REKLAMA

System, który nie działa. O dożywianiu dzieci w szkołach opowiada Magda Malec

Świąteczny Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-01-01 11:20
Czas trwania:
26:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
słucham Radia TOK FM dziś piątek 1 stycznia w naszym studiu pani Magda Malec szkoła główna handlowa ośrodek badawczy graj w dzień dobry dzień dobry, a na stole w studiu Radia TOK FM wyniki ba albo opracowaniem programu badawczego tak mądrze się w razie system, który nie działa analiza realizacji programu dożywiania dzieci w Polsce i to brzmi bardzo mądrze, ale jak rozumiem, że mam taką nadzieję dzięki tej rozmowie bardzo wiele słuchaczek słuchacze Radia TOK FM odpowie Rozwiń » syna kluczowe pytanie, które od dawna są zadajemy, a mianowicie czy kiedy słyszymy w ZUS ekspertów publicystów polityków i t d . tak dalej tak dalej, że nie można, bo można zrobić postęp, bo w Polsce są głodne dzieci to teraz sobie odpowie na to pytanie tak, a czy są w Polsce głodne dzieci i dla tych dzieci jest jak bardzo głodna one są tak niestety muszę pana zmartwić, dlatego że na te 3 pytania miały nie znajdziemy odpowiedzi ani my nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć ani nie ma danych, które pozwoliły nam odpowiedź na takie pytania po pierwsze, mówimy błędnie głodnych dzieciach to czemu ma przeciwdziałać system publiczny ma przeciwdziałać niedożywieni są niedożywienie jest stanem chronicznego niedoboru składników odżywczych co będzie skutkować obniżeniem koncentracji dzieci z Realem i zmniejszeniem możliwości intelektualne ich poziom skupienia na szybkości rozwoju, ponieważ w Syrii głód to jest tymczasowy starszy pan może dzisiaj w Damaszku głodny to nie znaczy, że jest to nie do ożywionej potrzebujemy systemu, który pana wspomoże w oczy jak dobrze rozumiem, że zdarza się dzieciom w Polsce odczuwać głód oczywiście, ale to jest to niekoniecznie ma jakikolwiek związek z tym ile dzieci w Polsce jak długo jest w stanie niedożywienia tak czy niedożywienie jakoś definiowane n p . nie wiem trzeba i 6 cal dziennie albo miesięcznie czy tygodniowo spożywać jak to jest definiowane niedożywienie jest stanem UE trwałego niedostarczenia organizmowi potrzebnych mu dla danego wieku i składników odżywczych, a skąd bierzemy te normy co brzmi światowa organizacja zdrowia szukamy ciągu okresie liczyła ona określać normy to już jest pytanie do ekonomistów, ale do żywienia owców, ale i od tego są właśnie żywienia chce, żeby tak opracować RM jadu jest spisy np. w szkołach, aby te posiłki były odpowiednio zbilansowany dla danego wieku to, skąd się dowiedzieć próbować się dowiedzieć jak państwo próbowali się do dzieci w Polsce dzieci niedożywionych wpływ to tym musimy odejść w grę od stóp pytania ile jest dzieci w Polsce niedożywionych mamy system, na które wydajemy co roku 800  000 000 zł, a pomimo to cały czas w Polsce są osoby, które są poza tym systemem i które pomimo tego, że potrzebują wejść system cały czas systemy nie są objęte finansujemy posiłki w szkołach i to działa, ale nie finansujemy przy dla wszystkich, którzy tych posiłków potrzebują, a czy dożywianie system drożeją też tylko finansowanie posiłków w szkołach system dożywiania to 800  000 000 zł, gdy od obejmuje także dorosłych i w sumie osób, które jest objętych programem te sprawy 2  000 000 osób dzieci spośród tego jest 700  000 dobrze, czyli 700  000 dzieci i dni, ale wszędzie w szkołach dostaje dostają posiłki w szkołach ten system dożywiania 13 w jaki sposób może zaczniemy, jakby od początku jak działa, gdyby był z kim, skąd się wzięła nasze zajęcie tym tematem, aby dziecko dostało dożywianie w szkole musi spełnić pewne kryteria kryteria te są sztywne ustalone na poziomie gminy w odpowiednimi programami i te kryteria zakładają, że jeżeli dziecko, jeżeli w jego rodzinie poniżej 7771 zł jest na członka rodziny tak danej rodzinie w takim ME w tym momencie wszystko już nie łapie się do tego programu były, czyli nawet, jeżeli wyobraźmy sobie samotną matkę, która zarabia 1800 zł brutto w tym momencie to dziecko już niestety nie może zostać objęte programem dożywiania w szkole niespodziewanie rzucone w gminach taki program przyjmie jest program dożywiania państwowych, ale wszystkie kryteria są i są kryteria minimalne, które działają na poziomie państwa, gdy jesteś nasz Peugeot to jest tak, gdy jest minimalna wartość progowa dla ich w ogóle dla pomocy społecznej w Polsce narasta w tym, skąd wiemy ile Interowi legend tego nie robi takie programy to czy to jest w Biuletynie Informacji Publicznej to jest bardzo ciekawe pytanie, ponieważ chcieliśmy sprawdzić na HIV w ramach tego raportu chcieliśmy sprawdzić ile szkół przyjmuje programy osłonowe, które po, które w w jaki sposób zmieniają odgórne założenie systemu i pytaliśmy gminy wartość wszystkich gmin w Polsce prowadzimy takie badanie jakościowe tych wszystkich gmin w Polsce ile tych gmin nawet program osłon na wszystkie gminy tak 2400 gmin tak w jaki sposób wysłać e-mail tak jakby odpowiedzi mniej więcej połowa, a połowa w obronie powiedział Mark, ale polowanie odpowiedziała, bo nie wie, bo było, że będą po prostu nie odpowiedzieli ob gmina ma obowiązek odpowiedzieć na zapytanie o PRM to dlaczego tak zrobili też jest zły, ale inny temat rozmowy z gminy w po to, pokazało bardzo dużą głęboką niewiedzę gmin BM to jest w dożywianiu dzieci jest LM zadaniem własnym gminy on był bardzo mało wiedzą na ten temat odsyła nas do ośrodków pomocy społecznej nie były w stanie sam odpowiedzieć na pytanie czy przyjęły program, który pewnym, które wprowadzają ten system, ale nie wszystkie na pewno jakiś procent jak rozumiem o tych odpowiedzi mailowych trybu, że także mają zostać tak podzielił tak wiele gmin tak działa tak oczywiście ów i wówczas też zacząć się echem w troszkę odchodzimy rozmawiamy o takich pobocznych rzeczach chciałbym powiedzieć bardzo wyraźnie mamy system, który za 800  000 000 zł co roku dostarcza posiłki dzieciom, które spełniają określone ściśle określone kryteria, by w związku z tym, że wiele dzieci nie spełnia tych kryteriów nie przechodzi przez wywiady środowiskowe dochód w rodzinie za wysoki w ogóle nie wchodzą w ten system powoduje to, że system, którego zadaniem jest dożywianie dzieci i przeciwdziałaniu dożywianie dzieci w Polsce i działa w niego w części działek znaczy dziś 800  000 000 oczywiście, ale jeżeli system ma przeciwdziałać nie w żywieniu, a pomimo tego dalej pozostawiali dzieci poza tym nawiasem to znaczy, że nie działa mamy system, który częściowo działa właśnie to jest pytanie o to częściowo na czym wróćmy do tych gmin skoro pani, mówi że państwo dostrzegli w złoczewskim niewiedzy gmin tak jeśli chodzi o władz gminnych jeśli chodzi o to czy jakie programy są wdrożone, a on jest obowiązek posiadania takiego programu tak głównie na nich obowiązku posiadania programu osłonowego na to w takim razie ktoś może chodzić w takim razie po prostu zajęli się innymi rzeczami akurat jeśli chodzi o programy osłonowe nie dożywianie jest zadaniem własnym gminy Rudnik to jak oni to zrealizują jest już ich własną inwencją twórczą państwo podaje rękę dając program dając pieniądze na tak, ale to czy z tego co z tej możliwości skorzystały gminy to jest już ich własny i PSL wysłali mejl najlepszy zapytania do wszystkich gmin w Polsce mówi pani, że połowa w ogóle nie odesłała Alex o połowę odeszłam i jakie informacje było w tych mailach wysłanych my byśmy się bardzo biednym to ETO o badanie ilościowe, jakie prawo przeprowadzić, by było bardzo proste, dlatego że od 2014 roku w systemie jest właśnie wpisane, że już, że mam gminy muszą samodzielnie uchwalać ten program osłonowy Berman w sprawozdawczości Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej nie uwzględnia badania ile gmin przeprowadza po ile gmin wprowadzono program osłonowy dlatego musieliśmy się ich zapytać wprost nie ma takiej informacji w ramach tego badania i oby to była tylko część taka, że po prostu brakowało nam danych w ramach tego badania zapytaliśmy się szkół wysłaliśmy maila jako rodzic rodzic, który istnieje z nami współpracuje do 1200 szkół w Polsce w UE z pytaniem, ale z takim zapytaniem, że do mojego domu przychodzi dziecko razem z moją córką synem, które chyba jest głodne pokryta się jedzenie prosi, żeby może wnieść coś do domu i jak teraz jako rodzic mam szkołę bardzo proste krótkie 3 pytania czy dziecko może je może jest niedożywiony, jakie ma sprawić co ja mogę zrobić i co szkoła może zrobić i dostaliśmy nie dostaliśmy odpowiedzi na 56 % taki zabytek z pośród tych odpowiedzi, które dostaliśmy w w żadnym z najmniej nie otrzymaliśmy odpowiedź na wszystkie znane przez nas pytania nikt nie odesłano z żadnego źródła, które podawał jakikolwiek informacji na temat niedożywienia to właśnie ten fundamentalny błąd wszędzie mówimy o głodzie w głodnych dzieciach i nawet w tejże szkoły pedagodzy dyrektorzy nie wiedzą co jest niedożywienie to jest wstrząsające zupełnie mu toczy jak rozumiem dobrze w problem jest brak wiedzy tak fundamentalny brak wiedzy o tym w jaki sposób uruchomiliśmy ten działa program za 800  000 000 skoro nie mówimy przy okazji ludziom w zasadzie po co jest jak powinien działać i wobec kogo powinien być on mówił, że mam program możemy pochwalić się suchymi liczbami, ponieważ sprawozdawczość jest bardzo sucha to z tego programu mówimy ile zostało wydanych obiadów ile dotyka osób, ale nie jesteśmy nawet stwierdzić czy osoby, które są objęte programem są w jakikolwiek sposób ciągły nim objęte w, a do tego czasu zdecydował się na taką zaskakującą technikę badawczą chyba to jest nadal jednak technika badawcza, że znaleźli państwo im ponad 1000 osób w imieniu, których wysyp wysłali państwo Meyera, dlaczego właśnie taka nie po prostu, pytając to jest metoda badania korespondencyjnego, która po, jeżeli oczywiście zapraszam do przeczytania raportu, aby dowiedzieć się w jaki sposób dokładnie została zostało przeprowadzone badanie i ona jest umieszczone na naszej stronie gry org PL w inny sposób nie jest nie byliśmy w stanie stwierdzić i zweryfikować wiedzę dyrektorów szkół, a wiek i mamy głębokie przekonanie, że to od dyrektorów szkół i od tego poziomu bazowego zależy to w jaki sposób nie przeprowadzano żywienia w szkołach i ich wrażliwość oczywiście w kształcie to gdzie są wrażliwi dyrektorzy to jak rozejmu w Polsce nie odpowiedzieć na maila nie do końca jestem przekonany jestem przekonany czy metodologicznych w 100 % jest jakieś po pewnym badaniem mówi Grażyna szat zabiegana ego dyrektora szkoły, które świetnie wie czym jest niedożywienie nadzorują, jeżeli dyrektor jest na tyle zabiegany, że nie odpowie nam pytanie chyba zatroskanego rodzica, jaką mamy pewne, że zareaguje na sygnał na inny sygnał, że w sferze jego szkole może być niedożywione dzieci nie jest tak przenosiliśmy tam adresy z nieba, a to są wszystkie adresy, które były na stronach internetowych szkół podanego konta do szkoły w odpowiedzi, które jednak proponować rozwiązania jak dobrze rozwinięta w odpowiedzi, które mówią tak może się zgłosić do pomocy społecznej opieki społecznej tak głównie tak ale jakiej formie czy to podawane adresy czy telefon czy po prostu utoniemy to opieka społeczna system działa tak że, aby dziecko zostało objęte programem dożywiania musi oboje rodziców zgłosić się do ośrodka pomocy społecznej przyznać się przed samym sobą i przed UE urzędnikami tak mamy problem nie jesteśmy w stanie zapewnić naszym naszemu dziecku jedzenia przeprowadź się u nas wywiad środowiskowy jedno i drugie rodziców musi się na to zgodzić wystarczy, że to już może trochę stereotypowo powiem, ale ojciec alkoholik nie zgodzić na przeprowadzenie wywiadu w domu już koniec z PRL w ten wywiad ma być przeprowadzony niezwłocznie niestety praktycznie nie działa to także są przeprowadzone one 2 × do roku popłynie aż 2 × do roku jest tak jakby nabór, czyli przed semestr zimowy i przed z RSMS 3 letnim, a dzieci mają szansę dostać się do tego programu RM, jeżeli zostanie dziecko pozytywnie zweryfikowane spełni wszystkie kryteria dochodowe ziemi zarobków i t d . to wtedy zostaje objęte programem dożywiania to jest także to może trwać bardzo długo, a dla dzieci w UB wieku rozwojowym każdy przedłużający się czas jest on jest na wagę złota tak naprawdę z chwilą powrócimy do rozmowy słuchaczom przypominam, że znany jest pani Magda Malec szkoła główna handlowa ośrodek badawczy Greipel za chwilę postać informacji Radia TOK FM powracamy do rozmowy słucham Radia TOK FM w naszym studiu gość pani Magda Malec szkoła główna handlowa ośrodek badawczy grajek i jeszcze raz dzień dobry dzień dobry rozmawiamy w dziś o raporcie system, który nie działa analiza realizacji programu dożywiania dzieci w Polsce w pierwszej części naszej rozmowy w panikę wiedział w jaki sposób to badanie czy raport powstawał ŻUŻEL państwo bardzo ciekawej metody poprosili ponad 1000 osób, żeby w wysłały zapytania do dyrektorów szkół z sugestią, że być może dziecko, które odwiedza nasze dziecko w domu i być może niedożywione, ale jak mam to sprawdzić stan dalej zrobić my wstrząsające wyniki państwa raportu są takie, że w NATO 1200 szkół z całej Polski impasu piszą też reprezentatywna próba, bo to po pierwsze, ponad połowa szkół w obronie odpowiedzialna taki sygnał, a wśród tych, które odpowiedziały to żadna nie udostępnia zatroskanym rodzicom i wiedzy na temat zjawiska niedożywienia i rozważa się też piesi częściej rodzą nasze rozmowy o tym, że większość szkół przerzucała problem ośrodek pomocy społecznej czy pan, że to zatroskany rodzic sam zajmie się stroną formalną w to nam pokazuje przede wszystkim co chyba stan wiedzy dyrektorów tak głęboką niewiedzę głęboką niewiedzę tak walczyć, a skąd mieliby taką wiedzę dyrektorzy, więc skoro mówimy o programie, który ma przeznaczyć 800  000 000 na dożywianie, ale jak widzą w tym programie nie ma takiego takie działki pod tą edukacja dyrektorów szkół to bez słowa edukację z tej kluczowe, dlatego że w Polsce o dożywianie z 2 jest oczywiście na poziomie gminy, ale jest działką Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej LF i jesteśmy jedynym krajem w Europie, które by dożywiania nie odbywa się w ramach ministerstwa edukacji Ministerstwo Zdrowia niedożywienie jest problemem zdrowotnym no tak bez problemu niedożywienia dotyczy zarówno dzieci, które co z bardzo biednych rodzin i w których nie ma pieniędzy na jedzenie tak samo dotyczy rodzin, w których dzieci nie są obiektem zainteresowania, a także tych dzieci, które pomimo tego, że n p . dostają od rodziców pieniądze na kanapkę coś takiego co wolą te pieniądze wydać na papierosy, bo mają lat 14 i jej nie myślą o tym, zawiera, więc problemy z 1 strony mówimy tu od tych weselach duży zysk od tych głodnych dzieciach z drugiej strony będą to dzieci, które co np. otyłe, ponieważ jedzą bardzo dużo węglowodanów i zgodnie z definicją przez bardzo długi okres czasu mają nie zbilansowaną dietę celnicy niedożywienie od tej zaskakującej, bo to wszystko bierze się z z troszkę niepoprawnego tłumaczenia oczywiście z języka angielskiego Manet wyższym, czyli nie niedożywienie złe żywienie i tak jak w fazie za to 800  000 000 zł sfinansujemy oczywiście dzieciom, które spełniają kryteria posiłki na temat tych posiłków, które finansujemy też bardzo niewiele wiemy tego, że finansujemy posiłki, które zgodnie z zapisami BL dostarczają odpowiednią ilość węglowodanów odpowiednia ilość białka tak dalej, ale nie wiem, jakiego rodzaju jest w węglowodany, jakiego rodzaju jest to białko czy jest to białko bardzo wysokiej jakości czy bardzo ci bardzo kiepskiej jakości np. może być także w niektórych gminach ilość tego białka aż do gara, że są z nich po chodniku w no tak, ale czy zdarzają się w Polsce kontrole tego programu poza kontrolą NIK-u no właśnie często nie jest mu Bednarz wymysł, ale bez kontrastu są kontrole Nitkowski, które pokazują nam, że dzieci dostają go w ramach posiłku, które mają otrzymać dostają bułka dostają owoc w ten program zmienia się przez lata tylko w naszym mniemaniu zmienia się głównie w niezbyt dobrą stronę, dlatego że jeszcze na początku swego powstawania programie był zapis, że dzieci mają otrzymywać pełnowartościowy obiad to pełnowartościowy obiad z pierwsze zdanie drugie danie deser później był już to ciepły posiłek czy powiedzmy np. ciepła zupa jest ciepłe posiłki teraz to posiłek i zgodnie z kontrolerami NIK-u, kiedy jeszcze był np. obowiązek ciepłego posiłku dzieci otrzymywały bułkę i utrzymywał jabłko, a czasami nawet pieniądze, ponieważ gminy np. nie miała stołówki, więc były po prostu idzie się wydawane pieniądze prezes to po prostu posiłek, którego nawet przeprowadzona kontrola wyników nie wykaże pewnych nieprawidłowości w żywieniu, dlatego że zgodnie z prawem posiłek jest deszcz bardzo dowolny interpretowanym z powrotem takiego im pytanie przystawek razem przez gminę tak zażarcie własnych środków albo od infrastruktury posiada żadnej możliwości w skrócie w gminach coś robi albo nic nie robi, ale to jest tak czy to nie jest argument za tym, że rynek nie gminy, bo albo nie tyle gminy odpowiedzialne są czyni mnie pojawia się pytanie czy nie lepiej, żeby to był duży scentralizowany system dożywiania z pełną kontrolą informacją aniżeli aniżeli tak jak my ludzie razem z początku naszej rozmowy zadanie własne gminy w naszą główną rakowe nasze 2 główne rekomendacje możemy podzielić nawet dwojako z 1 strony jest to krótka re kresowa rekomendacja coś co możemy sami zrobić w tym momencie na naszej stronie internetowej udostępniliśmy już gotowe listy do gminy do dyrektora, aby jako rodzic zainteresować się i zapytać się, jakie przybysze są kryteria w mojej gminie ile dzieci jest nią objętych programem dożywiania, a wydaje się, że powinny być co moje dziecko je w szkole z drugiej z IT jest taki rzecz, którą możemy zrobić sami teraz już i możemy pytać prosić nękać tak naprawdę i gminy i dyrektorów, a z drugiej strony jest to ta bardzo długofalowa perspektywa czy po prostu wszystkie dzieci jedzą w szkole, a i nie ma problemu stygmatyzacji w autopsji system, który obowiązuje w wielu krajach w Europie oczywiście jak najbardziej u nas czegoś jeszcze nie może nie ma problemu stygmatyzacji, ponieważ po prostu wszystkie dzieci jedzą w szkole i tak za te dzieci, których rodzice po prostu nie mogą zapewnić finansowanie finansuje budżet państwa i proste nie mamy żadnych kryteriów, a więc nie możemy nikogo pominąć występ w najważniejszych dla tak wydaje się, że w PRL obowiązywał taki system, że były stołówki szkolnej te dzieci, których rodzice nie mnie nie byli w stanie opłacać sobie dowód to trzeźwe jakość pomocy państwa w największym skrócie tak to wyglądało zaskakujący jest w tym co pani mówi to, że państwo przygotowali badanie, które zresztą bardzo nowatorskie notach historyk z wysłaniem na lido do dyrektorów szkół jest niesamowite Dominik, ale bez otrzymali wyniki opracowali jest analizowali, ale to co państwo robią jako ostatni krok, czyli taka akcja uświadamiająca nawet namawiające do tego żeby, żeby ktoś, by rodzice tak w Polsce trwoga ludzie nie osoby, które są zainteresowane przy czym działali też wykracza poza zagadnienie badawcze to już jest, że się tak wyrażę działalność wydawać, by się mogło już taka z po prostu Łęczna w sferze, prowadząc badanie inwazyjne eksperyment, wysyłając maila, wysyłając maile do szkół można było się po prostu przerazić poziomem wiedzy i poziomem nie zainteresowania tematem i nie ma po prostu chcielibyśmy coś zmienić w systemie, który nie potrzebuje ogromnego dodatkowego finansowania to tak nagle ktoś może prowadzić NATO najpierw wyniki badania proszę wysłać ministerstwu odpowiedniemu i być może instytucjom kontrolnym takimi jak Najwyższa Izba Kontroli być może poinformować inne ministerstwa, które są jakoś tematycznie powiązane właśnie Ministerstwo Zdrowia i t d. a na samym końcu wziąć się samemu, że za za działanie może państwo zrobili to to jest z Ełku to jest analiza, którą widziały już ministerstwa MDM ministrowie, którzy się zmieniają, a system jak wyglądało tak wygląda czy uważają państwo, że tylko działalność jak Peugeot dolna tutaj jest, jeżeli problem niedożywienia to jest coś czym trzeba walczyć teraz tutaj nic nie możemy czekać i patrzeć na to co zrobi kolejny rząd kolejny minister się wziąć sprawy swoje ręce, dlatego że zależy nam na tych dzieciach teraz tutaj i kolejne pokolenia dzieci, które przeszły przez ten program wychodzą koło ze szkół i są niedożywione, więc kolejne pokolenia rozwijają się i rozwijają się w sposób nieprawidłowy to jest bardzo smutna historia, która pokazuje nam, że jak rozumiem jeszcze kilka lat temu bez takiego badania byliśmy po pierwsze, skazani na takie myślenie mityczne zarzucał, że jeśli dzieci niedożywione, abyśmy do nich należy głodne, a z drugiej strony konfrontowanie byliśmy z faktu, że wydajemy olbrzymie pieniądze na system, który w, którym matka zapewnić dla mnie wniosek z tego badania jest taki, że system powinien być Central ja wiem, że ta pani pani warzy w niż przez świadomość jak działa obecnie takie jak wyznał w warunki tu i teraz na dziś jest kluczowy jak rozpoznać niedożywienie jest bardzo ważna sprawa edukacji zgadza się, ale ciągle mam również system centralny jest gejem jest kluczowe zdanie mówią o tym, że ożywienie w szkołach stołówkach tak byłoby czymś takim, ale czy ta wymaga wielkiej ustawy jakieś duże zmiany też nie byłoby zadanie własne gminy jak jak państwo powiedział zauważmy, że dzieci w przedszkolach np. jedzą inni się nikt nie kwestionuje tego za bardzo w teraz dzieci przechodzą do szkół rok wcześniej i to ożywienie nagle się kończy jazda jest w sprawę, że w Polsce oraz dzieci które, choć do przedszkola nie jest duży, ale to pokazuje, że można u niej w MON to oczywiście będzie system centralny, jeżeli wszystkie dzieci w szkole na dużej przerwie płytę i zjedzą obiad cóż czas skończyć naszą bazę przyznam szczerze jestem bardzo przygnębiony czy mogę pani powtórzyć się, jakie pytania komu należy wysłać mogła pani zaapelować do naszych słuchaczy darzy słuchaczek, bo podejrzewa, że duża część z nich chciałaby wesprzeć akcję na naszej stronie internetowej grajków org PL ceny są wzory listów do dyrektorów szkół i do gmin i każda osoba zainteresowana tematem może wysłać taki list lub może oczywiście wprowadzić do niego jakieś zmiany i zapytać dyrektorów szkół co jest moje dzieci i także gminy jak wygląda program dożywiania w mojej gminie pani Magda Malec szkoła główna handlowa ośrodek badawczy Kret bardzo dziękuję za dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĄTECZNY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA