REKLAMA

Jak uczyć dzieci filozofii? Bartosz Karpiński, nauczyciel etyki i filozofii w INSPIRACJI - Niepublicznej Szkole Podstawowej

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-01-29 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:28 min.
Udostępnij:

Etyka to przedmiot, który przeciwstawiamy religii. Czy słusznie? Wśród wielu rodziców sam przedmiot budzi obawy. W końcu, czego tam będą uczyć jego dzieci? Rozwiń »

Tymczasem gość Hanny Zielińskiej udowadnia, że dzieci chodzące na religię również powinny uczęszczać na etykę. Bartosz Karpiński, filozof i nauczyciel, opowiada o nauczaniu filozofii i jak powinno się to robić, żeby zainteresować nią najmłodszych, ale przede wszystkim jak rozwiać obawy rodziców.

Kiedy najlepiej zacząć naukę filozofii? Jakie niesie to ze sobą korzyści? O tym w "Dorosłych Dzieciach". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska autonomistów jest już filozof Bartosz Karpiński dobry wieczór witam państwa serdeczne nauczyciel etyki filozofii z Bartoszem Karpińskim nasze drogi skrzyżowały się kilkanaście lat temu razem byliśmy na wydziale filozofii Uniwersytetu Warszawskiego spotkaliśmy kilku zajęciach, ale postaramy się drodzy państwo dzisiaj nie być specjalnie hermetycznie i mówić się normalnym językiem niekoniecznie bardzo Rozwiń » akademickim filozoficznym, ale jednak będziemy się trzymać tematu edukacja filozoficzna dzieci jest dzisiaj naszym tematem trochę pretekstami powodem jest dyskusja ostatnia obecności nauczania religii w szkołach państwowych w Polsce będziemy się zastanawiać się, dlaczego tak się dzieje tak się stało, że etyka przeciwstawia się religii jako coś równoważnego albo coś przeciwnego mer religii będziemy rozmawiać o tym jak przebiega edukacja filozoficzna w tych szkołach, które zdecydowały się na takową mnie, jakie są długofalowe skutki efekty takiej wczesnej stymulacji edukacji filozoficznej my też ryby porozmawiamy o tym jak filozofia wprowadzić do życia codziennego w domu dla tych rodzin, w których dzieci w szkole filozofii nie mają, a może byłoby to potrzebne, dlaczego zdecydowali się nauczać filozofii im przecież to nie jest najłatwiejszy kawałek chleba ja wybrałam zupełnie co innego studiując to samo co ty tak rzeczywiście na początku zupełnie nie miał pomysłu takiego, żebym nauczył wręcz przeciwnie wyobrażam sobie, że filozofia to będziemy takie hobby coś takiego czym zajmuje się dodatkową, a utrzymuje się pracuje zupełnie, gdzie indziej, ale tak się moje życie potoczyło, że okazało się, że jeżeli ktoś naprawdę kocha filozofię to musi uczyć, a tak właśnie jesteś taki Probierz ma coś może być rzeczywiście dzieci podobno akurat jeśli chodzi o filozofie są bardzo wdzięczny mi uczniami, bo jak w przypadku niewielu przedmiotów potrafią bardzo zaskoczyć się nauczyciela tak to prawda Jaromin początkową, rozpoczynając pracę nauczyciela nie sądziłam, że nie zaś nauczyć w szkole podstawowej w raczej myśląc o swojej karierze z kim sądziłam, że bank dziś liceum opowiadał filozoficzną na etacie jest sytuacja potoczyła, że jedyne miejsce 1 nam jedyne miejsca pracy, jakie wówczas byłem tam były tam były właśnie szkoły podstawowe jednocześnie szkoła prywatna jednocześnie szkoła Państwowa, dlatego że w szkole Państwowej to była etyka zamiast powstała też wówczas szkoła prywatna, która miała zapotrzebowanie na nauczyciela filozofii no i teraz pytanie najpierw fatum o tym, szkołę mamy państwową co to znaczy nauczać etyki w zamian za religię co to za pomysł w ogóle, a przede wszystkim to myślę, że kompletnym nieporozumieniem było od początku przeciwstawienie etyki religii czy wprowadzanie etyki do szkoły w miejsce religii w PRL to był pomysł, który po prostu miał wypełnić pewną lukę dla dzieci, które nie chodzą na religię i w związku z tym, wprowadzając etyka jako alternatywne zajęcia dla religii w niechcący myślę przeciwstawia mają religii tak jakby etyka to było coś sprzecznego z religią, a tak oczywiście nie jest zajęcia etyki zajęcia fachowo realizowana jest szczególnie przez ludzi zaangażowanych to są zajęcia, które przede wszystkim uczą myślenia, ale i o tym, chciałbym dzisiaj przede wszystkim mówić i to są zajęcia, które nie tylko nie są w opozycji do nauczania religii, ale również są zajęcia, na które mogą chodzić i powinny chodzić dzieci chodzące na religię i w szkole, w której uczyłem etyki miały masę dzieci, które chodziły jednocześnie na religię na etyka ma to też była taka historia, że rodzice początkowo nie wiedzieli, że w ogóle tak można teraz sytuacja zupełnie inna, ale 34 lata temu wiedza o tym, że zajęcia etyki z etyki to są zajęcia, na które mogą chodzić w czasie dzieci uczęszczające na religię byłam jesteście znikąd, a spotyka się z taką postawą, że ma to pewnie jakaś propaganda to pewnie jakaś Unia Europejska panie Mateja etyce oślepieni chodzą na tę religię to moje dzieci, bo tam nawet nie wiadomo co się dzieje tak oczywiście to oczywiście w ten nie tylko wśród rodziców również wśród nauczycieli w myśl jest taka, że taka opinia, że śmierć etyka to znaczy, że wpuszczamy jakiś lewicowy osoby, które tutaj pan dom jakiś swój program ideologii realizować natomiast ci wszyscy ludzie zmieniają zdanie, kiedy dowiadują się przede wszystkim od dzieci, czego dzieci uczą się na zajęciach co z nich wynoszą one wtedy okazuje się, że ta stereotypowe podejście do etyki są nie trafią wspomnieć o tym, żeby fachowo nauczana etyka może przebiegać tak nie inaczej fachowo, czyli jak czy też jakiś Polak ma założyć, że to znaczenie, jeżeli mamy ma rozpocząć taką pożądaną rozmowy o edukacji filozoficznej to musimy rozpocząć od programu, który został opracowany przez profesora meczu Litwa w latach siedemdziesiątych w stanach Zjednoczonych program, który nazywa się filozofia dla dzieci z PiS program, bez którego celem jest uczenie dzieci trenowanie zdolności myślenia nie przekazywanie ich konkretnej wiedzy tylko trenowanie i kompetencji myślowych trenowanie takich funkcji intelektu jak zdolność myślenia logiczna krytycznego, ale takiej takich funkcji jak myślenie wyobrażeniu o twórcze to są wszystko takie funkcje zdolności, które pozwalają nam lepiej myśleć lepiej rozumieć świat i celem takich zajęć jest właśnie nauka myślenia w tym sensie w tym sensie, jeżeli nie patrzymy na edukację filozoficzną to z pewnością nabiera charakteru tego elitarnego PAK nie elitarnego o zwykle, kiedy mówisz o filozofii w szkole to mamy namyśli właśnie dziś licea, gdzie filozofia pojawia się jako pewien ornament art, czyli taki ozdobnik podobnie jak i elementy historii sztuki tak sądzimy, że ludzie, którzy będą stanowić w przyszłości elitę intelektualną powinni miastem przy nodze niczym bumerang Platona kant i t d. i t d. na to co ziarna natomiast tutaj ten program i ma na to jest to są zajęcia adresowane do wszystkich dzieci w tym sensie myślę, że dożyjemy czasów, kiedy zajęcia filozoficzne będą obowiązkowymi zajęciami we wszystkich szkołach od pierwszych złóż leżących wzdłuż dzisiejszej rzeczywistości społeczno-politycznej medialnej każe ci wyciągać takie wnioski myślę, że nie ewolucja społeczna postępuje znacznie szybciej istnieje coś jak donosi, że rewolucja społeczna gminna oczywiście bardzo byśmy tego chcieli przynajmniej ja, ale my z moich rozmów z rodzicami takich jak psy czasami sonduje testuje inne zainteresowanie rodziców edukację filozoficzną również moich znajomych jest niewielkie z czego to wynika przede wszystkim z niewiedzy przede wszystkim z niewiedzy i to dla nich wiedza jest wynikiem procesów historycznych z właśnie tego, że filozofia do tej pory zwykle była domem to domena społecznych elit jeśli popatrzymy na minione wieki teraz sytuacja się zmienia i da, ale w dalszym ciągu wiedza o tym, czym jest filozofia jest znikoma bardzo mało ludzi, a w społeczeństwie wie co tak naprawdę głośno filozofowi to jest pierwsza sprawa druga sprawa właśnie te zajęcia filozoficzne, o których mówię również ma sam jakoś tak strasznie słabo znana, dlatego że po prostu jest bardzo mało ludzi, ale w Polsce, którzy potrafią realizować zajęcia także myślę, że potrzeba czasu, żeby ich, żeby realizować zgodnie z tymi założeniami lokal mówi także dane były my egalitarne np. także te byłyby wcześniej też wprowadzone do szkół nie na poziomie liceum tylko kiedy dzieci są naprawdę dziećmi tak mam tak to jest strasznie ważne są ogromnie ważne, dlatego że już też, że ubiegł na pytanie o to czy należy małe dzieci uczyć filozoficzne filozofować, ale z małymi dziećmi oczywiście, że tak trzeba, dlatego że w moim przekonaniu nie tylko moim istnieje pewna wrażliwość intelektualną, na które można obudzić tylko małych dzieci, jeżeli nie budzi najwcześniej to później u młodych ludzi jest już za późno podobnie Twist z historią sztuki badaniom psychologicznym mówią, że my faktów dotyczących odbioru dzieł sztuki można się nauczyć będąc osobą dorosłą i można być w towarzystwie chodzić po galeriach i rozpoznawać pewne trendy i środki wyrazu natomiast nie czuje się tej sztuki, o ile odpowiednio wcześnie właśnie tych bodźców się my nie poczuje jako dziecko czy nie tylko tego tego zachwytu tego piękna tt tt kontemplacji sztuki nie da się nauczyć się w momencie, kiedy okienko rozwojowe zostanie przeoczona oczywiście wiedzę można nadrobić natomiast my samo uczucie uniesienia sztuką trzeba trenować z dzieciństwa, mówi że podobnie z filozofią 2 oczywiście są, jeżeli już dokonujemy takiego porównania to, chyba że w pewnym miejscu jasno wskazał, że filozofia artystę mają ten sam przedmiot tylko 1 i poddaje go refleksji intelektualnej z drugiej estetyczne mam bardzo pięknie to w takim razie z jakimi były dziećmi w jakim wieku małe masz do czynienia jak wyglądają twoje lekcja mają do czynienia z dziećmi w wieku 6 lat już 6 lat to są zajęcia aż taką jak wspomniałem o tym, że firma pracuje również w szkole prywatnej, która ma profil filozoficzną też myślała chyba jedyna szkoła w Polsce jak dotąd, która szkoła podstawowa, która ma profil filozoficzne i tam realizowane jest pewien projekt, którym bardzo chętnie wspomina idąca edukacja filozoficzna jest to, że jest w takim jednak pracę sobie realizowana w bardzo dużym stopniu zaawansowania i domaga się okraść jak wyglądają zajęcia przede wszystkim są rozmowy to jest absolutnie fundamentalna rzecz o rozmawianie z dziećmi rozwijaj myślenie nie trzeba być zawodowym nauczycielem czy filozofom, że we rozmawiać z dziećmi, jeżeli rodzice mają czas na to, żeby rozmawiać z dziećmi to tę rozmowę z ufnością dzieci będą rozwijać zatrzymamy się na chwilkę rodzice mogą mieć czas innym, ale my tutaj namawiamy w tej audycji rodziców do różnych aktywności do rozwijania dzieci i w dziedzinie sportu właśnie też historyk sztuki literatury mnie przeróżnych różnych dziedzin inni bez matematyki rodzice wtedy do nas piszą tak wszystko świetnie się bardzo chcieli mamy dużo dobrych chęci nawet czasu, żebyśmy znaleźli, ale nie czujemy się kompetentni, kiedy jedziemy z dzieckiem do muzeum Narodowego zobaczyć się bieżącą wystawę to prosimy o przewodnika, bo my nie wiemy jak z dzieckiem rozmawiać jak pokazać mu te dzieła sztuki, jakie umówić się na co zwrócić uwagę, by teraz pytanie czy faktycznie takie zwykłe rozmowy przy stole przy obiedzie w rodzinie wystarczą czy są już filozofowania jeśli rodzice nie czują się filozofom i oczywiście, że są filozofa Filona, że są filozofowie nie oczywiście z pewnością przede wszystkim taka rozmowa powinna opierać się na tym, że słuchamy co dziecko ma do powiedzenia staramy się słuchać w jego głos i nauki w sposób umiejętny podrzut przemycane różne tematy zadajemy pytania tak pytamy co sądzi magistra i tutaj w edukacji i nie tylko edukacja właśnie takich domowych rozmowach niesłychanie ważną rzeczą jest to, żeby pamiętać o Jean dziecko musimy o śmierci do tego przyzwyczaić, że chce wypowiadać swoje myśli nad wyraz, że może mówić dawno tak naprawdę myśli o wielkim błędem tego, a w defensywie dotychczasowego czy też minionego systemu edukacyjnego jest to, że ten model edukacji wygląda także dziecko w szkole ma słuchać tego co mówi nauczyciel kodować wszystko, jeżeli jest pytana, kto ma odpowiadać to zgodnie z oczekiwań zgodnie z oczekiwań jeszcze jest oceniany tak tak tata dziecko jest pod presją dziecko czuje i mówi nie to co samo co powie, iż wygodą, o co sądzić, że chcemy od niego usłyszeć mówimy tu o nowym modelu nauczyciela, jakim jest nauczyciel nie dyrekcja wnętrz tak dotychczas dominowało w polskich szkołach światowych też nauczyciel dyrektor, na który prowadził kierował na kierowało wskazywał co jest słuszne my opowiadał nauczyciel nie dyrektywie raczej wyciągam dziecka pracownicze JLL najbardziej interesującego też podąża za dzieckiem za jego tokiem myślenia i to jest niezbędnym edukacji filozoficznej również tak ośmielić i słucha rad i pamiętajmy o o w o tym, że szczególnie małe dzieci często małe mają takie pomysły prezesa z ściągnięte z kosmosu, tak więc Phantom radio Maryja i właśnie nie wolno tego krytykować wręcz przeciwnie branża przeznaczyła na jakie nowe, choć ostatnio w zaskoczyła go kiedykolwiek rozbawiły nowy jest cały szereg rzeczy myślę, że taką w hotelu w sprzęt przed przyjściem do studia przypomniałem sobie taką sytuację, którą się salda pomyślała, że opowiem rzecz, która w, którą zapamiętam do końca życia prowadziłam z pewnego razu lekcję na temat sprawiedliwości rozmowa o sprawiedliwości i tydzień później zrobiłam to była klasa pierwsza dzieci sześcioletnie tydzień później zrobiłem debatę taką, na której dziś miał się podzielić na 2 grupy ze sobą rozmawiać na innym są tam takich debat jest to, że temat może być zupełnie takiej śmiesznej nieistotne, bo nie jest ważne sam przedmiot takiej debaty tylko to jak dzieci ze sobą rozmawiać czy słuchają się nawzajem czy reformują kontrargument czystek w kort kontrargumenty są właśnie poprawnie logicznie skonstruowane to mogą być np. debaty typu czy powinniśmy cieszyć sweterki dla jeży zwierzęta dziś fascynują takimi emblematami no ale to akurat debata miała dotyczyć tego co jest fajniejsze 3 lata czy zima i w rok zapisałem na tablicy z rozpoczęciem konta belek żel punktację miała miałaby się synem, jakby to powie, gdzie mają notować punktację i wpełznąć odwraca się pan, że stają 23 dziewczynki zbuntowane zupełnie z gminami małych rewolucjonista jak chcą gotowe zginąć za ile w 2 i godne tego się odwróciłam 1 z nich powiedział szampana nie będzie w tym uczestniczyć dlatego, że to jest niesprawiedliwe, dlaczego zapytałem też niesprawiedliwe, dlatego że ani po 1 ani po drugiej stronie się nie opowiadam o naszym zdaniem dla ich zima są równie równie fajne co mogłem trochę ich natychmiast zdecydowałem, że wobec tego będzie trzecia opcja trzecia Stronnictwo będzie również grupa osób, które uważają, że na jakość zasobów INFOR PL plus tak ta grupa była najliczniejsza okazało się, że najwięcej dzieci zdecydowało się wstąpić do czego także zwróćmy uwagę jak RC treści, o których rozmawiamy o sam wchłaniane przez dzieci i później w swoim myśleniu, ale jak dzieci posługują się tymi pojęciami to jest myślę, że z 1 strony bardzo ważne, a z drugiej strony dla nauczyciela jest chyba największym źródłem są w swoich, że można zaszczepić pewne rodzinne to dla ich odpowiedź pojęcie właśnie nie tyle konkretne poglądy tylko pojęcia, których dzieci mają używać SA dla mnie to najbardziej cenne w tej sytuacji, które opowiedziały się jest niezależność tych dziewczynach, że ona wyszły z zaproponowanego schematu, pokazując jeszcze 1 możliwość trzecią autorską stworzoną przez siebie droga Stronnictwo zwolenników i lata my idziemy czyli, żeby edukacja filozoficzna spełnia swoją funkcję, by powinna być egalitarny mam przeprowadzona możliwie wcześnie mylne prowadzona w sposób nie dyrektywą my co jeszcze co jeszcze do tej prosiłbym jeszcze do wątku wiary we własne siły pewności siebie, które niesłychanie ważny w w życiu nie tylko w latach to myślę, że nie mamy co nas przekonywać rodziców to jest bardzo ważna kwestia to jest taka historia, a że zajęcia podczas, których się dyskutuje z dziećmi w muszą bić zajęciami, w którym panuje atmosfera, w której każda osoba ma chętnie się wypowiada może ta nie ma presji na to, żeby ktoś zabierał głos, jeżeli są dzieci, które nie chcą się odzywać nie należy do tego zmuszać ich prowadzić dyskusje i praktyczne budzi ona sama się zaangażują w to erekcji trasę nie może przytacza taką historię, którą kiedyś słyszałem pewnej studentki gapowicza taką rzecz, że podczas zajęć podczas seminarium boi się myśleć, bo jeżeli jakaś myśl przydzieli do głowy i będzie musiała ją wypowiedzieć głośno, a wtedy wszyscy na nią popatrzę on jest ich dochodu czekał w liceach testy te właśnie ten element, żeby dzieci od samego początku były pewne siebie chętnie mówiły to co myślą o i et no to jest niesłychanie stymulujący w ogóle myślenie nie tylko wypowiadania się nie tylko relacje społeczne przypomnieli o kwestię kwestii śmiałości i pewności siebie, ale w ogóle, a śmiałość myślenia, bo jeżeli mamy chętnie zabierać głos ETO o zabieranie głosu jest konsekwencją tego, że najpierw musimy chętnie myśleć wiem, że masz powiemy szeroko zakrojony projekt plan marzenie i montażem wyobrażasz sobie, że za jakiś czas filozofia będzie powszechnie i odpowiednio fachowo nauczana w szkole podstawowej mnie tylko twoim biernym oczekiwaniem, ale masz pewien projekt związany z nauczaniem w lasach autorskim tak projekt rozpoczął się w roku 2014 nazywa się od Platona polis w 2044 i szare i zysk dlatego m. in. tak się nas ważne zastał horyzont tego projektu został został wyznaczony na 30 lat jedno 144 wspaniały moment na podsumowania Kahn też nie jest przypadkowe chętnie o tym, słona, ale może później wystarczy nam czasu natomiast o samym projekcie chce powiedzieć parę słów jest to projekt, którego celem jest przede wszystkim skonstruowanie nowoczesnego systemu edukacyjnego systemu edukacyjnego, na które jest zapotrzebowanie w tej chwili jest cała szereg cały szereg i masę diagnoz mówiących o tym, że istniejące systemy edukacyjne są małe wadliwa gigahercom zła formuła ta po to, są systemy opresyjne, które przede wszystkim zabijają kreatywne myślenie i tutaj można się powołać na jaw, że cały ruch edukacyjne związane z euro dydaktyką jest taki film alfabet, w którym występuje m. in. niemiecki prof. Gerhard Schindler, o ile sobie dobrze przypominam dość, że nasi rodzice doskonale znają film to jest neurobiolog któryś z ponad 20 lat prowadził badania nad tymi co siedzi w mózgu podczas uczenia się na jego 1 z konkluzji jego badań jest to, że właśnie te obecne systemy edukacyjne zabijają kreatywne myślenie to wszystko oznacza, że potrzeba jest stworzyć i istnieje potrzeba skonstruowania stworzenia nowoczesnego systemu edukacyjnego systemu, który będzie uwzględniał wszystkie najnowsze badania nad moment w Tarnobrzegu panie ze świata Finlandia np. jedno do 1 można przyłożyć jesteśmy na dobrej drodze dobrze, ale ten projekt idzie o krok dalej, dlatego że on również opiera się na idei filozoficznej tak on opiera się na klasycznej filozofii to jest projekt kuratorski projekt, którego celem jest skonstruowanie systemu, który będzie nie tylko uwzględniał wszystkie nowe odkrycia, ale również będzie realizacją tych wszystkich klasycznych klasycznych nie starzejących się punktów widzenia na rzeczywistość i zawrze odpowiedzi, dlaczego ta klasyczna formuła jest taka ważna warto odnieść, bo 1 z takich jest 1 z rzeczy, która rzucają się w oczy w momencie, kiedy ktoś po raz pierwszy słyszy o filozofii greckiej, czyli czymś co było co rozwijało się 22 ,51000 lat temu testy i przeświadczenie, że jest to wiedza archaiczna, którą jeśli zajmujemy się to właśnie na zasadzie historii sztuki tak coś co było i wsi pomniki literatury, które możemy czytać fascynować się ich piękna i tylko tyle w inną jest to jest zupełnie mylne przeświadczenie, dlatego że na filozofię grecka dotyka rzeczy, które przekraczają czas przestrzeń wypadnie w takim samym sensie prawa matematyki RIA do takim konstytucyjnym elementem filozofii greckiej była matematyka i to zawsze na swoich lekcjach powtarzam uczniom, że takie rzeczy jak twierdzenie Pitagorasa kariery nie podlega my nie starzeje się ta prawom matematyki są niezmienne bez względu na upły w czasu miną Tysiąclecia i będą one obowiązywać dokładnie takiej samej przestrzeni i sferę dotyka filozofia grecka przede wszystkim tutaj myślę, że system Platona i najciekawsze i jeszcze 1 rzecz, żeby zrozumieć, że dom to jest bardzo ważne jest dzisiaj w dalszym ciągu to co powiedział Platon i wszyscy pozostali filozofowie w zwróćmy uwagę np. na to co powiedział Zygmunt Freud na to w jaki sposób widziało ludzka psychika zmuszać m. in. wyróżnić takie 3 elementy w psychice ego superego i te tak itd to jest element, który reprezentuje nas w takim wielkim uproszczeniu mówiąc wszystkie zwierzęce instynkty Super ego to jest taka wyidealizowany wizją nas samych w RPA, czego to jest centrum, która istnieje pomiędzy tymi 2 siłami i to jacy jesteśmy jest związana z tym jak te 3 elementy w nas współistnieją prawie 2 ,51000 lat wcześniej Platon w 1 ze swoich dialogów, opisując duszę ludzką posłużył się przykładem rydwan zaprzyjaźnionego 2 konie w konia czarnego białego zerwano, który jest ową dowodzone przez Woźnica dialogów platońskich czarny koń reprezentuje te wszystkie pierwotne siły, o których mówił Floyd, charakteryzując int biały koń to jest ten koń czystej krwi, który reprezentuje i to wszystko nas to piękne szlachetne Woźnica to jest ego, czyli do centrum, która tym zaprzęgi ma dowodzić co się dzieje, kiedy Woźnica, a nie jak i nie zarządzanie dowodzi, kiedy dalej trasą puszczona luźno wtedy władzę przejmuje czarny koń to od 2 do woźnicy należy właściwa zarządzanie tym zaprzęgiem tak to Woźnica powinien tak powodzi szaleńcami, żeby siła czarnego konia wykorzystywać dojechać tam, gdzie strony którą, którą wskazuje koń białka w ten przykład analogii, która w, którym tak naprawdę zupełnie nie ma znaczenia to przy zerwanych Zygmunt Freud uznał Platona i 3 taką współczesną wersję tego zaprzęgu przedstawił 3 czy go nie znał to tak naprawdę nie ma znaczenia, dlatego że mówi nam ten przykład o tym, że to czym filozofowi zajmowali się 2 pół 1000 lat temu jest dziś zupełnie tak samo aktualne i o ile zgadza się z tym co mówi Floyd nota przy takim założeniu Platona polis 2044 Mb twój projekt autorski jeśliby zostanie w pełni zrealizowane zgodnie z twoimi założeniami to w jaki w Polsce żylibyśmy właśnie w 2044 roku czy wtedy ten system obowiązywał wszędzie powszechnie w każdym szkolnym tak mógł zdecydować w istocie zależało na jaw, gdyby to ode mnie zależało tak oczywiście byłby to system i jakie byłyby skutki takie długofalowe takie małe i edukacji nowoczesnej dostosowanej do potrzeb do wymogów dzisiejszych czasów z dużym akcentem na nauczanie filozoficzne po co akurat ich pomocą oto, żeby schudnąć, choć już po choćby po to, żeby zrealizować cel, który mówił prof. Maciej Banach z kreatywności kształcenie świadomych obywateli na to żadnej władzy nie będzie, że zależało, którzy świadomi obywatele chwileczkę świadomi obywatele, którzy nie dostanie tam nikt nie dając 2 słowa za dużo powiedziane, iż w no właśnie myślę, że siła tego projektu polega na tym, że liczy aż w stacji w projekt, który sam się finansuje sam przyparty finansowo niezależnie od prądów politycznych, które będą, które będą jeździć ale o czym zawsze w gminach żyj bezpiecznie w takim razie, o co jeszcze raz, żeby świadomi obywatele rośli kształtowali się niepokorne społeczeństwo, czyli to są takie założenia naprawdę szeroko zakrojone natak, a kto, ale czy nie o to nam wszystkim chodzi czy nie tego byśmy chcieli oświeconego społeczeństwa czy są takie kraje, które możemy podać jako przykład, gdzie edukacja filozoficzna od lat ma się bardzo dobrze, gdzie jest filozofia obecne w szkołach od wczesnych lat my nauczania i widzimy tego efekty n p . w postaci rozwiniętego społeczeństwa obywatelskiego ma z pewnością stany Zjednoczone 1 lokator to jest rok temu raj, gdzie analizami ewolucjonizm jest zakazane w szkołach no tak no tak czasami już takie kwestie w, a wolność ma swoje granice oczywiście to są kwestie polityczne nie niezwiązane z edukacją filozoficzną edukacja filozoficzna mnie i celem nie jest to, żeby jakąś konkretną opcję faworyzować, żeby jakąś konkretną wizję świata realizować to jest jej celem jest to, żeby młody człowiek, który kończy szkołę średnią mógł sam zdecydować co chce robić to ma być przede wszystkim jak szczęśliwe to 3 mecze będzie realizował naukowo czy nie będzie się realizował naukowo 3 Zostań cieślą przez ostatni Niewiem czy artystą to jest jego spraw ważne, żeby mieć wybór, żeby człowiek w po przejściu tego całego procesu edukacyjnego był człowiekiem dysponującym pewną ogólną wiedzą uniwersalną, żeby na podstawie tej wiedzy mógł dokonywać autonomicznych wyborów, a jak zaprojektować 7, a system edukacyjny dostosowany do wymogów czasów, kiedy żyjemy w roku 2016, a to, czego czasem 2030 będą wymagały dopiero się okaże nauczył się też trudna w ich tak to jest proces który, który ewoluuje w 2 tygodnie temu byłam w słuchaczem takiej, a na tej konferencji edukacyjnej przed jego przykład, w którym myślę tu jest jest w dobrą dot dobrym punktem odniesienia, żeby odpowiedzieć na pani pytanie konferencja dotyczyła oceniania kształtującego jest taki nowy pomysł mówiący o tym, że w szkolenie powinno być w stopniu powinniśmy oceniać dzieci tylko powinniśmy oceniać w sposób opisowy, czyli mówić co jest całkiem już dostało się wzięło zrobione dobrze zostało zrobione źle jeśli coś zostało źle zrobione to co jakiś sposób możemy to poprawić przede wszystkim Marek bardzo mocną stroną tej tego oceniania kształtującego jest obniżenie stresu dziś stresują ca mi bardzo wiemy to wszystko chociażby tego zapomnianego doświadczeń takiego chociażby te badania neuro biologiczne wskazują, że stres jest autorem jest destrukcyjnie wpływa na nas psychika branż w sensie dosłownym destrukcyjnie na mózg kortyzol potrafi wpływać się blokować procesy poznawcze, więc po co dzieciom serwować to może to forma oceniane lepsze jest ocenianie kształtujące świetnie, ale wobec tego też pojawia się jednak pytanie czy całkowicie powinniśmy zrezygnować z owsa czy może jednak n p . na koniec roku Łódź 2 × w ciągu roku jakiś oceny powinny się pojawić się, by dzieci z drugiej strony miały jakiś przygotowanie do życia w świecie, który jest drapieżny ptak czy, jeżeli wprowadzimy ocenianie kształtujące w takiej jednak dojść do danej formie i odlecieli, jeżeli w szkole w ogóle nie będzie ocen to 30, które w sposób zupełnie zaś bezstresowo przejdą edukację odnajdą się w rzeczywistości, w której żyję żyję, a ludzie dorośli w PRL czy może na brutalność rzeczywistości ile przytłoczy jej tak bardzo, że żal nie będzie miało sensu umorzenie może właśnie to będą ludzie tak odporni i tak, że i tak ran dopowiedzieć Jan zdystansowali, ale tej brutalności świata, że sobie poradzą to są pytania, na które w tej chwili nie do końca możemy odpowiedzieć, ale stoicyzm może mu uczyć tak i przeklęta ziemia, w której ważą się w promocyjnej kształcą przełomowym mówi, czyli krótko mówiąc jest pewna idea, która jest bardzo ważna, a raz w jakim stopniu namówiliśmy realizować czy sposób stuprocentowym czym część może ten złoty środek należy zachować szczególną, bo w Borysławiu 7380 % dziś ma realizować właśnie ocenianie kształtujące, ale często nie pozostawić tak to są pytania, na które sobie odpowiada właśnie w ciągu najbliższych lat będzie odpowiadać czy za 30 lat będziemy, więc wiedzieć więcej niż wiemy teraz jest taki system edukacyjny i to jest na początkowym mówię to jest system, który powinien być Gervais czyli, a mamy w tej chwili jakiś pogląd ta sprawa jakiś rozwiązanie, ale jeżeli za rok albo zacznę dojdziemy do wniosku, że moja zła to jest zmieniamy taką pozytywną cechą naszego zapóźnienia w różnych dziedzinach również w kwestii systemu kształcenia obecnego w Polsce jest to, że możemy patrzeć na przykłady pozytywne przykłady sukcesów w Europie jest znowu z tą Finlandią państwo już wiedzą, że nie zawsze na Wschodzie edukacji powraca w Finlandii tamten eksperyment z ocenami właśnie po mniej więcej 30 latach reformowania systemu edukacji zakończył się bardzo pozytywnie mniej więcej zasada jest taka im młodsze dziecko tym tym mniej ocen to prawdziwa ocena na serio pojawiają się gdzieś na poziomie liceum on zdaje się, że było mniej więcej poziom szóstej klasy w ogóle się nie ocenia dziecko stymuluje stymuluje zachęca właśnie rozmawiał uczy naucza ich mnóstwo różnych innych zasad, które są wspaniała i dopiero kiedy dziecko naprawdę jest mała, by tę wewnętrzną pewność siebie inne nie mówi tylko by dla oceny albo ze strachu przed oceną czegoś nie mówi dopiero kiedy zderzały się wprowadza ten system wartościowania tej wiedzy właśnie czy kompetencji poprzez ocenę to też na pewno są oceny raczej kształtujące bardziej pewni niższy niż takie oceny deprymujące czy tzw. pana zachęty, które niestety wiem z rozmów ze znajomymi wciąż bywa stosowana wciąż są nauczyciele, którzy wierzą że, że w ten sposób mogą kogokolwiek zmotywować batem i właśnie taką negatywną oceną innych chciał zapytać o jeszcze 1 rzecz 3 AM mówimy dzisiaj o uczeniu filozofii o uczeniu się filozofii zdarzało mi się spotykać również jest taką opinią, że filozofia tam no to jest naprawdę elitarna rozrywka dla osób czy też dzieci rodzi się o dzieciach mówimy o wybitnych kompetencjach umysłowych no nie wszyscy kochają grać w szachy i układać kostkę Rubika nie wszyscy mają takie zdolności i też nie wszyscy są w stanie filozofować mamy wspomniane wcześniej o tym, że nauczanie filozofii powinno mieć charakter równościowe dla wszystkich znaczy nie powiedziałem w tym sensie, że powinna mi to sąd moim zdaniem to są 2 zupełnie niezależną przestrzeń ten wymiar egalitarne i wymiar elitarny, a my one mogą współ spółki wystąpić mogą to być realizowane niezależnie to, że edukację filozoficzną w takim sensie, którą tutaj rozmawiamy możemy realizować w sposób Galica na tak, czyli we wszystkich szkołach podstawowych w całej Polsce również państwowy załóż ma za 50 lat będzie mnie na zajrzą za wcześnie ujęcia z filozofii tak to wcale nie wyklucza tego, że mogą również istnieć ta elitarna nurt nazwijmy to edukacyjne fakt mało tego kumpla z równie dobrze możemy spojrzeć na to nic ze strony już istniejących programów wspierania dzieci wybitnie uzdolnionych np. matematyce czy leczyć w innych przedmiotach, jeżeli dostrzegamy, że dane dziecko ma pewne szczególne predyspozycje w do edukacji tutaj filozoficznej to możemy o włączyć do specjalnego programu przy jednoczesnym elitarnego, który również dzieci w MDM będzie prowadziło w od początku tak, czyli od pierwszych klas szkoły podstawowej w ja miałam raczej na myśli takie problemy, które mogą mieć przed przed sobą rodzice wybierający szkołę dla dziecka czy zajęcia dodatkowe dla dzieci dzisiaj ta paleta jest ogromna do wyboru i to są bardzo ciekawe zajęcia rodzicom czasami trudno zdecydować na co położyć nacisk my chodzimy też nie ulegać temu mitowi, że filozofia jest bardzo trudnymi męczącym zajęciem ziem w pewnym sensie nas właściwie 1 z przyjemniejszych zajęć tak tak jak nam się nawet można powiedzieć, że my filozofowie za prawo realizujące te zajęcia się z pijanego na śmietankę tak, dlatego że na razie zwróciło uwagę na to, że jeżeli nie ma presji na to, żeby dzieci wchłania jakiś konkretny materiał tylko są to rozmowy zajęcia Angel, które często są inspirowane szkoda fragmentami filmów bajkami lub historiami, które opowiadam mitami to są zajęcia, które rozpalają wyobraźnię rozpalają emocje i to nie jest tylko dopełnili wskutek, ale wręcz fundament takich dobrych zajęć to jest trochę tak im przykład może może ona męczyliśmy jest bardzo naocznego tak jak byśmy chcieli nie wiem ugotować coś nagle musimy rozpalić ognisko z pracą z małymi dziećmi szczególnie to jest praca z ich emocjami, a takim chodzić są wulkany energii, a więc najpier w musimy rozpalić pozytywne emocje, a później, a później jakoś je zagospodarować tak i naprawdę to jest jak sobie przypomnieć zawsze rozpoczynałem pracę i przerażony poszedłem do szkoły podstawowej, a tam same się w barwach lot pierwszy tydzień to był po prostu naprawdę kosmiczne dla mnie, ale później wchodzę na korytarz zobaczył mnie dzieci krzyczą etyka, a etyka, a volvo wraz z umową w nie byłem zafascynowany i okazało się, że to są jedne z najbardziej ulubionych zajęć tak i te zajęcia wtedy mają sens, jeżeli są lubiane przez dzieci, jeżeli sam realizowana przez kogoś, kto nie potrafi takiej atmosfery zbudować domy nie mają sensu dlatego jest też kwestia odpowiedniej kadry nie każdy się nadaje nie każdy absolwent absolwentka filozoficzne studiów nadaje się do pracy z dziećmi trzeba mieć pewne cechy rozwojowa ćwiczących co do kompetencji dobrego nauczyciela filozofii należy co należy Novum empatyczna ości empatia trzeba mieć bardzo rozwiniętą empatię i rozwijać się w sobie empatię to jest coś co możemy w sobie rozwijać tak myślę, że większość ludzi dorosłych ma problem z tym, że swoją empatię mające bardzo zamknięty nudnego wyhamowany fakt poczęcia swoje wewnętrzne dziecko budzić także wygrała nasz kontakt z ochroniarzem z pewnością dlatego bycie nauczycielem to jest również własny rozwój za własne oraz rozwijanie samego siebie z tez piękna rzecz i właśnie empatia PL pozwala nam też wejść na poziom mentalny tych dzieci, jeżeli ktoś nie ma zdolności nawiązania wspólnej płaszczyzny NATO nie będzie prowadził do zajęć w sposób ciekawy i te zajęcia dla tej osoby będą nieprzyjemne, ale to musi być pełna symbioza akt, jeżeli nie ma tego od tej symbiozy tronu prowadzący zajęcia będzie się męczył, bo dzieci jak się ludziom to jak Bydgoszcz dają filmowi zdają go aż tak, jeżeli nie ma tego przepływu energii, którą ta to niema sensu, a co z nauczaniem filozofii starsze dzieci dziesięcioro czternastoletnia albo na poziomie gimnazjum osławionym złomem ciężko z ową szansę na energię z taką grą tak tak tak tak tutaj już Jeana możemy pozwolić sobie na nas znacznie więcej, a jeśli chodzi o ten element obecności historii filozofii czy przekazywać już konkretną wiedzę poza dyskusją swobodną rozmową tak też dziś dwunastoletnie dzieci w szóstej klasie to są dzieci, która potrafi mu w sposób bardzo biegłe rozmawiać o ratowanie handlu oczywiście nie można zmęczyć ich zbyt dużą ilością informacji, ale my w ubiegłym roku prowadziłem taki projekt Prometeusz, który trwał przez 3 miesiące był realizowany w 2 szkołach jego celem było sprawdzenie stanu sprawdzenie zdolności dzieci w wieku 812 lat do zapamiętania, a zrozumienia i przyswojenia pewnych wybranych pojęć właśnie z filozofii greckiej zajmowaliśmy się to lecę z biletów Heraklit Pitagoras sem doszliśmy do Platona takimi wnioski wnioski są takie, że może te dzieci w wieku powyżej 89 lat na Platona jest za wcześnie, ale na tych prasa karateków akcyjna Thalesa Heraklita Pitagorasa nie wcale nie jest dziedzin świetnie potrafią wyjaśnić czym jest architekta jak u tych poszczególnych filozofów to Arche, jaką postać przybiera w w Prato łomem w piątej szóstej klasie podstawowej bardzo świetnie się pracuje tak tam świat idei dziś, chociaż jest niesłychanie abstrakcyjne jest rozum, a przez dzieci w mojej wspomniała pani od gimnazjum i prowadzę też warsztaty w gimnazjach i rzeczywiście to jest trudne to jest trudne, ale wielu nauczycieli w tej edycji to słyszymy to jest trudne, ale możliwe to jest trudna, ale możliwa w dno trzeba rzeczywiście stanąć trochę momentami na na znak możesz nasza akcja zapanować nad 3 nad sytuacją w o tyle, ale czy gimnazjaliści tak samo chętnie wchodzą w dysputy w dyskusje czy doniesienia oglądają na siebie, a może się będą śmiać jak powiem coś głupiego albo pomyślał, że to jest głupie, a tak naprawdę nie potrafię tego wyrazić inaczej, bo w tym wieku właściwie grupa dominuje też te procesy grupowe dominują Zazamcza dlatego tak ważne jest podejście systemowe, o którym która wcześniej mówiłem w projekt Platona polis właśnie zakłada system, której i jego rozpoczyna się w pierwszej klasie szkoły podstawowej kończy dziś razem z z maturą tak skończą szkoły średniej w momencie, kiedy dzieci są przyzwyczajone do zajęć filozoficznych od początku stał w gimnazjum są one naturalną częścią praktyki szkolnej tak, jeżeli w gimnazjum zajęcia filozoficzne pojawiają się jako coś nowego, ale rzeczywiście trudno się z tym przebić to jest możliwe, ale trudne drodzy państwo zachęcamy do rozmów z dyrekcją szkół państwo dzieci zachęcamy też do poszukiwania różnych innych okazji filozoficznych czasami zdarzają się różnego rodzaju warsztaty spotkania pojedyncze wydarzenia my ja sama natykam się co jakiś czas na takie być może jestem szczególnie wyczulona, ale zachęcam, bo na pewno warto domagać się przede wszystkim co najmniej etyki w swojej szkole bowiem, że to nie jest takie oczywiste, że dzieci mają dostęp do nauczania etyki, a jak już pojawi się nauczycielka nauczyciel etyki Noto też zwracać uwagę na to jaka jest atmosfera na zajęciach co dzieci wynoszą z tych zajęć czy nauczyciel dobrze zgrał się grupa i odwrotnie zaś będziemy wracać do tematu, bo mamy 30 lat na realizację programu Platona polis 2044 maja i jest to, o czym mówić tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę w dzisiejszym wydaniu magazynu dorosłe dzieci naszym gościem był filozof nauczyciel etyki filozofii Bartosz Karpiński dziękuję bardzo dziękuję serdecznie belce zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM, a zaraz po informacjach powtórka dzisiejszego poranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA