REKLAMA

O obliczach polskiej biurokracji opowiada Przemysław Polaczek z Grant Thornton

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2016-01-25 12:40
Czas trwania:
14:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze itp jest 1242 Aleksandra Dziadykiewicz zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM na giełdzie w Warszawie dzisiaj wzrosty WIG 20 teraz rośnie o 43 % w zachodniej części Europy i wygląda to różne zależne, które rynek popatrzymy w inny, ale wzrosty, które są są tak niewielkie tylko 1 w górę teraz tak z funkcji w Londynie zyskuje zaledwie 3 % 2 na minusie indeks KK fronty w Paryżu wyceny waluty euro po 4 złj 46 gr dolar teraz po 413 frank po 4 zł i 7 gr za Rozwiń » funta trzeba płacić 9 zł i 87 gr do potrzeb jeszcze sobie na ropę naftową w grę teraz 31 USD za baryłkę ropy taki jest kosztowna w europejskich światowych rynkach Chiny, jeżeli chodzi o informacje, które opisują naszą polską rzeczywistość no to okazuje się, że powoli powoli rośnie presja płacowa, bo już prawie połowa pracowników w wydanych przez firmę Randstad mówi o tym, że oczekuje w pierwszym półroczu no właśnie rok 2016 dostanie podwyżkę w elicie dawno dawno publikacje w podatku sklepowego chodzi do najnowszej liście są takie, że to wcale nie musi być dzisiaj, chyba że komunikat wystosuje Ministerstwo Finansów, bo tak też może się ta historia na dzisiaj zakończy się wszystko, dlatego że zdaje się, że pan w inny minister Szałamacha zachorował w związku z tym inny dziś prawdopodobnie może nie być publikacji innych tego pomysłu jak ma wyglądać ich podatek od sklepów, chyba że Ministerstwo Finansów decyduje się na komunikat w tej sprawie, jeżeli tak to i tak będzie wszystko w godzinach popołudniowych, a przy okazji rozmowy o sklepach GfK Polonia zrobiła badanie, z którego wynika, że właściwie około 70 % ludności w Polsce żyje na terenach wiejskich małych miastach w związku z tym nie ma tam hipermarketów czy hipermarkety inwestor przede wszystkim dużych polskich miast na w tych miejscach mniejszych mniejszych miejscowościach ewentualnie rozwijają się inny dyskont lub małe sklepy w inny, ale raczej innych polskich należące do polskich firm man tak to wygląda w badaniu, które przedstawiło GfK Polonia raport gospodarczy, a gościem raportu gospodarczego jest dzisiaj pan Przemysław Polaczek partner zarządzający Grant Thornton w dzień dobry dzień dobry fajny teraz będziemy trochę narzekać razem z przedsiębiorcami na biurokrację nóg przygotowali państwo raport własny temat biurokracji w Polsce to i tak na otwarciu za granicą wyszło z pasją od ponad roku się przyglądam temu tematowi zaczęliśmy od parametrów prawa PL, gdzie dość intensywnie co kwartał komentujemy biegunkę legislacyjną w naszym kraju na tematykę rozrosła nam się kolejne bariery kolejne tematy, które budują obraz świata biurokracji w Polsce wygląda nie tak jest w jak słucham zresztą obszernie nie tylko Państwowej biurokracji w Polsce jako próbę test z szeroko znane zjawisko że, że jest problem to wygląda trochę taki labirynt, w którym mało, kto potrafi się tak do końca odnaleźć sumy nawet nie wiadomo czy ci, którzy piszą, gdy się w tym odnajdują się do końca STS wytarte to jest o tyle jest skomplikowana sprawa życia spojrzeć na to z kilku perspektyw co najmniej 2 z 3 perspekty w, a popatrzmy sobie najpierw z perspektywy tego, kto tworzy prawo u nas w kraju i administracja publiczna działa na podstawie przepisów prawa UE dlatego liczne patologie w funkcjonowaniu tej administracji są wszak wprost z wynikiem, a tego w jaki sposób te przepisy są tworzone one najczęściej niestety w naszym kraju i to na przestrzeni ostatniego dwudziestolecia szczególnie tworzone są niezgodnie z zasadami dobrej legislacji, czyli mamy do czynienia z przepisami sprzecznymi wieloznacznym mi nie z unijnymi, a przede wszystkim nadmiaru chemii i barometr prawa PL bardzo jasno pokazuje, że przyspieszamy nadprodukcji prawa ostatni rok był rekordowy pod tym względem od 1918 roku, czyli że produkujemy coraz więcej jako państwo jako administracja różnego rodzaju przepisów ustaw i też rozrastała w rozumieniu w bardzo konkretne gąszczu tych przepisów, gdy słyszą taką opinię, że same kwestie związane z podatkami, gdyby tak wziąć wszystkie w kiosku to był szok 1,51 000 000 stron Europy przytacza nasze ostatnie wyliczenia dla jeśli chodzi o jak stanowienia prawa to rzeczywiście powstaje tych przepisów mrowie ostatni rok to blisko 30  000 stron maszynopisu mówię o reakcji opozycję, ale nie on 30  000 oczywiście rekordowy rok 2015 jesteśmy tuż przed zamknięciem pierwszego kwartału 2016 i zobaczymy, jaka tendencja na rok kolejny atutem jest wyłącznie o inne o przepisach najwyższej rangi o ustawach rozporządzeniach, a nie mówię o innych elementach, które przedsiębiorca również śledzić musi m. in. interpretacje orzeczenia sądowe unijne rozporządzenia, jakby to wszystko zabrać do kupy to właściwie cały dzień powinien czytać przepisy i analizować pół biedy jeśli jest dużym przedsiębiorcom i ma do tego ludzi, na których go stać, a jeżeli znika przedsiębiorca zatrudnia poniżej 10 pracowników zwykle sam przez ten gąszcz wraz ze swoją wynajętą księgową się przebijać w tym mamy przepisy podatkowe, które od 2 lat wiemy, że są w Polsce niejasne są skomplikowane inni i stąd też interpretacje, które są potrzebne minister musi ogłaszać ich interpretacje czytam Izby skarbowej jak dany przepis rozumiany czasami jest tak, że 1 izba interpretuje inaczej niż kolejna herezja z tego problemy, ale to jest mu podatki ryzyko, że 1 kwestia jeszcze poza tym, że to trzeba zapłacić czasem jest tak, że trzeba coś zakomunikować coś wysłać do urzędów, jakie się pisma tak rzeczywiście tak jest też pewna momencie zostańmy przy podatkach tak rzeczywiście procedury podatkowe test test gąszcz to jest gość, który dokucza przedsiębiorcom głównie przez swoją obszerność przez niejasność przepisów FIM bardzo duże ryzyko sporów są z organem pod skarbowym cenne rzeczy to skutkuje na nowo głównie sankcjami sankcjami ciasto finansowymi, a to jest ryzyko dla działalności dla płynności w swej firmie na myśli pan, że im to co ma wejść te rozwiązywanie sporów na korzyść podatnika dane, kiedy sytuacja jest jasne, że to zadziała to będzie dobrze grać obok żniw w w założeniu pięknie tylko czy uda się wprowadzić osobiście osobiście w to nie wierzę, bo one nie leczy przyczyn on ma leczyć wyłącznie symptomy przyczyny leżą przede wszystkim w tym co powiedziałem wcześniej nadprodukcji prawa i w tym czym żyje jak żyje sam aparat Administracyjny, który jest źródłem biurokracji, który ma swoje określone cechy pewien określony hierarchiczny system styl funkcjonowania, w którym takie zagadnienia jak EMP doskonalenie zarządzania normy efektywności owe konsekwencje dla urzędników za błędnie podjęte decyzje, a w rzeczywistości brak w głównej mierze wpływają na to, że ta sytuacja się nie poprawi dopóki tymi tematami się nie zajmiemy nawet w takim razie co trzeba zrobić, jakie zmiany w pierwszej kolejności państwo silnym proponowali no zmienił się rząd, więc może jest raz przez się do tego, żeby na nowo coś opiniować dyskutować, a przede wszystkim, ale przede wszystkim należy podjąć wysiłek nowego innego podejścia do stanowienia prawa w oczywiście część przepisów może postarać się na dotychczasowej zasadzie, ale ona nie może być dominująca, o czym myślał przede wszystkim chodzi o to, że znakomita większość ustaw i rozporządzeń tak powstaje na drodze wniosków poselskich nie jest to ścieżka rządowa to znowu rodzi naturalną tendencję do tego, aby przepisy powstające były ME aktualizacją pop przepisów istniejących, a więc najczęściej poprawka goni poprawkę ani nie zada sobie trudu zerknięcie na całościowe przepisy całościowo ustawy bądź rozporządzenia i próbę napisania go odnowa bądź całkowitego przebudowania go w myśl nowej sytuacji nowych celów, jakim ma, jakie ma realizować to jest pop pop podstawowa rzecz zmiana sposobu myślenia zmiana sposobu stanowienia prawa jak do tego nałożymy jeszcze sam mechanizm, jaki to prawo powstaje, więc mamy z 1 strony ekspertów wynajmowanych do pisania tego prawa, dla których autorytetami zwiedza z drugiej strony mamy urzędników bądź co gorsza polityków, którzy dla, których autorytetem nie jest zwykle wiedza, a hierarchia i lojalności jakoś pojmowany interes partyjny czasami deklaracje wyborcze, ale dochodzimy do sytuacji, w której ci drudzy i trzeci wynajmują tych pierwszych do tego, aby pisali dobre prawo i eksperci nie są tymi, którzy mają decydujący głos w tym jak to hejt, jaki ostateczny kształt to prawo przyjmuje w konsekwencji ma ono te wady, o których powiedzieliśmy tak, jeżeli mamy jeszcze ścieżka 27 ton, który pan spojrzy się sejmową no, a nie projekt rządowy, który musisz po prostu skonsultowane i tam można jeszcze zgłaszać jakieś propozycje i wyrysem też można pożyczyć taniej zgłosi propozycję wreszcie chyba tak zdarzyło, żeby może poza zmianą uzyskanie dla młodych, żeby gdzieś na głosy właśnie z zewnątrz sodowe jakość zmiany taka nadal zdarza się to coraz rzadziej wong wróćmy może do tego przepraszam, że przerwy do tego obowiązku sprawozdawczego znalezienie go dodanie nawiązała i bardzo dobrze o tym, też ciekawostka, którą ostatnio zbadaliśmy dość dogłębnie wydaliśmy na ten na tę okoliczność osobny raport parę miesięcy temu, a teraz go syntetyzuje ona w tym w tym raporcie no tutaj sytuacja jest wręcz przerażająca, bo chyba jesteśmy niechlubnym rekordzistami w Europie, a już na pewno w naszym regionie proszę państwa no to statystyczna firma musi składać co roku od 130 do 300 po blisko 50 mniej i jednostek elementów sprawozdawczych, na które składają się ankiety formularza sprawozdania deklaracje druki dla różnych instytucji poczynając od urzędu skarbowego przez NBP GUS i kilkadziesiąt innych w zależności od swojej działalności gospodarczej, by znowu jeśli mamy mikroprzedsiębiorca to dla niego złożenie minimalna ilość dla mikrofirmy to bodajże 53 takiej jednostki sprawozdawcze, a maksymalna 207 wyobraźcie sobie proszę sobie wyobrazić że, że mamy jedno przedsiębiorca jednoosobową działalność albo zatrudnia 5 osób i ma złożyć w 53, a średnio 130 takich deklaracji w roku, skąd ma wziąć na to czas, a skąd ma czas wziąć na przeanalizowanie przepisów, które opisują sposób dochodzenia do treści, które należy te formularze wpisać w konsekwencji nauczyć się jeszcze, jakie do poprawnie pisać potem jeszcze konsultować to z urzędem wyjaśniać uzupełniać no i a ostatecznie wierzy, że wszystko dobrze zło złem złoży duża firma maksymalnie powinna składać 484 takie jednostki sprawozdawcze, ale ma do tego sztab ludzi i ma o całą wielką machinę organizacja wszystkim pieniądze to sfinansować im to topowy przedsiębiorcy chcielibyście, żeby tych procedur nie było po prostu nie może procedur nie być nie może procedur nie być rodzina konkretnie obowiązek sprawozdawczy, w którym można zrobić bardzo konkretną rzecz, za którą nikt się dotychczas w ostatnim co najmniej 10 leciu nie widział, a więc przede wszystkim spróbować znaleźć połączenia i stworzyć realne połączenia między tymi instytucjami, żeby urzędnik, a nie żądał tych samych informacji, które w swojej paczce żąda również urzędnik dba, żeby nas informacjami my wymieniali, żeby przekazywali sobie, żeby wymagali od przedsiębiorcy wyłącznie proces rzeczywiście niezbędna, żeby wymagali tego nie tak często jak wynika z litery prawa ustanowione 10 lat temu tylko, żeby pojawiła się nowela, która powierzy dzisiejsze realia już nie wymagają tego, żeby to robić raz na miesiąc być może wystarczy robić raz na pół roku od taki przegląd chodzi o lepszą współpracę między urzędnikami i danie możliwości i przedsiębiorcom, żeby mnie się przy tym napracować na to to są takie wskazówki czy wręcz apele do rządu tego trunku pobić każdego następnego, który będzie podejrzewał, że to nie jest rozwiązania tak naraz trzeba usiąść i netto wszystko przeanalizować i poprawić, ale z tego co gorsza czytaliśmy w prasie przedsiębiorcy w tej chwili akurat narzekają, że jest wiele rzeczy, które trzeba pilnie zrobić nawet do końca nie wiadomo do kogo w rządzie teraz się z tym trzeba udać, bo jest kilka resortów gospodarczych i żeby nie wskazany do kontaktu z biznesem rzeczywiście stricte tak na te połączenia i te kontakty relacje dopiero się tworzą są ciekawe i trochę zatrważająca są aktywnie inicjowane oddała, więc od przedsiębiorców ani od góry, a więc od rządzących tych, którzy deklarowali i deklarują, że chcą się na poważnie zrobić za zajęcie dobrą zmianą również w tym obszarze, więc wierzymy, że ten ruch pro aktywny rok z góry albo powiedzmy ze strony władz, żeby już nie pokazywać też na Górze tez padole nie wspierać, by niepotrzebnie na czegoś, czego na pewno wyśmienicie jak często źle pojętej arogancji władzy liczymy na to, że ta praktyczność ze strony rządzących się pojawi i że będziemy mogli popracować nad tym w kolejnym kroku popracować nad usprawnieniem przewlekłość przewlekłych procedur administracyjnych, które niestety dotykają najbardziej szarego przeciętnego przedsiębiorcy nawet z ambicjami i ciasto posyp podcinają skrzydła pan Przemysław Polaczek partner zarządzający w Grant Thornton był naszym gościem bardzo dziękuję za spotkanie ja również kończymy trasę w gospodarczym za chwilę informacje Radia TOK FM raport gospoda Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA