REKLAMA

Spowiedź i jej historia. Rozmowa z dr. Pawłem Matwiejczukiem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-02-17 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek studio dr Paweł Matwiejczuk historyk teolog luterański państwowe muzeum Etnograficzne w Warszawie dzień dobry i dobrem wzorem dzisiaj o spowiedzi, ale także o książce pana doktora zatytułowanej spowiedź jej historia w świetle ksiąg wyznaniowych kościoła luterańskiego wydana przez lenistwo Leighton ty, a jutro czy dzisiaj wigilia jutro, czyli 18 lutego rocznica śmierci Marcina Lutra, więc trochę to nawiązuje do w światłach rząd Rozwiń » zwiększał wyznaniowych kościoła luterańskiego z nomen omen, ale i sama instytucja spowiedzi jest fascynująca i jej historia, bo pewnie nie każdy idąc do spowiedzi albo nic ze spowiedzi zdaje sobie sprawę, skąd jak, gdzie i w ogóle jak to się zacięło myślę że, pozostając w waszym nurcie chrześcijańskim warto rozpocząć od początku, czyli od od Ewangelii, chociaż listy są dzieje apostolskie są młodsze w sensie starsze, czyli w Czyż w czasie bliżej wydarzeń tak może stąd tak, żeby nie wiem jak kombinować my, ale ewangelie wydają się takim punktem dla jej w jakimś tam wszystko jedno, więc zacznie może od od od PiS my z nowego testamentu co mówią nam o spowiedzi w formie o celu mówią wiele można powiedzieć zacznijmy jednak od tego, że z powietrza taka, jaką ją rozumiemy dzisiaj to właściwie 2 nierozłączne komponent to jest właśnie wyznania, a więc Tor-Tor ten ten źródłosłów prawna spowiadać się od konfesji łacińskie, ale też przebaczenie grzechów na jeśli nie jesteśmy przy Ewangelii Chrystus pan zdecydowanie nakazał uczniom poza swoim zmartwychwstaniu iść w głosić Ewangelię i zwiastować ludziom łaskę Bożą i odpuszczenie grzechów odpuszczenie grzechów nie determinowało formę prawna w jaki sposób ma się odbywać na zostawił zadanie i misję Apostolską natomiast próbują zrekonstruować dzieje spowiedzi i w takiej formule, jakiej jesteśmy przyzwyczajeni, więc pewnego dialogu wyznania win to gdzieś łapiemy tutaj takie końcówki biblijne w liście Świętego Jakuba, kiedy mamy tam ewidentnie pewne świadectwo odznaczył to może być z 1 strony świadectwo praktyki nic spowiednik z drugiej strony można można to też potraktować jako pewną zachętę Apostoła, a więc dopiero pewien wstęp do spowiedzi tam napisane po prostu wyznawać winny jednych i jedni drugim i modlić się za siebie prawda to jedni drugich właśnie nie wiadomo co to znaczy to znaczy po prostu jedni drugim, jeżeli dojdziemy do znów wrócimy do Ewangelii to zatem ten kontekst nam się rozświetlą niesamowicie proszę sobie wyobrazić, że Chrystus powiedział komu grzech odpuścić samolot puszczone komu zatrzymacie są zatrzymane i tutaj w zależności od tradycji kościelnej w część chrześcijan uważa, iż będzie, że słowa Chrystusa skierowane zostały do wąsko wyspecjalizowanej grupy organizatorów kultu religijnego, który nazywam KO la min czy ktoś ma jakieś specjalne mocno rośnie, a zatrzymania albo od rządzenia albo odpuszczenia, ale czy nie powiedział tego również do nas wszystkich zdecydowanie tak no przecież modlimy się w modlitwie Pańskiej prawda Ojczenasz odpuść nam nasze nie boimy odpuszczam i dalej jest opowiedziane jeśli nie odpuścić się w ci wszyscy odpuściłam ojciec niebieski zatem można powiedzieć, że ten początek jest bardzo egalitarne i bardzo powszechny i dopiero jak misja powierzona właśnie pytanie komu czy wszystkim wydaje się, że wszystkiemu czy pewnej grupie prawda, która wywodzi się od tej właśnie grupy Apostolskiej i od niej, jakby rozpoczyna działalność jest tutaj do zadań jest proste prawda odpuścić, ale opuszczać zdaniu drugim tak dobrze czy mamy pewną wskazówkę czy pełnienie idee natomiast nie mamy formy częstotliwości w ceremonii AMO nie jest powiedziane codziennie co tydzień w piątki z rana raz w roku jest się do tego raz w roku nawiązać do tych z bardzo bardzo ciekawej bardzo ważna Otóż proszę sobie wyobrazić 11 listopada ubiegłego roku 2 tysiące piętnastego minęło 800 lat od Soboru laterańskiego czwartego właśnie tego dnia uchwalono konstytucję, która tak ładnie brzmi komisu pluskwę seksu z dziećmi wszyscy obojga płci wszyscy no i dorośli byśmy powiedzieli mi w Taylora nakazuje dwunastego roku zarobił 14 Legia, która nakazuje nakazywała chrześcijanom w oczy oczywiście członkom kościoła łacińskiego Zachodniego spowiedzi doroczną obowiązkową w okresie w okresie wielkanocnym rzecz jasna, bo skoro konsekwentnie dalej było nakazane przyjmować komunii wielkanocnej to wiadomo, że ten ksiądz musiał tych ludzi w tym właśnie czasie wyspowiadać IAA urządzeń do Pańskiego pytania, kiedy starożytność też nam już podpowiadał z takim pięknym tekście ida Haendel nauka 12 apostołów wyszło wiemy, jaki się tutaj niteczki mini, które pozwalają rekonstruować częstotliwości rytmu spowiednik do dziś pod koniec pierwszego na początku drugiego wieku i inni ewidentnie widać, a może jest to właściwie tak właśnie wyznanie grzechów i modlitwa o ich przebaczenie to jest immanentna część nabożeństwa Eucharystycznego niedzielnego przygotowanie do obchodzenia wieczerzy Pańskiej nic już już od samego początku możemy powiedzieć, że to jest jakby przygotowaniem do UE właśnie do godziwego przyjęcia konkretna starożytność czy może, bo później po później to skłamałbym mówiąc o starożytności popełnia średniowieczną należałoby powiedzieć, że średniowieczne wprowadza pewne kategorie grzeszników oczywiście już dziś w świecie starożytnym znaną np. kategorii grzechów, które były nazwijmy je nie odpuszcza Mal ne UE jako duchowi przeciwko duchowi Świętemu jest w ogóle odrębny problem natomiast 3 kategorie rzeczników, a więc jeśli mogę, bo mogę się posłużyć najpier w terminu terminologią łacińską dodają rozwinąć i kwalifikacji, a więc ci, którzy spalili kadzidło na cześć Cezara prawda mamy prześladowania mamy jakąś formę weryfikacji Renato spalić się kadzidło dla Cezara jesteście zwolnieni byli tacy, którzy się załamań jak mają w perspektywie utratę życia to albo spalić kadzidło albo spalić gardzi bowiem już dawno dawno nie mniej niż 3 nie Niemiec z tyłu głowy cały czas tego obrazu z Quo vadis to byli żywi ludzie z krwi kości jest podatnik władzy ci, którzy spalili obniżyć, a w pobliże wszędzie, ale równie żywi byli ci których, którzy tego potem darować nie chcieli, więc ta kontrowersja była bardzo istotna reszta to byli, a więc mamy tych, którzy są nocą ktoś się poddali i do lat i tak byśmy powiedzieli temu temu wyparcie wiary rozumni wszelkiego rodzaju niemi zabójcy np. z rąk grzech straszny, którego konsekwencje są nie do odwrócenia znajdziesz tutaj też 3 cudzoziemców oczywiście próbowano nas stawiać na równi z tymi z tymi 2 kategoriami i co do zasady uważano, że właśnie te Rec 2 KC te 3 kategorie ludzi to są tacy ciężcy rzecznicy owej i kontrowersja świata antycznego oczywiście oprócz tych kwalifikacji to byli jeszcze inni np. libella pić i tacy, którzy sobie załatwić lewe zaświadczenie, że nie służy i tak ofiary, choć nie złożyli na nim takich ludzi też próbowano gdzieś tam wypchnąć z nawiązką ściany społeczności i pytanie powstało 3 w ogóle po 1 z kościołem, a jeśli po 1 bać to na jakich zasadach nic doszło do tego, że wykształciła się taka praktyka, iż pozwolono im na długotrwałą pokutę i pojednanie ze wspólnotą kościelną samym panem Bogiem oczywiście przed biskupem po bardzo bardzo wielu latach po popu po ciężkich postaciach po jakichś ciężkich praktykach to miało swoje konsekwencje również w postaci takiej, że ta dyscyplina okazywała się często przeciwskuteczne ci ludzie podnieśli bunt n p . przeciwko Świętemu sypialną Viscardi także inny tacy właśnie upadli zbuntowali się wybrać swojego biskupa i stanowili w pewnym sensie odrębny kościół ba odwoływali się do różnego rodzaju autorytetów tamtych czasów do wyznawców z tych którzy, jakby stanęli na arenie twarzą w twarz nie bez wiedzy z dnia bez niebezpieczeństwem, ale nie oddali życia i wyszli z więzienia inni szukali u nich takich glejt ów i to się nazywało listy pokoju, że oni się pojednali z kościołem i w efekcie np. powstała herezji innowacja Ińska ludzi, którzy w reakcji na pewną dobroć oferowano w tym ludziom prawda, a więc możliwość jednak pojednania stwierdzili, że nie kościół ma być czysto nieskażony i po upadku po prostu nigdy nikogo więcej do niego nie przyjmiemy takie były kontrowersje czasów starożytnych powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja 1120, że kilka minut dr Paweł Matwiejczuk historyk teolog luterański państwowe muzeum Etnograficzne w Warszawie z państwa moim gościem rozmawiamy o spowiedzi i historii gminy informacje po informacje wracamy, bo w Cezary łasiczka program Owczarek studio dr Paweł Matwiejczuk historyk teolog luterański państwowe muzeum Etnograficzne w Warszawie autor m. in. książki spowiedź jej historia w świetle ksiąg wyznaniowych kościoła luterańskiego wydana przez wydawnictwo Leighton przypominam jutro rocznica śmierci Marcina Lutra czy coś to wiąże, ale spowiedź też jest od spowiedzi na wzór tej dzisiejszej różnych denominacji dojedziemy, ale były czasy apostolskie sąd w bardzo interesujące domu mówił pan o pojednaniu i przypomina o sobie pierwszy list do Koryntian, że Święty Paweł pisze dziękuje Bogu, więc Bogu, że nikogo zazdrościłem plus prócz Krispol Gajosa istotnie jest jest taki tekst, ale co jest w taki tekst jest test ciekawa sprawa, tyle że ona się odnosili właściwie jedno w można powiedzieć do materię grzechu, a więc przede wszystkim tej niezgody, jaka była w kościele Kolegiackim i do jakichś takich zupełnie niepotrzebnych frakcji w lesie tam po pojawiły, bo ludzie zaczęli się dzielić się na treść, którą trudno właściwie na tych, którzy swoją swoje chrześcijaństwo czy swoją przynależność chrześcijańską opisywali poprzez jakąś klubową aż tak ja jestem tego jestem Apollo Saja Aleksandra ja tego jak tamtego być może właśnie wynikało to ze faktu, iż tajników ich ochrzcił i Paweł właśnie mówi tutaj jak w jazzie lat był mówiąc kolokwialnie oczywiście wszyscy powariowali prawda 33 czy Chrystus jest rozdzielony nie ja ja się cieszę, że nikogo z was tam oprócz tych 2 wymienionych ochrzciły, ale inni nie wskazuje na to, że po prostu to co tu to zachowanie czy ta atmosfera nie ma najmniejszego sensu, że trzeba się po prostu swą głosować na Nanda na tym, który o, którym Luter powiedział, że jest naszym jedynym pośrednikiem, czyli na Chrystusie, a nie na tych, którzy nas do pana Boga prowadzą na przed informacjami już chyba to właśnie wskoczyliśmy do średniowiecza średnie trzeba interesujące no bo właśnie różne kategorie grzeszników i wcześnie mówić o kategorię różne kategorie grzechów, ale także różne kategorie grzeszników i ci rzecznicy w zależności od tego do której kategorii należeli no to w takiej odległości z Wood centrum sprawowania celebracji musieli się znajdować się i musieli albo siedzieć stać leżeć krzyżem płakać śmiać się za to bardzo fascynujące istotnie las w Katyniu kategorie grzeszników tt rodziny jest tak były ściśle zdeterminowany i określone również z Dallas zależały od pewnych lokalnych tradycji kościelnych natomiast istotnie ten emeryt pojednania był dość długotrwały był Ernst and coś się uciążliwy znowu pojawia nam się pytanie czy wszyscy mieli na to ochotę prawda, kiedy można było np. znaleźć jakąś drogę nie wiem na skróty tak w 3 lat w tamtych czasach taka droga na Todd dotyczyła oczywiście osób piekielnie zamożnych można było ufundować opactwo i po śmierci powierzyć modlitwa mnichów dać się tam złożyć nie oni załatwią sprawy z panem Bogiem natomiast w istocie rzeczy nad też tu porządki były w nie tylko liczne, ale również można z dzisiejszego punktu widzenia jest, że właśnie ludzkie natomiast wynikało to z rozdzielenia tego, o czym mówiliśmy na początku stać wyznania win albo jawności tej firmy często bite grzesznicy publiczni i jej odpuszczenie, a więc to spowiedź jako pewien proces wyjścia i dojścia roszczenia za zaciął się rozciągać w czasie i w tym momencie wkroczyła na nowe pojęcie nowe zjawisko, czyli pokuta coś co stało się jakimś takim, a zatem Ewangelii, gdy ludzie uwierzyli, że przez własny wysiłek własną właśnie na jakieś takie czynne zaangażowanie ascetyczne dobrowolny bądź narzucone w przypadku grzeszników będą w stanie przekonać pana Boga, że zasługują na to łaska, jaką jest odpuszczenie grzechów przebaczenie i wtedy po po 1500 latach historii kościoła łacińskiego przychodzi Luter mówi się niestety, ale w ogóle nie zasługujemy na łaskę Bożą nie jesteśmy w stanie sobie jej nabyć nie tylko za pieniądze przez odpusty, ale również żadnym naszym wysiłkiem nie pozyskamy łaskawość Boga Amona jest po prostu dana udzielona i koniec 2 i ta jest pewien takim Promień światła, a 1 i z drugiej strony mnogość taka rada radosna nowina przypomnienie światu chrześcijańskiemu, że właściwie czas sobie właśnie przypomnieć tą tą ewangeliczną zasadę, że grzech jest z zbawienne zdaniem za nic, a poza tym powiada, że sakramentów jest zbyt wiele, a poza tym wydłuży sakramentów jest wiele natomiast proszę proszę zobaczyć jesteśmy przy spowiedzi, że pierwszy gościł zróbcie pierwszy kościół kościół reformujących się młody kościół el ni odrzucił ten sakrament powiedzmy sobie w, do których jesteśmy przyzwyczajeni tak naprawdę Piotr Lombard skodyfikował 12 wieku się z sakramentów świętych to była liczba przez niego w jakiś sposób uzasadniona natomiast wynikająca oczywiście z praktyki kościelnej natomiast Luter stwierdził, że sakrament z to jest przede wszystkim coś co ustanowił sam Chrystus małżeństwa przecież i ustanowił prawna ludzie się, że nimi przed Chrystusem nam się żenić po Chrystusie, ale z ustanowienia Chrystusa jest wciąż coś wynikać musi wynikać jakaś obietnica zbawienia prawda ona wynika z chrztu na pewno wieczerzy Pańskiej na jej teologowie szesnastowieczny, zwłaszcza drugi reformator Filip Melanchton to już expressis verbis mówił, że spowiedź jest trzecim Sakramentem i tak taki katalog sakramentów kościoła widzimy np. na nastawie ołtarza owej kościoła Mariackiego w Wittenberdze tak to mamy chrzest wieczerzę pańską i spowiedź oczywiście już pod koniec wieku szesnastego ewangelicy z odszedł od tej od tej idei w, dlaczego odszedł na grunt przede wszystkim jeśli wrócimy do Świętego Hieronima, który mówił, że się pokutę to jest ta druga deska ratunku po katastrofie morskiej, tak więc cieszyłem rozbił się ten mój okręg chrztu, a jeszcze łapie jeszcze tej ostatniej deski ratunku Lendzion to luteranie z najnowszą startowali z tego statku, jakim jest chrzest nic w stanie nie jest rozbić tak jak powiada Paweł Apostoł nic nas nie jest w stanie oddzielić od Chrystusa chrzest, który się dokonał i ta obietnica zbawienia jest nadal aktualna w związku z tym spowiedź straciła, jakby aktualność sakramentalne natomiast straciła aktualności jako sposób przygotowania np. wiernych do wieczerzy Pańskiej dalej sprawowana była sprawowana w kościele pod samą właściwie początku powiem więcej, o ile praktyka spowiedzi dnia utarło się, że luteranie mają spowiedź tylko i właśnie zbiorową jest prawdą ktoś chce odbyć spowiedź indywidualną może iść do księdza się spowiadać to sam Marcin Luter do końca życia spowiadał się to bardzo regularnie są proboszczowi Witold Orski mówi to co 2 tygodnie także ogromnie sobie ceni ten kontakt ze spowiednikiem i wspomina że, gdyby nie ten wspaniały dar no to pewnie już tego dawno diabeł zadusić ta aprobować Tender i kościoła w Wittenberdze, jeżeli dobrze pamięta to te drzwi są tak dość poważnie ukute tak, a co sądzi kościoła Zamkowego, a tak są poważnie kuce natomiast ja mówię o kościele farnym Mariackim w mieście, ale współpraca do pytania do 2 konkursie Fireball rozumiem, że taka jak dotąd dobrze zaś, że ten pan mówi się, bo w przyszłym roku będziemy obchodzili wielkie święto rocznice my właśnie przybicia w cudzysłowie lub bez jasne tezy przez Marcina Lutra do drzwi do drzwi na trudności przebija ich do takich właśnie od drzwi na pewno się nie da nic przybić, ponieważ tam zrobiono specjalne blachy, na których te tezy zostały jakieś tam wytłoczone wygrawerowane 3 czy jakiś inny sposób oddane pół przestrzennie i nabite właśnie na skrzydła o drzwi wejściowych i i bez wody ciekawa ciekawa kontrowersja naukowa czy on istotnie przyszedł i przybił pamiętajmy, że dla nas dziś tak jak to się kojarzy raczej z wandalizmem mi to takiego człowieka przyjechał z dniem straż miejska i policja i wylądował na dołku natomiast istotnie przez ZUS 16 wieku drzwi to było po prostu takie medium taki rodzaj Okrąglaka, do którego każdy przybijał, lecz przyczepiał ważną informację prawda to mogły być tez akademickie Kalety mogły być również nie wiem, jaki jest jakaś prośba o pomoc w znalezieniu zwierzaka, który nam się urwał, a znajdziesz tam po galopował natomiast jest rzeczą znamienną, że tezy powstał w środowisku akademickim i widział ostatnio takiego mama zabawnego wstęp studenci przed drzwiami mówi Tamborski nie namówi do drugiego z ECS nie wiem, ale celujemy w bardzo być może, że właśnie nie tylko mnie nie do ksero, ale jednak ten wynalazek druku i powielenie tego na papierze dzięki temu osiągnięciu prawda cywilizacyjnym jak i jakim było wynalezienie Trzcianki ruchomej sprawiło, że powstał ten ferment anyż upowszechniły, ale i oni i hula-hoop jest z kolarze po prostu je rozpowszechnić nie tylko na swoim Uniwersytecie, ale roznieśli też po całych ówczesnych Niemczech, ale skoro mamy coś co się z organizmem nieprawidłowego dzieje no to trzeba zaaplikować lekarstwo i sobór trydencki wydawało się być odpowiedzią na ten organizm, który nagle został objęty gorączką i Pomorza soborze trydenckim i o tym co co dalej bym to powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1140 za kilka minut państwo moim gościem jest dr Paweł Matwiejczuk historyk i teolog luterański państwowe muzeum Etnograficzne w Warszawie Bydgoszczy jest autorem książki spowiedź historia w świetle ksiąg wyznaniowych kościoła luterańskiego książka wydana przez wydawnictwo Deaton bardzo interesująca polecam państwu, którzy interesują się historią spowiedzi albo historią spowiedzi w świetle ksiąg wyznaniowych kościoła luterańskiego w informacji już za kilka minut o godzinie 1140 po informacjach wracamy do programu Owczarek od tych Cezary łasiczka program Owczarek studio dr Paweł Matwiejczuk historyk i teolog luterański państwowe muzeum Etnograficzne w Warszawie goście z autorem książki spowiedź jej historia się tak się wyznaniowych kościoła luterańskiego książka wydana przez wydawnictwo Neri to one przypomnę jutro 470 rocznica śmierci Marcina Lutra w przed informacjami właśnie klub króciutkie wspomnienie o soborze trydenckim lektury to miał być z dużym lekarstwem na reformację na tak tańczy dla kogoś tak robiono dla od tej pory możemy właściwie chyba zaczynać używać pełno prawnie taki dowóz lamp sformułowania kościół rzymskokatolicki kościół rzymskokatolicki jest właśnie kościół po soborze trydenckim drewna do Soboru trydenckiego czystość łaciński tak można było spokojnie mówić i tak go traktować na pewno dla tego kościoła sobór był pewnego rodzaju nazwijmy to lekarstwami wybawieniem do precyzowania doktrynę w tym również doktrynę sakramentalnym pozostaną przy tradycyjnym podziale na 7 sakramentów i pozostawiono w pełni w całej pełni dyscyplinę oraz odpowiednio, a więc stąd konieczność zeznania na spowiedzi wszystkich grzechów, jakie pamiętamy o odprawienie pokuty no i oczywiście uzyskania rozgrzeszenia i piątą poprawkę do konstytucji obowiązuje on obowiązywać od PL konstytucji natomiast oczywiście sobór nie było żadnego rodzaju w żaden sposób w bez limitu lekarstwem jest był elementem wrażeń dla obozu reformacji Wolf lub już 1530 szóstym 3007 . roku luteranie z w Niemczech na właściwie można powiedzieć rozchodzą się z kościołem rzymskim do tego stopnia, że mimo jakiś tam projektów planów zaproszenia na planowanej sobór do Mantui na 1537 już właściwie tej ochoty na współuczestnictwo nie ma ten kościół idzie swoją swoim własnym swą własną drogą swoją własną w swoim własnym pomysłem na m. in. również właśnie na spowiedź jako zdecydowanie lżejszą dyscyplinę kościelną co nie znaczy, że nowy Ford zdecydowano się na jakość ta pobłażliwość prawda jeśli jesteśmy przy tzw. władzy kluczy, a w kościele luterańskim jest to właśnie bardzo głęboko związane z rozgrzesza niem, a więc wiązaniami rozwiązywaniem winny no to o przypomniano, że nie istnieje coś takiego jak wielka ekskomunika taka papieska tak to skarpetki ten obóz papieskimi znienawidzonej to u nas istnieje wprawdzie ekskomunika szesnastym wieku, ale z nimi małą ekskomuniką okres wystarczająco wielka, aby odsunąć kogoś n p . od partycypacji wieczerzy Pańskiej wspólnoty wiernych tak aż do czasu, kiedy ciśnienie poprawi nie poprawi czyli, czyli właściwie słowo poprawa jest w jest złym słowem czym jest nawrócenie dla luteran Nina i o czym przypomina Luter, że to jest tak naprawdę metanol, a więc odmiana myślenia przede wszystkim zmiana punktu widzenia zmiana postrzegania siebie świata swojego bytowania w świecie i stosunku swojego własnego do pana Boga jest początek pokuty w taki prawdziwej pokuty właśnie i obejrzenie siebie odmiana właśnie owego myślenia to metan moja on od wymieniania się w umyśle w duszy wejście na zupełnie inną drogę życia chrześcijańskiego przede wszystkim, czyli ich mamy do czynienia, gdy bez przerzucenie tego ciężaru zrobienia coś z pewnymi PSL pewnym postoje z pewnym wspólną działalnością ale gdy przez tego, który trochę ze zboczy tai-chi to on ma się zająć przemyślenie z korygowaniem, jakby przed przepracowaniem tego co się stało zamiast właściwie tak trochę do przejścia przez po pełnym ceremoniałem, które miałyby być lekarstwem walczyli mówimy dobra to nie jest tak, że musi coś tam odmawia czy musisz coś tam wyznawać czy nie wyznawać komuś jeszcze innemu, kto teraz mówi Okaj albo nie odklei albo w zależności od tego właśnie przy okazji poznają różne różnego rodzaju wartości czy też kategorii przewinienia była też przepisy o przypisywana pokuta poznały różnego rodzaju księgi pokutne, które mówiły, a jeżeli jesteś taki, a zrobiłeś to ono to, gdyby odpłatną będzie to, ale dość czasu od pół, czyli o zamożności od stanu od tego czy mieliśmy do czynienia z osobą duchowną czy nie i jakich okolicznościach przeciwko komu było to przewinienie no to teraz taka odpłatna jest charakterystyczną rzeczą, że luteranizmu nie zna pojęcia na grzech ciężki lekki każdy grzech grzech jest jakby takim atakom takim samym uchybieniem celów naszym życiu i nie ma sensu go kategoryzacji można, więc z in w związku z tym też luteranizm nie ma grzechu nie odpuszcza rolnego ani nie ma takich rezerwacji, jakie wypracował sobie przez wieki kościół rzymskokatolicki, gdzie są np. kategorię grzechu zastrzeżone do odpuszczenia dla biskupa diecezjalnego albo powierza im papieża, a przykład aborcja jest zastrzeżona z reguły dla biskupa są niektóre zakony osoby, które mogą, ale to jest jakby władza delegowana z góry na dół one mogą takie osoby rozgrzeszyć niewiasty z rynku na pobicie papier przed pobiciem biskup mgr. Płatek, ale Jeż i kiedy jeszcze metropolitą chyba był kardynał Macharski to sobie zastrzegł on pobicie rodzica przez dziecko to chodziło krewkich górali, którzy jak się napili się łomotanie ile Wlazło hale i na takich takich właśnie rezerwacji zastrzeżeń nie ma po prostu w kościele luterańskim każdy ksiądz może odpuścić każdy grzech, tym bardziej że właśnie wynika to z faktu, że nie ma tych grzechów ciężkich lekkich, a wszystkie są można powiedzieć jednakowo ważne na moc Boża, która się objawia w proklamacji rozgrzeszenia działa skutecznie na każdy możliwy w grze nosi pozostaje teraz byłem w problem relacji pomiędzy obecnymi także rzecznikiem grzechem i absolutem TFI teraz czy ta relacja powinna być relacją bezpośrednią czy za pośredniczy ono czy potrzeba w tej komunikacji jeszcze osób trzecich zależy przyznam szczerze, że naprawdę wszystko wszystko zależy od, a przede wszystkim sposobu w jaki ten grzech został popełniony myślę że rzeczywiście odbiegamy od treści książki to co jakiś tam moje indywidualne przemyślenia natomiast wyobraźmy sobie sytuację, że kogoś skrzywdziłem i nie pojedna się z nim idę ubiegać się rozgrzeszeni, które na pewno dostanę w kościele w ramach ceremonii tak czy czułbym się rozgrzeszony może i tak, ale 33 czy jest tam do końca w porządku na pewno nie WB wydaje mi się, że najpierw trzeba się pojednać się z tym kogoś krzywdził przepracować całą tę sytuację, a dopiero później szukać to właśnie tego odpuszczenia formalnoprawne w Legnicy i mówią formalno prawnym może nazwijmy je bardziej ceremonialnym o ceremonialne i formy w UE, która będzie tylko finałem tego co się już za dzień między nami, w czym jak będą partycypować będzie sam pan Bóg tak boleśnie skrzywdzony nie odpuści już odpuścił mi pan Bóg tak też fakt podejść z czystym trzeźwość jest czystym sumieniem z lekkim żalem serca, że kogoś skrzywdziłem do do spowiedzi apotem lubi brać udział w wieczerzy Pańskiej natomiast istotnie jest także dno czasami nie ma tej możliwości prawo do skorzystania ze posługi księdza ani tutaj nawet kościół rzymskokatolicki stoi sobie z tym radzi inżynier zaleca pewne formy to się zdaje się nazywa żal doskonałym wtedy jest możliwość pojednania z panem Bogiem co jest myślę, że w każdej próbce za każdym razem jak rozmawiam modlitwę pańską prosimy odpuść nam i my odpuszczamy dokonujemy wewnętrznej spowiedzi uroczyście w 3 okazji, gdyby pośrednika w tej w tej relacji pojawia się pytanie przygotowania tego pośrednika historycznie przychodzi już dziś w 2 SA sprawa, ale co w PiS, że chętnych np. w gminie Kleszczów w antidotum nie ma myślę, że zdecydowanie gorzej jest, kiedy jest właśnie Rydz spowiedzi usznej i wtedy taki nieprzygotowany człowiek wyrządzi emitentowi więcej krzywdy niż w momencie, kiedy posługiwać się będziemy tam spowiedzi zbiorowej a kto jest natomiast nam wówczas powierzyć takiej taktyki dowcip, w którym powiedział ksiądz katolicki kiedyś, którzy w doktrynie rzymskokatolickie trzeba podać liczbę grzechu ciężkiego podobno w doktrynie ewangelickie siedzieć spóźnić, a nawet wyznawać wszystkich grzechów, że te, które nas obciążają wyznajemy i te, które pamiętamy wyznajemy, a nie trzeba na pewno robić jakiś tam kategorii i Buchalteria na jej ów ksiądz przemilcza nazwiskom bardzo znany i ceniony inicjały, chociaż nie w mówi tak mi przychodzi facet do spowiedzi i mówi przysięga zabiłem ojca ile razy w rękach to jest to jest jakby próba takiego ruchu humorystycznych humorystycznych odpowiedzi na pańskie pytanie panie redaktorze stać coś zrobić człowiek przygotowany tak, ale widzi pewną instrukcję, którą ma z kół Niewiem gdzieś tam pod koniec seminarium, a nie dostrzega w tym momencie akurat na w wyjątkowo do dramatu w, a nie miejsce, żeby bardziej metafizyczne dowcip z tego tak sobie myślę, że są już taką wersję przychodzi facet do spowiedzi i mówi tworzy się za zabiłem kota, o ile razy ile razy 2 k lub zabić teraz wzrośnie ten paradoks niestety, ale w w Polsce są tak od słów jeśli możemy zrobić podsumowanie rytów spowiednik była masa proszę sobie wyobrazić np. spowiedź rycerski, o której pisze w swojej pracy w swojej książce, gdzie mamy przypadek postrzelenia cięcia chłopskiego na polowaniu kilku nie ma księdza, a książę Ernest wyznaje swoje grzechy to czas temu Dietmar tak w kronice w Wilanowie, choć to się zgromadzić, ale wybieram tego rycerza, żeby o nim wszystkim wyznaje wg opisu słynnego niemieckiego kronikarza swoje grzechy i wiele się rumienić jak biskupów lepiej się rumienić za życia niż potem się rumienić gdzieś tam przed Stwórcą uznałbym to w wieku Natan dziesiątym prawda jako pełnoprawną spowiedź pełnoprawny wygnańcy więcej on po tej sytuacji jeszcze czy po tej sytuacji żyje jeszcze 2 dni nic nie wspomina czy jakaś przepraszam poszedł do poprawki nie on tam zarządził majątkiem kazał się pochować żonę prosił, żeby zamożni wychodzi, że wyszła za mąż i badaczy raz cesarzową umarła natomiast, ale i to cóż możemy powiedzieć drogę do nieba na skrócenie to jakby zrealizowała się ta idea, o których mówiliśmy na początku tak jedni drugim wyznawać swojej winy odszedł usprawiedliwiony stwierdza biskup bardzo dziękuję dr Paweł Matwiejczuk historyk i teolog luterański państwowe muzeum Etnograficzne w Warszawie był państwa moim gościem podaliśmy m. in . o książce spowiedź i historia w świetle ksiąg wyznaniowych kościoła luterańskiego wydawnictwo Lelito dziękuję bardzo panie doktorze dziękujemy z informacji za 3 minut o godzinie dwunasty po informacjach wracamy do programu owca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA