REKLAMA

Jak rozwijać transport rzeczny w Polsce? - podpowiada Kamil Wyszkowski

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2016-01-04 12:40
Czas trwania:
16:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy jest 1241 Aleksandra Dziadykiewicz zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM patrzymy na rynki finansowe i widzimy Europa 4 zł i 29 gr dolara po 393 franka po 394 i funta brytyjskiego po 5 zł i 81 gr na warszawskiej giełdzie zaczynamy rok z workami z kolejnymi zresztą spadkami w inny w tym cyklu kilku ostatnich miesięcy WIG 20 teraz traci 2 i 48 % w spadki w zasadzie w całej Europie, bo tak negatywnie do tego nowego roku w nastroje były Chiny, gdzie właściwie Rozwiń » można powiedzieć, że dzisiaj było krachy na giełdzie w k Wojcik notowania zaczęły spadać dużo więcej niż 7 % to po prostu handel zakończono zamknięto w natomiast rzeczywiście te te wyniki chińskie nie nastraja pozytywnie inwestorów tutaj w euro 2 w kilka powodów, które powodowały, że właśnie w Chinach takie, że spadki m. in . to słabe wyniki gospodarki w tej dyscyplinie my, które pokazują co może dziać się w gospodarce np. właśnie Chiny znów były słabe no poza tym my konflikty właściwie już dość potężny między Iranem Arabią Saudyjską także te obawy np. kwestie surowców ceny ropy naftowej to wszystko spowodowało, że w Chinach było bardzo źle no i że jest teraz także na giełdach w Europie w tym także w Polsce, jeżeli chodzi, o ile my dla Polski to także świetne wyniki poznawaliśmy w grudniu 521 punk i 1 punktu procentowego, czyli wynik w schematach rozczarowujący wynik taki sam jak w listopadzie ekonomiści też liczyli trochę na lepsze wyniki jeszcze 1 dalej się przed nami czternastej wstępne wyniki inflacji deflacji no właśnie może być także wejdziemy już teraz z deflacji, że jeżeli ceny zaczną rosnąć powoli wychodzić na plusy może w okolicach zera na razie ciekawe GUS o czternastej te informacje wstępne dzisiaj przedstawić w raport gospodarczy w raporcie gospodarczym mam nadzieję, że zdążymy poruszyć 2 tematy, ale z 1 gościem pan Kamil Wyszkowski dyrektor generalny inicjatywy ONZ Global Compact w Polsce właśnie dzień dobry IR Valinor państwo my najpier w może o żegludze śródlądowej, bo dotąd, który wraca właściwie za sprawą nowego ministerstwa trwa właściwe nazwy wskazane jest także od żeglugi śródlądowej Jerzy Materna wiceminister właśnie, mówi że chciałby po pierwsze, żeby Odra stała się teraz takim międzynarodowym szlakiem z narodową autostradą rzeczną, a z drugiej strony w ciągu najbliższych 2 czy 3 miesięcy ma być przestawiony w ogóle taki program cały zrobienia tak, żeby właśnie rzeki były wykorzystywane w Polsce do transportu rzeki jest słuszny kierunek zdecydowanie tak czy może z ekologią dla ekologów zabrzmi prowokacyjnie albo przestawi jestem przedstawicielem inicjatywa z troski ale, ale też dla ekologii to dobrze zrasta wyjaśnił pierwsza Polska jest białą plamą wszystkie kraje dookoła Polski podpisała z polską konwencji o żegludze śródlądowej ktoś z bagien ta reguluje też w jakim trybie w jaki sposób te szlaki wodne tworzyć jak bezpiecznie w oparciu o zrównoważony rozwój są koncepcje ochrony środowiska i urzędach nie użył dla dzieci leżaki gry to właśnie te szlaki wodne śródlądowe się da zrobić co więcej chciała na tym świetnie fenomenalnie zarabiać Polska przypomnę jest na takiej osi północ-południe wschód-zachód jeśli chodzi o europejskie korytarze transportowe nie wykorzystuje swojego potencjału tranzytowego, czyli jeśli chodzi o ten korytarz transportowy Bałtyk Adriatyk Bałtyk morze czarne matki 22 ważne odnogi Lotto idą przez żadną polską orzekanie Odra ani Wisłę w ramach tej międzynarodowej żeglugi się przepłynąć nie da, bo zwyczajnie są za płytkie i to nie jest tym specyfika polskich rzek to zwyczajnie lata zaniedbań tak rzeczywiście kiedyś przecież nawet obrazki się pamięta losy meczu z Wisły czy zagryzie normalnie podobno walki nie było nic dziwnego dokładnie co więcej od średniowiecza do głębokiego miasta nad Wisłą typu Włocławek cieczy Kraków tak czy chociażby Gdańsk to były te rzeczy Płock do butelek te miejsca, gdzie wokół, których się budowa Polska państwowość i ta Wisła zawsze była spławna i dopełni sławna w międzywojniu przypomnę, że po samej Wiśle pomijam Odra w tej chwili o samej wiśnie w Wiśle pływał ponad 300, a dokładnie 317 i ogromnych barek towarowych, na które się zmieściło na liście tak ze 100 tirów na każdą co to powoduje wrażenie regionem pływały do Krakowa i dalej w więcej ta Wisła jest żeglowna tylko zwyczajnie żeśmy o nim zapomnieli zapomnieliśmy o ich funkcji transportowej i zwyczajnie też portem Żerańskim w Warszawie czy port pod Krakowem czy port w Płocku portfel we Włocławku czy w Gdańsku to są te porty, które są przystosowane do obsługi barek rzecznych, bo zwyczajnie tak zostały zaprojektowane z jeszcze w trakcie o tym, że za drugie po rund, czyli co się da zrobić się pomysł, żeby wrócić do tego tematu no właśnie się pojawił w rządzie jest coraz mocniej akcentowane, bo na razie zdaje się, że szczęście do noszy transportu wody z 2 letniej, więc 3 ha oraz setny mecz jest bardzo mała tak te grzyby po proporcja ta zdrowa profit stop NOP i ponad 7 % z gry jest średnia unijna, a czy dla powinno być się do transportu śródlądowego rzecznego w grę całej strukturze transportu jesteśmy tu dostaniesz go zdjąć, ale z samochodu wizerunek wsi ale, ponieważ patrząc nawet porno aż wody notowana jest nieograniczona tak znacznie spada z porno z mostu przy czym czerpane są słowa nośność mocno 133 czy degradacja drogi, jeżeli przed nim przyjdzie coś bardzo ciężkiego oto inżynier budownictwa może wyjaśnić, że ile to jest, jakie są dewastacje infrastruktury elektrowni no i często są Michelle Obamy, że w 2700 na etapie, kiedy widzimy remontowane drogi, ale czy je remontujemy nie bez przyczyny, dlatego że po polskich drogach jeżdżą przeładowane często inną duże ciężkie pojazdy typu tir, ale też po tych polskich drogach są wiezione potężne turbiny czy nie tylko wiatraki, ale też inne instalacje, które no de facto nie powinny po nich jeździć tak naprawdę powinny być spławiano rzekami to w takim razie był pan miał odpowiedzieć ci, którędy ta droga, żeby rzeczywiście najlepiej jak najszybciej najsprawniej udrożnić korytarze wodne w Polsce pozew to co powinien zabić najpierw radni raczej się zgadzam z kierunkiem, który w panice Materna podjął po pierwsze to co też chcę powiedzieć tym miejscu i świetnie się takimi są powstało, bo wreszcie mamy do czynienia z 1 z ministerstwem, którzy zajmują 1 konkretną sprawą i oczywiście pomijam gospodarkę morską, ale co mamy żeglugę śródlądową dawny kompan jest powiązana z Lane Energy z jego albo stanowiska jak z ministrem Grabarczykiem rozmawiałem to ta rozmowa dotyczyła my szkolimy 2 raporty jako jego ONZ na strony na ten temat tutaj też w Polsce i 1 z nich dotyczy wprost żeglugi śródlądowej Powiśla w tym roku szykuje przygotowujemy kolejny, który będzie dotyczył właśnie Odrę i od Odry to trzeba zaczniemy tam z tych zapóźnień stosunkowo najmniej natrysk odejdź na chwilę obecną żeglowna od trzeciego stopnia, czyli czwarty stopień żeglowności jest tam, gdzie jest już transport międzynarodowy takiego duże banki mogą pływać przy trzecim stopniu nie wcześniej rząd podpisał umowę z Niemcami, żeby zagwarantować trzeci sobie żeglować co było błędem, bo tak naprawdę czy robot walczyć o ten czwarty i zdobyć na to fundusze z funduszu spójności chociażby w ramach zwanego programu Tent ci tak nazywa z funduszy strukturalnych, gdzie w tej chwili minister przed chińskim ministerstwie rozwoju oto walczymy, żeby odwrócić trend ten niewłaściwy kierunek no i właśnie pozyskać środki na jedno dofinansowanie wyższe niż do roboty z bardzo kosztowny i długotrwały proces stulecia jeśli jest jedno zdanie na temat tych z kontry kontekstu Międzynarodowego takie Czechy czy Słowacja jedno mówił o połowę z nich są przez nich nie są prze szczęśliwa, że przez Polskę tranzytu nie mogą przeprowadzić wodnego, a już, tym bardziej nie są szczęśliwi z tego powodu Skandynawowie, którzy mają najkrótszą drogę do rynków morza czarnego dajmy na to czy Adriatyku przez Polskę, a nie przez Niemcy czy jeszcze inne okrężne trasy tak naprawdę żyli w Polsce nie zrobimy żeglugi śródlądowej zwyczaj ten czas będzie szedł obok nas albo przez Niemcy albo przez Białoruś Ukrainę i czy inaczej znaczy Polska na tym zwyczajnie ekonomicznie straci, chociaż 1 element związany z ochroną środowiska, bo to myślę ważne, a nie byłbym nierówny są dla tego nie powiedział, jeżeli urzędy rodzinne rzeki to też zadbamy o regulację nurtu i zadbamy też o to, że one nie będą w sposób niekontrolowany zale w walczyli z problem powodzi się nam przynajmniej częściowo rozwiąże i to bynajmniej nie chodzi o betonowanie rzek to też jest kolejnymi, które warto je obalić chodzi o uregulowanie nurtu, zostawiając dzikie nabrzeża nietknięte co więcej regulują cnót gwarantujemy, że siedliska dla ptaków czy tzw. łachy, na których one sobie bytują są stale w tym mniej więcej w tym samym miejscu w środku nie ulokowanego nurtu tak nie jest czy jest to de facto zagrożenie dla środowiska dla tych zwierząt dla ptaków akurat no i wreszcie uregulowania nurtu powoduje lepszą sprawniejszą filtracji wody samo filtracji wody u nas czystsza wpływa do Bałtyku też ważną arterię hałas jest naprawdę sporo korzyści versus jakich potencjalne ryzyka, które mogłoby się zdarzyć, gdyby nie energia i tematykę barka zatonęła w nowo wręczyli kierunek transport rzeczny w Polsce jak najbardziej popieramy trzymamy kciuki, żeby doszło do zrealizować, choć pewnie trzeba liczyć z tym, że to będą bardzo duże pieniądze, bo to inaczej się pewnie nie uda, a drugi inni też akcentowanym mocno pomysłowości i powrót do pomysł, żeby przekopać znów sieje Wiślaną zmusza do tego tematu wraca wiceminister Materna też, że to będzie 1 z priorytetów potrzebny jest taki przekopanie Mierzei, bo mieszkańcy mogą znów buntować bardzo mocno przekrwione oczy dla lokalnej społeczności to na pewno będzie jakiś kłopot to poza dyskusją nadal będą musieli przeznaczać mniej i mostów ma miejsce normalnego lądu, który dotychczas na tyle z punktu widzenia transportu oczywiście to świetny pomysł na euro po podam przykład Hamburga, gdzie witamy jest niewiele osób sobie zdać sprawę, że obok Rotterdamu jest największy port Europejski, który 120 km mogą one to nie jest mord POŚ portfolio ze morskie jest on jest śródlądowe i tak naprawdę im więcej będziemy w stanie wykryć zyskiwać tego rodzaju potencjał i stworzyć tego rodzaju hut przeładunkowe z takiego portu we Włocławku dajmy NATO, który przypomnę, że i we Włocławku i w Płocku mamy stocznie, które przygotowują ich i budują na tle całej Europy barki rzeczne to jest paradoks Polska się wyspecjalizowana w produkcji barek natomiast i sprzedaje na Polski rynek, bo po Polsce niema, gdzie powstać w tym tymi markami jak sprzedaje do Francji Niemiec czy czystsza czystszą Skandynawii to jest znowu do 2 warto byłoby z tego nie skorzystać z tej Polski umiejętności, ale no nareszcie teraz wreszcie te rzeki zadbać jest taki element związany z regularnością ani państwo pamiętają, że Wisła nadeszła w tym roku, mimo że w zeszłym roku tak nie wyszłaby, gdybyśmy nie wzdłuż Wisły kilkanaście zbiorników retencyjnych tzw. mokrych, które przyjmują wody i wypuszczają psy mają taką taką w biegu nowość, jeżeli byłaby pora sucha to wtedy moglibyśmy te, by zmienić opóźni się pod POPON, odnosząc odpowiednio wysoko stan Wisły, a nimi iskrzy jak w tym roku, gdzie rolnicy też odetchnęli z ulgą zwyczajnie zbiorników retencyjnych mokrych nie mamy przez owe lata zaniedbań po śmieci mniej więcej 16 z Wisłą mamy chyba 2, gdy rzeczywiście robi wrażenie porównanie do cyfr no dobrze by tam 2 tematy w nasze studia pan Kamil Wyszkowski przypomnę ta Żegluga śródlądowa na będziecie wracać do bardzo ciekawy temat, ale już mając ponad 100 dotyczy wówczas skorzystać właśnie, że pan jest i ich zapytać się o biznes i prawa człowieka taka konferencja PiS z prawa człowieka o in implementacji różnych wytycznych właśnie gminy ds. biznesu to i tak zapytamy czy ten biznes czy przeprosiny są w biznesie owce rzeczy tutaj się rzeczywiście coś się rozwija w dobrym kierunku czy te wytyczne, które były wytyczone są rzeczywiście realizowany w oczy nie tylko są, ale powinny być Reynolds powinny być jak najszerzej jednak to zrealizowane czy gmin międzynarodowa niezależna organizacja pracy w ramach swoich regulacji innych, by wskazuje co jest respektowanie praw człowieka czy co jest coś standardem dla pracownika w miejscu pracy dla standardami ochrony tak czy standardy pracy są to tzw. też uregulowana od dawna są konwencji ma Polski, które to regulują te prawa tylko są obecne też w Polskim kodeksie pracy, w którym szerzej NATO powołujemy bardzo często w konstytucji są one wraz z rady żyć życiem Langnera i teraz do tego dochodzi bardzo go, jeżeli ich prawa człowieka są łamane w miejscu pracy to mówimy o tego rodzaju zjawiska jak korupcja mobbing molestowanie seksualne czy innego rodzaju niewłaściwe praktyki, które powinny być chronione poprzez kodeks etyczny, ale który ma profesjonalny system wdrożenie nadzoru w nowości, bo z tym największy problem, bo jest wiele takich przypadków, gdzie nawet widać co się dzieje, ale osoby, które nie są na cuda się poddana mobbingowi nie są o tym, mówić w sobotnim dają się czy te osoby się nazywa sygnalista czy te osoby nie mają ustawowej ochrony czy rzeczywiście osoba, która podnosi rękę i wykazują Obywatelską odwagi mówi widzę, że moja koleżanka z molestowanych przez seksualnie przez szefa albo mój kolega bądź jakoś tak kradnie albo zrobić coś innego niewłaściwego to ta osoba jest niestety natychmiast poddawano ostracyzmowi najczęściej też zwalniana, zwłaszcza jeżeli to jest firma mała, gdzie np. tym, który molestuje szef tak i to jest i to jest niestety praktyka którą musimy walczyć to co robimy jako jako idealny czy 3 w szczególności czy przy wsparciu rzecznika praw autorskich w tej chwili też fundacji Batorego to walczymy o to, żeby powstała czy została przygotowana ustawowa regulacja FOT chroniące sygnalistów to jest jakby pieniędzy kluczowych elementów tego naszego standardu dotyczącego praw człowieka w biznesie dopowiem tylko wziąć w nich się znikąd, bo się w pokojach 2011 . roku stworzył go prof. Nina pozbyć wrednego szefa sekretarza Georga Bizeta stworzył w komisji praw człowieka z komisji nagiego, która przygotowała i o związki standardy dla praw człowieka w biznesie i te standardy chociażby kwestię regulują kwestii sygnalistów, ale też pokazuje mnóstwo innych rzeczy, jeżeli biznes chce być etyczny to musi też opłaca, dlaczego dlatego, że przestawiono na ten etyczny kierunek na rynki etyczne tor wszystkie przetargi z troski dajmy na to, jeżeli BBC zawsze pokaże marchewkę na dostępność uważniej przysłuchiwać po co ma ten kodeks etyczny sobie zrobić, ponieważ same same przetargowa z troski jest 17 i 8 miliarda dolarów rocznie i polskie firmy to rozumieją niewiele ich rozumie jest ich zaledwie 40 parę jest udział pospołu polskiego biznesu przy tak nas boskich jest 0 , 02 % tak czy nie jest promil natomiast nota i liczba firm będzie wzrastać mam nadzieję, że mamy odrębny program ten dotyczy uporze upowszechnienie wiedzy na temat z systemu zamówień publicznych w ramach ONZ i to zrobimy, bo te przetargi co roku się zwiększają ich wartość miliarda euro dolarów rocznie ci przed tym roku będzie między prawie 19 miliardów już teraz bank światowy Europejski bank do rozwoju i wszystkie inne organizacje multimedialne wybrały ten sam ten sam kierunek czy też zdecydował, że tylko biznes etyczny może wziąć udział w systemie zamówień publicznych teraz marzył bym sobie, żeby Polska administracja publiczna zdecydowała tak samo, jeżeli chcesz drogi Przedsiębiorco korzystać z systemu dla niepublicznych, które my jako administracja i rządowa samorządowa ogłaszamy to musisz wykazać, że masz kodeks etyczny ochrony sygnalisty i t d . tak dalej to co w tym roku za zrobimy domykają z po co 10 grudnia tego roku Topolski dane dotyczące praw człowieka w biznesie i oczywiście będziemy pukać do rządu, żeby tego rodzaju odważny ruch wykonał toczy się też o płacy międzynarodową, jeżeli Polska firma nie ma afery korupcyjnej typu wodza gen tak to trudno no to rzecz jest Marka jest tym, że bez deski bezpieczniejsza agonii jest większa szansa na ekspansję za 2 filmy, które już mamy takie globalnych liderów typu GAM czy Fakro cieczy w dół dużo mogę wymieniać mam nadzieję że, gdy spotkamy się do OFE na koniec roku dowiedzieli się te drugie to po tym terminie to, że będziemy mogli oni już jak i jak się udało, choć to co się udało im przedstawić polskiemu rządowi, jakie są to reakcja, bo to pewnie też oto najbardziej chodzi bardziej Kos spotkania musimy dokończyć rozbrajanie Wyszkowski dyrektor generalny inicjatywy ONZ Global Compact w Polsce dziękuję za spotkanie w informacji Radia TOK FM za 3 minuty raport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA