REKLAMA

Po co nam Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej? Tłumaczy prof. Artur Magnuszewski

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-02-08 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
40:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM prof. Artur Magnuszewski, czyli nasz pierwszy gość wydział geografii studiów regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego zakład hydrologii dobry wieczór pani prof. Jerzy dolny mówić będziemy o polskiej polityce morskiej nawet przez weekend przestudiowała taki dokument zatytułowany właśnie polityka morska Rzeczypospolitej polskiej do 2020 roku zaczyna się w imponującym stylu bowiem czytamy, że Polska prowadzi swoje interesy morskim na morzach oceanach całego świata, Rozwiń » a potem następuje kilkadziesiąt celem tych strasznych naprawdę strasznych strony, gdzie możemy sobie przeczytać n p . od budowy wizerunku portów jako ważnych biegunów zrównoważonego rozwoju o rozwijaniu kapitału społecznego przez wydobywanie potencjałów osób albo o maksymalizację wszechstronnych korzyści dla obywateli płynących z nadmorskiego położenia kraju taka typowa urzędnicza nowomowa, z którymi nic nie wynika zawsze uważałam, że lektura takich dokumentów testują pokutą za grzechy, które popełniłem albo, których popełnienie w przyszłości MO założeniach polityki morskiej też będziemy mówić, ale zacznijmy od od początku rap ową jak mówili starożytni, czyli od tego ministerstwa, które zostało reaktywowane bony działał z poprzednich rządów prawa i sprawiedliwość jak już państwu mówiłam tylko, że tak zostało stworzone -li wyłącznie dlatego, by koalicjant z ligi polskich rodzin pan Wiechecki chemią el ministerialne stanowisko teraz prawo i sprawiedliwości UE do tego resortu powraca, a ceny resort tworzy czy to jest celowe czy takie mnożenie Bytów nowy GM Krzyżanów zagadnienia lektur, które mi w jaki sposób wiążą się gospodarką wodną bo, zwłaszcza metody jak gdyby zainteresowała ta część dotyczącą żeglugi śródlądowej to jak to jest ten sposób, że w King Żegluga śródlądowa wykorzystania dróg wodnych czy rzekł do dochodu do celów gospodarczych, choć zakres gospodarki Wodnej, jeżeli mielibyśmy chcieli nas szukać jakiś jakichś pozytywnych stron tego tematu tego instytucje NATO właśnie tak się to wyobrażam, a do tego jest potrzebny osobny resort toczy w tej chwili, gdy rzeczywiście było także Żegluga śródlądowa była trochę w cieniu ona nie miała swojego umocowania po macoszemu tak było na billboard zagadnienia związane np. z utrzymaniem dróg wodnych są w gestii regionalnych zarządów gospodarki Wodnej czy też Ministerstwo Środowiska natomiast np. właśnie sama część dotycząca infrastruktury nadzoru nad 1 nad flotą śródlądową wchodziła do ministerstwa infrastruktury, więc to było tak tak nie zwalnia mnie bardzo lubi przyczepiona do normy wdała się miejsce natomiast w tej chwili po ósmy do dobrych dobrą stronę można, by to wyobrazić, żeby i, że jest właśnie ta data część dotycząca żeglugi śródlądowej w motorze, że Polska ma jakość politykę morską no to chyba też dobrze, bo jesteśmy parą z państwem morskim pytanie, w którą stronę położyć się nacisk, by być akcent postawić logo na pewno nie będziemy nigdy im imperium morskim, który będzie miał interesem, a na morzach oceanach światła na blacie jesteśmy krajami bałtyckimi i tutaj są jeszcze jest akcent skoro mamy resort pana ministra Marek Gróbarczyk stanął na czele zresztą pełnił tę funkcję krótko w 2007 roku, kiedy koalicja PiS-u serwerem i Samoobroną się rozpadła potem był europosłem zajmował się rybołówstwem gospodarką morską ukończył Gdańską wyższą szkołę morską pracował na statkach oceanicznych, czyli jak rozumiem wiedzę teoretyczną praktyczną nie posiada Bell i propozycje, które padają są rozmaite trochę od Sasa do lasu, bo z 1 strony mamy propozycję, żeby przekopać Mierzeję Wiślaną kolejna propozycja, o których pan już wspomniał, czyli rozwijanie żeglugi śródlądowej i wreszcie sztandarowy pomysł UE wielu formacji politycznych PiS szczególnie, czyli odbudowa polskich stoczni mowa oczywiście o stoczniach niepaństwowych zaczniemy od żeglugi śródlądowej, która jest bliska pańskiemu sercu czytam, że tylko 6 % polskich rzek spełnia wymogi żeglugi międzynarodowej, czyli niewiele dają to właśnie czy aby się wyjaśnić co to znaczy współczesna nowoczesna Żegluga śródlądowa mogą one, a może skoro zaś zaczęła pani tak oto od od historycznego rejsu to może ja też opowiem bardzo dla osiedla dlaczego, skąd w ogóle zainteresowanie żeglugą śródlądową, dlaczego do dzisiaj o tym, się mówi, więc jeżeli byśmy sięgnęli rzeczywiście do do od dawna i historii gotów do gry są takie relacje że, że Wisła była arterią drogówkę żeglugową że, gdy była ogromny transport Żydów pływały statki o 3 do przewozu zboża właśnie spławiano zboże siano zboże i drewno teraz jedno warto się zastanowić, dlaczego tak, dlaczego się opłacało w ogóle takie kawały opłaca się dziś, tak więc takie ciekawe obliczenia ktoś zabił nożem wyobraźmy sobie, że gdzieś tam na w Górze bogów w górnej części dorzecza Bogu ktoś miał 1000 ton zboża do przewiezienia, który chciał sprzedać w Gdańsku w tamtych czasach, kiedy nie było kolei nie było samochodów był jedynym transport konny, więc jeżeli chciał przewieźć do 1000 ton na dom to musiał zaangażować i kilkaset powozów konnych sobie z końmi z ludźmi i to i to nawet ich drogą czas podróży na inną drogą, ale drogo tak drogo, gdy czas podczas podróży średnio na takich drogach wynoszą 30 km dziennie, czyli mamy 1000 km długo jeszcze długo, czyli jak, kto to policzyć po to, by się okazało, że to zboże całe to z jej było zjadły te konie i ci ludzie, zanim dotarło do Gdańska natomiast w momencie kiedy, kiedy w pojawił się pomysł transportu wodnego to takie ładunki dawało się przewoził, bo babcia mózg powiedzmy 100 ton 200 ton na Nana na dno dna nawet naiwna ówczesnym Barbarka budowy do wyobrażenia na dno takich drewnianych jednostka one bardzo często wypływały tylko 1 stronę to na czym tak tak to kara taka ryba czy taka drewniana łódka zabierała około 100 ton powiedzmy zboża naraz dziecko pewnie 10 może 15 ludzi do obsługi podczas płynięcia, gdzie rzędu 70 km dziennie, czyli czas dotarcia w ogóle obsługa tego ładunku była znacznie mniejsza, więc jest to, że w pełni wykorzystali potopie w, wywożąc sceny z parą Charles takiego bogactwa wiedzie alejkami wiedzieli też jak jak to jak to sprawnie załatwić gęsto to byłby powód dlaczego by dlaczego, bo transport wodny w narodzie dawno temu nie wyrażają jednocześnie trzeba popatrzeć też należy mówimy o specyfice Wisły i naszych rzek on bardzo był też dobrze dopasowane do dowodu odpływu rzecznego znaczy ten transport ruszą na wiosnę, kiedy były najlepsze warunki żeglugowe, bo chodziło o to też może była najlepsza cena na zboże w w Gdańsku miasto było jedno z drugim są zsynchronizowane z obu tras po ciasto w 1 stronę, ponieważ te statki były drewniane, więc one zostawały w Gdańsku po prostu rozbierano je na na budulec i sprzedawano jeszcze dodatkowo go jako drewno jest niczyj flisacy z zwana zaułkiem znana na ramieniu wracali Łobez na piechotę do domu jest taka, że taka była etapem po ten okres świetności żeglugi na należne nam na rzekach, a potem pojawił się jak 19 i toalet ogromne zapotrzebowanie na nas na węgiel przede wszystkim do tej też np. mało, jeżeli popatrzymy na Odrę to ton uruchomienie żeglugi na Odrze to wszystkim było spowodowane eksportem węgla czy przewozami węgla ze Śląska do dołu do Berlina do Hamburga, bo wtedy był połączenia kanałowe którymi można było to przewozić z miasta się to się wtedy opłacało im do dzisiaj jest także opłacalne są Przewozy wielkogabarytowych do dużych ładunków, czyli umorzeniem nie mów o dużych gabarytach koło dużych ładunkach czyli, czyli ładunki które, które są nieopłacalne transportu samochodowego, bo byłoby to pytanie panie profesorze skoro się opłaca to dlaczego w Polsce udział żeglugi śródlądowej w transporcie tester 4 % dla porównania Niemcy 12 proc Holandia 39 no właśnie wracamy też trochę do do warunków tych naturalnych żeglugowych, jeżeli porównamy Wisła z Iranem one podał po podobnej wielkości są, jeżeli chodzi o dorzeczy natomiast renoma taką cechę, że ma bardzo wyrównany przepływ przez to, że górna część rzeki jest mama źródła zasilane z Alp doskoczył latem nawet, że nie ma opadów z tych topniejących lodowców jest cały czas przepły w był podtrzymywany natomiast Wisła jest kapryśna Wisła ma bardzo by takiej nie nierówny niewyrównane odpływ w związku z tym mamy niski, jakby trudniejsze warunki naturalne jeszcze 1 sprawa czas żeglugi liczony, w którym zależy od klimatu na Niemcy w dosyć łagodny klimat zima krótka natomiast w Polsce jeżeliby tak policzyć ile czasu, który jest do dyspozycji żeglugi śródlądowej ze względu na albo znudzenie albo niskie stany wody to co się robi z tego 9 miesięcy w roku czyli, czyli przez te pozostałe miesiące taki czas poza złodzieje z albumu uwięziony, bo albo za mało wody względu na Nani niskie stany wody na nas na rzekach albo jest zjawiska lodowe z urodzenia i po prostu też te dostatki nie pływają, więc bez takiej taki transport, który działa tylko przez 9 miesięcy w roku no to już jest, by od razu z pompą sam byłbym wątpliwość prawda jakaś przydatność tego, a z drugiej strony to co pani wspomniała ten ten ułamek procenta, bo to w tej chwili jest tutaj mam dane z 2011 roku to było 03 % całej masy przewożonej to był stan rzędu 5  000 000 ton w Niemczech włoży się do rocznie 230  000 000 w Holandii 327  000 000 także to dodaje wyobrażenia i teraz jeszcze 1 sprawa od lat, dlaczego tam jest Żegluga tak rozwinięta, że wszystkim w Niemczech np. od dołka, gdyby historycznie inwestowano od dawna w drogi Wodnej do sięgają znowu historii był bardzo duża rozwój tych dróg wodnych nastąpił wyłom w jeszcze w dziewiętnastym wieku nie Niemcy wygrali wygrały wojnę była wojna francusko-pruska Francuzi zapłacili ogromne kontrybucje część tych pieniędzy poszła właśnie w regulację budowa rzeki potem również w latach trzydziestych w trzeciej rzeszy też w ramach prac interwencyjnych ogromne pieniądze poszły też na nas na budowę kanału w druku dróg wodnych i tam standardem jest droga wodna tzw. czwartej klasy to wracamy tutaj do dodatek do tej właśnie wielkości przewozów i możliwości przewozowych, więc żeby, żeby sobie wyobrazić co to znaczy droga czwartej klasy, która jest uznawana za takie minimum za minimalny standard w Europie, czyli większe barki sobie płynu w większe barki ażeby są to wyobrazić to o takim parametrem, który w których, który obrazuje parametry takiego takiej drogi Wodnej jest tzw. głębokość tranzytowa, czyli taka głębokość, które gwarantowane na całym odcinku przewozu w przypadku czwartej klasy drogi Wodnej to jest 2 , 8 m prawie 3 m głębokości na całej długości, gdzie tylko ta barka płynie ta musi mieć taką głębokość pod wodę do do dyspozycji jest w przypadku Enei są plany takie wobec o to, żeby uzyskała tę czwartą klasę i wiarygodność, więc z grup są rzeki, które obecnej można wyobrazić przebudowę do przyczyn to nie jest tylko przez but to nie tylko sama głębokość rzeki, ale także przebudowa śluz przebudowa no, a one portów przebudowała nabrzeże także to to są to są duże pieniądze i mówisz, że Żegluga jest taka tania prawda no bo rzeczywiście jak się policzy, jeżeli mamy tu drogę wodną ktoś zbudował ona już jest z Godowa to będzie tanie, ale najpier w trzeba zainwestować kilkanaście miliardów zło i dała i ten powiedzmy ta 1 tona ładunku przewieziona na 1 na wodzie rzeczywiście wymaga najmniej energii było, bo to jest woda pomaga, bo w nogi mi łatwo łatwo się po prostu przemieszcza taka taka jednostka, ale nie, ale samo przygotowanie panie profesorze czy jest opłacalne, by zainwestować tych kilkanaście miliardów złotych powiedz tak na oko, bo te inwestycje, których teraz jest mowa to tyle pewnie by kosztowały czy to jest celowe powtórzy swoje pytanie z początku, które dotyczyło w ogóle powstanie resortu pracy to zawsze wie pani zawsze rosły rozstrzyga rachunek ekonomiczny to na czym znowu wracam do tego rano, dlaczego na arenie hobby pływają ogromne barki, by po to, popowy po kilka tysięcy to, że opłaca, bo to się opłaca, dlaczego się opłaca dlatego żona mają ładunek w obie strony z naszej ładunek jest jak towar idzie w górę tam do Szwajcarii nie ma co włożyć jak wraca do dołu do Rotterdamu, więc miasto jest tez pytanie trzecie czy naszych warunkach będziemy mieli taki nie jest taki strach czy będziemy mieli co przewozi czy dodanie 4 zrobił taki rachunek czy Grzybczyk czy ktoś to policzył no bo poparli dobrze powiemy jest dania na Śląsku, ale teraz pytanie następne na jak długo i kto kupi to będzie trudne, ale nie ma na razie ze względu na ceny bardziej niż słodkie węgla na rynkach międzynarodowych to węgiel Polski się bardzo słabo sprzedaje to jest teraz razem pamiętajmy o tym, że transport śródlądowy to nie jest transport jak to się dziś mówi do ortodonty, czyli prawda, że od drzwi do drzwi tylko jest port, do którego trzeba przywieźć załadować rozładować ten realizm orężem będą drugie oparto go odstawić rozładować dopiero dostarczyć jak popatrzymy n p . na Wisłę i wyobraźmy sobie, że chcemy coś przerzucić do dołu do Gdańska no linią kolejową to jest dzisiaj miałem parę godzin jesteśmy na miejscu płynięcie Wisłą biorąc pod uwagę układ rzeki długości prędkość poruszania się i t d . pewnie za 2 dni się, aby płynność, że nie za 3 dni, a więc to jest też pytanie co wozić, jakie ładunki są nawet takie tego typu, że poczekają 3 dni na trasach nierzadko, psując się wśród elit są one nas moc w 100 laty tak wydaje mi się że pewne pewne pewne odcinki rzek takie właśnie tak jak Odra ma sens utrzymywanie tego w dobrym stanie w dobrej kondycji być może, by jak modernizacja, dlatego że Tusk skoro żeśmy zaczęli mówić o przemyśle stoczniowym n p . są jest firma żeglugowych stoczniowa Damen, która która produkuje nieduże jednostki w kooperacji ze stocznią w Koźlu na na Odrze i jest problem przewożenia dużych fragmentów statków, które muszą być bo gdyby budowane w kawałkach składane dopiero tam na dolnej Odrze, jeżeli będzie taki tak taka przepustowość tej drogi Wodnej da się włożyć takie jednostki notował to ma to sens prawda jakiś jakieś wytłumaczenie jest naj dla mnie też, że może jakoś się takim takim niewykorzystanym atrybutem tych tych naszych dróg wodnych jest może coś co co zabrzmi w ten sposób paradoksalnie, ale ten sposób ich zacofanie ich zapóźnienie, dlatego że mamy bardzo dużych obiektów hydrotechnicznych, które są w tej chwili zabytkiem zabytkiem techniki wyżej popatrzy panie jak wyglądają śluzy na nas na kanale bydgoskim no to ostatni raz kiedy, kiedy projektowano i wykonana to byłoby to była wielka modernizacja śluz, która odbyła się w 1915 roku my mamy równo 100 lat i teraz wiele mechanizmów wiele urządzeń hydrotechnicznych ma walor zabytków hydrotechnicznych teraz pytanie czy czy to przypadkiem nie jest coś co można, by pokazać ludziom czym cieczy to nie jest coś do czego można, by ściągnąć z morzem małe jednostki może może właśnie ruch turystyczny uruchomić, żeby popatrzymy dalej ten mówimy o dolnej Wiśle no to następny odcinek cała Delta Wisły, czyli są stopnie wodne śluzy na Nogacie my wreszcie całkowicie unikalna rzecz w skali światowej pochylnie na na kanale elbląskim to jest rzecz, której nie ma nigdzie na świecie to jest to jest po prostu rzeczy zupełnie unikalna znowu mamy koniec dziewiętnastego wieku mechanizmy wszystkie zachowane z tamtego czasu jest napęd wodny za pomocą turbiny za pomocą KUL wodnych rzecz unikalna tego nie ma nigdzie na świecie nasz słuchacz czy pan Łukasz napisał na maila im zaznaczył taki wątek myślę, że warto go poruszać się, że transport wodny wymaga regulacji rzek, a regulacja rzek może utrudnić radzenie sobie z powodziami co pan to w rzeczywiście, żeby uzyskać taką klasę lub drogi Wodnej na to jedyna metoda co znaczy są 2 w 2 z podejścia można mówić o kanalizację rzeki przeżył kanalizacja to wcale nie jest to, że mecz z betonowej jakiś koryto zbudujemy IZ zamienimy to duże Kawka no tylko kanalizacja to jest budowała kaskady stopni wodnych to w ten sposób wygląda że, że po prostu 1 stopień, gdyby podpierał drugie drugi dobry przykład skanalizowane rzeki na to właśnie jest tam toaleta środkowa górna Odra noga jest skanalizowany mamy 3 stopnie mamy 5 stopni na górnej Wiśle też kanalizacja, czyli budujemy kaskadę stopni wodnych i w ten sposób podnosimy poziom wody naprawdę regulujemy w sposób sztuczny napełnienie koryta to jest 1 rzecz druga no to rzeczywiście to jest regulacja, czyli wtedy musimy zrobić teraz to sposób, że zauważamy bardzo koryto budujemy towarzysze można zobaczyć jak wyglądają budowle regulacyjne betonowe takie ostrogi, które wchodzą w nurt rzeki to właśnie regulacja rzeki, czyli życzyli też w ten sposób mogą tak jakby koncentrujemy przepływ doprowadzamy do większych prędkości większej głębokości w rzece, a to generuje problemy jeśli chodzi o możesz połączeń to znaczy w futbolu może bezpośrednio się to nie przekłada, chociaż trudno to można, by też z tym dyskutować, dlatego że na dobrym dobrym przykładem jest most skoro mówimy o tym od tej kanalizacji, że rzeki dobrym przykładem jest niedokończone stopień we Włocławku, który miał być pierwszym elementem kaskady Wisły i inne trwa dyskusja czy Czech czy właśnie budowa stopnia, który doprowadził do tego, że spora część rzeki zamieniła się jezioro, gdzie bardzo szybko tworzy się lód Jeziorny i potem następuje spływ jeszcze ryżu który, który powoduje zapory za zatory lodowe czy to przypadkiem nie pogorszyło bezpieczeństwa powodziowego natomiast, jeżeli chodzi o samą regulację nowa regulacja jest pop, jeżeli popatrzymy na dolną Wisłą z kolei ta, którą która, gdzie jest jak to jak to dawniejsze mówiła, że była Wisła ruska i pruska, więc jeżeli popatrzymy na to pruską część Wisły ona jest uregulowana to jest właśnie przykład, że odcinka, który został uregulowany to tam można włożyć odwrotnie rzecz, że koncentracja notuje właśnie to do PUP MIP zwiększenie głębokości sprzyja bezpieczeństwu dlatego żem nie mamy wtedy trudniej tworzą się zatory się różowe czy lodowe łatwiejszy dostęp też, że tworzy tworzy się, jakie zagrożenie w postaci zatoru łatwiejszy dostęp lodołamaczy, które mogą to by usunąć także tutaj akurat jeśli chodzi o regulacje te regulacje nie na nie mnie nie postawiłbym takiej takiej tezy, że po, że pogarsza bezpieczeństwo natomiast jest inna inny efekt regulacji mianowicie ME regulacja przez to, że żal żal że, przyspieszając spły w wody ten sposób pogarsza zdolność rzeki do samooczyszczania tutaj mamy raczej problemy z jakością wody z ZOZ w tym procesom samooczyszczania wody w rzece niższy niż mniejszy niż z bezpieczeństwem powodziowym to idźmy dalej panie profesorze, bo kolejny wątek bardzo interesujący, czyli przekopanie Mierzei Wiślanej to nie jest pomysł nowej nie mówię o tym, że rząd Jarosława Kaczyńskiego on 13 listopada 2007 roku na ostatnim posiedzeniu zaakceptował program budowy kanału tylko mówię o czasach dużo wcześniejsze, bo inwestycja była planowana uwaga już za Stefana Batorego potem ZOS Sobieskiego potem za Bismarcka ale, a potem za Eugeniusza Kwiatkowskiego budowniczego Gdyni wreszcie w latach siedemdziesiątych przekopu domagały się władze związku Radzieckiego dyskusja rozgorzała po osiemdziesiątym dziewiątym roku trwa do dziś się do swobodnej dyskusji wzmożenia przekopywać nie przetrwać sny to tutaj znowu chyba trzeba by z ziemi, żeby podjąć decyzję rozsądną dotkną musiałby zrobić porządny rachunek ekonomiczny, dlatego że są porządne rachunki ekonomiczne bardzo proszę o dokumentach urzędu Morskiego w Gdyni mamy budowa ma kosztować między 800900  000 000 zł natomiast można spodziewanych zysków w latach 20232040 oczekiwać się przychody portu elbląskiego mają wzrosnąć o 114  000 000 zł czas przepływu z Gdańska do Elbląga skróci się 9 półgodziny statki zaoszczędzą 300  000 godzin, czyli 490  000 000 zł, a ruch pasażerski wzrośnie z 40   000 do 210  0002040 przybędzie ponad 3000 miejsc pracy i 100 % wzrośnie liczba turystów tylko pytanie tak co mają wozić te statki, jakie takie, jakie ładunki mało mają dostarczać, jeżeli znowu ma być to zachęcające do portów Elbląga obok mamy port w Gdańsku obok mamy w port w Gdyni kontenerowe, więc pytanie co te statki miałyby wozić pytanie następne to nie jest tylko przecięcie samej Mierzei ale, żeby to, żeby tam w ogóle jakiś nowy dźwięk większa jednostka wpłynęła konieczne będzie dorobek jest pogłębienie toru wodnego do do samego Elbląga czy mamy podobny problem jak na zalewie szczecińskim, gdzie utrzymanie tego toru wodnego też jest jest dużym kosztem i nadal jest jeszcze 1 problem mianowicie Mierzeja Wiślana jest takim bardzo wrażliwa na mniej wrażliwe miejsce, jeżeli chodzi o środowisko przyrodnicze, bo to jest typ Wybrzeża Mierzej owego, która jest otrzymywane przez taki proces transportu osadów to już tzw. prądach do realnych, czyli rzecz, żeby w ogóle ten ląd, że tak powiem przetrwał musi być cały czas zatrzymały transportowany ten materiał przez prąd propagandy literalne, jeżeli popatrzymy n p . Władysławowa, który wybudowano u nasady Mierzei helskiej to 1 z problemów, które dziś jest jest właśnie zaburzenie tego tych prądów liberalnych przez port we Władysławowie teraz pytanie czy podobne zjawisko nie powstanie tutaj to od strony morza natomiast z drugiej strony mamy inne jest zagadnienie mianowicie musi bowiem trzeba też o tym, że to jest to jest, by Zatoka Gdańska 3, w której mogą następować spiętrzenia sztormowe i takie przejście przez przez przez Mierzeję Wiślaną może powodować prądy wsteczne, czyli budowę nawet delty wewnątrz wewnątrz Mierzej miasto z PS masa problemów środowiskowych które, która wydaje mi się, że rzezie będą bardzo trudne do do rozwiązania oczyściły zespół opracowujący prognozą oddziaływania na środowisko pod kierownictwem prof. Macieja przewoźnika rekomendacja negatywna pani profesorze straty dla przyrody przeważają nad spodziewanymi zyskami to tak lapidarnie ujmując to co zespół profesora przewoźnika w tej rekomendacji napisała elblążanie są bardzo za elblążanie są bardzo za tak po mówimy o tym, że wtedy to mało wraca do historii to jest także po powód budowy kanału mówi elbląskiego i pochylnie na 1 na kanale elbląskim też tak 19 wieku to wyobrażam, że to będzie inwestycja, która popchnie do przodu cały region, który kto, która spowoduje rozwój gospodarczy, by im rzeczywiście tak przez ten czas było tylko zaraz potem powstała linia kolejowa byli przez Iławę do do do Gdańska i praktycznie cała ta inwestycja się z 32 Strzelno przestało opłacać jeszcze, jeżeli chodzi o Annie Hall te postulaty inny plus trzeba jednak przekopywać to jest kwestia mam politykiem międzynarodowej, czyli uniezależnienie żeglugi od Rosjan, bo Rosjanie mogą wprowadzać do blokady żeglugi zatoki Wiślanej na pełne morze przez 1 drogę, czyli przez cieśninę Pilawską no to są sprawy jeszcze szerzej panie profesorze, czyli że Rosjanom przekopanie Mierzei Wiślanej byłoby bardzo na rękę, bo oni chcieliby mieliby więc, że interesy robić mielibyśmy mniej, więc trudno powiedzieć no tutaj trzeba pamiętać o tym, że Mierzeja że, że zalew wiślany bardzo płytkiej to znaczy tam jest także to, żeby przejść przez przez tą cieszcie się wcześnie na piłkarską pod boiskiem też statki idą torem wodnym w Turznie pogłębionym, który jest na dobry dla małych jednostek, których trudno zabrać tam jakiś wielki masowiec płynie, bo to jest mała głębokość czy Rosjanie są wyższe będą z tego cieszyć czy przy czym martwić trudno powiedzieć nam tak jak mówię wydaje się, żeby tutaj wszystkim powinien rozstrzygnąć czy rachunek ekonomiczny dokładne dobra i wyobrażenia sobie co będzie to jest inwestycja naliczona na na dziesiątki lat to nie jest także, że MEN widzimy pryzmy 1015 lat tylko tylko musimy się wyobrazić co będzie za za 50 lat no bo taki jest czas życia tych inwestycji to po pierwsze po drugie koszt niemały mięsa skoro inwestujemy tam powinno się zwrócić się kolejny mail od naszego słuchacza pan Roman napisał, że ma pomysł na przewożenie towarów masowych w górę Odry skroplony gaz ze Świnoujścia to od elit oczywiście czekamy na państwa głosy pod adresem wieczór małpa TOK kropkę nad FM kolejny wątek, czyli stocznie odbudowa stoczni państwowych stoczni w taki pomysł dodaje z nową z wydajemy się, że trzeba trzeba popatrzeć na oku szerzej znana na sygnale na wschód własną kondycję przemysłu stoczniowego nie tylko nie tylko w Polsce ale, ale zarówno w całej Europie nadal jest ogromna konkurencja w postaci stoczni chińskich koreańskich które, które byłyby pasy były prostsze statki o prostszej konstrukcji kontenerowce masowce na budują w sposób tańszy i była, więc każdy konkurowanie z nimi w takiej w takiej dyscyplinie jest chyba zupełnie nie nie niemożliwe no to co można, by się wyobrazić jako jako naszą specjalizację to jest to są to są właśnie jakiś bardzo skomplikowane nietypowe statki może właśnie do przewozu gazu może może tego typu statki na pewno nie statki pasażerskie, bo to film z Finlandią też chyba nikt nie nie wygra wyłoniła nie ma w tej chwili do dużych dużo słabszy narracja jest, jeżeli chodzi o stoczni jest taka trochę obok rzeczywistości, ale mam takie wrażenie, bo przemysł stoczniowy jako taki nie upadł jak sprawdziła wartość produkcji to 10 miliardów złotych rocznie remontujemy statki powstają u nas farmy wiatrowe, a także mniejsze jednostki specjalistyczne ne nie trzeba do tego wszystkiego o dokładać się z Państwowej kasy, więc serem jakąś niższe stoczniowcy znaleźli tak to jest zasób tutaj dla nas w UE w Polsce bardzo dobrze działa ta stocznia Damen, która jest holenderskim takim konsorcjum wiele chyba stocznie już w polskich współpracuje kolejką operuje z tą stocznią to jest właśnie przykład też na takiego podejścia chyba nowoczesnego, gdzie indziej, gdzie po prosto na tanie nie jest produkcja długich serii statków tak jak to było bez w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych, gdzie odbiorcą był związek radziecki i produkowały stocznie po prostu 1 statek z po drugim schodził ze stoczni w tej chwili ten, kto to zapotrzebowanie na na nas na jednostki jest nieco inne właśnie są jest zapotrzebowanie na rzeczy nietypowe na na rzeczy, które zaczyna jednak na razie jednak konstrukcja gdzie, gdzie jest modne jakiś, jaki jest coś coś nietypowego do polskiej stocznie są dobrze z tym radzą, dlatego że na ludzi mamy zdolnych mamy niezłych inżynierów którzy, którzy potrafią na to zaprojektowali, więc myślę, że jakaś nisza w tym jest kolejny wątek, czyli polskie porty moment cztero podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej u mnie czy Gdańsk Gdynia Szczecin i Świnoujściem mer Nicei podobno to porty dobrze sobie radzą nad tutejszym sport ze, jeżeli chodzi o to gospodarkę w portach to to nie mnie nie bardzo będę mógł chyba błysnąć tak powiem wiedzą jak czytałam, że polskie porty są zasypane pracą jest to efekty tej ustawy porty 24 hala, która weszła w życie 1 stycznia 2015 roku, skracając kontrolę graniczną w portach do maksymalnie 24 godzin, a my nawet jest tak rzeczywistość, że towary nie czekają na przeładunek dłużej niż 12 godzinnej wzrost obrotów ładunkowych i tranzytowych nastąpił, gdy przekaz też poza pytam czy budowa Nord Streamu zablokuje rozwój portu w Świnoujściu czy też duże ryzyko męska twarz to jest kwestia chyba przyszłościowa jest bowiem z nowo pogłębianiu podejścia do torów do dowodu do Świnoujścia, jeżeli pojawią się jeszcze większe kontenerowce jeszcze większe statki to wtedy może być taki problem, że będzie za mała głębokość tego tego podejścia wtedy może być problem z właśnie z Nord Stream, która leży na dnie za chwilę wrócimy do naszej audycji jej posłucham co chwila muzyki Radia TOK FM Edson naszej audycji z nami prof. Artur Magnuszewski pani profesorze inne musimy się zatrzymać na chwilę przy rybołówstwo GL, bo są zapowiedzi wsparcia dla rybołówstwa Morskiego na małą skalę nawet minister Gróbarczyk chce koalicji państw nadbałtyckich, która przeforsowała, by korzystne zmiany w unijnej wspólnej polityce rybołówstwa m. in. ograniczenie połowów przemysłowych na Bałtyku czy częściowe zakazy połowów w zamian oczywiście są osłony dla rybaków to właściwy kierunek w głównym powodem, że te to połowę przemysłowa rzeczywiście to jest właściwe kierunek żebrze, by ograniczyć do skala tego, dlatego że na balu Bałtyk jest morzem szczególnie wrażliwym to znaczy to jest także mamy problem przełowienia niektórych gatunków ryb i nie mnie nie ma możliwości odbudowy się to efekt tych zasobów biologicznych morza, więc miasto jest też chyba właściwy kierunek żeby, żebyś go postawić właśnie na nas na to mniejszą skalę rybołówstwa myślę, że skoro może mówiliśmy tutaj o zalewie Wiślanym to na pewno tam jest też pewnie jakiś potencjał który, który był byłem może do wykorzystania w Lotto wrócił do początku, czyli do polityki morskiej Rzeczypospolitej polskiej do 2020 roku nikt już ustaliliśmy co do tych interesów morskich prowadzonych na morzach oceanach całego świata to bardzo ładnie brzmi, ale może niekoniecznie ma pokryć rzeczywistości nigdy, jakie powinny być nasze cele, jeżeli chodzi o politykę morską zdaniem pana narażenia się skupić na co położyć akcenty, a co odpuścić się na bok jest zbyt kosztowne nieopłacalne przegramy konkurencję z innymi ja jestem przyrodnikiem z kością może będę miał takie trochę spojrzenie właśnie z takiego punktu widzenia alem no, jeżeli popatrzymy na sam na prognozy zmian klimatu w naszej części świata to 1 z takich symptomów zmian klimatu 3 czy efektów w zasadzie trudno mi się z tomach efektów będzie podniesienie poziomu oceanów gmina dla Bałtyku przewiduje się, że do końca tego stulecia poziom wody Bałtyku wzrośnie o 6070 cm piję to jest ogromne wyzwanie, zwłaszcza dla gospodarki w morskiej dla, dlatego że tam to nie jest tylko gdyby statyczną podniesienie poziomu morza tylko trzeba pamiętać o tym, że do tego dochodzą jeszcze sztormy dochodzą silne wiatry i utrzymanie wielu odcinków polskiego Wybrzeża w takim w takim scenariuszu będzie będzie bardzo trudne bez tej znało wybiegające naprzód jakieś 50 lat trzeba też mógł taką taką wizję mieć przed oczyma żal, że tak jak doskonale wie, że politycy myślą do następnych wyborów ani na 50 lat cóż to za perspektywa większości z nas już tak będzie na świecie prawda nadal będą natomiast, że jeszcze, że na cele krótkoterminowe natomiast ich cele krótkoterminowe do znowu może nie będzie to jak jakieś bardzo odkrywcze, ale 1 z takich wyzwań, które przed, którym stają zresztą nie tylko nie tylko Polska, ale większość wszystkie, by państwa bałtyckie praktycznie bez poprawa stanu jakości czystości Bałtyku to znaczy głównie problemem dla Bałtyku jest problem eutrofizacji nadmiernego nadmiernych dosta w biogramów, czyli związków fosforu azotu i dodaje, że Polska jest liderem, jeżeli chodzi o dostawy fosforu do do Bałtyku były Wisła jest z główną rzeką, która jest, która zdobyła dostarcza ten to pierwiastek osłon jest na takim można w Polsce wyobraźnią poza sztucznym, od którego rozpoczyna się produkcja pierwotna rozpoczyna się problemy improwizacji Bałtyku zaskoczą nas znowu w rok, licząc wykonać jakiś rachunek ekonomiczny można, by pewnie udowodnić, że Zień niemałe pieniądze można, by zarobić też na czystym morzu Ano po prostu na Nana Nana na turystyce, która czynna ma po prostu na fakcie, że ludzie przyjeżdżają chętnie nad Bałtyk i spędzają wolny czas nad Bałtykiem na plaży, więc 1100 to też pewnie trzeba by policzyć ile ile bilet kosztuje właśnie taki zysk w postaci czystego morza i widzieli również co za tym idzie odbudowa rybołówstwa odbudowała zasobów biologicznych morza STS jedno w drugim powiązane i tutaj znowu wracamy trochę do nasion lądzie, dlatego że język znowu wracamy w ten sposób do gospodarki Wodnej, dlatego że ten to problem eutrofizacji Bałtyku się zaczyna to mamy osiągnąć u i mieszkańcy Warszawy i innych miast to się też w ten sposób poniesie czuć odpowiedzialni za za eutrofizację Bałtyku rolnictwo polskie, więc wystosowało to są takie rozmowy zagadnienia które, które są może jest daleka od morza i od od gospodarki morskiej, ale ME Alone one też są po powinny być też do domu tak się na koniec zastanawiam czy to jest także my maksymalizuje marzy, by użyć tego ładnego słowa nasze nadmorskie położenie czy po prostu leżą sobie nad Bałtykiem przy okazji prócz tego, że jeździmy tam, mimo że wszyscy, bo mam sentyment do zimnego Bałtyckiego złoża podczas urlopów wakacji tak naprawdę nic więcej z Bałtykiem się nie dzieje wydaje się, że Ziobrze Bałtyk już jest trudna są wyobrazić dzisiejszą Polskę bez dotyku często jest też na inne na pewno ważne ważny atut nasz naszego państwa Lotos w domu może okazać się polską racją stanu w darta przy czym nas zmieniają się chyba właśnie to z po podobne rzeczy z w przypadku gospodarki Wodnej też od takiego podejścia w bardzo jak pojedziesz technokratycznego, czyli takiej takiej gospodarki Wodnej rozumianej właśnie przez wyspę przez pryzmat zbiorników wodnych ich regulacji jak jakież to takich rozwiązań hydrotechnicznych, gdyż jeszcze źle hydrotechnicznych pomału przechodzimy na na rozwiązania bardziej ekologiczne, dlatego że jest takie takie pojęcie usługi jako z lewej kontra Kosel Eko serwis jest 8 pań jest ona zobaczyli jak i usług ekosystemów i to jest m. in. też sposób na na policzenie zysków i strat na czym możemy w US Army, stosując właśnie ten rachunek policzyć ile kosztuje np. czysta woda w rzece i fakt, że ludzie łowią ryby w czystych rzek w wodzie podobnie można to zrobić dla dla dla Wybrzeża Bałtyckiego również zrobić taki rachunek właśnie tych tych usług jako systemowych i zobaczyć czy da taka Hydro technika twarda przypadkiem nie przegrał właśnie z tymi zyskami które, które mamy swoich usług systemowych w bardzo dziękuję za rozmowę pani prof. prof. Artur Magnuszewski były naszą goście przed dwudziestą drugą zaś ile informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA