REKLAMA

Gra o kulturę - między lewicą a prawicą. Rozmawiają Beata Stasińska i Mateusz Matyszkowicz

Światopodgląd
Data emisji:
2016-03-08 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
światu podgląd itp i Agnieszka Lichnerowicz teraz zapraszam państwa na rozmowy dyskusje w studiu są Beata Stasińska z grupy wydawniczej Foksal dzień dobry o nie chcieć to dobry, a w centrum względnie koleżankę z łódzkich popularyzowane nazwijmy je wydawcy czynią, bo jest ósmy Marceau i w bardzo się jej aktywistką na obywateli kultury jeszcze lepiej bardzo dziękuję czas przepraszam i Mateusz Markowicz szef TVP kultura to jest sposób dzielą lata szkolne FM chciałbym FBI Rozwiń » ostatnich miesiącach byłoby od nowy rząd obserwujemy mną delikatnie mówiąc ostrą kole korektę powiedzą polityki kulturalnej, jeżeli nie rewolucja ostatnie doniesienia mamy po przystawieniu mu Walich w instytutach kultury polskiej z 1 strony Anną akcentów znów ta idea jest tam krytykowana jako względnie prezentującej pokazująca kraj w to jako przykład z drugiej strony mamy awanturę wokół dotacji ministerstwa kultury czymś innym słychać już widać wyraźnie, że to dotacje idą do powiedzmy bardziej na prawo niż na lewo ewentualnie państwo bessy koryguje się na niej od kolejnych przedstawicieli rządu czy ekipy rządzącej słychać czy 1 zerwanie ze mszy taką polityką nazwałem to wstyd dół postawienie na koszt to bardziej patriotyczną na państwo słyszeli deklaracje wielokrotnie i w tym kontekście teraz rzuca się z Wandą Mateusza Miki ma też w Czernej koło też człowieka kultury w związanego z poważną Graal bardziej prawą stroną wcześniej konserwatywną czy też pan czuł, że czegoś dramatycznie brakuje przestrzeni kulturalnej w Polsce i wymaga to jakiś korekty tak, ale brakło brakowało mi przede wszystkim u siebie wśród swoich kolegów to znak, bo na pytanie o to czy prawica przegrywa kulturę albo 3 kutry z lewicą walczy prawicowa to można odpowiadać dwojako można się albo pytać, jaka jest tożsamość polityczna tych wytworów kultury i to jest 1 sposób można się też pytać się zupełnie inaczej na ile osoby definiujące czy określający siebie jako konserwatywne lub jako lewicowe są aktywne na polu kultury i potrafią tutaj stawać kimś punktami odniesienia, jeżeli przyjmiemy taką instytucjonalną teorię sztuki, że dziełem sztuki jest to teza zostanie za takie uznane przez stosowne instytucje NATO zapytajmy się ile takich instytucji dotychczas stworzyli animowanie Contador kompetentnie prowadził w niej konserwatyści i na odpowiedź była taka, że bardzo niewiele, że byli zbyt słabymi uczestnikami tego sporu oczywiście też kwestia polityczna na ile to było uzależnione od środków finansowych od wsparcia państwa i t d. myślę, że w poprzednich latach było jakiś niedowartościowanie tej strony, ale ono nie było jedynym problemem ani jeść nasz budżet nie był podstawowym problemem jeńców czyli jaki to pytam, bo nie ma pan poczucia miałem takiej potrzeby wzmocnienia poprzez kulturę, jakiego szyb w patriotyzmu, gdzie kultura właśnie z instrumentem do budowania takich wartości w obecnym patriotyczną w narodowych i każe kultura zbyt często służyłyby prowadziła do właśnie poczucia wstydu narodu polskiego trochę tak, ale nie do końca pewnie jak sprzątanie tego spodziewała to znaczy ja jestem zwolennikiem takich określeń jak kultura narodowa, ale przez kulturę narodową rozumie rozumie kulturę wspólną i tak kultura powinna wspierać budowanie tożsamości powinno wspierać dialog społeczny kultura jest językiem wspólnym bardzo dobrze n p . to odczułem jako konserwatysta i prawicowiec, kiedy pojechałem na Dziady Zadary prawda no tak nam Michał Zadara tak, z którym zapewne się mogą wspierać w bardzo wielu punktach ma ten sam punkt odniesienia co ja czy wychodzi to tego samego tekstu wręcz domaga się, aby ten tekst przynajmniej wygłaszać inny wygłaszać dosłownie, że nasz wracać do tego źródła, bo dzięki temu możemy się porozumiewać ci, których dobra to teraz też, że zwrócą się do oba w Stasiński nie ma pani odpowie na te moje pytania ewentualnie skomentuje to co powiedział Mateusz maty szkolić miałem wrażenie, że mamy do czynienia z jakąś gigantyczną mistyfikacją, że po pierwsze w PRL ktoś ma pewien rodzaj urojenia, że do wygranych wyborów przez PiS kultura była lewicowa, żeby nie powiedzieć z nowym językiem lewacka kultura była ubogą krewną kolejnych rządów i partii politycznych i to zazwyczaj głośno powiedzieć niebyła w żaden sposób produkowana politycznie po prostu była zostawiona sama sobie od czasu do czasu robione jakieś korekty finansowe i wydarzenia festiwale otwieranie nowych obiektów kulturalnych za to akurat chwała do tego nigdy dość natomiast ja nie mogę powiedzieć ja przynajmniej nie zauważyłam przez 25 lat, żeby ktoś ma jakąś politykę kulturalną w tym kraju, a jeśli 1 z większych krajów w tej części Europy w nie wydaje pieniądze na ministerstwo kultury od tylu lat tak też jest w budżecie państwa każdego rządu taka pozycja Hang nią jak ministerstwo kultury kultura i wiemy, że tych pieniędzy nie jest wcale nie jest duża część ich ciągle za mało co wiedzieli też obywatele kultury się dobijali większe kwoty netto odsetek pieniądze wydawać z głową wtedy polityka kulturalna jest potrzebna, żeby zdać prywatny biznes my po latach komunizmu odziedziczyliśmy takie złe rozumienie słowa polityka kulturalna jak bardzo przepraszam jeśli jakaś partia wygrywa wybory jeśli jest ministerstwo kultury, które zresztą powinno umieć współpracować z ministerstwem edukacji Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i z Ministerstwem Finansów wobec tego nie pojedzie no to wtedy potrzebne jest jakaś polityka kulturalna i tutaj czasem zadać takie absolutnie generalne pytania na czym porządnej demokracji ta polityka kulturalna ma polegać po pierwsze po pierwsze polityka ma nie szkodzić ma być fachowcem to znaczy, że już mówię już mówię temat nie przeszkadzać talentom Ammanna pomagać w ich zaistnieniu tak do tego ma całe instrumentarium mamy mnożące się instytucje kultury publiczne regionalne tego jest naprawdę sporo kocia umiesz to wykorzystać komuniści mieli to wykorzystać, ale to też manipulowali tym prawda, ale nie możemy powiedzieć, że SB, że zostawiali ludzi samych sobie jeśli ci zgłaszali pewien rodzaj akcesu geopolitycznego albo przynajmniej nie protestowali i tak przeciwko panującemu systemowi tutaj mamy do czynienia po raz pierwszy po raz pierwszy w Polsce jesienią tego tego roku z ogłoszeniem pewnego rodzaju polityki kulturalnej w ICZMP pierwszy punkt najważniejszy nie szkodzić moim zdaniem nie jest realizowane wręcz przeciwnie pierwszy nie szkodzi po drugie, budować tutaj budować relacje między wytwórcami one u między utalentowanymi ludźmi, a odbiorcami to jest bardzo ważne i dodaje całe jest po prostu wielki ugór dzisiaj w Polsce wielki łuk to się troszeczkę zaczął zmieniać, bo Rymań wiele lat to znaczy, że chodzi o to, żeby ludzie chcą zmian stąd tak ostrzelali doznaje linami dostali dostęp do kultury także być pełnoprawnymi uczestnikami życia kulturalnego to jest bardzo ważne a, toteż nie ruszy bez porządnej edukacji kulturalnej nagle i edukacji artystycznej możemy budować wiele Filharmonii możemy budować kolejne opery w ale nie będziemy mieli wykształconego muzycznie społeczeństwa tak jak jeszcze mają Węgry z różnych powodów tak z historycznych i nie tylko Noto nie to ta nie będzie dobrze wyglądał za chwilę możemy się obudzić bez tych programów tych w tych placówkach kulturalnych tak jest muzeami prowadzone tak jest z operami muszą być zespoły muszą być też odbiorcy i tego mi tutaj brakuje, bo jeśli się skończy na tron adoracji mniej lub bardziej ideologicznej dotąd będzie jak w tym jak te historyczne anegdocie o mnie o arcybiskupie Salzburga atak, który mówił Mozart owi zaś wiele minut za wiele not SR Gryfa Chełm od startu w willach Stasin Salzburg o arcybiskupie Salzburga nikt nie pamięta, gdyby go nie przypomniał mi Miloš Forman, a Real mocarstw nie zaginął WL Beata Stasińska Mateusz Moczko są państwa oni gośćmi po informacjach wracamy ATA świat lub podgląd itp, że ich waga mieszkali z nami słyszą państwo BATE Stasińska wydawczyni aktywistkę obywateli kultury jest też Mateusz Matysiakowie czy szef TVP kultura państwa moim gościem rozmawiamy tak trąbią o tym czy kultura jest lewicowa czy prawicowa albo trochę rozwinęliśmy ten wątek, ale pozwolę sobie teraz sformułować pytanie tak i znów w dzień kobiet zacznę od Mateusza Matuszkiewicza czy to jest tak, że element mogą poczuć się, że twórcy, których określili byśmy bardziej prawicowymi konserwatywnymi, a może narodowymi nie są tak powszechnie rozpoznawani i odbierani czytanie oglądanie, dlatego że jest właśnie system instytucjonalny no jakiś tam, którym utrudnia przebicie się i dotarcie do odbiorcy czy też po prostu tych twórców jest mniej albo ta ich twórczość jest słabsza są zamknięte obiegi, które wymuszają czy wymuszanie robót prowadzą też do brzydko to powiem mniejszej produkcji po 1 ze stron, gdyż są głodni autorzy jak Wacław Holewiński, którzy n p . się słabiej przebijają są tacy twórcy jak Antoni Libera, który wprawdzie powieści dawno nie wydała chociażby rozmowy o wakacie w zeszłym roku targi jest Jan Polkowski, który jest wg mnie 1 z naj ważniejszych głosów poetyckich w Polsce, owszem, piszą mało wierszami Wisława Szymborska też jakoś nie zna, chyba że realizmu sądem wzywał, żebyśmy wychowania systemowe i są zamknięte obiegi nad, jeżeli jest nagroda Nike, która jest coraz bardziej hermetyczna z drugiej strony nagrodę Mackiewicza, który jest również bardzo hermetyczna, jeżeli obie te nagrody nie stosują wyłącznie kryteriów nie wiem na wkłady po prostu literackich, ale bardzo często ideowe czy polityczna to widać czynnika widać też przy Mackiewicza znany miliarder nazwanie raczej stylistyki historycznej niż literaturę literaturę prawda z braku dobra wieść, że to szkodzi i w i potem lato to mówię jako nie były selekcjoner książki do was do własnego programu poprzedniego w też republikanom tak zastanawiam, gdzie znaleźć dobre opowieści tych dobrych powieści jest bardzo niewiele no właśnie czy jednak powieść jest niewiele jest niewiele jest trochę dobrej poezji z kolei tutaj się zgodzę z brakiem edukacji rozwoju świadomości kulturowej i dzieje się coś dziwnego, że kilkadziesiąt lat temu poezja była niezwykle ważną częścią polskiej literatury czytaną prawie masowo przynajmniej w bardzo przyzwoitych nakładach dzisiaj jest wydawana w 300400 egzemplarzach, które i tak trudno sprzedać i jest kryzys, jeżeli chodzi o teksty sceniczna dramaturgia, która również jest zamknięta gdzieś i prawie nie istnieje, więc my i odbieramy mało, ale też produkujemy mało, jeżeli porównamy to z wielką Brytanię, gdzie co roku wystawia się kilkaset dramatów napisanych w danym roku w samej Wielkiej Brytanii i owszem, 90 % tych tekstów nie dorównuje Szekspir owi trudno, żeby dorównywała, ale pewna masowość aktywnego od uczestniczenia w kulturze współtworzenia kultów kultur i kultury powoduje też wyższy poziom świadomości kulturalnej na czym ci, którzy współtworzą też są aktywnymi odbiorcami, jeżeli masa zwiększa też, że procent tego co naprawdę znakomitej ma szansę się utrwalić i być czytane za trzy-cztery pokolenia też jest większa w to teraz Agata Stasińska no tak walczą, ale takich zaniechań będzie mnóstwo taka gotowość do zaniechania Otóż zgrozę takich zaniechań będzie będzie mnóstwo idą można tutaj zacytować piosenkę pożaru w burdelu to jak kultura po transformacji sierota atak na inną z tym mamy z tym mamy dzisiaj do czynienia z Luzina to tutaj się zgodziłem myślę w jak siedzimy, ale co panią ten jednak tutaj tezy rozumiem, że jednak system nie jest nastawione bardziej na wspieranie tych bardziej liberalnych lewicowych twórców inaczej jest czy dzisiaj czynne od jesieni zeszłego lata później z wyłączoną imprezę był czy był głuchy to powiem tak generalnie jest tak generalnie jest także współczesna kultura w te sztuki wizualne literatura nowych bardzo krytyczna rzadziej bywa krytyczna z jakich powodów z pozycji należy też o sensie lewicowa raczej nijak no właśnie to jest jakaś uzurpacja słono mnie krytyczne taka jest też rola dobra sztuka jest też sztuką krytyczną tak, bo ona nas zmusza do jakichś do przebudowania naszego myślenia Doda do daje nam też narzędzia do oceny rzeczywistości odkleja nas od tego czym tkwi Metalurg do podejrzewam że, gdyby dzisiaj się urodził Adam Mickiewicz co różne instytucje kultury z ministerstwem kultury mogą mogą mieć z nim z jego talentem ograniczy proceder fatwę, gdybyśmy nie dał przypisać do żadnej opcji politycznej lub proste, bo też na tym polegają wielkie wielkie talenty mec CIR w dal trochę trochę dzielimy włos na nas czworo troszkę na stwarzamy fałszywe fałszywe widzenie rzeczywistości jeśli nie zgadza się z tym, że tezie, że konserwatywni artyści pisarze byli w jaki sposób rozplanowania albo Stali w kolejce po po po chce będzie ich lider ich nie dostawali no ja przynajmniej w bieli jak i nie widzę takich historii Widzew pisarzy z różnych opcji, którzy jedni dostają drudzy nie dostają doceniamy klucza ideologicznego największym corocznym człowiek krytyczna, bo ten wydają się z tegoż kluczowe, że chyba bym tak rozumiem, że często są głosy z prawej strony postaci troszczymy oceniają, że jeżeli coś właśnie krytyczne zadaje pytania podważa i odwraca to jest lewicowe budynkom szkody nie da, ale od lat prawicowe to jest coś co kosztuje ducha Narodowego i t d. czy 3 dni nikt nie do końca tak jest, bo jeżeli nawet weźmiemy taką nie wiem, jeżeli weźmiemy drawski tona 1 z największych takich autorytetów konserwa konserwatywnego myślenia w polityce w tym momencie, jeżeli Skoda ma też na pytanie czym jest konserwatyzm odpowie też jest niemożliwe, że raczej tutaj kluczem jest są takie pojęcia Kilonia jak uciekanie od systemu nowości na, a jeżeli to przeniesiemy na przypadek Polski i kultury i poszukam jakiegoś dokładniejszego odpowiednika w Polskiej kulturze NATO dobrze to weźmy ucznia współtwórca słynnej kopalni, czyli pracowni Grzegorza Kowalskiego Targ Wojas SA trojga głosy niezadowolenia, że to sztuka promowana Polska to była ta, która dokonywała się do konstrukcji rozliczeń pokazywała także nie będą odnosiły może się odniosę 2 do tego jak jest dziś postrzegana sztuka krytyczna w Polsce np. prawda, jeżeli weźmiemy znakomitą książkę Sienkiewicza o polskiej sztuce krytycznej, gdzie w call, których duża część jest poświęcona uczniom Kowalskiego na to jest tam część artystów, których historię poznajemy od samego początku aż do teraz takich jak Kozera, jeżeli czytam tę książkę czytałem a gdzie Jacek Adamas prawda, który w pewnym momencie przestał pasować do pewnego modelu współtworzył razem z Pawłem Althamer Lema, ale na pełnej kontrze do niego prawda z Lublina w kat puzzle smoleńskie, dlaczego puzzli smoleńskiej nie uznać za sztukę krytyczną prawda możemy mieć różne zdania na temat katastrofy smoleńskiej i przyczyn jej skutków i t d. ale możemy uznać, że ktoś kto tworzy swoją pracę na pewnej kontrze macierzy próbuje zadać jakieś pytanie NATO może się wpisywać w nurt sztuki krytycznej prawda czyli dlaczego puzzle smoleńskie do masy nie mogą być sztuką krytyczną w Polsce należą się nie należą się z nas zna odpowiedź tak na dystansie autorski wybór i ich i czytanie w tajemnicy czytanie tego woreczka sztuki współczesnej przez Jakuba Sienkiewicza natomiast, gdzie i, gdzie są książki krytyków sztuki współczesnej na ten temat z konserwatywnych, którzy zagrali dla samego początku, że w pytanie czy 3 czy czyste z tej perspektywy zapisywana Polska kultura na niczym na coś na nim genetycy bronią była dotychczas opisywana zbyt rzadko naczynie nie dokonała się też instytucjonalizacja tej krytyki i tak rzeczywiście ma też podszkolić mówi nasz ogród we wszystkich zadanie 3 wyzwanie dla twórców z tej strony dla nich, ale też należy też chciałbym widzieć taką przestrzeń, na której oni wszyscy się spotykają tak ja myślę, że to jest problem dzisiejsza dzisiejszego życia i dyrektorami zgodę Monsanto n p . bardzo chętnie występowałby szklankę z alzheimerem bardzo chętnie ten koszt takiej przestrzeni prawie nie ma kiedy Althamer zabrał swoich sąsiadów ubrali się złote kombinezony polecieli do Brukseli to tym tempo samolotem poleciał Adamas prawda i robił kontr działanie do Alzheimera jak i i 1 nie jest drugiego nie ma jako odbiorca chętnie zobaczyłbym ich razem znaczy chętnie chętnie byłbym świadkiem tego starcia Legii to zadanie mediów publicznych tak, ale to też, że zadania instytucji kultury, żeby tworzyły taką przestrzeń dialogu Sernas, ale mnie bardziej interesowała tak taka praca u podstaw organiczna prawda, bo to wytwarza wtedy jakąś przestrzeń co do dołu do dialogu tak przynajmniej nie Ng nie odmienia ani przez wszystkie przypadki słowa narodowe i konserwatywne jako jedyna obrona tożsamości Polaka nie tylko jednak budowa takiej bazy instytucjonalnej edukacyjnej do tego, żeby kultura stała się mekką immanentną życzono częścią życia społecznego, czego ściemy nie mamy do czynienia inni i te ataki na pana na sztukę krytyczną to upatrywanie jej czy literatura mniej lub bardziej krytyczną wpatrywanie etykiet Kamila jest od razu lewacka innym do niego sens, bo nie konserwatywna, bo nie nasza toalet wynika z takich niedostatków bym powiedziała edukacyjnych Kazimierz Beata Stasińska wydawczyni aktywistkę obywateli kultury i Mateusz Maćkowiak szef TVP kultura byli państwo moimi gośćmi bardzo państwu dziękuję i tyle co z Anną Jakubowską na państwa przygotowałyśmy realizował program Adam Szulc informacja o Maciej Zakrocki zaprasza na coś stało, a świerk lub podgląd do Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA