REKLAMA

Klasyki dla Grzeszników: "Diabeł" Andrzeja Żuławskiego. Opowiada Kuba Mikurda

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2016-03-17 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM Karolina Głowacka zaczynamy audycji klasyki dla grzeszników studio Kuba Mikurda dobry wieczór dobry wieczór krytyk filmowy wykładowca łódzkiej szkoły filmowej dziś porozmawiamy o filmie zmarłego przed miesiącem reżysera Andrzeja Żuławskiego film diabeł z roku 1972, ale cóż wypadałoby się na moment zatrzymać bo owszem, film w tym roku powstał, ale na ekrany polskich kin trafił zdaje się w roku sześćdziesiątym ósmym dopiero fakt 2015 przepraszam 15 lat Rozwiń » 15 lat później, a film został uznany za niepoprawny z ideologicznie niepoprawny z politycznie, a sam Żuławski został zmuszony do z wyjazdu z Polski nie był to pierwszy raz, kiedy został zmuszony do wyjazdu z Polski mówił Żurawski z Polski wyjeżdża konsekwentnie do Polski wracał jest też bardzo charakterystycznego tak uparcie no i pomyśleć o Polańskim agresorzy, którzy też w wyjechały z polskiego w Francja potem nastał ten został prawda akcyzę Polański tymczasem Żuławski, który studiował w reżyserii w Paryżu konsekwentnie z USA do Polski wracali konsekwentnie w Polsce i o Polsce chciał robić filmy w naj jest to film po Polsce i wprost nie wprost białego nazwał zaś horrorem polityczne w zasadzie, bo mamy tam do czynienia z takimi zabiegami ewidentnie typowymi dla filmów grozy horroru w muzyczne zabiegi ujęcia i t d. syknął rodzaj opętania z drugiej strony no to odniesienia do polityki są aż nadto widoczne co jak sam Żuławski mówi żona niestety zorientował się cenzura suchym wypowiedzeniem naj nie trzeba było wyjechać to jest film 4 z przypadkiem drugi film Żuławskiego chronometr zaś drugi pełnometrażowy film Smarzowskiego po trzeciej części w nocy opowiadaniem w wcześniej z rym powstała podobno był jeszcze bardziej krwawe scenariusz jednak ranny został odrobinę stonowany natomiast tak sobie myślę że, żebyśmy z morza spróbowali porozmawiać najpierw o tym co tam tak widać jak na pierwszy rzut oka nie to znaczy rzeczywiście tak polityczne ten polityczny wymiar, jeżeli już odpowiednio sobie ustawimy to spojrzenie to osoby to widać na każdym kroku ale, gdybyśmy chcieli tak opowiedzieć komuś, kto być może kinem politycznym akurat nie jest zainteresowany czy warto ten film ma oczy zobaczyć 8 myślę, że warto jako takim bardzo bardzo dziwny Chorzów prawda bardzo bardzo zimny horror z polskim kontekście jak państwo pewnie z jazzową w swój wpły w historii polskiego kina nieczęsto powstawały filmy gatunkowe jakoś tak było, że filmy gatunkowe, czyli z Chorzowa rycerzy thrillery kryminały innych to był zawsze jakiś margines polskiego kina raczej dominowało kino z autorskie mnie kino, które z unikał jak i Łodzi ratunkowych schematów i to jest 1 z tych charakterystycznych Żuławskiego Jakow reżysera Żuławskiego jako artysty, że on bardzo ciekawie pracował z gatunkiem filmowym właśnie to znaczy brał te mające elementy, które są charakterystyczne dla kina gatunkowego czas nawet nakaz, by jak taki właśnie krwawy horror horror Georg prawda i robił z tego coś absolutnie własnego co pokazuje, że nie ma prostego przeciwieństwa między autorskim nie ma kinem gatunkowym jak to się często w przedstawia prawda, że coś robić gatunkowe to jest taki wyrok nie, które realizuje jakiś klisza na kino autorskie nadzorują artyści oraz MON przypomina to strategie Larsa von Triera przygód współcześnie znana od lat są 3, które bierze swój film katastroficzny robi się melancholię fado Kubika, który się z brązu wszystkie przecież leży w najlepsze w każdym gatunku tak to Polański też pewnie z brodą pasował prawda jest reżyser, który z islamem i pełne grozy z listy dla remis z kryminałem na listy fizjologicznej Hassan techno Awanturniczy to akurat niedobry przykład nieudany niestety, ale nam żyło właśnie z z parą dla diabła Żuławskiego ba Antychryst von Triera prawda z zależnym rzucają się dla skojarzenia szczególnie, kiedy widzi i widział najpierw Antychrysta ja miałam okazję chwilę przyjemności dotąd żadne inne rodzaje zmian miała zagrożenia, oceniając gryzienia na zlikwidowanie trzynastek kie le Gać, że dużo mniej wyróżniono też uprawiano tu oczywiste, ale tak właśnie ten klimat zmniejszyli też seksualność, która jest po prostu zła w 2 filmach jako źródło tego co powoduje tylko co może być najgorsze, ale mamy tym właśnie w diable mówił jest jedno takie sceny my wprost z czegoś takiego filmu Gorc, czyli naga kobieta z poderżniętym gardłem leżące gdzieś leży pełno jest trochę trochę tandeta wręcz za chwilę mamy szalenie metaforyczną scenę tańczącego nieznajomego diabła w tej roli znakomity genialny Wojciech Pszoniak, który postanawia na pytanie o to jaki jest świat mówi no niestety nie mogę się na to odpowiedź ma być wytańczyć fizyki zupełnie szalony taniec z mamy tutaj bardzo różne rzeczy w tym filmie, ale jak to klasyka dla grzeszników jesteśmy państwu winni chociażby zarósł zarys fabuły jesteśmy w końcówce dziewiętnastego wieku okresu rozbiorów Sejm zgadza się na rozbiór Polski i zawiązuje się spisek spiskowcy chcą dokonania króla bóstwa chcą w ten sposób ratować ojczyznę na przyszłą konstytucję tak dalej tak dalej, więc mnich pobudki są szlachetne być może metody niekoniecznie w każdym razie spisek zostaje zdemaskowany i główny bohater Jakub stada można tak powiedzieć i trafia do więzienia, gdzie najpewniej torturowany właśnie więź z więzienia zakonu to jest też ta pierwsza scena tak uderzające, która nas MEN czy nie niezwykle do tego, że zaczyna się od tego, że widzimy właśnie naszego nieznajomego czy też diabła właśnie Wojciecha Pszoniaka jeszcze nie wiemy do końca kim ten człowiek jest Inter ma nawet do samiutkiego końca września bardzo wiem wnęki monieccy, gdzie przechodzi właśnie przez to zakonne, gdzie jest dużo więził nie wiadomo czy to są generalnie rzecz nie każdy z nich chaos jakiś dziwny taniec ogarnąć krwawą scenę, gdzie jesteśmy to dość charakterystyczne dla osoby dla Żuławskiego przy okazji debiutu w trzeciej części nocy Żuławskiego one taką rozmowę z Andrzejem Wajdą, którym powiedział, że musimy wszystko prze montować w nie, żeby było po kolei nie znaczy właśnie Sojusz lewicy z miał w nie chronologicznie opowiedzianą w historie faktycznie potężna zwraca uwagę, że w filmach Wajdy większości ogromnej większości właśnie taka narracja jest prowadzona Żuławski wojna zwrócić od razu do środka prac nie wiemy co się dzieje rozglądamy się wokół tu ktoś krzyczy ktoś bije też kamera tak to pokazuje bardzo to jest dynamiczna raz na zagrożenie zalania jest prawda kamera tutaj przez cały czas w biegach przez cały czas latała przeskakuje mamy poczucie, że mnie z znaki takie dziwne, że gorączki czy przez co prawda, że kamera nie może usiedzieć w miejscu, gdzie bohaterowie przerzucają oni przez cały czas jest w mnie jakiś spała zmieni wstrząsają, ale to co Francuzi podobną gorzowskie zawody mówił nam Francuzi z określi kategorią, a Zurawski z tak, że Sulowski z imprez właśnie taki rodzaj jakich regionach datków nadmiaru z bankowości z Ros drgania, a osoby, która może jest nadmierna może tego wszystkiego trochę za dużo, ale jakoś to wszystko z działa tak to jest rzeczywiście opracuje znana z dna na nas na wizytę go w filmach na co absolutnie wyjątkowe złe doświadczenia, jakie są filmy Żuławskiego dopóki jest konsekwentnym dowiemy przynajmniej, że taki był zamysł reżysera nie ich przypadek, że czynie zbyt glazura dostępne nie ważne, żeby to był przypadek ktoś, bo on właśnie zwykle honorowe jeśli mówimy, że w filmie gatunkowym są takie że, gdy zaczyna się kolorowo słonecznie i wydaje nam się, że wszystko będzie dobrze dopiero potem wpadamy w jakąś pułapkę, że okazuje się, że się skończy się prąd oraz zerwało umowę jesteśmy bardzo cieszymy się wyciągnąć Francję grają dalej, a tymczasem od razu jesteśmy wrzuceni w taką mroczną sytuację, która z 1 strony widzimy, że ma jakieś racjonalne uzasadnienie, bo wchodzi wojsko pruskie i dokonuje dolny Wrzeszcz tam wdrożone zwyciężyć z drugiej strony kamery jest tak prowadzona i aktorzy tak są prowadzenie od razu widzimy, że coś w tym filmie grubo będzie nie tak w każdym razie ów nasz nieznajomy wyciąga stamtąd Jakuba oraz dość przypadkowo zakonnicy bardzo ciekawe, dlaczego zabiera też ze sobą zakonnice i każe Jakubowi wracać do domu Night już za czynność to już dziewiętnasty jeszcze strasznie tak rzeczywiście z od tego momentu jesteśmy praktycznie przez cały czas z Jakubem patrzymy na ten świat, który otrzyma Jakuba natomiast nie jesteśmy do końca pewni, że moc samego początku czy to jest jakaś wizja szaleńca właśnie, bo nie wiemy czy to sprawdzone widzi, bo pojawiają się sugestie, że on oszalał podczas tortur tak bardzo są bardzo wiele osób transporty gazu mówi o tym, praktycy długie okresy szalony Jakub Tyc niespełna rozumu biegasz po lesie ktoś krzyczy nieprawda, więc absolutnie mamy tzw. niewiarygodnego narratora to znaczy z mężem jest prowadzone przez pewną postać, ale jest to czy możemy wierzyć tej postaci czy to co ona widzi niesprawną tego nie wiemy czy sam jak zresztą zadaje sobie też takie pytanie tak nie jest na końcu filmu w co możemy sobie zdradzić z on pyta czy to wszystko czy świat, a jest taki ohydny czyn się tylko tak wydaje przez moją chorobę Noise diabeł Pszoniak życie jest bardzo trudne pytania jak bez futra wycinanie odpowiedzieć prawda, więc nie wiemy czy sery my sami widzowie po obejrzeniu tego filmu nie wiem właśnie przybliżyliśmy jakiś inny z rodzajem świata wizji historii, z czym my zobaczyliśmy po prostu on to przeskoczy szaleńca zostanie przez czas uwagę na czworga tam jest na montaż prowadzony grze przeskakujemy często osoby z różnych miejsc nie dosyć nieuprawniony sposób DAX przeskakuje między czasami jako zasypia na łące w budżecie jest zima prawdę, a więc tutaj jakby ten montaż jest absolutnie jest szalony niekonsekwentny z rozegrane nie wiemy, gdzie jesteś nie wiemy, kiedy jesteśmy wiemy ile czasu upłynęło metoda rzeczywiście uprawnia nas do tego, żeby cały film traktować jako metaforę umieszczono w historii no bo jakżeby mogło być inaczej ani 1 odnoszącą się ewidentnie do tego co się działo w PRL -u jak ty czytasz te polityczne wyniesiony na Jasną górę z po pierwsze, oczywiście Żuławski mówi wprost tak to jest film o marce sześćdziesiątego ósmego roku nie mogą zrobić film o marcu sześćdziesiątego ósmego roku za pieniądze trafiają zarówno z PRL-u nie mogą zrobić filmu aktualnego zrobiło się w kostiumie historycznym absolutnie typowa strategia tak nie tylko Żuławski tak tak postępował natomiast się z wielu względów było z za zbyt wielu względów był w kłopotliwej, żeby można było tak po prostu nie przepuścić takiej, ale abstrahując nawet na chwilę jeśli rząd tego z kontekstu ma 100 sześćdziesiątego ósmego mnie na to mamy tutaj z jakiegoś młodego idealisty mamy jakiegoś cynika funkcjonariusza, jakiego systemu, który wykorzystuje jego losy idealizm wykorzystuje jego pogłębienie wykorzystuje jego szaleństwo po to, żeby tak naprawdę skierować go przeciwko swoim prawda, bo są tego, czego nie powiedzieliśmy doktorzy z płyt jako wraca do domu faktyczny wraca do tego domu rodzinnego, ale damy sobie w oko w okolicy działa też jest ta siatka z niedosłuchem skoro spiskowców jego szef klubu został na Alasce i dzięki niej podszeptom nieznajomego Jakub de facto rozmontowuje do siatki tak jakby się rozwalają z rozwoju ośrodka powodowane takim impulsem, który etycznym moralnym w jakimś triumfator z Mattem czystości tak jakby mu dać 1 z Rzymu garum jego ręki brzytwę mówi Jakub pić i oczyszczalni taka dotyczy bardzo sprytnie psychologicznie poprowadzona, bo najpier w nieznajomy doprowadza do tego, że Jakub jest pełen żalu do swoich dawnych przyjaciół apotem podrzuca, że no wiesz możesz ich usunąć, ale nie ze względu na zemstę ani nie Jakub to nie jesteś taki tu chodzi o coś głębszego zobaczenie się parzą jak króliki zdaje się rajdem pojawia się z VAT właśnie dochodzimy do tego seksu, które jest mnóstwo innych par heteroseksualnych i homoseksualnego i oba rodzaje są pokazane tak samo brudne brutalne przykre sposób, by tak, ale właśnie czy jesteśmy w i jesteśmy w głowie Jakuba atrakcji jest może sobie zadać pytanie właśnie przy młodego człowieka modemu młodego człowieka, ale też z trojga specyficznym stanie nie właśnie, ale ten Fantazy mat czystości, dla którego tematem, który niegdyś jako straszenie pokoi w tym, że jestem silny model Santa zmarł każdego, a rewolucjonisty, który nie może dobrze skończyć jak to znaczy zawsze mnie coś zostanie jeszcze za przejście zostanie coś do oczyszczania każda rewolucja własnych szeregach np. we własnych szeregach tak czystka przecież czystki stalinowskie czystki w każdej rewolucji w ogóle w każdej z jakiejś wielkiej zmianie polegała na tym właśnie, że z czystą nie było końca tak dlatego, że to jest Mantas ma to jest abstrakcja jak mocno Puszkina Turgieniewa nocnej ciszy na drutach nie ma doskonałej czystości pomoc z domów do osiągnięcia natomiast właśnie ten fantazją bardzo mocno mnie pracuje w takiej jest już w takiej wyobraźni z rewolucyjnej żenujące, żeby nie znosi ostatecznej liście obecności prawda cielesność z tym co brudne cielesność seksualność biologia tak to wszystko w gdy się z to co ziemskie to co materialne z gry to wszystko jest brzydkie to wszystko brzmi niekontrolowane niekontrolowanych agnostycy i odruch tak właśnie, żeby ten świat jest światem co jest złem dostać żółtej wrzucanie w jakiejś zewnętrznej duchowej rzeczywistości tak naprawdę jedyna ucieczka z tego świata to jest dla mnie to jest z ucieczka z niebytu ucieczka właśnie od tej materii nieduży łaski bardzo mocną, że Polski romantyzm to było miało się do gnostyckiego mocno mnie w odruch taki odruch właśnie, który tym światem niematerialnym są pogardza w imię czystości w wir aktualności z trzeciego świata w zewnętrznego świata duchowego tak czy można dyskutować, a propos telewizji z romantyzmu, a natomiast te imiona faktycznie konsekwentnie, które przeprowadzono znaczy wszystko co cielesne wszystko co nie związane z biologią seksualnością to już zrozum cie, owszem, zgadzamy jakiś taki w groteskową z przerażającym sposób, ale mnie trzeba przyznać, że Jakub naprawdę jeśli nie zwariował wcześniej to miesiąc pełne prawo zwariować w momencie, kiedy wrócił do domu, bo oto zostaje ojca nieżyjącego od najpewniej ojciec popełnił samobójstwo tak to jest mówione, ale od 2 tygodni jest nie pochowany z niezbyt interesująca część domu jest spalona okazuje się, że jego matka jest mniej żądni całą główną właścicielką domu publicznego realizującą zadania będą albo inie raz płynie właśnie tak można albo mówiąc o modzie nie żyje albo inny albo nie tak matka nie rządzą albo nie znaczy czy jest czy jesteśmy w głowie znowu czy też w głowie Kuba 33 z Jet na mnie czy jesteśmy gdzieś na zewnątrz czy widzi jakieś fakty nie dożył tego nam nie rozstrzyga Jakub raz jeszcze sam tego w sam tego nie rozmarza się na to co widzi, jaką jest absolutnie przerażające i jego siostra też szalała najpewniej będąca no są sugestie wprost, że zbyła albo zgwałcona, bo przynajmniej molestowane przez własnego ojca styki komentarzy myliłam się ojcu tuż przed śmiercią z matką non deal nagromadzenie tak zła jestem dość, że porażające w tym wszystkim jeszcze jego narzeczona, która wychodzi za jego przyjaciele będąc przekonana, że Jakub nie żyje narzeczona, która też już na ogół nie jest najlepiej tak można powiedzieć z tej roli Małgorzata Braunek zdaje się, że wtedy razem z Andrzejem Żuławskim byli razem tak tak dobra relacja ta historia, więc można naprawdę naszego Anna naszego Jakuba zrozumieć, ale znów mówimy o seksualności mówimy o tym, że nie wiemy co i nie jest prawdą, a co widzi tylko Jakub znany jest też ta 1 z bardziej wstrząsających scen mianowicie zbliżenia Jakuba zbliżenia seksualnego z jego własną matką słucha słów na szczęście kończy się w ostatniej chwili tak raz, ale na fakt, że taki, iż z z wyobraźni z freudowskiej, gdyż tak, jakby ojciec rodziny matka tak mam dla, a matka jest z dostępna do 2 znów z nią właśnie czy to się, z czym to się wszystko dzieje się tak czy to się wszystko naprawdę z dzieje czy to są tylko fantazje i wizje, w jaką mają już takie filmy jak taksówkarz coś zupełnie innej wydawałoby się ze poetyckie droga Atwood, aczkolwiek podobny okres w podobny okres ważnym rząd i podobny bohater tak właśnie, który zwracała się już też będzie oczyszczał i też będzie oczyszczał tak też moce seksualność, czyli Solidarność to wszystko jest brudna tego wszystkiego się trzeba pozbyć leży w taksówkarzu my nie jesteśmy do końca w głowie Travisa nie ta taksówka rzeczywiście widzimy, że między tym co on mówi mamy dostęp do tego co myśli, bo z suszem jego komentarze są w formie, ale widzimy, że między tym co mówi, a OFE z rzeczywistością jest taki rozdźwięk między rowerzystami chcemy coś nie halo, że jest jakiś rodzaj nadwyżki wstrętu w tym co w tym co mówi natomiast do czegoś takiego nie mamy nie mamy zewnętrznej perspektywy, która pozwoliłaby nam ocenić na ile, jaką faktycznie nie halucynogenne i coś sobie dodaje analizie na ile to osoby to rzeczywiście się w tym, że 1 jest taka 1 scena, kiedy on wracających po raz kolejny dowód dworu i siostra, mówi że matka przez swoje pieniądze z Warszawy, że w rzeczy są wiadomości także to jest wszystko część jakiegoś mnie z częścią lokalnej organizacji takiej i to mogłaby wskazówkę ewentualnie właśnie, że kobieta, jakby niedowidzi nie znaczy tutaj dzieje się coś innego to znaczy faktycznie te wszystkie osoby są jednak jakoś zaangażowane to walka o zanurzeniu Glen Ross wybierzemy się wydaje tak wygodnie tak jak mu się w Żylinie tak muszę wydać są już dziś jednak coś no to projektuje za potrzebami za potrzebami z dnia była noc spróbujmy rozebrać ten film my fair w takim sensie, żeby trochę go zinterpretować, kto im kim jest nasz nieznajomy czy też ja był kim jest Jakub kim jest matka wszyscy spiskowcy jak to widzisz wieszczono Jakub jest jakąś taką publiczną w postać żywą raz jeszcze idealisty z rewolucjonisty z którymś z za dobrą monetę bierze to co się może mówić tak przystępuje do osoby tego do tej organizacji do do bierze udział w spisku, a król budzi Bronek Kordian Słowackiego prawda, którym dla jej też zmiana progu sypialni carskiej, ale to państwo wszyscy pamiętamy z polskiego trzeba było już na zobowiązania rządu dla 17 rok do carskiej sypialni prawda Lis nie jest w stanie wykonać je wykonać z zamachu miedza tak samo to znaczy z prawie prawie udaje się Jakubowi k, a doprowadzi do śmierci z króla, ale w ostatniej chwili metraż mdleje ze Żnina dosłownie dla 1 z remisu co prawda wprowadzony do filmu filmu Żuławskiego, a z drugiej strony właśnie z gry z drugiej strony właśnie bardzo sprytny manipulator o mocy diabeł, który brzoskwinie Moodys agent tajnej policji to jest esbek to jest z a kto się z z ZUS w zakresie instytucji prawda, która z ZUS, która wykorzystuje ten idealizm, wykorzystując cudzą energię z młodego bohatera bałam wykorzystuje jego wyobrażenia właśnie z wykorzystuje ten Fantazy mat z czystości, a także wszystkie są czarno-białe wszystko zamoczone, bo miałem właśnie, jeżeli jest jakaś domieszką szarości dotrzymują wykroić brzytwą DAX jest to, żeby dosłowny dosłowny co tak tak ma i nad tym pracujemy, jakby to osoby z tego korzystają oczywiście to można potraktować mnie jako gminy jako metafora jako nowy model działania prawda jak znamy to osoby z historii w wielu miejscach w wielu czasach ten sam schemat, który się powtarza tak wykorzystywany dali zmusiły, a młodych właśnie widzenia świata w takich kategoriach mnie z czarnobiałych fotografiach to, żeby skierować do osób przeciwko są przeciwko nim sposoby manipulacji są pokazane znakomicie są takie momenty, kiedy na nasz diabeł czy też nieznajomy jest zasmucony tym, że Jakub odrzuca jego jako odmówi pomocy albo rotuje w ostatniej chwili Jakuba, czyli związuje go tak ze sobą emocjonalnie na dużym poziomie, ale przez cały film jest też prowadzenie w ten sposób, że mamy wrażenie, że diabeł jest z tym, że ja tak miałam, że z tym diabłem centralny rząd to w zasadzie to jest ten Szatan właściwy, gdy przyszedł teraz tutaj, żeby manipulować naszymi gdzieś się z nim urzędniczym jest jakiś kolejny rok to też wspaniała scena jest znakomite także, że to nie jest nikt szczególny, czyli znowu do porównania teraz ludzie się tym esbeków to właśnie tak się kojarzy mu ktoś, kto Niewiem powiedz nachodził, by w swoich czasach PRL -u i potrafiłby tak manipulować można wyobrazić, że to za najważniejsze postaci tymczasem tak zrządził kochana i umiejętnie i jakby swój i tak są już kończy swój wizerunek jako tego, który może wszystko tak jak obecnie wyciągnąłem przecież z klasztoru jak być uratowałem życie jako beze mnie być nic nie zrobił prawda widać to wiązanie z psychologicznego którymi są, o którym mówił śni cały ten związek z władzą przecież mamy taki moment, kiedy dowiadujemy się, że była narzeczona Jakuba została oddana stron nikomu króla po to, żeby całe to Towarzystwo mogło się jakoś wywinąć od kary, więc należy, iż negocjowanie dość takie inną handlową nie zdradzę teraz jakby umysł umysł rzekomo absolutnie na negocjacje żadna nie jest w stanie przystać na żadne kompromisy na żadne negocjacje, jakby to, jakby samo to jest łóżek zdradą sprawy, więc jest albo tak albo tak, ale widzimy właśnie, że to albo tak albo tak jest w miękką głównym silnikiem, który w, którego prowadzi do katastrofy do tego, że faktycznie traci siebie Wyżynach wszystkich z wokoło jest najbardziej skutecznie rozmontowuje siatkę szpiegowską na koniec dziękuje też nie jest wróg zaborczy, a wszyscy dookoła wariują nie wiadomo czy to prawdziwie czy w głowie kubła na nie wygląda to zbyt obiecująco natomiast myślę, że może pogadać też samej realizacji, bo to jest film zrobiony z rozmachem realizacyjnym właśnie znaczy mówiliśmy Otóż ta kamera ciągle się ruszała, że mamy montaż Atu zima lato lato wie, że mamy wspaniałą charakteryzacją Wojciecha Pszoniaka, kiedy on wyskakuje jakiś pagórków widzę jego czarna Renacie objawia no to naprawdę widzimy, że to diabeł wcielony się do pełni się one, zwłaszcza w romantycznym nieraz horrendalne, ale działa w tym, że przyznaje, że to działa nie wiem czy mecz z pewnością wynika to oczywiście z wielkiego talentu pana Pszoniaka bo gdyby byłby tam aktor, który nie był tak przekonujący czy tak bym nie miał takich umiejętności zagrania diaboliczny postaci, które się Borys reżimu budowa zacznie się to one być, gdyby już nigdy nie miał wąsa przyklejonego to także to by mogło się wahać ale, ale tak jest ze stylistyki rodzaj nic się, że Hania także jego rozedrgany no i w tym momencie pan Przemek jest bardzo przekonujący ale gdyby tam był ktoś inny ktoś kto by nie udźwigną tej roli w gotówce wyglądałby śmiesznie prognozy nie chcesz masz wrażenie, że Pszoniak gra A 2 albo 3 × szybciej niż z Lasek Troszyński, który gra co prawda jest mnie żywiła się z zimna woda wciąż dominuje mówi na każde słowo to Leszczyńskiego mówi i 5 dnia, gdy zaczną się bardzo podobało z Żuławskim Żuławski mówił, że na narzeczonych potrafi grać szybko, a woda widać szybko potrafi grać w taką niesłychaną energią tak brutalnie i totalnie już nie teatralnie tak nie robić pauzy nie one, gdy są produkty Strumień Strumień jest trochę, jakby był chory na sprzedawane tak jakby był rzeczywiście mnie po co jakiś takich pobudzających narkotyków przez cały czas asy biegają ADHD prawda biega skacze mówi z pań czy przez cały czas nie to jest to domy bez ciekawej nasze zestawienie tego akurat tego, o co grać trzeba przepychać z 1 strony do drugiej wojnie z takim takim zamieniała się z tej energii w taki aktorsko cielesnej po prostu takiej energii w 222 różnych temat mnie z gry aktorskiej duktem w postaci ma też bardzo ciekawe napięcie w tym filmie wynika z setek jesteś może pamiętasz jest świetne wizualnie scena, kiedy właśnie niewysoki Pszoniak stoi obok Kreta Leszczyńskiego wszyscy go 2 × większy jest tak bardzo mocno pokazane na ekranie jednocześnie widzimy to tutaj kim my kieruje natomiast ja muszę przyznać, że zupełnie nie zostałam przekonana rolą Jakuba jako takiego co znaczy w tym w tym momencie akurat miałam wrażenie, że to dostałam jak to sam w tym filmie to postać jest opisywana ładnie takiego chłopca no i trochę tyle euro z drugiej strony właśnie czy to nie powinno być tyle nie znaczy, że tak zastanawiam bo, jaką jest takim czy są jakieś tutaj nie ma miejsca no właśnie na noc między życiem śmiercią w zasadzie już się wychodzi jako taki chodzące mięso drób z tego morał z tego więzienia na nie jest takim ładnym chłopcem właśnie z mocy tacy ładni chłopcy nie tacy ładni chłopcy, jakby z muszli, ale zawsze aktorzy, którzy jeszcze nie do końca z niedzieli nie do końca potrafili sytuację jakoś mnie bardzo krytycznie rozpoznać kątową z tobą myślę, że to może być stało to znaczy jest były w pewnym sensie słabość tej postaci ma przed nocą w oczy, mówi że rzeczywiście jak manicure żonie ona nie przekonują mnie przyciąga mnie jest trochę z sobą wciąż z tego bohatera są miłością, jakby tego są już tak jest napisana rola dla nas tak dawno tak właśnie, że to jest taki taki człowiek nie leży to jest taki typ, który który, który jest trochę trochę obklejone taki właśnie ten pan Tadeusz niani z Żuławskim jest też mówią, że mam przecież to w zasadzie zaczyna się jak pan Tadeusz tak, z jaką przyjeżdża do OFE do dworów rozgląda się między gore zamiast grać nawet tym czy w zegarze z Radzynia tam oczywiście wszystko Próchniak wszystko spalam tak nic nie została do pani o tym, pomyśleć tak właśnie, że to jest taka nie czarna Anny chorował zjadły pana Tadeusza, który przyjeżdża do je do domu okazuje się właśnie, że ojciec nie żyje na oczy z Sojuszu z dość, że w ocenie masażu ksiądz Roman Rewald, a potem się okazuje, ale z z oczu nie żyje z matka w stracona siostra słyszała ona nas żona Bogdana komuś innemu dramatycznie rada pokazuje jak Żuławskim z tym romantyzmem polskim gra to jest zresztą ciekawe, że to jest 1 z niewielu reżyserów oprócz Wajdy, a za sieć drogowa i przyjdzie nam są pewnie wrócić, który mnie buduje konsekwentnie jako taką wizję historii Polski to on o tym, że z domu mówi się w takim wywiadzie rzece w krakowskiego Piotra Mareckiego Piotrowscy z Andrzejem Żuławskim, który ukazał się, że kilka lat temu rozmówcy podkreślają właśnie ten magister graficzne z zamiarem twórczości są już łaskiego właśnie żona z przeprowadzoną przez kolejne etapy historii Polski właśnie tak jak Niemcy Wajda zresztą Żuławski na 1 z jego pierwszych zawodowych tych zadań to było w trasę, która wraz z Europy w popiołach Wajdy prawda nic by ten związek z Wajdą w błąd przez cały czas podkreśla rząd bardzo wiele znajdziemy siłę zawdzięcza, ale tego jest absolutnie wobec Wajdy mnie polemiczny domy są ustawione są w kontrze, jeżeli chodzi właśnie widzenie historii, że ich odrzuceniu kinie to jest ciekawe natomiast jest zaletą warto w ten sposób nagminnie Żuławskiego też oglądać jako taki rodzaj, a granicznego sporu rośnie, a osoby ucznia z z mistrzem znaczna mówi się, że mnie z wesela Wajdy ma coś z Żuławskiego w Żuławskim podsunął Wajdzie z z ziemią obiecaną, który Wajda nie znał pan dzisiaj mówimy tak największy rywal największych w historii polskiego kina ziemia obiecana szantaż zagra w bardzo dużej energii nie ma bardzo dużo właśnie z bardzo aktywne Kama żona mnie z Pszoniakiem grać właśnie z aktywnym przemian ze stron Norton Rose to jakby to związki są w bardzo ciekawe czy jak zresztą też zagrał potem z uwag do szyi gruby wspiera, jakby tego są, jakby ikonę rewolucji na naj znał zostawienie osoby z diabłem John de facto właśnie gra tą samą tą samą postać nie przeczy postać, która z wykorzystuje podobne podobne mechanizmy, które dotyczy tego samego tematu, ale i Momo to film, który powstał w roku siedemdziesiątym drugim mówiliśmy o tym na początku, że filmik trafił na ekrany z tego co wiem oficjalnie mówiono, że no niestety sceny erotyczne są zbyt wprost stąd jest tu się do czego przyczepić jeśli się było cenzurą w PRL -u, aczkolwiek w inny raczej nikt nie ma wątpliwości, że było to związane z polityką, tym bardziej że Andrzej Żuławski i jak już mówiłem właśnie został zmuszony na ceny wyjazdu podobno dali mu paszport z dnia na dzień kazali z dnia na dzień nie wyjechać wylądował we Francji właśnie tam kręcił filmy, ale też właśnie do Polski nie wracał wracał potem próbowała grać na srebrnym globie trio w miało być takim Opus jest w pewnym sensie mnie Opus magnum z żeliwnym Żuławskiego i to jest film, który spotkał gorszy los jeszcze chyba niższą niż jumbo to znaczy, że nikt nie został skończony po prostu zabrano taśmy dopiero w latach osiemdziesiątych Żuławskiej dokręcić zakończenie, ale na zasadzie takiego Podolskiego epilogu o naszych dziejach współczesnej Warszawie mówi co miało być w tym filmie Niewiem czy śledziło się tą sprawą ale gdy szalenie ciekawe pokazywać się 15 lat po jego wyprodukowaniu w pewnym sensie nawet w pewnym sensie po prostu robić ich premiery gdzieś się w kinach zdaje się w warszawskich w 3 kinach traciła na ekrany to musi być uderzające i bardzo też duży test dla samego filmu, który z placem zmieści kontekst niewyraźną miną, jakby ten kontekst ma, za który był absolutnie aktualny szczyt z dziesiątym druk ZUS ZLA ta gmina może to jakby teraz coś do 1000 jedenastym rok do dolara zbliża się taki film tak uważam, żeby dokładnie tak, gdyby to był film o Smoleńsku tak na to tak byśmy do tego podchodzili mnie emocje byłyby bardzo gorąco tak jak są natomiast natomiast na po 15 latach co z tego zostania myślę właśnie, że w że w uniwersalny wymiar na pewno tak to znaczy to, że ktoś da się jest bardzo dobrze przyjmowane są za granicą, a co z, co gdyby on jak Super przyklejoną do tego kontekst polskiego toby sobie to by nie zadziałało to znaczy, gdyby to było także nie możemy go oglądać możemy z kontekstu Marta bez kontekstu mnie rozbiorów i t d . z mniej ten film jest jest bardzo zły bardzo czytelny bardzo są lubiane często właśnie 13 wieku dla horroru surrealizmu właśnie prawda takiej dziwności zestawiane, gdzie się na półce n p . na miejscu, ale chandra Chodorowskiego rozmawialiśmy też Chodorowski to on bardzo brutalnej siły bardzo autorskie z energetycznej z wizji filmu, który z 1 strony własna korzysta z ratą, ale z drugiej strony jest metaforyczny wymiar symboliczny nie no i jednak bardziej uniwersalny nie do poczekamy z tym samym końcu nieczynna z ostatnich scen, kiedy jak się okazuje ten, który wynajmuje samego już jumbo, a także Ishiguro nie zaborcy korytarzami kolejnego awansu w jakimś zamknięciem na mocy 1 nam jednak drabinie szlifuje hierarchicznej radni też na pewno przez to, że ktoś, ale to on z gmin rozmawiałem z naszym udziałem mówi mu ono z za pan zrobił już z postawą pas tak jakby chodziło jego dusza przecież nie ma duszy prawda, a więc oczywiście z 1 strony możemy doczytać jakąś znowu kontekst dotyczący wątek związany z komunizmem z, a z drugiej strony jest religia oficjalnego ateizmem państwowym, a z drugiej strony właśnie z pytania absolutnie metafizyczna, który się tutaj z pojawia jako tako jako takie uniwersalny, gdyż razem zostajemy oczywiście po obejrzeniu tego filmu z pytaniem co w zasadzie widzieliśmy tam się jak mówiliśmy i nie rozstrzygniemy przecież tego co działo się naprawdę co działo się tylko w głowie Jakuba nawet jeśli siedział w głowie Kuba to przecież dla niego było to naprawdę, ale chyba jednak możemy się zgodzić z tym, że nie jest to film, na którym się człowiek boi to nic z tego typu horror wtedy, gdy nie jest taki klimat, chociaż są takie zabiegi muzyczne to takie homar zostały przez nas, licząc na remont nie wiem czy zwrócić uwagę, że ton to nam to już koniec epoki grana przez stronę to znaczy, że ta muzyka to nie jest muzyka, która w 2 albo z udaje, że muzyka 18 wieczną nie albo na tak złe przyzwyczajenie do filmu historycznego, że w filmie historycznym raczej mamy dosyć klasyczną ścieżkę dźwiękową Wojciech Kilar np. właśnie stanu Tadeusz prawda ten typ muzyki, a tutaj nagle z muzyka bardzo współczesna Andrzeja Kozińskiego to znowu bardzo świadomy zabieg, który miał niczym działa tak wyrywać z tego kontekstu historycznego mierzy masz wrażenie, że coś tu jest nie do końca na zły tak nie to nie jest tylko kino historyczną ta muzyka raz wysyła zupełnie inne rejony i to na pewno się trudno się sprawdza dodatkowo właśnie przez to żona jest ona jest melodyjna, ale tez bardziej rodzaj takiego on prawie pracy z dźwiękiem pracy z dźwiękami, które podkreślają jakieś 3 pojedyncze dźwięki, które podkreślają jakieś rysy wydarzenia, jakie momenty narastanie napięć Rosjanina zdjęcia, ale nie nie melodia, która kolejną to wszystko nieczęsto ścieżka dźwiękowa z robi to, że ona bardzo ładnie nam się uspokojenia z obrazu z małym płyniemy razem z tą muzyką nawet nie widzimy dzięki temu nasz pewnych im bardzo gwałtowne czy ryzykownych 9 środa 3 min natomiast tutaj, a te montaż jest bardzo w razie zerwania są bardzo wyraźne mnie muzyka temu nie pomaga chorym czy z autorem rzeźby są jeszcze bardziej podbija to w sumie ciągłość niespójność najgorzej jest moc 10 takie mam również na wszystko jedno z drugim secie gra w traktacie ryskim o tym, że bohaterce nie tą brzytwą są także wyciąg z brzytwą, a w swoją własną głowę Gucio brzytwą po taśmę filmową, którą potem ktoś stara się z mniej lub bardziej spójnie posklejać, a propos cięcia właśnie są dialogi, gdzie diabeł, który kojarzy nam się z bardzo inteligentną postacią także pod względem językowym dobrze znamy wszystkich Diabłów, które różne cyrograf na mocy synem podsuwali do podpisania albo różnego rodzaju umowy, które miały sobie kruczki właśnie takie są język choreografii rządzą tu też mamy właśnie ta NT tego typu komentarze, a co robi trwale, który idzie przez las, a gałęzie ze taras, by mu drogę tnie odpowiada Jakub Radia Donato teść powiedział, czyli przerzuca odpowiedzialność, a na koniec każą podpisać także duża byłaby już sam to oczywiście znał i im to adwokat Wojciech, który przez cały czas rozmawiamy dzisiaj widzimy z człowieka, który podsuwa nam to żona jest czymś złym jest w Polsce mają być kontekst marca 31008 . roku to od razu w myśl mi właśnie o o jajkach o w papierach esbeckich, a z drugiej strony siły z drugiej strony właśnie to jest archetyp liczna sytuacja nie ten cyrograf właśnie, który pojawia się przecież my, jakby się w literaturze z zasad Europejskiej gdzieś pewnie od średniowiecza walkę jednocześnie to jest to już jest ten moment, kiedy jesteśmy on obrazem wyjęci nieco z tego wrażenia horroru tylko wręcz przeciwnie świeci słońce oni wyjdą nagle trójkę normalnych ludzi tutaj jakiś gość po prostu podsuwa drugiemu papier pociętym papierem idzie bierze za to pieniądze czy Lionel wychodzi z tej roli metafizycznej grani diabła w obozach tej dziedziny halę no doprawdy wszystko gra też wątek wątek wątek teatrów, w którym jeszcze nie mówiliśmy brał od nas takiego taka parafraza Hamleta Moto weteran torów to nie jest to nie są już słowa z Hamleta to jest cham z ruchem w przepisanym, ale o tym, że monochromatycznych jeszcze da się pojawią też korozja nie jest już funkcjonował nie znam znał podpięcie do jego osoby do Słowackiego w do Szekspira w Żuławskim otwiera bardzo wiele różnych mnie, że kontekstów czy Sojusz odniesie z nowego budującego bardziej uniwersalną opowieść dzięki takim mnie dzięki takim zabiegom, ale my zaczniemy tym teatrze, bo pomyślałem, że teatralności tego diabła i właśnie, że mnie rząd też buduje pewien teatr zmierzą też jest w sumie stoję czuję się tak zostaje po co ten teatr tam jest realny po co ten wątek oczywiście dzwonek kontra, uzupełniając świat z już na nie zacząć też z niezależnego ozdobnikiem tego co do Hamleta tak są różne funkcje, ale z, ale zły, ale też, jakby w tym kontekście z wójtem diabeł wygląda trochę inaczej nie ma się z tymi go z taką ekspresyjną wciąż jest właśnie z tymi galerią jest tam są pod areną rzeczy do groźnie agresywnie nie mnie nie zwracano uwagę na teatralność tego są diabła, który już nie kończy się emisja to po prostu składem pelerynę chowano z walizki wrogością kapelusz, a ich zabrać pieniądze nawet jeszcze kiedyś co myślimy o tym jak lew czy mogę zatem rząd rzeczywiście maty demoniczne z niezależnych Greków liczne momenty, ale jest dla mnie nie jest niczym takim Mefisto polecam rzeczywiście ma z miast ma przebłyski mama rokuje natomiast bardziej z takim polskim jadłem jestem bardzo taka tradycja kamień z kopytkami właśnie cała taka tradycja literacka ludowa tych polskich Diabłów właśnie Legia jest wolny właśnie Biesów na Boruta Rokita prawdach, które były gdzieś jakoś tam nie oswaja ono nie było demoniczne one były takimi właśnie Niemcy oswojonym miejscu z demonami można było je przechytrzyć zachowuje przechytrzyć można było z nich karty zagrać nie mogły zagrażać tak jak dotychczas takie rzeczy nie wiem mam wrażenie rządzić też mnie do tego z nawiązuje i tak trochę tego diabła z Ros kino właśnie zaczynamy bardzo demoniczny, ale potem nagle się okazuje, że to być może jest taki po prostu w 2 Adamek, który kiwa główką nie jak jest taka właśnie lodowa rzeźba drodzy państwo nie jest filmem, który się ogląda z typowym z przyjemnością z popcornem Chełmc pod ręką renty jest to film wymagający, ale naprawdę bardzo ciekawym podążanie tymi różnymi ścieżkami jest wciągająca oglądanie na ekranie Wojciecha Pszoniaka jako diabła dostają państwo rozumieją, że małżonek przyłączenia znakom mnie, że ten film niesie dla niezbędnego do Leszczyńskiego popycha tego co Leszczyńskiego różne są różne różne miejsca horror, ale nie horror lęku nie horroru z napięcia są bardzo taki horror gore horroru wstrętu horror rewolucji w horrorze ewolucji Choroś historyków chętnie tak dalej to państwo sobie dopiszą kolejny określenia do tego filmu, bo on się nie mieści takiej 1 szufladce bardzo polecamy film Andrzeja Żuławskiego diabeł z roku 1972 był bohaterem dzisiejszego programu klasyki dla grzeszników opowiadał dla państwa Kuba Mikurda krytyk filmowy wykładowca łódzkiej szkoły filmowej dziękuję serdecznie dzięki dzisiejszy program przygotowała Agata Majewska niedługo będą informacje dziękuję państwu Karolina Głowacka tu suszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!