REKLAMA

prof. Elżbieta Mączyńska, prof. Dominik Gajewski, dr Bohdan Wyżnikiewicz i dr Andrzej Arendarski

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2016-03-23 09:00
Czas trwania:
43:04 min.
Udostępnij:

Ministerstwo Finansów rozważa wprowadzenie uproszczonej, ryczałtowej formy opodatkowania dla przedsiębiorców o przychodach do 150 tysięcy złotych rocznie - poinformował resort w komunikacie. Rozważane jest też podniesienie progu podlegania podatkowi VAT z obecnych 150 tys. zł do 200 tys. zł.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 54 z magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry zapraszam dziś w naszym studio od mojej lewej będę przedstawiał gości pan dr Andrzej Arendarski prezes krajowej Izby gospodarczej dzień dobry znak Gary prezesie pan dr Bohdan Wyżnikiewicz wiceprezes Instytutu badań nad gospodarką rynkową i pełniący obowiązki szefa Towarzystwa ekonomistów polskich dzień dobry panie doktorze ugryzł pani prof. Elżbieta Mączyńska szefowa polskiego Rozwiń » Towarzystwa ekonomicznego narodowa rada rozwoju i szkoła główna handlowa dzień dobry pani profesor i pan prof. Dominik Gajewski szkoła główna handlowa w dzień dobry panie profesorze dzień dobry chciałem byśmy dzisiaj zaczęli naszą pozycję od spra w podatkowych i to w różnych wymiarach mamy sporo ciekawych informacji już wczoraj rozmawialiśmy o kierunkach zmian w podatku VAT, które chce zaproponować Ministerstwo Finansów dodatkowo mamy jeszcze rekomendacje tak można powiedzieć jest dziś tysiące zmian w polskich podatkach na wszystko ma służyć potencjalnie uproszczeniu systemu podatkowego uszczelnieniu równolegle na jej poprawienie chyba sytuacji ogólne i tak można, by powiedzieć chciałbym raz jeszcze zacząć od tej propozycji niby niewielki Ministerstwa Finansów i korzystając z państwa obecna w obecności zalać jeszcze 2 pytania państwu naszym słuchaczom przypomnieć Ministerstwo Finansów opublikowało 2 propozycje bardzo ogólnie na nasze ministerstwo rozważa wprowadzenie uproszczonej ryczałtowej formy opodatkowania dla podatników VAT tych ziem najmniejszych i po drugie, rozważa podniesienie progu podlegania podatkowi VAT z obecnych 150 do 200  000 zł komunikatu oczywiście, choć jest bardzo krótki ma jeszcze kilka zdań miała myśli wybrałem te 2 najbardziej kluczowe i chciałem pana prof. Rajewskiego zapytać właściwie tylko on i tak mógł najprościej jak się da wytłumaczyć co znaczyła, gdyby ministerstwo wprowadziło n p . dla mnie dajemy mikroprzedsiębiorcy taką ryczałtową formę odprowadzania podatku VAT Dodę za odpowiednik takiego klasycznego ryczałtowego opodatkowania w podatku dochodowym rada może wtedy w zasadzie znaczenia nie ma i ulgi znaczenie mają koszty uzyskania, a płacimy ściśle określoną stawkę podatku VAT, jeżeli będziemy objęci tym ryczałtowym opodatkowanie warto też zwrócić uwagę, że zapowiedź ta, o którym dane redaktor powiedział jest zapowiedź bardzo lakoniczna i w zasadzie nie wiemy jak ta konstrukcja będzie stworzona ja sobie bardzo skrzętnie sprawdziłem jak tego typu rozwiązania wyglądają i czy w ogóle wygląda tego typu rozwiązania w innych państwach unijnych ów zdziwienie jest, że jest to konstrukcja bardzo nowatorska, żeby nie powiedzieć, że nowa taki wyciąg o VAT nie jest tak, ale rysunkach coś złego to nie jest nic złego pod warunkiem, że będziemy mieli jasno określone zasady zwróćmy jednak na jeszcze 1 inną wagę ten ryczałtowy podatek będzie obejmował w poradniku hipotetycznie oczywiście podatników, którzy odprowadzają podatek VAT 1201  000 000 łącznie łącznie realizacja może to jest to nie jest to jest jednak nie jest 1 %, a więc można się również zastanowić czy nie jest to pewnego rodzaju rozrywka taka papierowa, bo dla budżetu nie będzie na mnie większego znaczenia, a Czyż nie jest to przygotowany pewnego rodzaju grunt do być może być może podwyższenie stawki podatku dla pozostałych podatników albo dla wszystkich w 22 turze jednak już ile można wiele można, by im prof. Jerzy Zacharko żenada wszystko się macha znajdzie się wszystko dla ludzi, a zwróćmy uwagę na jeszcze 1 rzecz zwróćmy uwagę na jeszcze 1 rzecz te rozwiązania jeśli rozmawiamy o tym, po opodatkowaniu ryczałtowym będą musiały być zgłoszone do komisji Europejskiej i będzie musiała być wydana zgoda na to, żeby tego typu rozwiązanie wprowadzić resort pracuje w komisji Europejskiej mogą się do nas mogą zakazać takiej zmiany, ale oczywiście, dlaczego no tego typu rozwiązania są rozwiązania pewnego rodzaju bardzo nowatorski imię i zawsze komisja do tego podchodzi dość sceptycznie, bo dość ostrożnie, żeby tego typu rozwiązania wprowadzać, ale i żeglarzom, ale zawsze komisja podkreślała, że akurat z branży z podatkowej polityki podatkowej to są sprawy należące do wewnętrznej polityki państw, ale nie wszyscy, ale nie VAT i pani profesor podatki dochodowe jak najbardziej VAT jest specyficzną formą podatków, które jest w dużej mierze zagwarantowana dla części komisji też czy na stadionie to tak, by PiS, którzy nie poprawi tam, gdzie się ewentualnie pomyślana, ale mogę sobie wyobrazić takiego małego przedsiębiorcy, bo o nich tutaj mówimy i oni zresztą też mówienie Ministerstwo Finansów, który wystawia 12 faktury ma koszty prowadzenia tej działalności akurat w miesiącu albo po kwartale zależnie czy zdjęcia nie odprowadza tego podatku VAT, a jeżeli jest ryczałtowy to i tak musi go ty teraz zaś prowadzić oczywiście w oczy, ale można domniemywać, że właściwie dla mnie jako podatnika zmiana byłaby neutralna w dół oczywiście zależy od podatnika podatnik podatnikowi nawet nie będzie to równe z tego względu, że ten mały podatnik, który jest w tej chwili w granicach 150  000 powiedzmy, że go podwyższył do poziomu 200  000 to też może być taka sytuacja, że ktoś ma koszty bardzo mocno oraz bujane ta, która oficjalnie nie ma niektórzy nie przed tą to jest 1 sprawa tutaj pan przez rok przypomniał także, że jest rozważany pomysł podniesienia progu podlegania podatkowi VAT z obecnych 150 do 200  000 zł pan prezes Arendarski czy pana zdaniem my dla małych przedsiębiorców mikro małych taka zmiana ma znaczenie czy w ogóle przyjmują z zadowoleniem 3 czy to w ogóle nie jest problem jak pan odbierał to co środowisko może powiedzieć nas znów może się zaś że, żeby odpowiedzieć na to pytanie też muszę znać się szczegóły prawda mogę was hipotetycznie odpowiedzieć, że to jest jakieś uproszczenie wszelkie uproszczenia ord. pod. są mile widziane przez małych przedsiębiorców nowo ich uwalniają od tej mitręgi różnej biurokratycznej interpretacji prawda niepewności tak, by tak dalej poza tym jest nie wyobrażam, żeby jej nie dano przedsiębiorcy wyborów myślę, że dla zaliczać ryczałt mający swoje być normalność normalnie czytam w porządku wszystko w złym wynikiem 6 tys ważne zmiany wzorowanej na koszty transakcyjne jednak te koszty transakcyjne związane z obsługą podatkową rozpoznawanie tych zawiłości podatkowych to zabiera przedsiębiorcom tu dużo czasu są na ten temat statystyki to pogarsza produktywność pogarsza konkurencyjność, a to też się dawałby ograniczała tę nową ryczałtowa tyleż prosty zabieg jest nie wymaga żadnych konsultacji i wymaga obsługi kancelarii prawnej dział doradztwa podatkowego i nieożywionych nie łączy się z wpadką jakoś, o którą jest niezwykle łatwo w tej chwili w związku z tą zawiłości naprawdę łatwo popełnić błąd i w ogóle problem podstawowy to jest generalnie zmiana filozofii systemu podatku rano to to jest temat, który właśnie za chwilę otwieramy ja tylko jeszcze jedno zastrzeżenie chciałem poczynić drodzy słuchacze to jest propozycja, która pojawiła się w komunikacie Ministerstwa Finansów do tego oprócz 3 zapisanego w tym komunikacie nie ma jeszcze żadnego komentarza ani pana ministra ani wiceministrów co więcej on taką spiskową teorię jak go wyrzucono kilka dni temu ministra Sikorskiego, który miał różne pomysły za związane z podatkami to resort chce szybko chciał położyć, żebyśmy mogli, chociaż porozmawiać, a resort udowodnić, że o tych podatkach dalej się rozmawiali myśli, ale być może być może wcale tak nie jest rzeczywiście taka koncepcja była już wcześniej analizowana Panny prezes wyniki, czyli tutaj widzę pewne zagrożenie systemowe w tej zmianie ma tutaj mówimy też wrażenie, iż taka mianowicie takie segmenty wanie przedsiębiorców w taki sposób, że jeżeli im się zwiększył przychody to wpadają w system mniej korzystne dla nich powoduje, że wielu nie chce rosnąć mówiąc krótko dobrze im jest w swoim małym ogródku, a większego ogrodu im i nie trzeba byłoby to dla nich niekorzystne i IT bardzo poważne zagrożenie z Lublina badanie, które pokazują, że tego typu sytuacje mają miejsce nie tylko sobie pozwolę jeszcze badać Gajewski bardzo proszę w kontekście tego co do pani profesor mówiła i pozostali moi współ rozmówca czy podatek VAT jest 1 z najbardziej skomplikowanych konstrukcji jak funkcjonuje w naszym systemie podatkowym, a w Polsce zwłaszcza w, a w Polsce zwłaszcza, więc ja trochę wiedzy to także po el ta ustawa VA T-owska, które jest poszatkowana skomplikowana wrzucamy kolejne rozwiązania, które naprawdę zaczynają w pewien sposób podatnicy się gubić oczywiście wszelkie zmiany, które będą upraszcza cały opodatkowanie suto zmiany, które trzeba ETA, który trzeba spoglądać w kanie bardzo pozytywnie Echa rozróżnia się bardzo ESI wczoraj był ten przegląd Polski kolejnym z organizacjami inny proponuje im daje do przemyślenia zmiany stawek podatku VAT i likwidację zwolnień z tego podatku Polska mogłaby zlikwidować nie jest zrezygnować z preferencyjnych stawek podatku VAT c i zdaje się, że w Azji twierdzi, że to dałoby to i tak większe wpływy do budżetu niższy inne propozycje podatkowe, które wprowadzamy po to, by te wpływy do budżetu ratować, ale z drugiej strony to łatwo powiedzieć napisać likwidujemy preferencyjne stawki podatku VAT wczoraj był tutaj obecny w magazynie EKG były wiceminister Jarosław Neneman wiceminister finansów w różnych rządach mówi i dał taką propozycję, by kompleksowo rozwiązywać n p . Noto wprowadzamy 1 stawkę podatku VAT i to jest rozwiązanie, które idzie w parze z podnoszeniem kwoty wolnej tak, żeby wyrównywać te potencjalne nasze straty to co tak łatwo z wprowadzić 1 stawkę podatku VAT i politycznie bardzo trudno marzyć, że Arendarski w sensie w sensie technicznym to niema problemu prawda byto bardzo uprościł system VAT-owskie natomiast się że, gdy wprowadzenie 1 stawki VAT zresztą takie dochodziły z obecnego ministerstwa dać obecnym składzie pogłoski, że może wrócimy do poprzednich stawek prawda, ale z likwidacją właśnie o zwolnienie i stawki 8 %o wej na to z punktu widzenia politycznego moim zdaniem test nie mnie nie niemożliwe ten rząd tego nie zrobi, ponieważ to uderzyło naftę w tym warstwę społeczną, którą zabiega o klasę pozyskał przy mocy 500 plus należy, ale z drugiej strony musi podnosić tę kwotę wolną od podatku, bo samo obiecał to 12 ma orzeczenie Trybunału może to jest jakaś droga patrz Sobieniowski w wydaje mi się, że przede wszystkim, proponując tego typu rozwiązanie i 1 stawka warto również przeanalizować skutki finansowe tego, bo moje pytanie takie czy wprowadzenie 1 stawki mówimy o VAT przy owadzie oczywiście chować ich likwidacja wielu tych obniżonych stawek czy jest jakoś skalkulowane w ten sposób czyni to na sali rzucone i nie wiemy co się będzie później stał proszę zwrócić uwagę się i się zgodą tej z prezesem Arendarski im, że grono tych produktów usług, które są objęte stawką obniżoną jednak dotyczy tej warstwy osób najuboższych i okna musiały zapłacić więcej musiałby zapłacić, ale więcej, jakbyśmy zwiększali kwotę wolną i doszło w parze może to jest jakieś rozwiązania Govou dołączyli sam pan redaktor dochodzi do wniosku, że tak to jest kwestia nie tylko VAT -u, ale w ogóle systemu podatkowego po występie przekonała polskim prawem podatkowym jest tyle absurdów zachęcam do lektur pani profesor kraj Anna Krajewska z Łodzi analizuje od dłuższego czasu kwestia absurdu w Polskim systemie podatkowym Polski system podatkowy dochodowy jest gra agresywnie, czyli mniej płacą bogaci i c i tutaj jest więcej no my wszyscy w sensie od relacji my płacą minimalną kwotą 1 000 000 zloty do rąk wodą, więc dojść do UE chodzi o to, że system się określa poprzez te stopy podatkowe nie poprzez kwoty 502 część udziałów w podatkach i dużo większy o udział proporcjonalnie większy mają zamożniejsi niż Neil Lennon dań tylko, że rzecz że, żeby ci zamożniejsi mają więcej możliwości ucieczki opłat od płacenia w wyższej stopy podatkowej chociażby kontrakty menedżerskie nie rozumiem, dlaczego się nie łączy się moja mnie nie rozumiem, dlaczego nie łączy się wszystkich dochodów i proporcjonalnie od wszystkich dochodów ustala stopę i w związku z tym mamy do czynienia z regresem podatkową na co zresztą też w innych krajach też występuje to mówił o tym, by Fed i wielu innych, że bogaci płacą mniej obaw powiedział, że moja sekretarka płacimy jak ją zrozumieć, że bardziej niż sama mówiła pani doc. Mączyńska, a teraz będą informacje zaproszą do wysłuchania informacji o nich druga część magazynowych itp po 2 ekonomia kapitał gospodarka jest druga część magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry w naszym studio tu dalej będzie w mojej lewej pan Andrzej Arendarski pan dr Bohdan Wyżnikiewicz pani prof. Elżbieta Mączyńska i pan prof. Dominik Gajewski dobra informacja znajdziemy w tym trudnym świecie jakoś jedno jeśli można jeszcze powiedzieć, że orzekła Wyżnikiewicz trwa zjawisko, które 3 wydarzenia gospodarcze, które już tutaj raportowały Minc miesiąc temu mamy osiemnasty miesiąc, w którym produkcja przemysłowa jest większa niż rok wcześniej pana chronili jak bies jest jakiś sposób załatwiona, ale industrializacja słynna Polski okres w kongresie, ale ja też mam dobrą wiadomość, które są powszechne zdziwienie, więc i, kiedy pan, że teraz chce czy później nie ma TomTom to może są ciągle spróbujemy tak, choć wyższy wracam do planu odpowiedzialnego rozwoju na rzecz odpowiedzialnego rozwoju i tam jest w takie na stronie dziesiątej słynny plan premiera ma Morawieckiego i mity średniej krajowej dużej rozpiętości w zarobkach Polaków, więc chciałem tutaj wyrazić swoje najpierw zdziwiło mnie, a mianowicie, gdy się to tor jazdy wiemy od dawna, ale cieszy mnie nadal dziwi, że wśród polityków dziennikarzy w ogóle w całym społeczeństwie nie ma w Polsce wiedzy na temat takich dziedzin jak rozkład dochodów i Terespol dr Wyżnikiewicz nam powie tak jak jest w willi krótko bowiem ocenienie miejsc, żeby wykład czy wygłaszać mianowicie tym samym duże rozpiętości w zarobkach Polaków Otóż to co jest pokazane na tym wykresie np. ciepło Polaków zarabia poniżej 80 % niż krajowej czy 23 Polaków zarabia poniżej średniej krajowej to jest nic innego jak interpretacja rozkładu dochodów, które układają się wśród krzywej tzw. logarytmiczną norma, a po mojemu to znaczy, że zawsze będzie średnia powyżej mediany płac mediana jest w wynalezienie środkowy ci połowa jest powyżej poniżej zawsze będzie go nie ma cudów, żeby tak nie było to wszyscy musieliby zarabiać tyle samo chciałem powiedzieć, że w tej grupie, która prowadzi właśnie do tego w UE takiego asymetrycznego rozkład dochodów, czyli że niektórzy zarabiają bardzo dużo był pan premier Morawiecki w roku 2014 szóstego roku mamy dane 1 % ludzi w tej grupie wysokich urzędników prezesów i t d . to osiągał wynagrodzenie powyżej 66  010, jaki jest wniosek z tego panie doktorze wniosek jest prosty, że nie ma dużych rozpiętości we w zarobkach Polaków, ale są na poziomie średniej Europejskiej i jej, a że, aby ściąganie tego typu parametrów w tym właśnie kontekście wzrostu duże rozpiętości świadczy o niczym innym jak o nieznajomości krzywej rozkładu dochodów i teraz pytanie do pani profesor, bo my tutaj wielokrotnie w magazynie EKG także pani profesor mówiła o różnych problemach, które w Polsce mamy m. in . z tym jak się rozkłada Rene i nasza majętności nasze dochody pan dr Wyżnikiewicz pokazuje twarde dane i mówi tak jest i co jemy my mamy posługiwać się tymi danymi przyjąć, że tak jest my trzymamy jakoś intuicji obserwacji wiemy, że jest inaczej tak jak pan interpretuje to również dane statystyczne są segregowane, a Rozalia oznacza on uznał, że on może należeć oczywiście co nie oznacza, że nie wie nie występują nierówności poza tym, jeżeli chodzi o niej nierówności dochodowe to ich już dawno wykazano, że ten tradycyjna miara, jakim jest uczynić z niego świetna zresztą miara nie pokazuje wszystkiego po pierwsze, istotne jest czy to są rozkład przed opodatkowaniem Czop powodem poda opodatkowaniu, bo z opodatkowaniem bywa różnie po drugie, istotnej są oprócz tych nierówności płacowych nierówności majątkowe co wykazał raport Narodowego Banku Polskiego, że to są te 2 różne rodzaje nierówności i mysz mówiącą o względy tych wskaźnikach nie jest zbyt zbyt bazujemy na takich danych średnich, o co wykpił halny prof. Deaton noblista ubiegłorocznych, który okazał się Żuraw jak kto to on pokazał na co prawda na badaniu analizie kwestii ubóstwa badały i w Indiach ubóstwo i wyszło może przy tym poziomie średniej to połowa Hindusów powinna już dawno dawno umrzeć z głodu oraz pani prezes Adam to są pytania, jakie wnioski dotyczące tych naszych rozpiętości dochodowych od, których zaczął pan doktor wyniki takie wnioski są dla pań i Kierzek z namiotu mieliśmy dane wnioski są takie, że nadal problemem do rozwiązania w Polsce jest jednak dbałość o to, żeby płace te minimalne były wyższe niż dla małych to będzie dramat nie to na razie zatrzymujemy się chciało usłyszeć albo o komentarz do w tej części albo kolejną dobrą informacją pana prezesa londyńskiej dobra informacja dobra informacja myślę, że dobra informacja jest ten raport OECD, który został wspomniany, bo one oczywiście nie wnosi żadnych żadnych nowych rzeczy, których byśmy nie wiedzieli, ale po pierwsze to jest jednak instytucja, którą się liczą, więc dla dla jakiegoś obrazu Polski choćby dla inwestorów osiedle jest istotna informacja po drugie, są ważne rekomendacje rekomendacje, które na rząd musi wziąć pod uwagę, a ja Daniel przykład pan na ziemi uważa go wziąć pieniądze, skąd wziąć pieniądze na realizację programów socjalnych bardzo rozbudowanych porządkować podatki m. in. uporządkować to jest eufemizm prawda ogłosić w wiedzy, więc nie myślę, że to jest dobre, a jej to jest dobre myślę, że do tego co pan dr Wyżnikiewicz powiedział, toteż warto powiedzieć, że szczególnie udane nieudane i z za luty w jeśli chodzi o produkcji przemysłu są bardzo dobre prawda przekraczają oczekiwania od 1 , 5 punktu procentowego no to jest dobre zesta w oczekiwania po prostu patrzę na te dane dzisiaj będziemy mieli informacje o rynku pracy bezrobocie ostateczne dane za luty podał Główny Urząd Statystyczny wiemy już o przerost zatrudnienia także czekamy na te informacje ale zanim pani Estrada głos cieszcie się tylko zapytać czy pan poseł Gajewski ma dobrą formę tak mam dobrą informację natomiast jeszcze odnośnie w 1 zdaniu dotyczące tego raportu z Indii takich rekomendacji należy zwrócić uwagę na rekomendację, jaka jest nam przekazana i to trzeba bardzo jasno odebrać stabilność systemu fiskalnego stabilność a jaka definicja stabilności systemu vis, a ja myślę, że to trzeba bardzo mocno połączyć z tym co się dzieje nie wprowadzajmy żadnych rozwiązań egzotycznych albo rozwiązań, które będą pewnego rodzaju niezgodne z jakimiś regułami czy reguła mi regulacji unijnych tylko czy regułami dotyczącymi naszych rozwiązań konstytucyjnych takim przykładem ostatnie było przecież propozycja podatku od hipermarketów przy podatku tego handlu wciąż czekamy wciąż czekamy też zwrócić uwagę tam był tak taki taka sytuacja żona była niezgodna w 3 punktach z regulacjami unijnymi, więc m. in . dlatego było cofnięcie się krok do tyłu i to jest bardzo mocno prace jak ułożyć, ale to tak na marginesie w tym, że sama Unia Europejska się zastanawiać co zrobić marynarz mechanik i co z nimi zrobić, żeby lepiej płaciły podatki, ale Ależ pani profesor, by to akurat ja jestem najlepszym przykładem, że jestem bardzo mocnym zwolennikiem tego agituje moje dobre informacje, których działania dodaje, że hipermarkety, ale z różnymi m. in. moje dobre informacje to jest pewnego rodzaju przełom w komisji Europejskiej, która zgromadziła ekspertów pod egidą podkomisji Tax Care jak uszczelnić system podatkowy co do m. in. hipermarketów tych międzynarodowych korporacji i Broszem proszę sobie wyobrazić, że przełom polega na tym, że z Rosji znalazł się konsensus polega ona na tym, że korporacje międzynarodowe, które będą agresywnie klinik uczciwie optymalizować opodatkowanie będą odpowiadały oczywiście finansowo i karanie za tego typu, że będzie to udowodnione, ale proszę zwrócić uwagę, ale instytucje doradcze różnego rodzaju, które wspomagały doradzały będą dzieliły tego typu odpowiedzialność nas jest i jedno sygnał jest taki, że jeżeli będzie udowodniona sytuacja tego typu, że jest brak współpracy to ten, który doradzał nie będzie już, że tak powiem tak i poza konsekwencjami pamiętajmy o gęsi Arthura Andersena świętej pamięci prezydenta Łodzi, która działa firma świata również w przepraszam za jakąkolwiek, ale to było w tym niemal świętej Eulalii zmianom w wojnie wiadomo gdzie, gdzie ta firma poszła ona się rozproszyła ci pracownicy, ale było to tak, że to będzie taki współudział w taki współudział, a więc odpowiedzialność za współudział odpowiedzialność finansowa i w inne dalsza pan prezes Arendarski sygnalizował ja MO może tutaj dodam tylko, że te informacje z tej na Odrze oczywiście optymistyczna, bo 1 z z wniosków konferencji, którą ty pod sklepem wodzą pana profesora właśnie parę miesięcy temu w krajowej Izby gospodarczej zorganizowaliśmy na temat dość system poda, kto podatkowego było to, że właściwie można sobie wyobrazić żadnej racjonalizacji poboru podatków szczególnie tych wielkich firm, jeżeli nie będzie też nie będzie niebędące regulacji Europejskiej po prostu każdy kraj na własną rękę tego nie jest rok kończymy na tym dobre informacje o euro 4 zł 25 gr frank 389 USD 380 funt 539, a relacja euro do dolara 112 elka 2 czy impulsu powiedzieć na stronach komisji nadzoru finansowego ukazały się wczoraj 2 rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dla zakładów ubezpieczeń rekomendacje dotyczące badania adekwatności produktu to ja tak nazywa, ale nie kryją się tutaj bardzo ciekawe rzeczy nie chciałem państwu nasze finansowego słucham produktu finansowego tak o ubezpieczeniu marzeniu oznaczenia Tiger Tarnów chciałem państwa zapytać szeroką refleksję rekomendacja tutaj 1 z wielu rekomendacja 66 ankieta zakładu ubezpieczeń w zakresie potrzeb klienta powinna zawierać pytania odnoszące się do badania co najmniej w celu zawarcia lub przystąpienia do umowy ubezpieczenia poziomu ryzyka inwestycyjnego, jaki klient jest w stanie zaakceptować w ramach realizacji wskazanego celu preferowanej częstotliwości opłacania składki ubezpieczeniowej preferowanego okresu obowiązywania umowy ubezpieczenia nażycie wieku klienta czy państwo się wydaje, że to są wystarczające pytania, które powinny inny pewnie zakład ubezpieczeń zadać klientowi, który przychodzi zawrzeć umowę w podpisać tak mu, że trudno powiedzieć nie macie państwo z realnym świecie było dobrze a jaki jest w Polsce biesiada, dlaczego wiedza ekonomiczna Polaków jest niesamowicie niska do mikrofonu, że pani dr Antoni tak to już mówić no, więc się wydaje, że po pomysł jest dobry, ale on byłby w świecie idealnym do realizacji natomiast wiedza ekonomiczna w społeczeństwie polskim nie jest na takim poziomie, żeby można było bowiem wraz z pełnym przekonaniem mówić, że Polacy orientują w tych sprawach w nawet w tej ankiecie w kwestiach, które są w tej ankiecie wymienia to tym bardziej powinny powstawać tego typu rekomendacje rozwód brutalny, ale też i trochę czasu trzeba, żeby jednak społeczeństwo się trochę bardziej zredukowały ekonomicznie to idzie bardzo opornie, ale czegoś trzeba zacząć moim zdaniem komisja nadzoru finansowego nad sporą rolę do spełnienia tylko czasami zbyt cicho tę rolę pełni bo gdyby głośniej było wokół Amber Gold to pewnie by nie doszło do takiej skali nadużyć wśród wersji BIOS -u w jakiej doszło także w Jaworznie reagowały instytucje państwa tak, ale poza regulacje inny Polak w ogóle nie musi wiedzieć co też komisja nadzoru finansowego ale jakby to było dziś ogłaszany Niny nie tylko na stronach komisji nadzoru finansowego przestrogi jakiś rekomendacje to był miałoby może lepszy skutek pan prezes Arendarski będzie realizowanie profesor jest optymistką Real mi się wydaje że, gdyby Niewiem co komisja nadzoru finansowego ogłosiła, iż ilu mediach to i tak zawsze znajdą się on żyje już chciwość jest najsilniejszym silniejsza niż rozsądna gra mówi o instytucjach finansowych nie mówię o społeczeństwie, a które takie okazje lub rzeczywiście jej i to nie wystarczą właśnie tego typu wieszania właściwie możemy mówić jednak wiązać tego za pan dr Wyżnikiewicz powiedział właściwa edukacja powinna być niemoc od przedszkola prawda wahania robią Niemcy dania Serbia Niemcy nie wiem Chińczycy w Hongkongu prawda Amerykanie jednak, że w Polsce nie ma się pojęcia wartości pieniądza prawda nie jest wszystkie te łatwo jest właśnie na różne nowe produkty nabrać się klienta celowe jest informacja prowadzona przez niektóre instytucje finansowe i t d . tak lekko składa się na rzeczywiście tragiczny poziom edukacji Ekonomiczno, ale my w radiu TOK FM znamy wartość informacji zapraszam do wysłuchania informacji o nich trzecia część magazynu EKG lub 2 ekonomia kapitał gospodarka dziewiąta 45 to jest trzecia część magazynu EKG Maciej Głogowski jest jeszcze w dzień dobry teraz będę przedstawiał ponownie naszych gości tym razem od prawej pan prof. Dominik Gajewski pani prof. Elżbieta Mączyńska dr Bohdan Wyżnikiewicz pan dr Andrzej Arendarski na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie WIG 20 na minusie 151960 punktów liczy sobie indeks 20 największych spółek, a indeks szerokiego rynku WIG 1 na plusie teraz część żywieniowa jeśli państwo pozwolą opóźnień mogły już nie dostać do głosu no to ja chciałbym rozpocząć tę część Wieniawę i ta jest zdziwienie, po który wyjaśnia będę prosił panią profesor było zdziwienie moje dotyczy 1 z zajęć, które pani wykonuje to jest z rady nadzorczej banku PKO BP w te w dziwię się jak to w sytuacjach chowa się może dzisiaj chciałbym zrozumieć Otóż przy Ministerstwo Skarbu Państwa wymieniło znakomitą część rady nadzorczej kilkanaście dni temu kilka dni temu dowiedzieliśmy się z kolei, że nadzór nad bankiem PKO BP jak zmieni się odpowiednia regulacja ustawowa przejdzie do ministerstwa rozwoju, a od poniedziałku dowiadujemy się przepraszam za taki wniosek czy kolokwializm o tym, że pan prezes Jagiełło obecny szef tego zarządu okopuje się w tym zarządzie i właśnie odeszło 2, ale wiceprezesów pan prezes jak pan prezes Obłękowski dodatkowo rada nadzorcza dostała jak rozumiem za swoje na ostatnim walnym zgromadzeniu jeszcze decyzji Ministerstwa Skarbu Państwa większe uprawnienia to jak rozumiem tej kreacji składu zarządu i nie tylko nad należnym chodzi o czuję się wywołana do tablicy jako dzielnica myje, ale Almeria 30 lat jestem jako członek rady nadzorczej zobowiązana do męża pełnić inną bez nie mogę już nie mogę przekazywać rzeczy, do których nie mam upoważnienia natomiast do co do odejścia 2 wiceprezesów to i jeszcze to się odbyło w ramach starego statutu starych regulacji statutowych, których statut jest ogłaszanego przez spółkę publiczną, więc i wg tego statutów to jest wilcze prawo prezesa i prezes ma ma prawo dobierać sobie załogę tak jak sobie życie oby z tego to jest decyzja prezesa, a teraz ta rada nadzorcza zwiększymy kopert z kompetencjami w kreacji tego zarządu składu zarządu będzie pozwalała prezesowi dobierać resztę składu zarządu tak jak sobie rzeczy rada nadzorcza musi działać zgodnie z reguły z regułami, jakie obowiązują dziś go zgodnie ze statutem, więc będzie będzie rozpatrywała oczywiście z rozprawy kadrowej i to robi nic nie nie chcę, by pani poseł po czasie powołano tablicy po prostu chciał skorzystać z nieobecności dowiedzieć się czegoś więcej także i tego nie wiem czy to jest zagadkowa ale gdy takich dziwnych konstrukcji przekazania nadzoru ministerstwa skarbu do ministerstwa rozwoju ani z pań może się wypowiadać na ten temat to jest słuszna koncepcja tak zapytam ogólnie biorąc pod uwagę rolne banku tego największego banku, jakim jest bank PKO BP biorąc pod uwagę skalę finansowania kredytów dla gospodarki i biorąc pod uwagę to, że ministerstwo rozwoju ma rozległe plany inwestycyjne, które nie uważam, żeby nie było takich merytorycznych podstaw, żeby tutaj ta współpraca była silniejsza rozumie co jednak ta cała kolejność tych zdarzeń to znaczy najpier w zmiana tej rady nadzorczej przez MSP apotem oddanie nadzoru do ministerstwa rozwoju nie trochę dziwi ja chciałbym dziś rada nadzorcza została bardzo wzmocnione tam jest bardzo Neo soul jest pan prof. Budnik kostki pan dyrektor nadal jest pan profesor matematyk z ZUS nie z Wrocławia jest pan prof. Ostaszewski jest 1 słowem bardzo mocne i też ekipa prawników 500 widać to po posiedzeniach rady nadzorczej jak my jak mocny to jest zespół w dziękuję bardzo państwa zdziwienia pan prezes pan profesor prezes dr przewodniczący rzeźnikiem trzeba żyć dziękuję bardzo ja mam zdziwienie niech się on od dawna ono z Anną funkcjonuje w mojej głowie, ale w ostatnim czasie się nasila mianowicie zdziwienie jest takie, że władzom w Polsce ja lubię tej władzy, ale mówią o wszelkiej władzy jej poprzedni również właściwie jest nie korzysta z wiedzy eksperckiej lekceważy tę wiedzę i często skutki bywają opłakane, bo władza wie lepiej, a korzysta wtedy, kiedy uznać za stosowne, ale kryterium to jest dla mnie nieznany, kiedy uzna za stosowne i to mi się nasunęło, kiedy usłyszałem dzisiaj rano chyba w wiadomościach w radiu TOK FM niewola, że w informacjach tak, że intencją pana prezydenta Dudy nie było bowiem naruszenie stabilności systemu bankowego czy finansowego w Polsce i dobrze pamiętam jak ja jak przed Pałacem Prezydenckim oświadczył, że są pieniądze na pomocy frankowiczom, a ci, którzy mówią i tam wiele kilka innych rzeczy, a ci, którzy mówią, że niema pieniędzy opowiadają bzdury i w tym samym czasie mnie, więc mój Instytut ogłosił swoje stanowisko i z futbolem gospodarką rynkową w sprawie tej sprawy w pomocy frankowiczom, z którego jasno wynikało, że zagraża stabilności systemu finansowego i tam jeszcze żywo ciekawie była propozycja co zrobić nie o to, żeby nie nie wyciągnąć pieniędzy od banku powiedziano jak to się wyciągać, że bardzo władza może wyciągać, ale niech robi winny sposób było powiedziane w jaki sposób w podziale bladych bankowy to jest najgorsze z rozwiązań, jakie są możliwe i były podane przykłady krajów europejskich, gdzie podobne rozwiązania były stosowane z jakim skutkiem, a pana dziwić samo to oświadczenie, iż prezydent nie chciał narazić na zielono mi bardzo dobrymi chęciami wiadomo co jest dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane, więc mieć tylko 9, że władza z takim lekceważeniem podchodzi do podchodzi do opinii eksperckich no tak o tym, rozmawialiśmy też wielokrotnie mniejsze niż wydaje, że ta konstrukcja jest o tyle dziwna, że jest ta ustawa jest frankowe jest spełnieniem obietnicy wyborczej, ale i niemożliwość realizacji jest przerzucone na tych, którzy zbadali skutki to jest trochę takie wycofywanie się z odpowiedzialności za brak możliwości przeprowadzenia w elicie wprowadzenia tego wyborczego zobowiązania pan prezes Arendarski pana wysłana pełna treść norm cały świat nie od dzieciństwa zdziwi albo chce pan z Polski czy w Rosji Czechach z dziewiątki czy w Rosji też czekały w wyborach no to może najpierw z Polski bez porażki no przeczytałem takie taką opinię, iż ekonomistów chyba w, że program 500 plus zwiększy w PKB o 1 punktu procentowego, żeby myślę że, gdyby tak było na stale ktoś obliczył nawet ich nazwiska nie powie w tej chwili przeczytałem to w prasie w w części ekonomicznej prasy codziennej tego typu mogą szukać pani Teresa dostarcza bomb na pewno mam wycinek nie spełni się też 2 takie proste w to była to powinniśmy pompować wynagrodzenia i właściwie myśmy szybko do dogonili w te kraje, do których mamy aspiracje, żeby się wyrównać z GDF i rozwoju także prezes mojego duże zdziwienie, że niem Zrzeszenie bierze przy takich w opiniach no chyba tak to mogę nazwać te są pieniądze niestety dziś coś bardzo dokumentowania n p . w jakich zmian zatrudnienia, które na pewno nastąpią, bo część osób zrezygnuje z dnia z z pracy, by szynobusy nie będzie kalkulował w przez wszystkie halowe proste recepty nie zawsze są skuteczne tak pojedzie w branżę konsumpcja może z roszczeniem będzie dokładka do PKB i niespiesznego miary nie liczyłem na to tak łatwo powiedzieć wymieniane no jakaś część tego wrócić do budżetu część z budżetu wróci do finansowania różnych przedsięwzięć publicznych np. infrastruktury więc, choć jakiś tam przełożenie konsumpcja ma znaczenie dla kształtowania PKB zdziwienie zostawiamy to na razie zdziwienie pan dwustronnej współpracy przy moim zdziwieniem stołach jest w zasadzie opublikowany raport Ministerstwa Finansów za 2014 rok dotyczący wpływów z tytułu podatku CIT w Polsce Otóż zdziwieniem największym moim był poziom kosztów uzyskania przychodu z tytułu CIT -u w stosunku do przychodów 95 % niesamowite niesamowity poziom kosztów uzyskania przychodów państwa 95 % to jest coś niesamowitego ministerstwo to z UE finansów MF tak powiem przedstawiło ich aż przebiera nogami czekając na raport dwudziestego piętnastego roku to co się będzie działo zaraz się okaże, że będzie to w granicach 100 % nic nie będzie nic do opodatkowania natomiast drugim takim zdziwieniem ma bardzo mocno może lekko reklamującym, a mianowicie centrum analiz studiów podatkowych szkoły głównej handlowej przygotowało raport co do podatku bankowego jego skutków o VAT i zalet, jakim zdziwieniem i wesoło konkluzje, które pokazują jak ten podatek funkcjonuje, jaką jest nieskuteczny ile posiada wad sery pozwolą polskim wydaniu tego podatku tak o polskie wydanie tego podatku oczywiście pozwolę sobie, że tak po mieście owiec to taką chmur koło oczekiwania, kiedy publikację będzie publikacja na przełomie marca i kwietnia zaangażowani są i ich osoby z krajów Unii Europy, które pokazały również nasz podatek na tyle tego typu rozwiązań w innych państwach członkowskich, ale przede wszystkim sporo rozwiązań uznałbym wadliwych, które warto naprawdę poprawić, bo co do wprowadzenia tego podatku to powiedzmy, że nie mam żadnych tutaj wątpliwości natomiast wady, które zostały wprowadzone rzutują na tak łatwe omijanie tego podatku, że aż mogę powiedzieć, że na poziomie akademickim studenci mogą tutaj wskazać jak fani się przerzucać ten podatek czy na klienta z 1 strony, a z drugiej strony optymalizacja tego podatku, gdzie sektor bankowy jest podwójnie zarobione, bo podatek ten przeniesiony jest na klienta w pewien sposób poprzez podwyższenie różnego rodzaju opłat prowizji od drugiej strony, a podatek ten rok wielu formuła jest możliwy do optymalizacja bilansów przyczynią się im, że wyłożyć 1 maja 2 dniach do tego co znaczy jesteśmy już po czasie miasto bardzo licznie odwiedzają mnie dziwi to, że wszyscy zdajemy sprawę z ułomności naszego systemu podatkowego, którego dorobek nie wolno tego systemu nazywać debacie żaden rząd nie mnie nie nie przymierzy się do gruntownej reformy także wiadomo, że to są ich straty wielkie i bałagan prawda i na zamku i straż miejska w tym także Anita efektywność np. ten pan prezydent taki rząd przychodzi wtedy musi się rozejrzeć mija rok przygotować jest drugi rok przecież nie można wprowadzić od kolejnego roku o tych zmian będzie tak wiele rzeczy szansę dać 2 lata na przygotowanie systemów edukacji i t d. atuty Eleanor cyklu wyborczego, ale niemożliwe wzrostu bardzo państwu dziękuję za udział w dzisiejszej audycji bardzo panie prezesie, wydając niska bardzo dziękuję pan prof. Dominik Gajewski bardzo dziękuję dziękuję panu też Bohdan Wyżnikiewicz bardzo dziękuję dr Andrzej Arendarski również bardzo dziękuję bardzo dziękuję także Tomkowi kopce, który był wydawcą dzisiejszej audycji Adamowi Maciejewskiemu, który tę audycję zrealizował teraz czas na informację po informacjach audycja Owczarek i Cezary łasiczka Maciej Głogowski do usłyszenia halo 2 ekonomia kapitał mógł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA