REKLAMA

O polskim kinie historycznym rozmawiali Anna Tatarska i Michał Walkiewicz

Salon Radia TOK FM: Szczerotok
Data emisji:
2015-12-30 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Tomasz Raczek zapraszał nas szczera tak to będzie ostatni szczera tak w tym roku, ale za co będzie bardzo ważne ściera albo będziemy nie będziemy podsumowywać tylko będziemy się zastanawiać w jakim miejscu jest polskie kina i co powinna zrobić polskie kino w przyszłym roku jeśli idzie o naszą historię, bo są takie komentarze, że za mało robi Polski kina albo też z gry pokazuje niewłaściwe elementy niewłaściwe przykłady z polskiej historii a, Rozwiń » żebyśmy się lepiej poczuli powinniśmy myśleć o tym jak Henryk Sienkiewicz kiedyś, pisząc trylogię dlatego zaprosiłem moich kolegów z krytyków filmowych, którzy znają wszystkie filmy i i waży więcej nawet widzieli filmów ode mnie, więc będziemy mogli wspólnie zrobić taki raport otwarcia raport otwarcia roku 2016 jak wygląda Polska historia w Polskim kinie Anna tatarska dobry wieczór i Michał Walkiewicz projektu Michał Walkiewicz film łeb Anna tatarska Onet i Gazeta wyborcza jej wysokie obcasy nie wiem jeszcze w ale wszędzie pisze i mówi się pokazuje dzisiejszy nie pokazuje, że to będzie mówiła Słuchajcie, czego mogliśmy się dowiedzieć o polskiej historii oglądając polskie filmy w ostatnich latach, że tworzyli ją ludzie, że tworzyłem jednostki przede wszystkim to jest chyba coś takiego co w ostatnich latach dziś się wykres wykrystalizował to filtrowanie wielkich wydarzeń przez jakąś osobistą perspektywę reżyserów czy ty ukochali reżyserów i bohaterów łącznie wszystkim wydaje mi się, że miasto 44, który mimo wszystko było dużą produkcją i było drogą produkcją to jest dość dramatycznym przykładem właśnie takiego podejścia, że jednak mamy do wszystkich przewidywane przez brak wrażliwości młodych ludzi ludzi obdarzonych konkretną wrażliwością konkretnym spojrzeniem jest do dymisji jak konkretnie Jana Komasy tak i oprócz tego poza tekstem, że tak, że tak powiem jest wizja Jana com com masy, czyli jedno w faceta, którego czekaliśmy tak naprawdę czekaliśmy miasto 44 czekaliśmy na to no nad nową falę reżyserów, którzy zaczną troszkę inaczej opowiadać o tej historii może właśnie nie wyklucza realistycznym może bardziej niż sam będąc, skąd skoncentrowany na obrazie sam na formie filmowej bym się to się udało nam też chyba wszyscy DMC sprawę z tego, że jesteśmy przed takim w takim momencie, że każdy chyba drży o to jak to jak ta strategia dalej będzie wyglądać dalej obraz będzie najważniejszy był zawsze się pojawia takie pytanie czy to co widzimy np. w filmie miasto 44 na temat powstania Warszawskiego czy to jest prawda czy jeśli ktoś, by się chciał dowiedzieć o powstaniu warszawskim, a wcześniej nie uczył się tego w szkole nie czytał książek na ten temat nie widział innych filmów z powiek było wiele filmów na temat powstania w tym wiele dokumentalnych to czy obejrzawszy film miasto 44 poznaje historia, gdyż co mnie samo zadawanie tego typu pytań już wyraźnie, dlatego że niema czegoś od 1 historia historia do nikogo nie należy historia jest zbiorem prywatnych osobistych intymnych opowiadań nie ma czegoś takiego jak obiektywna wspomnienie każdy wszystko pamięta inaczej mamy pewne historyczne fakty, ale wydaje się, że też nie jest zadaniem kina, żeby te fakty ilustrować kino nie jest sztuką ilustracje wypowiedzią artystyczną czeka, ale jeżeli, by to był, by było po pamiętnik powstania Warszawskiego Mirona Białoszewskiego to możemy wtedy powiedzieć, że on tak zapamiętał powstanie Jean był cywilem on nie walczył jego wizja zapamiętana powstanie jest inna niż ta wielka heroiczna, której nas uczą i to jest wtedy no takie świadectwo świadka w ale jeżeli to robi Jan Komasa młody chłopak trzydziestoletnie, które przecież nie nie był wtedy nie żył wtedy nie wie jak było to jest jego wyobraźnia tylko od dymisji otwiera chodzi o to jak jak na nowo zakodować tak naprawdę się dostęp w tym aspekcie edukacyjnym to chyba najistotniejsze jest to jak z jak sprawić, by ta historia była atrakcyjna dla dla współczesnego widziano wydaje mi się, że już dzisiaj w ogóle kultury dziś wokół kultury czy 3 historii najnowszej Polski raczej powinno się uczyć przez miasto 44 przez Wiedźmina niż przez nich książek historycznych tak im się, że to bonusów w pakiecie dostaje się właśnie jakąś naukę wrażliwości tego, że kino to jest wypowiedź artystyczna tego, że nie jest to język, którym po prostu opowiada się inne rzeczy niż niż w podręcznikach tak wiadomo, że musi być sfera faktu, która musi być oddzielona dobrze także w pewne rzeczy muszą się zgadzać, ale są tak naprawdę a czyja dobrze zrozumiałem, że odzież z w sumie zaś jest praca, dlatego że wrażliwość jest ważniejsza od faktów nie jest ważniejszy od faktów, ale wydaje mi się, że tym, że inaczej jest najważniejsza w światku kina, a także nowy wiadomo, że to ktoś z ZUS osoba, która gdzieś tam w OFE fałszuje historię strzela sobie, że z czasem sobie samobója np. innej bajki, ale nie wszyscy w powitamy stającego Roosevelta w filii bar Harbor tak to jest taki, by wózki inwalidzkie i jaskrawy przykład o imieniu takie rzeczy chodzi natomiast wydaje mi się żyć zadba, a jak wiadomo Roosevelt był przykuty do wózka i nie mogą się, że nie wstał i jak głosił płomienne mowy, a brzuch to, że Amerykanie zemścili się dla ruchu zapory Haralda metaforycznie go metaforycznie pewnie stały nie wiek, toteż jego słynne przemówienie na my zdaliśmy, że jest sfera faktów, które trzeba zadbać natomiast nie jest to nie jest najważniejsze, ale jest jeszcze coś takiego zobaczę Robert Gliński wyreżyserował Kamieniena szaniec i to jest kolej FIM no cóż ekranizacja ze znanej książki Wasyla, który przez wiele lat dla mojego pokolenia to była lektura podstawową, ale zrealizowana w takim powiedziałbym tradycyjnym kroczą tradycyjnym, ale jednocześnie efektownym powiedział Wenta wszyscy ładnie wyglądają są ładnie ubrani modnie ostrzyżeni i w ogóle są tacy z naszego świata bardziej protest ja też wolą widzieć siebie na ekranie w nowy Dwór w kostiumie historycznym niż miałby czerpać wiedzę, jaką dziś z czy nawet jesienią wybrać wyjście do kina zamiast lektury szkolnej lotu to chciałbym żyć bohaterowie zaglądali bohaterowie nowy kamienny szaniec no daj mi się, że w przypadku bliskiego to błąd dość tak siermiężna próba, że rzekoma SACH lepiej to uchwycił też stać się z promocyjnej innych rzeczach wyrósł może to też jest jakaś Nikisz kryterium nie mówić tego złośliwie, że to brak decyzji ministra kultury aktualnego i ten 1 czynnik nie był jeszcze tak bardzo jest dla nich tak istotne poza tym ja nie jestem fanem Roberta Glińskiego jako reżysera syna wrażenie, że 1 jestem jego fanek nie z niewielu osób natomiast świadkami było to tak koniunkturalne trochę tak sprawiał takie wrażenie nie wiemy oczywiście niszę, bo na planie natomiast no i robiła takie wrażenie robiło wielkie wrażenie, ale oka wydają się lepiej z taką konwencją mimo tak powiem z zgubić niż odnaleźć po raz setny z Starym polskim martyrologiczny kinem historycznym, który idzie tak wierni literom czy lektury czy jakiejkolwiek innej pozycji literackich, że jesteście 1 rzecz myślę sobie, bo im chciałbym przypomnieć, że w tym roku w Gdyni miał premierę taka książka określa 210 lat emocji kino polskie 200515 książka Wojciecha Orlińskiego przy jej okazji też powstał taki film, który jest tak naprawdę filmem wspierającym historie dziesięcioletnią polskiego Instytutu filmowego i wydaje się, że w takiej dyskusji też ciekawie wypadają pewne głosy któreś tam pojawiają, bo twórców udało się zebrać po prostu wypowiedzi osób, które są problematyczne dla polskiej kinematografii były kiedyś są teraz m. in . Agnieszki Holland film Pawła Pawlikowskiego czy Andrzeja Wajdy i tenże Andrzej Wajda, który myślę, że nawet dla Anny tych polityków, którzy teraz chcą kina historycznego takiego bardziej lustracyjnego patriotycznego Wajda jest pewnego rodzaju chyba jednak filmowym autorytetem jeśli chodzi o polskie kino historyczne klasyczne i on sam mówi tam, że w pewnym momencie się zorientował, że to klasyczne kino, które robił wcześniej, opowiadając o przyszłości to nie jest do końca to, czego widzowie chcą, że jego filmy używa określenia wydają się klapa okazały się klapą i Jeża zaczął patrzeć na to troszeczkę inaczej teraz myślę, że wystarczy wraz z premią na myśli, że się okazało klapą nie wiem Wierzba niemym Strugą dentysta jest ta wypowiedź, ale my też grali Mackay i 5 l on no tak mąż myślę, że jednak rzeczywiście wykonał pionierami życia w Katyniu rozumiem myślę, że to był taki moment do iluzji tak naprawdę jeśli chodzi o VAT jako reżysera taki ślepy zaułek troszeczkę sprzyjał, ale to i tak nie może skwitować słowami ślepy zaułek, bo to było marzenie potrzeba jego życia no wydaje mi się, że to była ważna sprawa dla Wajdy o no właśnie dlatego było wręcz trzeba przeznaczyć jako absolutnie doceniam go edukacyjną rolę tego filmu ekologii czy w bardzo trudno mi odkryć tak naprawdę są od tego co się dzieje jeśli chodzi o SN z gatunku podziemnych, ale i też na szkodę popatrzymy na historię tego filmu Tarzan reprezentował Polskę w boju oscarowym jednak tego Oscara dostała ida, a nie ani Katyń i oczywiście wiem, że będzie 1000 głosów, które stwierdzą, że kwestia opcji politycznej poglądów i że ida jako film w cudzysłowie antypolskich będzie bardziej pod numerami są względy czysto artystyczne, ale dokładnie ogólne związku od dekady grożą niezależną artystyczną wypowiedzią i wizją też Paweł Pawlikowski wiele razy powtarzał, że kiedy się robi filmy to się powinno im Anny k to musi być unikalne to musi być wyjątkowe to musi być związane z kimś z miejscem z przeżyciem nie może być wizja i ilustracje NLP przez chwilę zabawia się na adwokata Andrzeja Wajdy w sprawie filmu Katyń, bo mam takie wrażenie, że już co jak co, ale ten film nie powstał po co, żeby walczyć o sprawach, a nie na Solanin ani w ogóle nie chodziło o nagranie nie odmawia Wajdzie dobrych intencji tak problemem tym nie dajmy jego ojciec tam zginął także Wisła i dla niego to była sprawa prywatna osobista i bardzo ważna, ale nie tylko w wymiarze jednostkowym niegrającego pokolenia jako ten starszy od was kolega pamiętam czas, kiedy Katynia nie było po rozum macie mnie uczono w szkole, że nie było czegoś co takiego jak Katyń nawet próbowano mi powiedzieć, że w ogóle jest nieporozumieniem, bo tak naprawdę chodziło o białoruską wioskę chaty inni, którym była mieszkańcy zostali spaleni wszyscy przez hitlerowców w gamie zaś to wielki pomnik i ich tor tor to nieporozumienie złe przekazy historyczne, więc Katyń to była właściwie taka taki podstawowy do nieistnienia Katynia w naszej świadomości historycznej Polaków żyjących w PRL-u to był podstawowy powód, dla którego my z każdego dnia przypominaliśmy, że cały ten ostry są oparte na kłamstwie w i że ta nie może tak dłużej, by też, że możemy mieszać porządków, kiedy mówimy o filmie myślę, że daję problem w kryminale właśnie znikają niewiara wiara, że ten historyczny ma jakby podwójną rolę nie tylko musi być, więc będziemy się ze wszystkim Gawron rzecznik odbiera o tej wadzie dlatego, że to wyrasta z jego osobistych doświadczeń problem taki, że tych doświadczeń jest tak dużo żony wszystkich nie mieszczą na ekranie innym rządom i filmowych fascynacji auto tematycznych są tam brata swej postaci starych ran poseł RAŚ Antoniego Pawlickiego sektorowe Maciek Chełmicki kodeks etyki bardzo uproszczonej wersji to się po prostu znaczna kanibalizm owadzi wzajemnie nie miał z tym problem ten film jest tak atakowany właśnie Wajdą jego przeżyciami doświadczeniami z tyloma tematami, którą chciał przekuć w kino rząd po prostu gdzieś tam się raz wspólnie z wzajemnie zniosły, ale powiem już jest gotowym gotowym umierać ani Michał Anioł pojedzie Miedziak oglądaliście Katyń to bardzo ważne to oczywiście na to jak na film tylko czy mieliście taką wewnętrzną gorączkę, że po raz pierwszy w imię i okazuje się coś co było wypierane z naszej świadomości nie zaś nie jest pierwszy raz też chciałam zauważyć wyraźnie przypomnę natomiast pamiętam dokumenty, które oglądałam na ten temat i też akurat w Polsce dzięki literaturze świetnej reportażowej takiej nowej ten temat w zdecydowanie powrócił do do do świadomości publicznej ja po prostu bardzo protestuje przeciwko mieszaniu 2 spojrzeń na kino nie może być tak nam nie wolno powiedzieć, że film Katyń w nim wiedza nie jest znana rzeka, ale możemy dyskutować tak, ale czym innym jest artystyczna sfilmowała wartość produkcji filmowej, a jego znaczenie to są 2 absolutnie rozdzielne porządki treść nigdy nie powie, że spotyka Jaś jest na czym mi trochę nie zgodzą, tyle że użyte w tym edukacyjny walor Katynia wpisuje się w tym, że tak powiem jego artystyczną wartość mimo wszystko to jest nadzieja byłem dość dostawiono przy dość wysoką cenę im także widziałem te wszystkie rzeczy ale gdy się żadne to jest takie, które tak jak mówi Tomek, że to jest film, który żyje dzięki niej ostatni scenie tak naprawdę cali, a dziś mamy zrobione przyznaje, bo wydajność mają naprawdę mało takich fani twórczości Wajdy w ogóle widziałem w oczy oczywiście można będzie zawsze jest łatwe tak naprawdę żal, że jeśli ma coś takiego to można wokół tego zbudować cały film z tego mamy jednak Eurazji ta osada jest renoma nie wszyscy naraz to cały czas to co tu działa także jakby, że to wszystko brzmi tymi rządu szacunku do Katynia, ale trochę tak jest wydaje mi się, że to jest taki film który, która psów nie spełnia swoją rolę, mimo że jest z nim sporo sporo problemów jak może powiedzieć, że z celowo tak trochę ostrzej sprawę Katynia i naszego różnego podejścia, bo mam wrażenie, że to, że my się wielkie wyróżnienie ma znaczenie przy podejściu do tego filmu i że Tatry z kolei musimy, toteż brać pod uwagę, bo wy reprezentujecie z kolei całe pokolenie nas widzów, którzy tak właśnie podchodzą też do historycznych filmów niekoniecznie chcą się o z nich dowiadywać historii, ale jeśli są wielbicielami kina to oczekują, że to będzie po prostu bardzo dobry film Jerzy pamiętam kiedyś zakłóciła Zygmunta Kałużyńskiego Fin okręt Wolfganga Petersena niemiecki pokazujących historię marynarzy niemieckiej Łodzi podwodnej uciekający przed aliantami, bo uważają, że ten film znakomicie zrobiony ty i dowiedziałem się, że Zygmunt Kałużyński, który był dla mnie takim wzorem wolnego człowieka w myśleniu i zawsze potrafił wypowiadać niepopularne sądy nie, obawiając się, że ktoś go za to skrytykuje Otóż pan kiedyś jeszcze za PRL -u w takiej takiej komisji, która decydowała o tym, które firmy zachodnie za dolary kupić na polskie ekrany, na których mniej od tak komisja zadecydowała, że okrętu nie kupili ją, że to był film wybitny to był rok osiemdziesiąty pierwszy z nich, że błąd w tej komisji był jak zapytam jak pan głosował powiedział, że głosował przeciwko JOW jak mogłeś czy wiesz, że ten film jest dobra mówi wiem w to dlaczego głosowali przeciwko niemu, a on odpowiedział NATO, dlatego że Polski, więc nie powinien odczuwać sympatię do niemieckich żołnierzy w, którzy nas zabijali mordowali kłóciliśmy się o to kilkanaście lat im doszliśmy po tych kilkunastu latach kłótni do tego Jean powiedział, bo ja jestem innego pokolenia jest z innego pokolenia ma swoje prawo tak myśleć mają bowiem człowiek jest zawsze człowiekiem niezależnie od tego czy jest Polakiem jest Niemcem, po której stronie, a w ogóle wiejskim antywojennej pacyfistyczny, więc w ogóle swoje zastrzeżenia mają sens, a mówił, a ja muszę zostać przy swoim boja w tym brałem udział jak tego nie potrafię zapomnieć, ale wiesz co ta historia nie wydają się mogłaby zwrócić naszą uwagę 1 stronę, bo jako widz każdy ma prawo myśleć czuć absolutnie to co chce natomiast jako decydent Lechię nie powinien być przywiązanym tylko włącznie zamazać złe, bo już los był element decydenta ono jednak tak czy wzorzec, bo jest dla mnie moralnie wątpliwe i to jak się żyje wolna powinna należeć chadecy czy nie uważa, że PiS nie powinien dać pieniędzy na Katyń dopóki scenariusz nie byłby bardziej dopracowane w nie mam talent jest prowokacyjne pytanie pana Józefa było wszystko było tak dla mnie też wydaje się, że niefortunnie wybraliśmy ten nieszczęsny Katyń tak wyszło na najlepsze dla naszej dyskusji, bo to niezły film robią wiele gorszych filmów, które powstały wraz z branż, które są w to jest bardzo dyplomatyczny opis sytuacja miała ich to tylko w takim razie przejdźmy teraz mówiliśmy o dobrych filmach miasto 44, a Katyń to nie jest kara w Katyniu, który nie jest do końca udana jednak zgadzają, że ta ostatnia scena jest fenomenalna mówiliśmy o idzie rozmawiajmy, czyli ataki czołówce tych filmów, które zapisały jednak jako ważne filmy w historię polskiego kina ostatnich lat, a teraz Novum pomówmy o filmach historycznych najgorsze jednak, że bitwa pod Wiedniem chodzi teraz vice versa wiele bitew mielonkę stoczyliśmy z bitwami tak no to jest właśnie, bo to jest takiego spełnieniem koszmaru po prostu przede wszystkim testu wynika z tego myślenia dziś polskim kinie, które chyba od początku od przełomu ustrojowego tak naprawdę się rozwija, że powinniśmy gonić zachodziły te nigdy się, że dużo ludzi nie do końca rozumie, o co chodzi w tym gonienie tak naprawdę to nie jest jednak bezrefleksyjne kopiowanie wzorców tego jednak powinno się dostosowywać do Indii do Polski warunków rynkowych do tego wygląda kinematografia Wyśmierzyc chodziłem na zamiary przede wszy sama bitwa warszawska na pewno, bo takim firmom, których pokazała, w którym pokazał w całej w całej rozciągłości i że dziewczynę z realizatorów film 3 de to był film ma też do 3 Genoa, jakby wewnętrzne tak to był film, w którym jest raczej 3 × do BN, tak więc, że to te metafory to można można mnożyć z można mnożyć w każdym razie na pewno był to film, który miał miał to takimi to twórcze mitu twórczą postawę uprawiał pewne rzeczy ukazanie bohaterów zamienić postulaty i t d. tak dalej przez miał być ładnie Fojut, dlaczego nie wyszło non w Boże, czego zacząć no pewnie wypadałoby tej strony realizatorka techniczną formalnej tak naprawdę bowiem retencji McAfee wygląda to 3 dni wyglądało takie miał wyglądać operatorską to było kiepskie zaś chodzi o rentę wlicza się Sławomir Idziak, jakby każdy ma swoje wiadomo jest związany z operatorem tym każdy ma swoje KHW reżyserem tego filmu to pytanie nie jest takie proste nam się tak wielu filmów realizowanych przez starą Gwardię pytanie, kto był reżyserem jest prosta natomiast na Jerzy Hoffman poseł Jerzy Hoffman podpisał, ale wiadomo, że w trakcie realizacji filmu były momenty, kiedy będą bardzo ciężko chorych nie ma nie mogę być obecny na planie reżyserował wtedy w PiS pod jego nieobecność właśnie zdaje się Sławomir Idziak Otóż nowy to jest też sytuacja, w której normalna w dużych kinematografii jak pełnosprawni zdarza się zbyt często też wydaje mi się, że może w przypadku kilku historycznych produkcji tych tych starych Mistrzów mogła mieć się mogą mieć miejsce na ważny jesteśmy bardzo przywiązani do takiej wizji reżysera jako autora filmu za granicą jest absolutnie normalne, że aż strach raczej zleceniobiorcom wykonawcom ponowne zdawanie do tego stopnia, żeby nie być na planie na pewno mamy Europejską tradycję filmową, która wymaga od nas takie myślenie, że właśnie, że to jest ktoś, kto trzyma wszystkich i wszystko i to jest jego i jego wizja od początku do końca błędem bitwę myślę jest to, że komuś wydało się wydawało się, że wystarczy użycie do takiego wytrych w postaci nowoczesnej technologii, żeby opowiedzieć historię tak, żeby uatrakcyjnić historyk wraz z dnia atrakcyjna i kiedy mówimy oko ma się wiem, że to są takie skróty tak jak kliki czy, że coś musi być sexy, ale taka jest prawda nie wystarczy ubrać i opakować nieatrakcyjnej źle opowiedziana jej starej wsi Wola, jeżeli chodzi już seks NATO Natasza była w bitwie warszawskiej, a jest sexy w no to jest to wszystko z interpretacji czy jest, ale trudno jest bardziej sexy jest scena z krytykowanej przez wielu nieszczęsnych Hiszpanki z Wisły z Kubą gier gier szałem niż Natasza w bitwie Warszawy właśnie ze strzykawek i słusznie Hiszpan zawody kolejny przykład to jest dla nas wiadomość na czy Niemczech może nie zgadzać 1 z magazynem fanką tego jest diagnoza brzmi swojsko niż angaż nie udała, ale jest to właśnie przejawem dobrej wydaje się, że rzeżuchę dbać ma serce po dobrej stronie znaczy, że nawet w Hiszpanka wynika z dobrej filozofii możemy w moim przekonaniu była porażką, bo to jest dobra filozofia, żeby to była awangardowe, żeby gdzieś w jakiś taki właśnie popkulturowe narracje wpisać z tą naszą my naszą tak to jest jednak jakie były miny w Poznaniu zobaczyli Hiszpankę po jeziorze nie takie groźne choroby rzadkie, ale koncepcja była była tak naprawdę zaczniemy jadać wielkich wydarzeń przez 1 z filety z Super tylko, że ten film obnaża pewien błąd w w naszym myśleniu mam wrażenie to znaczy u nas nie ma rynku na taki film w sensie ten film nie miał prawa się zwrócić z takim budżetem zainwestowanym będąc filmem tak dziwnym, a jednocześnie przypisanym do tego bardzo hermetycznego pudełka znak ten film historyczny go komunikat wysłany do do widowni niewłaściwe tak niespójny w bieżącym działaniu prowadzili je zarobić nawet zaś film, który się nie sprzeda za granicą, bo znowu jest zamknięty w pudełku pod ten film o polskiej historii, a za granicą to nie jest ciekawe pudełko i nie zmienimy tego możemy to zmienić tak jak Pawlikowski, opowiadając historię tłumaczy zaś, że postać produktu przez wizje, ale nie metka polskie kino historyczne nie załatwi sprawy by widzowie byli zdezorientowani sumienie paszy do kina i Hiszpanka nie odniosła sukcesu jeśli mają za nic złego o winią Michała też tańcem powiedział, że to jest taki szlachetny zrobiony film, który nie wyszedł, ale on tak jak czasem się zdarza teraz jesteśmy w okresie świątecznym to po to, porównanie będzie do świątecznego ciasta np. wziąć całe mnóstwo dobrych i ingrediencje nie wychodzi zakalec, ale naprawdę wszystko co wrzuciliśmy była najlepsza we Lwowie jest taka grupa polskich reżyserów Niemcom też nic z tradycją grodzkiego przez Barczyka, którzy robią doskonałe sceny, z których mają słabe filmy i nadaje się to starszy casus Barczyka przyjedź pan dotacyjnych filmach, ale i to jest znowu przez rząd znowu przywołam przykład Idy i dama miała świetnego producenta producent i rola producenta w Polskim kinie na szczęście był tak powiem zaczną być już jest od jakiegoś czasu doceniana to jest dla mnie ma ona idzie kończymy tę część programu od nich zaczniemy na należną za chwilę teraz krótka przerwa i zaraz wracamy do państwa witam państwa ponownie Tomasz Raczek Szczerotok dzisiaj rozmawiamy o kinie historycznym polskim kinie historycznym moimi gośćmi są Anna tatarska z emerytur i Michał Walkiewicz oboje krytycy filmowi i oboje aktywnie bardzo w życiu kulturalnym różnych mediów i rozmawialiśmy o tym jak wyglądała sytuacja z Katyniem z miastem 44 i jako zbieraliśmy Kamieniena szaniec jak odbieraliśmy Hiszpankę zakończyliśmy rozmowy w poprzedniej części mówiąca idzie w idea to wielki sukces polskiego kina wreszcie pora tak wymarzony Oskar zresztą lawina nagrody nagród w tym wypadku nawet słowo Levina nadużywamy zwykle, ale ma uzasadnienie, bo to była lawina nagród na wszystkich właściwie festiwalach imprezach gdzie, gdzie była Iga pokazywana i zarazem takie powiedziałbym chłodne sceptyczne przyjęcie tego filmu w Polsce u g k fi związane z rzeczywistym z z oczywistym tematem tej tej żydowskiej kwestii no bulwar to znaczy, że Polacy znowu nie są bohaterami tam są o coś oskarżenie, że źle zachowali wroga rządzą w kulturze jest problem z realizacją notują wskazała 4 punkty w toku pokłosie ochłodzi się też wydaje mi się, że wynik wynik finansowy ziarna prawdy i takich rzeczy znane są wszystkie filmy, które gdzieś tam mierzyły się z ciekaw trenera Piotra siana filmu, który w, który zrobił furorę na festiwalu na warszawskim festiwalu filmowym, który też zahaczą o tym, nasz pan też no demon Marcina Wrony jest z tego bardzo dużą, ale dymisja zawsze był problem z realizacją myślę, że od czasów tak naprawdę romantyzmu to jest coś czym Polska kultura nie może się poradzić widać to w polskich gatunkach filmowych, których nie ma tego tropu wznowiliśmy okręcie na przestoje z kim tak naprawdę o tym, jednocześnie buduje mit, a jednocześnie do heroizmu jednak wszystkich ludzi którzy, którzy walczyli my to jest coś na co Niemcy mogli się pozwolić w w roku sześćdziesiątym pierwszym nie możemy się tak naprawdę to pozwolić i dzisiaj na coś wiesz Niemcy zostali wszyscy dni historii świat postawieni w sytuacji, że nie mieli wyjścia musieli się ze swoją serię bez może być jasno do pewnego stopnia i też giniemy no trochę nie chcemy tego zrobić nic mnie martwi, bo wydaje mi się, że nierozliczenie się własną historią i wybierz wybielanie 4 oczy czarną bielenie historii prowadzi do tego co teraz dzieje na Węgrzech, ale to nie jest rozmowa off o firmie tylko o polityce natomiast bardzo mnie interesuje my pewna rozbieżność logiczna, która się pojawiła w wypowiedzi naszej pani premier, która z 1 strony chce, żebyśmy dostawali Oscary, a z drugiej strony niespecjalnie się podobała i dla których jedynym polskim firma, która tego oskarżyli mała jest nie akurat za to, że ten daje ZEA zdaje sobie sprawę z tego, że jest grupa osób w Polsce i na świecie w wielu krajach, którzy uważają, że Oscar to jest nagroda przyznawana przez żydowskie lobby, więc nic dziwnego, że swoje nagradzają swoich szkoda, że jednocześnie przy tym wszystkim cały czas tego Oscara pragną myślę, że mogliby się zdecydować się, by która, która opcja ich na bardziej interesuje sukcesji wynika w dużej mierze z tego, o czym rozmawialiśmy z uniwersalnego języka filmowego fachu ten film był prosty zrozumiały i bez snu i nauczyciel Justyna zrozumiałość i nigdy nie trochę nie wynika z faktu, że Paweł Pawlikowski polskich reżyserach jest tak naprawdę brytyjskim o sobie znać, że jest Polakiem, ale wyjeżdża na polskich firm, ale wykształconymi w wielkiej Brytanii tam dotychczas miał bardzo fajną karierę jego wcześniejsze filmy też nie mienie były niezauważane jak jest to po prostu brytyjski reżyser, który jest Polakiem jako chłopiec wyjechał z góry nie wstydzi się tego uniwersalnego kodu nie wstydzi się gatunku tak i daty jest tak naprawdę kryminałów gruncie rzeczy to ma no tak krwawa Wanda w nocy z figurą czarnego kryminału tak prezes wspaniała postać właśnie Ślęza grata zagrana przez bagatela należy po prostu popisowo Tomku to, że ida była pokazywana w stanach w kinie w normalnej dystrybucji i zrobiła naprawdę niezły wynik to, że była filmem, który na swoich listach najlepszych filmów w 2014 roku wtedy, bo tam wtedy pytam więc, że umieszczali na najbardziej wpływowi amerykańscy krytycy to, że Kulesza była w kuluarowych rozmowach, ale nie tylko wymieniana jako 1 z najlepszych aktorek tego roku to mówi samo za siebie tak, ale wiecie co Gerrard rzadko to się zdarza, ale mniejszy zdarzyło się dowiedzieć się o polskim filmie za granicą nie odsyła fachowców zajmujących się związkom zwykłych ludzi miałem przyjemność spędzać wakacje na jachcie pływającym Islandię, czyli bardzo rzeczowo egzotycznie pewniacy zdolni ludzie z różnych stron świata m. in . byli tacy fani lekarze ze Szwajcarii i zdały się z nimi rozmowę zapytali, skąd jestem powiedziałem że, że jestem z Polski ani godziny, a Polska wiem idea bank i pomyśleć, że to pierwszy raz w moim życiu, kiedy dowiedziawszy się, że jestem Polakiem nie usłyszałem o obcokrajowcach Wałęsa miał Jan Paweł II Lewandowski Kamil Lewandowski, a jeszcze za dawnych lat ich garstka do Turcji jeździłem jak gdzie w latach osiemdziesiątych zderzyłam się pierwszy raz, by w Turcji to przecięli nam Norwida mój widok Deyna, bo wtedy Deyna był najbardziej znanym piłkarzem na pamięć w danym piłkarzem, czyli różne były skojarzenia polityczne religijne sportowe, ale nigdy kulturalne nigdy nie usłyszałem ach, Polska Wajda prawna, a tym razem usłyszałem Idalia zapytani, skąd wiecie o idzie, a nie wiedzieli jak ta idea była wyświetlana w Szwajcarii w kinach była wielkim przebojem i to jest najlepszy film, jaki w tym roku widzieliśmy w kinie zapytałem czy macie coś wspólnego z polską, bo może dlatego zależy na uraz, jakiego są wyznania nie to mnie, że nie mieli nic wspólnego z polską nie pytałem czy cel czy są stałe za koniczynie, ale na nic z tego co mówili i o czym rozmawialiśmy nie wynikało, żeby mieli jakiś szczególny pogląd na świat po prostu byli kulturalnymi Europejczykami, którzy obejrzeli ten film się nim zachwyca dzielnica przyszłam do głowy pewna sytuacja, w której się znalazłam czy też związana z idą, ale też filmem Wałęsa oba te filmy były pokazywane na festiwalu w Toronto w 2014 roku ja bym tam wtedy byłam i nie chodzi mi porównywanie, który jest lepszy czegoś to też całkiem inne kina i tutaj nie nie nie ma w ogóle sensu próbować, jakby po porównywać tych filmów natomiast pamiętam, że oglądałam je oba po raz pierwszy w wersji anglojęzycznej znaleziskami i toteż jest interesujące, że Wałęsa się nie broni przetłumaczony to jest czekają na dziwnej specyficzna, ale mam wrażenie, że często i to też coś, o czym zapominają polscy twórcy dlatego wiele Maćka agentów na festiwalach zagranicznych nie czuje albo nie czuło jeszcze przez jeszcze niedawno, gdy co to jest to nowe polskie kino każe nam z operatorami z pewnymi rzeczami, ale nie było takiego aut autorskiego tropu, dlatego że ludzie nie my nie myślą w ten sposób, że robią produkt, którym może być, jakby gdzieś tam uniwersalni czytany i u nas cała masa w języku gdzieś zaszyty jakiś kontekstów smaczków, które się nie da przetłumaczyć to trzeba było zrobić przepisy to się da zrobić w tekście, ale nie w filmie natomiast idea też jest tam znacznie mniej w dialogu ze mnie nie ukrywajmy i ten tekst myślę, że realnym nie w ten film to mógłby pokazywać jak kodować przekaz i tak naprawdę treść filmu właśnie w obrazie w muzyce, a w tym wszystkim to wszystko stanowi tkankę filmową nie Wojtarowicz u wuja noszący go ranem, gdy po raz pierwszy to był straszny problem jest językiem wdową, iż taka fraza płynie to wszystko jest strasznie nieautentyczne obrysy pomyślano też coś co prawda no nie działa właśnie w za granicą, bo to może było meczem wymyślone po angielsku, a potem zrealizowane, bo oni złożyć mogą być dla tego dlatego tak, gdy działało, ale to właśnie stąd też rozumieć na początku to, że tata historię tak mocno związana z tym bohaterkami tak mocno wyprowadzić z ich doświadczeń to jest Super, że tak naprawdę chcemy dla nich klisze przeszłości, bo to są bardzo uniwersalne sprawy bardzo uniwersalne problemy kokainy potem się pojawia to co potem pod szef pojawia ten wątek żydowski natomiast to jest cały czas coś do kart do czego każdy tak naprawdę może się od niego znana to czy jest on wykonać orzeczenie, ale tak ten związek z kontekstem nie nie nie treścią też bardziej przekonująco po raz pierwszy na niewierności nie miał oczek i czegoś takiego na Katyń kat nie miał no to jest ciemność miał tak lepszą notę z zagranicą niż na naszych bohaterach, którym ta sprzedaż na Zachodzie, ale i Agnieszka Holland, która jest rozpoznawalna w oddziale razi oczy widziała miała bardzo afgańskiego bohatera imperatyw działania te z Rawy słup ognia, ale wydają się, bo za mało jego wszystkie te łącznie są właśnie femme fatale honorową w krwawą Wandą też nowe Rio nawet to jest postać archetyp liczne, a już zupełnie zadawano mi na tym co teraz będziemy przez lata się odwoływać do krwawej Wandy i do Agaty Kuleszy z synem winem nota wbrew woli należy bez liku to już jest chyba wbiegła na lepszy od 2 × 3 w każdym razie ta ma to też jest przy okazji warto wspominać, że w kinie historycznym zdarzają się wielkie role, że to także dla aktorów jest okazją do tego, żeby się albo podpisać jak Agata Kulesza miała taką okazję widzieć albo się strasznie skompromitować jak np. co obserwowaliśmy aktorów w bitwie pod wie aktorów reżyserów potem zagrał Skolimowski mocną jednostkę gala Skolimowski zagra też Avengers tak wiele i noże gumowe na drogach w no to jest w ogóle się, że temat mordu w Chicago Bulls zaś władze Zabrza nie inaczej jest, dlaczego w LM z tłumaczeniem w razie remontu pójdzie stałych umów skoro w grę na zielone, czyli włoski producent stojący za zawisła pod Wiedniem dostał jest 1 z 3 nowych szefów znanych liderów komisji eksperckich PISF 1 to na pewno nie jest spodziewaliśmy się różnymi rzeczami spodziewaliśmy się na pewno tego w Miami faceta, który nakręcił najgorszych filmów historycznych z polską jakichkolwiek przyczyn, które pokazuje taką wizję historycznej tak naprawdę włoski mnich rechotem decyduje o albo powiedzieć wam z czego to decyduje o tym, że, że bitwa na wyjazd oczywiście ma to być cud tak naprawdę dobry ani żadne zwycięstwo polskiego oręża, ale w bitwie warszawskiej przy kasie stąd też ma Łukasza Garlickiego tak tak diament koprem, jaka była historia tego filmu rozmawiają z Alessandro Leone Izabelą mniej więcej podobne pytanie wręcz podarł spadał wynikające z podobnej opinii, dlaczego to zrobią okazał się zresztą fantastycznie interesującym człowiekiem, który Mala taki dar zjednywania sobie ludzi w tym trzeba ten człowiek, który odebrał nagrodę za najgorszy efekt jest realny, bo ma przydać ekonomiście na galę rozdania nagród z węży i przyznając, że ma charakter myślę, że przeprasza za ten film, a więc jest nadzieja ma jeszcze jedno mianowicie zakochał się w Polsce ożenił się z Polką dlatego mnie mieszka teraz most w Weimarze wpisy sprawować jakąś funkcję dali im ma taki patent z jak chyba jedyne, bo w większości reżyserów i twórców producentów, którzy zrobili linia to też zapiera, że to nie jest gniot Ala ma taki patent, że przeprasza wychodził przepraszał za ten film i natychmiast go kochają nowo nareszcie kamień serca sam przeprosił, że to nie wyszło Ant powiedział, że historia tego filmu była taka to była włoska produkcja włoska produkcja, na której szukali pieniędzy, bo ciągle się nie składał budżet, a jako producent szukał tych pieniędzy to była historia zaprojektowana dla Włoch na rynek włoski włoskim świętem no właśnie o tym, który tam na murach Wiednia dokonuje cudów w wyniku czego się cud się staje właśnie w Bestwinie z powodu Jana trzeciego Sobieskiego Arkad ego mnicha i zdobył film o nim Galeon szukał wszędzie tych pieniędzy przyszedł także do Polski prażoną, bo tam Polacy polskie wojska to może coś dorzucą, a u nas się wszyscy ucieszyli się w fazie nie będziemy mieli w swoim areszcie od dziś radcy wiedeńskiej będzie nadal wiele historycznych dorzucimy milioner i mamy załatwioną sprawę i zarzucili ten 1 000 000 dał scenariusz został przerobiony tak, żeby tam nikt w trochę wyeksponować ME trzeciego Sobieskiego, który w ogóle było marginalną postacią zespołu został marginalna, ale troszkę bardziej jednak wyeksponowaną i jeszcze do tego Polska strona miała zapewnić miejsca do filmowania różne zamki oraz historyczne w i z tej drugiej części podobne jak pan tłumaczył się nie wywiązała Polska strona wszyscy producenci byli bardzo źli, bo dostali pieniądze, ale zdawał się budżet jest pilna, bo nie mieli tych lokali jeszcze wzorach do Turcji się w 2 filar i prawda był taki Słuchajcie on, że w wyniku łączenia tych różnych budżetów wynikła taka dziwna kompozycja, która w zasadzie nikogo nie satysfakcjonowała nikogo przy zdrowych zmysłach na pewno nie był to film Polski i wiecie o tym, że poza polską nie nazywał się bitwa pod Wiedniem oczywistym mówi miał zupełnie inny tytuł, bo to była walka, czego chrześcijaństwa z muzułmanami przecież tak oznacza się z niewiernymi na tak niż ten tytuł miał nawet wydatek, bo bała graczy tytułem filmu była data bitwy wiedeńskiej, która była ten sam dzień i miesiąc co atak na nosie LSM Sound widać było prawdą też spadek o nie są nowe no właśnie tak mówili twórcy filmu i teraz to zmienia postać rzeczy tak spójrzcie na to, że nie jest to Polska produkcja Wyka to jest trochę Polski spryt i takie polskie cwaniactwo bez noclegu w 1006122 w lwowskim ten film, gdzie też nie do końca terminu po podpięciu się w międzyczasie jej jedyna siostra, bo dobra tego firma pro własnych popkulturowych motywów którymi się do więcej, bo Husaria jako takie regiony piekielne, które chciały właśnie strach tak dalej czyści boisko z perspektywy opowiada zawęzić drastycznie scenę z obywatela pamiętacie jak szturm jest statystą ona na planie w branżach Sara, po czym odwołują zdjęciami dostaw chodzi mówi Ks spisek ja tutaj słyszałem to jest antypolskim zamach w głowach no właśnie, czyli wracamy teraz na moment to, od którego rozpoczęła się nasza rozmowa do tego raportu otwarcia nowo właśnie nie wiem czy wiecie, ale zrobiliśmy raport otwarcia sali sprawdziliśmy co polskie filmy co polskie kino zrobiła w sprawie polskiej historii w ostatnich latach najwięcej jest to mamy w ręku i teraz pytanie, czego brakuje Zawiszy czarnego w tym z list myślę, że też naszej rozmowy wynika, że mamy w naszych sercach mafia postaci i historyk, który mając taki potencjał, który zrobi się drobny wtręt świetnie wykorzystała teraz ta kampania i też nazwa legendy polskie Allegro tak, czyli pola powstały akurat tylko 2 krótkie filmy o smoku wawelskim i Twardowski, które ze mną na pewno takich w wytartych właściwie nie do końca wiadomo co znaczące dla współczesnych młodych na świat konceptów literackich przerobiły na bohaterów popkulturowy hit wg mnie to jest coś co powinniśmy robić i nie zrozumie, że nie, choć miał też powinniśmy robić tylko filmy popularne, które celują w Anna tyczka kontra mego pauperyzacja bardziej skomplikowanych tematów, ale musimy mieć cały czas w tyle głowy, że to musi być czytelny i atrakcyjne dla współczesnego widza czy polskiego czy zagranicznego, ale też powiem Jeanne, ale my wszystkich rozmowach z jakimiś zagranicznymi Bear czy krytykami właśnie czy agentami zawsze się przewija tak nagle sami chcemy się na wszystkich chętnych agentami służb specjalnych nie ma na liście agentów sprzedaży którzy, którzy kupują firmy oni mówią, że powinno się przestać Polacy powinni przestać myśleć o tym, że robią film na rynek zagraniczny, że ten film ma się podobać, bo my nigdy nie zrobimy filmu ktoś będzie podobał myśląc o tym jak spełnić oczekiwania zagranicznego rynku wydają się, że Snapchat to co pogrzebało Jacka Stronga obyśmy tak maleńki przykład wyrasta z listy filarów, ale też zwróćmy uwagę, że np. ostatni Małgosi Szumowskiej body ciało na festiwalu w Berlinie, gdzie dostał bardzo ważną nagrodę jeszcze zanim tę nagrodę został już był kupiony na ile stan rynku jej poprzedni film po gejowskim romansie księdza bardzo antypolskie wg niektórych znam na pewno również był w momencie pokazywania w Berlinie już sprzedany po mieście to jest trochę inna historia, bo te filmy trochę moim zdaniem powstają w niego w GPEC powiedzieć o zamówienie rezerwacji sprzedawcy, a na zamówienie festiwalu jest on wyreżyserował też, że można także linearna uczciwie sama o tym, mówi, że najpier w pyta z dyrektora festiwalu Rawa z jakich musiały być, żeby zagrać ciebie festiwalem musi być taki taki takiej anarchii potem myśli Saharę do Toronto trop to robić film i wysyła go na ten festiwal, gdzie właśnie zarządza generalna dyrekcja nie ukrywają chemii okazuje, że ma rację i zostają Grad niektórzy mam tyle talentu, że rząd nie wychodzą z tego złe rzeczy tak nie można robić filmów w zgodzie z filozofią chce zobaczyć i chce nakręcić filmiki sama chciałam zobaczyć tak lub w środku Szumowski myślę tak działać był prosty za tą lepszą reżyserką, ale też dajmy się, że jest w tym łatwiej sprzedać ta historia właśnie, dlatego że nie mają związku z polską historią naprawdę nic z żalem pani premier, mówiąc że idea to nie jest akurat ten film, który powinien dostać Oscara miał namyśli tego, że to że, że po powinny inne filmy powstawać i powinny być wybitne artystycznie, ale też przekazywać świat to by im właściwe informacje nasz los w Polsce, a także nam Polakom pokazywać prawdę historii nam, że z taką intencją jest realizowany teraz firma smoleńską no no to jest coś z czego się wszyscy obawiamy, zwłaszcza te 3 czy, pomijając względy związane polityczna, toteż w pamięć to czas dość żywo gnieźnian 4 × to już będzie, dlaczego nie czarny czwartek, czyli tańsze niż film dla Antoniego Krauzego jedno i to było już bardzo takie starcie wystarczy kino nie pytajcie, dlaczego tak nie mogę nie zapytać, dlaczego oglądalność jurorskie jurorskie sprawy w każdym razie tak miałem ją z dużą dużą długo styczność z Vive targi Wisła był też z nieba pies na świecie KO to 0101 . film o Smoleńsku wręczy nagrodę Lincolna, ale Magda Kłoda polifoniczne historia różne osoby, które straciły bliskiego wiadomo, że to bracia Matwiejczyk cały czas są zanurzeni w OFE od x lat, więc to domek szczegóły zmian miało skutek, ale albo, czego zmierzam wydaje mi się, że język taki złoty środek pomiędzy pomiędzy wymaganiami nowej władzy a, a idą powiedz mi się, choć konwencja bohaterów dymisja przykład fabularny film Karski mógł być tak źle zdawania dokument, który ostatnio był Super bawią się spodziewał tak dobrych rzeczy widzimy szereg dokumentów historycznych polskiej w ostatnich latach zdobył, a i to był dramat wolną od deski bohater i historia jest wielka polityka jest wielka polityka zagraniczna i są Super konflikty w tym w obrębie tych wszystkich historii i są brudne groźniejszy uwikłania przede wszystkim jest zderzenie jednostki z tak naprawdę z ze zmową milczenia z murem niechęci ze strony Zachodu w kwestii in w kwestii Holokaustu Super same wielkie tematy, a jednocześnie z pomysłu na doskonałe kino szpiegowskie bym się, że więcej takich historii jesteś świetny temat dysku, czyli do dywersyjnej służby kobiet, czyli czegoś co absolutnie miałby też dzisiaj szansę szansę się sprzedać też się wpisało wielkość FT FT FT FT lewicowe nastroje dość dość mocno no kurczę tematy tematy są, ale wyraźnie podchodząc do tych tematów i teraz wspominam to za wcześnie mówiliście to mają być filmy przynoszące nam wiedzę o tym co pokazują ewentualnie prawdę jak się mówi o Smoleńsku czy to mają być firmy popkulturową zgodne z trendem i pod IZ i mogący się podobać nowoczesnej publiczności przyzwyczajonej do różnorodnej produkcji filmach miano drugiego nie wyklucza się nie wyklucza, jakbyśmy chcieli koniecznie wybrać od czego wychodzi dopełnia tych drugich o zatrzymaniu go z 1 tys widzów jest ważniejsza od treści net Mobile zmianie wozy upraszczać to znak wydaje się, że obraz formuła jest pewna formuła, która pozwala np. edukować młodą widownię jeśli załóżmy rząd czy jakakolwiek inna instytucja pragnie przez chwilę edukować młodych ludzi to będzie film fabularny, dlaczego nie robić tego w formule nie wiem zajęć z filmu w szkole jakieś kroniki filmowej dla młodzieży czy coś takiego, ale niechby, czyli 3 jedno grudnia jednak tradycja puszczania kroniki przed mechanika może zjechać w Onagawa w branży ochronić się zmieniają nie zmienia nazwę protestuje pamiętam dokładnie te momenty, kiedy te 4 lata, kiedy była opuszczona Kronika filmowa przed firmami była puszczana i wolę ją od bloków reklamowych, które w tej chwili w Dessau przed PiS ma nadzieję, że ma nazistowski raj Weronika, ale nie przesadzaj artysty ZOMO też pamiętać Kronika pewnie kaski stołecznych programów telewizyjnych fragmencie są fragmentach się Kronika pokazuje i to najczęściej z lat pięćdziesiątych, czyli wtedy, kiedy najbardziej była doktryną wijąca in doktryna dająca, ale uwierzcie mi, że to była bardzo dobra robota dokumentalistów i prawnych to byli fachowcy, którzy robili PKF listę, a także to nie jest także wtedy to było strasznie jej czarna dzisiaj mamy różne reklamy i trailery jest Super ja bym chciał, żeby rząd Polski, bo wspomnień wspomnień wspomnień i wspomnieliśmy o tej sytuacji niedawnych wypowiedziach premier Szydło my taką spokojną wpłaca się zapoznać w stanach Zjednoczonych jest taki ciało ona jest teoretycznie ciałem doradczym tak naprawdę często bywa czasem cenzorskie, czyli lepiej autostrada, która przyznaje firmom kategorii wiekowej ustala, kto może co oglądać jak czego oglądać w dłoniach ewentualnie w towarzystwie rodziców oni m. in . oceniają zawartość filmu pod względem przemocy i seksu, uznając czynnik co komu wierzyć jak komandora, by stworzyć plan właśnie chciałam przypomnieć, że powstał zresztą na ten temat film jest wiele krytycznych wypowiedzi na temat działalności, które sprowadzają się do takich uwag ironiczne, że ci cenzorzy w cudzysłowie liczą np. liczba pchnięcie miednicę oceniają, że matka tak do 3 to tak do 16 lat, a powyżej 3 to już jest materiał do Rosario bardzo nie chciała, żeby tego typu podejście się przeniosło na nasz rynek, a więc wzrost o roli czy dziś wieś ilość epizodów nie wiem, a patriotycznych czy, że nasza antypolskie 2 polskie 8 to dobra proporcja nie ma nic by zwiastowało, że się nie przeniesie się nie chcieli mpi będzie też w Polsce, ale to będzie miała polec, ale ja mam tylko bolesne apel w takim razie jak dostaniecie propozycje, żeby zasiadać w tym Empik i to się zgodzić się w terenie wtedy większa szansa, że zarówno dla Skry Konrada Wallenroda oderwanych od maja liczba wymian oraz ich mniej dlatego prorządowa milicja i Jawa zaprasza dziś melancholia, którą dostrzega ataków, które państwa dziękuję bardzo mają w dzisiejszym gościom go i przypominam to była armia tatarska i Michał Walkiewicz szef filmu albo, a jak dworska szefowa samej siebie w inny, ale za to w 2 bardzo to jest efektowne szefowanie w pozdrawiam was serdecznie bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę państwu dziękuję za cały rok bycia z szczera takimi zapraszam na kolejny szczera tak w nowym roku, czyli za tydzień dzięki większej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - SZCZEROTOK (TOMASZ RACZEK)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA