REKLAMA

Pomysły na wyłączenie Warszawy z województwa mazowieckiego. Prof. Paweł Swianiewicz był gościem Pawła Sulika

Post Factum
Data emisji:
2016-01-15 18:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum słucham Radia TOK FM 24 minuty po godzinie osiemnastej w naszym studiu pan prof. Paweł Swianiewicz centrum europejskich w regionalnych lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego wydział geografii Vistuli regionalny zakład rozwoju polityki lokalnej kierownik zakładu rozwoju polityki lokalnej mogą tak mówić mówić mówić, a ważniejsze chyba co innego, że udało się panu w końcu do nas dotrzeć, przedzierając się przez zaspy w Warszawie w dzień dobry jesteś dobry Rozwiń » wieczór udało się nie była to łatwe, ale to nie o tym, mamy rozmawiać panie profesorze nie będzie tych problemów z dotarciem z 1 miejsca drugie w Warszawie po podziale Mazowsza Warszawa co prawda tak jak twierdzą niektórzy straci możliwość pozyskiwania funduszy Unii Europejskiej, ale z drugiej strony reszta dni województwa mazowieckiego dzieli się z Warszawy jak chciałby marszałek Marek Kuchciński zyskałaby na tym jej powracamy do i takiego sporu, który się pojawia w Polsce od dłuższego czasu, a mianowicie, kto zyskuje, kto traci komu bardziej zależało na tym, żeby podzielić województwo tak, żeby Warszawa była osobnym bytem osobnym bytem województwo Mazowieckie pijarem kraj zaczął od tego i od konkluzji, zaczynając wydaje mi się, że wszyscy stracą na nich nie zyska natomiast chciałem zmienić trochę kryteria, o których mówimy, iż bardzo nie podoba, że mówimy o tym, podziale województwa przez pryzmat wykorzystywania funduszy unijnych oczywiście samorządy wojewódzkie były prowadzą regionalne programy operacyjne to jest ważne, ale przecież nie po to, przeprowadzaliśmy nikt nie po to w ogóle dzielimy terytorium kraju na jednostki terytorialne administracyjne, żeby one wykorzystywały fundusze unijne to wykorzystywanie funduszy unijnych to jest 1 tylko z elementów więc, owszem, możemy porozmawiać o tym czy podział województwa mazowieckiego RM doprowadzili do lepszej sytuacji pod względem wykorzystania funduszy unijnych, ale ja odmawiam traktowania tego jako głównego kryterium w moim przekonaniu samorządy wojewódzkie będą w obu tych województ w podzielonych po takim podziale będą miały gorsze warunki do wykonywania swoich normalnych statutowych zadań w myśl muszę zadać panie profesorze takie pytanie, które jest najprostszą z możliwych poco tak naprawdę te granice funkcjonują, dlaczego nie istnieją, dlaczego dokonywano zmian w ilości województw i t d . tak daleko, gdzie jest ta podstawowa przyczyna ktoś ktoś rozsądny, bo gros zakrzyknąć do historycznie powinno być wiadomo, gdzie jest granica między 1 jak choćby ten kulturową regionalną na drugim no tak to to jest skomplikowane pytanie, które by wymagało ten w dłuższej wypowiedzi, ale jeżeli sięgamy tylko do tej ostatniej reformy jest 91008 . roku, kiedy stworzono województwa w dzisiejszym kształcie, pomijając jakieś niedoskonałości tej reformy można się zapytać, jakie były główne cele tej reformy to generalnie chodziło o to, żeby stworzyć regiony, które będą na tyle dużej na tyle silne, żeby były w stanie prowadzić swoją politykę rozwoju Regionalnego i to jest chyba najważniejsze zadanie województwa odpowiadają za stworzenie strategii do realizacji tej strategii m. in . służą te regionalne programy operacyjne ten jest z wykorzystaniem funduszy unijnych do tego samorządy wojewódzkie odpowiadają jeszcze za wykonywanie kilku zadań ważnych dla mieszkańców to jest przede wszystkim przede wszystkim jak się patrzy na budżet to są zadania związane z transportem, czyli utrzymanie remonty dróg wojewódzkich oraz regionalne Przewozy kolejowe plus kilka jeszcze innych też ważnych, ale trochę mniejszych zadań, o których też możemy porozmawiać, jeżeli zdążymy natomiast jeśli chodzi o to wykonywanie zadań w zakresie transportu notował podziału tych no właśnie, kto jest pytanie, kto zyska, kto straci to akurat w tym przypadku na podziale czysto finansowo to by zyskała chyba Warszawa, a ja radziłbym województwo może nas gdzieś z punktu widzenia potencjalnego wóz województwo Mazowieckie wożą nas, że stolica, którą Dumasa sugerował dostojni politycy PiS sugerowali, że będzie to tą stolicą Płock dajmy na to wyobraźni są sytuacje, że ktoś, kto wydaje decyzje, gdzie mamy tu infrastrukturę w inwestować, w którym miejscu mówi do bardziej nas interesuje prawda obwodnica Płocka albo jak dojechać do Ciechanowa niźli dajmy na to metro w Warszawie tak, ale metoda nie jest inwestycją wojewódzką więcej w żaden sposób raz kolejny most albo kolejna próba Jarosza większości tych dużych inwestycji drogowych koło Warszawy to nie są inwestycje wojewódzkie to są inwestycje krajowe natomiast ja się przyglądałem Jenny z tego punktu widzenia, bo przygotowuje też na prośbę marszałka województwa mazowieckiego przygotowuje taką opinię czy zestawienie danych dotyczących innych ewentualnych skutków podziału i przyglądałem się w dotychczasowym kosztom na utrzymanie dróg wojewódzkich znaczy po pierwsze to zaś mimo tego, że nie wiemy właśnie co ma być wydzielone czy sama Warszawa w granicach administracyjnych czy też Warszawa z jakąś okolice Old gminami i okolicznymi powiatami okolicznymi, a jeżeli tak to jak duża będzie ta aglomeracja, która będzie wydzielona, gdybyśmy widzieli wyłącznie samą Warszawę w granicach administracyjnych to Warszawa nie będzie ponosiła żadnych nowych kosztów związanych z utrzymaniem dróg, bo i tak Warszawa odpowiada za wszystkie drogi przechodzące na jej terenie, czyli całość kosztów utrzymania dróg spadnie na województwo Mazowieckie o natomiast nawet, gdybyśmy wydzielili Warszawę z aglomeracją warszawską przyglądałem się temu i ku pewnemu zaskoczeniu zobaczyłem, że większość inwestycji w drogi wojewódzkie NFZ przypadała jednak na te tereny dalsza od Warszawy, czyli województwo Mazowieckie będzie ponosiło ciężaru utrzymania tych bardzo długich dróg wojewódzkich, bo przez koło Warszawy ich jest niedużo natomiast województwo Mazowieckie będzie niewątpliwie biedniejsze jeśli chodzi o swoje dochody miast właśnie wracamy do początku rozmowy panie profesorze, bo ci, którzy optują za tym pomysłem mówią nie będzie nie będzie również ponieść będzie mogło korzystać ze o wiele większej ilości funduszy europejskich ze jest wyrównywanie poziomu życia i dobrze jej do funduszy europejskich może za chwilę, ale na razie myślimy tylko ośrodkach, gdzie przez chwilę tylko o środkach krajowych często środki w środki krajowe będzie biedniejsza podstawowy dochód podatkowy i samorządu wojewódzkiego to jest udział w podatku dochodowym od osób prawnych zdecydowana większość tych podatków jest płacone w Warszawie i najbliższej okolicy, czyli Mazowsze jeśli chodzi o swoje dochody własne będzie 1 niektórzy mówią, że najbiedniejszym nie jestem pewien chyba nie, ale 1 z najbiedniejszych województw to Mazowsze pozbawione Warszawy a kto będzie dostawał pieniędzy tzw. janosikowego od bogatszych to jest to nie zrekompensuje to można dokładnie pokazuje, że to nie zrekompensuje druga część wydatków na transport w bardzo dusza to są wydatki na dofinansowanie regionalnych przewozów kolejowych Przewozy w aglomeracji warszawskiej mniej więcej się bilansują jeśli chodzi o innych cenę, gdy o wpływy z biletów i koszty ich funkcjonowania rad, skąd taki stereotyp, że jednak trzeba dopłacać do PGE i trzeba dopłacać, ale nie do tych odcinków, które są w bezpośrednim sąsiedztwie Warszawy w sumie trzeba dopłacać mnóstwo no i znowu całe to mnóstwo, które wszędzie dopłacać spadnie na województwo Mazowieckie na czas Warszawa nie będzie miała żadnego powodu urzędy i ponosić dodatkowe koszty, bo MF jeśli Warszawy wydzieliny w ogóle samą swoją kolej nie interesują tak bardzo mamy szybką kolej miejską, która i tak mamy natomiast Przewozy regionalne i był bity Przewozy regionalne to jest problem tej peryferyjnej części Mazowsza, o ile te najbliższe w Warszawie odcinki linii kolejowych są mniej więcej rentowne mniej więcej wpływy pokrywają koszty na to, jeżeli mówimy o tych bardziej oddalonych od Warszawy, ale przecież bardzo potrzebnych dla funkcjonowania różnych społeczności lokalnych gdzieś w okolicach Dęblina z Siedlec do Łukowa do Sierpca z Nasielska to tamte linie kolejowe tam wpływy pokrywają kilka kilkanaście procent kosztów funkcjonowania Financial Times rząd musi jeszcze ważą się nam powiedzieć, dlaczego czy to jest także od pewnego czasu z termostatem przy dyskusji o Trybunale Konstytucyjnym zmianie siedziby negocjacyjnego proponowała przed radą mógłby powracać takiego do takiej idei, że jak się umieszcza jakieś instytucje chociażby siedziby władz wojewódzkich tak w miejscu wmieście w miejscowości to następuje jakiś taki Samorządny rozwój, którego nie było no, więc to jest pomysł takiego w Płocku była tak, gdy ulica ku pić, ale nie mam nic przeciwko temu, żeby niektóre urzędy jak to się ładnie mówi z dyplomem promować i wyprowadzić z Warszawy to jest jakiś impuls rozwojowy, aczkolwiek ten impuls jest bardzo często przeceniane ja zresztą zrobiłem niedawno opracowanie na temat skutków zmiany podziału administracyjnego w dziewięćdziesiątym ósmym roku dla byłych miast wojewódzkich takich jak Siedlce Ostrołęka Słupsk Koszalin ten jest dość powszechne przekonanie, że te miasta znalazły się na niemal w zapaści oczywiście, że takie samo takie przekonanie pochodzą z 1 z tych miast od no, więc twarde dane pokazują, że rzeczywistość jest trochę bardziej skomplikowana są takie, które rzeczywiście, jakby osiadły w tym rankingu jednostek osadniczych wyraźnie straciły, ale są też takie, które dość dobrze asy dały radę z tą zmianą i w zasadzie nie odczuły rozmawiałem zresztą w ramach prowadzonych badań z 1 z prezydentów miast i ze względu na anonimowość wywiadów nie powiem, z którego ale to jest prezydent sympatyzujący z obecnym rządem w erze i powiedział, że ten czynnik jest w jego przekonaniu bardzo przeceniane, że jego miasto wcale nie zleciło Anna nie widać, żeby gospodarka jego miasta straciła na utracie statusu miasta wojewódzkiego pan prof. Paweł Swianiewicz centrum europejskich w regionalnych lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego, bo nasz gość dziękuję bardzo rozmowę z 1835 post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA