REKLAMA

Rewolucja w piramidzie zdrowego żywienia? O tym Hanna Stolińska

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-01-22 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:41 min.
Udostępnij:

Nowa wersja piramidy jest zgodna z najnowszymi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia. Poza wysiłkiem fizycznym propagują one dietę, w której powinno być jak najmniej cukrów, soli i tłuszczu, a jak najwięcej błonnika. Co powinniśmy jeść, aby cieszyć się zdrowiem?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest szósta 25 pierwsze śniadanie w toku Aleksandra Dziadykiewicz i na studia nasz drugi goście pani Hanna Stolińska dietetyk z Instytutu żywności żywienia, gdzie na grę no i co państwo musieliście w tej piramidzie żywności no nic nie zamierzaliśmy same dobre zmiany chcemy, by okazuje się, że wegetarianie mieli rację wegetarianie mieli rację, ale warzywa owoce są dla wszystkich nie tylko są wegetariańskie taco każdy powinien jeść warzywa i owoców odpowiednich Rozwiń » ilościach no dobrze, czyli o tym, mamy nową piramidę żywności przygotowano właśnie przez państwa nie instytuty to jak się powinniśmy zdrowo odżywiać to wskażmy na zmiany, które zaszły zmiany nie zaszła aż tak duża, chociaż na pierwszy rzut oka widać, że już u podstawy piramidy żywienia nie ma produktów zbożowych, które do tej pory dawały nam na tory główne źródło energii i wskazywaliśmy, że powinniśmy jeść ich najwięcej, dlatego że właśnie mają do Energi, która ma dostarczać ma być dostarczana przez cały dzień palone są wysoko energetyczne dlatego już teraz wypadł na drugie miejsce natomiast na pierwszym miejscu podstawy są warzywa owoce i tego nie można mylić nie można mówić owoce warzywa, bo to 1 stosunek warzyw owoców jest zupełnie różne powinniśmy się około 400 g tez minimum warzyw i tylko 100 g owoców, czyli w stosunku 4 do 1 to jest bardzo duża zmiana tych owoców nie ma dużo, bo oczywiście mają wróg to oznacza, że cukier, który całkiem źle nie wiem co wynika tylko 4 jabłka to jest dobrze realizuje, którą składa się głównie na brzuchu, jakie zaszły jeszcze znane dołożyliśmy orzechy owoce suszone jako dobre źródło tego cukru tłuszczu i wymienić naturalnej słodyczy na internie zdrowych tłuszczy zwierzęcych dołożyliśmy jeszcze przyprawy zamiast soli, bo one też mają dobre działanie np. przeciwzapalne przyprawy, czyli coś działa i zioła także i rodzaju dołożyliśmy jeszcze woda kawa i herbata, ale rozumiem w środy przypraw można dziełami jak jeszcze są przyprawy, które nie mogą być dla nas dobra, które możemy wystąpić właśnie sól, którą tak uwielbiam tak naprawdę to wszystkie zioła są korzystne dla naszego zdrowia, zaczynając od tych łagodnych bazylia tymianek oregano majeranek do tych ostrzejszych, które mają KCI cena np. chili pieprz to są wszystkie zdrowe produkty oczywiście wszystko tutaj jest bardzo indywidualne chociażby, jeżeli ktoś ma wrzody ta nie może ich stosować takich właśnie, bo to jest 1 pomysł to od razu na początek dieta w ZUS-ie to piramida, która została przygotowana to jest piramida dla zwykłego, ale zdrowego człowieka tak, bo jeżeli ktoś ma gdzieś jakąś chorobę, która powinna zmienić lekko dieta na to już musi to pozostałość indywidualnie da się tak to jest piramida przeznaczona dla osób zdrowych i ona może ulec różnym modyfikacjom w zależności od choroby natomiast też warto zaznaczyć, że 90 % naszej populacji ma jakieś problemy zdrowotne, więc ta piramida również może dotyczyć osób z cukrzycą chorobami układu krążenia na niej będzie się dużo różniła od tych zaleceń żywieniowych nie tak prawda jest taka, że warzywa zawsze będą bezpieczne po prostu tak, choć może niekoniecznie cały czas są na jego puste dno nie ma tutaj ważne jest przede wszystkim urozmaicenie to też pokazujemy w tej piramidzie żywienia tych warzyw powinno być to około 400 g to jest minimum na każda dodatkowa porcja to udowodniono zmniejsza ryzyko chorób przewlekłych naj połowa warzy w, które jemy powinna być jedzona na surowo i połowa tych co jemy powinny mieć kolor zielony, bo ma zupełnie te warzywa mają zupełnie inny skład niż warzywa żółte czerwone pomarańczowe oto skład jest wpływ na rozwój na każdy każdy kolor, że tak powiem wpływa na coś innego źródła marznie w Grodnie dostają państwo jest im bardziej kolorowo na talerzu tym my tym lepiej co się stało z mięsem jest spadło w tej kategorii tych w tej piramidzie jest jak ważne jest mięso już jest takie ważne mało, kto wie, że są takie zalecenia, że mięso jemy 3 × w tygodniu ryba 2 × w tygodniu i rośliny strączkowe również 2 × w tygodniu to są wymienniki wymiennikiem mięso są również jajka, bo wielu moich pacjentów uważa, że jajko to jest nabiał, ale namioty jest to co jest makak krowiego wiele osób Tommy Lee tak także, jeżeli na śniadanie zjemy jajecznica z 2 jajek to tego dnia nie powinniśmy jeść mięso Nieroba nie rozwiązują filozofia jak na balkonie jak inaczej zazwyczaj tak jest, czyli za nim już problem pierwszy z realizacją tych zaleceń jest idealny nie jest także my będziemy każdego dnia przestrzegać odpowiedniej porcji ilości tych produktów z piramidy żywienia ważne jest ogólne po prostu zdrowe żywienie naszych wrócą do tego miasta faktycznie nam wypadł trochę wyżej, bo wiemy, że szczególnie mięso czerwone mięso przetworzone jest rakotwórcza tutaj szczególnie rak żołądka rak jelita grubego dlatego powinniśmy raczej wybierać mięso Biała pani Dronia pisze na naszym Facebooku unijnego, przestrzegając innych inne osoby, które nie biorą udział w dyskusji i pisze tak czy wiecie, że produkty mączne w tym chlew mają taki sam indeks glikemiczny jak cukier z produktami zbożowymi jednak bym uważała czytali Dronia ma rację z produktami zbożowymi trzeba uważać z tymi wysoko przetworzonymi biały chleb innym i jakieś płatki słodkie biały makaron biały ryż drobna Kasza typu kuskus albo ma na faktyczne mogą one mają bardzo duży indeks glikemiczny powodują szybki strajk skok stężenia glukozy w organizmie natomiast powinniśmy jednak zostawić w diecie te pełnoziarniste produkty zbożowe, bo one są dobrym źródłem błonnika żelaza witamin z grupy Bem magnes, który mamy nie doborowe lepiej nie brać tabletki suplementu tylko po prostu zjeść kromkę chleba razowego Ano właśnie ten jest także jak sobie spuścimy, aby teczkę w wodzie albo pokryjemy różnego rodzaju produkty takie, które na nas wspierać jej właśnie dzieje tej uzupełniać różne minerały to wystarczy w nie to nie wystarczy jest zupełnie inne wchłanianie tych witamin składników mineralnych niż z pożywienia nasz organizm w ogóle to jest 1 wielka machina i wszystko musimy brać się indywidualnie pod uwagę latarek, ale jest jedno zalecenie, które też nie jest żadnym odkryciem, ale jest wpisane już tak na stałe rozumiem do piramidy, czyli ruch w ruch oczywiście tutaj nawet zwróciliśmy uwagę, że kiedyś czytałem ten ruch stanowi 10 % tylko tych komponentów zdrowia natomiast teraz już jest 50 na 50 w aktywność fizyczna i zdrowe żywienie, bo nawet, jeżeli będziemy się zdrowo żywić mało się ruszać to on nie unikniemy tych chorób przewlekłych i odwrotnie, jeżeli będziemy się ruszać aż o Drzewiarz nas też nie jest to pełnia zdrowia, ale zaraz powie, że nie ma czasu siły, żeby biegać jeździć rowerem chodzić na fitness basen, a to jest tylko wymówką albo jest wszystko do zrobienia czujki więcej ma do zrobienia tyle zdradził, że działa naprawdę to nie muszę już także my codziennie będziemy biegać czy na siłownię w stoczniowym w zostawić samochód z 2 przystanki wcześniej czy nie wjechać windą tylko wejść po schodach takie drobne rzeczy, które już powodują to, że w ciągu dnia uzbiera się ta godzina aktywności fizycznej to wystarczy tak uzbierana gorzelnią musi być godzina w tę melodię nieudolność swojego imperium nie musi być absolutnie spacer rozumiem też wystarczy jak inne wirtualne spacery po obiedzie przejście trochę napowietrz, a dokładnie przed kolacją rzetelnie oraz odpowiedzi w 2 nie ma znaczenia, który w żadnych idących w hipnozie, czyli wysłanie takiej Dekalog absolutnie man Truck wypunktować swojej jest podstawą, żebyśmy przynajmniej w diecie trzymali się dobrze to jak to wyzwanie ułożyła przede wszystkim umiarkowanie urozmaicenia krzyża odpowiedni dobór produktów kolorowy talerz dobór warzy w owoców do każdego z 5 posiłków mniejszej ilości produktów zbożowych pełnoziarniste ograniczenie pełną tłustego nabiału w Barrym tutaj nie wiadomo większa ilość ryb niż mięsa włączenie do diety roślin strączkowych soczewica ciecierzyca groszek fasolka ograniczenie tłuszczów formy naturalnej, czyli oleju masła smalcu i innych produktów takich, które mają tłuszczy nasycony wtedy pani co pisze pan Gabriel mu jak słucha naszej rozmowy, że to jest dieta ta, której mówimy tylko dla ludzi, którzy żyją z gadania, a że ludzie, którzy pracują np. 10 godzin na budowie nie wyobrażają sobie śniadanie surowe marchewki, a ja nikomu nie każe jej surowe marchewki ta marchewką może być wydatkiem na szkodę zjadło to jest już też sprawa indywidualna wszystko dobieramy te zalecenia żywieniowe do formy praca w taki człowiek, który faktycznie pracują na budowie na potrzebuje większej wartości energetycznej nie będzie miał 5 porcji produktów zbożowych tylko on nawet siedem-osiem wszystko odpowiednio zwiększamy dobieramy produkty nie są nie ma co się irytować, że to tylko marchewkę sól z powiek wielu droższe może sobie inaczej może to mu marchewkę dołożyć do Aberdeen dokładnie każda dodatkowa porcja warzyw to zadziała korzystnie w no dobrze, czyli giniemy słodyczy unikamy cukru unikamy soli, bo powiedzmy, że robotnicy to też sobie nie każdy zdaje z tego sprawę, bo nikt się mówi, że to dzienna dawka solidna zdrowa Russian tam około łyżeczki tartej u g no właśnie tylko, że ta sól przecież jest szansa, że toruński radny nie ma to spożycie soli spadło całe szczęście natomiast średnia EMA do 11 g z tym, że do badania oceniające spożycie soli były inne nie było brane pod uwagę jedzenia na mieście, a wiadomo, że w restauracji dodaje, że dosyć dużo soli i coraz więcej Polaków jada w restauracjach także to spożycie cały czasy niestety jest dość wysokie w MMA są jeszcze ważne no to nie jest tak, że jakieś nasze widzimisię co sobie ustaliliśmy w tej piramidzie tylko analizowaliśmy wszelkie badania naukowe, które potwierdzają chociażby to może, że warzywa antyoksydanty wpływają korzystnie na prewencję chorób układu krążenia cukrzycy nowotworów ta piramida z po to, żebyśmy zachowali zdrowie i patrzyliśmy również na inne piramidy inne zalecenia w innych krajach przede wszystkim w krajach skandynawskich, gdzie jest najniższy odsetek otyłości tam są właśnie rodzą najlepiej z różnymi problemami żywieniowymi no tak też łatwo nie mają umów z dużą część czasu już mają ciemno to też ma geny duże znaczenie dla chociażby tego jak skóra absorbuje światło słoneczne każdy trzeba uzupełnić dlatego pamiętajmy też my Polacy odsuną od października do końca kwietnia suplementacja witaminy dane o tani SUV lamentują, że korzystał ze słońca Lidka Herbert, ale pani zastrzeliła w role znanych pań dziękuje sucho spotkanie za rozmowę i jest coraz, by powtarzać, że piramida jest pod ziemią popatrzeć stara się trzymać ale gdy znachor z 2 Erazm popełnimy grzech zrobił jeszcze Senat do końca zaraz możemy go absolutnie wszystko dla ludzi w odpowiednich ilościach jak jest umiar to jest słowo klucz pani Hanna Stolińska dietetyk z Instytutu żywności żywienia była moim i państwa gościem bardzo dziękuję za złe zarządzanie kończymy teraz pierwsze śniadanie w toku, a za chwilę pierwszy gospodarczy program Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA