REKLAMA

Marta Abramowicz o swojej książce "Zakonnice odchodzą po cichu"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-02-26 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn kobiecy eter przy mikrofonie Hanna Zielińska, a na miejscu jest już nasz gość Marta Abramowicz dobry wieczór w dobry wieczór socjolożka dziennikarka psycholożka i autorka książki, której robi się coraz głośniej, a i tak już jest naprawdę całkiem głośno na książki, która leży tutaj przed nami na biurku w studiu zakonnice odchodzą po cichu wymowna symboliczną okładka być może państwo słyszeli o tej pozycji wydanych przez wydawnictwo krytyki Rozwiń » politycznej książka będąca zbiorem reportaży historii osobistych opowieści kobiet, które zdecydowały się na życie zakonne i z różnych powodów prędzej lub później to życie porzuciły pojawia pojawia się mnóstwo mnóstwo recenzji mnóstwo odniesienie do tej książki w mediach w internecie pojawiają się również zarzut nie wiem czy amisze spotkałam ich cena bieżąca jest w stanie na bieżąco inne sporo głosów powiedziałbym to nie ulgi, że no wreszcie wreszcie ktoś się tym zajął wreszcie ktoś nie poddał po pierwszych miesiącach nieudanych prób skontaktowania się z byłymi zakonnicami zawsze są ogromne, ale mówiąc o w tej władzy tam też niechętny co ciekawe są głosami osób, które nie czytały książki i namawiają, żeby najlepiej nie czyta no tak Natolin to ma być, a nawet tez i ciekawej typowe zarazem w dno książka jest odbierana krótko mówiąc o atak na kościół w myśl w niewiedzy duchowny odwiedzi aż takich aż takich szerokich planów pani nie miała planów takich nie miał miasta ich słów nie słyszałam jeszcze natomiast oczywiście słyszałam wyczytałam, że tak czytałam, że może prymitywne prymitywne mi w ręce zakonnik opisuje w ten obraz jest taki prymitywny, chociaż zupełnie jakoś nie mogę się z tym zgodzić, bo moje bohaterki też były przecież zakonnicami i w jedno tutaj zupełnie są jak daleki od OTL jakiegokolwiek prymitywizm dobrej myśli, że każdy, kto przeczyta te historie to zobaczy mnie są też zarzuty, że my w UE, że książka jest na pewno tanią sensacją w alei co ciekawe te zarzuty były również, zanim zacząłem ją w Gryficach, zanim cokolwiek powstało jak tylko zaczął je tylko zbieram informacje to część osób też moich też były zakonnik odmówiłem, bo myślała o Bogu mówiła to będzie tanie zastanawiam i że nikt ich własne Boliwia czy rzeczywiście ma na rynku medialnym właśnie tego typu wykorzystywania takich tam tylko ja nie wiem mogę coś co co to znaczy to tania sensacja i też o ochronie zdrowia drogą z VAT RR scentralizowanie zasadzono tu wiadomo tabloidy za akcję, tak więc to wydaje mi się z książką zupełnie tak także jest o tutaj jest jak bardzo szeroki weź głęboki portret kobiety, które odeszły z zakonu też mnie na nie, skupiając się tylko na tym zewnętrzną, czyli czy pchały ten habit czy mogły być musiały prosić o to podpaski, chociaż wytyczoną Garbacza zażalenie na szczegóły stewarda żona, czyniąc tak też szczegóły też tworzą życie zakonne, ale to, jakby to też jest taki jest takie rzeczy zewnętrzną one nie odeszły, dlatego że źle gumki do włosów nie mogły sobie kupić tak tanio dochodziło i też dalej jak ja mówię, że ona odeszły, bo w pewnym momencie utraciły poczucie sensu tego że, żeby dalej być w zakonie, bo mówiąc krótko nie mogły tam uczynić tego dobra, które chciały uczynić nie zakony jako struktura im umów uniemożliwiał no to pojawiają się takie głosy, a jeżeli nadano to był jakiś niedojrzały osoby w erze na pewno leży na wymianie to brzydkie kaczątka ten to po prostu czarna owca o tak media same czarne owce twardzieli zebrała je razem i usiłuje pokazać obraz pewnego zjawiska jednak rozwiązanie to zaraz jeszcze o tym jakie zbierałam, ale też, że teraz właśnie tej niedojrzałości i Neya tak trudno się zastanawiam i zostaną niektóre bohaterki odchodziły z depresją tak były nawet wykluczone z tego zakonu, bo miał do depresji, której nabawił się na skutek tej utraty sensu z kolei, aby umacnianie się, której zalecano mniej, ale o tym jakie zobaczą mi życie, jakie zobaczą to jak one musiały je zrekonstruować zupełnie na nowo ułożyć sobie z 1 strony relacji z Bogiem z drugiej życie codzienne on odchodził z zakonu niemający nic nie mają żadnych pieniędzy niemający, gdzie pójść mieszkanie rodzina czasem w ogóle nie wspierała przecież i one do życia odbudowały i one jakby przeszły tomu transformacji i jeszcze znalazł w sobie tyle siły i serca dla innych, że opiekują się tymi innym bezdomnym zwierzętami, że pomagają innym działają w różnych organizacjach mniej 1 z bohaterek jest rodzicem zastępczym dla swoich dzieci, więc na daleki jest to od 1 może o niedojrzałości to 1 rzecz druga rzecz też chce wyjaśnić to utrata sensu utrata sensu nie łączy się z utratą wiary w Boga i nie łączy się z utratą takiego poczucia sensu bycia w ogóle zakonnicą w ogóle w mojej bohaterki nie utraciły powołania większość z nich odchodzących wciąż chciała być zakonnicami wciąż mówiła, że czuje to powołanie na jakie spotykam je teraz są one mówią my czujemy, że mamy powołanie się natomiast one po prostu nie mogę tego powołania rozczarowanie instytucją po prostu tak, która powinna się, w którą uwierzyły też one tam będzie można pójść się nie pójść tą drogą, którą chciały pójść ale, ale to nie było możliwe w przypadku tej książki im wyjątkowo znaczące właśnie dlatego tematu już wieloznaczna inny błoto jak trudno było znaleźć bohaterki do rozmowy z pewnym opisuje pani w inny za swoje zdolności ślepe uliczki ani tu ani u byłych księży ani w zakonach absolutnie u socjologów wśród znajomych w krytyce politycznej ukazał się cukierków, kiedy opisuje pani właściwie jak trudno było jak przez właściwy miesiącami się przedzierała ani przez inne gęsto wina ludzi dziś jakiś ślad jakiś okruch jedne jakieś medium mylące tropy trudno było cokolwiek znaleźć mogą tego nie zdarzało się, że rozmawiała pani czy z byłym księdzem przez profesorem socjologii, którzy mówili oni tak to świetny temat, jakby dawno się za to zabrał, ale poległem tam po 5 miesiącach czy rację tak, bo po kilku miesiącach nieudanych trudna do odbijania się tak czy nawet na tak to do tych bohaterek tak to prawda to, chociaż ja byłem, zaczynając pisać to przede wszystkim w ogóle nie wiedziałam, że to jest temat tabu w mniej i czy nie należałoby się nim zajmować poczynił właśnie się nim z tego powodu nie zajęło podłogi nie wiedział, że będzie trudno im Heleny z zaczęło się od tego, że postanowią w obronie książkę szybko reportażu i Annie Magdalenie, których historia życia mnie zafascynowała one razem uciekły z z zakonu zdobył 16 lat temu on się zakochały w sobie w tym zakonie i w i żyją oraz rząd teraz z wiatrakami bibliotekarka mieszkają nad morzem nie opiekują się kotami, ale nie mają tak mają 10 kotów i 3 psy bezdomne zbierają z ulicy jeżdżą z nimi codziennie do weterynarza, bo wszystkie są chore psy są ustawione chciał specjalnie w wziąć do siebie stare psy, dlatego że nikt nie chce grać w starych psów, więc i dożyła tak historia taka nisza niszy w nich to znaczy kara ne byłych zakonnic, a do tego, by do tego właśnie homoseksualne, więc to się wydawało rzeczywiście wspaniała opowieść najdalej reportażach chodzi o rozwagę Tonsil podobało Syrię, ale spodobał się to też, bo nie jest ona żyją w taki sposób gry były one tak o UE mówią mi my chronimy życie, bo są jeszcze za bramkami i mają taki moim zdaniem głęboko humanistyczne ktoś mu powiedzieć chrześcijański stosunek do wszelkiego życia i to mnie zainteresowało życzą sobie myśleć późniejsze życie nie jest jakoś połączona z tą decyzją nie wpuszcza do zakonu, że być może, gdyby one pozostały w zakonie no co to mogłoby robić to samo tak naprawdę i co robią i zacząć zastanawiać jak to z NWR jest innymi osobami i duszno jak zbierałam dane, żeby mieć jakieś u tego reportażu okazało się, że tych danych nie ma takiego pani powiedziała jej nie zaczął szukać no i jak za sami szukać poznawać kolejne moje bohaterki Jon opowiadał mi historię tego co się dzieje w zakonach no to jak pomyślał sobie nie mogę tego tak zostawić o tym trzeba napisać mnie i taras nie należy do rodzinnej wywiera hałas będzie mowa w walkach, ale to jest także ja ich nie wybieram się zebrało ono wszystkich powiedział to samo i były było byłyby spotkam się jeszcze kilkoma, które były w zakonach swój nowicjat odbywały w zakonach francuskich bądź były we Francji i doświadczenia były zupełnie inne, ale ja sam się skupić na zgromadzeniach Polski bo gdybym miał jeszcze pisać o tych zagranicznych no to już w Lesznie Włochy i była taka jak cienka książeczka w Kobyłce działa, więc postanowiłem się skupić na tych innych na tych polskich i jest prawdą jest, że wiele z zakonnicami były zakonnik mi odmówiło, bo powiedziało, że to jest dla nich zbyt trudne doświadczenie, że jeszcze za wcześnie, że jeszcze za kilka lat to może coś powiedzą no szczęśliwie udało się zabrać 20 historia mam wrażenie że, aby właściwie każda z nich już bardzo wiele odsłania też sequel uchylanie takich za trzaśnięcie drzwi oczywiście ten, zanim one zostaną otwarte na oścież być może wiele lat minie, ale jednak dowiadujemy się bardzo bardzo dużo to jest też inny okazja minę do refleksji z dużego dystansu czy w ogóle jest zakon co my jako ludzi jako kultura wytworzyliśmy innej grupie ludzi i też co jest zapowiedzią przede wszystkim co wiemy o zakonach one okazuje się, że więcej wiemy o zakonach w średniowieczu niższy pod koniec dwudziestego wieku czy w 2001 . jak pani zauważa beton właściwie tylko akurat zakony żeńskie są pewnym wehikułem czasu, toteż w 1 wywiadów ani się perełki one także, o ile w zakonach męskich jakiś ów współcześnie nie inny występuje jakiś gruby dostosowania do warunków dzisiejszego świata czy technologicznych czy różnych innych społecznych również o tyle te zakony żeńskie są jakimś skansenem może nie średniowiecznym, ale jednak ta forma życia zakonnego kobieca nie przechodzi takie ewolucje z Monachium z tak moje bohaterki w wspomnieniach czy to opon opowieści moich bohaterek były dla mnie czymś takim nie mniej i jakie czytałam o latach pięćdziesiątych za RO tym jak zakonnice czuł się w latach pięćdziesiątych za granicą, czyli w stanach Zjednoczonych Kanadzie Wielkiej Brytanii to on to był właśnie takie opowieści jest to 4 jedno przyszło mi do głowy właśnie to porównanie natomiast jest także, że oczywiście na terminie zgromadzenia żeńskie one przynajmniej swoje konstytucje dostosowała dostosowują do do tych czasów współczesnych na konstytucję czy tekst regulamin wydany w takie regulaminy natomiast należy się zastanowić nad praktyką czy to jest także i jeśli zmienimy, jaki zapis to co rzeczywiście zacznie działać to wnętrze także ulegnie zmianie i to co jest dla mnie pytanie, bo z tego co mówią bohaterki, choć to mnie to te zmiany idą bardzo bardzo powoli w mym to jest kolejny kolejny wątek to już nam się my otwieramy idą zmiany powoli w zakonach żeńskich ME, ale też, by tutaj się wyłania wątek statusu kobiet w kościele, aby w ogóle pojawia się również czy w ogóle w naszej kulturze czy w patriarchalnej tak, ale w kościele to szczególnie ciekawe, bo ne, o ile w kulturze patriarchalnej status kobiety i jestem tłumaczone rzekomo obowiązkami kobiety wobec dziecka i dlatego nam ma być nieobecne w przestrzeni publicznej bez tak bardzo zajęta swoimi biologicznymi obowiązkami w sferze prywatnej o tyle w przypadku zakonów kobiecych, kiedy nie ma możliwości realizacji w macierzyństwie nadal to kobiety wręcz mają status to też pada w 1 z wywiadów z panią, chociaż to niech pani gust współczesnych niewolnic tak to są te, które obsługują księżom wybiorą tę bieliznę ewentualnie wagarują skarpetki wkręci Otóż to ewentualnie nazwę na zapleczu w cudzysłowie rzecz ujmując kościoła gdzieś mogą nam funkcjonować najniżej w hierarchii sprawdziła też pani ile w Melbourne kobiet zakonnicy lista obecnych na uczelniach jako wykładowczyni 69 księży jest 8810 innych wykładowców, a tutaj nie ma żadnego wytłumaczenia, że te zakonnice są zajęte ciąża mi reaktywacją porodami i wychowywaniem dzieci no tak dlatego musimy cofnąć się do przeszłości i przyjrzeć się jedno demo tym prawdziwym intencjom moim zdaniem to się łączy z władzą w tym systemem patriarchalnym w tym, że mężczyzna chciał chciał czy chce mieć władzę nad kobietami nad kobietą z UE, ponieważ jeśli zobaczymy zakon średniowieczny od średniowiecza mnie ustalono, że kobiety nie mogą funkcjonować samodzielnie Soły i prowadzić jakieś 10 w ogóle przebywać w samodzielnie niezależnie w świecie tylko muszą być zagrał wyłącznie nie mogą wychodzić muszą być zamknięte albo muszą mieć męża nie było nawet takie powiedzenie albo mąż albo mury jak dotąd były też takie czasy, kiedy czasami te mury wbrew pozorom był większą wolnością niż mąż w i tak się też mogło zdarzać i prawdę mówiąc to do dziewiętnastego wieku kobiety nie mogły decydować do końca dziewiętnastego wieku kobiety nie mogą samodzielnie o sobie decydować decydował mąż ojciec brat, ale nie kobieta stąd te zgromadzenia, które powstawały zgromadzenia czynne, o których jak pisze, które powstawały głównie w dziewiętnastym wieku one były tak naprawdę zakładane przez ówczesne feministki przez kobiety, które chciały być niezależne, które widziały problemy swojej epoki, czyli nimi biedne osoby potrzebujące pomocy chore no wtedy nie było takiego takiej opieki państwa jak teraz tylko musiały dorobić się je organizacje dobroczynne i właśnie te zakonnice, które wtedy zakładały zgromadzenia chciały pomóc i poświęcić się tej pracy i zakładał niezależne wzmacnia kościół na nie dosyć krzywo patrzył i nie chciał ich uznawać przez wiele wiele lat dopiero na początku dwudziestego wieku przypieczętowano oficjalnie powstanie tych zgromadzeń czynnych, a i tak przez kilkadziesiąt lat musiały zatwierdzać czekać na zatwierdzenie przez papieża w na swoich konstytucji w co się stało w takim razie dzisiaj te zakony wydają się karykaturą tych pięknych idei, o których pani mówi zakonnice to wielokrotnie się pojawia ten temat Ness z bólem znosiły takie sytuacje, kiedy odmawiano im niesienia pomocy, kiedy nawet siostra zakonna w na terenie 1 instytucji nie mogła być odwiedzana w momencie choroby, bo przyłożono się na to nie zgodziła nie mówiąc o innym wniesieniu siecią pomocy poza zakonem dyscyplina samotność rewizje brak prywatności belfrzy kontrola małostkowość ogromna Stangum kanał włosów słynna wraca, ale też takie decyzje niezwykle krzywdząca SB dotyczące np. możliwości edukacyjnych pojawia się inny przypadek kobiety zakonnicy, która ne po szkole podstawowej nie dostanie zgodę na dalszą edukację po szkole podstawowej trafia do zakonu i przepracował w Kórniku po prostu cała całe swoje życie a nawet gdyby któraś z zakonnic dostała zgodę na studia czy cieczy szkołę średnią, ale dziś w ośrodku studiów toteż, żeby siostra przełożona czy czy matka decyduje o kierunku tych drużyn tak to są historie moich bohaterek i teraz oczywiście powstaje pytanie znajdą one są powszechne na ile faktycznie nam one są z kilkunastu zgromadzeń mnie i kiedy zbieram materiały do książki pytałam to i o różnych znajomych, którzy znali zakonnicę sunnici mieli oni musieli z nich ust takie historie potem teraz przychodzi do mnie codziennie kilka kilkanaście maili od byłych zakonnic, które ja się, że lobbują za książkę w komentarzach pod artykułami w wspominając miał pani książce czy wręcz pod recenzjami co najmniej kilka znalazłam taki właśnie, żeby jak też dziękuje bałam 2 lata w zakonie wspaniale cieszył się, że ta książka teraz nagle się okazuje, że jednak jest przesądziło o tym, mówić całkiem sporo tych kobiet zabiera głos tak i ona do mnie piszą, że to jest prawda tam no czasem nie zgodzą się jakąś 1 małą rzeczą, bo mówią, że one miały swoje zakonie bieliznę Lohan jak pisze, że 1 z bohaterek minuta miała 1 Piszczek, więc jest, więc piszą do mnie i mówią, że już ta książka z bardzo ważna, że pokazuje to jak jest, że wreszcie ktoś dotknął tego tematu co mi pokazuje w NIK są też te 3 ostatnie napisały taki ksiądz terapeuta, który mówi, że także do niego przychodzi dużo dużo pacjentek zakonnic które, które mają depresję, więc psy na nie wydaje się, że dobro jednostkowe przypadki, że warto, by się pochylić zastanowić jak ta sytuacja w tych zakładach wygląda ich mam nadzieje nawet nie muszę powiedzieć co się działo się z tą Olech, która jest pewnym sekretarz z taką generalną konferencji wyższych przełożonych zgromadzeń żeńskich i rozmawiałyśmy o książce w erze i niejedno znalazłyśmy kilka punktów wspólnych rzecz, że faktycznie się takie rzeczy się dzieją to należy, ale była zaskoczona czy raczej po prostu to jest na to kiedy pewne sprawy wychodzą na światło dzienne w jedno razy była nie była zaskoczona to znaczy wie, że takie są takie sytuacje mają miejsce Znicz za nią mówić, ale z drugiej strony, bo też o tym, pisała, że na niej jej zdaniem NIK dzieje się to powszechnie no i tutaj jest pytanie na ile to się dzieje powszechnie mniej imam nadzieję, że jeżeli będzie możliwe GH czworga z konferencją i przełożony zastanowią się nad tym co co mogą zrobić, żeby do takich sytuacji dopuszczać faktycznie przyjrzą się czy takie sytuacje się nie dzieją się w szkole powiedziała nawet, że nie noś dobrze by było nad częścią przynajmniej tak miał się te punkty wspólne rzeczy się zastanowić, bo oboje szli z, bo jeśli faktycznie także jest w podróży posłuszeństwo tak nadużywane mnie czy, że te matki generalne są wybierane w taki sposób, że faktycznie siostry nie mają wpływu na na ich wybór to tak nie powinno się dziać się i in te sprawy nie są sprawami, które na Krymie warto się pochylić tutaj właściwie, by niektóre aspekty opowieściom bohaterek pani książki, gdy przypominają to co my odbiorcy generalnie mediów wiemy o sektach niestety plajta to zmowa milczenia wokół wokół tego tematu to, że tak trudno było pani dotrzeć się inne do bohaterek torze absolutnie my matki przełożono odmawiały anime informacji czy udzielenia wywiadu właściwy, tym bardziej tak naprawdę zaciekawia i zachęca do tego, żeby wpuścić tam trochę powietrza, bo tak jak pani być idea w założyciel skok im wspaniała tak niezależna inicjatywa kobiet zakonnic, które czuły misje, by pomagania niesienia pomocy poza po poza zakonem Targ w szczególnie 19 wieku bardzo łatwo sobie wyobrazić ile było grup potrzebujących w NHL teraz pytanie, bo faktycznie część tych rzeczy, które robiły siostry no to przejęło państwo więcej tak się stało np. we za granicą, że jest bardzo duży spadek powołań i jest coraz mniej zakonnic jest mało też, kto w szpitalu mówi siostra Maćka do pielęgniarki, a to przecież po tamtych czasach, kiedy szpitale były pełne właśnie zakonnicy, tak więc czasy się zmieniły i to jest też, ale też być może da się z pytaniem, w którym kierunku natomiast nie na jej są za wolnością wyboru to znaczy jeśli ktoś chciałby spędzić życie w ten sposób, że jest to on to oczywiście tylko to co mnie zastanowiło w tych historiach nad tą jest to, że dla mnie na to są historie o trudnych bolesnych doświadczeniach o utracie sensu w pewnym momencie i o takiej my no głębokiej głębokiej transformacji, którą musiał się przejść, żeby na nowo posklejać jak mówi 1 ze mnie z Dominikaną po mojej książce tamten moja książka to nie tylko mnie rozmowy z wyrytymi siostrami, ale też potem z zakonnikami z dominikanami m. in. z dalszy docieram do nielicznych artykułów opublikowanych przez obecność siostry czy czy to los jej profesor KUL -u w mniej inni i jest to znacznie więcej oczywiście niż tylko historie Rzeszów Stal opowiedzmy, by słuchaczom testy poznawcze też bardzo ciekawe jak takie odchodzenie z zakonu może wyglądać siebie bardzo dla mnie uderzające było to co opowiadała inna bohaterka o imieniu Justyna pani książce, kiedy podjęła już decyzja o tym, że odchodzi przekazała tę informację matce przełożonej i dostała polecenie, choć już musiał opuścić go wykonywać mogą zrobić chciał, żeby odejść o świcie po cichutku tak, żeby nikt nie widział tak nikt nie zauważyli go tak dla naszych żona mieszkała cały czas Lwy w tym zakonie, więc nawet nie mogła się pożegnał Turzno z ogromną presję na ogromną część terenu, zwłaszcza do naczyń tutaj jeszcze była taka trudna sytuacja, bo miał bardzo trudne doświadczenia nabyła miała romantyczną świadczenia w dzieciństwie była molestowana przez swojego brata rodzonego i na jej w pewnym momencie zwrócił się o pomoc będąc już w zakonie o pomoc psychologiczną, której ta matka generalna notuje ma żonę ta odmówiła jej opowiedział, że ksiądz powinien wystarczyć tak noże na jasne, że jeśli spowiedzi nie wystarczą notą być może jest też narzeczona też jest winna mnie i znają na końcu wywalczyła też, że mogła pójść do Dowhana do siostry psycholog tak, ale powiedzmy, że to było zalecenie właśnie odpowiednika w chaosie związanym z mężem za tak tak tak wyłącznie przez nią zgłoszona, a trzeba to było jeszcze do tego jeszcze do tego przez księdza na niej w końcu my znowu wpadła w depresję znalazła się w szpitalu psychiatrycznym na jej, kiedy wyszła to się z wypowiedziały jej, że ma on gol dla nich jest choroba psychiczna i w związku z tym w one z one już dziękują dzisiaj rozmawiam z szosą, ale od definicji ich choroby psychicznej my się z obu wież ani depresja tego typu to nie byłaby choroba psychiczna jest też wszystko zależy od 1 ja tam też na marginesie powiedzmy jasno, że no jest to choroba leczona przez psychiatrów nie ma się walką z SGH i równie fajna jest na nasze zadanie bez przerwy o tym rozmawiamy i w naszej redakcji wszędzie wśród naszych znajomych jestem całkiem sporo sugestia władz nakazuje, że być może ta depresja nie powinna jednak wykluczać nikogo tak było, bo jeśli jest jakaś inna choroba zdiagnozowana to faktycznie do ślubów wieczystych nie dopuszcza do niej elita siostra ma on musiała odejść nie pożegna ni nie, żegnając się z nikim i kiedy siostry będą były w kaplicy, a matka przełożona matka generalna stanęła przy pulpicie w czasie śniadania w refektarzu i powiedział dzisiaj odeszła od nas się z, a taka Itaka prosi jeszcze dalej w UE i w mojej, bo to strasznie trudne, gdyż dla psów, które zostały, bo z 1 z nich też rozmawiałam inni mówią mi żona wybiegła wtedy z płaczem, że nie wiedziała co się dzieje, dlaczego na Vuelta, a ta, która odchodziła na, toteż był zły dla niej tak bardzo dramatycznie zerwane więzi właśnie tutaj widzę takie psychologiczne okrucieństwo tak, bo jednak ten rytuał pożegnania w jakikolwiek symbol ten pozwala się oswoić z jakąkolwiek zmianą tak no tutaj inne jednak można się było spodziewać, że jakiś element traumy w u wszystkich sióstr, które się dowiadują wystąpi i tak będą chciały przeżyć mniejszą większy sposób żałobę i to potęga nie proszę iść dalej jest jest właśnie takim na kneblowanie tych naturalnych odruchów emocjonalnych w takie origami to w ogóle jest dziwne, bo też susza modlimy się, że współ siostry skromnie spędziły kilka lat w 1 pokoju przechodzą na drugą stronę ulicy jak w jakiej jaki widzą, więc inny sąsiad też inne, choć wieści właśnie o tym, że z miesiąc są traktowane, jakby nigdy ich nie było nie porusza się tego tematu te, które odeszły inne, więc psy to jest dla mnie takie też ci u nas mojego pola są perspektywy, bo wielokrotnie mamy ich w firmach i w organizacjach no ktoś odchodzi, ale też często uczą się z nim kontakt i on też może wzbogacać domową organizacje czy firmy z dniem pytanie, dlaczego w zakonie tak czy inaczej nigdy nic nie mówi się o tym jest to temat tabu oczywiście były też się też mam szuka w pamięci bohaterek była też 1 z 1 siostra, która mogła mnie jakoś potem jeszcze bywać przychodzi do tego zakonu, ale też to co było charakterystyczne rude siostry zakonu francuskich te, które były tam we Francji w tym nowicjat jak on miał bardzo dobre relacje potem ze swoimi zakładami odchodził w przyjaźni w pokoju nie jest to teraz 1 z nich jeździła odwiedzać swoje zgromadzenie więcej, więc jest możliwa inna droga zakonnice odchodzą po cichu o tym rozmawiamy teraz, ale też zauważyła pani, że zakonnice również odchodzą w pojedynkę właśnie często w poczuciu winy wstydu czasami porażki i z różnych powodów, ale m. in. być może z tych niż poszukują kontaktu nie organizują się nie zrzeszają stowarzyszenia byłych zakonnic oczywiście do takiej organizacja po pierwsze, pani pewnie uderza, pisząc książkę okazało się, że nie ma czegoś takiego nie ma każda z nich w samotności te wszystkie lata po zakonne przeżywa ne, a przecież mogłoby się spotkać, chociaż kilka i opowiedzieć sobie jak to było jak powracały do życia Grekom szturmowały tak czy ktoś liczy zaś można założyć mniejszą domagały się zwykle mówią np. 5 lat minęło, a ja nie mogę sobie z tym poradzić, dlaczego tak jest ona by będąc już z zupełnie samodzielne wiedząc, że to teraz one są odpowiedzialne za swoje życie za swoje wybory nie, dokonując takiego wyboru jak właśnie inne i jakież było organizowanie się w jakimś solidarnym stowarzyszeniu no bo opieszale bądź Niewiem, dlaczego w stowarzyszeniu może mają niechęć do ronda wielkiego i stowarzyszeń po pobycie w zakonie nawet nieformalny, ale fakt zniszczenia takie mówcie, że mają one się, że ich rodzin mniej natomiast jeśli chodzi o siostry były siostry zakonne to też jest także one w opisie często myślą, że tylko nie znaczy, że mają takie poczucie, że może to tylko im się przytrafiło, że to one gdzie zawiodły, że nie widzą jednak z tobą zdjęcie porażki, czyli na początku tak one, że mnie pytały czy czy jak to wyglądało inny się one nie wiedzą i tańszy w zakonie były przyzwyczajone do tego, żeby nie wygłaszać swojego zdania pod żadnym pozorem nie mają głosu wykonać to co mówi przełożonej zawierzyć temu, że to jest dobre miny ach, no właśnie one zaczynały myśleć zaczną się zastanawiać czy to jest dobre czy faktycznie mają nas mniej mają mają coś takiego zrobić się trzynastka nie pomóc komuś, kto potrzebuje też teraz czytam w 1 z komentarzy taką historię, kiedy 1 z byłych siostrę Annę mówią, że musiała przechodzić obok pokoju chorej samotnej osoby albo zostawić się mną stał żony miała zgodę wejście na ryby albo zostawić je Radomia inne obowiązki tak, by jakiś na rzecz wspólnoty albo musiał zostawić staruszka, która przyjechała z dalekich Chinach komunię swojej wnuczki nie miał, gdzie spać ani mogli zagrać do zakonu klasztoru i rano muszę odebrać się przemarznięta z tego przystanku zaprowadzi do kościoła, że dla niej to było nam bardzo trudne to co spowodowało, że odeszła 1 to są historie ja cały czas słyszałam od gminy odbyły się znani i dla nich po pierwsze, najpier w przezwyciężenia tego tego wszystkiego co do zderzenia tych ideałów z rzeczywistością i przez ryby poskramianie się na nowo w życiu wyjęto zajmuje kilka lat w związku, z czym być może też odpowiedź, dlaczego obok tych kilku latach może są na tle posklejane rzęsy nie muszą tego, czego Stowarzyszenie zakładać, ale tak na pewno bym mu z mojej perspektywy przydałby się taki kontakt takiej możliwości rozmowy myślę, że dlatego ja dostaję teraz tyle tych maili być może właśnie to się zaczyna dziać teraz poczytalność krytyka polityczna też ma pomysł na taką akcję społeczną, żeby były zakonnice mogły się wypowiedzieć mogły opowiedzieć swoje doświadczenia, żeby można było też opublikować ich listy, więc lada moment, że taka akcja w ich też 1 z wywiadów z życia pani uwagę na to, że inne zakonnice odchodzą po cichu w pojedynkę również dlatego żadne z, o ile w przypadku księży na program odejścia z zakonu wiąże się ze złamaniem przysięgi czystości o tyle zakonnice mają ten program był tak to się na uroczystość na jest rozróżnienie pomiędzy księdzem to jest Maciej Łataś ślubami zakonnymi zatem jest czyste konto to jest takie rozróżnienie na was zakonnice mają problem z posłuszeństwem co to znaczy to w czym tkwi różnica w tamtych i tak różnica w nowo tak moje bohaterki, gdy spotykały się z takimi reakcjami ludzi, że odeszła, bo na pewno księdzu się zakochała albo nam coś tam między nią, a biskupem był albo nie 1 usłyszała, że jak już przyszła na wesele usłyszała, że o jej chłopak się spóźnia pewnie mu się musiał przeobrazić w bolesnych no i to to nie jest dla nich przyjemne podestach odległa od rzeczywistości od tego co przeżyły mylny oczywiście zdarzają się też takie sytuacje tak zdarzają się, ale akurat przypadku mówi błagali nas tylko 1 odeszła i toteż nie, dlatego że że się zakochała tylko on również dlatego mnie, więc psy miękną są to są dla nich NATO to dotąd niezrozumienie ludzi i dlatego też nie mówią o tym, często mylny, bo on nowo trzeba było opowiedzieć całe swoje życie czyli dlaczego się wstąpiło i co takiego się stało w tym mnie w tym zakonie jeśli chodzi o samo posłuszeństwo no to test także w przełożonej należy widzieć istotę boską im tony Wola przełożonej to jest Wola Boska jakiejkolwiek decyzji przełożona nie podjęła po tak należy ją wykonać po prostu nawet jeśli wydaje się ona całkowicie absurdalna jest tak i tak słynne powiedzenie, że nawet się posadzić jakieś warzywa korzeniem do głowy w marchewkę to należy wierzyć, że żona wyrośnie i to zrobić po prostu jedno ani innych form znajdą się przekłada na wszystkie swoje, bo wszystko trzeba prosić kogoś o pozwolenie oczywiście wyjście na pozwolenie na umycie się o pozwolenie na przeczytanie książki i tylko tej, którą np. wskaże przełożona zdarzały się też tak wierzę, że nie nie można sobie wyż po prostu pójdziesz na wykład przeczytać książkę obejrzeć goście jakiegoś filmu nawet jeśli jeśli to miałoby się nawet na wspólnym spotkaniu wspólnoty modlitewnej siostra muszą mieć się mieć zgodę Zenon w swych u dominikanów z Mirosławem czegoś takiego nie ma, więc znaczna różnica też pomiędzy tymi z zakonami żeńskimi męskim w tej wolności swobodzie też od podejmowania decyzji stanowienia o sobie czasy też nie mają żadnych pieniędzy babcia zawsze ma jakieś pieniądze też zakonnicy mają własne pieniądze na na własne potrzeby siostry nie dysponują nigdy żonami humaniści nie dysponują to znaczy oczywiście myślimy z matką generalną przełożoną no to mają dostęp do tych funduszy i w i tak, ale zwykłe siostry nie nie mają żadnych pieniędzy w jakie są statystyki jeśli chodzi o ilość zakonnic, które opuszczają zakon w Polsce niż te dane, które pani podaje pokazuje, że jednak najwięcej, bo to jest juniorek młodszych tych notatek nieraz po mniej więcej linia Radka zaczyna się Ikonowicz wieczerzy tam dniem 24 lata zachodnie już nie do różnych zgromadzeniach jest wolny i aż do 8910 lat, kiedy się składa śluby wieczyste potem nowicjat w nowicjacie znajdzie rola czerwieni oraz jej i śluby wieczyste, czyli bez, z której z tych grup najwięcej zakonnicy rezygnuje nawet zdecydowanie najwięcej rezygnuje zakonnic młodych mniej chętnych na poziomie nowicjatu juniora lub w el też dlatego z 1 z czy też, dlatego że po prostu łatwiej jest im potem sobie poradzić, bo jeszcze rodzina wspiera jeszcze mogą pójść w nie pójść na studia np. jeszcze majątek nie został przepisany na rodzeństwo jak to się dzieje n p . w przypadku oszustwa ślubach wieczystych i rozmawiałam z kilkoma ciosami oczywiście o ślubach wieczystych po czterdziestym roku życia po kilkunastu kilkudziesięciu 22 np. latach w WSA konie i one mówią, że od jesieni wiąże Stal Rzeszów nie odchodzą po prostu odnalezienie się w tym wieku w zupełnie nowej rzeczywistości odnalezienie się na rynku pracy, bo wychodzi się znicze od razu trzeba zacząć zarabiać, bo jak trzeba znaleźć mieszkanie na nowy okaz zostaje się na przystanku autobusowym trzeba gdzieś pójść tak czasami rodzina nie tylko miejsca realnie rzecz, ale wręcz narzuca czasami tak wstydzisz się, że doszło do takiej infamii niosła wstyd całej parafii Targ, więc ich sytuację naprawdę ciężka jak kwiatek WGN z miastami Maciąg usłyszałam sąsiadkę, która musiała wyjechać na szkodę niemieccy opiekować się inny chorymi czy czy osobami z niepełnosprawnością, bo tutaj nie mogły znaleźć pracę w ogóle te losy byłych zakonnic po odejściu z zakonu wcale nie są takie różowe one właściwie niewiele zarabiają na bardzo skromnym poziomie żyją i nie narzekają z tego co właściwie czyta się te relacje chyba żadna z nich nie powiedziała, że miewa wątpliwości, że żałuje, że zastanawia się czy dobrze znają szamani każdej decyzji jednak mimo tego, że muszą się odnaleźć w warunkach rynkowych tak muszą znaleźć pracę wynająć sobie z najchętniej mieszkania, ale częstych na to nie stać, więc może czasami pokój wynająć znaleźć pracę na taka praca bibliotekarka czy katechetka tak to są 2 np. bohaterki, które taką pracę wykonaną w pani książce sztos są bardzo Nisko płatne w Polsce prace, więc właściwie to to życie ta wolność stronę wybrały wcale nie stawał usłana różami w ich, chociaż tak jak wspomniał panie Janie Magdalenie, czyli bibliotekach, a dno nachalnie no może mają opinię mało pieniędzy, ale patrząc na ich życie to były pieniądze to zupełnie nie wszystko było ono oprócz tego, że mają te psy koty, które zajmują bardzo dużo czasu, toteż są zaangażowane w bardzo dużo różnych akcji społecznych prowadzonych przez Amnesty International też chodziły do więźniów z książkami mnie jako wydatek taki prowadzić klub książki w zakładzie karnym SR, więc norm no to robią bardzo dużo rzeczy, które dla innych i też, że to jest wyjątkowa cecha wspólna tych wszystkich bohaterek, że kiedy mogą, gdy mają okazję to co robią coś dla innych są zakonnice opowiadają o powodach, dla których w ogóle zdecydowało się nad życie zakonne, bo oprócz tego, że ktoś chce pomagać syna musi być coś więcej, bo można zostać Jurkiem Owsiakiem i się realizować pomaganiu można mieć jeszcze więcej potrzeb nie tylko pomagania, ale też na bardzo głębokie życie duchowe, a przede wszystkim jest także mówi się, że to idziesz tam dla Chrystusa i też, że myślę, że oczywiście wszystkie moje bohaterki były wierzące kiedyś dała do zakonu większość z nich pozostało ich większość pozostała wierząca natomiast faktycznie niewiele z nich wymieniło jako pierwszoplanową motywacji żyją przede wszystkim dla innych dla Chrystusa, ale były takie np. Izabela, która zagrała urodzona zakonnice chyba elekt Juan do końca nie miał żadnego kryzysu żadnego załamania i odnosiła też wielkie sukcesy w nauczaniu religii, kiedy mogę prowadzić katechezy dzieci niszczą vis kościoła nic nie obchodził 15 minut przed czasem na lekcje w religii i niejedno, ale ona nasz była taka kawa i tak pilnowała wszystkich zasad mogą też zdarzało się zwracać uwagę przełożonej, że nie dopełnia pewnych RM w pewnych zasad, na których ne, która obowiązuje za konieczne ani przestrzega milczenia innych ustaw i tam, gdzie one przestrzegane, że nie nie mniej, ciesząc się nie kładą spać w pewnym momencie choćby wszyscy mu żona muszą spać się z oglądają telewizję czy wadium czy słuchają Radia Maryja, ale też zwraca uwagę na takie drobne kłamstwa dnia codziennego też dogadam się zdarzały inny, a o tym co dostanę w ogóle i w dłoniach stopach nerwobóle bądź też stygmatów zależności, jakim debatować w każdym razie ból niewiadomego pochodzenia w dłoniach stopach i dla siostry wszystkie te rzeczy już wydały się niemożliwe do zniesienia jego głos powiedział jej siostrę nie ma powołanie się z musi odejść to było po 9 latach w zakonie tuż przed ślubami wieczystymi, a i ona chciał być zakonnicą dopiero potem po po tym, jak już urodziła dzieci inny i kiedy i był dostawała do tych dzieci wiele razy w ciągu nocy dopiero wtedy ksiądz powiedział, że stajesz swego dziecka wstęp do Chrystusa to teraz swoje powołanie w mniej to jakoś się powoli zaczął sobie układać się na nowo tę relację z Bogiem w czy spotkała się pani z jakimiś takimi reakcjami na pani książkę absolutnego odrzucenia potępienia, ale nie ze strony przedstawicieli kościoła tylko uzupełnia osoby, które by czują, że i właśnie ich wyobrażenia o świecie zostało zburzone nie wiem wierni nasadzenia jeszcze nie miałam takich, chociaż inny problem polega na tym, że ludzie krytykują tę książkę, ale ci, o których rozmawiamy moje, ale i nie czytali mówią, że nie należy ich w ogóle czytać, bo tam w ogóle nie ma nic ciekawego, bo takie bzdury, bo to tania sensacja dotąd kwotowo obok, ale znalazła sobie temat, żeby zarobić na książce my Niemcy czy ktoś w ogóle bierze na 6 oczek to jest bardzo znana polskim Warrenem mówiła Lagarde pół roku nie pracowałam, żeby ją napisać jeszcze muszą dokładać się z własnych pieniędzy nie miał żadnego grantu na te podróże, bo przecież jeździłam do tych już od całej z po całej Polsce moich pięściarzy zapisania potem jeszcze poprawki odrzucił za to też zniknie łaciną, więc nie jest także została książka napisana, żeby na nich zarobić w grę przeciwnie ja raczej przepracował wiele lat w organizacjach pozarządowych i moją motywacją była chęć no bo po prostu czysta empatia i zrozumienie efektu jakoś łatwo się ograniczenia możliwości wejdą zdobyły za dobór zakonnica oglądamy wąchamy wiemy już sama intencja była czysta empatia zrozumienie przede wszystkim o spotkamy się z byłymi zakonnicami one mi opowiadał takie historie myślę, że każdy, kto je przeczyta to muszę uruchomi ta empatia mam nadzieję, że udał się tak pokazać że, że ludzie zrozumieją, o co chodziło mniej, a też, że po tym, jak zaczęłam spotykać się z księżmi zakonnikami, którzy mi mówili jak mówili nawet takie rzeczy, że czasy są sobie same winne, że takie piekło sobie zgotowały coś takiego rządu mówili jedno Nigeria zatem znaleźć non noce instytucji co to znaczy, że ofiary, bo w tak naprawdę nam nic nie uważam, że to, że przełożony się tak zachowywały się jak my jak tutaj opowiadamy jest wyłącznie winą odpowiedzialnością jednak spójrzmy na to szerzej zakony są w pewnym systemie systemie kościoła, gdzie kobiety oraz ma już w przychodni ma wiele dopowiedzenia nie mają nic do powiedzenia czasem, że przecież podczas w sobotę, o którym rozmawiałyśmy o tej reformie zakonnice, chociaż stanowiły wtedy 80 % społeczności zakonnej na świecie i podejmował żadnej decyzji Moniki tam nie zaprosił Michała nie mogą się nawet złożyć do ołtarza, bo nie może się wiele ważnych dla ocena uważana za rzeź grzech ciężki kalendarz w ogóle zbliża do ołtarza wrzucono mówiono decyzyjności no właśnie na jej dlatego uważam, że na konstytucję zatwierdza papież jest też, że one mają są wozy zwierzchnictwem biskupa i całego kościoła idzie i Home mają bardzo ograniczone pole decyzyjne w w wielu kwestiach, a też mogłyby w inny robić pewnie znacznie więcej na dominikanie mówią my byśmy chcieli, żeby one były w duszpasterstwie akademickim, ale nie ma ich Mao nano ogólnie uważają często księża uważają, że z zakonnice są tylko od posługiwania innych gmin czy w którejkolwiek z rozmowie z pań bohaterami lub innymi osobami, które współtworzyły pośrednio bezpośrednio tę książkę pojawił się wątek feminizmu katolickiego coś, o czym mówi po co w ostatnich miesiącach Zuzanna Radzik bardzo dużo taki nurt w kościele gdzie by kobiety faktycznie dbają zaznaczają walczą oswoją podmiotowość kobiety katoliczki kobiety protokolanta chrześcijanki nie to w stanach oczywiście w ME, ale 3 czy wśród tych rozmów po nocnym pojawiał się gdzieś ten wątek może nie nazwano oczywiście dotycząca Polski tak nie mnichem w Wąbrzeźnie krew mnie nie mnie w morze ja rozmawiałem ja rozmawiam z byłymi zakonnicami albo zakonnicami no nie w i jej inną i jestem przekonana, że akurat w tej kwestii na pewno, bo też czytałam był numer więzi poświęcony zakonnicom żonę wyraźnie mówiły obecne siostry, że traktowani przez księży i jest bardzo złe, bo to jest w ogóle niczym nieuzasadnione niczym tak tutaj nawet nawet tych pozornych argumentów nie ma tak, bo oczywiście pewnym pozorom jest to umowa kulturowa, że kobieta nie może mieć kariery akademickiej, bo karmi przez parę miesięcy dziecko tak w swoim życiu, więc już nie będzie profesorem tutaj nawet tych pozorów nie ma, więc dlatego się zastanawiam czy czy w trakcie pani spotkań rozmów czy nawet dzisiaj z siostrą, ale pojawiają się te Need to dyskusja o tym, żeby, żeby wreszcie zacząć próbować zrównywać ten start w Busku w kościele nie ma najmniejszych przeszkód ku temu, żeby chociażby ten rozwój intelektualny studia na kariera akademicka były dokładnie na tym samym poziomie bez tyle samo dokładnie czasu na to tak nikt tutaj mienie nie idzie na urlop macierzyński zmienić, ale nie jest to jest także mężczyźni kształcą się na księży Niemcy ta edukacja jest zapewniona kobiety muszą np. nie umiem gotować księżom też dbać sprzątać ogarnąć i w IT już mną zawsze jak mieszkał ksiądz kapelan 3 przy danym zgromadzeniu ma to oszust wmówił życzyła mu było gotować na przejedzenie, więc taki jest tańszy też odejścia też, że coś co dla mnie ciekawe siostry, chociaż one muszą same zarobić na swoje utrzymanie muszą zapłacić księdzu za Zatorze odprawił im się im się dach komin poleca pani lektura tej książki poleca mu tak naprawdę wszystkim, bo uważam, że wszyscy powinniśmy poznać historie bohaterek byłych zakonnic i dowiedzieć się czegoś były zakończone są wśród nas żyje ich całkiem sporo podobno co piąty z nas zna była zakonnica tylko tyle tego nie wie i tak wolny czas o tym nie mówią, więc lepiej znała wcześniej nie zginie, ale co się wydarzyło oraz poznać jako osoba przez niego Pas-de-Calais w tę książkę dla każdego też ludzie mówią, że bardzo dobrze napisana czyta się szybko sprawnie nie będzie stratą wraz z mało w rekomendacjach Hanny Krall jest naprawdę wystarczająca Niemczyka zdążyliśmy powiedzieć to Hanna Krall zainspirował panią do tego, że w reportażu Magdalenie Joannie powstało powstała cała książka, żeby te historie zebrać więcej w taki faktycznie byłam jak pisałam ten reportaż Jani Magdalenie to była na seminarium reporterskim Hanny Krall na jej przedstawia mi tak tzw. el powiedział bardzo dobry w czasie pisać dalej w mojej mamy Ewy z magią i to jest efekt drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze tej książki radio TOK FM jest patronem książki zakonnice odchodzą po cichu, a wydawnictwo krytyki politycznej podesłał dla państwa nieco egzemplarzy prosimy o maile na adres wieczór małpa Stokrotka FM wieczorną padok kropkę FM, a już bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem była dziś autorka książki Marta Abramowicz socjolożka dziennikarka psycholożka dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszam państwa na informację Radia TOK FM, a zaraz po nich na magazyn dorosłe dzieci Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA