REKLAMA

Wszyscy jesteśmy narcyzami? Rozmowa z Zofią Milską-Wrzosińską

Godzina Filozofów
Data emisji:
2016-03-13 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:34 min.
Udostępnij:

Po ponad 30 latach ukazała się w Polsce książka Christophera Lascha "Kultura narcyzmu". Teza książki jest taka, że obecna kultura sprzyja narcyzmowi. Jednak najpierw należy zapytać, co to znaczy "osobowość narcystyczna"? Co wynika z takiej postawy i jaka jest jej przyczyna? Rozwiń »

Gościem Tomasza Stawiszyńskiego jest Zofia Milska-Wrzosińska, psychoterapeutka z Laboratorium edukacji, z którą rozmawiać będzie o ludziach z osobowością narcystyczną i granicy, po przekroczeniu której, narcyzm staje się patologią. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 137 Tomasz Stawiszyński witam państwa serdecznie w programie godzina filozofów dzisiaj państwo gościem będzie Zofia Milska-Wrzosińska psychoterapeutka laboratorium edukacji, która jest w drodze do studia Radia TOK FM mieliśmy niedawno kontakt telefoniczny wiemy, że za chwilę w studiu się pojawi, ale na razie jeszcze jej nie ma, więc ja może spróbuje wprowadzić państwo trochę temat dzisiejszej audycji tak pomyślał, że sobie hasło takie damy w formie pytania Rozwiń » wszyscy jesteśmy narcyzami ze znakiem zapytania właśnie no bo to jest dopiero do ustalenia czy jesteśmy czy nie jesteśmy zachęcam też do komunikowania się z nami na Facebooku na profilu Radia TOK FM mamy też telefon Małgosia Wólczyńska wydawczyni tej audycji przy telefonie dyżuruje 224444044 to jest telefon można zadzwonić przekazać jakiś pytaniem myśl wątpliwości jeśli państwo w trakcie audycji będą mieli jakąś taką potrzebę to zachęcamy do tych form kontaktu, a pretekstem do dzisiejszego spotkania do dzisiejszej rozmowy i do tego, żeby się przyjrzeć tematowi narcyzmu jest książka, która się niedawno ukazała w Polsce po ponad 30 latach ukazała się po polsku to klasyczna praca absolutnie autorem tej książki nie jest Christopher relaksu to jest amerykański historyk wykładowca uniwersytecki 1 z najważniejszych intelektualistów i krytyków przemian społecznych w powojennej Ameryce nie książka, której mówię nazywa się kultura narcyzmu to jest chyba najsłynniejsza książka Christophera wasza praca, która wywołała ogromną dyskusję w momencie, kiedy się po raz pierwszy w stanach Zjednoczonych ukazała się teza tej książki jest dość radykalna taka mianowicie, że dzisiejsza kultura sprzyja narcyzmu owi właśnie, że mieszkańcy dzisiejszej kultury są no z nielicznymi wyjątkami, ale w każdym razie w narcystyczny i to głęboko narcystyczny ni to korzysta to cała teza Lasza korzysta z takiego przekonania, że można narzędzia psychoanalizy powstałej przecież w wyniku skrupulatnej obserwacji życia jednostek czy jednostki, że można oto te narzędzia właśnie zastosować do rozumienia także zjawisk kulturowych czy kultura się poddaje takiemu psychoanalityczne mu opisowi Genoi, próbując z zastosowań te rozmaite narzędzia przez psychoanalizę właśnie wypracowane do analizy czy rozumienia współczesnej kultury kultury RAŚ dostał doszedł do wniosku, że to współczesna kultura sprzyja narcyzm MOW i właśnie pojawiła się w naszym studiu Zofia Milska-Wrzosińska ja tutaj robię takie małe wprowadzenie tematyka naszej dzisiejszej rozmowy dzień dobry dzień dobry słyszałam słyszałam w korytarzu psychoterapeutka laboratorium Psychoedukacji dzień dobry państwu no to może tak od razu dostać na prze jedziemy z OFE czy pani się zgadza z tą plażą to, zwłaszcza że współczesna kultura sprzyja narcyzm owi w dywan z pytaniami mu takie jak historie z terapeutą to one są dla nas trudne i na ogół tymi odpadami w rodzaju to zależy, aby sesyjne pewnych uproszczeń jak filozofowie inni filozofowie, a może możecie się może bardziej badaczy kultury są w stanie taki Generali generalizacji wykonywać ja nie jestem entuzjastką tej tezy to znaczy lub jakikolwiek tezy związane z tym, że jest jakiś typ osobowości albo co więcej typu patologii, który szczególnie wyraźnie może może nieszczególnie wyrazista być może wyrazisty w tym sensie jest dostrzegalny i łatwy do opisania uchwycenia i dobrze obrazuje dane czasy czy kultury w dawnych czasach Trump to może bym przyjęła natomiast, że rzeczywiście jest jakaś powszechna psychopatologii albo przynajmniej typ osobowości, który dominuje w ale przede wszystkim nie sądzę, żeby osoba o narcystycznej struktury osobowości to się w naszych czasach dobrze czuł fetor jest to jest teza, że im jest łatwiej, że taki jest łatwiej i to wzbudza moją wątpliwość, ponieważ to myślę jako psychoterapeutka znowu ludzie w ogóle w nie jest szczególnie łatwo może właśnie niektórym nie jest tak niektórym jest, ale sądziłem, że o skuteczności adaptacyjny no bo pewnie jak mówił, że komuś ułatwić trudniej o tym kto to myślimy o tym, że to nie zależy od typu osobowości bardziej od poziomu jej zorganizowania ktoś osobowość tzw. wyżej zorganizowano toczy on będzie nowo każdy ma jakiś typ osobowości nikt z nas nie jest mi zapisaną kartą jako dorosły człowiek, czyli wciąż ta będzie narcystyczne czy paranoidalne czy depresyjne czy mesjanistyczne jako osobowość tzw . wyżej zorganizowano dosypali lepiej jak będziesz zorganizowano tu gorzej natomiast ta teza naszej strony taka, że nawet osoby, które są zaburzone w sposób narcystyczny może być różnie zabużanie może mieć rzeczywiście zaburzenia osobowości nastroju, że on sobie mają radzić lepiej, a to jest w ogóle taka teza właśnie oto wersja chciałem panią zapytać, żebyśmy się może temu na początku przyjrzeli się teza jest taka, że w, jakim sensie różne instytucje kulturowe dominujące w danej kulturze trendy pewne przekonania, które w tej kulturze są szczególnie reprezentowane hierarchię wartości sposobu funkcjonowania różnych instytucji w tym sensie sprzyjają rozwojowi zaburzenia narcystycznego czy narcystyczne mu typowi osobowości noże właśnie te wszystkie instytucje te wszystkie instytucje kultury ne niejako same jakimś sensie odzwierciedlają taką artystyczną struktury osobowości dla spowiada pomiędzy psychiką jednostkową, a kulturą istnieje pewna zależność ta zależność dwustronna rodzaj takiego sprzężenia zwrotnego jednostka w swoim rozwoju uzewnętrznia pewne instancje kulturowe no i stąd to w jakiej kulturze wyrastamy ma istotny wpływ na to w jaki sposób kształtuje się nasza osobowość no ale też te jednostki, które w kulturze wyrastają tworzą ją na tworzą ją wg tego wzorca, który w, jakim sensie dostały i tak to koło się napędza i dzisiejsze czasy są narcystyczne z wielu powodów fontann to powody swojej książce wylicza ale zanim przejdziemy do tych powodów to chciałem panią w ogóle zapytać o tę zależność pomiędzy jednostką, a kulturą psychiką jednostki, a kulturą, w której jednostka wyrasta i żyje teraz to nie ulega dyskusji nie ma nie ma o czym dyskutować oczywiście, że taki jest jak widzi regres pytanie w jaki sposób jednostka nie pije uzewnętrznia swoje doświadczenie przede wszystkim wczesna dziecięce znowu może być psychoterapeuta po prostu, dlatego że wtedy inny układ nerwowy najbardziej klasyczny, ale też, że malutkie dziecko najbardziej zależne od ludzi, na których ma wokół wobec nich nie przeżyje i bez tego wodne i to oni przekazują kluczowe w związku z tym to działa bardzo mocno i rzeczywiście to co przekazują chili powiedziano kiedyś był mówiono, że przede wszystkim matka teraz już mówimy opiekunowie ter ne rozmaite wczesny ważne postaci przeciska to niewątpliwie ma bardzo duży wpływ ulega uzewnętrznienie natomiast pytanie co dalej prawda, ale też co to jest co ci rodzice przekazują czy oni przekazują rzeczywiście wzorzec kulturowy charakterystyczne danych czasów czy oni raczej przekazują swoją emocjonalność swoją taką czy inną strukturę osobowości swoje lęki swoje preferencje to jest pod pewnym wpływem kultury, ale przecież nie wyłącznie i dlatego sądziła, że ta transmisja od nich taka oczywista bardziej myślała bym może o takim zjawisku, jeżeli już mówimy w kontekście szerszym, w którym człowiek funkcjonuje no to to co może mieć wpły w na to, że ludzie są jak dopowiedzieć nie powiedziała, że więcej czy, a potem niestety, ale że w obszarze narcystyczne są bardziej wrażliwi może potem jakoś spróbuje rodzice także te kwestie związane z obrazem siebie stres ostrzegali, że stał się dla nich ważne, że pierwsze wrażenie robi takie ważne po 1 z czynników, który wskazywany jest znacznie większa mobilność społeczna min, czyli kiedyś jak człowiek wiedział, że tam, gdzie się urodził to mniej więcej tam szum drzew może parę kilometrów dalej, ale z grubsza też jego rejon i nie tylko w sensie tutaj bezpośrednią przestrzeni fizycznej, ale też w sensie pozycji w hierarchii jeśli chodzi o osoby które, których znajdą bezpośrednie środowisko, że to wszystko było z grubsza przewidywalne i on widział, że to co on robi będzie się uczyć się składało na to jak nam dziś postrzegany mało tego, że jego rodzina pochodzenia też go jakoś określa i że wobec tego on pracuje na to, jakiej inni ludzie będą mniej niż stosunek, ale pracuje nad od początku i ma czas prawdy on nie musi nagle zabłysnąć jak meteor, ponieważ on tam jest będzie no a teraz dzisiejszych czasach przy dużej mobilności społecznej rzeczywiście ludzie się pojawiają ni stąd ni zowąd ze swojej perspektywy życiowe na Globusie okazało się, że przeniesiono na lepsze warunki Fn albo cokolwiek innego w nowym otoczeniu czasami na krótko i wiedzą, że to pierwsze wrażenie, że kluczowe żoną może być jedynym wobec tego znacznie więcej uwagi niepokoju idzie na to czas też nikt od nich niczego innego nie oczekuje często tylko tego, żeby wrażenie było odpowiedzią na to, iż pesymistyczne spojrzenie w odzieży nikt niczego innego nie oczekuje, ale rzeczywiście jest w ich przeżyciu to jest ważne i być może to jest tak rzeczywiście, że n p . ich pracodawca czasami współmałżonek też temu sprzyja not dużo uwagi na to jak ktoś wypadł jak źle wypadł to może on będzie miał więcej okazji, żeby jakoś żyć lepiej wypaść może tego przekreśla jednoznacznie na w takiej kulturze tradycyjnej, gdzie ludzie spędzali czas mniej więcej w tym, że w tym samym miejscu to potężny, bo bezpieczni coś więcej szans w Zofia Milska-Wrzosińska jest państwa gościem słuchają państwo godziny filozofów w radiu TOK FM Anna i wracamy po informacjach studio cały czas Zofia Milska-Wrzosińska raz jeszcze dzień dobrem niedobry, a rozmawiamy o narcyzm miał w książce kultura narcyzmu Christophera nasza to jest pretekst do naszego spotkania Pomorza, a propos tych wrażeń wywierania wrażenia jako zasadnicza ich zasadniczego modus operandi współczesnego człowieka cytat z kultury narcyzmu uderzyły mnie to jest fragment posłowia do tej książki pisarz właśnie dane przedstawione w kilku badaniach nad korporacjami biznesowymi, że awans zawodowy zależą nie od rzemiosła czy lojalności wobec firmy, ale od bycia widocznym chwili uroku osobistego i efektywnego zarządzania jeśli chodzi o relacje międzyludzkie środowisko współczesnej biurokracji zaczęło wywoływać narcystyczna reakcji i nagradzać niepokój o wrażenie, jakie wywiera ktoś na innych tendencję do traktowania jako odbicia własnego ja te ostatnie określenia netto określenia charakteryzujące narcystyczna struktury osobowości w 2 notes trzeba powiedzieć, że w książce lasie są tezy jest bardzo aktualna, ale są też taki, który się odnoszą do świata lat 70 cała prawda to mniej więcej wtedy się ukazało jest teraz już w świat wewnątrzkorporacyjnych wlać trochę inaczej niż ze względu NATO, że odnalazłem w sobie szlachetność pozorną skuteczność to znaczy, że pracownik, który jest wydajny i generuje większy dochód z pośrednio czy bezpośrednia to jest pracownik, który funkcjonuje jednak nie tylko w oparciu o wyłącznie takie operowanie przy swoim przekazem zewnętrznym po prostu to to już się wedrzeć się sprawdziło być może w tym pierwszym w dalszym okresie rozwoju metod tak rzeczywiście 1 czy też być może wtedy szefowi jeszcze sądzili też najważniejsze dziś ktoś pójdzie i robi świetną prezentacji przez najważniejsze teraz już tak nie jest, więc korporacje myślę, że już też jest w takich swojej statystycznej większości wymagają nie tylko tego, że ktoś potrafi się dobrze zaprezentować czasami szukają tak podział doby po omacku w n p . z NATO niewiadomymi nie musi dobrze prezentować, ale dobrze, żeby z perspektywy korporacji i egzotyczne studia skończyła muzykologię wtedy można domniemywać, że on ma taki twórczy umysł może dziwić, ale jest to sygnał, że tamto już się przeżyła Czyż to, że ktoś Buzka bez Łodzi zaprezentuje już widać, że to czasami tylko sreberko z innym, a w środku niekoniecznie te czekoladki jest taka, żeby 1 szefowie korporacji najbardziej potrzebna także ja też w tym sensie się, że to ta generalizacja idzie za daleko w i bardziej o nie wydaje mi się, że na cel pamiętać może tak być potrzebne artystyczne są one wszechobecne są w niej także ludzie teraz mają więcej pociech narcystyczne co więcej, że potrzeby typu narcystycznego są nam jakoś przypisane artystycznego, czyli jakiego, czyli takiego n p . to bez kilku rzeczach może to być nasze potrzeby odzwierciedlenia w, czyli człowiek potrzebuje wiedzieć i odczuwać, że jest uważany zresztą to oczywiście w takim konno pewnym spłaszczeniu uproszczeniu widać jak pewniak do pana czasem dzwoni jakaś osoba, która pana nie zna i chce pan coś sprzedać to by panie Tomku forma zbliżona wyjątkowo dla pana taką wspaniałą ofertę no i to jest właśnie zaadresowanie się do pana potrzeby bycia odzwierciedlony tyle tylko, że z rozmaitych powodów pan zapewne niż uszczęśliwiony jak Union tego rodzaju na kontakcie pan proponuje inny, a rzeczywiście zadania to odzwierciedlenie jako pewnej potrzebie, żeby ktoś nie dostrzegł w mojej wyjątkowości zakład nawet nie wyjątkowości w sensie bycia lepszym od innych tylko, że ktoś mnie rozpoznaje i zwraca się do mnie, owszem, potrzeba wyjątkowości w sensie taki właśnie wielkości też potrzeba małego dziecka i to jest napisał o tym, pańską hut Real już 3 od 14 letni żyjący, ale wybitny i psychoterapeuta i bije też teoretyk, który zajmował się przede wszystkim właśnie elementami artystycznej człowieku rejony opisywał to tak bardzo plastycznie malowniczo pisał o tym, że małe dziecko ma taką potrzebę, żeby dostrzec to nazwał wózkiem zachwytu w oczach matki, czyli dziecko nam tam nie wiem przynosi rysunek ma on 2 lata Vincent rysunek to jest jakiś kółko krzywe trochę, gdyż kreski taki głowami jak Thomas Jefferson, a matka na to mówi o Jasiu takich umów ze jak już potrafi zagłówek no i bardzo dobrze w wieżach z zachwytu to są pierwsze kroczki Kendrick to jest my tego potrzebujemy potrzebujemy, żeby ktoś na nas reagował, żeby nas dostrzegał w ich myślami zachwycą tyle tylko, że ta potrzeba jest rozwojowa normalne do jakiego wieku w i jeżeli ona jest to znowu Kohut tak twierdził, ale też doświadczenia psychoterapeutów i badania potwierdzają i że to jest zaspokojone będziemy optymalnie zaspokojone czy nie za mało, ale też i bez prezesa bez przesady to przesada też na to może specyficzna, a ty masz hitem, ale ich optymalnie spokojny to człowiek nie chodzi później jako dorosły z takim głodem czy będzie zauważony czy będzie pochwalony, że wypadnie lepiej, żebym wypadł lepiej to inni muszą wypaść gorzej dlatego taki mechanizm idealizacji dewaluacji jest bardzo częsty u osób artystycznych rzeczywiście taki ktoś ma zaburzenia narcystyczne czy taki, który nie dostały tego właśnie błysku zachwytów wtedy, kiedy powinny go wydostać z założenia wystarczy iść albo dostało go za dużo może albo zostały tylko nie za dużo, ale też ten miał inny charakter to znaczy opisuje takie rodziny z blisko to dostaje, ale bardzo wyraźnie on dostaje za coś z warunkową tak tak jest to rozerwać synkowi czasem się, mówi że dziecko musi stawać narcystyczny przedłużeniem rodzica, czyli rodzicowi się też nie udała to może się udała, ale uważa, że za mało się udało i dziecko mam spełnić to, czego chciał dla siebie już wie, że tego nasienie będzie miał pianistą wybitnym nie będzie już tam jeszcze na 2 z oddali dziecko Malty przedłużenie chcecie być właśnie i teraz oznacza to, że dziecko jest bardzo chwalony wręcz odwzorowany za to co robi, ale takim sygnałem mycie kochamy za to i to świetnie, że to robić jest nie poradzisz toczenie będziemy Comarch wisi w powietrzu taki przekaz albo gdy byś wybrał inną drogę to to nie to ma być ta droga ma się tak zachowywać, jeżeli będziesz mówił wierszyk przy cioci to my jesteśmy szczęśliwym Chile Bravo ale gdyby np. powiedział no gdybyż tak stanął i włożył palec do buzi i powiedział AJA nie chcę ja nie pamiętam Otóż było gorzej i w tym sensie jest coś paradoksalnego w tej adoracji własnego dziecka sygnał sygnału tych sygnałach, które kiedyś związkowe w takim sensie, że to jest wydaje się, że taka miłość bez granic, ale tak naprawdę tu jest na czai się wąż w tym świecie, gdyż taki sygnał tak póki dajesz mi nie rodzicowi tę satysfakcję, której potrzebuje, czyli pokazuje życie bardzo dobry, więc jeżeli dziecko albo nie dostał tego wcale źli ludzie tam specjalnie zwraca uwagę nie dawali sygnał jest ważne albo dostało taki rodzaj warunkowej akceptacji to ono wchodzi w dorosłe życie z pewną głodem przede wszystkim, dlatego że odnośnie nauczyło samo pojęcie to jest bardzo ważne mówimy właśnie o takich aspektach artystycznych, że człowiek może mieć umiejętnością okrojenia albo nie oznacza to tyle, jeżeli do znamy znowu tzw. artystycznej porażki, czyli coś robimy myśmy to robimy dobrze MO okazuje się też nie przyjęte i gestem pokazuje, że zrobisz to źle też nie spodobało no to to jest trudne do ulgi zainwestowaliśmy dużo czasu energii i teraz człowiek, który ma mity samo korzeniami on jest uporać poradzi sobie nie obroni, bo obrany sposób jest taki, bo po prostu ci ludzie to są jakieś tym banki nie mają wrażliwości i o nich nie przyjęli do obrony sposób i to nie daje ukojenia ukojenie takich zrobiono tak rzeczywiście nie trafiłem z tym załogę co umiem zrobić to nie jest dobry zastanowić co mogę, a teraz może w nim może niedoskonały tak taka nie może sobie teraz Puszczę dla ukojenia w jakąś muzykę, którą lubię królów jak spotkam się z kimś albo zwierza się z tego n p . nie wiem mojej dziewczynie i doznań uchylenie natomiast, jeżeli ktoś nie potrafi to się będzie tygrysa na różne sposoby i będzie właśnie albo może się nie napój pojawić tzw. wściekłość narcystyczne, bo też 1 z PCC jest takie rozbudowane tutaj SdPl pojęciowe tego wszystkiego za lejce zagrają w zaplecze diagnostyczne albo też nawet takie populizm że, gdy go za bardziej diagnozujemy, ale też pojawiam w takim dyskursie temat, czyli właśnie wściekłość artystyczne czy nienawiść, że coś takiego spotkało i chęć rewanż czas zemsty zemsta spotkało mnie coś co jest nie docenieniem ich wielkości jak tylko wtedy wrócę do psychicznej równowagi, jeżeli sobie krzywdy odbicie notuje coś istotnego w tym wszystkim co pani mówi o osobowości narcystycznej, która często w sposób stereotypowy była postrzegana przez pryzmat oczywiście słynnego mitu znów zaczerpnęła nazwę jako stan takiej miłości do siebie wszechogarniającej tymczasem nowa struktura osobowości narcystycznej tak definiowanej psychologicznie to nie jest nam właśnie bezgranicznej miłości do siebie raczej stan takiej nieustannej doskwierają tej ambiwalencji to znaczy z 1 strony jest ten idealny obraz siebie to zapatrzenie w pewne wyobrażenie o sobie ta potrzeba odzwierciedlenia w pani powiedziała to potrzeba podziwu taki spektakl nieustannie odgrywany przed innymi i głód z oklasków głód z gratyfikacji z drugiej strony jest poczucie niepewności pustki nienawiści do siebie mnóstwo emocji, które są niezwykle trudna tak i czasami do tego drugiego człowieka nie od razu ma dostęp to znaczy na bardziej dostęp do takich swoich potrzeb wielkość nowością chce być kimś i czasami dlatego właśnie osoby zaburzenia narcystyczne różne terapie często zgłaszają np. koło czterdziestki pięćdziesiątki nawet później wtedy, kiedy się okazało, że nie udało im się już wiedzą, że nie są doskonali są mi potem nie są wieczni np. czasem zdrowi i zaczyna szwankować to jest upokorzenie narcystyczne sprawdzano albo ze jedno urody się traci i wtedy rzeczy dosyć późno, bo żadne inne struktury zgłasza się trochę wcześniej osoby jak chcieliby się później w, dlatego że muszą doznać wrażenia, że pani tak językiem tak działa w Lotto w RFN po latach pracy dziś już jakoś żyć pani tylko struktury w każdym razie mam mam taką dyspozycję, żeby tak patrzeć mam nadzieję, że nie wyłącznie tak, ale rzeczywiście tak coś coś w tym jest, że w tej dwoistości, której pan powiedział, że z 1 strony przekazu na zewnątrz sprawia wrażenie bardzo pewnego siebie bardzo zadowolony z siebie człowiek sukcesu, aczkolwiek oczywiście nie wszystkie osoby ze strukturą narcystyczne odnoszą sukces ale, gdybyśmy takiego właśnie do nich dobrze ilustruje on tę wizję artystyczną jak sukces wydaje się być one w środku jest niepewna, że on dlatego ciągle wypatruję dlatego ciągle musi mieć sygnałem, że jest dobrze i tu znowu granica jest cienka to jest kontinuum do nich dychotomia każdy człowiek na potrzeby narcystyczne czy każdy człowiek ma taką potrzebę, żeby usłyszeć od bliskiej osoby dobrze wypadł też za to albo no podoba się to do nich dobrać fryzurę cokolwiek i biura takie relacje tworzymy na istotę bliskości również trener ma w sobie zawiera żel dostajemy odzwierciedlenie i nie chodzi tutaj o taką aprobatę za wszelką cenę tylko taki sygnał, że ktoś nas widzi jestem zainteresowany odzwierciedla nas i bez złej woli daje nam informacja Koncewicz tego potrzebujemy wszyscy idą w zdaniu tańca chuda do końca życia w UE potrzebujemy różnego rodzaju takich narcystyczne sygnałów potrzebuję takich relacji z ludźmi, które pokazują, że ktoś nas widzi, że ktoś teraz reaguje natomiast wtedy, kiedy mówimy o ich psychopatologii jest to mamy namyśli to ta potrzeba staje się bardzo duża w ich człowiek jest bardzo skoncentrowany jak również, jeżeli te niespełnione, jeżeli jakiś powodów tego nie dostajecie właśnie on ponosić tzw. porażkę artystyczną ta nie może tego znieść i wtedy pojawia się właśnie ta chęć rewanżu wściekłość narcystyczne znowu też tak mówi i chęć zrobienia czegoś, bo tylko wtedy można zatrzeć niepowodzeń w dacie dysze zemście w tym sensie nie wiem czy to jest Signum temporis jako współcześni szczerze zawsze były tak, ale jednak żyjemy w takiej kulturze już tak na tym kulturowy poziom przechodząc, która po pierwsze, winę formułuje wobec nas są daleko idące oczekiwania to już nie jest taka sytuacja od innych państw charakteryzowała to wcześniejsze dawne dobre czasy, kiedy cię jak w 1 miejscu się urodził i mniej więcej w tym samym miejscu umierał jak co zrobił źle ocenił szanse w tym sam środowisko naprawienia tego np. ale też pewną zadaną niejako z góry rolę kulturową oznacza się rodzi to mniej więcej też wiedział co będzie robił pomiędzy narodzinami, a śmiercią wiedział kim ma zostać się przestrzeń 3 miejsce dla niego w obrębie wspólnoty było niejako przygotowane dzisiaj żyjemy w takim świecie toczy się tu mnóstwo można różnych diagnoz i określeń sformułować 3 charakteryzujących ta kultura jest zindywidualizowana bardzo silnie kapitalistyczną czy późna kapitalistyczną, ale to nie wchodźmy dzisiaj jak się rodzimy i pojawiamy na tym świecie to po pierwsze, często dla nas nie za bardzo to miejsce jest we wspólnocie przygotowanym to miejsce musimy sobie dopiero stworzyć musi do siebie wymyślić musimy stworzyć pewną projekt, który następnie będziemy realizowali presja sukcesu też jest bardzo silna to oczekiwanie, żeby sukces odnieść tak czy inaczej rozumiany no i jest czynnikiem napędowym z 1 strony, ale z drugiej strony też bardzo to frustrujące tym, że rzeczywistość mediów nasza mediów społecznościowych, ale nie tylko mediów w ogóle, która w już przez las, a w latach siedemdziesiątych była diagnozowana jako taka wszechobecna żyjemy w kulturze obrazu, gdzie ciągle jesteśmy właśnie reprezentowani czy odzwierciedlanie ne w rozmaitych obrazach właśnie ono fotografii pisała, ale nie nie dożył ekspansji Facebooka np. oraz innych lista grama i t d . i tak to konieczność nieustannego czy ten imperatyw takiego pokazywania się tego, że goście cały czas uwaga innych jest jakimś sensie dla nas skupiona, że ich spojrzenia w jakimś sensie nas definiują określają no to jest wszystko coś co właściwie sprzyja w cudzysłowie rzecz jasna, ale może jakimś sensie napędzać rozwój takich mechanizmów, o których pani mówi takie myśli czy rzeczywiście, że zajmowanie się swoim wizerunkiem w dzisiejszych czasach jest to zrób z siebie markę sprzedaje tak jak nie wymyśli siebie to są takie hasła, które z użyciem noża oraz jest tak zastanów się co możesz pokazać jak się możesz pokazać, żeby coś spodobało ty jesteś taki założenie, że człowiek z takim plastycznym tworzywem i tylko kwestia kosztów kreuje i wtedy dostanie taką reakcję, jakiej potrzebuje, ale myślę też, że jest taki aspekt funkcjonowania artystycznego, o których się mniej mówi Bodnar najbardziej pewnie działają na wyobraźnię właśnie te osoby, które w są na świeczniku osiągnęły wiele i widać, że on się jakoś karną tą swoją szczególną popularnością, ale też inny sposób zaspokajania potrzeb artystycznych jest przyciągnięcie do wyjątkowego obiektu jak mówił, że skoro Grzegorczyk wyjątkowej osoby, a czasami to może być niekoniecznie osoba ten obiekt gorzej słowo obiekt w rejon jakaś instytucja partia grupa i t d . czyli jestem o tyle w wielki, o ile o Promienia mnie sława znaczenie wyjątkowość jakiś inny sobie i wtedy ruch, że nie muszą się troszczyć o swój obraz mój obraz jest taki występ przyklejona do przyklejone są do tego czegoś kogoś tak dalej i to nie definiuje wtedy rzeczywiście kryzys jest nam, jeżeli ten obiekt z jakichś powodów przestaje być tak wielki jak przestaje nadawać do idealizacji również i to też wiąże się z tym taka tendencja do dechy wspomniał idealizacji dewaluacji, czyli że w z olbrzymią mamy pozytywne aspekty albo siebie albo kogoś innego, do których też przyklejenie ale gdy chorujemy innych, ponieważ osoba, która nas trema zaburzenia narcystyczne musi być lepsza na żywność była lepsza to ktoś musi jak marzenie się czuć gorsze, ale w jej w jej oczach on musi przeżywane kogoś, czyli w związku z tym jest bardzo duży dewaluacji innych myślących inaczej, ponieważ oni w jakim sensie w takiej strukturze rozumienia świata poprzez dilera narcystyczny jak oni mają rację to ja nie mogę mieć presji no i wobec tego co buduje realną siłą rzeczy tak ostro polaryzacji Zofia Milska-Wrzosińska jest państwo gościem za chwilę informacje, a po nich do rozmowy wracamy w tym 1341 jest Zofia Milska-Wrzosińska w studiu cały czas nas już dzień dobry dzień dobry powiedziałem celowo, że jest 1341 Nisko dlatego, że to taka maniera radiowa, żeby mówić, która jest godzina, chociaż w dzisiejszych czasach, że nikt przecież wiedzą, która jest godzina mają mnóstwo różnych urządzeń, które ten czas pokazują, ale ona w sejmie rozmawiamy narcystyczne zaburzenie osobowości też o kulturze współczesnej właściwie się zastanawiam nad tym co ma sprzyjać nie sprzyja szerokim sensie tego słowa rozwojowi tego zaburzenia czy sama w jakim sensie jest opisywana tymi kategoriami Otóż Christopher lasu, który jest takim pretekstem naszego dzisiejszego spotkania ciekawie w swojej książce pisze także o specyficznym stosunku do czasu, jaki w dzisiejszym świecie mamy myśleć to jest akurat dość aktualny nie wiem czy pani się ze mną zgodzi, ale no właśnie poprzez ten stosunek do czasu do przemian noś ci ne do pewnej ciągłości następstwa lasów charakteryzuje tak współczesna ma artystyczną kultury, jaki współczesny narcyzów czy współczesna osobowości narcystyczne, a powiada, że nie Narcyz to jest w w tyle można powiedzieć w tle tego tej diagnozy jest jest konstatacja o tym, że śmierć jest we współczesnej kultury jest wypierana to są takie diagnozy stawiano od lat pięćdziesiątych między mniej więcej przez antropologów kulturowych czeskiego oraz taki pierwszy tekst napisał, w którym taki tako tak to taką diagnozę postawił w latach pięćdziesiątych talerze Narcyz w jakim sensie, że jest bez czasie MO, że nie akceptuje upływu czasu i to nie tylko w tym sensie, że nie chce się zestarzeć tylko w tym sensie, że nie chce dopuścić do świadomości, że jest na świecie na pobycie czasowym niejako w ich, że przed nim byli inni, a po nim inni przyjdą on w tym bez czasie próbuje się zatrzymać nie dopuszcza do wiadomości tego, że kiedyś go nie będzie i nie chce też innym stworzyć przestrzeń na to, żeby mogli się w świecie pojawić co w dalszej konsekwencji prowadzi do tego zjawiska, którym mówiliśmy na poziomie kulturowym dla nowych przybyszy na ten świat nie ma miejsca no bo inni nie chcą go zrobić mówi pan Bóg się zgadzam, że nasza kultura rzeczywiście daje taki przekaz, że wszystko jest możliwe skoro wszystko i to być może no tak trochę buduje no napęd dodaje energii na wiele osób pewnie dzięki temu przesłaniu, że wszystko z możliwie dużo w życiu zrobiło być może, gdyby nie nie odbierały takich sygnałów, gdzie w naszym świecie nie drażni przekazywanych typ nie miał odwagi często ma też dobrą stronę, ale jeżeli wszystko możliwe to znaczy tak nie ma żadnych ograniczeń nic się nie kończy w nawiązaniu do czasów, o których mówi z głównych w jestem jakimś sensie niezniszczalna jest nieśmiertelna, a na pewno nie będę tym zajmować się, że gdzieś jakiś koniec tej gminy, bo to oznacza ograniczenie osoba o osobowości, tym bardziej o zaburzeniach, z czym jedni celowo tak mówi, choć jest taki jest ono rozbudowane, ale nie lubi mówić narcyzm, bo to jest jednak etykietowanie prawda w tym jest coś powiedział bym takiego protekcjonalny, gdy taki Narcyz w, jeżeli już wolę mówić, że mimo zaburzeń artystek Mal zaszkodzi to z kolei okropnie językowa, ale wskażmy, że osoba będzie pszeniczne jest bardziej proces tak tak no natomiast Narcyz rzeczywiście brzmi jak już tak na podst próbują dojść robimy wtedy właśnie to co robią są dość artystyczne, czyli dokonujemy takiego wyodrębnienia są tacy to takie narcyzy i koncentracją gości, a my w 2 zlotego mówi Narcyz wspólnot radość, kiedy jechał nie stosują tylko mówi osoba o założeniu artystycznym rzeczywiście jest szczególnie trudno się zgodzić z tym, że ma jakieś ograniczenia dotyczą ona chce mieć wyjątkowy brak prawa to jest też z tymi osobami w ich w funkcjonowaniu można zauważyć charakterystyczne chce mieć el prawno czasem się, mówi że nawet takie osoby bywają roszczeniowe ci, że Onet uważają, że im się należy, więc z definicji w dna, bo są tym kim są i to powinno być widoczne oczywiste dlatego im się należy więcej, czyli nie uznają ograniczeń tego rodzaju, że jedno n p . trzeba zaczekać trzeba zaczekać, bo to ja jestem już imigrant czekać, ale również, że rzeczywiście mnie o uznanie tego, że czas mija i coś się kończy zdanie bardzo trudne, bo to sygnał, że są niedoskonałe czy też pewnym elementem osobowości narcystyczne jest to, że chce być doskonała, a właściwie jest doskonała być może jeszcze coś nie przejawiła, ale no, ale na pewno jest Iza chwilę się spełni ewentualnie w tym wyręczyć mówiłam, że przylgnęła do czego szybko jakieś doskonałego bytu dotyczy doskonałą, czyli doskonale oddana doskonałemu bytowi ich natomiast te osoby, które właśnie są doskonałym to nie znoszą tego, że ta doskonałość natknął się to, że czas przemija jest bardzo wyraźnym sygnałem tego, że doskonałe nie są dlatego tak jak mówiłem one często szukają trafi właśnie w drugiej połowie życia, kiedy nie da się jednak ukryć tego, że zachorują i 1 tą chorobą nie panują także ten upły w czasu oczywiście upływ czasu jest czymś co chyba najbardziej ze wszystkiego jest od nas niezależne uznanie tego, że coś jest od nas niezależne i jest aktem pokory, a osoba narcystyczna bar szyby i pokory, ponieważ pokora kojarzy się ze wstydem z tym, że to i tak styka się niedoskonałość, o czym pamiętać, że może ktoś to zobaczy może ktoś zobaczy też największy lęk menu osoby narcystycznej to właśnie to, że będzie przyłapana na tym i zawstydzona słynie z dbałością o osoby narcystyczne żyje na poziomie świadomym czasem nie do końca takim przekonaniem, że ma skazę IT wskazała będzie zauważana i rozłącza wszystko zrobić to skazanie była widoczna w naszych czasach jest dużo sposobów, żeby budować sobie z BOŚ SA wdową zdarza się halę można słowo na ten temat w dobie tak ciągle tonem wątek kulturowy to kolejne wprowadzamy w naszej rozmowie z Otóż, kiedy mówi pani o tym wszystkim coś co się z tym stosunkiem do czasowo gości, ale wiąże i osobowości narcystyczne hale w jakimś sensie to to jest powiedziałbym ludzki odruch też, żeby na upływ czasu się nie zgadzać Testa Rossa liście pragnienie odwieczne, które przez kulturze też było reprezentowanej w mitach i rozmaitych baśniach tak dalej na razie trudno zgodzić to przerażające walczyli jak na razie nikt w to głębiej teraz boom no to jak się przyjrzymy temu różnym środkom, które nam ośmieszający, które nam współczesna kultura Neptuna współczesna kultura podsuwa można nie tylko uśmierzają z tym co taki obosieczny, bo ona z 1 strony trochę już uśmierzają, ale z drugiej strony może właśnie one ostatecznie powodują, że to doświadczenie staje się jeszcze bardziej dotkliwe, ale jak się przyjrzymy tym co dostajemy od tej kultury i pewnym obrazom, które w niej są na dominującą obrazu np. rodem z reklam albo obrazom rodem z produkcji popularnych filmowych, które są takimi współczesnymi trochę mitologia ami albo np. temu wszystkiemu co mu coś co 3 w tym narzędziem, które dostajemy będąc użytkownikami portali społecznościowych n p . na to mamy tam mnóstwo narzędzi do tego, żeby właśnie upły w czasu zatrzymać nasz profil na Facebooku się nie starzeje przecież to taki współczesny portret Doriana Greya możemy tam umieścić właściwie wszystkie swoje nerwy i realizowane obrazy wszystkie najbardziej udoskonalone jakości na przestrzeni wirtualnej doskonale funkcjonują w jakimś sensie za nas, prowadząc taki fantom mowy wirtualny w doskonały żywot no ale ten upły w czasu, choć nas dotyczy to tych Avatar w naszych aktualnych niekoniecznie ne i t d . i t d. jest mnóstwo takich takich środków w kulturze, która namówiła mnie no właśnie wcale nie musisz się starzeć wcale nie musi umierać w reklamie nie ma informacji o tym, że kiedyś nas tutaj nie będzie raczej przeciwnie są takie sugestie, że życie dobre spełnione wartościowe ważne to jest życie osoby sprawnej w każdym razie młodej raczej zdrowej, a jeśli choruje to i tak dostaje natychmiast odpowiedni środek, który może zarządzić wtedy już nie będzie chorować, a jak staruszek to też gorzej w piłkę pogra jakoś tak dziarsko się zachowali też właściwie jest szczęśliwy i dyskomfort starość nie jest mu znany no, chyba że nie zażywa leki suplementy słono to wtedy tak, ale w 1 zgadzam się, że nasza kultura, ale pewnie nie tylko nasza współczesna żyje w pewnych zaprzeczeń New dotyczący właśnie upływu czasu na ich ostatecznie śmierci i to zresztą wydaje mi się nie niekoniecznie specyficzne dla funkcjonowania artystycznego raczej myślę o tym, że dla człowieka to zjawiska niepojęte wciąż tego boję to znaczy, jeżeli człowiek, który nie ma podpory religii zada pytanie na dni to co to znaczy, że nie będzie to co jest, jeżeli tak to zniknąć z pytaniem budzący bardzo wiele lęku i różnych kultur sobie na różne sposoby radzą z tym, jaki jak to oswoić dlatego ja się pewien poziom zaprzeczenia nie jest niekoniecznie, czego potępiać, że być może, jeżeli tak zniknąć, gdyby przyjrzeć się skoncentrować się tylko na tym, że umrze to myślę, że miałby trwać depresji czy w każdym razie pogrąży się mną się jakichś mistycznych tutaj tendencjach, bo jak w tym sens nie ma żadnego zaś właśnie dochodzi, dlatego że umorzenie ma oczywiście no ale ważne, żeby funkcjonować, w czym jest w tym w tym naszym doczesnym życiu dla wielu ludzi znajduje w tym pewną satysfakcję wartość, ale na to nie możemy być stale w kontakcie z tą perspektywą, że mało tego, że wszyscy odejdziemy to jeszcze nasz wpły w na to kiedy co się stanie jak jest ograniczony jest jakiś czas ograniczony oczywiście do tego co nas konfrontuje z naszym brakiem kontroli w darze w każdym momencie coś może wydarzyć, gdy jest bardzo trudne i to wygodny w oczach widać mechanizmy obronne mające sól i w kwestii naszej śmiertelności, ale też w różnych kwestiach mają też pozytywne znaczenie, ale nam pomagają w jaki sposób uporać się z czymś, co gdyby się z tym skonfrontować do końca Top 1100 w jakim sensie psychologicznie zabiło, czyli nie tylko walczy też mówić o obronę testerzy deformuje widzi mnie tak jak trzeba po prostu sobie zmieniamy świat stosownie do swoich uwiecznionych różnych wizji ani chęci są adekwatne, ale również obrona ma taką funkcję do czasu pokazać pytanie czy ta obrona we współczesnym świecie również kulturowe ani go psychologiczna dotycząca rozmaitych uczuć związanych z przemijaniem czasu i ze śmiercią czy ona jest optymalne czy też to jest obrona z drewna jest czas oddala od rzeczywistości ja bym może rzeczywiście sądził, aby ten cel potem głównie Poznajcie obrony zdobyczy nie jak dużego stopnia deformacji rzeczywistość, ale wymaga, iż rzeczywiście myślę, że żyjemy w takim świecie MLS, w którym bardzo nas kultura odciąga od tego, że jesteśmy ograniczeni w naszym trwaniu tutaj w jeszcze 1 kamyczek do ogródka tym razem psychoterapeutyczne ego van na koniec, bo wkrótce rozwiązać umowę na czas odpowiedzieć tak haniebnie, niemniej nie jest mamy parę minut także w ówczesnym będzie pani mogła powiedzieć Otóż lasu samemu posługą sam posługuje się wreszcie narzędziami psychoanalizy to jest dla niego środek do rozumienia procesów kulturowych, ale krytykuje także psychoterapię i coś ja wiem, że pani nie lubi tego określenia nel son określa mianem kultury terapeutycznej a, ale całych całego szeregu różnych zjawisk narracji dłużnych, które się wiążą z pojawieniem się w kulturze psychoterapii najmu tego, że satrapy zaczęła istotną rolę w tej kulturze odgrywać w ogóle ta perspektywa swą terapeutyczną, która wg niego trochę zastąpiła taką perspektywę właśnie nazwijmy to religijną w religijną wyznaniową Otóż powiada wreszcie straciliśmy taki wymiar wertykalny we współczesnej kulturze człek jest nim nie jest już odniesiony do czegoś poza nim jakiś transcendencji, która jakimś sensie określała także sposób strukturyzowane się jego osobowości z wymiarem gdzieś daleko poza tym światem jest coś co nadaje jakimś sensie musem z o jakimś sensie są w kosztach, ale w każdym razie nadaje mu sens dzisiaj w tej perspektywie kultury terapeutycznej na moście ten sens nadaje no nie jako takie ukierunkowanie się w stronę osobistej biografii własnego krajobrazu emocjonalnego my w psychoterapii będącej dystansem przekaz na współczesne terapeutyczne przywiązują niezwykłą wagę do tego w jaki sposób kształtowało się nasze życie do osobistej biografii do swoich emocji odczuć pewnych wrażeń, których doświadczamy one nas konstruują konstytuują są takim naturalnym terenem, w którym nasza tożsamość się nie kształtuje i same stanowią rdzeń naszej tożsamości to jest narcystyczna mówi nasz mu na myśl, że przede wszystkim trzeba też, że psychoterapia masło na kulturę, ale głównie jest formą pomocy czy wręcz użyć słowa leczenia osób, które z różnych powodów doznają cierpienia cierpienia niewygody kłopotu, bo czasem się, więc duże słowo i że wtedy rzeczywiście one po części z nich powinny się zwrócić ku sobie, żeby zobaczyć, gdzie z nich nastąpiło to za trzaśnięcie jakaś taka zmiana czy ugrzęźnie się i żeby pomóc z tego wyjść i trudno sobie wyobrazić, żeby Nero uzyskały pomoc na drodze, a jeżeli mogą to dobry psychoterapeuta jednak nie przyjmie je z Lubska trafić ktoś zaproponuje coś innego coś w najbardziej właściwe, ale rzeczywiście w odbiorze bardziej powszechnymi ich wykraczamy poza gabinet to może tak byśmy to bardzo wiele osób teraz poszukuje w LM takiej drogi do siebie są różne takie modne takie czy inne jakby, jakie tu użyć słowa, żeby nie było za bardzo pejoratywne sposoby spędzania czasu, który czasem używam słowa terapia i które polegają na tym, że kilka osób tam zbiera też coś wykonuje razem z najgłębiej przeżyć i rzeczywiście to na ogół bardzo panie ładnie charakteru starałam się właśnie tego, że cenzura wasz system przechodzi do głowy w jak ja nie jestem entuzjastą takich zjawisk bytem tam czas czasami nawiązujący do szkodzi jest po pierwsze, rzeczywiście się zgadzam, że te psychotropy dotyka obrosła różnymi właśnie dodatkowymi propozycjami, które koncentrują ludzi na nas sobie i dają takie złudzenie, że im głębiej tym więcej tym lepiej to można się wygrzebać coś jeszcze 10, a to nie jest prawda to niekoniecznie sprawdza co czasem bywa prawda natomiast jeszcze chcę powiedzieć, że my jak wino z terapią kulturze terapeutycznej mamy ciągle nam się psychoanalizy na kozetce 5 × w tygodniu człowieka Zagłębia i prowadzi jeszcze monologi latem z rzadka mu aż do powiek jakieś jedno słowo czy natomiast np. jest bardzo na rozwijające się na dziecko drugie grupowe, których też przeciwieństwem tego, o czym nasz PC, ponieważ istotą psychoterapii grupowej jest, żeby pchnąć relacjom z innymi ludźmi, jakie to robić wchodzę w relacji z ludźmi oczywiście dziś tafty jest to może też przyjrzeć temu co powoduje, że taka nie inaczej, ale nastawieni na to jest w świecie jest z innymi i to z nimi musi próbować jakoś gminne zrozumieć siebie i sobie ułożyć życie i w tym sensie, iż w kulturze psychoterapeutycznych to trzeba wziąć pod uwagę różne terapie to to nie jest jednolite i czyni, żebyśmy mogli tak draka PIT-u lądować to co dzisiaj powiedzieliśmy, owszem, osobowość narcystyczna często występuje we współczesnym świecie, ale to nie jest takie proste chciałby zaś, że to tutaj kultura z nas wszystkich czyni takie struktury, żeby się też, że to jest metafora i do opisu kultury być może ta metafora się nadaje natomiast ten nie należy go syntetyzować bardzo dziękuję państwu gościem była Zofia miska Wrzesińska psychoterapeutka laboratorium Psychoedukacji dziękuję bardzo zwinnie się już państwem żegnam audycje zrealizowała Antek Olejnicki wydała Małgorzata Wólczyńska za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich strefa szafa, na którą zaprasza państwa Marzena Mazur, a my się słyszymy we wtorek czternastej 40 w kwadransie filozof do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA