REKLAMA

Redbad Klijnstra o festiwalu "Gorzkie żale" i o kulturze chrześcijańskiej

PIWO - Program Informacyjny Wesoły Opiniotwórczy
Data emisji:
2016-02-12 15:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dziś on program informacyjny wesoły opiniotwórczy, a ja kolejny gość aktor reżyser, a także dyrektor festiwalu gorzkie żale Redbad Klijnstra witam serdecznie witam serdecznie co słychać dawno się nie widzieliśmy pachną bardzo dawna chciałem powiedzieć gorzkie gody ugryzie się więzy to jednak gorzkie żale sekcjami festiwal w festiwalu wielkopostne tak wielkopostne nawet już do ZUS do sądu drugiej drugi człon do tej nazwy nowych epifanii, bo gorzkie żale to to jest jak Rozwiń » wiemy takie nabożeństwo w warszawskim kościele Świętego krzyża to jest stara tradycja i wiele osób miało problem z taką zbitką festiwal i słowo gorzkie żale, a jednocześnie zastanawialiśmy się z centrum myśli Jana Pawła II, który jest organizatorem tego festiwalu jak i wspólnicy jeszcze bardziej festiwal z osobą Jana po drugiej żony wpadliśmy na ten list Jana Pawła do artystów biją w pierwszym zdaniu, mówi że naczelnym zadaniem artystów jest szukanie nowych epifanii piękna w dążeniu do prawdy w 1 i na tym oparliśmy kolegom konstytucję nasz naszą nową koncepcję w co będzie, bo festiwal już trwa jak rozumiem, że i tak się to były były właściwie 3 otwarcia, bo mamy parę nurtów w ramach festiwalu nurt teatralny tradycyjny nurt teatralny i ten nurt rozpoczęliśmy wczoraj spektaklem wyznawca w reżyserii Natalii cost Korczakowski jest to tekst złożony z 2 dramatów i 1 to jest dramat, na podstawie którego było zrobione z silnym fanatyk z ogólnie znanym oraz staropolski tekst ofiarowanie Izaaka surfinie jest moty w ofiarowania Izaaka i w ten sposób, znajdując połączenie reżyserka postanowiła 2 teksty ze sobą złączyć w ten cykl ten cykl teatralny w tym roku to było taki pomysł, żeby wziąć się staropolskie dramaty religijne które, które naszym kuratorowi wydawał się dosyć krótko wróg hard korowy w gruncie rzeczy słyszeliśmy że, gdyby było w dzisiejszych cen czasu napisane to kto mógł być zaliczone do brutali stów bardzo tak obchodzą się z człowiekiem minimum z podejściem, bo to życie i śmierci taki bardzo obcesowy sposób ich chcieliśmy zobaczyć jak współcześni reżyserzy jako niż odbijają tego tekstu na jej Natalie z taką reżyserką taką eklektyczna, więc ona to połączyła natomiast kolejni reżyserzy po prostu wzięli ten tekst i inne teksty oczywiście będzie nawiedzenie grobu będzie historia z o uchwale i zmartwychwstaniu pańskim no i zobaczymy w jaki sposób postanowią uwspółcześnić te teksty to jest ten nurt teatralny, który rozpoczął się wczoraj, ale przedwczoraj mieliśmy takie bardzo symboliczne otwarcie w postaci rozpalenia w koksownikach, które jednocześnie z kapliczką jest to instalacja Jakub Szczęsny dlatego od domu Greta, czyli architekta architekta takiej coraz bardziej też właśnie artystce kamieni happening owca, który to instalacje swoją nazwał koło Heart Mother i to jest rzeczywiście to jest kapliczka zrobiono z takich prętów zbrojeniowych zardzewiałych i w środku jest Koksownik taki Koksownik, jaki niektórzy z nas pamiętają z ze stanu wojennego i po rozpaleniu tego nowotworu w 2 robi ogromne wrażenie i to był ten ten test ten nurt instalacji, które już od zeszłej edycji pojawiają w przestrzeni miasta jest też dyrektorem artystycznym bardzo specyficznej imprezy kulturalnej, więc chciałbym zapytać się o rzeczy też bardziej ogólne o w marcu ubiegłego roku przeczytałem we Frondzie Lux taką bardzo ciekawą debatę na temat tego czy prawica przegrała kulturę w Polsce en ty reprezentujesz ten nazwiemy Weiss nazwijmy go nurt konserwatywny w nos w Polskim teatrze tak przynajmniej jest postrzegany przez swoich kolegów tak z i chciał się, że przede wszystkim zapytać o kondycję ta konserwatyzmu w kulturze polskiej współczesnej pisał docent rzeczywiście jest także, że jestem może tak postrzegane przez kolegów natomiast za siebie samego nie widzę jako konserwatysta nowo, jakby myślę, że artysta z gruntu nie może być konserwatywne artysta musi być progresywny pytanie tylko wieku, w którym kierunku mit czy rozumiem artystów jako tych, którzy poszukują prawdy z takiej szczerości swojej twórczej i inne pytanie, w którym kierunku poszukują tak krzyczy czy horyzontalnie jak nazywam, czyli tak patrzą w prawo lewo i szukają tej prawdy tak w stepie szerokim 3 czy wchodzą n p . w głąb czy wreszcie czy tak bardziej pionowo w tym sensie może bardziej należą do tych, którzy szukają tego pionowo, czyli nie nie tyle w społecznych kwestiach nawet nie w politycznych tylko bardziej egzystencjalnych na tak lub złych upraszczając sprawę Bogdan jest, gdy w mówi się o współczesnej sztuce chrześcijańskiej w Polsce, ale to on od razu namyśl przychodzi Chrystus ze Świebodzina czy 3 gole po współczesne poznają gościem od drzwi są myślę, że w tym sensie może jest także z 1 strony my nie widzi mam nadzieję, że festiwal może też będzie w stanie na to odpowiedzią z 1 strony nie mamy dostępu do do tych artystów nazwijmy to duchowych takich, którzy dziś gdzieś w lesie czy 3 czy w jakim się małym miasteczku tworzą sztukę religijną łączy czy taką nawet ludową duchową w systemie w jakim jesteśmy mamy do czynienia z artystami, którzy muszą się przed łódzkim złożyć wobec mecenasa, jakim jest ministerstwo kultury jak teraz Marc Oswald sprzyjający mecenas znana, ale dno z 1 strony tak ale, ale w gnoju nie wiemy nie wiem czy czy w ogóle artysta powinien by tak się ustawiać się, że to raczej kwestia mentalności walczy z poprzednich czasów my się za bardzo przyzwyczailiśmy, że się tak ustawiać roszczeniową z 1 strony, a z drugiej strony tak trochę ten skok wobec wysokiego mecenas Jach oraz ministerstwo kultury myślę WOW Air generalnie o o czymś takim jak ja kultura chrześcijańska kultura katolicka w Parsons znana historia sztuki no to przecież kontrreformacja tak naprawdę zwyciężyła w UE dzięki sztuce w tonie był spór teologiczny man bus spór estetyczny właśnie te organy Barock i t d. to wszystko w tradycji chrześcijańskiej było w tej chwili to jest sztuka trochę z papieru nasze non est trochę taka jest, gdy odwiedzam kościoły staram się to rzadko, ale widzę właśnie w stajni z napisami krzepiący mi wyciętym z brystolu tak to trochę wygląda to jest takich Chrystus ze Świebodzina w targanym to są można powiedzieć na wieś jest różnica między sztuką taką twórczą i sztuką, która poszukuje i sztuką odtwórcą, czyli sztuka, która jest de facto taką replikacji tego co już było tak mamy do czynienia w wielu wypadkach z taką no i sztuką, która w, którą znawcy mogliby nazwać kiczem w tym sensie, że nie jest oryginalną aż jako jej nie powstała na podstawie oryginalnego proces twórczego tylko trochę kopiowaniem innych to zwolnienie z pole nasze zainteresowania się chce zapytać jak chrześcijanie dziś jest wspierać w fabularyzowanym świata w nogach teraz gdzie indziej Grecy to nie jest tak, chyba że sztuka zdjęcie mi się wydaje że, że sztuka jest w tym sekularyzmu one świecie tak naprawdę jedyną perspektywą bardzo potrzebną myślę w Polsce, z której można znaleźć z tym to perspektywy można zobaczyć pewne rzeczy, które nas n p . łączą tych, którzy tutaj na tym terenie mieszkają myślę, że to co nas sekularyzmu jest to co nas różni co zostało już odmienione przez wszystkie przypadki natomiast w ramach naszego festiwalu pozwalamy artystom różnie o różnych poglądów różnej wiary i też przez kim ateistów, bo ci są dla ciekawą grupą pozwali pozwalamy im wypowiadać się i później spotkać się z ludźmi, którzy tego odebrali to i tak mieliśmy przypadku wczorajszej premiery Natalii Korczakowskiej, który jest zdeklarowanym ateistą postanowiliśmy otworzyć festiwal jest wypowiedzią na inny ciekawszy oczywiście były to rozmowy to kiedy kiedy na widowni zasiedli ludzie z różnych stron, którzy którzy, w których by normalnie nie można było sobie wyobrazić w 1 przestrzeni i ich jakość tego gwaru tych tych rozmów o tego niezadowolenia z 1 strony z drugiej strony ogromnej wdzięczności że, że otworzyła się pewne pole prawdy gdzie, gdzie można w sposób kulturalny, ale jednak konfrontować swoje poglądy no to jest to co co spowodowało, że pomyślałem, że warto warto to robić Jan Paweł II mówi z takim takie swoje wypowiedzi, a propos dialogu to było gdzieś się w Palestynie bodaj w Bejrucie rząd wypowiedział, że nie ma dialogu, jeżeli się nie stworzy przestrzeni takiej, w której wtedy ta druga osoba ze swoją drugą perspektywą osobną perspektywa może w pełni ją rozłożyć na stole, a my w pełni sympatycznie przemieścić się taką perspektywę dopiero to jest punktem wyjścia do dialogu bez tego nie ma w ogóle, o czym gadać w sygnale nie ma takiego poczucia, że w przy tak potentata w nazwijmy umownie lewicowa strona ma ofertę znacznie znacznie szerszą ciekawszą to jest on sam się toczy spór ze światem jakiś tam jest sztuka zaangażowana natomiast po drugiej stronie tej stronie nazwijmy ją kontrrewolucyjnej w mit w zasadzie nie ma nic o spór jest wyłącznie polityczny, ale nie estetyka z lat 30 obawiam się, że obawiam się, że ta strona powiedzmy to skrótowo, bo to wszystko są pojęcia względne szczególnie dziś szczególnie w Polsce, ale powiedzmy data ta lewicowa strona Noto to jest właśnie teatr bardzo polityczny i taki zaangażowany społecznie to pytanie tylko to co mnie, jakbym martwi jak patrzy chociażby na nas na spektakle mojego własnego reżysera Krzysia Warlikowskiego, że jednak no i jestem rozbity świat rozbierany na na części pierwsza, ale jednak w ramach materia ma tego co jest mierzalne widoczne namacalne rozbierać ten świat i mówisz, że właściwie no nie wiadomo dlaczego to dąży to jest takie taka jakaś ruina, na którym żyjemy ten ten wschód ten trend ten bliski wschód właściwie swoją taką ekstremalną postawą u nas zajeżdża naszym brakiem właściwie zasad nic nie wiemy właściwie co z tym zrobić i tak nas nic się zostawia co liczyć to jest jakiś taki nihilizm, który którymi jako widzowi niewiele daje, bo oka ja mogę zrozumieć czyjeś analiza tego co co jest złe niedobre co nie działa, ale chciałbym też otrzymać jakieś inspiracje od co do tego, jaka jest alternatywa i tego soczystymi Zydeco w zamian to widać teraz też pod po tych protestach ja rozumiem, że to, że są rzesze demonstruje, ale jak patrzę na tą datą strony właśnie, który mówi, że ziem jest tą stroną, która dostarcza te tezy te najlepsze wykwity kultury polskiej na to ja tam nie widzę, jakiego się jakieś propozycje i nowego lepszego świata i tylko na razie takie tylko ustanawianie się w tym noże i jest, jaki jest tu jest jak Brazylia Chile Laurence ciekawa metafora, ale mój znajomy nowy lepszy świat jak wiemy istniał na na ogół nowego światu i Świętokrzyskie było to miejsce, w którym bardzo prężnie działa taka krytyka polityczna ze Sławkiem my na czele i my właśnie nową jakość to się wszystko rozeszło ostatnim zdaniem, a z drugiej strony widzisz coś ciekawego z drugiej strony w transzy w Ostrawie w kultury chrześcijańskiej no myślę, że nam na pewno takim ciekawym twórcą jest Paweł Passini, który jest z kolei Żydem z pochodzenia, ale takim nie oddzielającym się tylko tylko w tej chwili on będzie podchodził do tej do tego nawiedzenie grobu, które będziemy pokazywać się z w studiu S1 no właśnie z musimy niestety kończyć w 2, gdzie zapraszamy bardzo na festiwal gorzkie żale tak szczerze mówiąc już Novol PL w nowe pisanie Redbad Klijnstra Rumuni państwa gościem, a teraz też informacji dziękuję bardzo zaproszenie piwo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIWO - PROGRAM INFORMACYJNY WESOŁY OPINIOTWÓRCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array