REKLAMA

Branża paliwowa nie chce podatku od handlu. Jakie ma argumenty? - mec. Bartosz Gras z Polskiej Izby Paliw Płynnych

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2016-02-09 12:40
Czas trwania:
14:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy z k jest dwunasta 43 Aleksandra Dziadykiewicz zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM za chwilę wrócimy do rozmowy o podatku od handlu w i będziemy słuchać się kolejnych argumentów przedstawicieli tych grup, które mają być objęte podatkiem, od której nie godzą się na ten kształt, który został zaproponowany niedawno przez Ministerstwo Finansów natomiast najpier w oczywiście parę informacji z rynków jak zawsze na początek raportu gospodarczego w, Rozwiń » jeżeli chodzi o ceny walut to teraz za jedno euro nie trzeba płacić się od tak do końca państwo nie powiem za chwilę możemy się świeża sprawa dyżurujemy w domu drugą solo warszawskiej giełdzie WIG 20 teraz na minusie traci 47 %, jeżeli chodzi o rynki zachodniej części Europy to one dzisiaj także nieco lepszy obraz niż widzieliśmy to wczoraj po co prawda minusy, ale nie aż tak głębokie DKK Ron w Paryżu traci teraz pół punktu procentowego we Frankfurcie DAX tracił 26 % nie ma już ceny walut euro o 440 za dolara płacimy 3 zł 96 gr za franka 4 zł i 4 gr, a funt brytyjski kosztuje 5 zł i 25 zł 72 gr 572 i za funta brytyjskiego w sejmie dyskusja czy raczej innym kłótnia o program rodzina 500 plus minister rodziny Elżbieta Rafalska twierdzi, że wdrożenie tego programu nie tylko poprawi sytuację najuboższych rodzin, ale także podniesie wzrost gospodarczy o pół punktu procentowego po wielu jednak co do tego wątpliwości szczególnie do konstrukcji samego programu 500 plus, a tak czy inaczej Sejm ma uchwalić projekt jeszcze na tym posiedzeniu tak, żeby już w piątek zająć tym projektem mógł się Senat w rejestry dupa rozdanie to właściwie o formalnościach halo nowości się wydarzyły komisja nadzoru finansowego zgodziła się na powołanie Małgorzaty Zaleskiej na prezesa warszawskiej giełdy papierów wartościowych przypomnę, że 12 stycznia prof. Zaleska została powołana przez walne zgromadzenie giełdy na nowego prezesa spółki ten wybór względem formalności po prostu muszą zatwierdzić jeszcze KNF i to się właśnie dzisiaj wydarzyło także prof. Małgorzata Zaleska jest właściwie już oficjalnie prezesem warszawskiej giełdy papierów wartościowych raport gospodarczy w obrocie gospodarczym wracamy do podatku od handlu wyższe studia pan mecenas Bartosz Grass z polskiej Izby paliw płynnych, gdzie nowe państwo gry właśnie na razie nic nowego sytemu ubiegłego tygodnia, kiedy projekt został pokazany nie wiemy poza tym, że krytyka narastała z wielu stron nic zdania są mu umowy w samym rządzie również podzielone co prawda rząd deklaruje, że chce rozmawiać zdaje się na jutro zaplanowane spotkanie jeszcze raz z przedstawicielami tych instytucji, które zgłaszają swoje wątpliwości, żeby rozmawiać o tym, podatku, ale na razie nic nowego nie wiemy, więc poruszamy się w tym obszarze, których znamy z dokumentów, które rząd pokazał, że skoro Polskę z paliw płynnych to dzisiaj argument właśnie nafciarze Naftowców tych, którzy handlują paliwem jak rozumiem państwo nie podoba się ten podatek, który został zaproponowany podatek w tym kształcie, w którym teraz ma obowiązywać, czyli 0713319 % to jest koniec dla polskich przedsiębiorców sektora naftowego jak brzmi to tak jakby ktoś tak może powiedzieć, że to koniec nie chcę podatku 12 uderzyli w Ankonie znalazł tak powiedzieć takie argumenty zestresować oczywiście najłatwiej to powiedzieć, ale skąd ten argument wynika na podatek został wprowadzony, żeby walczyć czy też ściągnąć daninę z hipermarketów tymczasem tak jak Polska izba paliw płynnych apeluje jest to podatek, który będzie obejmowanie hipermarkety tylko małych średnich przedsiębiorców, którzy działają w sektorze paliwowym sektor paliwowy charakteryzuje się tym, że marża, która jest to jest w promilach ewentualnie może być procenta tys 12 % ta marża, czyli to co zarobią stacja na tym, że w ogóle istnieje ich drużynie, że to, że w ogóle istnieje, jeżeli dołożymy do tego podatek, który wydaje synom niewielki w całej skali, ale ten podatek w stosunku do marży oznacza, że z małży, którą generujemy na poziomie tym najwyższym w 2 % to będziemy musieli oddać 23, czyli 70 % z tej marży zostanie zabrany przez co jak się wydaje niewielki podatek do tego jeśli dołożymy, że te wielkie sieci sprzedające paliwo załóżmy, że nie płacą jedno po to jest ten podatek wprowadzany, czyli te wielkie sieci nie płacą podatku nie płacą CIT -u tylko transferują swoje zyski z zagranicy opłaty marketingowe szkolenia nowo wszystkie inne możliwości optymalizacyjnych, z których nie korzystają polscy przedsiębiorcy to oznacza, że tak Polski przedsiębiorca płaci PIT płaci CIT płaci do tego jest właśnie ten podatek obrotowy nie jest w stanie wygrać z przedsiębiorcą zagranicznym, które nie płacze tych podatków, bo korzysta z wszystkich optymalizacji podatkowych polskiego przedsiębiorcy nie stać na to, żeby założył firmę za granicą na Cyprze no bo to się po prostu nie opłaca nie kalkuluje się w związku z tym nie ma żadnej szansy racjonalnej, aby on dalej istniał na rynku, jeżeli dalej to przełożymy to tak nie opłaca mu się, żeby był w we franczyzie no bo będąc we franczyzie będzie musiał płacić te podatki to zaraz do tego do tych szczegółów dalej właśnie w sieciach franczyzowych przypomnę państwu, że wczoraj raporcie gospodarczym wyjaśnialiśmy dokładnie na czym polega ten problem z podatku są od handlu we Francuzach instytucjom państwa Dariusz Dudka stów tokfm PL w naszej aplikacji, żeby tam też sobie więcej na ten temat inny usystematyzować wiedzę, ale jest jedno, że została nagrodzona usłyszeć, jaka jest specyfika handlu paliwem w Polsce, bo chodzi o to co jest w cenie paliwa forum, gdzie kierowcy w domu w cenie paliwa tak naprawdę w benzynie bez tego podatku w 2 tysiące szesnastym roku to mamy 60 % to są podatki z tym podatkiem będzie 70 % jeśli chodzi o olej napędowy to zbliżona jest 572 tysiące szesnastym roku to jest same podatki paliwo to zresztą i gdzieś tam zostaje ta marża, którą właśnie GZM przedsiębiorca podatki, czyli odczuwamy, bo akcyza VAT opłata paliwowa jest oczywiście mówimy później oboje z o opłacie NCW spełnienia już takich bardzo specyficznych podatkach, które są mniej ważne, ale one wszystkie jako całość tworzą właśnie te 60 % do tego musimy dołożyć teraz ten podatek od sprzedaży detalicznej jeśli to wszystko w swym nałożymy NATO Polski przedsiębiorca nie ma racji gnom bytu w tym w tym systemie, a jak się rozumie na podatek od sprzedaży detalicznej nie zostawać nałożony w ten celu tylko został nałożony w tym, żeby wspierać wasze domy tam Polski WOS z konsekwencji, które dalej z inną będą sięgały tego polskiego przedsiębiorcy to jest ta to, że nie będzie mu się opłacało czym pani redaktor też powiedziała nie będzie pozwolą mu się przy przystępować do twarzy co za tym idzie nie korzysta ze zbiorowych zakupów nie nie mamy tańszej kawy nie mamy tańszego paliwa nie korzysta z kart flotowych, czyli sprzedaż ma automatycznie spada jest stacją nudnej mową, kto rano też nie ma racji bytu w mniejszych miejscowościach wcielił inną Polak konsument musi jechać do innej miejscowości do innej stacji, gdzie będzie taka stacja większa sieciowa miała rację bytu to jeszcze raz na oknach w miarę konkretnym przykładzie wirtualną, ale w miarę konkretnie mamy inny jest ósmy stacje pali w jakimiś, jakiej miejscowości zostaną na Podkarpaciu wszystko jedno, gdzie w małej miejscowości jednostronnie lub najbliższych 815 czy 20 km jest to stacja pali w pod jakimś znanym brandem nowo toczy swoje święto franczyza bywa właśnie korzystna, kiedy netto firma to Marka k za opatrzył w paliwo w tańsze zakupy i t d. co się stanie z taką właśnie stację, którą prowadzi jakieś mniej mieszkań jest miejscowy przedsiębiorca, który po prostu działa w stacji paliw kodeks Brendan, jeżeli będzie musiał zapłacić podatek 19, jakie są ryzyka na jego biznesu zachodnia jego dziadek 19 do soboty niedziele święta zatem w tych dniach nie opłaca mu się prowadzi działalność to będzie musiał zapłacić podatek będą bardzo mu się zamknąć w związku z tym okoliczni mieszkańcy nie nie mają już możliwości pojechać do tej stacji, bo ta stacja nie generuje tak wielkie obrotu, żeby płacić właśnie tak wysoki podatek no to jest najwyższy z tych podatków, które mamy wąską z tym trzecim jedno osoby, które mieszkają w tym nic na tym Podkarpaciu w pobliżu tej stacji będą musiały jeździć do innej stacji albo też będzie oznaczało to, że większość stacji w danym regionie będzie zamknięta w soboty niedziele i święta to jest takie najbardziej oczywista, ale ten przedsiębiorca będzie musiał płacić my szacujemy, że około 120  000 zł na poczet właśnie tego podatku dla tych przedsiębiorców to jest bardzo dużo dla niektórych to jest cały zysk w całym roku, a dzisiaj ten zyska nie będą musieli oddać do do państwa, a czy spodziewa się pan, że nie mogłyby być takie sytuacje, w którym duża korporacja duża bardzo znana z miłym, która ma stację pali w w w całej Polsce właśnie w związku z podatkiem mówi Tomek tym miejscu jest ta stacja właśnie takie gdzieś na uboczu jakieś mniejszych miejscowościach z topowym wyrzucimy spod naszej marki, bo on nam robią, powiększając skalę podatku, który musimy zapłacić radzi sobie sami oczywiście, że tak no to jest właśnie to, czego my się najbardziej obawiamy, czyli że duże sieci handlowe będą będą kalkulował co im się opłacać czy opłaca się utrzymanie tych stacji, które teraz generują żadnych kosztów, bo też sieci, czyli ten franczyzodawca i to niezależnie czy z Polski czy zagraniczny będzie zobowiązany do tego, żeby podatek płacić za tego malucha on niezależnie czy ten maluch będzie sprzedawał tyle czytelne to koszty jego utrzymania dalej pozostają u niego takie same mało tego musi do niego zapłaci podatek jest oczywiście znów cała sprawa jak kontrolować czy ten w nos mały przedsiębiorca franczyzobiorca faktycznie te wszystkie podatki odprowadza, a dzisiaj mamy rozwój polskich sieci franczyzowych no oczywiście mamy Orlen opcyjne Lotos, ale mamy też jest całkowicie prywatne typu moja Huzar to są sieci, które świetnie prosperują mają już ponad 100 stacji w Polsce i dla tych sieci, które nie korzystają z optymalizacji podatkowych żadnych tak samo jak Orlen Lotos moja i Huzar będzie oznaczało to, że nie są w stanie konkurować z podmiotami, które faktycznie tego typu w Polsce nie płacą za tę notę stacje w w tych sieciach nie mają w ogóle racji bytu no dobrze to wymóg umówmy się to, że takie właśnie obrót paliwem zostanie całkowicie wyłączony spod podatku jest raczej mało realne, bo skoro rząd bardzo mówi o tym, że chce zabrać się pieniądze na tym podatku m. in. żeby móc finansować swój program rodzina 500 plus to raczej na takie wielkie miłosierdzie ze strony rządu nie ma co liczyć ale gdy palono może pan w stanie oszacować na jaki na taką skalę podatku branża paliwowa mogłoby się zgodzić, żeby to nie uderzyła aż tak bardzo stary biznes czy rząd musi przekalkulować czy faktycznie założenia, które zostały poczynione przy formowaniu tego no tego podatku one są prawdziwe wg nas nie jest możliwe, że do budżetu trafi więcej pieniędzy najprostszym sposobem to oczywiście co możemy sobie przekalkulować czy my liczymy, że 5 gr powinno zostać doliczone do litra paliwa sprzedawanego, ale te 5 gr nie zostanie doliczony budynek jest takie nie inny dzisiaj branża paliwowa zmaga się z tym, aby wszyscy płacili podatek VAT to jest źródło przychodu dla rządu ani rząd, mówi że będzie to robił, że w VAT będzie uiszczenia no ale jeżeli wprowadzamy ten podatek to ludzie będą zdesperowani oni nie będą w stanie płacić tych podatków, które są nałożone potem biznes najzwyczajniej na świecie się nie opłaca i historii już przerabialiśmy podobne modele, które kończyły się tym, że Polacy jednak szli do szarej strefy i to nie tylko dotyczy Polaków tylko jeśli spojrzymy to co działo się na Węgrzech, gdzie podobny podatek miał być wprowadzony i skończyło się właśnie tym, żeby tego podatku nie wprowadzać to samo dotyczy właśnie Polski polscy przedsiębiorcy już są w szarej strefy nakładanie kolejnego podatku spowoduje, że oni nie będą chcieli wychodzić tylko część z tych legalnych norm uczciwych obywateli, którzy działa płaci wszystkie podatki będą zmuszeni do tego żeby, zarabiając na chleb przecież właśnie do tej samej strefy, bo oni zainwestowali całe swoje majątki oszczędności wszystko właśnie po to, żeby np. prowadzi taką stację paliw mają kredyty i co mają teraz zrobić to to naprawdę są dramaty ludzkie związane z tym, że ta branża nie będzie miała w ogóle racji bytu w takim wymiarze w jakim to rząd planuje rząd zamiast otrzymać podatki dostanie tych podatków jeszcze mniej ważne są te wszystkie wyzwania, które winno akurat dzisiaj mają państwo argumenty innych branży paliwowej, ale coraz więcej różnych branż, które są związane z szeroko pojętym handlem pokazuje swoje argumenty ma także np. wszystkie inne firmy deweloperskiej mówiono, o ile same same mieszkania jego sprzedaż mieszkania nie będzie w z tego tytułu opodatkowana ale, ale już zbudowanie tego budynku już będzie go będą wyższe ceny być może za niektóre produkty, z których się w buduje w związku z tym też te mieszkania ostatecznie będą droższe no właśnie problemu jest sporo ciekawe jest sama jej też czeka nas spotkanie jutrzejsze jestem tego podatku i zobaczymy, jaki będzie ostateczny kształt miejmy nadzieję, że te argumenty, które wszystkie bagaże przedstawiają dożynek przekonają rząd, żeby te pewne symptomy czy też wyłączyć czy też zmodyfikować ten podatek, bo w pierwotnym kształcie paliwa apteki miały być wyłączone spod tego podatku, a finalnym jak to widzimy teraz znów tej propozycji, które się pojawia są na razie projekt rządowy ten podatek dalej widnieje pani mecenas Bartosz Grass Polska izba paliw płynnych dziękuję za spotkanie dziękuję bardzo kończymy teraz raport gospodarczy za chwilę informacje Radia TOK FM raport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA