanie potrzebuję, a nowy dom to jest około 100 Radom tzw. goście zastali 4050 dom pasywny Ts 15 osłonę przed 2 autonomicznego na poziomie 78 zdjęcie takiego domu jest w książce można to w nagrodę Stali Stalowa Wola więcej w 2 latek był byłaby pewna dygresja, więc w technice rozwiązywania problemu ubóstwa energetycznego, jeżeli ktoś mieszka w domu, który potrzebuje 200300 kilowatogodziny mamy fora mroźna ogrzewanie no to on chce państwa tańszym paliwem, gdy jego dom zużywa 10 tak naprawdę smaczne gotowane i miał dwukrotnie droższą i tak płaciłby 1 tego co obecnie w jest rozwiązaniem jest też efektywna i budownictwo energetyczne co wrócił do masy wyższa jakość życia niż te, które mają są wampirami energetycznymi wampirami czy gliniarz z wolnych olbrzymie ilości energii ciepła ciepło ucieka przez izolowane ściany przez dziurawe okna drzwi nieszczelności dachu przez mostki termiczne i t d . tak dalej do sali oszusta budowane są tak nauczyliśmy, ale prosto są rozwiązania na nowsze lepsze materiały i spokojnie może taki dom budować za podobne pieniądze, ale to nie zwalnia Energi była zresztą świadkiem rozmowy między dwójką z audytorów energetycznych Arka Węglarza skate, a krajami stosowania energii Ludomira Dudy audytora energetycznego 001 specjalista od domu autonomicznych broni się o sile takie domy zużywające się kilka aż do 10 zlotego z Bełchatowa rocznie kosztują od, a ile drożej taniej niż taki dom normatywny się uczyli czasopism są droższe czy 5 % tańsze w firmach zawzięcie kłóci, ale dotąd enklawie sztormu z ostrożnością nawet wówczas zdolni rewolucja energetyczna, ale po co ta książka Marcina Popkiewicza dla państwa pod adresem konkurs na Pato krótka Stańko Górzno oto krótka FM autorowi bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę dziękuję i przypominam, że za chwilę informacje Radia TOK FM ikony dzisiejszego wydania czują popołudniu Radia TOK FM audycję wydawała Zuzanna Piechowicz realizował przewoźnika za chwilę po informacjach jeszcze więcej sportu zaprasza Kamil Gapiński Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA