REKLAMA

Klasyki dla Grzeszników: "Siódma pieczęć". Opowiada Joanna Malicka

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2016-03-10 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM to co przed chwilą państwo słyszeli to on na początku był dość radosne, aczkolwiek nieco nieporadny śpiew para aktorów teatru objazdowego aktorzy przerwali spłoszeni zbliżającą się procesją biczowników i to jest celem tak mi się wydaje 1 z najbardziej znaczących scen filmu siódma pieczęć, o którym dziś klasyka dla grzeszników będzie opowiadać się Anna Malicka dobry wieczór dobry wieczór Jana z oznaczeniem producentką filmową UAM pracuje także na Rozwiń » wydziale Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego siódma pieczęć film Ingmara Bergmana w 1957 roku firmy bardzo poważny moja koleżanka redakcyjna, kiedy usłyszała, że będziemy rozmawiały o siódmej pieczęci załamała ręce mówi puszczali mi do liceum dramat musi puszczać tego liceum drogie drodzy nauczyciele i higieny przede wszystkim cóż za pomysł, ale miłosierdzie prezes RAŚ, by szukający informacji o niewinnie z rzeczywiście natknęłam się na wiele schematów lekcje, gdzie przed snem gdzieniegdzie poleca się pokazywanie właśnie siódma pieczęć jak takiego wspaniałego modelowe średniowieczną łaźnię i im miło szczerze mówiąc opadły mi ręce, bo w różne rzeczy mogłam zmogła go sobie wyobrazić, ale nie to, żeby uczniowie patrzyli na średniowiecze przez pryzmat Sakura cel tego filmu, bo co prawda to jest film o średniowieczu w pewnym sensie i to jest więc, gdzie się bawią wszystkie możliwe motywy średniowieczne kozie barmanowi kroczenia średniowiecza chodziło jej myślę że, że w swych tez podstawowy błąd w śląskim i uczciwie mówiąc bardzo często się, że te Staśka ze znaczka dla nowych filmów, które się puszczała w nie walczy w tej chwili licealista z gimnazjalistą, który zupełnie nie mnie nie przystaje do dowodu ich wiedzy przede wszystkim, żeby zrozumieć ten film oprócz tego żeby, że trzeba wiedzieć czym jest średniowiecza co trzeba mieć bardzo szerokie dno kompetencje mini trzeba trochę też wiedzieć o współczesności w kontekście o czasach, w których ten film powstał, bo moim zdaniem to jest jak wszystkie zaś są filmy Bergmana film o współczesności reżysera ani dnia o tym co się działo o Lwów 1300, który środków to prawda trzeba mieć dużo dobrej woli, żeby uznawać, że siódma pieczęć jest niemalże dokumentem związanym ze średniowieczem można się na to złapać, dlatego że mamy tam otomoto w wyprawy krzyżowej mamy rycerza mamy giermka mamy wiedźmy czarownice, która ginie na stosie mamy wreszcie niż zarazy, która zabija dziesiątki czytam setki osób jest to oczywiście taniec śmierci no i są bici różnice, o których wspomniałam na początku z tej sceny, więc mamy taką bardzo mu ktoś nie łączy głęboką religijność religijność intensywną może tak można to określić, a jednocześnie mamy postać główną innym rycerza, który powraca właśnie z wyprawy krzyżowej i ten cholerny NIK ma pytania mianował się przede wszystkim to jest firma o o postawie pewnej wobec życia i może, zanim zaczniemy opowiadać o tym, średniowiecznym kostiumie my zaś trafiasz sedno, mówiąc że test kostium z nie dostrzegalny na pierwszy rzut oka, bo Berman stosuje coś co z dosyć rzadko się zdarza oznacza on nie mówi jasno to ja teraz będę operował pewnym symbolem i wzajemne to zupełnie z rzeczywistości Kate będą tylko udawał, że to jest średniowieczne tak jak robi to np. Kawalerowicz matce Joannie od aniołów chyba nikt nie ma wątpliwości, że te z odwzorowaniem rzeczywistości tutaj nie no tutaj mamy takie scenki rodzajowe więzy w barwach Złotek trochę pogrywa z widzem, ale to oczywiście wszystkie te motywy, o których opowiadasz wszystkie te elementy, które składają na całość dotąd jest tylko pewien sztafaż Pewel domu służy do dodania podstawowych pytań nawet nie gaśnie religijnych myślę ale, ale bracia egzystencjalnych o w 2 miejsce człowieka o to co jest po śmierci czym jest śmierć nad czym się zastanawiamy się podczas życia jak żyć się oczywiście to gdzieś wypływa z filozofii średniowiecznej, ale skoro cały czas mam wrażenie, że to jest jednak drugie dno tej historii no ja bym zaczęła długa opowieść o tym o tym filmie od tego, skąd się ten film widział, bo barman był twórcą, który w pięćdziesiątym siódmym graczem w pięćdziesiątym szóstym roku dokładnie wtedy, kiedy ten się my powstaje Nowa Sól już twórcą w miarę dojrzały co znaczy on miał za sobą 15 filmów są z tego, że nie zdajemy sprawy, bo my go postrzegamy dziś właśnie od siódmej pieczęci on już od dekady jest reżyserem koniec z reżyserami z reżyserem dojrzałym reżyseruje w teatrze pisze, że i właściwie jedno nic nie wskazuje na to, że w będzie mógł zrobić film autorski duet, bo on do tego momentu jest twórcą takich filmów pradziada z pogranicza dramatu i melodramatu myślę, że to jest ciekawe, że droga do zrealizowania w siódmej pieczęci otwiera mu nagrodzono też w Cannes uwaga komedia romantyczna w naprawdę w Silver man nakręcił film, który się nazwał uśmiechy nocy letniej imię dostał nagrodę to pozwala chcę zacytować za poetyckie humor dla romantycznej komedii wymusza w takim razie przeanalizować swój stosunek do tego gatunku pokryją się serwis może pewne parę chwil w Wehrmachcie siódmą pieczęć zdradza zrealizować dużo wcześniej ten scenariusz był gotowy leżał gdzieś w szufladach producentów podobno, ale jakoś się z Bano się, że rząd, że to nie ten temat nie dane są to za dziwne za skomplikowany niż po tej nagrodzie skażony producenci zdecydowali się, że Okaj dobrze damy ci wolność twórczą i następny Siemens realizuje Bart man na fali są do regularności, bo my też prezes BCC szczerze, że zarówno uśmiechy nocy letniej, jakiej siódma pieczęć to są wielkie sukcesy frekwencyjne, o czym też trochę zapominamy dzisiaj patrząc przez pryzmat liceum na na ten film Bergman dostaje możliwość zrobienia filmu w pełni autorskiego jego wcześniejsze rzeczy się go 1 film gdzieś tam miał jakiś taki zarysy Wlazły to egzystencjalny 3 dyskusji, o czym jest dobrocią jest zło, że światem rządzili zło 333 czy śmierć jest ostatecznością jest 1 film przez tych z tych 15 wobec ocierał się o taki temat i dopiero w tym momencie, kiedy barman dostaje możliwość zrealizowania tego filmu rzeczywiście robi go po swojemu i teraz tak orzekł, iż nowe rury uderza trzeba powiedzieć nie wszystko Bergmana minister wydaje, że właśnie, że nie jest wersja jak mówi uwielbia jak jak wiersz ja uwielbiam Bergmana to jest w 200 tyle wstyd, żeby to niema większej hali finisz to 1 z Kowali kocham Hermana, ale to mogłybyśmy jesteście taką koszulkę torbę modną przerzucą na grę no no no ja wiem, że to jest, że to jest taki trochę stereotyp, ale ja uważam, że to jest 1 z tych twórców, którzy są w pewnym momencie zaczęli robić coraz poważniejsza coraz dojrzalsze filmy, jakkolwiek wiem, że to to trochę brzmi dziwnie w kontekście tego zapowiedział rząd tutaj wrze siódma pieczęć z jakimiś tam domknięciem pewnego etapu jego życia, ale uważam, że z Rzeszowa to część dopiero go otworzyła artystce i dlatego dlatego jestem przeciwniczką używania wszelkich takich chwil kaleki mówienia no to teraz zaś tutaj mamy pełnię Wealth Management mamy dopiero początek tego, o czym wciąż zadają zajmował dokładnie zalążki Neinver ma tak z 1 strony wraca do swego dzieciństwa w pamiętnikach swoje popisy przepiękną scenę na żywo jego ojciec zaczął mnie wszyscy wiedzą był pastorem, więc są spędzał dużo czasu w kościele w i podobno słyszeć je oglądał obrazy na ścianach freski oglądał widział tam te wszystkie motywy, o których przed swoją płeć mężczyźni i śmierć grającą w szachy i śmierci, ścinając drzewo życia i oczywiście taniec śmierci czy wszystko to coś co będzie się mówiąc takie średniowieczna po prostu on po prostu oglądał średniowieczna obrazy, jakby powołały do życia el Sol Negro w sztuce teatralnej, którą napisał swoją drogą też ma fajną anegdotę, bo to była sztuka napisana dla studentów tak iść do szkoły teatralnej tak byśmy powiedzieli przy teatrze mamo oni Berman mu się tak podzielić tak, żeby każdy coś powiedział każdy z aktorów grających na scenie nim nasz rycerz, który z salonu jest główną postacią i właśnie najważniejszą postacią tego filmu był grany przez aktora, który był bardzo atrakcyjny wysoki smukły lekki deszcz silny trudno przepięknie śpiewał, ale niestety jak pisze sam barman nie był dobrym aktorem, więc Bergman postawił mu nie dawać zbyt dużo się do mówienia uzasadnił to tym, że trudno w takim razie to będzie bohater, który wraca z wojny krzyżowej Sara ceni wyrwali mu język i on teraz tutaj jest takim symbolem zła i szczerze mówiąc też w bardzo wiele prac Janiak pojawia się ten motyw że, aby to była, bo to była sztuka teatralna nazwała się to malowidło na na drewnie swoją drogą też dosyć Jasną górę w myślę, że to jest też może być klucz do tego do tego filmu, ale tamten tamten dramat miał niewiele tak naprawdę wspólnego z tym filmem z tym co oglądamy teraz na ekranie, bo po drodze Hermanna TIL wyreżyserował to sztuka i nowe słuchowisko radiowe ale gdy firma jest dziełem pełniejszym mądrzejszym głębszym i jej bardzo wiele wątków, które się pojawiają w filmie w ogóle nie było w sztuce, więc też mówienia o tym, rządzie jest tam on, że ta firma w jak statkiem inżynierem pierwowzór w dramacie teatralnym autorzy strony nie brała czynny jest uproszczenie trzymamy naszego rycerza już mówię teraz w samym filmie mamy rycerza, który powraca po 10 latach ze mnie wyprawy krzyżowej rycerz Antoni newsy blok ma swojego wiernego giermka Giermek swoją ulubioną postacią spodobałby się współczesnej młodzieży, gdyż ma bardzo ironiczne podejście do rzeczywistości już w pierwszych scenach spotykamy kolejną istotną postać tego filmu mianowicie śmierć śmierć jest facetem po pięćdziesiątce bardzo fajnym kostiumie zaznaczyłem trochę trudno pokazać śmierć nie da się tego zrobić, więc trzeba zrobić metaforycznie to jest bardzo teatralną jest świetnie scharakteryzowane ma takie, by z za wysokie czoło aha jest zbyt blady natomiast reszta jest spowita czarną peleryną czarnym inne takim dzieleniem długim no i nasz bohater rycerz ziemnych im bardzo ładnie podchodzi śmierci mówi może jeszcze mnie nie zabieraj podobno grać w szachy i mina aktora Benek da kierowca jest genialna, skąd wiesz i wszystko na jego twarzy gra o takim wyrazem hali nie będą mogły zawierać chętniej decydują decyduje się na to, że potrzeby trzyma trochę potrzyma trochę przy życiu podtrzyma przy użyciu swojej swoją ofiarę następną, żeby mógł sobie zagrać spokojnie wsiach i to jest właśnie główny wymóg taki wątek tego filmu, że trwa to nieustająca z przerwami, ale jednak jest jako całość nieustająca gra w szachy ze śmiercią bardzo tak jak to jest celem bardzo symboliczne, więc znowu gdzieś ten teatr w tle się pojawia, ale mało średniowieczna w nowo powstałym w średniowieczu nie tak przedstawiono śmierć śmierć 3 miała Kosa śmierć była śmierć była szkieletem są i zupełnie nie pasuje do ikonografii średniowieczne ale gdy trzeba przyznać, że nasza śmierć 3 MO Lenna umorzenie kosę, ale ma takie coś też do cięcia i to jest synem, który jest przez zabawę na, ponieważ śmierć proszę państwa, aby dopaść 1 ze swoich ofiar, która siedzi na drzewie, gdyż beznamiętnie pił je owo drzewo Nwaogu po wyborach wyśmiać także pochodziła jakoś tam zabijała, więc nasza śmierć stoi pod drzewem i pił jak żyją w pejzażach drzew, by śmierć sztuka jest wiem, że to dziwacznie zabrzmi pełnokrwiste ona tutaj jest bohaterem naprawdę z krwi kości, ale niestety nie będą nam to wymyślił, ponieważ tradycyjnie muzycznym Parnasie do tego przyznawał, że jest tradycji filmowej śmierć była pokazywana wielokrotnie i on tutaj są w nim odwołuje się do 2 konkretnych filmów do 1100 z filmu Liktoras stroma Furman śmierci, toteż znanej jako wózek widmo co drugą bardzo interesujący film po raz pierwszy pokazano tam nakładane zdjęcia w, kiedy śmierć jechała swoim swoim wózkiem wyglądało to tak jakby jakby była duchem, jakby była przezroczysta mu 1 z najsłynniejszych ujęć swoje historie takie ówczesnego kina, ale ta śmierć się, gdyż jest podobna do Rosji śmierć, jaką wymyślił Fritz Lang Oleksy Bergman, mówi że że wzorował się tutaj na 2 firm na 2 filmach na zmęczone śmierci inna w ich w warunkach tam nawet jest taka scena kiedy, kiedy w taki charakter charakterystyczny sposób jej śmierci zakrywa kawałek z ekranu słyszalnym zwłaszcza, gdy tak bez gola w 2 tysiące siódmy rok Indii i myślenie w ten sposób to jest to jest rzeczywiście mamy coś niesamowitego w wędzona zakrywa tym zalewam tą czernią no niestety to nie jest to nie jest pomysł Bermana to jest ta jest pomysł wy Fritza Langa w gdańskim jest przesycony właśnie takimi tropami ja mam wrażenie, że bogatych takich worek z różnymi takimi zabawkami dla erudyta im więcej wie aż im bardziej im głębiej się dziś w swojej historii sztuki kultury literatury kina tym więcej z tego z tego worka wyjmie aż oczywiście można sobie ten film na ten film patrzeć taki właśnie szkolny sposób, dlaczego ja państwu naprawdę nie namawiam ich wyłapywać tylko te podstawowe elementy ale, ale to nie jest cel JST wydają się, że barwa niezbyt inteligentnym reżyserem, żeby przyjmować tylko właśnie te te drobiazgi, bo tak jak tutaj ta postać śmierci, która swoją drogą sama stała się ikoną później wielu reżyserów powracał do tego do tego motywu i na śmiesznie zresztą też młody, ale np. jest ten moty w powracał, ale to jest w celach barman to wymyślił to było nasze połączenia tego myślenia średniowiecznego i tego myślenia współczesnego, bo sama postać rycerza to też nie jest taka taka prosta sprawa, ponieważ moim zdaniem ich rycerz i i jego Giermek świetny zresztą, skąd skontrastowane postacie 1 z pierwszych scen mamy mamy taki mam taką taki obraz, gdzie rycerze z giermkiem lnianą i wszyscy ją natomiast jak Cervantes w Sandrze paląca, ale nic z tych rzeczy, ponieważ w średniowieczu sól to był motyw, który w, którym powracał powrócił z gniewem Goodyeara mamy mamy taką ikoniczne właściwie ich obraz, który ukrył gdzieś tam odlał się w naszych naszych głowach w naszej wyobraźni te słynne obrazy miedzioryt Dürera gdzie, gdzie w swym rycerz śmierć diabeł spotykają się w w 1 przestrzeni, ale z drugiej strony ani też są przedstawicielami tego co co w średniowieczu nazywał się Vita Activa Vita kontemplacji 2, czyli życie aktywne korzystanie z życia, bo to tak naprawdę to tak trzeba to trzeba w bardziej metaforycznie symbolicznie nawet traktować człowiek człowiek żyjący pełnią życia i tak mamy tego giermka, który rzeczywiście korzysta z życia jak tylko morza też zadaję pytania dotyczące dotyczące życia nawet więcej odpowiedzi wsi on w ogóle jest bardziej człowiekiem i rycerz, który duma, który się zastanawia, który zadaje pytania, które szuka odpowiedzi oni mają, chociaż fabuła tego filmu jest pokazany jest mowa o tym, że rycerz Graala ze śmiercią dlatego żeby, żeby mieć jeszcze chwilę czasu na zrobienie czegoś dobrego tak naprawdę rycerz potrzebuje czasu na znalezienie odpowiedzi na nurtujące go pytania i scena, kiedy i, kiedy rozmawiają rycerz rozmawiała z ze śmiercią w klasztorze w rodzaj takiej, jakiej spowiedzi to tam padające pytania, które też chcę zadać on nie pyta, dlaczego żyje tylko on pytała AAA co będzie dalej jak będzie wyglądała, jakby po co jest śmierć czy Boga nie ma gwiazd Bruno Bóg nie interesuje mnie interesuje to co będzie po śmierć jest realna śmierć czeka każdego z nas i czym jest śmierć i to są, jakby w kompletnie inne pytania niższy niż pytania, które były zadawane w średniowieczu, ale gdzieś u samych źródeł to rzeczywiście ma takie taki średniowieczny w MPK średniowiecznego ducha ducha wymyśli nowe średniowiecze funkcjonowało w cieniu śmierci w takim sensie, że rozkaz zwaną nakazywano myśleć o tej śmierci niemalże w każdym momencie co w filmie oddane jest oczywiście postacią samej śmierci, która po prostu z nami dialogu je, ale też zarazy, która panuje jesteś taki dość przejmujący moment, kiedy 1 z bohaterów trzecio planowych w każdym razie wykrzykuje wobec tłumu co zresztą tak cieszyć się przez chwilę może umrzeć to jest też takie klasyczne średniowiecznymi tak jak nam przekazują to źródła, gdy tutaj piękna dziewczyna za chwilę może silnie żyć wystarczy też za chwilę może śnieżyć, więc czemu to jest faktycznie bardzo średniowieczne, ale jeśli ma narodzić się wtrącić uważam, że ty jesteś bardzo współczesne dla czasów Bergmana, bo jeżeli to jest cel ten przełom dowiedziała się z tego 51007 . roku to musimy pamiętać co się zdarzyło kilka doku dokładnie 10 lat temu, bo ten film zadaje wprost pytania właśnie istnienie Boga pośrednio, żebyś tego dowiedzieć nasz bohater stara się dowiedzieć czy istnieje też diabeł, bo skoro istnieje białych to może udało się porozmawiać z diabłem diabeł powinien coś wiedzieć na temat istnienia Boga lub nie, więc pytania są wprost religijna, a ty mówisz zatem jest coś jeszcze więcej, więc może źródło tego jeszcze więcej jest właśnie w czasach, kiedy film powstawał w latach 50 lat jest rozkwit SLD i co, o czym też Bergman mówi mówi wprost bez rozkwit salwy egzystencjalizmu, ale on i jego interesują te same rzeczy, które interesują kami czy Sartre, a itd, chociaż oni się różni syn swoje myślenie to tu Bergmana interesy zarówno 1, jaki druga strona i tyle co też ciekawe Albert Hall mówi wprost, że po pod po wojnie ale jakkolwiek i jak tutaj jest interesujący zawód on używa takiego sformułowania dla wszystkich Holokaust tak i przerażających rzeczach, jakie zdarzyły w czasie wojny czym jeszcze możemy zadawać pytania Boga i to jest raz, a z drugiej strony pamiętajmy to jest cel zimna wojna między gdzieś tam są w rozmowach z Bartmanem się też pojawiał taki wątek, że może może możemy się powinniśmy bać naszych współczesnych lęków może bomby atomowej i ja wiem, że to dzisiaj brzmi po prostu śmiesznie w kontekście filmu o średniowieczu tak naprawdę to był świat jest utkany z takich lęków inne i ich i barman mówi o tym, wprost, że jakby nie inny, ale musimy pamiętać o tym, że początek tego filmu zaczyna się w taki sposób, jakby przełożeniem na obraz słów z apokalipsy i my cały czas mówimy o tym, że to jest adresem średni gracze są te wszystkie motyle nowe malowidło na desce w, czyli oglądamy oglądamy to jak jak średniowieczny obraz tym razem Bergamo winien jest ostatni dzień istnienia świata był siódma pieczęć pochodzi nie jak większość państwa z pewnością się domyśla psy apokalipsy Świętego Jana siódma pieczęć, którą po kolei, który do pieczęci po kolei łamie baranek a gdy zdjął siódmą pieczęć nastało w niebie milczenie na około pół godziny tak jest cytaty z synem apokalipsy Świętego Jana z drugą przeczytałam na którąś z portali nie katolickich źle, bo jeśliby tak przeliczać niech nie powstanie tam nie znalazła takie przeliczenie, które ma niestety nie będą skali, ale wynika z niego, że pół godziny takie biblijne to na ludzkie jest jakiś tydzień, więc zerknąć na to kto by się zgadzało w ucho jeśli chodzi o akurat ten konkretny film chyba w każdym razie to milczenie jak rozumiem mnie z wątkiem, który znów bardzo często pojawia się w pretensjach naszego rycerza nowo przypomnijmy on stracił dekadę życia po to, żeby walczyć gdzieś daleko jego Giermek mówi wprost to był bez sensu i lęki są ci idioci, którzy wymyślili taką koncepcję, że ma my mamy tam jechać i walczyć i nasz rycerz no i też nad tym zastanawiać czemu poświęcił temu życie jest tyle czasu swojego życia co jest dalej może tego Boga nie ma tak dalej tak dalej natomiast co mnie zadziwia jego postaci to to, że w momencie, kiedy spotyka swoją żonę, której dno to właśnie 10 lat nie widział jest to wzruszający moment żona pyta czy żałujesz, że pojechałeś on, mówi że nie i to z tych 34 filmu PL, gdzie wcześniej już wysłuchaliśmy wszystkich sił pretensji wobec milczenia Boga przede wszystkim wątpliwości straszliwej sceny, w której tzw. wiedźma zaczynaj pewnego szybą Kane dziewczyna zostaje spalona na stosie Jon szuka w jej oczach szatana, ale znajduje tylko strach, więc wnioskuję dalej sprzedana nie ma może Boga nie ma jednocześnie nie żałuję, że po tych wypraw dla mnie to bardzo zaskoczył, ale zaskoczyło się w sposób ludzki bo gdy wiesz ja w ogóle del Sol Muza wymaganie, by nie potrafię patrzeć na te postacie w taki sposób w ich jak na prawdziwych ludzi to dla mnie on dla mnie, ale wszyscy może pozna z całą rodziną kuglarzy sondował też bardzo interesujące interesujący wątek oni dla mnie wszyscy są prawnymi takimi zagadnieniami znaczącą poznać te są inne niż, gdy miała analizować postawy rycerza jak i postawę człowieka, bo to też interesująca, że później u Bergmana postarać się rzadko kiedy można powiedzieć, że jakaś postać jest cieniem jest jest ideą w u niego jak u niego bohaterowie są ludźmi zawsze z krwi kości, a tutaj tylko z krwi gość mamy śmierć jak już ustaliłyśmy i wydaje mi się, że że, gdyby patrzeć na na rycerza na człowieka to właściwie, dlaczego on ma żałować swego życia tak spędziłby je z byłym tkwiąc w 1 miejscu, a tak pobudziło go od zadawania pytań do Poznania siebie do zrozumienia rzeczywistości do zobaczenia świata oczywiście AM być może być może teraz trywialnie zły ale, ale wydaje mi się, że to nie jest pytanie które, która jest czytanie odpowiedź która, która jest odwiedził pustą, ale nie zauważy, że wygląda na to, że najbardziej szczęśliwą szczęśliwymi osobami z całej tej grupy, którą spotykamy w filmie są mu i kuglarze właśnie para aktorów teatru objazdowego, którzy są małżeństwem mają małe dziecko i trochę nie bardzo z tego wszystkiego zrozumieją co się dzieje nie zadają sobie takich pytań są prości to oni odjeżdżają można powiedzieć ku wschodowi słońce radośni czeka ich deszczem piękna przyszłość, ale odjeżdżają, dlatego że rycerz postanawia ich uratować zagrać 3 przegrać swoją grę pod, żebyśmy rdzenia zajęła się nim, a nie ani nimi także też musimy pamiętać, że oni są, jakby ich to, że oni są czyści żyły elfy i są tu nową nadzieją po akowcy po apokaliptyczną ciepła po apokalipsie Noto to wynika z tego, że rycerz dla nich jakimś sensie poświęca, więc z dna możemy o tym, możemy o tym, dyskutować natomiast oni rzeczywiście są fantastycznie w grę to są to są fantastyczni ludzie, bo oni są, ale szczęśliwe taką taką prostotą, bo my też wyda tamta po to, nieszczęście, jakie wiąże się z sal z naszych schematycznym patrzeniem na średniowieczne nam się wydaje, że to były wieki pogrążone w mroku ciemności i i właściwie 1 wielkim nieszczęściu ewentualnie z optymistycznej wersji modlitwy, a tymczasem są oni są z takimi ludźmi, jakim prawdopodobnie, w jakich było wielu w tamtym czasie z ludźmi żyjącymi swoim życiem, którzy zostają tutaj w plecy niż we wszystkie te lewi tt symbolicznej dramatyczne wydarzenia, którzy byli też ocierają się o śmierci którzy, którzy oglądają też z jakimś sensie ten taki spektakl śmierci nie jest tych cech tych zadymionych tym boją się o siebie o swoje dziecko, ale jednocześnie nie są ani oni żyją normalnym zwykłym życiem i ta jest ich siła niż straszni bohaterowie podoba, ale też relacja między nimi jest taka relacja z ciepłą wydaj na kanwie nic, przygotowując się do naszego spotkania czytam takie teksty Tadeusza Szczepańskiego, który z analizuję test jest właśnie najwybitniejszy Polski specjalista od od Bergmana i ona analizuje ten film pod kątem takich dualizmu w tym, że są wszyscy występują w jakiś pan, w jakich parze z rzeczywiście o CIT i kapary są różne i też w małych psy są, jakby przedstawicielami różnych segmentów świata rynek właśnie rycerz z giermkiem salę moja ulubiona para kochanków z bronią się tą trójką Heat z mężem który, który goni uwalniany jest kowalem, który goni go nie jest złotem rzeczywisty z niewierną żonę psy, ale on gra Acid, a ci bohaterowie są tacy czyści sejf swej prostocie są tacy świetni ścigani są czymś takim w rzeczywistą LO w ten rycerz decyduje się na to Ziobro, żeby ich uratować w momencie, kiedy oni zapraszają go ze swojego życia, które są realizowane przez poziomki mleko inni i w innych zaś jest nadzieja, którą daje Bergman za to, że są trochę jak dzieci w plecy nie skażeni w końcu nie skażenie, ale oni są też szef po prostu tak zwyczajnie szczęśliwi i inni i w ogóle do tego po postrzegam ten film mimo wszystko jako jako 8 optymistyczne w jakimś sensie w jasnych chciałem przy okazji LM przed pytaniem, które za chwilę nastąpi chciałbym wytłumaczyć się setny tego co powiedział na początku mianowicie, że w set nie się na tym filmie po bawiłam kilkakrotnie oczywiście ta scena, kiedy śmierci beznamiętnie usiłuje drzewo, żeby dobrać się do swojej ofiary jest wspaniała i celny sposób dyskusji czynnik, który najpewniej śmierć słyszała wielokrotnie, a psy od osób, do których przychodziło mniej jest bardzo ciekawy, ale mamy też mnie rzeczy takie jak Giermek opowiada o tym, że to chyba nie najlepiej się dzieje na świecie, bo są znaki np. pojawił się 4 słońca, a w 2 konie nocą zjadło się nawzajem wszy się znajdzie zaiste, w naszej powoduje, że jest się czymś niepokoić rozbawiło mnie też, choć nie wiem czy nawet to dobrze mnie świadczy on jest ten moment, gdzie spotka się spotykamy dziewczynę, która zginie na stosie, którą gra swoją drogą Libia Anderson, którą później widzimy w personalnie no i pada pytanie czym, że zawiniła dziewczyna, która ono jest jakość obsługi tym bezbronna i jakiś mężczyzna z absolutną powagą, mówi że zarzuty wobec niej to obcowanie cielesne szampanami to zespół z taka sonda Wiśni palone są tu giniemy w efekty w każdym razie jest tym filmie kilka takich elementów, które powodują uśmiech, ale generalnie on przede wszystkim zadaje te trudne i duże pytania no i odpowiedzi, które ja w tym filmie w lidze są raczej takie uznanie, że tu nadziei większej na coś po śmierci nie ma, ale może ty, ale może, że może należy użyć szczęśliwym życiem, czego są w nasi bohaterowie się aktorzy z przedstawicielami tej tezy gdyby, ale ja bym w ogóle 200200 powrócił na chłodno do tego do tego wątku, że żona nam się wydaje, że żony średniowieczne tonęło w ciemności, bo Bergman przemyca co prawda jest taka obok, ale on pokazuje też, że w średniowieczu styl takich barwnej serii finałowej gali właśnie sceny w karczmie w malarza, który maluje i troszeczkę sobie ubarwia tę rzeczywistość w mocnym, ale przede wszystkim pokazuje kadr średniowieczne nam się nam się wydaje, że ta się na średniowieczne to był wyłącznie teatry religijny moralitet co prawda sam film jest oparty na Nana Nana na czymś co coś co w Lawson nazwalibyśmy moralitet tam, ale ten w psy ta scena, gdzie kuglarze grają na scenie no to oni żonglują śmieją się tańczą śpiewają i to jest to takie zestawienie postu z karnawałem z 1 strony idą w Szczawnicy i śpiewają i mimo grało się, a z drugiej strony gawiedź ogląda w MDK scena, na której na, której jest radośnie aktorzy przedstawiają jako sztukę, która jest prosi, na które trochę rubaszne i trybu średniowiecza tylko nie wiem, dlaczego my, posługując się właśnie tymi kartkami zapominamy o tym, że średniowieczne średniowiecze było również takie ich również było takich ikonografii, bo jeżeli spojrzymy na te mat obrazy, które z, które nam pozostały po średniowieczu, zwłaszcza zaś, czego obrazy gotyckie z ruchu po co to nie tylko są straszne dodanie tego są obrazy, bo Szatan to również jest wyjazdy są obrazy, które pokazują w Lesznie to gruba naszą stronę średniowiecza i w Mbanku i podoba mi się to, że Bergman obok tych takich rzeczywiście ikoniczne symboli używa również takich drobnych innych, by o nim myślę może inaczej to powiem myślę, że to właśnie pokaz gry powoduje, że my odbieramy ten film jako realistyczne, że tam są elementy, które nam nie pasują do tego, by do tego konstruktor jako, jakiej w, jakim jest dzisiaj w naszych głowach coś co sobie nazwiemy średniowiecza i komisja i tam się ubrana bardzo bardzo podoba jestem ciekawa, jakie ty widzisz odpowiedzi na te fundamentalne pytanie, jakie zadaje nasz rycerz nie wyda się, bo twoje osobiste wrażenia i poglądy tylko o to wesoło dostajesz z filmu co ty odczytuje z tego filmu byłam ja myślę, że rząd to jest dokładnie to co coś co wynika, że żeber mam w ca PE powiedzieli nam jednak, że nie wiemy nic, ale jedno jest pewne śmierć jest realna śmierć będzie i to jest cel wydaje się w ogóle klucz do do rozumienia twórczości były Bergmana nie tylko w tym w tym 1 przypadku jest go w tym 1 filmie, bo on powraca nie może, że w różnych tekstach pojawiają się takie opinie, że dno barman to co to to pytał Boga, ale zdaniem nie on pyta o to by o o coś co jest nieuchronne, czyli o śmierć i w ogóle, kiedy myślę o tym, filmie, mimo że w te wątki Emmę sama się tam splatają w jaki sposób, ale one nie są równoważnej rzeczy się gdyby, gdyby trzeba było wybrać głównego bohatera to to by było bardzo trudne, bo mogłabym równie dobrze wskazali w sumie kuglarzy są rycerze plotek technik, ale narzuca się recesji tak, ale myślę że, że jednak centralną pewne, że w ogóle centralną centralnym wątkiem może tak jest wątek rycerza śmierci i giermka i że to jest to jest coś wokół, czego jest opleciona cała cała historia miasto to tańszy niż wynika z tego czym, w czym był moralitet, bo moralitet psy tutaj mam wypisane i nie będę ukrywać oferującej notatkę wszy realizm Bergmana wypadach LG Chem w bezmiarze zaczerpnęła mnie muzyka ten moralitet przede wszystkim moralitet psy są tej literackiej formie to była PRL to był to była taka forma gdzieniegdzie, która miała pewne podstawowe cechy i ten film również takie cechy ma żal zawsze pojawia się pewna wykładnia moralna swym jasno wyrażona w zakończeniu tego filmu no tutaj tutaj to jest jasno jasno powiedziane że, że w świat jest zły świat jest ciemny następuje koniec świata jedynym dla nas z jedynym ratunkiem jest jest prostota życia to tu tak zrozumiałam jej wzorce osobowe musiały się pojawiać, więc to właśnie ikoniczne rycerz tak, by tak dalej silnie akcentowany dramatyzm mamy jej teatralizacji całego świata mamy z pani musi mieć charakter uniwersalny no mamy Wilk 1 z głównych motywów jest wędrówka wędrówka do rozumiana dosłownie wędrówka rozumiana wędrówki metaforycznie jako wędrówka przez życie i mamy idealnie zabieg zespolenia wszystkich tych elementów show to właściwie w 1 wierną nierozerwalną historia, ale z drugiej strony cały czas są chciałabym podkreślać to, że są pytania egzystencja -li stów filozofów tamtego okresu nie ma chętnych dramat Turków, którzy wtedy pisali boss, bo dokładnie w PE dokładnie to był obszar zainteresowań ludzkość się w PRL -u wódka zobaczyła, a już Europy szczególnie zobaczyła coś strasznego, o czym była wojna i nagle musiała odreagować myślę, że siódma pieczęć z takim filmem, który w, które odreagowały zresztą takie podziemna początkowo się, który miał ogromny to on był on był ogromnie popularny on miał ogromną oglądalność bo kiedy w Bernie dostał nagrodę specjalną wzięli zresztą swoją drogą w Solnym zajęły ex aequo z Andrzejem Wajdą, który wtedy dostał tę samą nagrodę za kanał plątał oglądano ten film rzeczywiście na całym świecie Bergmana pisał, że rozeszła się, że rząd siódma pieczęć rozeszła się po świecie jak pożar lasu, więc coś z tym nie jest to, ale też muszę pamiętać, że to jest film, który trafia w odpowiedni czas na odpowiedni grunt i to, że ten film ludzie oglądali chcieli oglądać i odnajdowali tam siebie no też czegoś wynika oprócz oczywiście, bo był w Lublinie powiedziałyśmy, że ani słowa o przepięknej formy tego filmu o jego plastyczności OSW i to wszystko na pewno wpływało na nas na to, że ten film był oglądany w ale myślę, że podstawową jednak sprawą było to rząd dotykał jakiś lęków i lokum co tu kryć egzystencjalnych ukrytych w ludziach w latach 50 zloty jak to jest, że jesteśmy kilka lat po wojnie i jednocześnie dostajemy film, w którym 1 z głównych postaci jest sprawdzenie Figo van na śmierć śmierć, która ma takie cechy charakteru, że można go polubić media polubiłam tę postać jest w taki fajny gość, który po prostu wykonuje swoją pracę, ale jednocześnie potrafi sobie zażartować, że z drugiej strony na wielkich miast i po co robi to co robi jak to możliwe, że Fin, który ewidentnie mówi o śmierci chwile kilka lat po wojnie jest oglądane tak powszechnie jak ty mówisz powoduje jakiegoś rodzaju oczyszczenie może to za duże słowo ale, ale zbiera pewnego rodzaju nastroje od 2 to, bo to niech śmierć wystraszyły się straszny jest świat, który w, którym przyszło nam żyć inni straszne jest to co co do śmierci otacza, a sama śmierć jest po pierwsze po jakimś sensie obu rund obłaskawić ona była zwyczajna z jest ona zwyczajna, ale też w wesołym przez rząd za kolokwializm, ale może z nim pogadać to, że on, że Wasilewskim każdy, kto spotyka się wersję rozmawia zauważyła, że w wolny, kiedy tyle, że tak zrobiła chwilę na jasnych i wsi, ale nie wróży najważniejsze pytania czy pale, ale z rycerzy rycerzy zadaję zadaję pytania egzystencjalne, ale siedzący na drzewie ktoś próbuje were in negocjowanie negocjowała zwęzić takich jak ich interakcje to, że PiS jest wycinany drzewa życia no jasne, ale wspaniała mówi nie mogę zrozumieć dlaczego, bo spektakle, a śmierć na to są odwołane z powodu śmierci wpływ na bruk krowę Super, ale dobrych zmian dlatego dlatego lubimy śmierć w SLD oczywiście mógłbym z tak tak to ta śmierć lubimy, dlatego że ona jest w jakimś sensie ludzka, ale w wojennym, ale ona też jest cel w nas się wyzwoleniem tego świata, który jest straszny, ale też przeżył ze świata który, który prawdopodobnie zupełnie go zmienił tor torze osiągnięty przemocą przyjeżdża złamany jest kimś innym sny i spotyka śmierć którą, która może jednak dobrze no to teraz z wyzwoleńczej tego świata, ale będziemy na równych warunkach my będziemy razem w jakim sensie i inni razem z walczymy o tym od swoją godność po to, że on dba o zawrze on stawką w grze pomiędzy śmiercią, a rycerzem jest zrobienie rycerz chce zrobić coś dobrego co chce chce zmienić, gdy jest zmienić świat w jakim sensie, iż ponadto pozwala twierdzić, że tak naprawdę pewnie wie, jaki będzie jego następny ruch i to nie tylko dlatego żądam zdradza w pewnym momencie, jaki będzie jego ruch innym, ale śmierć godzi się na tę grę potraktuje go po równorzędnie śmierć dlatego dlatego myślę, że to, że śmierć jest takim naszym nieuchronnym partnerem w grze śmierć mówi zresztą na samym początku towarzyszył nam towarzyszyć od dawna towarzyszyła już wcześniej tylko teraz pisze twój czas i in dlatego lubimy śmierć w tym i dlatego dlatego widzimy w niej właśnie człowieka, gdyż pod koniec filmu, kiedy śmierć przychodzi, bo większość naszych bohaterów oni nie są już przerażeni oni są moi znajomi nie oni uznają oni ona nie tylko zresztą co to to to żona towarzyszył naszym bohaterom przez cały czas tam jest jasno powiedziane, bo ona i zagląda do da w inny nasz przygląda się w tym w tym bicia wynikom w i dżuma właśnie szaleje z powszechną czy śmierć jest wszędzie śmierć czeka na każdym kroku i ani śmierć znają natomiast nie godzą się na okrucieństwo świata, których otacza mleko są częścią z nich państwo proszę nie zwiodą być może dla niektórych mało zachęcające fotosy z filmu no bo mamy czerń Biel i w zasadzie niewiele się dzieje pod takim względem to wiele osób, które mówią powiedzmy współczesne kino akcji mogą niechętnie sięgać po filmy tego typu natomiast ja muszę przyznać żony bardzo zaskoczył, bo właśnie oglądając fotosy spodziewałam się długich monologów, które będąc w zasadzie przełożeniem dysputy filozoficzne na film co nie zawsze się udaje tymczasem mamy tutaj na sklejenie bardzo bardzo zgrabne i elementów komediowych będę się upierać się i świetnej gry aktorskiej postaci z krwi kości wspaniała charakteryzacji to wszystko w VAT w roku pięćdziesiątym siódmym, ale zrobił to Bergman, więc to nie zgadzało nie wymierzył podziałach interesów o zdjęciach ten film, bo w Bergman słynie z tego, że nikt nam się często kojarzy, że ta jest reżyser, który lubuje się w swej formie ten film jest z 1 strony bardzo skromny znaczy tam niem nianie nie zobaczymy w jakiej się przesadny w ujęcie, które 4 i Litwy, więc sięgnięto co to tam jest tam tam tam jest jak być chropowatą to jest dla mnie takie określenie tego filmu gleba jest naj naj najcenniejsza, ale z drugiej strony wszystkie kadry są doskonale skomponowane na pierwszy bardzo często są ujęcia, gdzie na pierwszym planie mamy w w twarz człowieka, a coś dzieje się gdzieś z tyłu to ujęcie ze śmiercią, którym rozmawiałyśmy w wyroku wykorzystanie czerni bieli jako środka w pewnej ekspresji letniego czegoś ograniczającymi wręcz przeciwnie, a jednocześnie te wszystkie te ikoniczne obrazy jak np. taniec śmierci to co w innych niż państwo nie spodziewał, że to będzie jakieś takie przełożenie 11 i ikonografii średniowiecznej totalnie glinę Erich von Goethe nie Daniel to nie to tutaj tutaj wszystko z bardzo subtelne i bardziej oparte chyba na duchu niż na niż na konkret dziadkowi rzeczywiście scena zamykająca to jest ten stan korowód śmierci, który jest na taki bardzo charakterystyczne dla ikonografii średniowiecza mamy tutaj fantastyczne portrety w tej scenie, kiedy w, kiedy z 1 strony idą za brzmienie z drugiej strony trwa spektakl widzimy twarze ludzi którzy, którzy oglądają od 1 i drugi spektakl i są twarze, które są bardzo wyraziste niektóre mają swój charakter, który widać widać jej, że tam nie ma przypadkowych osób stoi tutaj każda twarz coś wyraża interes fantastycznie skomponowane myślę, że to dobrze się ogląda również dlatego, że to jest po prostu świetnie nakręconych to jest po prostu bardzo dobry film Hel po prostu dobrze zjeść możemy sobie pozwolić na takie komentarze wobec mistrza, ale swoją drogą, a propos tego słowo słowami strzelby wszyscy państwo, którzy byli podobnie jak moja redakcyjna koleżanka zmuszenie do oglądania tych filmów dziś liceum im się manną z RAŚ lilie jeśli były pokazywane właśnie pod hasłem oto Bergman wielkim filmowcem był proszę do niego wrócić naprawdę, kiedy jest się nieco dojrzalszym widać w nim znacznie znacznie więcej zupełnie inaczej przyjmuje się ta treści i Kujaw chce zaś prywatnie wynaleźć coś nie ja sam poza tym jak pierwszy raz toczące się tydzień temu z i to i to kto to będzie wyzwanie prywatne, ponieważ mój ojciec jest historykiem literatury zajmuje się m. in. z literaturą średniowieczną i oglądam ten film będący w wagonie ciemno no no myślę, że była nastolatką właśnie, w których do głowy wciskano te wszystkie schematy są niższe i oglądaliśmy Staffa i tata opowiadał o tym, film jako pewnej zagadce chemia państwo też chciała zaproponować oglądanie TV lektura tego filmu i potraktowania tego filmu jak właśnie zagadki róg dał do odparcia, ale też do znajdowania takich tropów literackich właśnie takich erudycji innych tropów to może być przyjemna w Germany nie patrzy nie traktuje widzów wzgórza, ale traktuje się po partnersku bardzo to jest wspólna gra wspólne zadawanie pytań wspólne szukanie odpowiedzi naprawdę znakomita sprawa drodzy grzesznicy, kto filmu nie widziało zachęcamy koniecznie siódma pieczęć się Ingmara Bergmana z roku 1957 opowiadała Joanna Malicka film ma znaczenie producentka filmowa z wydziału Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego dziękuję serdecznie dziękuje i tata postrachem w cywilnych fetował od klasyki dla grzeszników dzisiejszy wieczór Radia TOK FM przygotowała Agata Majewska za chwilę będą informacje Radia TOK FM Karolina Głowacka dziękuję do ZUS Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA