REKLAMA

Paweł Brożyński o książce, albumie „Atlas obrazów Mnemosyne” Aby'ego Warburga

Kultura Osobista
Data emisji:
2016-02-23 17:40
Audycja:
Czas trwania:
11:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Łukasz Wojtusik w zastępstwie Patrycji Wanat programu kultura osobista na antenie Radia TOK FM dzień dobry na krakowskim studio Paweł Mroziński współ autor tłumaczenia to bardzo ciekawych publikacji od razu dodam, że drugim tłumaczy Tomasz miasto Małgorzata Jędrzejczyk, którą serdecznie pozdrawiam aktualnie sieć ponoć w Berlinie wydawnictwo, które powiemy ukazało się nakładem Narodowego centrum kultury przedziwna to rzecz Atlas obrazów my możemy, aby Rozwiń » Warburg, czyli Abraham jest, aby Warburg pochodził z takim już dosyć mocno zasymilowanej żydowskiej rodziny hamburski bankierów, która na przestrzeni właściwie odpowiedź od drugiej połowy osiemnastego wieku Dodon do tego okresu przełomu wieku dziewiętnastego dwudziestego nimi niesamowicie się wzbogaciła się u progu dwudziestego wieku była bardzo zamożną taką wręcz Patrycjusz łaską rodziną co pozwoliło Warburg Gowina prowadzenia nieskrępowanych badań w ogóle objęte taką sytuację życiową, który mógł po prostu poświęcić się w zupełności badaniom rozwojowi własnych zainteresowań pod licznym podróżom prowadzeniu książek reprodukcji dzieł sztuki no właśnie on by podróżował m. in . do Meksyku i tam przyglądał się rytuału i odkrył, że można szukać wspólnych elementów dla portu godności człowieka jako takiej oto jest bardzo ważny moment jeszcze koniec dziewiętnastego wieku bardzo ważny moment w jego życiu, kiedy przy okazji rodzinnego ślubu jednocześnie próby takiej ekonomicznej ekspansji właśnie w imię interesów rodzinnych do Stanów zjednoczonych Barbórki jedzie na, aby Warburg jedzie właśnie na Pogranicze Meksyku Stanów zjednoczonych tam jest zafascynowany rytuałem węża i Indian z pogranicza obu krajów moment tego wyjazdu jest o tyle ważne, że pozwala w budowie uchwycić taki moment, kiedy kultura w jeszcze stosunkowo dosyć prymitywnej formie istnieje równolegle z kulturą, która już znacznie bardziej rozwinięte czy z tą kulturą n p . w północnej Ameryki albo albo Europy i zestawić pewne pewne schematy pewne pewne Formuły pokazać pewien biegły takie bram pewne brakujące ogniwo w łańcuchu rozwoju historii natomiast do samego opisu tego tego tego zjawiska zjawiska w postaci publikacji, a właściwie wykładów Warburg powraca dopiero 20 lat później zaczyna na napad na początku lat na początku lat dwudziestych to co też jest bardzo wciąż jest toczy przed wizytą w szpitalu psychiatrycznym to jest w końcówka tego pobytu jednocześnie opracowanie wykładu dotyczącego rytuał węża miało stanowić siłę i by warunek, dzięki któremu Warbud miał zostać wypuszczony ze szpitala w możliwości wyboru możliwości przeprowadzenia jakiegoś dłuższego wywodu utrzymania koncentracji i jest stworzenia jakiejś klarownej racjonalny wypowiedzi miała być, jakby świadectwem tego, że Warburg już osiągnął taki poziom zdrowa psychicznego, który w, który pozwala mu w dno jak by wyjść właśnie go do tego świata poza kliniką on ukuł taką tezę, że człowiek pierwotny swoje lęki oswajają przez stworzenie w obrazie modemów jest autorem takiego sformułowania ty żyjesz, ale nic nie zrobisz tak to znaczy dzięki temu oswajamy to i on szukał elementów wspólnych w kulturze, czyli takiej pamięci kolektywnej pamięci kolektywnej tak tutaj trzeba zaznaczyć, że pomimo takich tras kulturowe zainteresowań Warburga, które szczególnie można wiązać z podróżą na na pograniczu pogranicza Meksyku Stanów zjednoczonych to mimo wszystko tym głównym punktem odniesienia dla Warburga była kultura Europejska albo w tym lepiej kultura basenu morza Śródziemnego co oznacza również Azję mniejszą i północną Afrykę, niemniej jednak właśnie psy chociażby przykład podróży do Giodo do północnej Ameryki jest świadectwem tego że, że próbował znaleźć również pewną bardziej uniwersalną płaszczyznę rozumienia kultury, gdy 1 cywilizacji rytuału i pewnych procesów antropologicznych miłość jak powstał sam Atlas, bo finalnie powstało 66 poprawki nie da się na dachach plansz z podpisami do reprodukcji różnych działek zabranych tematycznie albo motywami to jest wydanie to co ma o czym rozmawiamy czy Lotos bez dna można tu z wydania 1 z tych seria sali były Serie były 3 i warto może wspomnieć o tym, że Warburg przez wiele lat, zanim zaczął prace nad tym co dzisiaj uznajemy za Atlas przez wiele lat przygotowywał wystawy w podobnej postaci to znaczy w da nam na różnego rodzaju tablicach gromadził reprodukcje jedno z takich pierwszy występ gości pierwszą tego typu wystawą była wystawa dotycząca dilera, która odbyła się w Hamburgu w 1905 roku później takich kolejnych wysta w było więcej oprócz tablic czy poza poza tymi tablicami tworzonymi dane na potrzeby na potrzeby wysta w w pewnym momencie Warbud zaczął pracować nad konkretną publikację, która miała ilustrować właśnie te główne motywy tkwiące jego zdaniem z pamięci kolektywnej przede wszystkim Europejczyka wszystkie te elementy miały być jak byś mógł gromadzić wokół pojęcia na mozolne, czyli pamięci kolektywnej, ale pamiętajmy że, że imienne Muzy na, czyli imienia greckiej bogini jest czymś znacznie więcej niż tylko jakby pewnym symbolem symbolem pamięci Nemo z synem po pierwsze, była matką 9 Muz, a więc możemy sobie od razu powiedzieć, że można to również jak matka wszelkich sztuk wszelkiego itd kreatywnej twórczości człowieka uczciwości można być cała twórczość ludzka w ten sposób mitologiczne wypływa od od od dna można im można również była przypisywana również w ogóle stworzenie języka nadanie, jakby języka człowiekowi stąd na tych planszach trochę obserwujemy taką dywagacje elementów motywów i właśnie takiego języka, bo sztuki albo symbolu jak najbardziej w ogóle teoria symbolu z pewnością była bardzo ważna dla Warburga i problem symbolu symboli z racji tworzenia wyobrażenia symbolicznego 7 głównych problemów, które w ogóle dotyczą myśli mściwa bólu bez wątpienia, przyglądając się tym pracom jutro czytaj w Salzburgu EUR to co mnie zdumiało żonie tak nazywany jest historykiem sztuki, ale ułożenie poszczególnych elementów na tych plażach nie słychać charakterystyczne dla takiego zapalonego ogarniętego obsesją kolekcjonera historyka sztuki to na pewno tak jak wspominałem na początku Warburg przez to, że to, że pochodził z niezwykle majętny rodzinne oczywiście również ze względu na jego na jego pewną pewien specyficzny rys charakterologiczne z 1 strony mógł się pozwolić na funkcjonowanie poza środowiskiem Street akademickim z drugiej strony właśnie, jakby w ogóle stronił od od od takiego środowiska stricte akademickiego co prawda Fed będzie prowadził zajęcia na Uniwersytecie w Hamburgu, niemniej jednak jedno to był bardzo taką osobną postacią właśnie kolekcjonerem również znawców takim dziewiętnastowiecznym sensie, czyli osobą, która doradza na rynku kolekcjonerskim sama gromadzi różne zbiory przede wszystkim przede wszystkim reprodukcje, które wtedy Bulls swego rodzaju gratką i c i cały czas pewną nowością jednak w ciszy w czasach to jest coś zupełnie oczywistego, że rzecz, że możemy znaleźć właściwie reprodukcje niemalże każdego dzieła sztuki w ciągu kilku sekund za czasów wartburga, czyli na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku zdobycie reprodukcji np. jakiegoś obrazu, bo fresków znajdujących się w PUP w północnych Alp wpół do południowych Włoszech w Hamburgu, jakby sprowadzenie tej tej tezy tych tego typu reprodukcji do Hamburga czasem mogło się wiązać z tygodniami oczekiwani wysokimi kosztami tak dalej wieża zauroczył, by go widok witryny internetowej i wyszukiwarka Google Drive która, kiedy dasz grafikę w zasadzie pokazuje wszystko co oczywiście na chybił trafił co jest związane z tematem musimy sobie uświadomić to były zupełnie inne czasy pod tym względem i Warbud wiele wysiłku i też olbrzymie pieniądze włożył w gromadzenie tych ilustracji reprodukcji, które stały się podstawą do tworzenia psy w do stworzenia wszystkich 3 serii tablice po to, wydanie, które w tym będzie ukazuje się po polsku również do wydania w innych językach oparte są na trzeciej serii, które są uważane za taką najbardziej kom plus jedno, chociaż cały czas musimy pamiętać, że w Atlas nigdy nie zostały ukończone i właściwie to co to co bierzemy się do ręki należy cały czas traktować jako pewien pełną dokumentację i etapu pracy, a nie skończone dzieło, czyli można powiedzieć trochę wbre w idei samego sformułowania takie dzieło otwarte cały czas nie tylko przez nie zakończono kolekcja także, by przez formę, bo tak naprawdę sami coś do określonych wart to cały czas pamiętać też o tym, że rzecz, że tablice powstało finalnie 66 podczas gdy numeracja dochodzi do tablicy siedemdziesiąty dziewiąty, a więc są pewne luki ale jakby w nawet pewnej kolejności w kolejności tablic możemy spekulować co tam mogło się pojawić, ale tak naprawdę tego nie wiemy i to pozostaje zagadką, a poza tym to, o czym mówisz, a propos otwartości działa to to niezwykle ważnym faktem dotyczącym czasu jest to że, że w samym tablice miał towarzyszyć bardzo bogaty komentarz 1 lub 2 tomy tekstu nowa żyć bez komentarza się stało po prostu nie powstał po prostu nie powstał ze względu na to, że wasz Bóg w baszcie dosyć zaskakujących okolicznościach zmarł w 1929 roku cały czas intensywnie pracując nad atlasem w pewnej fragmentaryczne i formie komentarz stanowią podpisy podpisy do niektórych tablic, bo niektóre z nich i lustracji, które są bardzo enigmatyczne przez to co jakiś równoważnik zdania czasami pojedyncze hasła tytuły, ale w tym wydaniu są wyróżnione także można oddzielić od od podpisu, które później zostały dodane przy współcześnie przez redaktorów i oczywiście 1 z elementów również tego komentarza sprowadzenie na samym początku równie enigmatyczne również z również zredagowane po śmierci wartburga przez Piotra Bieńki Erste Group licha, ale z pewnością, gdyby nigdy, gdyby ten komentarz powstał to moglibyśmy nad na temat do czasu powiedzieć znacznie znacznie więcej albo może nie nie tyle znacznie więcej, ale mogliby się powiedzieć coś co mogłoby eksportować faktycznie precyzyjnie TOK myślenia wartburga na temat poszczególnych przejść pomiędzy ilustracjami na temat kolejności tablic tym będzie tu wszystko jest polem do dołu do tworzenia kolejnych narracji interpretacji, których czasami może nawet zbyt wiele czasem być może one wprowadzają pewien rodzaj chaosu, niemniej jednak mimo wszystko na los jest cieszyć że, że przez ostatnie lata na NIP nazwisko wartburga robi wielką karierę i mamy coraz większe zainteresowanie powoli, który dociera również do Polski, a dla obrazów możemy to publikacja przetłumaczona przez Pawła Burzyńskiego, który był moim gościem bardzo dziękuję dziękuję spółką matką jest Małgorzata Jędrzejczyk które, a co z rozmów na mozolne wydało narodowe centrum kultury w czwartek w bunkrze sztuki w Krakowie 18 i spotkanie poświęcone temu okresowi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA