REKLAMA

Jakie plany ma minister zdrowia? Rozmawiają Michał Janczura i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2016-01-25 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich recykling Olsztyn Igor Milicić 136 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Michał Janczura radio RMF FM dzień dobry świeżo po wywiadzie z ministrem zdrowia Konstantym Radziwiłłem tak udało się wreszcie Mistral nowego ministra zdrowia namówić na jak i w zasadzie nawet nie krótko pod długą rozmowę dlatego tylko fragmenty będziemy mogli dzisiaj zaprezentować no i mam nadzieję, że przekonamy, że to co czasami brzmi jak taka urzędnicza mogła Rozwiń » rzeczywiście dla każdego z nas dla każdego z nas, ale pacjentów bardzo istotne no rzeczywiście tuż po cichu w takim zaciszu Gabinetowej gdzieś tam powstają dość rewolucyjny pomysł, jeżeli chodzi o służbie zdrowia nimi oceniać nasze mają szansę zrealizować, bo już widać, że to są naprawdę po pomysły kosztowne w na pewno, że chodzi o takie ujęcie jej finansowe, ale pomysł naprawdę naprawdę interesujące na ich warto ich wysłuchać, a potem za jakiś czas ministrant rozliczać z tego coś się udało zrobić ocenia zaczynamy może od kolejek mamy też taka rzecz, która pierwsze badanie, które się nasuwa rzeczywiście pierwsze pytanie, które zadałem panie ministrze jak to jest z tymi kolejkami każdy jak patrzy na służbę zdrowia słucha służby zdrowia na to pierwsze zdarzać ktoś nas tak są kolejki i coś trzeba z tym zrobili posłuchamy co mówi minister Radziwiłł na ten temat to zależy na ile uda nam się przeprowadzić różne zmiany, które spowodują powiedziałbym, że przynajmniej ogra uda nam się ograniczyć mechanizm powstawania tych kolejek mechanizmy są oczywiście 21 nieustanny stres brak środa albo niedobór środków w służbie zdrowia w pozostałych przy tych pieniądzach, bo to jest dość istotna, że pomówił o 6 % PKB na służby zdrowia pan dalej utrzymuje, że to jest realny projekt, jaki to jest jak test cezura czasowa, kiedy ktoś może stać buziaki rozmowy z Ministerstwem Finansów na ten temat np. z całą pewnością nie da się tego zmienić z dnia na dzień, bo jeśli mówimy o wzroście z obecnych nieco ponad 4 % produktu krajowego brutto publicznych środków na służbę zdrowia do 6 zloty w realnych pieniądzach oznacza to około 30 miliardów złotych więcej rocznie takich pieniędzy nie da się dosypać np. w danym roku, w którym jesteśmy, ale moim zdaniem i będę do tego namawiał inne rząd istnieje potrzeba zarysowania takiej mapy drogowej dochodzenia do tego, by podnieść składkę zdrowotną STS jedno z rozwiązań możliwych panie redaktorze jest kilka dróg lub do tego, że będą te nakłady wzrosły, ponieważ w ogóle planujemy odejście od powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w perspektywie prawdopodobnie mniej więcej 2 lat powinno to już się zdarzyć na pewno to w zasadzie mówienie o samym składce jest wzmożenie niezmienne najszczęśliwsze, ale oczywiste jest że, że są nie jest kilka dróg którymi można, gdybyśmy np. systemu nie jest nie zmieniali po pierwsze, może wzrosnąć składka ale, ale generalnie kierunek byłby prawdopodobnie taki, żeby kolejne fragmenty systemu służby zdrowia zasilać pieniędzmi bezpośrednio z budżetu i to mogłyby być dodatkowy pieniądz naliczy VAT podstawową opiekę zdrowotną np. psychiatrię np. onkologię być może jakieś inne obszary są też tacy, którzy sugerują, że np. można, by tutaj wyjść od zapisów konstytucyjnych konstytucja mówi o szczególnym szczególnej opiece, jaką państwo powinno zapewnić niektórym grupom obywateli i dobrze znana na naruszenia zasady równości to są dzieci kobiety w ciąży niepełnosprawni osoby w wieku podeszłym i być może w w ten sposób można, by też zapewnić szczególne dofinansowanie do opieki nad tymi grupami czy odrywając od składki zdrowotnej bierzemy jakieś pieniądze z budżetu i mówimy to są pieniądze dedykowane nauczka na pediatrię np. prowadzi już pan jakiekolwiek rozmowy z minister finansów z rozmów na temat przyszłego budżetu jeszcze nie było, bo jesteśmy w trakcie ustalania budżetu na 2016, ale taki budżet, który pana zdaniem pozwoli zrealizować te plany, które pan proponuje Jan chciał, żebyśmy rzeczywiście ruszyli z jakąś mapę drogową i myślę, że jeśli to miałoby być coś takiego co, o czym warto mówić środowy aż po pierwsze, każda kwota, którą wzrosną nakłady na ochronę zdrowia się liczy, ale ja bym chciał, żeby to było kilka miliardów na bardzo ciekawe co usłyszeliśmy tak jest czy nie odchodzimy od składki zdrowotne pamiętajmy, że my płacimy 9 % naszych wypłat, które w, jaki sposób zasilają budżet Narodowego Funduszu Zdrowia i potem to jest dzielone nam morza, bo nie wszystkie szpitale wszystkie przychodnie publiczne wszystko na to NFZ płaci tutaj mamy dość rewolucyjne podejście, czyli oprócz tego jeszcze bierzemy jakiegoś jakieś środki z wprost z budżetu mówi nasz wkład ten kilka miliardów zlotemu mimo kilku latach to co minister wspominał nasz wkład lub na pediatrię szpitale geriatryczne w Elitserien jakiś jakieś inne dziedziny, które same jak zmienia, że Rosja nie dla mnie wydawało, że pieniądze z budżetu to nie są pieniądze podatników, bo to są pieniądze oczywiście, że porażka oczywiście, że oczywiście, że tak dlatego specjalnie 2 × wspólne atrakcje tt tej tej rozmowy o tym, ministrze finansów ogłosi goniła za głowę jak słyszę jakiś zapowiedzi kolejnych ministrów no ale oznaczałoby to rzeczywiście, że służba zdrowia, że te pieniądze uda się jakiś sposób walczyć z nim służba zdrowia mogą na tym zyskać i druga sprawa minister już zaczął o tym, mówić powszechne ubezpieczenie zdrowotne, z którego mamy zrezygnować w ciągu 2 lat co to w praktyce oznacza jak to ma wyglądać dziś, w czym się do wiąże z nową minister Radziwiłł słuchamy toczą pan mówić o tym, że w przeciągu 2 lat jest szansa, że odejdziesz od powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego co to w praktyce oznacza, iż chodzi o zmiany legislacyjne głównym celem, który tutaj nam przyświeca to jest spełnienie konstytucyjnej zasady, że każdy ma prawo każdy obywatel ma prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a dzisiaj wśród polskich obywateli jest około 2 ,51 000 000 osób, które nie są uprawnione i to jest można powiedzieć to co ma się zmienić dzisiaj uprawniony nieuprawniony przypisany jest ubezpieczony nieubezpieczony jest wielu wiele osób, które nie są ubezpieczone w nie, dlatego że wybrały taki powiedziałbym anarchistyczny model życia tylko, dlatego że np. ich praca polega na tym, że nie ma innej opcji jak praca na umowę o dzieło niewątpliwie jest z perspektywy ministra zdrowia jest to obszar jakiegoś wielkiego niebezpieczeństwa niebezpieczeństwa również ponoszenia kosztów leczenia tych osób wtedy, kiedy opadną w większe tarapaty, dlatego że nie korzystają ze powiedziałbym, że takiego pierwszego kontaktu nudne z systemem służby zdrowia nie mają za to pieniędzy w sytuacjach, które mogłyby zapobiec rozwojowi choroby dalszemu rozwojowi i w ślad tego tematu zmiany legislacyjne czy to ma dotyczyć tylko o PZU co pan minister już zapowiadał czy całości ochrony zdrowia czy nie skład ktoś nie ma ubezpieczenia kłamie ręka noga ląduje w szpitalu i też może liczyć na pomocy bez jakichś konsekwencji finansowych jak to ma wyglądać docelowo powinno to być rozwiązanie, które zgodnie z konstytucją zapewnia adekwatną pomoc medyczną każdemu obywatelowi tę pomoc, która jest finansowana ze środków publicznych to jest wprost napisane w konstytucji, więc nie ma co kombinować po prostu trzeba to zrobić jeśli chodzi bezpośrednio pana pytanie to jest rzeczywiście taki pomysł i w tej chwili pracujemy nad takim rozwiązaniem, żeby jak, gdyby takim poligonem trochę do stosowania tego rozwiązania uprawnienia obywatelskiego była to podstawowa opieka zdrowotna, czyli lekarz rodzinny jego otoczenie i można powiedzieć, bo pracujemy też w tej chwili już nad odrębną ustawą o podstawowej opiece zdrowotnej to znowu jest kuchnia, która może przeciętnego obywatela niekoniecznie interesuje, ale ona ma zaowocować takim rozwiązaniem, gdzie nawet jeśli nadal jeszcze będziemy pod rządami powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, czyli tej zasady ubezpieczenia nieubezpieczeni to ona jakby nie będzie obowiązywała je w podstawowej opiece zdrowotnej w dół jest prosty wszystko dla wszystkich w jakiej się dalszej perspektywie natomiast w przez najbliższe 2 lata ma dojść do sytuacji, w której rzeczywiście każdy, kto zgłosi do lekarza pierwszego kontaktu będzie mógł otrzymać pomoc medyczną bez względu na to czy jest zatrudniony czy jest zarejestrowany w urzędzie dla bezrobotnych w noc ciekawe ciekawe pomysły, ale też innym to jest ta część medycyny, która ma zostać dowartościowana jako pierwsza z 1 strony tak z drugiej strony to minister tłumaczy chcemy pomagać na samym początku, żeby nie doszło do rozwoju choroby, bo potem system kosztuje to dużo więcej, ale to oczywiście znowu trzeba zajrzeć do tego Malikiego portfel dzika, który ma minister teraz w posiadaniu seria podjęto taką sytuację, kiedy prezesem Narodowego Funduszu Zdrowia była Agnieszka Pachciarz wtedy była wielka dyskusja pomiędzy nią, a ministrem konflikt na tej linii związany z tym, że ona chciała więcej pieniędzy w z budżetu na to, żeby właśnie zwrócić za tych nieubezpieczonych, bo to było ogromne sumy za autem ze zaznacza zaznaczmy wyraźnie, że teraz osoba nieubezpieczona oczywiście po uzyska pomoc, ale potem musi to co ma zapłacić są problemy ze ściąganiem tego oto znane od lat no ale teoretycznie te pieniądze jakoś do tego budżetu potem mają z powrotem trafiać, a teraz mówimy nie po prostu przychodzisz to zadanie ponosimy kosztów związanych z całą administracją, ale i z dochodzeniem tego czy to rzeczywiście jest ubezpieczony czy nie no ale co 2 ,51 000 000 osób, które nie ma teraz ubezpieczenia miałoby to świadczenie otrzymać zupełnie za darmo dalej bardzo ciekawa nie będzie już w ogóle składki zdrowotnej, a dziś inaczej nazywała będzie podatkiem tonażowym źle to ma wypracować zespół, który pracuje w ministerstwie stracił na 2 to zespołem ds. systemu służby zdrowia nie ochrony zdrowia, bo to jest kolejna zmiana taka bardziej językowa, ale podkreślana przez nowe władze resortu na Miodowej na każdym kroku za chwilę wrócimy do rozmowy z 13171323 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Michał Janczura w rozmowie z Radia TOK FM teraz przechodzimy do dalszego ciągu rozmowy z ministrem zdrowia Konstantym Radziwiłłem nie ma o czym teraz teraz informatyzacji łokciem ten fragment naszej rozmowy państwo zamierza zaprezentować ze względu na to, że bardzo często podejmowali na ten temat tutaj na antenie no i że to też elektryzuje niektóre, bo miała być to panaceum na wiele nadziei na wiele chorób, które toczą ten system ochrony zdrowia czy służby zdrowia z jak to się jak przyjął teraz mówić w i rzeczywiście da informatyzacja wiemy, że no, skąd się wielkim blamażem co to to co mam z ZUS została stworzona, by nie zostało stworzone w centrum systemów informacyjnych w ochronie zdrowia, który był odpowiedzialny za to informatyzację miała być receptą miał być zlecenie jest skierowanie przepraszam miało być różne cuda na znaki już wiemy, że na razie nic z tego nie funkcjonuje w Majdanie, jaka jest jak jak dzisiaj wygląda co ministerstwo zamierza z tym zrobić co się stanie z tymi wszystkimi wypracowanymi rzeczami przez poprzednie władze tej instytucji czy też rzeczywiście wszystko do zrównania z ziemią, bo wydaje się, że pieniądze, które na to poszły są nawet nie wyobrażenia dla przeciętnego Polaka niestety wydaliśmy w Polsce w tej chwili ponad 420  000 000 zł na tzw. program 1, który miał zapewnić rzeczywiście sprawnej gromadzenie danych medycznych przekazywanie ich od 1 od 1 do drugiej placówki w razie potrzeby nie chciałbym powiedziałby im pastwić się nad tym co się wydarzyło, ale faktem jest, że te 420  000 000 zł nie zaowocowało niczym co można w tej chwili bezpośrednio wykorzystać nie może już od 1 stycznia np. elektroniczna recepta powinna funkcjonować na dzisiaj sytuacja jest taka że, ponieważ tzw. perspektywa unijna jeśli chodzi o wydatki skończyła się z końcem grudnia, więc projekt jest można powiedzieć zamknięty i gdybyśmy zastawili to na tym na takim etapie jak to zostało zrobione to trzeba by znaczną część tych środków nie tylko ona by zostały zmarnowane, ale trzeba je oddać do Unii Europejskiej, ponieważ nie zostało wykonane to co miało być wykonane w tej chwili pracujemy nad tym, aby w takiej lub inny sposób znaleźć rozwiązanie to jest w tej chwili na etapie przygotowań wiedzie mnie nie mogę powiedzieć w zasadzie wiele więcej, żeby przedstawić płatnikowi Unii, jakim jest komisja Europejska kontynuację tego projektu już ze środków naszych ewentualnie z nowych środków unijnych, ale to jest też nawodnienie tak do końca pewne w taki sposób, żeby przynajmniej częściowo ten projekt dokończyć uratować również środki, które zostały zostały wypłacone przez komisję Europejską skutek będzie taki, że mamy nadzieję, że gdzieś na przełomie 201718 może pojawić się elektroniczna recepta jest dalszy sprawy, że te zapowiedzi są rozczarowujące dla publiczności, która słyszała o tym, że już już prawie prawda to będzie, ale niestety to był to balon, który w, którym jest tylko powietrze takie ogromne środki przechodzą nam koło nosa nie udaje się tego zrobić system zamknięty umowy źle podpisane red ktoś dba ponosi za to winę nie można tego zostawić, jeżeli mówimy o takich ogromnych pieniądzach, które jednak znalazł się w rękach prywatnych firm to czasem zadać pytanie, które to firmy nie wywiązały się z umów, które przynajmniej w części, bo tam częściowy rozwiązania zostały załatwione, bo trzeba zadać pytanie rzeczywiście czy to czy to poda się po prostu nie udało czy czy jest z tego jakiś inny powód i są z pewnością, ale proszę wybaczyć to nie minister zdrowia jest od prowadzenia śledztwa od tego jest prokuratura i inne służby i całą pewnością ta sprawa nie zostanie tak po prostu zamieciona pod dywan nie ma najmniejszego powodu, żeby tak robić umowy z tymi firmami wczoraj zresztą rozmawialiśmy o tym z szefem nowym szefem centralnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego, ponieważ wydaje się że, że jedno takie rzeczy trzeba wyjaśnić ja nie stawiam dzisiaj Żabnica tezy, że ma na pewno ktoś tam popełnił przestępstwo z całą pewnością tę sprawę trzeba prześwietlić wyraźnie, że szybszy od 20132018 do roku to jest data kolejne już data zapowiedziana tym razem przez ministra Radziwiłła kota z nędznej grze kluczowa, kiedy ma pojawić się elektroniczna ARC to najważniejsze chyba z tego, że wszystkiego warto przypomnieć w, że prokuratura warszawska prokuratura Rejonowa już prowadzi śledztwo dotyczące tych nieprawidłowości w centrum informatyzacji w natomiast to są może być drobne sprawy, które zostały wzięte pod lupę śledczych między dotyczące zawierania umów przy realizacji niektórych zadań, ale przy tych ogromnych środkach żyła ponad 400  000 000 to naprawdę to śledztwo dotyczy drobnych można powiedzieć, że nie patrząc na skalę tego problemu kolejna sprawa to lekarz z feralną takie znowu ktoś, kto się do nas z UE afera lekowa ja osobiście powtarzam, że nie rób tego sformułowania chodzi po prostu nieprawidłowości oraz żaglowe tak jest to dotyczące wywozu leków z kraju i pewnych pism, które wydawali dyrektorzy z Ministerstwie Zdrowia z departamentu ekonomii wywóz pozwala ukryć, że leki refundowane tak jest bardziej chorym tak naprawdę chodziło o uprzywilejowanie tych podmiotów, które wywożą leki są do tych, które sprzedają je skrajnej pyta ministra co on na to, o czym nigdy nie, jakby już o refundację podtrzymują i ktoś będzie tym teraz zajmował jak to będzie wyglądał posłuchaj jak i czy pan minister ma jakiś pomysł albo ja się w stosunku do tego podtrzymuję to on o opinię i to i to interpretację wydawaną przez członków departamentu polityki lekowej czy nie trzeba powiedzieć, że osoby, które są odpowiedzialne za to decyzję, by już nie pracują w Ministerstwie Zdrowia, więc można powiedzieć, że też wiceminister Krzysztof Łanda, który jest w zakresie, którego kompetencji jest polityka lekowa nad tym czuwa nad tym ja myślę jednak, że trzeba też powiedzieć, że niezależnie od tego, że oczywiście jeśli ktoś podjął decyzję nieprawidłowe to trzeba je naprawić jeśli oddziałuje w sposób niezgodny z prawem to ewentualnie wyciągać konsekwencje służbowe czy nawet inne to jednak podstawowym problemem dla nas w tej chwili jest rzeczywiście problem znikających z Polski leków i zapobieżenie temu przygotowujemy takie rozwiązania, które na pozór brzmią bardzo niedobrze, bo zaczyna się to z tego, że należy podnieść urzędowe ceny leków no, jaka jest to cokolwiek słyszy to mówi zaraz zaraz jak to było można być problemem problemem tych znikających leków jest to, że urzędowe ceny leków w Polsce są zdecydowanie niższe niż w wielu krajach sąsiednich w związku z tym te leki z Polski wyjeżdżają, ale ktoś rzeczywiście nie boi, że te ceny urzędowe albo inaczej, że to dzielenie instrumentów ryzyka niekoniecznie musi zadziałać, aby niekoniecznie we wszystkich przypadkach ja muszę powiedzieć, że to jest sprawa echem niezwykle delikatna, ale urzędowe wyższym urzędowym cel cenowych c z ceną leków nie muszą korzy towarzyszyć wyższe wydatki ani publiczne ani z kieszeni pacjenta, ale mogą nie rotacji założenie, że to, że to musi działać inaczej i równolegle do podwyższania urzędowych cen ceny leków będą toczyć się negocjacje z firmami farmaceutycznymi i mamy już na powiedziałbym dosyć daleko idące deklaracje, że to będzie możliwe na trochę mało wyraziste mało mało wyrazisty nie wiadomo co z tymi interpretacjami nasze rzeczy problemy dopytywać ale jakby on, że mniejsze z rozliczaniem przeszłości minister chyba rzeczywiście prokuratura się tym tą sprawą zajmuje się mówiliśmy też o tym na antenie natomiast 1 te zapowiedzi dotyczące przyszłości systemu refundacji o tym, też już zresztą minister Łanda m. in. w TOK FM wspominał są interesujące, ale tak bardzo są skomplikowane, że żona nie jesteśmy w stanie nawet w parę minut tego wytłumaczyć chodzi o to, żeby przerzucić ciężar ryzyka podejmowanego z chodzi o ceny tych leków na inne podmioty to wszystko leży zupełnie inny sposób funkcjonowały byłem szczerze zwróciły zaciekawieniem oglądamy to wszystko wygląda, bo ministerstwo chce rozmawiać nie jest przedstawicielstwa koncernów farmaceutycznych w Polsce tylko albo wyjście do centrali tych koncernów, które już bardzo często się zaś mają inne interesy niż ich przedstawicielstwa w kraju, który wydano działają na swoim lokalnym rynku i na tym lokalnym rynku muszą sobie zapewnić jakąś pozycję jakiś dochody bardzo ciekawa inicjatywa bardzo skomplikowany będzie moczy się to dało się wszystkiemu przyglądać kolejna sprawa to samorządy i komercjalizacja, bo to była 1 z zapowiedzi ministra zdrowia na samym początku odchodzimy od komercjalizacji szpitale nie mają już komercyjne nie mają działać w celu uzyskania jakiegoś zysku tak z ze swojej działalności mają po prostu pomagać my mają dbać o zdrowie obywateli i w ten sposób to ma być ich główna idea REIT-u pojawia się pytanie co w takim razie samorządami, dla których komercjalizacja często była wyjściem z sytuacji mamy zadłużone szpitale wprowadzimy komercjalizację Leny i w jaki sposób przynajmniej część problemów rozwiązujemy posłuchajmy co mówi minister w pasie nie boi, że to spowoduje powrót przerzucenie pewnego ciężaru na samorządy, skąd mają, więc wziąć pieniądze od dna oddłużanie szpitali jak to będzie wyglądało czasem jakiś konkretny pomysł w tym zakresie władza publiczna w Polsce w tym także władze samorządowe musi czuć się odpowiedzialna za służbę zdrowia to wynika z konstytucji to wynika z także z oczekiwań obywateli i jej nie ma żadnej wątpliwości, że ogólnie, jeżeli mówimy o władzy publicznej zarówno szczebli różnego rodzaju poziomów samorządu terytorialnego, jaki władzy administracyjnej władzy rządowej po prostu to jest nasz obowiązek, więc jeśli ktoś pyta jak to zrobić, kto za to zapłaci no to można powiedzieć odpowiedź jest tylko jedno musimy to jakoś zorganizować, żeby nie, żeby to działało to się wiąże oczywiście z tym, o czym już mówiliśmy to znaczy, że w ogóle nakłady na ochronę zdrowia w Polsce muszą być większe, ale te nakłady nie wezmą się znikąd samorządu ter mi, słuchając pana zapowiedzi, że nie będzie ewentualny kompilacja burzy same będą musiały pokrywać długi lot drżą w posadach Sescom nie wezmą pieniądze n p . na uzupełnienie tych braków budżet, ale jeszcze raz powtarzam jeśli samorząd jednostka samorządu terytorialnego ma kłopoty finansowe ze swoim szpitalem gotowym pytanie, kto za to zapłaci jest trochę retoryczne bo gdzie można równolegle zadać pytanie, a co z innymi instytucjami czy trzeba spółkami czy przedsiębiorstwami, które są w rękach samorządu czy to będą śmieci czy to będzie wodociąg czy to będzie jeszcze coś tam innego na to pytanie odpowiedź jest oczywista właściciel musi dbać o tym, swoją własność jest zaniżanie odpowiedzialnej myślę, że nic z tego z jednostek samorządu terytorialnego zdjąć nie może mieć swój wdzięk tej wypowiedzi ministra jest taki, że samorządy raczej sobie to przypomnieć wszystkie samorządy, bo w ich wolę wojewódzkie szpitale szpitale powiatowe szpitale te miejskie będą musiały jakiś inny sposób odnaleźć w tej nowej rzeczywistości tylko dodam, że ustawa o działalności leczniczej, która w, jaki sposób to reguluje już jest gotowa wyżej projektem wisi na odpowiednich stronach internetowych w Enei to by rzeczywiście zakłada odejście od tego co swego czasu wprowadziłam, ale Platforma Obywatelska co zaproponowała szpitalom, by jakiś sposób pomóc im się odróżniać to też przypomnijmy nie zawsze dobrze działało już Najwyższa Izba Kontroli w 1 × w swoich raportach pokazywała, że komercjalizacja niekoniecznie mera poprawiła sytuację z Italii, że bardzo często, bo to takie sztuczne od dłużenie też będziemy się przyglądać podkreślamy to w New Hampshire w zasadzie każdej wypowiedzi ministra no i jest taki jakiś kredyt zaufania dla pana ministra zdrowia, który przychodzi i mówi z tak mam pomysł jak uzdrowić całą służbę zdrowia, bo chyba wszyscy byśmy chcieli, żeby to jakoś lepiej działało niż działa obecnie, żeby ta służba zdrowia była lepiej oceniana przede wszystkim przez ludzi, bo nawet na naszą psychikę już dobrze z wiedziałam no i ostatnia rzecz leki dla seniorów bardzo krótko coś co było zapowiedział rządu Beaty Szydło jako 1 taki można powiedzieć wiodący pomysły, które też był 1 z głównych postulatów kampanii wyborczej, kiedy one się pojawią posłuchajmy ministra zdrowia, kiedy poznamy listę tych leków dla rodzin to od ludzi po osiemdziesiątym piątym roku życie to jest w zwykły projekt rządowy, który idzie normalną drogą i moim zdaniem to jest szansa, żeby temu, żeby się, żeby te ustawy uchwalić w ciągu powiedzmy najbliższych 2 może 3 miesięcy natomiast jej wejścia w życie dopiero wtedy będziemy mogli mówić o obwieszczeniu w przypadku w sprawie leków no na pewno to jest niema co liczyć, że będzie w tej połowie roku tak ta lista leków z całą pewnością nie pojawi się tak szybko też tylko króciutko na nie możesz podać choćby z tego względu, że odpowiednio dużej liczby finansów nie ma z odpowiedniej odpowiednich finansów nie ma zabezpieczonych w budżecie na 25  000 000 na ten rok natomiast docelowo w Dakarze 12 miesięcy funkcjonowania tego systemu NASK ma kosztować 500  000 000 zlotych w PRL, więc jedno widać, że to jest nam 14 tych pieniędzy podejrzewać, więc można żyć gdzieś pod koniec roku już ostatni kwartał w te leki dla seniorów dla osób po sześćdziesiątym piątym roku życia będą dostępne w jakiej formie jak domeną rekiny na razie tego nie wiemy i pewnie prędko się nie dowiem no i tak wracamy do początku tej rozmowy, gdzie usłyszeliśmy o tym ile właściwie w budżecie służby zdrowia brakuje ile należałoby dosypać jej duże pytanie czy to się uda zrobić 2 badania jak te mają być pieniądze wszystkim, skąd wziąć w dziękuję bardzo Michał Janczura generalną studio 133 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA