REKLAMA

Dr Lidia Adamska, prof. Dominik Gajewski i dr Piotr Maszczyk

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2016-02-11 09:00
Czas trwania:
40:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 7 to jest magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś w naszym studio od mojej lewej tradycyjnie pan prof. Dominik Gajewski dyrektor centrum analiz i studiów i studiów podatkowych szkoła główna handlowa, a także ekspert komisji Europejskiej dzień dobry panie profesorze jest dobry pani dr Lidia Adamska na razie mogę powiedzieć wsporze współzałożycielka nowoczesnego start -up start-upu, ale razem życie bez nazwy nazwa już jest, Rozwiń » ale chciałabym powiedzieć więcej za jakiś czas jeśli będę miała okazję jeszcze nie teraz młody psiak duży, że internet nam pewnie w tym pomoże, więc za rok będziemy szukać mamy też Piotr Maszczyk szkoła główna handlowa dzień dobry panie rektorze dzień dobry Noto zaczynamy w sejmie posiedzenie i za chwilę głosowania może teraz jakaś chwilowa przerwa, ale mają być głosowania m. in. dobra zmiana w programie 500 plus chodzi o to by jeszcze jutro Senat mógł zająć się programem 500 plus myślę, że państwo nasi słuchacze wysłuchali, a państwo też odbyli wiele dyskusji także tutaj w magazynie EKG i radiu TOK FM na temat programu 500 plus Tadeusz jakiś kolejny wątek, a nie tak po prostu rozmawiajmy czy robić taki program czy nie czy kosztuje za dużo czy za mało dzisiejsza Rzeczpospolita pisze tak 500 plus obniżył alimenty zgodnie z kodeksem rodzinnym w razie zmiany stosunków w rodzinie w szczególności majątkowych można zażądać zmiany orzeczenia do stron dotyczącego alimentów jak pisze Rzeczpospolita okazuje się, że na wprowadzeniu programu 500 plus mogą skorzystać właśnie dłużnicy alimentacyjni no bo skoro w Tychach mają długi, a okazuje się, że trafi 500 plus to być może ten wymiar alimentów, jaki oni powinni płacić będzie obniżony tutaj Rzeczpospolita pisze, że są różne interpretacje czy rzeczywiście takie będą konsekwencje, ale temat wydaje się bardzo interesujący jako kolejny wątek w tej wielkiej dyskusji o programie 500 plus pan prof. Dominik Gajewski czekano wydaje czy rzeczywiście to jest temat czy przy czym pan nie ma wątpliwości, że tak się nie stanie albo wręcz odwrotnie sądzę mam wątpliwości, gdyż nie ma od tego, że w pokazuje to, że program 500 plus jest delikatnie rzecz Mons w pewnych kwestiach niedopracowane i pokazuje tutaj pewnego rodzaju wątpliwości, które pojawiają się na gruncie świata prawników zwróćmy jeszcze na 1 rzecz suwak w, jeżeli kwestia ta będzie przedmiotem składanych sprawę do sądu będą to setki tysięcy spraw ze względu na osoby, które kody podlegają obowiązkowi alimentacyjnemu, a więc będziemy widzieli go i jaka jest w ogóle sytuacja, jaka jest w ogóle możliwość przepustowości sądów w tej materii przez pierwsze z brzóz wyobrazić chyba nie najlepsza jest przy ustalaniu najlepszy, ale proszę zwrócić uwagę, że będzie to w 1 stronę szło, a coś będzie coś wydarzy, jeżeli będziemy mieli sytuacje później, kiedy program 500 plus zostanie zawieszony albo cofnięty w czasie już nie wydarzy w czynie, ale nie panie profesorze tak zupełnie poważnie mówiąc c rzeczywiście istnieje takie podejrzenie, że wprowadzenie programu 500 plus, czyli 1 rodzic, który wychowuje dziecko dostaje te pieniądze jest obowiązek alimentacyjny innego ropa drugiego rodzica tak i teraz wymiar tych alimentów może zostać obniżony tak jest taka możliwość jest taka możliwość Asi rozumie to oczywiście, że taka możliwość, bo będzie to miało wpły w na dochody dochody poszczególnych rodziców, a więc siłą rzeczy sąd będzie musiał również do przesłankę wziąć pod uwagę, a więc, że będzie grał tu przesłankę pod uwagę może również zmieni decyzję dotychczasową co do tematu ciągnie się zająć tym sondażu bardzo proszę pani Krystyna Chmiel to, że temat program 500 plus alimenty jest dyskutowany w dniu, kiedy zajmuje się tym parlament jest dla mnie dowodem potwierdzającym to, że koncepcja istotnie nie jest przemyślana i że w tej chwili ten problem to pytanie trochę tak wyskoczyła no bo życie pokazało, że jeszcze takie pokolenie zostało przedyskutowane uwzględniony dla mnie także jest to przyczynek do debaty do dyskusji na temat tego czy program 500 plus ta jest program prorodzinny Promod wakacyjny czy program socjalny dla mnie argumenty zwolenników tego, że należy doliczać dochody z tytułu alimentów do dochodu będącego podstawą przyznania bądź nie świadczenia 500 plus jednoznacznie wskazuje, że jest to program socjalny i jej można, by zadać pytanie, jaka logika stałaby stoi na czele czy gdzie można, by tutaj dostrzec jakiś rozumowanie, które miałoby wpływać motywująco na decyzje prokreacyjne osób wydaje się, że takie rozwiązanie, że doliczamy do dochodu alimenty, a więc tym samym nos zmniejszamy szansę uzyskania świadczenia 500 plus dla większości osób będzie czy dla większości kobiet będzie argumentem no zwiększającym topole ryzyka przy decyzjach prokreacyjnych jeśliby się odwołać tutaj do takiego późniejsze z tego jakby wycofano komentarza, że jeśli matka samotna nie łapie się na pomost 500 plus, bo ma jedno dziecko jeszcze mniejsze będzie łapała w takiej sytuacji w butach w dobrze jeszcze chciał wysłać komentarza pana dr. Szczyta bardzo proszę o przeciek pełna zgoda z przedmówcami, że ten program jest niedopracowany i wydają się, że tutaj doszło do jego niebezpiecznego sprzęt Łódź z 1 strony opozycja, korzystając ze swojego prawa pogania rząd wytykając, że wszystko miało być gotowe, a nie jest rozkosznie żądać coraz szybciej pracować mieli niestety ten program maluch kii, ale ja akurat w tym innym kontekście, o którym pan redaktor mówić o alimenty, czyli elementy cechują się tutaj w jakiejś specjalnej rurki nie doszukiwałbym przypomina taką argumentację, którą grał już ładnych parę lat temu w Polsce ktoś się posługiwał mówiąc także w Polsce PKB wzrośnie per capita nie musieli zapłacić wyższą składkę do Unii Europejskiej i to jest zła wiadomość po to, trochę na tej samej zasadzie no, jeżeli dochód wzrośnie uważają, że idea jest taka osobie, która zajmuje się dzieckiem, które i, która otrzymuje alimenty wzrośnie do UE w związku z tym ten, kto jest zobowiązany do płacenia alimentów będzie mógł wystąpić do sądu o zmniejszenie tych alimentów w dziedzinach no i logiczne tylko diabeł nie przeszacował skali takiego występowania do sądu po pierwsze po drugie jest takie trochę myślenie, gdybyśmy podnieśli załóżmy, że w Polsce mamy skokowy wzrost wynagrodzeń pomarzyć dobra rzecz nawet z Elbląga i rentach z analiz eksperyment myślowy nagle się okazuje, że to matki czy może powinienem powiedzieć rodzice, którzy sprawują bezpośrednią opiekę nad dzieckiem jak mają wyższe dochody, bo więcej zarabiają i co ten drugi rodzic zobowiązany do wypłaty alimentów, gdzie teraz do sądu miny zaraz chwileczkę tam są wyższe dochody te będą płacić mniej wydaje mi się to takim bardzo naciągane argumentem w tej ustawie jest znacznie więcej rzeczy zupełnie innych miejsc wolnych miejscach, które warto krytykować, że akurat ten wątek jakoś szczególnie rozwijać pewnie takie sprawy będą natomiast absolutnie ja bym to się nie obawia o skali poza tym no warto chyba liczyć na to, że sądy czy sędziowie zachowają też zdrowy rozsądek nie będzie także jak rodzic, który otrzymuje alimenty dostanie 5031000 zł to co tym samym kwota alimenty zostaną zmniejszone, bo przecież to nie dochodziło na także wbija się, że więcej zaufania do polskich sędziów FIA no dobrze i że tak ad vocem pan Jowialski to pokazuje pewnego rodzaju ME brak precyzji zapisów i zgadzam się, że może nie być to kwestia kluczowa, ale jeżeli będziemy sumować i brak takich precyzyjnych przepisów będzie to skutkowało pewnego rodzaju paraliżu w pewien sposób już nie tylko mówię o sądownictwie oczywiście to jest w tym przypadku też drugorzędna sprawa, ale paraliżem interpretacyjnym ponadto warto zwrócić uwagę tutaj pełna zgoda także, że takich wątpliwości, ale tam naszą dyskusją o tym, do kiedy będzie bez bólu można otrzymywać 500 zloty na dziecko i wreszcie, że wszyscy byliśmy w jakiś czas temu w tym są zgodni, że to do końca nauki te, a to się okazało, że jednak do osiemnastego roku życia co więcej słyszymy teraz jak dziecko 18 lat skończy w środku miesiąca jest chętnie to co się mu się będzie zmniejszać w świat miesiąc za ten miesiąc także tutaj pełna zgoda tam jest mnóstwo takich wątpliwości, które no sumują się za nadgodziny znajdują lista wątpliwości, o której Rzeczpospolita pisze nie wydaje mi się jakaś zasadnicza to jeszcze pani prezes Adam ska Ostoja zwierzyny ostrzegam pewne ryzyka polityczne tej debaty, bo ono przyjęcie interpretacji, że uzyskanie świadczenia 500 plus zmniejsza teoretycznie wysokość uzyskiwanych alimentów to wydaje mi się tą może być interpretowane z perspektywy poczucia przyzwoitości i sprawiedliwości i odpowiedzialności rodziców za dzieci, a także w świetle faktu jak niski jest poziom płacenia alimentów przez tego rodzica zobowiązanego w Polsce to może dodatkowo generować poczucie no i pogłębiania się tej krzywdy, że osoby samotnie wychowujące dzieci są jeszcze bardziej zostawione same sobie trojga 500 plus będzie procedowany dalej są w parlamencie dziś pewnie za chwilę zakończy swoją sejmową przygodę powędruje do Senatu jeśli w Senacie nie boją się podwyżek poprawki natychmiast będzie złożony do podpisu prezydenta ten podpis pewnie zostanie złożone przez wspólników przepisy mają wejść w życie od 1 kwietnia w mojej już słyszymy, że oczywiście w rząd zdaje sobie prawo do tego, by po roku 3 w podobnym okresie zaryzykować jak program działa to będzie wszystko w tej części magazynu EKG i powiem państwu jeszcze tylko, że euro w tej chwili 4 zł 43 gr frank 403 i dolar 392 co na giełdzie powiem już po informacjach zaprasza na drugą część magazynu EKG ekonomia kapitał gospodarka jest druga część magazynu EKG Maciej Głogowski raz jeszcze dzień dobry w naszym studiu pani dr Lidia Adamska pana prof. Dominik Gajewski pan dr Piotr Maszczyk i dobra informacja pani prezes Adam ma dobrą informację mamy proszę bardzo ona może taka, a nie bez wstępu także powiedzieć przeczytałam jak dobrym rokiem dla, gdyby deweloper w Warszawie był miniony 2015 rok zostało oddanych ponad 20 biurowców i jej wszystkie one znalazły chętnych procent wskaźnik niewykorzystanej powierzchni zmniejszył się do 12 nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, ale ci, którzy się wypowiadali mówili, że ta jest bardzo dobry wynik no i że na tym rynku dzieją się zdrowe rzeczy, ale konkurencja Warszawę jako miasto pokazuje swoją atrakcyjność, która przyciągała przyciąga nad klientów i jest popyt na te na te powierzchnie biurowe, więc można powiedzieć, że ja na to patrzymy jako przykład tego, że miejsca, gdzie jest rynek potrafią dobrze funkcjonować ze świadomością, że rynek jest zmienny, że są Górki dołki w tej AM innym jest jakby łyżka może nie tyle dziegciu sama jego takiego zasną ocenia boja patrzę NATO jako także krok, żeby miasto lepiej wyglądało, bo na tym mi zależy nie ukrywam, że Warszawa była piękna, a to, czego nie widzę tylko z osiągniętym, ale to co mnie smucić w kontekście sukcesów deweloperów, że nadal są najważniejsze ulice w mieście, gdzie ludzie nie chodzą, bo są tylko banki, a więc ja bym chciała, żeby te banki może wyniosły się od tych powierzchni nowych biurowych i że wy na Marszałkowskiej pojawiło się życie, żeby ludzie chcieli tam spacerować po nim Charlotte przyłączył także ich do głębszego dalszego postulatu, by tę loga koszty może ucywilizować i zrobić na jakich takich ładnych ulicach tylko w jednych odcieniach, żeby to tak nie nie raziło wszystko to już zupełnie inny wątek ja przyznam szczerze mi się nie znam tak tylko swoich odczuciach nie wspomniał pan dr Maszczyk ma on dobrą informacją może być bardzo dobre informacje z zoo w klasie drugiej na 1 portalu bardzo nie zbudowała, a mianowicie tytuł brzmi tak po rwie się w stolicy do wypłacania rządowych pieniędzy i to jest bardzo dobra informacja, bo oznacza, że dno wczoraj nie zdaje się byliśmy takimi informacjami karmieni rzecz, że samorządy sprzeciwiają, że to są duże koszty i t d . a tutaj w Warszawie zupełnie inny duch w 2 m, a sprzedaż biletów i łyżka dziegciu tak to, że rzeczywiste prawdziwe wspięła się konwencja, że w każdej dobrej informacji jest łyżka dziegciu własne dzieci, żeby pojazd mówi bez ironii czy pokazy to pokazuje że, jakkolwiek byśmy tego programu nie krytykowali to można go albo dodatkową skomplikować im utrudnić beneficjentom dostęp do pieniędzy albo ten dostęp ułatwić ci nie rozumiem w Warszawie to będzie maksymalnie ułatwione łyżka dziegciu jest taka, że w tej informacji, którą przeczytałem zawarty jest taki passus, że 1 z działaczy Platformy, która rządzi stolicą mówi Amato zrobimy na złość pocięty na złość wypłacimy Dobrzeń mały ZUS może intensywnie liczący się w Rz końcowy dla dla obywateli pan prof. Gajewski pan zna jakąś dziurę na Rosję z niemożliwe słyszycie państwo drodzy zazwyczaj są jakieś zawahania Zenek na tym świecie tak trudno znaleźć dobre informacje się nam tak dobrze idzie w wyszukiwarce mija bowiem w ten sposób mam nadzieję, że nie będzie wycofywać z tego natomiast dobrą zmianą o dobrym ruchem jest to możliwe resort finansów zdecydował się wstrzyma się wprowadzenie podatku od handlu w takim wymiarze, jaki proponował w pierwszej drugiej wersji to jest dla mnie budujące mam nadzieję, że budujący będzie w tej wersji w tej formie, że jednak nie wrócili do bardziej radykalnych rozwiązań natomiast sam fakt, że grono ekspertów skrytykowało ten projekt już nie tylko ekspertów niezależnych ekspertów zajezdniach, ale trzeba wyraźnie rządzą z Gorzowa ma namyśli trudno ją ostatni wczoraj czytałem wywiad z prof. Modzelewski, który bardzo zawsze ciepło wypowiadał się na temat reform podatkowych natomiast tutaj uznał delikatnie rzecz ujmując, że na resort finansów będzie bardzo głęboko zastanowić nad tymi zapisami, które są w ramach tego podatku, który został zaproponowany zastrzegł, że kanion pisał o PIT lub krążyła taka wieże World Zaleski ta przerwa wzruszenie obraz, tym bardziej że powtórzyliśmy, że sam zastrzeżenie co panie profesorze, ale dobrze to tempo chwilę zatrzymajmy się przy przy tej sprawy już państwo także Adam głosy skoro wróciliśmy do tematu podatku handlowego to od razu zdziwienia, zanim pytaniach usłyszałem wypowiedź dzisiaj w informacjach Radia TOK FM rzecznik rządu pana ministra bochenka, który mówi, że nie przesadzajmy tak po tych spotkaniach z handlowcami czarne przez tego projektu ustawy jeszcze nie ma bardziej były takie doniesienia prasowe Otóż projekt ustawy jest także, by nie było wątpliwości na stronach RCL wisi z datą bodaj 2 lutego także panie ministrze można przeczytać jeśli pan inny zechciałby trasą Rządowego Centrum Legislacji, a więc nie ma mowy o żadnych doniesieniach prasowych tylko gotowym projekcie, który będzie zmienia wczoraj Panny premier Morawiecki w swoim wstępnym słowie, gdyby zwrócił uwagę na to, że gdzieś ta przestrzeń do kompromisu jest co więcej, choć mogliśmy właśnie na stronach Rządowego Centrum Legislacji przeczytać opinię szereg opinii poszczególnych ministrów, którzy także zgłaszali wątpliwości do kształtu projektu ustawy o podatku handlowym z takim, jakim pierwotnie wyszedł z Ministerstwa Finansów nie wiemy czy ostatecznie kompromis będzie polegał na rezygnacji z tego dodatkowego opodatkowania w soboty w niedzielę 3 i co konkretnie wydarzy się z tymi sklepami franczyzowymi franczyzy Ulisses z klubami z użyciem to bardzo ważna sprawa czy po prostu może ostatecznie okaże się, że będzie 1 stawka podatku, ale wyższa kwota wolna od tego podatku handlowego panie profesorze jak się panu wydaje umawiamy się, że podatek ma być, bo ma być już niema co do tego wątpliwości, jakie było rozwiązanie pana zdaniem najbardziej korzystna także, by zapewnić dochody do budżetu, który potrzebuje skarb państwa budżet no ale żeby nie wyłożyć naszych dostawców i drobny handlarz proszę zwrócić uwagę jak ta koncepcja tego podatku ewoluuje w przedwyborami miał być to podatek skierowany do hipermarketów, a więc sklepów wielkopowierzchniowych i tym byliśmy w pewien sposób karmieni i takie były też oczekiwania w zaraz po wyborach pojawił się projekt, który no wielkie zdziwienie wyłączenie tylko niewielkich sklepów, które funkcjonowały, a więc stało się już to podatek nie od hipermarketów, ale podatek od handlu i tak dobrze go teraz nazywa to pierwsza sprawa druga sprawa pamiętajmy o 1 rzeczy, a mianowicie na barkach tego podatku są wielkie oczekiwania wpływów budżetowych i to jest druga rzecz musimy pamiętać, że oczekiwania akcji, ale również i zabezpieczenie w budżecie poszczególnych reform spoczywa m. in . na tym podatku trzecia rzecz ja nie wiem czy, wprowadzając podatki sektorowe do zasady się zgadzam, ale niech one będą przemyślane czy nie jest to pewnego rodzaju w takim zastępstwa w walce z międzynarodowym unikaniem opodatkowania emocji tu, gdzie wiemy, że te holdingi optymalizują i tak naprawdę u nas płaci mały średni sprzeciw wobec tej pani dr Irena Ożóg też kiedyś pracowała w Ministerstwie Finansów jest ekspertem podatkowym kancelarię podatkową mówiła po co roku prowadzę taki podatek zajmijmy się tymi cenami transferowymi tym co tam się dzieje, że brzmi to tak, że ja prosty chłopak nie ma o co chodzi z tymi cenami transferowymi, ale rozumiem, że gdzieś jest jakaś przestrzeń, żeby być może zwiększyć dochody budżetu ograniczyć niepłacenie podatków i zarobić pieniądze proszę zwrócić uwagę wyciągałem wnioski z Węgier Węgry na wstępie swojej reformy powiedział tak wprowadzane podatki sektorowe natomiast w cudzysłowie odpuszczamy walkę z międzynarodowemu unikaniu opodatkowania 2 lata wystarczyło, żeby wycofali z tego się, a mianowicie prześlizgnął na walkę z międzynarodowym unikaniem opodatkowania, ale złagodzili te podatki SZ, którą tak już nie wydarzy, więc wnioski goszczą także państwo jest w głosy wnioski panie profesorze jak ten podatek ucywilizować, żeby zarobić te pieniądze nie wyłożyć handlu po kompletnie się nieraz tak zrobić na pewno trzeba 1 stawkę wprowadzić wprowadzenie wielu starych, a już na pewno stawek tzw. weekendowych będzie przedmiotem dyskusji w komisji Europejskiej czytaj przedmiotem zastrzeżeń i to niewątpliwie jest 1 z podstawowych warunków przede wszystkim zdefiniowanie pewnych zjawisk pewnych podmiotów w ramach tej ustawy, a więc sprowadza się do tego bardzo mocno dopracowujemy taką ustawę, bo ona będzie kluczowa w funkcjonowaniu panel dr Maszczyk pan widzi panie doktorze przestrzeń do tego, by jednak ten podatek był, bo rząd jest zdeterminowany, by takie obciążenie wprowadzić ale, żeby nie wydarzyły się te wszystkie negatywne rzeczy, o których mówią handlowcy czy ten podatek musi być, ponieważ trzeba sfinansować stronę wydatkową budżetu na czym ma zająć dyskusję na temat tego czym podatek będzie nie ma co to znaczy, że będzie go ucywilizować moim zdaniem poniższego ucywilizować taki sposób, żeby jak przy każdym podatku zasada zdolności do płacenia jest to kluczowa, czyli płacą wszyscy moim zdaniem, bo nie da się obronić zasady zgodnie, z którą nie płaci tylko część i to coś słyszeli o podatku od hipermarketów supermarketów nie stałoby się jeśli padło podejrzenie, że to jest faworyzowanie jakich podmiotów krajowych najczęściej kosztem podmiotów zagranicznych natomiast nowa stawka powinna być dostosowana do możliwości płacenia tak, żeby nie zniszczyć prywatnych podmiotów małych, ale mogą zapłacić mniej natomiast ci, którzy mogą zapłacić więcej będą płacić więcej trzymam zdaniem jest jednoznaczne być może kwota wolna od podatku tutaj powinna być wprowadzona na pewno nie ma co któryś z podatku tak oczywiście masa tego podatku komplikować rozwiązania p t. niedziela obniżkę rent z to jest kiepski pomysł działkę, a ja tutaj przypominam za każdym razem dość logiczne wyjaśnienie pana ministra Szałamachy powiedział wprowadza chciałem wprowadzić soboty niedziele, bo tam jest najwyższy obrót, więc jak najwięcej zarobić, bo przecież podatek to cel fiskalny pani prezes Adam ska bardzo dla mnie obecna odsłona projektu podatek handlowy dowodzi tego, że norm nie było na wstępie przemyślanej i że zostało przedstawionych opinii publicznej bardzo wiele rozwiązań, z których trzeba się będzie wycofać dodam, że krytyka tego pomysłu tutaj wymienialiśmy osoby, które ten obecny projekt uważają za niedoskonały wśród tych osób jest także pan premier Morawiecki, który wczoraj przedstawiło opinię swojego resortu i ona była krytyczna praktycznie w każdym oknie możesz tak, ale tak natomiast inną można powiedzieć, że jest to osoba, która jest w centrum decyzyjnym ta krytyka, a tego projektu ustawy podatkowej ona idzie także ze strony komisji Europejskiej Polska też wczoraj powiedziała, że do końca lutego odniesie się po tych uwag krytycznych, choć pan minister Szałamacha zastrzegł, że się z nimi nie zgadzam no to co w tym niemniej jest pytanie będzie odpowiedź co znaczy, że nie są to takie oczywiste sprawy to co na co zwrócą uwagę te potrzeby fiskalne zgromadzenie środków na to, żeby sfinansować inne obietnice wyborcze pamiętajmy, że to są wg szacunków na wstępie w 2 miliardy i nie wiemy w jakim stopniu te dyskusje, które się obecnie toczą odstępowania od różnych projektów już przedstawionych jak to wpłynie na tę kwotę, która została zaplanowana, żeby się spieszyło do tych niedoskonałych pomysłów oprócz tego, o czym mówiliśmy tutaj zaliczy jeszcze internet, że tutaj jest pytanie jak praktycznie sobie z tym poradzić, a także neandertalczyka opowie o handel taki internet może skrótowo się wyraziłam, a także związana z tym koncepcja obciążenia podatkiem to znaczy jako płatnikiem podatku przewoźników, którzy dostarczają towar do klienta, więc psy w te sygnały, które dawał rząd do handlowców zobaczymy na ile one będą przekonujące, bo też były zapowiedzi, że jeśli się to nie spodobać jeszcze dzisiaj oni będą to ma być ten program ma być fakt do do Sejmu mają iść jest zabrać za chwilę mieli życie dziewiątej no dobrze projekt celem ma być przedstawiony nowy Sezam kilkanaście dni w okolicach osiemnastego 2 lutego handlowcy wczoraj wychodząc ze spotkania z rządem, a raczej nie byli zadowoleni, choć powiedzieli, że przedstawi swoje racje oczywiście rząd nie pokazał wczoraj jeszcze nowego projektu nie pozostaje nam nic innego jak czekać w tej części magazynu EKG jeszcze powiem państwu to co obiecałem na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie WIG 21 %o wym minusie szeroki indeks szerokiego rynku WIG 60 tych na minusie tak wygląda sytuacja obecnie dodam jeszcze ziarno czekaliśmy na wystąpienie szefowej amerykańskiego Fedu trudno byłoby o tym, my nie wspomnieć tam mogę powiedzieć, że wczoraj, występując w kongresie pani Yellen powiedziała, że wydarzenia na rynkach finansowych i koniunktura za granicą generują ryzyko dla gospodarki stanowi mogą spowolnić podwyżki stóp procentowych też bardzo ciekawa informacja i od razu też uprzedzam przed trzecią częścią magazynu EKG mgnienie nie zapomniałem o raporcie Narodowego Banku Polskiego i wyliczeniach dotyczących kosztów potencjalnej wprowadzeniem ustawy prezydenckiej o przewalutowaniu kredytów frankowych będziemy o tym, mówić w części zdziwienia, bo to jest chyba najlepsze miejsce na rozmowę o tym projekcie ustawy o kosztach, jakie wyliczył NBP zaraził jego 40 i 4 tak czysta poezja pani prezes Adam ska teraz będą informacje Radia TOK FM jest dziewiąta 38 ekonomia kapitał gospodarka jest trzecia część magazynu EKG 44 minuty po godzinie dziewiątej Maciej Głogowski dzień dobry w naszym studio pani dr Lidia Adamska pan prof. Dominik Gajewski pan dr Piotr Maszczyk w sejmie trwa jeszcze trzecie czytanie nie było głosowania jak rozumiem nad psem w czasie głosowania nad programem 500 plus, a więc dziś ta ustawa powędruje do Senatu, a ja państwa chcemy zapytać dziś tu pasuje mi to w części zdziwienia owej właściwie, jaki powiat powinniśmy skomentować wyniki co powiedzieć po tym, jak Narodowy Bank Polski opublikował cykliczny raport o stabilności systemu finansowego dotyczące m. in . tego co co w bankach dotyczący jego nie pokazującej ryzyka nie, pokazując tzw. otoczenie sektora bankowego, jaki ma działać, jakie są ryzyka, jakie są jego dobra mocne strony Prix tutaj Narodowy Bank Polski wykonał chyba całkiem przyzwoitą robotę nie, bo wziął na warsztat ten pomysł, bo to jeszcze nie jest do końca projektu ustawy w takim dosłownym rozumieniu, jaki został zgłoszony w połowie stycznia w kancelarii prezydenta to jest rozwiązania nie problemów kredytów frankowych i ja przypomnę państwu tylko krótko to z tego projektu czy z tego pomysłu wywodzi się to słynne hasło sprawiedliwym kursie kursie sprawiedliwym, ale nie zostały pokryte pokazane wyliczania ile miałaby ta ustawa kosztować Kancelaria pana prezydenta poprosiła, by komisja nadzoru finansowego policzyła komisja jeszcze liczy natomiast Narodowy Bank Polski, przyjmując założenie, które zostały zapisane nie w tych pomysłach policzył i wyszła kwota łączna tej pani mnie pani prezes Adam ska już w nim, a i informował o tym w części drugiej 44 miliardy złotych przy czym 9 miliardów to byłoby koszty zwrotu spreadów wraz z odsetkami ustawowymi dla wszystkich kredytów walutowych, a 35 miliardów wariant owo koszty przeliczenia kapitału wszystkich kredytów po kursie zdefiniowanym w ustawie to jest 35 miliardów przy założeniu, że z restrukturyzacji skorzystają tylko kredytobiorcy z lat 2007835 zmniejsza nam się do 29, a i tak to jest są nie wszystkie koszty kwota astronomiczna kwota, której alarmuje Narodowy Bank Polski rząd, aby tak naprawdę zrujnować się część banków na naj właściwie co teraz my jesteśmy słuchaczami klientami banków nie wszyscy być może mamy kredyt frankowy, ale nie banki nie mają dobrej prasy pewnie każdy ma coś się żal nas z drugiej strony w tych mediach to czasami wydaje ciągle powtarzają nam tutaj, że banki też zadbać nie wolno przesadzać z dymem gonienia tych banków jak do tego podejść Panek Tomaszczyk czy to podoba mi się ta metafora z żalem, bo to trochę tak jakby sąsiad na mnie nie sympatycznie spojrzałem to zabije miał do niego żal także trzeba miarkować żal jeśli w ogóle w takich kategoriach rozmawiamy ja wrócę jeszcze raz do tego, o czym mówiłem 1 z wcześniejszych audycji ustawa frankowa posługujemy się tym bardzo nieprecyzyjnym określeniem może mieć 2 celne albo jest ustawienie socjalną i ma pomóc tylko tym, którzy nie są w stanie spłacać kredytów albo to jest ustawa, która ma naprawić pewną niesprawiedliwość, do której doszło, czyli nierównomierne traktowanie podmiotów w czasie zawierania umów jeśli to jest ustawa socjalna no to wtedy pomagajmy tylko tym, którzy tej pomocy naprawdę potrzebują i na pewno są tacy, którzy tej pomocy potrzebują jej proste tylko, że będzie to dramat dramatycznie niższe, a wiesz to jest tytułem wstępu, a jeżeli natomiast jeśli natomiast ma to być wystawa, która wyrównuje jakieś sprawiedliwości te niesprawiedliwości trzeba udowodnić najpierw daktyli trzeba wykazać, że rzeczywiście klienci byli wprowadzani w błąd, że banki wykorzystywały swoją dominującą pozycję i to będzie dużo trudniejsze moim zdaniem i ciężko sobie wyobrazić sytuację, żeby to obronić, ale wierzą, że politycy tak bardzo takimi zastrzeżeniami, że nie przejmują ja na szczęście, bo nieszczęście, więc nie wiem co z ciężko ocenić nie jest mniej ale, choć wiadomo jeszcze argumentów używa, ale moje szczęście jest pan ekspertem chciałbym, by były wyjaśnił mi pan tak po ludzku, ale co ja mam sobie myśleć czytając raport o stabilności systemu finansowego i ten wątek dotyczący skutków potencjalnej restrukturyzacji na 3 Narodowy Bank Polski po prostu broni banków albo uważa, że te rozwiązania są złe czy wskazuje, że w konsekwencji naprawdę może wydarzyć coś bardzo złego w Polsce ma 3 dni nie mamy absolutnie żadnych podsta w do tego, że w Brzeziu zarzucać autorom raportu nierzetelność mijanie się sprawdzoną w uważam, że nikt nie ma takiego prawa w związku z tym ten raport ten ośrodek analityczny Narodowego banku centralnego w MOPS bardzo wysoką markę w związku z tym jestem zdania nie myślę, że tak będzie i jestem zdania jestem zdania, że to wyliczenia są przedstawiane rzetelnie co by się stało gnał 44 miliardy, a i to jest bardzo trudno sobie nowe wyzwania związane z programu 500 plus, ale co to oznacza dla banków co oznacza najprawdopodobniej, że będą musiały dramatycznie zmniejszyć akcję kredytową, że pogorszy się ich sytuacja mniejsze banki i być może będą miały trudności z utrzymaniem się na rynku może wpłynąć na tzw. gospodarkę całego kraju oczywiście, że tak jak ładnie się co określa, że sektor bankowy jest sektorem zaufania społecznego w związku z tym musi być stabilny działać przewidywalnie, a on łączy ze sobą 2 grupy podmiotów, które w, które w nim oczywiście mogą się spotkać się na innym polu, ale to będzie bardzo trudne znaczy łączą tych, którzy kapitał majową i tych, którzy tego kapitału potrzebują mają pomysł jak kapitał zamienić w coś co można sprzedać na rynku bez wydajnego sektora bankowego będzie niemożliwe gospodarka nie będzie funkcjonować wiemy co mniej więcej od jedenastego biegu, kiedy badamy zderzak oraz drogą wbre w moim zastępowano dzisiaj umowę w Częstochowie, że słowo banki i bankiet ma ten sam źródłosłów, ale szef włoskiego słowa Hanka, czyli ławka, bo bankierzy kiedyś nowych ławkach sobie siedzieli w pożyczali pieniądze także na zadanie proste też takie oczywiste my, trzymając w bok, a jak co robimy wszystko rozumie się w 10 to wszyscy rozumieją tylko udają, że wyzbędą tylko klimat społeczny jest taki, że ja mówię sąsiad na mnie krzywo spojrzał, więc ja mu teraz pokaż w pani prezes Elon Musk bankiera wycenia na giełdzie dramat to brak konsekwencji tej ustawy także dla mnie taką kwotę na wyliczona przez NBP jest, że użyję słowa porażająca i zawsze ocena sensowności jakiegoś działania powinna być związana z celem kod już tutaj mój przedmówca zauważył jeśli zidentyfikujemy cele zapewnienie realizacji obietnicy wyborczych w jaki sposób ukaranie sektora bankowego za inne grzechy wyrównanie krzywd frankowiczów to wtedy zobaczymy, że cena 44 miliardy za takim celem jest moim zdaniem ceną nie do zapłacenia nie do zapłacenia, że to co ewentualnie można, by uzyskać abstrahuje w tej chwili od jak bez samej zasadności konceptu wspierania frankowiczów bota było dyskutowane wiele razy czy to jest sprawiedliwe niesprawiedliwe czy inni kredytobiorcy też przypadkiem nie powinni być jakoś tam wsparcie w sytuacji, kiedy wpadną w problemy finansowe, ale to już są inne kwestie chodzi o to, że cena za realizację tej obietnicy wyborczej jest moim zdaniem zdecydowanie nie do zapłacenia w mówiła pani prezes Adam ska pan prof. Gajewskim niewątpliwie koszty takiej ustawy frankowej będzie miało wpły w na sektor bankowy w sektor finansowy państwa co niewątpliwie przełoży się również na gospodarkę i myślę, że to jest w oczywistą oczywistość możemy tylko się spierać w jakim zakresie to jest pierwszy spór natomiast raport trochę odczytuje pewnego rodzaju sygnał ze strony Narodowego Banku Polskiego takie ostrzeżenie do polityków uważajcie wprowadziliście podatek bankowy, który już jest obciążeniem dla banków abstrahując na ironię jest precyzyjny i na Iran będzie skutki wywierał, ale jeżeli dołożyć się do banków kolejne obciążenie w takim zakresie mogą tego banki nie wytrzymać, a nie oszukujmy się sektorów finansowy będzie miał kapsuły czyjego poziom, by nie miał absolutnie wpły w na gospodarkę jak również na postrzeganie Polski w Europie na świecie tutaj może mówić o pewnego rodzaju ratingach i na to trzeba zwrócić uwagę i doskonale rozsądku to gospodarka to może tak zwie po prostu to jest to nasze miejsce pracy, skąd on może to nawet, że na wyobraźnię, bo jak zawsze muszą mieć coś co mi tak zadziała na obrazie ziemia to dobrze zrozumiany i gospodarki we wszystkich sądach na prawo w dziejach, że raport NBP pół w swojej wymowie jest optymistyczny, ponieważ ich we wstępie i w podsumowaniu jest napisane Polski system finansowy jest zdrowy Polski system finansowy jest stabilny są czynniki, które uznamy za pozytywnie wpływające na jego przyszły rozwój, ale są też elementy systemowego ryzyka i to, o czym mówimy jest 1 z elementów ryzyka systemowego, które oprócz 3 tutaj tej na wsparcie dla frankowiczów wskazuje się w raporcie na opodatkowanie na podatek bankowy, a także, ale nie bezpośrednio na sektor SKOK-ów, które nie stanowią zagrożenia systemowego dla polskiego systemu finansowego, ponieważ wartość aktywów SKOK-ów jest na poziomie 1 % ogółu bankowych aktywów w Polsce, ale mówi się o obciążeniu bankowego funduszu Gwarancyjnego, który wspiera skoki w kłopotach i to są, jakby główny element ryzyka, a poza tym jesteśmy zdrowi i PiS, choć zachęcam do przejrzenia, bo to jest dokument liczy znaleźli się Ronaldo nie chciała zamówić wszystkich obowiązkiem czytania tego tego raportu rozdzielczość sensora streszczenie, ale jest jeszcze nie jest jest kilka slajdów 30 slajdów, które można też spokojnie przejrzeć i popatrzeć sobie nie tylko, szukając informacji o konsekwencjach ustawy frankowej, ale w ogóle patrząc na to co w sektorze finansowym słychać co w tej chwili w nim w tym można zobaczyć także zachęcam państwa stronę NBP im w tym pomoże to by było wnosić jeśli można szybko rósł o zgodę żaluzje Pawlaszczyk to ustawa nie będzie w takim kształcie na 100 % to jest natomiast niewątpliwie banki będą musiały zapłacić za kredyty frankowe pytanie tylko ile przypomnę, że w ustawie, którą Platforma wniosła jeszcze starej kadencji Sejmu ile pamiętam dokładnie oszacowane na 12 miliardów złotych to jest im się, że około 10 miliardów banki będą musiały zapłacić w jakiej formie to jest dyskusyjne myślę, że w tym raporcie zbliżone, że 9 miliardów około to jest koszt zwrotu spreadów i myślę, że to będziemy rewidować w tym kierunku, bo to była taka jawna niesprawiedliwość tron wielu kredytobiorców frankowych bardzo silnie odczuwał, że banki tak nagle mogą studiować dowolnie kształtować kurs złotówki i Franza moździerza myśmy tutaj w dekadzie wielokrotnej także pan doktor mimo mam wrażenie też podpisywał pod tym postulowali, żeby właśnie tych sprawach porozmawiać, żeby z tego uczynić przedmiot kompromisu między klientami politykami, a bankami, ale banki jakoś nie chciał nam pożyczyć tego życiem pełno aż 9 miliardów to sporo, ale jest, ale to jednak ciągle nie jest 44 miliardy kont, a dno element kompromisu będzie zakładał, że wszyscy będą musieli coś poświęcić jej hobby banki i politycy w tym sensie, że nie zaspokoją wszystkich roszczeń swojego elektoratu, ale też ci kredytobiorcy na nagranie okaże się, że świat jest piękny i że będzie można spłacić kredyt właśnie bezkosztowo w tym sensie, że tworzą rozwiązania, które na banki przerzucą pełne ryzyko kursowe tak nie ma na świecie taniego złej przywitali ich zarzuty dla kobiet, ale wydaje mi się, że w sprawie tych spreadów to i jeżeli już się lubimy to sformułowania politycy poszukują go to dziś mamy mówić jak i sprawiedliwości to w sprawie tych sporów tutaj zna ona najbardziej pasuje do określenia i oszukiwanie i wykorzystywanie dominującej pozycji banków to, chociaż kwota jest rzeczywiście nie ma, bo to też 9 miast w bardzo państwu dziękuję wyczerpał dziś na temat zdziwieni tym 1, ale myślę, że warto było dziękuję państwu za dzisiejsze zaraz za wzięcie udziału w dzisiejszej audycji pani dr Lidia Adamska dziękuję bardzo wierzy pan prof. Dominik Gajewski bardzo dziękuję dziękuję pan dr Piotr Maszczyk również bardzo dziękuję dziękuję to było magazyny kadzie wydawcą dzisiejszej audycji był Tomasz Kopka również bardzo dziękuję teraz będą informacje Radia TOK FM po informacjach audycja Owczarek Cezary łasiczka ja dziś także bardzo dziękuję Maciej Głogowski usłyszenia ekonomia kapitał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA