REKLAMA

Gry komputerowe mogą być niezłą gimnastyką dla mózgu. Rozmowa z Bartoszem Sobczykiem z laboratorium GamesLab na Uniwersytecie SWPS.

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-02-11 21:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Głowacka w studiu Radia TOK FM jest pan Bartosz Sobczyk dobry wieczór na wieczór laboratorium ogień z lamp na Uniwersytecie SWPS i porozmawiamy o tym, że gry wideo tak na co dzień odsądzano od czci wiary wcale niekoniecznie muszą być takim największym złem państwo w laboratorium Against lamp właśnie m. in. takimi grami się zajmujecie i co się okazuje Neya okazuje się, że sam różne ciekawe efekty, które takie popularne gry, czyli jak zwykła rozrywka no zaskakują tu Rozwiń » mamy nawet takie strzelanki nawet pełne przemocy, a te właśnie najgorsze wino najgorsze dyrektor tak no tutaj tutaj są różne różne sprzeczne wyniki badań się rodzi agresję czy Chin czy tego typu na sprawy, ale chodzi głównie tutaj o gry, które są pełne wydarzeń pełne różnych bodźców tak różnych bodźców różnych zadań, które wymagają od nas skupienia w rewanżu za dzielność w tym dalej, czyli można powiedzieć w pewnym sensie, że gry wideo mogą mogą to zaznaczone wyraźnie wpływać pozytywnie na nasze umysły tak nie wszystkie ale, ale część z nich zdecydowanie tak zaczniemy od tego jak to jest w ogóle możliwe, że jesteśmy w stanie trenować mózg no i jakoś mi mięśnie, owszem, możemy trenować, ale takich wątroby już niekoniecznie n p . a mózg moskiewscy bardzo ciekawym tematem ponieważ, że on cały czas się zmienia za każdym razem, kiedy coś robimy np. nowego się rozwija się uczy jak i podobnie jest przy dajmy NATO w porcie, kiedy uprawiamy sport nasz mózg się rozwija stara się dostosować do takich wymagań, z którymi musimy się zmierzyć ale, toteż dlatego tak protestuje, kiedy dopiero zaczynamy trenować z dna trzeba mu dać szansę, żeby na rozprawę z Tomkiem przeróżne opowieści dotyczące badań związanych z tym, że jeśli ktoś zajmuje się jego efektywność się przez długi czas swojego życia to muszę tam coś bardziej rozwijać, czyli to można sobie wyobrazić w pewnym sensie, że mózg funkcjonuje, że można wytrenować podobnie jak mniejsze niż całe życie będziemy raz ćwiczyć tylko prawą rękę no to będzie widoczna różnica między prawo, ale o tak rei jest z tego taki bardzo ciekawy przykład 3 znane badanie taksówkarze w Londynie, którzy jak się okazuje, że innymi bardziej rozwinięte obszary związane ze nawigacja w przestrzeni, a w porównaniu n p . z kierowców autobusów, którzy zazwyczaj poruszają się po 1 linii to osoby, które były kiedyś w Londynie myślę, że wiedzą, o co chodzi jest to dość duże wyzwanie, żeby tam się odnaleźć i taksówkarze naprawdę na dobrze sobie z tym rodzą i nic takiego biceps dowódca garnizonu dzięki temu rozwinęli właśnie te obszary, które były im do tego niezbędna to będę chciał, że pan teraz wyjaśnia takie określenia jak transfer bliskiej transfer odległe, bo to myślę, że nam się przyda tak transfer bliskiej to jest umiejętność się czy rozwój umiejętności, ale w obrębie danego zadania, czyli np. trenujemy na pamięć roboczą, a i AM ten transfer odbywa się w zakresie pamięci roboczej w tym dane wykonywane zadania z kolei ten odległe, a jest transferem poza tą czy matka tak jak w tym, że o grach to on obserwujemy tutaj transfer odległe, ponieważ ćwiczymy umiejętności wkurza, ale jesteśmy je z nimi jesteśmy w stanie zaoferować inne wymierne i razem zmiany poza tą g, czyli w tych testach laboratoryjnych zdolności poznawczych 10 pamięci roboczej, czyli nie ma pan namyśli to jeśli dobrze rozumiem, że jeśli np. będziemy się trenować zapamiętywania ciągów liczb czy czegoś takiego to właśnie będziemy ćwiczyli je na zasadzie tego transferu bliskiego, bo jednak czegoś nauczymy do tego, że będziemy w stanie zapamiętywać coraz więcej liczba Dolinie przyłożone jakość dla agencji czy błyskotliwość to jest tak bardzo tak bardzo wąskiej trening, a takie gry właśnie przez to, że wymagają od nas wielu funkcji tutaj trzyodcinkowy zastrzelić to się odwrócić tutaj pobrać jakąś paczkę to działa i Wiśle to dobrze rozumiem działaczy na tych obszarach, że później to może faktycznie funkcjonować też na co dzień, że możemy być bez 3 liści przez to, że gramy w grze tak zdecydowanie, a i to są dość ciekawe ciekawe wyniki badań, a np. uczniów, a ja, którzy grali w grę i okazało się, że są bardziej spostrzegawczy, ale ma to też jest troska odmienny skutek to znaczy, że nauczyciele, którzy mają zajęcia z tymi uczniami zmuszonymi bardziej dbać o to, żeby przyciągać uwagę, bo ich uwaga wtedy no jest bardziej podatna na nowe bodźce to lubię to co się dzieje w otoczeniu, ale które gry są dobre w takim razie już konkretnie Hampelowi niektóre dobra, które znane miast nie będą tutaj wymieniał tytułów, ale ogólnie w psychologii w dotychczas skupialiśmy się na tzw . gra akcji to był taki 1 wielki wór z różnymi gatunkami gier, a obecnie jest trend z UE do tego, żeby skupiać się bardziej na specyficznych mechanika gry, a tutaj jest to mechanik, które są najbardziej dla nas przydatne czym najbardziej pozwalają nam się rozwijać się sam obecny przede wszystkim, że takich typowych strzelanka chcieli w espresso śruty z Elany i jak również hity wybierz te lata 2, a ja również karach strategii czasu rzeczywistego RTS Real, która czasem dość odmienne, ale równie złożone i wymagań troszkę innej palety umiejętnością to na co się przykładem co może nam dać po nie słuchają nas, że rodzice tych maszyn i właśnie mają wyrzuty sumienia, że zabraniali grać swoim dzieciom, a może powinni, więc co może się poprawić, a przede wszystkim pamięć robocza, czyli umiejętność przechowywania, ale również jednoczesnego operowania informacjami, czyli wielozadaniowość, a wielozadaniowość to on może za daleko powiedział na UE, ale zdecydowanie umiejętność przełączania się między zadaniami a, czyli wykonywania 1 zadania im, a za chwilę wykonywania zupełnie odmiennego zadania, a również jakoś mogliśmy tutaj uwaga, a umiejętność wychwytywania informacji z otoczenia umiejętność się na śledzenie wielu, a jednocześnie poruszających się obiektów we pole widzenia się również, że poszerza, więc to jest to nieduża grupa różnych w grę w funkcje, które się poprawiają zżyty z realne niezły trening tak z tego co co obserwujemy obecnie jest to dość ciekawe rozwiązane i też ciekawa alternatywa, jakby to powiedzieć, a dorośli nic takiego zdania kopa naszemu na mózgowe nazwane myśli farmakologicznego weź pigułkę będziesz ostrzejsze no niestety tutaj świat się skłaniam Nisko takich rozwiązaniach właśnie farmakologicznych w realnym trzeba być tak bardzo ostrożna może spróbujmy najpierw wyćwiczyć nasz mózg potem zastanawiać czy są jakieś takie jak forma kolesi RAŚ pójdziemy pobiegać na siłownię GM późniejsze ewentualnie zastanowić nad tym czy nie wspomagać chemicznie i nie róbmy tego, ale czy może swym państwa zespole grają słabiej 3 innych zespołach pan może spotkać z takimi badaniami jest jakiś rozróżnienie na wiek, kiedy w war to czasem pograć takie gry i się po poćwiczyć, a kiedyś niekoniecznie, bo może czas czas tygodniowe niejeden Dżennet czegoś takiego no pewnie przesadza ostatecznie za bardzo ważna później do nas będziemy potrafili to rozglądać się szybko to znaczy, których są takie 2 kwestie z 1 strony jeśli chodzi o wiek to badania były prowadzone zarówno na dzieciach jak na osobach dorosłych jak na osobach starszych i tutaj pod uwagę bierzemy Europa styczność mózgu, która zmienia się wraz z wiekiem dla osób młodych na ten mózg rozwija się niesamowicie szybko i PL jak każda dodatkowa stymulacja jest świetna dla niego, ale potem już w okolicy 2005 . roku życia, a osiągamy taki najwyższy poziom na tego rozwoju mózgu no i potem ranny zaczyna się okres, który marzy nazywamy starzeniem poznawczym i tak naprawdę trening umysłu na każdym z tych starych w rozwoju on pełnić inną funkcję na początku jak jesteśmy młodzi Ant wspomaga rozwój może go, a potem pozwala nam ani podtrzymywać to on sprawność, a jeśli chodzi o drugą kwestią jak często jak długo jak często to jest też pytanie właśnie ranę, która zadaniem rodzica i ile to jest za dużo dla nie mam odpowiedzi na to pytanie na zdecydowanie za dużo jest, kiedy n p . gra zajmuje kard Nycz na tyle dużo czasu u dziecka przy życiu osoby dorosłej, że cierpią na tym kontakty towarzyskie, ale że zdadzą wchodzimy w działkę EUR z uzależnieniem z serem i no może nie uzależnień, ale grzech pierwszych Crossa do pierwszych kroków, a jeśli chodzi o, jakby sam trening mózgu to zmiany są już obserwowalne po 10 godzinach treningu z GROM, więc jest to dość szybkie w, a 3 są gry, które nie przynoszą absolutnie żadnych korzyści są zdane na marnotrawienie czasu z perspektywy mózgom wiadomo, że rozrywka Indeco taka też jest cenne, a powiedzmy, że są GIIF, który nie zaobserwowano żadnej poprawy ich naukowe zawsze trafnych no nie mogę powiedzieć, że nic absolutnie nie da gamba nie mam na to NATO dowodów, ale jeżeli weźmiemy pod uwagę n p . że takie popularne oferty jak nam gier, które mają nam pomóc rozwijać mózg była ostatnia taka sytuacja w stanach Zjednoczonych, gdzie 1 z instytucji rządowych w UE nakazała firmie oferującej Karima el mające na celu poprawę mózgu czy poprawy funkcjonowania w razie zaprzestania takiej reklamy, ponieważ się badania wykazały, że nie występuje żadna taka poprawa to jest bardzo ciekawe, ponieważ takich produktów jest na rynku mnóstwo osób trzeba zań zapłacić, a nie przynoszą one skutku, ale są też takie te, które trzeba zapłacić nie przynoszą skutku to oczywiście jest na zwykłe złodziejstwo można, by zaryzykować takie określenie, ale Messi jest mnóstwo różnych aplikacji takich zupełnie darmowych teraz na smartfony tablety bardzo popularne na wszelakie łamigłówki czy one coś dają zdecydowanie każda Wang łamigłówka rozwija nas i rozwija naszą jedność jednak istotna dla tanich przeglądać fejsa Zenon myślę, że tak i trzeba jednak wziąć pod uwagę, że jest bardzo wąski trawnik na nie rozwija dzięki szerokiej palety funkcji poznawczych Anwar cieszyli się skupiała np. na pamięci roboczej, czyli mamy ten transfer bliski tak czy trenujemy bardzo wąsko jeśli gramy w kulki to tylko o normie Żelezik ulg ich na tyle, by tak to jeszcze na koniec zapytam w takim razie czym tak szeroko zajmuje się laboratorium GM sław na Uniwersytecie SWPS, bo brzmi ta nazwa bardzo ciekawy tak zajmujemy się takim tematem, który jest, że bardzo świeże, a choć się badania wpływu gier na na funkcjonowanie poznawcze sięgają lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych, a przełomowa publikacja w 2003 roku wraz z NHL, a rozpoczęła ona na badanie właśnie tego obszaru, a i my jesteśmy z tego co mi wiadomo 1 laboratorium w Polsce, w którym skupia się wokół tego to laboratorium zostało utworzone przez dr habilitowany man CE przeżyć com w ramach grantu Narodowego centrum nauki, który otrzymała imię armii staramy się sprawdzić, które elementy gier, czyli w, którym mechaniki wpływają na funkcjonowanie poznawcze przeprowadzone również badania zarówno on treningowe jak i takie przekrojowe, czyli porównujemy np. graczy i osoby nie grająca, więc robić castingi na graczy w Chełmnie castingi realny skupiam się na różnych graczach i jedno z badań, które przeprowadzał na nasz kolega skupiał się na wkład na graczach najlepszych gry StarCraft gra strategiczna tak to jest gra strategiczna inny mieliśmy również takich uczestników, którzy brali udział, a w międzynarodowych konkursach w min wygrywali już na nagrody, ale również balami takich ran przeciętnych graczy, czyli zwykłych, a tutaj w ostatniej publikacji wykazaliśmy, że przeciętny gracz Sheeran skoro przez około 20 godzin w tygodniu to jest to spora, a są to dane zebrane z Platformy z kim jest, że nad głową w 28000 osób z branżą na próbę tak realne są dane to oznacza ni byli śledzeni anonimowo przez tydzień czytania jest deklaracja nie to jest absolutnie realne dane ile to osoby grałem, a więc no to jest co badać tak to jest to jest taki typowy gracz, czyli około powiedzmy 20 godzin to jest absolutnie standardowe to szalenie dużo drodzy państwo serdecznie polecam rynek to przegapił początek naszej rozmowy to za chwilę się ona pojawi podcast tak, ale polecam także teksty pani dr hab. Anety Brzezicki na temat właśnie dostępnym tego jak gry mogą wpływać na nasze umysły znajdą państwo ten tekst w Akademii to jest pismo Polskiej Akademii Nauk jest także dostępne bezpłatnie w serwisie nauka online, a moim gościem był pan Bartosz Sobczak z laboratorium Gęśla Uniwersytet SWPS dziękuję serdecznie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA