REKLAMA

Dziś Światowy Dzień Konsumenta. Czy nasze prawa są przestrzegane? Mówi Monika Zakrzewska

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-03-15 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:22 min.
Udostępnij:

Nieścisłe oferty przedstawiane przez telefon, umowy z kruczkami, brak rzetelnej informacji w reklamach - to problemy, na jakie natrafiamy jako konsumenci. Jak często nasze prawa są łamane? ? Czy wiemy, jakie uprawnienia nam przysługują?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku piąta szósta, a 520 sekund chciałem powiedzieć piąta słyszą państwo jak zwami tutaj siedział całą dobę najchętniej tak lubię spotykać ze słuchaczami Piotr Maślak witam ponownie w pierwszym śniadaniu w toku szósta 533 sekundy dzisiaj mamy w dziś mamy światowy dzień konsumenta Europejski dzień nie światowy dzień praw konsumenta Europejski dzień konsumenta albo odwrotnie nie światowy dzień praw konsumenta dobrze powiedziałem tak pani Monika Rozwiń » Zakrzewska prezes fundacji rozwoju rynku finansowego nie pop przytakuje państwo tego nie widzę, bo to radio, ale tak tak robić dobrze powiedział światowy dzień praw konsumenta Europejski dzień konsumenta o trudną rozmawiać o prawach konsumenta o przez kilka minut, skupiając się na wszystkich prawach konsumenta, bo to jest po prostu niemożliwe w rozmowie ze słuchaczami Radia TOK FM rozmawiałem po rozmowie rozmawiałem w 306, o które państwo się najczęściej skarżą i to jest też oczywiste o sytuacji konsumentów takich codziennych relacjach w sklepie fatalna sprawa leżą prawa konsumenta sprzedawcy nie mają pojęcia o tym jakie przepisy ich obligują do jakiego zachowania, ale też w usługach bankowych finansowych wiadomo, że konsument jest z góry na pozycji nie chciałem nie chce powiedzieć przegranej, ale słabszej zgadza się pani czy nie pani prezes nie do końca wyszło jednak tego prawa konsumentów w Belgii są zdecydowanie większe od tego roku nieszczęście było w ubiegłym roku, bo państwo przepraszam, że wejdę co pani przez państwo nie sprzyja tuż przed wejściem pani prezes powiedział, że w tym roku na szczęście nastąpiła dobra zmiana ta nastąpiła dobra zmiana jest za czasów poprzedniej ekipy rządzącej rzutem na taśmę Platforma Obywatelska wprowadziła kilka regulacji, które rzeczywiście znacznie poprawiło sytuację konsumenta szczególnie na rynku finansowym jest znana moglibyśmy mówić mówić natomiast, że najważniejsza z nich to taka zmiana, że powstała instytucja rzecznika finansowego, który powinien on na miejsce rzecznika ubezpieczonego ubezpieczony pieczonych rzecznika ubezpieczonych to też oczywiście konsumenci, jeżeli już rozpoznają swoich prawach to będą mieli znacznie więcej uprawnień w United reklamacyjnych w ktoś mnie to co dotąd takie powiedzmy sobie to przepisy techniczne pani prezes no właśnie, bo ja akurat dosyć intensywnie zawodowo jeszcze pracując w telewizji polskiej w wiadomościach czy TVP Info zajmowałem się właśnie obszarem praw konsumenta tematyką społeczną ekonomiczną w szerszym kontekście nie nie jednostkowym i ja mam takie wrażenie, a nawet przekonanie, że prawo w Polsce jest całkiem dobrze sformułowane w zakresie ochrony praw konsumenta, ale realizacja tego prawa wygląda fatalnie w i właśnie tutaj też nastąpiły zmiany, które znacznie ułatwi realizację praw konsumenta takie poglądy przepisy, które się zmieniło na rynku finansowym są przepisy te materialne i proceduralne i materialne rzeczywiście bardzo ograniczyły koszty chociażby pozaodsetkowe pożyczek to koszty windykacyjne czy dały inne uprawnienia konsumenta ma to właśnie te koszty proceduralne czy rząd te przepisy proceduralne w ich dużo wcześniej rzecznik finansowy plus 17 kwietnia wchodzi w życie kolejna nowelizacja ma ustawy o ochronie praw konsumenta i tu będzie wiele uprawnień raczej też uprawnień z kolei bucików, które będą mogły zdecydowanie skuteczniej chronić praw konsumenta temu ma chociażby możliwość wydawania decyzji tymczasowej, która decyzja czy tymczasowe wstrzymanie uczciwe praktyki, a innych instytucji finansowych jeszcze do czasu właśnie zakończenia postępowania Ania dopiero po to, po ostatecznym orzeczeniu sądu czy chociażby możliwość wprowadzenia instytucji tajemniczego klienta do instytucji finansowej gros to wyjaśnimy tajemniczy klient jest taka instytucja osoby zatrudnionej o to, żeby wchodząc w rolę klienta zdemaskowała różnego rodzaju nieprawidłowości i dokładnie tak podobnie jak firmy finansowej z myślą o wszystkich bankach SKOK-ach w firmach stricte porządkowe z tego sektora pozabankowego już nie będą mogły żaden sposób proponować klientowi tak naprawdę produktu, którego nie potrzebuje, a więc też jest dosyć duża dosyć duże uprawnienia i wezmą sobie szczerze konsument na polskim rynku ma wiele uprawnień nie potrafi z nich do końca korzystać niestety w nie potrafi z nich korzystać, bo nie ma świadomości prawa w ogóle w Polsce dosyć niska świadomość prawa, ale też wtedy, kiedy próbuje z nich korzystać konsument przeciętny konsument nie ma wiedzy eksperckiej nie potrafi cytować wiernie przepisów prawa, a jak pani wie niestety polskie przepisy są pełne różnego rodzaju kruczków prawnych wiem to stąd, że wydaje się, że akurat w tym obszarze tak jak już wspomniałem mam dosyć dużą wiedzę, a regularnie znęcał się z tym, kiedy np. buty próbowałem reklamować sprzedawcy kompletnie nie mają o tym, pojęcia mało tego brnął brną w swoją niewiedzę upierając się przy niej oczywiście w krótkim tłumaczy, cytując słowa przegranej pozycji, ale inny jest byłem świadkiem też wielokrotnie takiej sytuacji, kiedy osoba przeciętny konsument próbował coś załatwić w instytucji dłużej ubezpieczeniowej np. 1 z naszych słuchaczy, z którą rozmawiałem ewidentnie poszkodowane przez firmę ubezpieczeniową ma opinię wspomnianego rzecznika finansowego wcześniejszą opinię rzecznika praw ubezpieczonych nie jest w stanie żaden sposób wyegzekwować swojego prawa na firmie ubezpieczeniowej w dość, że jest to droga jest zdecydowanie trudniejsza nie stać, ale cóż można powiedzieć tak jak powiedziałam po pierwsze za coś zmieniły się przepisy to uprawnienie znacznie więcej i powinna być jednak 1 roślina ma też trochę jesteśmy ofiarami, a zmian prawnych niestety najwięcej obowiązków informacyjnych spoczywa na firmach finansowych w tym tak naprawdę konsument ma większe pole do tego, żeby się w tych przepisach zgubić niestety, bo w tej chwili dostajemy umowę w banku chociażby do podpisania umowy na około 2025 stron jest to absolutnie przekonana, że prawdopodobnie 1 % polskiego społeczeństwa taką umowę będzie chciał przeczytać oczywiście przypadkowych spotkań banków jest sytuacja o tyle proste, że tu czuwa KNF i możemy mieć taką świadomość przynajmniej, że nic takiego strasznie szkodliwego tam się w umowie znaleźć nie można nas złość i inne instytucje, które nie są pod nadzorem KNF pół i tutaj radziłabym, żeby jednak mimo wszystko czytać bardzo bardzo ostrożnie do umowy BiT karta jest kolejny taki obszar, bo też pani doskonale wie, że te umowy to jest czasami mówiąc bardzo kolokwialnie językiem młodzieżowym masakra jak kiedyś próbowałem w z prawnikiem tam prawnikowi umowę, którą podpisuje klient, wykupując tzw. polisolokaty to temat na zupełnie inną rozmowę z polisolokaty prawnik zajmujący się pr. bank. specjalizujący się w dziedzinie usług właśnie firm ubezpieczeniowych ubezpieczeń nie był w stanie nie był w stanie zrozumieć umowy, którą podpisuje klient on tak doszliśmy do mety zostało wykonane z kolei mnie z prawnikami, którzy doskonale znają przepisy, ale z niezwykłymi takimi szarymi wraz z przeciętnymi konsumentami umowy były analizowane i zaznaczane te fragmenty, które są niezrozumiała jest coś sobie wyobrazić, że bardzo wielu przypadkach w umowie nie było elementu, który nie był znaczone, więc GM pytanie czy te wszystkie obowiązki informacyjne nie zaciemniają jeszcze bardziej na całego obrazu czynie lepiej byłoby rzeczywiście zrobić także były podstawowe informacje zawarte te, które są najważniejsze absolutnie z ewentualnymi odsyła oczami, kto będzie chciał sobie zaś oczywiście wierzymy w to, że zajrzy prawdopodobnie 10 proc społeczeństwa, jeżeli będzie chciała albo, jeżeli będzie już miało problem, żeby zobaczyć takiego zrobiło i gdzie szukać wyzwolenia z tej sytuacji raczej już na konsumencie pani prezes, że wchodzą Sowa czy pani zdaniem nie byłoby dobrym rozwiązaniem nieco większej nadziei, żeby położyć nieco większych nazwisk na nacisk na coś co co nazywamy duchem prawa co mi bardzo imponuje w krajach anglosaskich, że sąd, podejmując decyzje czy instytucja jakakolwiek zajmująca się tutaj z wykonywaniem czy egzekucja jakiegoś prawa powołuje się na duchu, ale jego praw ducha prawa, jeżeli intencją prawodawcy deklarowaną powszechnie publicznie w każdym aspekcie było n p . nie wiem nie oszukiwanie klienta w takiej sytuacji to, mimo że umowa została podpisana, a sformułowanie umowy jest takie bardzo płynne elastyczne i w ustawie nawet gdzieś tam strona powołuje się na drobne słowa czy kruczki w sprawie sąd uznaje nie idea tego prawa była taka, żeby chronić w tej sytuacji konsumenta koniec kropkę w musisz się pokusić uzupełnia zupełna zmiana systemu prawnego to po pierwsze, dane w systemie anglosaskim tak naprawdę mamy w tej roli lidera w wojnę wojnę doskonałych prawników i w zależności od tego jak dobrego prawnika czy drugiego na prawnika, a ten większą szansę na sali sądowej była też nie możemy zapominać o tym, że jesteśmy 1 wielkim porządku prawnym nie tylko krajowym, ale nikt się eurorating dokładnie te przepisy informacyjne obowiązki informacyjne przez nas przyszłe to nie jest wymysł naszego rodzimego regulatora Alone przyszło jednak do nas z Unii Europejskiej tylko pani prezes moi przyjaciele mieszkający w Irlandii kupili dom na kredyt umowa z bankiem to było kilka stron z wszystkimi załącznikami w Polsce wie pani ile dokumentów trzeba, zawierając umowę z tak w 2 ta sama Unia Europejska sama Unia Europejska, ale mamy jeszcze taryf Jump regulatora krajowego, który musi zaimplementować przepisy w jaki sposób na implementuje Otóż tak szczerze powiedziawszy jest jego absolutna decyzja do nas też musimy pamiętać o tym, że mamy w Polsce takie instytucje KNF czy jak UOKiK, który badał umowy powinien badać bada, ale rynek finansowy w ubiegłym roku czy przy Neptunie na rynek pożyczkowe były one naprawdę dotkliwie doświadczonym przez UOKiK był do la la znaczy to też jest rodzaj weryfikacji takiego regula regulatora, ale pani wspomniała KNF w 2 filar ROM ustawowo narzucony KNF, czyli na ochronę rynków usług finansowych wszelakich i ubezpieczeniowych i o ile w kwestii, o ile w ustawie dotyczącej usług finansowych jest zapisane, że KNF jest zobowiązany do pilnowania harmonii z tak równowagi na rynku tym usług tych usług to już w przypadku usług ubezpieczeniowych jest zobowiązany do ochrony do do stawania po stronie klienta tych firm ubezpieczeniowych, a jak interpretuje to KNF, że stanie po stronie klienta oznacza dbanie także interesy ubezpieczycieli w mąż ma też uwagę, że zarówno ubezpieczyciele jak i banki czy osoby z zarządu muszą dbać o kondycję finansową tych przedsiębiorstw taki żal, że zaczną robić coś zupełnie odwrotnego no to wówczas też są kary na nich nałożony na nie pamiętam taką rozmowę z prezesem związku banków polskich, które mówiły o tym jak bardzo wzrosła lista powodów, dla których może zostać się na ukarany zarząd w bankach, więc oni też mają swoje uprawnienia z 1 strony KNF chce chronić się w Łodzi zamknięta, ale z drugiej strony po prostu robi wszystko, aby banki czy instytucje ubezpieczeniowe nie padały, bo to będzie on Teresie społecznym jest ta ochrona instytucji bankowych, bo przecież one zarabiają żyją obok obracają nieswojo zniesienie instytucji bankowych, ale tylko zasobne w wyrokach nawiązać tak to jest zrozumiałe oczywiste, ale jednak, by instytucje państwa powinny stać przede wszystkim w interesie obywateli i tam, gdzie pojawia się konflikt z ewidentnym między interesem konsumenta, a instytucji państwo jest od tego tak mnie się wydaje może mówić zbyt ideologiczny idealistycznie, żeby chronić słabszego czytaj konsumenta to prawdopodobnie tak, ale przecież ja im zrobić taką analizę już instytucji, do których można w ogóle przejść z prośbą o pomoc już niedługo KNF czołgi dwudziesty rząd kazały zakazane jest dużo różnych jak i groźnych zmian oczywiście jest cała sieć przecież miejskich rzeczników ochrony praw konsumenta Jonsson rzeczywiście skutecznie ją swoim znajomym, którzy pracują akurat branż takich w takich zawodach tam rzeczywiście zwykły szary obywatel może przyjść zapytać czy poprosić o pomoc do zalania nawet pismo zostanie bez w jego imieniu stosowane różne, ale dość dużo, ale dużo dużo, bo taka osoba bardzo często nie wie na co ma się powołać się niż dotąd na takie pismo wysłali mnie i dzika rzeka jest lepiej jest, aby z roku na rok jest coraz lepiej trzeba to uczciwie przyznać, ale przyzna pani, że jest jeszcze wiele do zrobienia czegoś do zrobienia natomiast dno w Polsce światowy dzień konsumenta są one dopiero od 2 tysięcznego roku na 2 z 1516 lat no tak, ale dziewczyna z faktu zaczątki ochrony praw konsumenta sięgają dziewiętnastego wieku od lipca drodzy konsumenci niech wam jak najrzadziej zdarzają się konflikty z usługodawcami albo sprzedawcami dziękuję pani bardzo znika Jaroszewska prezes fundacji rozwoju rynku finansowego ani też miłego dnia konsumenta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA