REKLAMA

Dziel i rządź - czyli o samorządzie w Polsce. Rozmowa z prof. Pawłem Swianiewiczem

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-01-20 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
32:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM 26 min po godzinie dwudziestej pierwszej słuchamy Radia TOK FM w naszym studiu gość pan prof. Paweł Swianiewicz zakład rozwoju i polityki lokalnej wydziału geografii studiów regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, aby mieć dobry wieczór się udało w ciągu kilku dni dwukrotnie błędnie przestawić pana profesora na antenie Radia TOK FM, ale myślę, że już się to wyjaśniło w ten etap mamy za sobą wspaniale przejść do następnego, w którym notabene już od Rozwiń » kilkunastu minut uczestniczą słuchaczy i słuchaczki Radia TOK FM zaproponowaliśmy tuż po godzinie dwudziestej pierwszej, że na portalu Facebook na profilu Radia TOK FM państwo dostaną od nas nic innego tylko zarys granic Polski KSW będą mogli się wymyślić nowe lepsze granice województw gmin miast i t d . tak dalej i ku naszemu zdziwieniu tłumnie słuchaczy słodki rzucili się do tej zabawy ja pozwolę sobie rozpoczęcie od wpisu pana Michała, który napisał ja bym wprowadził monarchii każdy byłby szczęśliwy i też próba rozwiązania problemu z granicami przynależnością do tych 3 innych gmin miast województw, aczkolwiek pan Krzysztof pisze tak proponuje kilka nowych województ w środkowopomorskiego ze stolicą w Koszalinie środkową polskie ze stolicą w Kaliszu oraz warszawskie staropolskie tak, ale pod warunkiem utworzenia miejsc miast Górnego Śląska aglomeracji oraz finezja wówczas w okolice Bielska-Białej można, by włączyć do opolskiego, które to zmieniłoby nazwę na Górnośląskie i co pan profesor sądzi o tym, szeroko zakrojonym planie naszych słuchaczy do fascynującej nie jestem do końca pewien, w którym momencie słuchacze wpisując te pomysły się bawią żartują, a w, którym momencie mówią poważnie no bo wiemy np. że pomysły województwa środkowopomorskiego od dłuższego czasu pojawiają się bardzo poważnie przy czym my ci, którzy mówią Środkowo pomorskie oczywiście ze stolicą w Koszalinie to wcale nie jestem pewien czy mieszkańcy Słupska, by się zgodzili na pewno nie takim poglądem i jedno różne lokalne ambicje pomysły są bardzo liczne i możemy się w zasadzie żadnych wygód sam mógłbym podrzucić pewnie kilka czy kilkanaście takich pomysłów, ale bardziej w konwencji zabawy, gdybyśmy mieli jednak w konwencji poważnych utrzymać rozmowę tobym sugerował, żeby przy podziałach i terytorialnych nie, mówi że nigdy nie zmieniać, bo przecież, bo przecież nie jest to jest niby jakieś narzędzie, którym jest po coś potrzebnej możemy bardzo panie profesorze no właśnie z Home w zasadzie takie trwała 1 i podejścia do tego po co jest w ogóle samorząd tak naj głębiej, sięgając do tego pytania po co jest samorząd i z tego też wynikają 2 różne podejścia do podziałów terytorialnych jedno podejście mówi samorząd jest po to, żeby sprawniej wykonywać różne zadania publiczne samorządom przypisujemy pewne funkcje uważamy, że one te zadania będą wykonywały lepiej niż, gdyby były zarządzane z poziomu centralny czy myślicie państwo, ale na poziomie lokalnym tak tak właściwie tak Bayem i gdy w związku z tym tylko w krajach, w których dominuje takie postrzeganie samorządu i tam reformy podziału terytorialnego są dosyć częste w dołek dochodzimy do wniosku, że inny podział będzie bardziej funkcjonalny będzie lepiej realizował te nasze cele to możemy ten podział net powinniśmy zmodyfikować, ale jest też drugie podejście szkoła, którą się gdzieś tam już od dziewiętnastego wieku nazywa szkołą naturalną samorząd jest postrzegany jako wytwór to gdzie jeszcze 1 z klasyków tej szkoły napisał naturalnego biegu rzeczy człowiek jest istotą społeczną żyje we wspólnotach pewnych innej terytorialnych i samorząd jest pewną emanacją tej wspólnoty terytorialnej i w tych krajach oczywiście zazwyczaj jak byśmy zapytali mnie po co jest samorząd byśmy powiedzieli po to, i po to, że ma reprezentować jakąś wspólnotę lokalną ma być jej emanacją ma reprezentować interesy, ale również ma wykonywać tajemny różne zadania publiczne, więc to jest trochę tak trochę tak, ale w różnych miejscach w Europie przywiązuje się większą uwagę do 1 albo do drugiego z tych podejść i tam, gdzie jest mowa o tej o tym, podejściu naturalnym pytamy reformy terytorialnej zdarzają się bardzo rzadko dodaje, że są zamrożone jakoś FISA w przeszłości tradycji Francja jest znakomitym przykładem jest Francja, która ma, o ile dobrze pamiętam 36 ,51000 gminne tereny i ma nawet gminy, które nie mają mieszkańców to znaczy wioski, w których już nikt nie mieszka na stałe być może są też domki letniskowe na teraz one figurują na mapie administracyjnej SN podziału terytorialnego i nie ma siły politycznej, która bije była w stanie zlikwidować siedzibę można ruszać mamy gminy zdecydowanie to zaś już 10 lat temu nasz słucha pan Arkadiusz napisał we Francji nawet gdy miasta podparyskiej są wchłaniane przez Paryż to nie zmienia się nawet tablic pozostają to kto to właśnie miałem HR to jest może mniej ekstremalny przypadek nocnego, o których mówiłem, ale rzeczywiście zespół to jest nie tylko Francja podobny stosunek do do podziałów terytorialnych na wiele krajów w Europie Południowej przede wszystkim, ale jak w tym wszystkim się lokuje Polskę jesteśmy bliżej tego naturalistyczne modelu z naszymi samorządami czy bliżej tego mogą nawet centra -li styczny może inny jak w co się nazywa podejściem funkcjonalnym albo naturalny ma ich wzajemnych, więc jak to jest pod wieloma względami z polską ubywa jesteśmy tak trochę pośrodku, ale moim zdaniem trochę bliżej tego podejścia funkcjonalnego funkcjonalnego, ale bliżej w jakimś sensie, bo jeśli się popatrzy na prasę lokalną to przyznam się tam w niedzielę zawsze mamy w pani profesorze w radiu TOK FM przegląd prasy regionalnej lokalnej z niego wynika, że tamtych tematów lokalnych i takiej tego ciężaru lokalnych spraw to jest 80 % czasami coś wyprać napiszą o sprawach w stolicy o zagranicy prawie nic, ale generalnie to co się dzieje u nas w gminie albo w gminie obok Alto części krytycznych nie no tak, ale ja tak 1 pytamy pyta się w badaniu ach, i ludzi mieszkańców pyta się również radnych samorządowców o tej wartości, które są najważniejsze po co jest samorząd no to pojawiają się zarówno te wartości odnoszące się do autonomii lokalnej do demokracji jak i te odnoszące się do wykonywania zadań samorząd jest po torze sprawnie wykonywać różne zadania i pewien niewielki niewielka dominacja bym powiedział jej jest właśnie po stronie postrzeganie samorządu jako takiego wykonawcy pewnych zadań dostarczyciela pewnych lokalnych usług publicznych albo, więc też pan Jakub napisał coś takiego toster zwiększyć liczbę województw zlikwidować powiaty, a ich funkcje rozdzielić między województwo i gminy Warszawa Kraków Górny Śląsk parę innych miast jako miasta województwa jedno były oficjalnie chciałbym w dacie ich jest taki pogląd Ion wśród ekspertów również cieszy się sporym powodzeniem Anne Tay wjeżdża inny nie jestem aż tak radykalna czy powiedziałbym inaczej na pewno powiat w obecnej formie jest nie najlepiej skonstruowany od tak to powiedzmy też iż, gdyby on miał przetrwać się i dalej trwać w takiej formie to rzeczywiście można, by się zastanawiać czy nie lepiej byłoby z niego zrezygnować to jest jednostka, która jest bardzo słaba finansowo jest bardzo słaba funkcjonalnie jest, gdy zaryzykuję jednak stwierdzenie źle wykreślona w tenisie ziemnym kształtu geograficznego kształtu granic czy mówiąc krótko w niektórych przypadkach nie ulega wątpliwości, że tych powiatów jest za dużo można tak przykłady wskazać, zwłaszcza tzw. powiaty obwarzanka owe to znaczy ciemny i takie, które dają taką dziurkę w środku mamy miasto na prawach powiatu i wokół tego miasta naprawach powiatu mamy drugi powiat po miasto na prawach powiatu z powiatem mamy drugi powiat, który nie obejmuje tego miasta naprawach powiatu na ten cel się przyjrzymy za jakie funkcje odpowiada powiat to znamy są dość szybko sprawę że, gdy podział na takie 2 oddam te jednostki nie bardzo ma sens jednak by oddaliśmy tylko 1 przykład, żeby nie przedłużać tego wątku 1 z funkcji, za którą odpowiada powiat jest zarządzanie szkolnictwem ponadgimnazjalnym przecież to szkoły ponadgimnazjalne na ogół są właśnie zlokalizowane w mieście w tym mieście na prawach powiatu większość młodzieży z tego powiatu okolicznego dojeżdża do szkół w tym mieście i mógłbym dalej wymieniać kilka kolejnych funkcji, gdzie sytuacja jest wysiada logiczne, a w rezultacie ten powiat obwarzanka wokół miast miasta naprawach powiatu nowości jedyne czym one z pewną przesadą mówiąc jedyne czym co ma do zarządzania to są drogi powiatowe w et no troszkę mało na uzasadnienie funkcjonowania odrębnej jednostki samorządu, ale wracając do ogólnej oceny polskiej samorządności naszego systemu Samorządowego najlepiej się mieści któryś z tych 2 podstawowych koncepcji tych głównych koncepcji funkcjonowania i roli samorządu to 1 rzecz, a wejdzie on jest na tle innych państ w europejskich samorządem sprawnie funkcjonującym, który ma duże szerokie kompetencje na ile jest ważnym czynnikiem funkcjonowania państwa w ludzi co się da porównać między różnymi państwami UE tak można porównać do tarczy nie ulega wątpliwości, że najsilniejsze samorządy lokalne w Europie mamy w Skandynawii przede wszystkim w dania Szwecja Finlandia mamy w Szwajcarii i Skandynawia czasem jest nawet w literaturze określana mianem ziemi obiecanej samorządów europejskich, ale mają szeroki zakres zadań dużo pieniędzy dużą rolę mają te pieniądze do szału Izy bogatym oczywiście nie jest są w bogatych państwach, ale również, choć działo środków publicznych wygląda w ten sposób, że ponad połowa budżetów publicznych to są budżety samorządowe czy samorządy mają więcej pieniędzy niż budżet państwa co więcej mają bardzo dużą swobodę zbierania tych pieniędzy w formie podatków lokalnych większą niż w Polsce tradycje w PUP w Polsce podatki lokalne to jest bardzo wąski margines dochodów samorządowych ominiemy dyskusją było to o parkowaniu tak chcemy n p . n p . ale w dodatku swoboda ustalania wysokości tych podatków jest, ale jest ograniczona natomiast w Skandynawii tradycyjnie głównym podatkiem lokalnym jest lokalny podatek dochodowy i samorządy nie są prawnie ograniczone jeśli chodzi o wysokość tego podatku niesamowitego w praktyce postępowe dziś ktoś o nich płaci takie unijny podatek państwu nic nie zrobi tak no tak też ich oczywiście jak patrzy się u nas stawki podatków lokalnych w różnych gminach duńskich czy w różnych gminach szwedzkich to one się różnią, a czy to przypadkiem samorządy między sobą nie nie stosują jakiś technik np. obniżył się, by trochę podanej przyjadą do mnie ludzie no ale kto to byłby kolejny tematu, którym można, by dużo mówić jest stały cała taka koncepcja konkurencji podatkowej, która została w ogóle stworzona do analizy Rz polityk gospodarczych państw państwa między sobą konkurują wysokością podatków, ale ta koncepcja w niektórych krajach wydaje się zastosować się równie dobrze do samorządów jest dużo opracowań na temat Szwajcarii n p . gdzie pokazuje się inne zjawiska konkurencji podatkowej w Polsce badaliśmy niedawno również czy jest takie zjawisko nie ma czegoś takiego jak klasyczna konkurencja podatkowa czy prawie, że nie ma jest bardzo ograniczonym zakresie klasyczna konkurencja podatkowa, czyli obniżamy podatki, bo chcemy przyciągnąć n p . przedsiębiorstwa są takie przypadki nieliczne, gdy w odniesieniu do podatku od środków transportowych znam kilka gmin, które obniżyły mocno i podatki od środków podatek od środków transportowych, namawiając równocześnie duże firmy, które mają te zarejestrowane po kilkaset ciężarówek, żeby żyło przed rejestrował je do tej gminy natomiast bardzo popularnym zjawiskiem jest coś co się nazywa konkurencją porównawczą to znaczy w momencie, kiedy dyskutujemy o wysokości podatku lokalnego n p . podatku od nieruchomości podatku rolnego to istotnym punktem odniesienia są ustawki podatków lokalnych w sąsiednich gminach nie, dlatego że my się spodziewamy, że kogoś przyciągniemy żyje się do nas przeprowadził tylko, dlatego że nie chcemy mówiąc potocznym językiem wkurzyć naszych wyborców, którzy świetnie się orientują jak wyglądają podatnika jest z łazienką za lasery to zresztą dotyczy też opłat za usługi, a teraz byłem na wyjeździe sylwestrowy MF w górach i w Szczawnicy dostrzegłem kartkę w sklepie wywieszony plakat, gdzie było napisane kanalizacja równa się było kradzież chyba tak to było napisane w mojej wiedzy o kanalizacji równa się okupacje Hampela wierzę w ale argumenty, których były na tym plakacie użyty był taki, że w mieście, w którym właśnie podłączenia do kanalizacji tajemnych sił zaczynają go zbudowano nowe odcinki kanalizacji te opłaty za kanalizację są wyższe niż w gminach sąsiednich ja tu zupełnie pomijamy czy to jest uzasadnione czy nie, dlaczego tak jest natomiast fakt, że jako główny argument protestu używanej jest to, że te stawki są inne niż w sąsiednich gminach jest bardzo ciekawym zjawiskiem pytałem pana profesora porównanie jak działają samorządy w różnych krajach czy da czy da wróćmy do nagłaśniania czy da się w miarę obiektywnie powiedzieć świetnie działają w 1000 w państwach albo, ale i w innych państwach gorzej działań czy też policzalne wezwany na różnice kulturowe geograficzne historyczne wydali 1 i trochę bym się bał użyć słowa świetnie, bo on jednak one jednak zakłada na pewne założenia za nim stoją co uważamy za świetne natomiast mogę, że jest z dużą dozą pewności porównać, gdzie samorządy są silniejsze gdzieś u słabsze, gdzie odpowiadają za szerszy zakres zadań, gdzie mają więcej swobody podejmowania decyzji i nie mamy żadnej wątpliwości, że ze wszystkich krajów Europy środkowo-wschodniej te polskie samorządy są najsilniejsze możemy przeprowadzić długą rozmowę o tym co nam się w systemie samorządne w Polsce nie podoba i mogę wymieniać się długą listę rzeczy, które trzeba, by jakoś poprawić, ale to nie zmienia faktu, że polskie samorządy są silniejsze od samorządów nie tylko rumuńskich 3 bułgarskich czy albańskich czyje macedońskich, ale również są silniejsze od węgierskich czeskich słowackich co do tego nie ulega wątpliwości nie ma wątpliwości, że polskie samorządy są słabsze od skandynawskich i szwajcarskich w Polsce, której zacząłem natomiast jeśli chodzi o pozostałe kraje europejskie to to już w głównym jest wcale by sprawa nie jest taka jednoznaczna oczyściła samorządów polskich, a n p . czy holenderskich belgijskich francuskich zależy pod jakim względem tutaj w Kanadzie tutaj nie ma jakichś dużej różnicy w sensie powiedziałbym, że polskie samorządy Polski system samorządowy należy wraki o bardziej zdecentralizowanych znaczy, zwłaszcza na poziomie gminnym na poziomie powiatowym dość ciężkich mówiliśmy powiaty są bardzo słaba, ale na poziomie gminnym polskie samorządy są zdecydowanie silne na tak, ale ktoś może powiedzieć, ale czy na tyle silne są nasze samorządy czy na tyle mamy ten system samorządowy u nas przetrenowany przećwiczone, że możemy tak jak w ubiegłym roku powiedzieć Ukraińcom Słuchajcie świetnie, że chcecie na wystawę czas jako wzór, bo to był ten moment, kiedy prezydent Ukrainy powiedział wszem wobec na konferencji, że będziemy traktowali Polski system samorządowy jako pewien wzorzec dla naszych zmian dla naszej reformy w dno powiedzieli powiedzieli to Ukraińcy nie pierwszy raz, bo po pomarańczowej rewolucji ile to już było 8 lat temu chyba tajemnej była cała reforma zaplanowana, która była bardzo wrażliwe są wzorowane na polskim systemie samorządowym wicepremierem był wtedy Roman bez medycznej, ale i on zaproponował reformę, która bardzo mocno nawiązywała do polskich wzorców tego nie udało się tej reformy wprowadzić niestety nie mamy też głębokiego przekonania, że uda się go tym razem Elżbieta reforma grzęźnie w różnych ja nie jestem w tej chwili tajemny wciągnięty w sprawy ukraińskie na co dzień nie bywam tam bardzo często, ale z informacji, które do mnie docierają widzę, że niestety ta reforma troszkę grzęźnie w dłużnych takich bym powiedział bocznych ślepych uliczkach czasami, więc poczekajmy jeszcze ja bardzo życzę Ukrainie, żeby udało jej się swój system samorządowy sensownie zreformować, ale musimy jeszcze poczekać najlepiej rozumiał, a to w tym momencie może wraz z prętów w jaki sposób Polsce, która wychodziła z PRL-u udało się stworzyć zaaplikować taki system samorządowy, jaki funkcjonuje to jak to się udało no to jest bardzo ciekawe pytanie, na które do końca nie mamy odpowiedzi na 3 pewne rzeczy wiemy po pierwsze, mieliśmy szczęście, że mieliśmy kilku wybitnych ekspertów 4 i entuzjastów samorządu, którzy pracowali nad pomysłami dotyczącymi tej reformy już w latach osiemdziesiątych często się mówi o nich jako ojca założyciela reformy samorządowej to przede wszystkim do prezesa Regulski prof. Kulesza trochę zapomniany już profesor paniką, który zginął na początku lat był jako prezes NIK -u zginął w wypadku samochodowym i gdy oni mieli Jasną wizję, ale równocześnie prof. Regulski zdobył na tyle silną pozycję w UE w rządzie Tadeusza mazowieckiego, który zrozumiał, że reforma samorządowa może pomóc w reformowaniu kraju, że była pewna ochrona w stosunku do tej reformy samorządowej równocześnie trwała bardzo trudna Penny reforma gospodarcza co, do której teraz się spieramy na ile ona była dobrze przeprowadzona na ile nie, ale ona na tyle absorbował a tych, którzy rządzili sprawami gospodarczymi, że jej nie bardzo ta administracja związana z gospodarką Unii bardzo miała czas i energię, żeby się przyjrzeć temu co się dzieje w reformie samorządowej i ja mam wrażenie że, gdyby ta reforma samorządowa była wprowadzona kilka lat później to znalazłyby się siły w tym administracji minister z gospodarczych, które by zahamowały tak daleko idącą np. prywatyzacji mienia tak daleko idące jak na początku lat dziewięćdziesiątych inne przepisy dotyczące autonomii finansowej samorządów, ale kiedyś słucha pana prof. Tomasz wrażenie, że rzeczywiście na samorząd w Polsce jest w bardzo dobrej sytuacji, gdy rozległ się samorządowców posłucha i poczyta trochę się o tym co o nim wiadomo, że tak, gdzie ów to jest to są prawdopodobnie wyobrażenia, a nie wiedzą, ale mówią tak w normalnych krajach zachodniej Europy drugi samorząd może wszystko może zarabiać pieniądze sobie fabrykę zbudować, a tu u nas jak samorząd chce jakoś zarobić pieniądze okazuje się, że z prawnego punktu widzenia to jest drabina po prostu wciąż nie ma, ale nas do piekła Ależ ja też nie postrzegam tej sytuacji jako idealny i ani nie postrzegamy jako idealne ramy PTE ram prawnych funkcjonowania samorządów co więcej te ramy prawne można wskazać przykłady, że czasami zmieniają się na gorsze stopniowo, a nie na lepsze samorządowcy twierdzą, że od paru lat dostają coraz więcej zadań nic i nie dostał na to pieniędzy i nie postrzegam również jako idealne sposobu funkcjonowania demokracji lokalnej i sposobu funkcjonowania samorządów w tej sferze, która od nich zależy, więc tato ja nie chciałbym tutaj stworzyć takiego on trochę naiwnego idealistyczne go obrazu samorządów jako takiej krainy wiecznej szczęśliwości, gdzie wszystko jest ostro, ale co zechcę po prostu to tworzy, bo w pewnym sensie ktoś jest dzisiejszy rywal może być taki wniosek unijny zamarł jak u nas samorządy funkcjonują, ale z tego co rozumiem man se PL do Albanii Bułgarii i tam zobaczyć jak funkcjonuje samorząd i dopiero wchodzi do Polski ocenia licząc, że ten wsłuchać się jeszcze nie zniechęcił tym co mówiłem i nadal słuchano to chciałem, by sprostować geje dostrzegamy, że w sumie ta reforma samorządowa była udana i co więcej udała się bardziej niż w bazie niż w większości niż wielu innych krajach, ale równocześnie trzeba dostrzegać różnego rodzaju niedostatki Anny i problemy, z którymi powinniśmy się próbować radzić no wstyd rzadko na tej ziemi mamy do czynienia z sytuacjami idealnymi dali to nas czeka dopiero miejmy nadzieję, że z przyszłym życiu ani w życiu doczesnym jak czytam też są samorządy jakiś jakaś forma podziału takiego terytorialnego może być dla terytorialnych nigdy nie bardzo wiem jak tam przestrzeń wygląda, ale chyba wchodzimy w bardzo abstrakcyjne albo Dorn spekulacje, w których nie czuje się bardzo silny jeśli chodzi o w zastaw netto wolnej grze wyobraźni naszych oczach wróćmy do konkretów jeśli chodzi o procesami samorządowcy mówią to, że tylko ostatni rok przynosi bardzo wiele pytań i oba w samorządowców papieży samorządowcy mówią tak wspaniały pomysł z tą wolną kwotą od podatku wyższą świetnie tylko pomyślcie też o naszych wpływach w jak pan teraz w sądzie to rzeczywiście odbije się, że na finansach samorządu tech no na razie nie wiemy, kiedy ta kwota wolna od podatku będzie Ilona będzie wynosiła, ale jeżeli będzie, jeżeli n p . gdy wynosiła 8000 zł co ma liczne zalety z wielu punktów widzenia niewątpliwie to się bardzo poważnie odbije na finansach samorządowych to warto dodać, że ta nie będzie taki pierwszy przypadek kilka lat temu, kiedy wprowadzano ulgę na dzieci ulgę podatkową to również się bardzo mocno odbiło na dochodach samorządowych na tym że, gdyby nie miało, by sformułować oczywiście problemy finansowe są bardzo poważne i przekazywanie kolejnych zadań przy innych o ograniczaniu możliwości pozyskiwania pieniędzy przez samorząd to jest problem ale gdybym nie miał jednak nazwać 1 problem, który wydaje mi się najważniejszej najbardziej szkodzące samorządom gminy we współczesnej Polsce to jest coraz częściej pojawiające się przeregulowanie jest bardzo wiele zadań samorządów w zakresie, których one nie mają swobody w tym organizacji wykonywania tego zadania, ponieważ taki przykład proszę podać adres taki przykład, który to najlepiej wytłumaczą z takich najbardziej głośnych, ale rzeczywiście dobrze nadających się do ilustracji 1 przykład to są opłaty za parkowanie w mieście wątek przepisy w skali krajowej mówią o tym, że nie wolno tych opłat pobierać w niedziele i również przepisy mówią, jaka może być stawka maksymalna tej opłaty za godzinę i nawet ten, kto układał te przepisy pewnie nie był do końca nie Monty i w większości przypadków te przepisy mają sens natomiast no właśnie na tym po to, tworzymy m. in. samorząd, żeby on mógł dostosowywać do lokalnych warunków w mieście n p . Kazimierz nad Wisłą strzelam w ich prawdopodobnie opłata za parkowanie jest najbardziej potrzebna w niedzielę czy właśnie dokładnie odwrotnie można, by to sformułować w dni powszednie, o czym pewnie się przydaje ale jakby jej nie było to da się wytrzymać do teraz w święta w niedzielę jest ona potrzebna najbardziej nie da się tego zrobić, bo centralnie przyjęte w skali kraju przepisy nie pozwala w Warszawie doskonale zdajemy sprawę, że opłaty parkingowe w samym ścisłym centrum Warszawy gejem no nie zapewniają tego co powinny zapewnić rotacji na miejscach parkingowych i dostępności do tych miejsc parkingowych dla tych, którzy naprawdę potrzebują na chwilę, gdy natomiast nie może Warszawa nic z tym zrobić, bo znowu przepisy tajemnej przyjęte w skali całego kraju nie pozwalają i takich przykładów tych danych dotyczących różnych dziedzin przedszkoli pomocy społecznej mógłbym wskazywać bardzo duża w problem prawdopodobnie też trochę to powód takie pod połową takie widzenie naszych obywateli, bo z 1 strony jesteśmy mieszkańcami i oblatany, którzy funkcjonują w ramach konkretnego samorządu, ale z drugiej strony możemy pojechać z rodziną i wszerz samochód prowadzi do drugi koniec Polski wtedy byśmy się zdziwili, gdyby nam kazano płacić strasznie duże pieniądze za zaparkowanie chce byśmy chcieli zakrzyknąć tak niech samorządy mają bardzo wiele autonomii ustanawianie podatków, ale nic nowego stopnia, że miał się zatrzymał gdzieś w drodze nad morzem dziś policjant powiedział witamy w naszych, a w naszej gminie każdy kierowca opłacił e-myto chce dać 100 zł od osoby w samochodzie EHF można oczywiście sprowadzić sprawę do pewnego ekstremalnego rozwiązania tak było w przypadku fotoradarów straży miejskiej to jest w zasadzie ten problem z tak czy w ogóle problem jest jej o tyle poważny, że sprawy nie są oczywiste to nie jest tak, że im więcej autonomii dla samorządów tym zawsze lepiej możemy raczej mamy pewne napięcie między 2 bardzo ważnymi wartościami 1 wartością jest właśnie autonomia lokal na drugą wartością jest spójność całego kraju i gdybyśmy zapytali teren mieszkańców czy generalnie rzecz biorąc czy uważacie, że samorządy powinny mieć więcej autonomii finansowej więcej autonomii w zarządzaniu różnymi usługami to pewnie tak do taką ogólną DD z taką ogólną deklaracją zdecydowana większość, by się zgodziła ale, gdybyśmy zapytali czy zgadza się z tym, żeby szkoły w różnych częściach Polski byłem utrzymywane przez samorząd na różnym poziomie i miały różne profile daje nauczania no to prawdopodobnie większość wypowiedziała nie to jest niedopuszczalne nie zgadzamy się z tym, że n p . w biedniejszych regionach były gorsze szkoły i żeby dzieci od samego początku były poszkodowane tylko 4 lata i do podstawy pisania do widzenia i do widzenia tak, bo samorządne więcej nie stać na Nc między tymi 2 jej wartościami jest rzeczywiste napięcia tacie to da to jest faktyczny dylemat mówię tutaj o pewnych skrajnych przypadkach które, które są oczywiste, ale znalezienie tej idei tej tego punktu równowagi jest rzeczywiście niebanalnym zadaniem i znowu użyłem przykłady szkół, ale można, by tutaj mówić o wielu innych rzeczach o ochronie środowiska parki narodowe z 1 strony jest nie do przyjęcia, żeby powiedzieć parki narodowe będziemy narzucać społeczność lokalną robota jest dobro narodowe i społeczność lokalna nie powinnam jeszcze nic dopowiedzenia, ale z drugiej strony oddanie decyzji czy park Narodowy ma powstać wyłącznie społeczności lokalnej no trochę stoi w sprzeczności z ideą parku Narodowego gdzieś tutaj jakiś punkt i inny pośredni jakiś kompromis między tymi 2 wartościami dłuższa trzeba go znaleźć i to napięcie zawsze będzie istniało to chyba w końcu naszą rozmowę, bo czas już na to to chyba oznacza, że my powinniśmy jak najwięcej dyskutować będą odbywać ciągła dyskusja publiczna o tym, o zakresie kompetencji władzy samorządowej władzy centralnej to jest temat tak jakby miasto do dyskusji na m. in. dlatego zgodziłem się dzisiaj przyjść do Radia, bo uważam, że należy to zrobić, chociaż oczywiście ta da się zbyt długa dla słuchacza, ale dla mnie krótka, bo to jest temat w tym mieście fascynuje krótka rozmowa pozwoliła tylko zasygnalizować pewne tematy, a nie wejść w głąb za wizytę za rozmowę bardzo dziękujemy pan prof. Paweł Swianiewicz zakład rozwoju polityki lokalny wydział geografii studiów regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego był naszym gościem dziękuję bardzo dziękuję bardzo słuchaczom dziękuję za wpisy w i komentarze i uwagi w na portalu Facebook na profil Radia TOK FM tam dyskusja między słuchaczami na temat różnych form nowego lepszego podziału naszego kraju podziału administracyjnego trwa i liderem wcale, że nie ma ku końcowi zamienią tego działa Westa druk zamienia te informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA