Radia TOK FM dobry wieczór po raz kolejny Aleksandra PEZDA, a ze mną w studiu Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego dobry wieczór dr Przemysław Sadura z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór on ze studia w Strasburgu Michał Boni europoseł Platforma Obywatelska, w których SLD jest państwo może zacznijmy będziemy rozmawiać, że dzisiaj o karcie nauczyciela, bo to jest kolejnym kolejna zmiana, którą zapowiada rząd prawa i
Rozwiń »
sprawiedliwości ale zanim przejdziemy do tego głównego tematu to jeszcze wykorzystano fakt, że mamy pana europosła na łączach i wróćmy jeszcze na minutkę jeśli pan pozwoli do debaty, która rzecz się odbyła w inny niż w parlamencie europejskim chciałem pana zapytać, bo prawica cieszy się z wygranej w debacie tak to w każdym razie określił n p . Ryszard Czarnecki w rozmowie z Maciejem Zakrockim na naszej antenie, że to była wygrana Polski z dnia w debacie w parlamencie europejskim też pan tak to czuję wypalił TF Polska wygrywa wtedy, kiedy w Polsce się dobrze dzieje, a większość przedstawicieli ważnych ugrupowań politycznych stawiała takie fundamentalne pytania i zarzuty dotyczące zagrożeń dla ładu demokratycznego poprzez osłabienie niezależności i sparaliżowania działania Trybunału Konstytucyjnego także poprzez ograniczenia w pluralizmie mediów oczywiście parlament Europejski, by wziąć się swoimi prawami jest dużo małych grup i jest, że takiej debacie to duże grupy mają moja grupa partii ludowej chrześcijańskiej partii ludowej miała psy wypowiedzieć się głosem natomiast te mniejsze grupy są wtedy premiowanej mogą sprawiać takie wrażenie, że pani premier Szydło jej wyjaśnienia od pokoleń szalonej części nie bierze, że wywołały w ogóle czas Czakon w takie wsparcie, dlatego że po głosie skrajnych ekstremistów po lewej po prawej stronie antyeuropejskie głosu nie tyle, by bronił tego przepisu dociera tylko bronił derby takiej drogi, bo tak to zostało nazwane do suwerenności kraj ma prawo zrobić wszystko wtedy wielu klęskę w imię tej suwerenności przeciw Unii Europejskiej w tym sensie można powiedzieć, że można się cieszyć z takiej wygranej z takich sojuszników, ale to nie są sojusznicy poważnie budujących Europę wszystkie poważne pytania łącznie z tym co Verhofstadt pytał zresztą na sam koniec kilkukrotnie w oczy jak będą rekomendacje komisji weneckiej to jest niezależne ciało eksperckie, które były współpracujące z UE głównie z radą Europy, ale także instytucjami europejskimi orzeka trochę przesądza w takich sprawach jak będą rekomendacje komisji weneckiej rząd Polski się w re zastosuje Ebay nie uzyskał Jasnej odpowiedzi od pani premier po pani premier powiedziała, że to wtedy będzie rozważana taka jak sam uczestniczyłem w parę miesięcy temu w takich spotkaniach w Kijowie, gdzie pracowaliśmy nad rekomendacjami komisji weneckiej, któremu wiele dla Ukrainy był do Ukrainy był skierowany mówiło o tym, że trzeba zwiększyć niezależność Trybunału kończy Konstytucyjnego w tamtejszym modelu ustrojowym tego Trybunału, który jeszcze dość istotnych elementów zapewnienia równowagi władz ładnie pomiędzy władzą wykonawczą ustawodawczą, a sądowniczą taki, który chroni mechanizmów demokratycznych to dzisiaj było wskazywane w tej debacie wieńce z takiego komunikacyjnego dużo okrzyków, ale wielkie brawa duża klatka to można powiedzieć, że Ryszard Czarnecki mówi no tak nie zmieni pokonacie nigdy nikt niczego się ku bagaż ludzie się zachowują ci, którzy myślą rozsądnie dosyć kurtuazyjnie nic nie powiedział, żeby nie wiem, dlaczego te głosy sobie zabrali wyszli z sali parlamentarnej w Timmermans, podsumowując podział cieszy się, że będzie dialog dialog będzie rada miasta nie rozwiązuje problemu ja myślę że, gdy widzę tutaj nie ma wygranych taka, a dla Polski to nie jest dobra, bo to, jakby się Polska była wzorem do tej pory takich przemian, a teraz nagle staje się krajem, który wzbudza różne wątpliwości, a co to będzie, że dialog będzie dalej co się może zdarzyć teraz po tej debacie mogą one także miała doprowadzić do żadnych konkluzji czy rozstrzygnięcie o 13, ale wyrwani żyjemy tutaj też takim szczeblu o twoim otoczeniu steku kłamstw tak od samego rana pisowcy mówili o tym, że jak można działać nawet na nawet 3 i chodzić w Polsce nasz będzie jakaś rewolucja rewolucja przeciwko Polsce jedyną rezolucja że, która jest i była złożona w sprawach polskich też rezolucja 2014 roku złożona przez PiS i mówiąca o tym, że były niedemokratyczne przeprowadzone wybory samorządowe w Polsce nie ma żadnej rewolucji tylko to jest trochę takie stawianie się w sytuacji, w której my mówimy nie ma żadnej rewolucji nie odczujemy za żadną rezolucją oni wmawiają głównie swoim odbiorcom żal tutaj jest jakiś spisek tak przeciwko przeciwko Polsce, więc ten klimat jest taki zawija leży w Montanie zawiesiste propagandowo niechętnej nie mówią słuchaj ciasta, które spłynęły z taktem nienawiścią do rana do wielu osób do mnie jaw dzisiaj głaszcze zadbano wałem księżom na określenie strasznie dużo taksówkę po prostu był chamski no dobrze to wróćmy teraz przejdziemy do naszej rozmowy dotyczące wróćmy do poważnych wzięli mnie na oba są poważne to co o tej przyznajmy Anna minister Anna Zalewska minister edukacji gminy prawa i sprawiedliwości zapowiedziała przedstawiła już projekt rozporządzenia, który ma zmienić karty nauczyciela w ten sposób, że zetnie tzw. 2 dodatkowe godziny w tygodniu w tym na pracę z uczniami, które wprowadziła Platforma Obywatelska z pierwszej innych no prawie 8 lat 8 lat temu mnie chce w ten sposób jak rozumiem rynny kupić nauczycieli, czyli jest kupić przychylność nauczycieli nauczyciele tych 8 lat na te 2 karciane godziny bardzo narzekali tym jak cię zapytać najpier w banan prezesa Broniarza czy rzeczywiście uda się to ten handel i 3 kupiła sobie pani ministra inne nauczycielki 1 uwaga formalne to ma być nowelizacja ustawy, a więc w drodze nowelizacji ustawy ani rozporządzenie będzie tak drastycznej zmiany dokonać natomiast ja jednak pewien problem, dlatego że nie raczy pani minister w 3 osoby, pisząc projekt nowej karty nauczyciela we właściwy sposób relacjonowała pani minister to co stanie się w wyniku tzw. likwidacji godzin karcianych, jakie będą tego konsekwencje czy też pani minister w sposób absolutnie cyniczny zagrała na tych emocjach nauczycielskich, które owym godzinom towarzyszą pani minister nie jest na pewno doskonale zorientowany, bo pamiętamy, że wspólnie negocjowaliśmy nowe godziny karciane pierwotnie miało dojść dziś 4 i stanęło ostatecznie na 1 z dawnych szkół ponadgimnazjalnych w 2, jeżeli chodzi o podstawówki i gimnazja i one miały służyć przede wszystkim między indywidualnej pracy z dzieckiem stały się także nikt nie doprecyzowano przepisy karty nauczyciela na co te godziny faktycznie może być wykorzystany na zmiany budziły duże emocje, bo traktowali nauczyciele co godzinę jako jako element nowych wyzwań można ją dla elblążan ale, ale w różnych pokojach już pani minister, mówi że gdy jedni przede wszystkim rejestracji godzin karcianych i sam fakt rejestracji rzeczywiście przez lata był przyjęty nie tyle entuzjastycznie ile zadowoleniu dlatego, że to była rejestracja czynności, które i tak nie był płatny więcej bardzo wiadomo, bo po co my mielibyśmy je rejestrować tak każdy wykonywał tylko, że przywołuje także w tej informacji dodatkowych, które jest budowa nakazał ministrowi, że proponowana zmiana polega na likwidację obowiązku, ale nie likwidacji samych zajęć i oddaje decyzję w sprawie liczby godzin dyrektorom szkół w, czyli efekt jak rozumiem jak przewiduje związek Nauczycielstwa polskiego może być taki, że zapis o 2 dodatkowych godzinach w tygodniu nie będzie, ale dyrektorzy szkół będzie mógł dysponować czasem nauczyciela dosyć tego kuriozum kuriozalną sytuację, że obydwie strony są zadowolone każdy z innej pozycji, dlatego że dyrektorzy szkół są zadowoleni, bo oto będą mieli w swojej kompetencji bez mała 22 godzin do zagospodarowania, a nauczyciele są zadowoleni, by usłyszeli to co rano życzeniowego myślenia jeszcze usłyszeć od wielu lat, czyli likwidacja godzin karcianych no dobrze ja zaprosiłam bonami europosła do niego właśnie dlatego, że to on wynegocjował te 2 godziny MSZ nauczycielami 8 lat temu w bark to były bardzo trudne negocjacje wówczas i to były jedyne negocjacje mnie można powiedzieć jedyne ustępstwo nauczycieli jeśli chodzi o czas pracy od wielu lat to co się właśnie wtedy udało w tym, kiedy zapraszałem pana Przemka Sadurek ETO o innym jak, kiedy usłyszał, że co 2 godziny jazdy jest tylko zmiana w karcie nauczyciela wypowiedział umowę cóż to za zmianę mnie proszę powiedzieć panie europośle czy to była duża zmiana wtedy i dlaczego i po co właściwie się upierali się na te 2 godziny w tygodniu to oczywiście patrząc z perspektywy czasu, bo to wszystko nabiera innego charakteru nie była duża zmiana, ale proszę też pamiętać, że od wielu lat przy karcie nauczyciela pojawią się takie kwestie dotyczące tego, że nauczyciele mają takie czy inne wynagrodzenia rozmawialiśmy wtedy o wzroście wynagrodzeń, ale równocześnie było mówione, że o wiele mniej niż w innych zawodach pracują na ten czas pracy jest krótszy, ale jej myśmy wtedy byli nastawieni na to, że trzeba rozpocząć prace się wzrostu wynagrodzeń dla nauczycieli ale, że to jest realna być może to uzasadnienie także dla opinii publicznej związane z tym, że ten czas pracy będzie dłuższy żona będzie dalej potrzebne nic nie było cię do otwarcia po obu stronach na czym możemy byśmy chcieli, ale po stronie na organizacje związkowe nauczycielki na to, żeby szerzej rozmawiać o karcie nauczyciela agencja z perspektywy czasu uważam po pierwsze, że ne taki rodzaj zajęć, kiedy nauczyciel jest zobowiązany do pracy indywidualnej z uczniem to jest bardzo dobre rozwiązanie potrzebne liczono musi być biurokratycznie rejestrowane może niekoniecznie też pewnie dzisiaj inaczej patrzymy trochę na ten czas pracy nauczyciela do SN z inicjatywy związku Nauczycielstwa polskiego robione różne badania i analizy wtedy na samym początku mówiliśmy żona będą potrzebne więc, że ta dyskusja czy chore godzinach karcianych prawną dobrą sprawę była dyskusją, która miała zainicjować szersze spojrzenie na czas pracy nauczyciela i na wynagradzanie, ale pewnie wszystkim zabrakło też perspektywy czasu mogę śmiało powiedzieć zabrakło takiego oddechu i takiego szerszego spojrzenia jeśli mogę być to krótko to bowiem po pierwsze, że najważniejsze jest jakość pracy nauczycieli, jakby dzisiaj ktoś mnie spytał czy warto wracać do debaty i do takiego handlowania kartą nauczyciela na taką maleńką skalę powiedział no pewnie żyjemy w takim momencie którymi tak trzeba bronić bardziej zasadniczych rzeczy jak choćby gimnazja moim zdaniem, ale z drugiej strony trzeba sobie jasno powiedzieć jakość pracy nauczyciela jest kluczowa dla efektów edukacyjnych selekcja do zawodu nauczyciela jest krótsza i przygotowanie jest kluczowa dla efektów edukacyjnych na wynagradzaniu nauczyciela jest kluczowe dla efektów i motywowanie no właśnie czuję, że to jest wg tradycyjnych i teraz pytanie nie polega na tym czy są potrzebne regulacje specyficzne dla zawodu nauczyciela tylko jakie one powinny być moim zdaniem dzisiaj nikt rozsądny nie powie, a były takie takie lata to pan Sławek Nowak prezes pan Sławomir pamięta, kiedy się mu ją zlikwidować kartę nauczyciela to zmienimy poprawimy system edukacji to nie jest tak w ogóle jestem, żeby włożyć jest tak naprawdę, z czym żebyśmy dużo szerzej, widząc potrzeby edukacyjne o tym, mieście mam nadzieję będzie drugie czy w kolejnej części odrzucił czas i mowa, żebyśmy de powiedzieli sobie regulacje są potrzebne tylko trzeba dyskutować, jakie są potrzebne, jakie będą najbardziej efektywne, jakie będą budowały cięższe i motywował nauczycieli w danym to dzisiaj nie jest walka z nauczycielami czy mają tyle godzin czy mniej tango, ale nie takie drobne diler com PL dział jak zrobić, żeby nauczyciele mieli poczucie, że są dobrze motywowani, żebyśmy zwiększyli efektywność jakości prac no ale to był drobny diler, który jednak był problematyczny, a właśnie chodziło o to, żeby jakość pracy nauczycieli się zmieniła ja tylko przypomnę, że źle, ale nie przez nie przeszliśmy przez barierę nie pojawiało się to w dyskusjach, by była mowa o tym, żeby zmienić system motywacyjny, żeby ten system mocniej premiera, bo był nawet taki taka próba plan, żeby Pascal lepiej spojrzeć ile lepiej wynagrodzić tych startujących do zawodu także, bo oni mieli lepszą motywację moją żałobę, a zmierzy się 8 lat posiadłość akurat dla Allena sąsiedztwo takie drobne elementy, a do do większego impetu trochę zabrakło wszystkim dobrze jak tylko przypomnę, że właśnie to badanie, które pan wspomniał, które przeprowadziło Instytut badań edukacyjnych w końcu bym nie doprowadziło do takiego wyniku ze średnią nauczyciele pracują BMI, czyli poświęcają na takie 5 czynności związanych ze swoją pracą, czyli przygotowanie dziennie do lekcji prowadzenie lekcji prowadzenie innych zajęć przygotowanie do zajęć sprawdzanie prac domowych, więc średnie dodał w tygodniu taki wynik 46 godzin, ale największa grupa nauczycieli pracuje od 18 do 27 prowadzi od 18 do 27 lekcji w tygodniu co oczywiście oznacza, że ta duża grupa nauczycieli, bo 60 % przekracza swoje pensum po to, on, że były do niego dorobić tak czy inaczej pracują więcej niż do pensum, o którym inni zazwyczaj walczą, a pracują więcej, żeby po prostu mnie więcej zarobić niż zarabiają na tym 1 etacie, które określa owo pensum przygotowują się do lekcji niezależnie od tych godzin nie przekraczających to pensum, czyli to jest właśnie taka z lnu, gdy taki przedział, w którym nauczyciele i tak tak samo przygotowują się do lekcji co w zasadzie oznacza, że zarabiają za mało, żeby wystarczającą ilość czasu, żeby się poświęcić się pracy tylko na 1 etacie w nocy to wskazuje były pana Przemka z natury oto zapyta, bo my ciągle tkwimy w tym zaklętym Hole, że nauczyciele są rzeczywiście wiecznie nie dopłaca ani imają rację, mówiąc że są zawody jednak nie dosiadł mnie to nie dopłacą innym, ale z drugiej strony już tak przyzwyczailiśmy się do takiego wzajemnego w obchodzenia tego systemu, że dlatego nauczyciele oto walczymy wskazują te badania, bo i tak pracują więcej niż na 1 m czy torze nauczyciele w Polsce są Made in nie dopłaca mniej wiemy chociażby z szeregu badań porównawczych tak czy choćby prostych danych o wynagrodzeniach nauczycieli w krajach OECD Dalkia Polska w nocy z zajmuje targi jedno z ostatnich marzenie o życiu cytat dnia trzecie od końca podpowiada pan prezes i miejsce myli i zarabiamy po pewnie potrzebne polscy nauczyciele zarabiają połowę tego co wynosi średnia w krajach OECD na w związku z tym, a rzeczywiście, żeby zdobyć środki, które odpowiadają ich potrzebom ich wyobrażenia o o tym jak powinni zarabiać muszą wykonywać pracę dodatkową, więc albo biorą nadgodziny albo pracują krócej zaledwie 3 letni czujesz wiesz, ale obok i to, jeżeli dobrze, jeżeli jest dysk szkoła pobliska nierzadko to jest jednak szkoła, która jest zlokalizowana dalej, bo w RPA de iure petycję, która z kolei są elementem takiej rozmowie z szarej strefy oraz, ale też jej zwiększania MON nierówności edukacyjnych prawda, bo to jest jakby kolejny element związany z korepetycjami, jeżeli pozwalamy na to, żeby funkcjonował duży rynek korepetycji to godzimy się też, że dostęp do niego mają tylko ci, którzy są uprzywilejowani w tym sensie, że stać ich na opłacenie dzieciom dostępu do takich korepetycji, ale to oczywiście też oddziałuje wtórnie na szkoły inna rodziców no nikt już prawie nikt nie oczekuje tego, że dziecko nauczy się już od języka obcego w szkole tak wszyscy zakładają, że to jest coś co liczyć na kolejne rynki wschodzące Chin jest w zasięgu szkoły tylko trzeba by za to uczciwie zapłacić tak nauczyciele dobrzy nauczyciele języków obcych z szkołach językowych dostają za godzinę pracy ich więcej niż dostaliby z szkołach publicznych taki to jest część problemu ta rotacja ogromna na stanowisko nauczyciela języka obcego w szkołach tak to jest pochodna tego problemu, więc rzeczywiście my przyzwyczailiśmy się do tego, że gramy z taką grę po mszy to pewnie nigdzie nie skodyfikowane do końca reguła, ale tak jak to trochę z funkcji mówiono o PRL prawda państwo udaje, że płaci ludzie udają, że teatru żal, że rączkę kiedyś powiedział o nauczycielach przypłacił to mnożenie to, ale jednak utratą stanowiska ministra edukacji no dobrze, a co się stało z tą ideą, że nauczyciele mają żyć dłużej w szkole właśnie o to, żeby poprowadzić uczniów, którzy są bardziej zdolni albo po to, żeby jednak udzielić w świetlicy dla sześciolatków dotarto to też stało za tym zatem wydłużeniem czasu pracy nauczycieli, a widział w jedno jedno uwaga do nauki języków obcych dziś już niema tego co jesz Burg kilka lat temu obniżkę olej ten obraz się pan Przemek bardzo dobrze nam tutaj narysował rzecz w tym, że dziś możesz języka obcego nauczyć w szkole dzisiaj już ta podaż nauczycieli języków obcych szczególnie języka angielskiego po wyższych studiach jak zaspokajała nasze potrzeby w tym zakresie natomiast nie można z wszelkich badań wynika, że większość dzieci chodzi jednak ani też, że to stało się pewną pewne zwyczaje pełnego normą kulturową natomiast dla życia gracze rodziców takie zwrócą uwagę tak zwrócą uwagę na to że, że nie można tylko na szkole bazować, dlatego że się patrzy na to co się dzieje w Szwecji Norwegii 3 czy Holandii czy temu towarzyszy wszystko to co się dzieje poza szkołą łącznie z prezentacjami filmów w wersji oryginalnej chociażby coś co bardzo ułatwia edukacje i mówię to na przykładzie edukacji języka angielskiego moje własne dzieci natomiast, jeżeli chodzi o o te dodatkowe zajęcia dziś już sytuacja taka, że chodzi o rynek pracy nauczyciela, że nawet, gdyby on był niechętnie nastawiony do pracy w szkole, bo te relacje z bezpośrednim kierownikiem zakładu pracy czy dyrektora, ale samorządem wymuszają na nim zdecydowanie większe zaangażowanie w życie szkoły to widać właśnie choćby w gimnazjach i oczywiście zawsze znajdzie się w każdym zakładzie pracy jakiś odsetek osób, które w tym zawodzie nigdy nie powinny pracować, ale pewien problem z tym jak się może tych ludzi pozbyć, ale z drugiej strony jest ogromne zaangażowanie nauczycieli wciąż wszystko co dzieje się w szkole wokół szkoły, bo na nowość na ME na szkole jako instytucji opiera się cała gama działalności związanych z wydarzeniami lokalnymi, które są organizowane w szkole współorganizowane przez nauczycieli realizowane w ramach różnego rodzaju przysiądzie właśnie edukacyjny wychowawczy min zlote to to zaangażowanie widzów to dlaczego panie prezesie wy wchodzicie właściwie w konflikt z Ministerstwem Edukacji Narodowej te 2 godziny, dlatego że pani minister łatają dziurę, którą przy obiecała, że załata tworzy już nie, tyle że wyrwę ile wręcz Turów daje w ramach tych lamentował Lidla, ale da, dlatego że pani minister albo sobie zdaje z tego sprawy, aczkolwiek mam tutaj wątpię, ale już się obawiać taką tezę, że dobrze w tym momencie będzie jej powtórzenie sytuacji, jaką mieliśmy za art. 40 drugi czy tzw. godzinę karcianą, gdy brak precyzji powodował, że te godziny był wykorzystywany na cele zupełnie nieźle nieprzystające do naszych oczekiwań już zgodni mimo wszystko, a będą przedmiotem najmu absolutnej takiej dowolności po stronie Dyrekcji szkół i wykorzystywania możliwości kompetencje, jakie daje dyrektorowi karta nauczyciela przepis przygotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do tego, żeby 1 nauczycielowi też 22 dno 22 godziny, bo jedno zgodnie z normą prawną to będzie absolutnie kompetencja dyrektora natomiast już uwagę na rzecz następującą w ogóle nie mówimy o pieniądzach my zwracamy uwagę na to, że pani minister bardzo sprytnie podejmuje działania, które są bezkosztowe z punktu widzenia rządu, a które to działania 8 meczów naszej ego natomiast za tym idą żadne działania finansowa chcielibyśmy jednak wróci do dyskusji także o względach bardziej materialnych aniżeli to co serwuje nam Ministerstwo Edukacji Narodowej obecnie to zaraz wrócimy do dyskusji i od dyskusji o pieniądzach, a teraz za chwilę wróci na chętnych od Radia TOK FM wracamy po reklamach Aleksandra PEZDA w studiu dr Przemysław Sadura socjolog Sławomir Broniarz prezes ZNP w ze Strasburga Michał Boni europoseł rozmawiamy o karcie nauczyciela w i Union jej rozluźnieniu być może Irakiem i wpisała do projektu ministra edukacji nie brak prawa i sprawiedliwości wychodzi on w takiemu stwierdzeniu, że to dyrektor szkoły będzie decydował w jakim zakresie za angażować nauczyciela z jakim zakresie godzin zaangażować nauczyciela w pracy szkoły jak i panom chciałam tylko przypomnieć, że w tym czasie, kiedy my właśnie negocjowaliśmy wynegocjowaliśmy Emmy w sensie na społeczeństwo z nauczycielami, że 2 godziny w tygodniu dłużej będą w szkole w uldze dla dzieci w tym samym czasie w Danii był protest nauczycieli, bo w duńska minister edukacji wydłużyła im właśnie te godziny pracy w szkole do 37 w tygodniu, a radny podobna dyskusja odbyła się troszkę wcześniej w Szwecji, gdzie też mylnie tucholskim Targiem ustalono z nauczycielami, że będą musieli przeznaczyć co najmniej 5 godzin w tygodniu na pracę z dziećmi w szkole inną niż lekcje z tego wniosek, że wszyscy się w jak borykamy z takim problemem, że szkoła służy troska do czegoś innego niż dawniej nie nie jest taki typowy zakład pracy przychodzimy wychodzimy tylko, że oczywiście ta rola taka opiekuńcza szkoły wzrosła o tym, że w innych nie chciałam zapytać panów, jaka byłaby już w jakiej sytuacji powinniśmy dążyć, bo my rzeczywiście się tak musimy 2 godziny jedno albo 2 godziny w drugą, a nie dotykamy landy w celu tym sedna im się zawsze wydawało, że tych nie kolekcjonuję tych godzin, a pracy nauczyciela z uczniami pojedzie z indywidualnym uczniem, a takiej pracy merytorycznej pracy przy tablicy jak to mówimy powinno być więcej to był chyba taki jedyny punkt sporu z chociażby środowiskiem ZNP tak, kiedy w lepszym przygotowaniem różnego rodzaju ekspertyzy badania, a ponieważ daje to możliwość przed zajęć dodatkowych takich kompensacyjnych, które dają szansę na wyrównanie jakiś mniej ni to wyrównanie tych nierówności edukacyjnych nierówności wiedzy kompetencji wyniesionych często przez dzieci jest w domu, bo pochodzą ze środowiska niższym kapitale kulturowym niższym kapitale edukacyjnym czy czy też działań skierowanych do uczniów o jakiś wyjątkowy i zainteresowaniach specjalnie utalentowanych po to, żeby teatr et ta praca, która jest realizowana z całą klasą była przede wszystkim pracą ograniczono nową nazwą na współpracę z tak dalej, ale też skierowana do takiego ucznia przeciętnego tak, żeby nie okazywało się, że chcemy w czasie lekcji pracować z uczniami wyróżniającymi się i zostawiamy cała reszta co co prowadzi po takiej presji na inny jest segregacja wewnątrz szkolną robienie klas dla uczniów lepszych gorszych po to, żeby z z logistycznego punktu widzenia lepiej nam się pracowało, więc raczej należałoby dążyć do tego, żeby nauczyciel pracował więcej co nie znaczy, że on będzie pracowało więcej nominalnie, bo rzeczywiście ma już teraz wpisane 40 godzin tak tylko w tym jest znacznie mniej pracy przy tablicy my i to nie znaczy, że tak nie powinno być związane z dodatkowym uposażeniem tak jak mówiliśmy wcześniej nauczyciele zarabiają cały czas ono relatywnie mniej niż ich koledzy koleżanki z tej i innych krajach to na pewno są pilota to jest kwestia są pieniądze, które mogą być motywujące satysfakcjonujące dla nauczycieli pracujących na prowincji, gdzie ta pensja nauczyciela jest relatywnie znacznie bardziej atrakcyjna niż duże miasta w panie europośle co skończyło wreszcie te targi o 2 godziny staną 2 godziny to, bo wydaje mi się, że powinniśmy właśnie od lat się w domagam się o ministrze zmiany w ogóle podejścia do organizacji pracy nauczycieli prawda macie ja mam wrażenie, że świat ucieka, a my znamy z miejsc zaczynamy się cofać nie zaczynamy się cofać, dlatego że oceniałbym te zmiany, które myśmy się starali wprowadzić wtedy, kiedy ja byłam w rządzie jako takie maleńkie punktowe próby zmian to oczywiście za mało, ale te punktowe próby zmian w drugą stronę, które teraz obserwujemy szerzej w tej propozycji, o których tutaj rozmawiamy, ale także przy sześciolatku także przy czym ewentualnie przy gimnazjach to też destrukcja, a po to, coś nam potrzebne to szkoła, która będzie nie tylko dawała wiedzę, ale tak jak robi walne, na którym zagra też tutaj powiedział, że dawał szansę na samorozwój szkoła, która będzie dorównywała nierówności, ale nie będzie za komiks zapominała utalentowanych szkoła, która będzie indywidualizowana cały proces się nauczania jadąc w mieniu takich 5 czynników, na które są raczej indywidualizacji potrzebne i tutaj nie mówimy tylko o sporze dyskusji między środowiskiem nauczycielskim w Polsce, a panią minister mam tylko mówimy o cywilizacyjnym wymogu tak nie da się już dłużej trzymać edukacji Neo w tym modelu, w którym ona w Polsce dzisiaj funkcjonuje jeśli chcemy robić kolejne skoki cywilizacyjne choćby związane ze zmianami technologicznymi i innym sposobem na pracy życia, do którego taka na takie takie umiejętności samo rozwojowe są o wiele bardziej potrzebne niż taka sztywna wiedza wyniesiona z tradycyjnej szkoły tych o te czynniki są następujące po pierwsze, przygotowywanie nauczycieli, którzy są wielkie braki ciągle jest taka tak naprawdę brak porozumienia między ministerstwem edukacji ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego w tych sprawach po drugie, wynagrodzenia z winy i na edukację będzie się odbiera będzie się opierał dalszy rozwój w związku z tym to jest grupa, którą trzeba zainwestować tak publiczne pieniądze trzęsie i rządowe i samorządowe, a nie wywoływać wojnę między jednymi, a drugi miał się na ocieplenia rozpoczynają się, ale zaczną się stajesz na mundial w urządzeniach takich centry dość dobrze poczuć moc po trzecie to są dobre warunki, a także organizacyjne po czwarte to są technologie i teraz czas technologię, by przez Olgę dyskutowaliśmy przez parę lat, kiedy mówiło się o możliwych zmianach cyfrowej szkoły, która niestety chyba została utopiona w, że to będzie interaktywne działania jest to w czasie lekcji pozwoli z 1 strony pracować trochę inaczej w tym bardziej uzdolnionych trochę inaczej system, który jeszcze trochę odstaje jej wymaga innej innej pracy, ale tak jak mówiono nam na tym trzeba byłoby skupić uwagę teraz jeśli pani pyta o sprawy dotyczące wynagrodzeń w kraju organizatora czasu pracy ile fakt organizacji czasu mnożą się, więc uważam, że tak, ale tak jak pan tak jak pan doktor mówił tak realnie na życie tych godzin taki jest ten 40 nadania być może trzeba na przedyskutować się ile ich powinna być się więcej, ale też wzięciem pod uwagę cech indywidualnej indywidualnej pracy świetlicowej czy z pojedynczymi uczniami i myślę, że trzeba jasno powiedzieć, że ten system motywacyjny powinien być Staszka zmienionej za jakość powinna być się nie tylko za status, czyli uzyskują pokolenie poziomkowa jakość powinna być się z odpowiednio, że tak hojne premie, a po trzecie psa to wśród priorytetów w sprawach publicznych postawić jako jedno z ważniejszych rzeczy nieprzypadkowo jest tak, że jak patrzymy na to wspomnianą grupę już list PSL OECD dotyczącą tego, że są niskie wynagrodzenia to my jesteśmy w gronie takich krajów jak Czechy 3 ile Polska Estonia Węgry Słowacja 2 jeszcze Meksyk trochę tak to są te kraje, które mniej więcej na podobnej podobnie niskie wynagrodzenia, chociaż relacje między tymi no tak, że ich wynagrodzeń, które zaczynają, a kończą, ale znając realia w rządzie, który oczywiście dał podwyżkę, ale jednak broni się przed następnymi z oczywistych powodów nie tak, ale realia żona nie istnieje, ale trudno znaleźć na pieniądze z rywalem, ale pani, ale ani mnie pytań dzisiaj ta k byłem w rządzie ponoszą odpowiedzialność za wszystkie złe rzeczy, które rozwijamy, ale także za dobre rzeczy tak i ta perspektywa, która była w tych krajach takich bardziej dalekosiężnych ideach myśleniu ona by mówił o VAT w edukacji jak do tego wracał mimo być może Sadowego wrócicie jako społeczeństwo obywatelskie środowiska naukowe środowiska nauczycielskie nie wiem co obecny rząd będzie otwarcie na taką debatę i obie byli i jeśli jest tak, że im PL to bardzo ostro jeśli jest także my możemy wygospodarować około 20 miliardów złotych na projekt 500 plus z założeniem, że to ma pomóc demografii to wątpię czy to pomoże demografii, a jeśliby część tych pieniędzy przez sterować, a także poprawić jakość się edukacji oczywiście PSL w tym partycypowały także wynagrodzenia nauczycielskie na czym mówiąc krótko tylko kolejny punkt to jest taki, że po tych kilkunastu latach od reformy samorządowej roku dziewięćdziesiątego dziewiątego startu w 2000 być może potrzebna jest re definiowanie inne określenie jak są finansowane samorządy ich partycypacja w podatkach powinna być Chinach to są ważne tematy dla nas dzisiaj, a nie, że tak byłem dyskutowania czy powstanie za 300 000 000 zlotych jakiś patriotyczny polskich firm czy dyskutowanie dobrze, że rzeka Elby zabierze cię tam DnB 500 plus ma funkcjonować przy okazji Orbán, chcąc demograficznie wspomóc społeczeństwo wprowadził rozwiązania od trzeciego dziecka daje na każde dziecko 1000 EUR na transparentach wsparcie, chociaż ich w kwocie w kwotach budżetowych jest o wiele mniejsze nadwozie, jakby to jest do znalezienia na pewno i Jan takie spostrzeżenie ne jeśli zestawi, a politykę Platformy Obywatelskiej jest z czasów, kiedy pan minister były w rządzie i odpowiadał za pracę strategiczne rządu Platformy Polska 2030 i zestawi się dzisiaj, ale to co robi, a prawo i sprawiedliwość to różnica jest taka, że wtedy była pewna wizja również systemu edukacyjnego taka strategiczna wizja tego jak ma wyglądać edukacja jasnogórską wizja nie zgadzać, ale jak dla mnie za dużo tam było takiego nastawienia na samoregulacje dokonywaną przez mechanizmy rynkowe trochę za mało było w inny aktywnej roli państwa, ale dotąd to była jakaś wizja PiS dzisiaj nieraz pisał byłoby się inaczej epitet teraz teraz pean na jej dzisiaj prawo i sprawiedliwość nie ma żadnej strategicznej wizji duża scena muzyczna odwrócić to co się stanie dach albo jest, ale to jest taka mądra polityka, która opiera się na tym, że szukamy jakiś ognisk zapalnych i próbujemy na nią odpowiedzieć tak, żeby usatysfakcjonować wszystkie niezadowolone grupy były protesty przeciwko reformie sześciolatków, ale da to, żeby zadowolić rodziców zadowolić ruch reprezentujący tych rodziców cofamy reform część rodziców, czyli przez rodziców drobiazgi ja bym wiedział, że te bardziej ruch taki klasowy reprezentujący przede wszystkim środowiska z klasy średniej, a mniej niż rząd rzeczywiście ruch znamy, ale nie chcemy tu usatysfakcjonować nauczycieli po to, żeby też obejrzeć ZNP pozbyć się trudnego partnera w w negocjacjach, by usatysfakcjonować, rezygnując z tych 2 godzin karcianych, a tak naprawdę no w zasadzie, wykonując taki gest, który jak przekonuje pan prezes jest dużym stopniu pustym gestem likwidacja gimnazjum Ano, dlatego że tyle osób wskazywało na gimnazja jako to największe zło w Polskim systemie edukacyjnym prawda i PiS z tak naprawdę dla mnie nie bardzo zrozumiałych powodów pogodził się z tym, żeby gimnazjaliści tak i to to nie jest gracz z tego żaden sposób nie można wyprowadzić wizji, a systemy do edukacyjnego najważniejszych zmian reform takich strukturalnych systemowych, które prawo i sprawiedliwość robi i jeszcze dorzuca 1 rzecz, bo te 2 godziny dziennie karciane one w szkołach w jaki w ten sposób okrzepły w niektórych na lepsze poziomy winnych nagości w niektórych jest węzły naturalnie w innej chwili na siłę, ale one funkcjonują tam się odbywają jakieś koło zainteresowani nawet porady psychologiczne zajęcia wyrównawcze albo zajęcia nawet CRM w jakiś inny sportowe w tym i teraz jeśli rząd rzeczywiście się z tego wycofa z części szkół wywołany już popyt na te zajęcia, więc rodzice będą oczywiście zainteresowani w tym, żeby to się toczyło dalej, kto za to zapłaci wówczas zapytać, bo niektórym szkołom będzie trudno powiedzieć nie zapłacą za to samorządy to nie ulega wątpliwości ile bym chciała się jednak troszeczkę ten dyskusje rozszerzyli, bo my próbujemy się wpisać w taki schemat, który narzuciło nam Ministerstwo Edukacji Narodowej było, bo widzimy, że pani widzimy lasu my nie mamy w zasadzie pomysł na to jak skonstruować ustrój szkolny, a przede wszystkim, jakie zadanie określić edukacji, jakie przewagi na ma nam dawać edukacja inne, a bez wątpienia takiej przewagi dobra szkoła, ale także dobra edukacja przedszkolna daje, więc spróbujmy je i tutaj jest ten problem z PiS -u, bo PiS zachowa się moim zdaniem troszkę nie jest w jak słoń w składzie z porcelaną, dlatego że zamiast iść do wyborów powiedzieć jak wygramy wybory to wspólnie spróbujemy wybudować m. in . to co wiąże się z ustroju szkolnym z góry zapowiedział pewne zmiany co tylko włącznie ale jakby rozjuszyło emocje, bo i sześciolatki, które były ewidentną manipulacją także socjotechniczne jej i takim populistycznym chwytem z fatalną nazwą Ratujmy maluchy tak jak w tym maluchom ktokolwiek coś tam chciał w tej szkole zrobić nierzetelne dane, dlatego że 1 000 000 osób podpisało się pod pytaniem referendalnym w tym także pytanie czy jest za likwidacją szkół, więc tutaj taki zabieg był, jakby mało czytelny i troszeczkę nieuczciwy natomiast zadecydował także likwidacji istotnego elementu stroju szkolnego, jakim były gimnazja natomiast proszę zwrócić uwagę nadal nie mówimy nic o kształceniu nauczycieli, a musimy pamiętać, że ci nauczyciele będą decydowali o przyszłości także intelektualny tego kraju przez najbliższe kilkanaście czy kilkadziesiąt lat nadal nie mówimy o tym co dzieje się, jakby z jakością edukacji na poziomie szkół wyższych bo, bo tutaj to próbujemy, aby unikać tego tematu może z po poza panią minister, która mówi, że trzeba gimnazja zlikwidować, bo szkoły wyższe narzekają na jakość absolwentów liceów to taka para bolał myślowe nie do końca czytelna, a trzeba byłoby się zastanowić nad tym czy rzeczywiście nie zacieśnić zdają egzaminu maturalnego czy wszyscy musimy być jak menedżerami po ukończeniu wyższych studiów czy do środka nie przysłoniła nam horyzontu Pascala z koloryzacji nie uporały się wielkością uporanie się od niedawna 2 miliony studentów, więc już poważne zarzuty za usiłowanie rozboju, a tu szkoły zawodowej nowego typu są potrzebne do chociażby, bo my nie mamy nie mamy rzeczywiście przygotowania zawodowego oraz stworzono miraż, że wszyscy będziemy menedżerami wszyscy będziemy chodzili w białych kołnierzykach do pracy, a są potrzebne także szkoły zawodowe, bo także także ten inny, jakby krąg zainteresowań młodych ludzi nie znajduje w odpowiedzi były postaci w wydziałach Ministerstwo Edukacji Narodowej no dobrze samorządy zapłacą za to dodatkowych godzin no dobrze zjeść tylko samorządy będą tym zainteresowany, dlatego że rodzic nie przyjdzie do pani minister nie pojedzie do Warszawy na alei Szucha nie będzie domagał się pieniędzy tylko my na sesji rady gminy w corocznym sprawozdaniu gmina będzie musiał być tak mamy koła zainteresowań mamy określone aspiracje rodziców i słusznie mamy godzinę świetlicowe do zapełnienia jesteśmy za to zapłacić Ministerstwo Edukacji Narodowej na to nie daje pieniądz to oznacza jednak, że presja taka finansowa presja na samorządy będzie coraz większa, ponieważ na jej cofnięcie reformy sześciolatków tak, że wywiera większą presję na ja w, że samorząd wyliczyły samorządy stracą na tym badaczy Tyc cofnięcie tej reformy powoduje, że 1 czy trzeba stworzyć dodatkowe miejsca w przedszkolach albo powiedzieć rodzicom, że dla ich trzylatków z najbliższym roku zabraknie miejsc na dole to jest Zabrze Arka przeraża Ziobrze że, choć resortach ale, ale też to oznacza, że te zmiany, które właśnie jak Carmen vel PL pan dr Sadura powiedział nie ma żadnego strategicznego charakter to są tak konsorcja techniką taki efekt polityczną, że one przeniosą się na nowe obciążenia dla samorządów i sześciolatki i gimnazja i te godziny karciane na efekt jest taki, że to będzie przesuwaniu obciążeń Annie Nowak zysk, a nie potrzebna dyskusja o priorytetach i umówienie się, jakie ma być źródła finansowania także poprzez powiedzenie, że samorządy mają być nowe źródła finansowania różnego rodzaju zadań, tak więc w tym sensie to jest zabójcze zabójcze dla i to podwójnie zabójczy dla samorządów moim zdaniem będzie zabójcze dla środowiska nauczycielskiego i dla takiego albumu ustroju szkolnego i zasad się być zabójcze dla polskich uczniów, aby później byłoby pracowników, bo nie dostaną w najbliższych latach, ale niczego co za 1015 lat wydawałoby się na MDM na rynku pracy, bo tego zwrotu jakościowego tej indywidualizacji uczenia tego myślenia o szkole jako jako o warunkach do samorozwoju i nauczania tego samorozwoju na całe życie lub debetowej byłby bez okazji ja jestem taki gruby w parlamencie europejskim trasie zajmuje efektem robotyzacji i rozważamy wiele aspektów wiele rzeczy to już nie jest tak, że człowiek będzie zarządzał robotami to już jest także samodzielne roboty będą służyły człowiekiem w środowisku pracy i to wymaga kompletnie nowego przygotowania auta, które takiego mentalnego to wymaga właśnie na tego, żeby uczyć się uczniów takiego samorozwoju od tego jak i listów wszyscy mówiliśmy tak potrzebne są warunki czas technologię wynagrodzenia i odpowiednie przygotowanie nowych nauczyciel może liczyć się w realiach, ale trzeba zrobić ze środowiskiem nie przeciw nauczycielom Błażeja ja uważam bowiem tylko jako Biblii się w piersi rak uważam, że Platforma przez wiele lat popełnia błąd, atakując środowisko nauczycielskie mówiąc one zwalczają, by karta nauczyciela nauczyciele są tacy inni i t d. trzeba rozmawiać, ale tak jak powiedziałem, ale i tutaj nie jest także nie są potrzebne regulacje tylko trzeba przedefiniować inaczej określić, jakie regulacje są potrzebne, dlaczego nowego ustroju szkolnym no i jeszcze tylko przytoczę 1 opinię z wielu zamieszczonych na profilu naszego Radia na nas w internecie jest Anna Rudnicka pisze z sędzią zostawała dużej szkole jeśli nie musiałabym już siedzieć w domu problem z tym, że z reguły nie ma gdzie w salach Sulej Asia w pokoju nauczycielskim przy kilkunastu osobach trudno mi się skupić za zale w przytoczę jeszcze dane z badań Instytutu badań edukacyjnych 53 % nauczycieli w UE deklaruje, że woli pracować w domu, ponieważ w szkole nie bardzo są warunki to jest kolejny problem, nad którym moglibyśmy się skupić należy się nie kupimy, bo będziemy na razie przepychać te 2 godziny dziękuję bardzo już dzisiaj musimy kończyć naszą dyskusję inny europoseł Michał Boni ze studia w Strasburgu żartują przyszła do bolesnych dr Przemysław Sadura Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego w i zielony Jar Broniarz prezes związku nauczycieli na Śląsk nieuchronnie graliśmy, więc o tym w NBA Aleksandra PEZDA ja po informacjach zapraszam państwa na rozmowę z Kazikiem Staszewskim
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA
-
43:58 W studio: Jan A.P. Kaczmarek
-
45:40 W studio: Mateusz Holak
-
47:52 W studio: Marzena Diakun
-
53:13 W studio: Krzysztof Majchrzak
-
53:11 W studio: Maciej Małagocki , Milena Pająk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
03.10.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM26:50 W studio: Joanna Miziołek , Tomasz Walczak
-
-
-
03.10.2023 09:00 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka14:57 W studio: prof. Adam Mariański
-
-
03.10.2023 10:00 Pod dyktando
-
03.10.2023 11:00 OFF Czarek23:29 W studio: prof. Ewa Bartnik
-
-
03.10.2023 10:00 OFF Czarek37:16 W studio: dr Sławomir Nowak (botanik)
-
03.10.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:39 W studio: prof. Andrzej Rychard
-
-
03.10.2023 17:40 Wywiad Polityczny13:26 W studio: Patryk Michalski
-
03.10.2023 13:40 Połączenie12:27 W studio: Piotr Andrusieczko
-
03.10.2023 14:00 Pod dyktando
-
03.10.2023 12:00 A teraz na poważnie10:31 W studio: dr Krzysztof Śmiszek
-
03.10.2023 11:40 Kultura Osobista13:25 W studio: dr Magdalena Furmanik-Kowalska
-
03.10.2023 14:00 Połączenie07:54 W studio: dr Dominik Hejj
-
-
03.10.2023 14:20 Połączenie07:40 W studio: Wojciech Wojtasiewicz
-
03.10.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:06 W studio: Marcin Krasoń
-
-
03.10.2023 15:40 Światopodgląd12:14 W studio: Konrad Siemaszko
-
03.10.2023 16:59 Techstorie36:16 TYLKO W INTERNECIE
-
03.10.2023 12:20 A teraz na poważnie13:09 W studio: Gabe Wilczyńska
-
03.10.2023 16:20 Światopodgląd11:56 W studio: Tomasz Bielecki
-
-
03.10.2023 16:00 Światopodgląd11:14 W studio: Łukasz Zboralski
-
-
03.10.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu14:55 W studio: Adam Pawlukiewicz
-
03.10.2023 18:40 TOK36005:36 W studio: Szymon Jadczak
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL