REKLAMA

Piotr Grzegorz Michalik o reportażach "Podmiejskim do Indian"

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2016-03-28 20:30
Prowadzący:
Czas trwania:
24:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście jakiś czas temu Szanowni państwo do księgarni trafiła bardzo ciekawa książka podmiejskim do Indian każdego z nich manicure autorce książki jest ono studio dzień dobry dzień dobry na co dzień człowiek, którego można spotkać w Krakowie, chociaż tak naprawdę jak to jest proszę powiedzieć, a najczęściej jest to jednak w Krakowie czy się najczęściej spotykamy w Meksyku na część jednak jestem w Krakowie pracuje w katedrze porównawczych studiów Rozwiń » cywilizacji tam prowadzę zajęcia wykłady, ale właściwie Olek już czasu praktycznie co roku jestem nawet kilka miesięcy w Meksyku albo w Gwatemali albo na Kubie, ale przede wszystkim Meksyku, ale jednak większość czasu spędzam ją wszystko w Polsce, bo mam tu rodzinę nie da się tego tak do końca wszystkiego Moroz szczepić to co się stało, że człowiek, który jednak wierzeniami Indian zajmuje się nie tylko tym, ale tą sferą szeroko pojętej religii tego regionu zajmuje się profesjonalnie badającym na poziomie akademickim zdecydował się pisać książkę, którą czytałem i która bo jest taka powiedziałbym nawet nie popularnonaukowa jest książką dla każdego tutaj kilka powodów w sumie jest istotnych płaszcze 3 takie rzeczy były najważniejsze jednak taka, że przy okazji prowadzenia takich stricte akademicki z badań terenowych pojawiło się mnóstwo rzeczy takich na marginesie mnóstwo odczucie refleksji mnóstwo anegdot takich, które normalnie nie zmieściły się po prostu w tej formule akademickiej, więc to są rzeczy, które miałem ochotę się podzielić, a w zasadzie nie bardzo dałoby się to zrobić czy miałby sens próbować upychać właśnie, w jakich artykułach naukowych z drugiej strony tematy którymi się zajmuje wydaje mi się, że są na tyle interesujące, że warto o nich rozmawiać z ludźmi generalnie obraz w szerszym gronem odbiorców m. in. dlatego żony się też pojawiają w prasie tak n p . takie tematy właśnie jak mu się nazywani trzecią płcią Sapota Kowiesy schodzi tam w Meksyku czy czy święta śmierć Santa muerte tak, by to są tematy, które są dyskutowane, które pojawią się w artykułach prasowych z reguły w formie zupełnie stereotypowe i po prostu niemający wiele wspólnego z rzeczywistością dlatego znowu w 1 z powodów napisania tej książki było zabranie głosu w tej sprawie i pokazanie pewnych właśnie takich stereotypowych kwestię od strony taki bardziej powiedzmy zakorzenionej na miejscu rzeczywiście prawda no bo jeżeli jednak się bywała spędzam mnóstwo czasu rozmawia z mnóstwem ludzi na to czy w ogóle te rzeczy stają się przedmiotem badań bezpośrednia to można oczywiście nie powiedzieć znacznie więcej niż tylko, że się tam pojedzie na na kilka dni napisze jakiś reportaż, który będzie się w strzeliło, jakby w oczekiwania odbiorców tylko i wyłącznie na dobę najmu pewne stereotypy obalać pewne mity książka rozpoczyna się takim jak mąż wysokiego c o takim tematem, który mam wrażenie wszyscy ci, którzy osuszyli trochę więcej Meksyku niższy oglądanie ostatniej części bodaj pierwszej otwierającej sceny w Meksyku Syrii, czyli Santa muerte szczuplutka święta śmierć my tutaj mamy takie pierwsze skojarzenie, które pan pisze, że to jest taka postać świętej, która jest przypisywana my jako patronka Ano tych złych środowisk meksykańskich, czyli wszelkiego rodzaju przestępców złodziej i t d. tak dalej to do nich, wznosząc modły okazuje się że, że gdzieś Santa muerte jest dużo głębiej zakorzeniona w mentalności my mieszkańcy Meksyku no właśnie zdaje mi się, że to jest 1 ze sposobów odróżniania w dobrej prasy od kiepskiej prasy to znaczy, jeżeli natrafiamy na artykuł, w którym po prostu już w nagłówku Santa muerte sprezentowane Kohna jako święta to wiadomo, że to nie jest po prostu rzetelne dziennikarstwo i 33 czy reportaż, bo rzeczywistość jest właśnie tak jak pan powiedział dużo bardziej złożona, czyli tak naprawdę Santa muerte po pierwsze jest przede wszystkim świętą, a dopiero w drugiej kolejności jest kojarzona ze śmiercią po drugie jest popularna wśród najróżniejszych warst w społecznych najróżniejszych, jakby osób i w związku z tym mnóstwo wyznawców Santa muerte są przesympatyczni ludzie zupełnie zwyczajni sklepikarze panie domu i t d . tak dalej, którzy czczą ją ze względu na pewną skuteczność ta, która w Ludowym katolicyzmem jak wysuwa się często na pierwszy plan to znaczy jej gest nie jest istotne jak Święty wygląda, jaką się nazywa i czy nawet do końca czy jest uznawane przez kościół czy nie istotne jest to, że działa, że po prostu, jeżeli się do niego pomodlić to to pomoże spełnić prawda ochroni ich związku z tym, ponieważ Santa muerte cieszy się właśnie taką opinią jako tej świętej i szczególnie cudownej, która błyskawicznie wszystko spełniane to to siłą rzeczy staje się popularna borówka do niej katolickich świętych często jest tak, że dany Święty jest od czegoś najwięcej od 23 maksymalnie 4 rzeczy to Juda Tadeusz jest od przypadków beznadziejnych Soriano to też w związku z tym, że z dniem patrona strażaków tak dobrze się z mocy tego żywiołu, a Santa muerte z tego co pisze z taką postacią taką figurą świętej w bardzo pojemną inie tak jest tak one one niesłychanie uniwersalna i w związku z tym też był łatwo łączy się z różnymi nurtami w tej popularnej religijności Meksyku, bo Meksyk i oczywiście jest przede wszystkim katolicki, ale mamy tam mnóstwo mnóstwo interesujących innych nurtów tej popularnej religijności jest pewien dualizm jest sam Beria kubańska popularne za 4 kanały pogaństwo mnóstwo różnych rzeczy i wszędzie tam znajdujemy Santa Marta wszędzie tam na bez żadnego problemu jest w stanie się wtopić i to jest też 1 z przyczyn, dla których one tak bardzo popularna, bo popularność bije rekordy wszelkie sza szalone zupełnie w ciągu ostatnich 23 dekad to jest dla wina po prostu popularności, a jednocześnie tak jak mówię oczywiście nienagannie nie należy negować, że Santa muerte jest popularna wśród środowisk przestępczych czy grup marginalizowanych jak najbardziej z bardzo popularne, ale zna również popularne jest wśród środowisk przestępczych dziewice z Guadalupe czy właśnie Święty Tadeusz Juda prawda analizie to nie jest nie da się tego tak schematycznie prosto wszystkiego ująć jeśli ktoś z państwa nie widział nigdy Santa muerte szczupaki świętej śmierci to możemy tak proszę opowiedzieć tak nie jest Radiowo powiedzieć, że to jest trochę tak, jakbyście państwo żyli w szaty z Dziewicy z Guadalupe i pokazali ją w formie to znaczy czy w środku jest czy taka klasyczna śmierć powiedziałbym, którą możemy oglądać Marcina w średniowieczu i potem bardzo mocno eksponowana w czasach baroku, czyli opór w postaci wózek kościotrupa trochę tam tak tak tak no oczywiście ten obraz szkieletów habicie z kosą czy w tunice z kosą on pochodzi z Europy jak najbardziej i zresztą sam taki najbardziej i podstawowy rdzeń kultu jest ludowo katolicki, bo jeżeli staje się przed obrazem świętej śmierci należy się przeżegnać odmawia się różańce dla nich nowe ceny i t d . tak dalej w każdym razie jest także rzeczywiście ona i ikonograficznych dzieli sporo cech nie jest, że i nie tylko te właśnie na poziomie tych modlić i t d. ze dziewica zgoda lub po, ale no właśnie wygląda jak szkielet po prostu takich tabliczek z kosą ten klasyczny, który u nas znany jest właśnie też jako obraz śmierci, ale ma aureolę to jest dosyć istotna prawda, bo święta także tym się różnie na poza tym ma niezliczone wcielenia ikonograficzne co wiąże się też m. in . z potężnym biznesem, jaki narósł wokół postaci Santa muerte mamy mnóstwo figurek z najróżniejszych konfiguracjach prawda jest siedząca Santa muerte Santa muerte Skrzydlata Santa muerte takim innym kolorze i wszystko, toteż wszystkim tym formom jest przypisywana jakaś symbolika określonej porze np. czerwona będzie pomaga w sprawach związanych z miłością jezioro na zdrowie n p . tak dalej to jest też taki kraj o tym, pan pisze Meksyk, w którym te wierzenia, które mają zostały zaimportowane z Europy, czyli mówiąc katolicy już nie ma dość dobrze przyjęły się, żeby do tradycji ludowych wierzeń one ze sobą koegzystują ze względu na jak pan pisze pewnego rodzaju podobieństwa między wierzeniami Indian w Meksyku na terenie Meksyku, a pewnym przesłaniem pewnymi figurami, które operujemy w ramach szeroko pojętej tradycji katolickiej takie te podobieństwa oczywiście w momencie zetknięcia się Hiszpanów prawda z mieszkańcami Meksyku rdzennymi były bardzo powierzchowny, ale jednak wystarczyły, żeby nawiązać wspólny język prawda, bo i pojawiał się krzyż jako centralny symbol w całym zamiary co, więc Meksyk centralnej Południowej Gwatemala i t d . krzyż, który tam odnosił się symbolicznie do kierunków świata do żywiołów w naszych symbolice tutaj i chrześcijańskiej Europejskiej inny miał znaczenia, ale pojawiał się jako centralny symbol prawda czy np. koncepcja Boga, który odradza się po złożeniu samo ofiary dla dobra świata prawda czy ludzkości to również są motywy znane doskonale jest z mitologii rdzennych meksykańskich np. chrzest prawda, gdy dziecko ofiarował się bogini wody i należało przy tym modlić się obmyć dziecko wodą i t d. nowo narodzone, więc tego typu w powierzchowne podobieństwa spowodowały, że można było nawiązać jakiś dialog wspólne, ale jednocześnie oczywiście spowodowały także, że pewne zwyczaje dawne mogły przetrwać przez to tylko, że powierzchownie wydawało się, że są tutaj kompatybilne Tax chrześcijańską Cosmo wizją w każdym razie oczywiście tutaj wiele innych czynników wpłynęła na to możliwości jak bez zachowania tradycyjnych rdzennych wierzeń m. in. to, że w miejscach gdzie, jakby schroniła się rdzenna ludność, która często, bo taki miejscami niedostępnymi góry dżungle pustynie i ustanowiona tzw. zdobycze Republiki w epoce kolonialnej i tam władze w zasadzie sprawowała rdzenna ludność prawda, odpowiadając przed Koroną, ale mimo wszystko to w dalszym ciągu umożliwiał utrzymanie pewnych zwyczajów struktur, które trwało od czasów prekolumbijskich no właśnie w tej książce sporo pisze pan o i próbuje pan definiować rdzennych mieszkańców, a w Meksyku i to w tym obrazie pana poza chyba 1 z większym miasteczkiem są najczęściej miejsca możliwe, że trudno dostępne są najczęściej małe wioski ani nie duże miasto tak tak tak ma oczywiście w Meksyku do dzisiaj jest także tam bez wino tak, czyli mieszkaniec wsi rolnik to często jest synonim właśnie rdzennego mieszkańca tak, czyli Czyngis-chana i dobrze dobrać sobie w przedziale do tematów związanych jeszcze z samymi wierzeniami, bo to też jest taka kwestia, która wraca dość często one nawet tych jedno tekst, który pisze pan na końcu swoje książki dotyczących tego, czego nam koło biznesu i malarką jest coś takiego, że 1 g czytając pana książka nie takie wrażenie że, że śmierć jest takim tematem, który dziś często często powraca, a w kulturze, o której pan pisze jest ten element, którego on Tiltry w Polskiej kulturze czy też kulturze katolickiej został wyparty to znaczy tego, że po pierwsze jest fiesta po drugie, śmierć jest takim wydarzeniem, a mam wrażenie kiedy, kiedy nie ma tego takiej żałoby jak u nas tylko jest jakby mnie radość, ale nie ma to okres ich w tym na czym na pewno jest troszeczkę inne podejście inne podejście sposób obchodzenia się z tą śmiercią być może być może troszeczkę bardziej skuteczne w jej oswajanie być może było, bo w sumie powiedział także milczy jak czytać książki miał wrażenie, że Meksykanie także po postaci tylko w PiS-ie mają takie większe doświadczenie ciągłej obecności śmierci no bo jeżeli ci przestępcy mogą się Santa muerte albo wszyscy inni prawda, jeżeli mogą się jednak do szczupak do kości z tych postaci to dziś, jakby to przesunięcie jest on wygląda w oczy to przesunięcie jest tam, gdzie nie mogą u nas źle to znaczy ja bym się nie do końca z tym zgodził w tym sensie, że to jest właśnie taki trochę Europejski sposób myślenia taka esencja realizacja, gdzie uważa się, że jeżeli postaci wygląda jak Kostucha nazywana jest śmiercią to natychmiast jest kojarzona jest automatycznie ze śmiercią, jakby wiąże się z tymi wszystkimi rozważaniami refleksjami na temat końca przemijania chcą dalej podczas gdy tak jak mówiłem w rzeczywistości jest tak, że akurat Santa muerte jest przede wszystkim święto właśnie jest także często ludzie w ogóle nie zastanawiają się nad tą kwestią śmierci w tym przypadku tylko po prostu mają bardzo praktyczne podejście do naj zdolni jak właśnie do takiej istoty, które pomaga i to w życiu właśnie w takich sprawach życiowych codziennych, a i powstać też z biegiem czasu jest oswojona i ona w oczach wielu wyznawców jawić jako piękna po prostu jako jako istota, która jest śliczna oprą się jako ta śliczna sobie kupię nową Santa muerte zobaczę jak ładnie wygląda przy przystrojonych w Słupnie teraz jest taka prześliczna prawda w ten sposób to mniej więcej wygląda też taki właśnie proces oswajania się z figurą natomiast, jeżeli chodzi o oswajanie się ze śmiercią jako taką to też jest trochę inny temat w tym sensie, że rzeczywiście w Meksyku często w wielu miejscach ta ta fiesta związana z dniem zmarłych jest taka bardzo huczna bardzo barwna co zresztą jest naszą taką schedę tutaj barokową tak naprawdę Grota, bo to w Rosję w roli tutaj jest, że ze średniowiecza i baroku i przyszłość Hiszpanii Broda w dużej mierze ida fiesta kolorowa właśnie taka ze słodyczami z prezentami często z ołtarzami no właśnie to jest taki sposób, żeby myśleć o tych zmarłych powiedzmy w atmosferze taki bardziej zrelaksowany tak okiełznać własne lęki może ona w na pewno na pewno bardziej, że z nimi jak w jakimś sensie, bo choćby do ołtarza, który się buduje dla dla zmarłych prawda coś co jest tradycją powszechną w Meksyku n p . na uniwersytetach w Ministerstwie Spraw Zagranicznych są potężne ołtarze, który wszyscy razem konstruują przepiękne z wycinankami z jedzeniem jest z kwiatami tak dalej i teraz na tych ołtarza właśnie umieszcza się np. osoby takie drogie powiedzmy ukochanego profesora, który zmarł matka ojca i t d. daje się im też tam ich ulubione potrawy jest także przy okazji tej fiesty tak jakby ucztą jeszcze razem z nimi prawda wręcz w niektórych miejscach na południu Meksyku muł Cecylii kiedyś byliśmy z takim przyjacielem Marcinem Kozłowskim tam było także na na nowym cmentarzu po prostu coś co chwilę przychodzili siadali na tych grobach pili samogon jedli van de Coca Cole piwo i t d. przychodzi tancerze tańczyli i paliwo prosto to było to była taka impreza ze zmarłymi na cmentarzu to teraz jeszcze nam mówił pan na początku tych stereotypach ja chciałbym, żebyśmy szli z naszej audycji trochę je obalali i pokazywali w szerszym kontekście na tyle na ile pozwoli na to, że kompetencje prowadzącego muszą pojawiło się takie hasło jak to on najlepiej opisać i jaką rolę kulturową pełnią muszą Musze muszę tak tak no właśnie to jest bardzo interesujący temat, który też pojawia się od czasu do czasu w prasie, a które byłoby poważniejszym przyjrzeniu się rozmowach wywiadach zupełnie inną postać przybiera Otóż jest w Meksyku, który generalnie stereotypowo jest takim krajem Maciej Smoła prawda marksistowskim, chociaż to znowu jest jest pewien stereotyp prawda bo, bo w dystrykcie federalnym już od dawna np. zalegalizowane są małżeństwa gejów więc, więc 1 mówić o Meksyku, że jest krajem homofobicznych znowu będzie problemem popadania w jakiś stereotyp prawda, ale generalnie można przyjąć, że rzecz, że jestem jest to kraj, gdzie ta ta kultura macie, zwłaszcza mniejszych miastach na wsi istnieje jak najbardziej i właśnie nagle w przesmyku Deante PL staniała haka jest miasto uchodzi tam niemal w całości zamieszkane przez rdzennych mieszkańców tak przez Sopot leków, a więc sam w sobie fenomen niesamowite, bo generalnie tak jak tutaj pan powiedział z reguły skupiska rdzennej ludności to są są wsie ja tutaj mamy miasto i to spore Dżem prawie wszyscy ponad 80 % mieszkańców posługuje się językiem psa potem kontakt i o nim no właśnie tutaj w tym mieście pojawia się ten fenomen Musie, czyli mężczyzn, którzy noszą się po kobiecemu i interesują się mężczyznami tak po co ja mówię tak oględnie, dlatego że nie chcę tutaj używać definicji takich naszych tutaj w rodzaju transwestyta homoseksualista i t d . tak dalej m. in. z tego względu, że oni sami mają kłopot z tym, kiedy dostają np. ankiet, jakie się od rozmaitych organizacji rządu i t d. imają się deklarować Pytel i określać prawda już są po prostu pewne ryzyko osobnym bytem, jeżeli chodzi o tożsamość oraz właśnie niekoniecznie doznało zależy od tego z którym z nich się rozmawia wielu z nich będzie mówiła, że są po prostu kobietami uważają się za kobiety mają wprawdzie jakieś cechy fizyczne męskie ale, ale w 100 % samych siebie uważają za kobiety i koniec tak ale, ponieważ są kobietami, które z urodzenia, jakby posiadają te męskie cechy, więc nazywam się mu się Ania kobietami prawda, ale same no właśnie same teraz powiedział w niedzielę namiotem albo osobie Musze mówią w rodzaju żeńskim zawsze koleżanki przyjaciółki byłyśmy i t d . tak dalej i to jest 1 sprawa druga sprawa jest taka że, że można też spotkać takich, którzy będą mówili, że musi jest po prostu czymś powiedzmy pomiędzy kobieta mężczyzna czymś wpół drogi albo jednymi drugim albo ani 1 ani drugim ciasto tak się stało, że akurat w tym miejscu, choć tam jest takie nagromadzenie Muszyna metr kwadratowy, a właśnie no tak muszę sam na pewno bardzo obecnie wchodzi tam niż się pójdzie na Targ, który jest oczywiście najważniejszym miejscem w mieście przemy takim centralnym głównym punktem odniesienia to tam na Targu będą dominowały takie tęgie SA po teczki i musimy tak w ogóle wszędzie tych Musie można zobaczyć gdziekolwiek się nie pojedziecie na dworcu czy chodząc ulicami zagrać gdzieś tam zawsze się jeszcze jakiś murze przewinie prędzej czy później no właśnie, dlaczego tak dużej z tych muszą wchodzić tam i skąd bierze się przyzwolenie społeczne i czy rzeczywiście jest to raj dla gejów tak, bo tak jest opisywany huku opisywanych odczytane często w prasie przedstawiane w filmach dokumentalnych tak dalej no, więc okazuje się, że oczywiście jest prawdą, że żyją w Lamusie są akceptowani społecznie nie muszą się ukrywać prawda noszą się po kobiecemu, jeżeli mają na to ochotę i stanowią taki taki jest stały wyrazisty element krajobrazu społecznego kłóci tam, ale nie jest prawdą w ogóle, że cieszą się pełną akceptację żyje, że wszyscy uważają, że np. mieć mu się w rodzinie to jest błogosławieństwo szczęście, że w momencie, kiedy muszę dokonuje komina auto tak i przyznanie się swoim rodzicom co do swojej natury, że zawsze spotyka się za akceptację bardzo często to jest długi proces bardzo często ci Musie dostał pobici przez krewkiego ojca albo wygnanie z domu nie zawsze w ogóle udaje im się odzyskać kontakt z rodzicami, chociaż najczęściej prędzej czy później ten kontakt jednak się otwiera i jest czasem dochodzi do tej akceptacji jest proces i teraz pytanie, dlaczego czy, skąd się bierze w ogóle ten fenomen Musie jak, bo mniej lub bardziej mimo wszystko akceptowany prawda w społeczeństwie rdzennym w Meksyku jeszcze w dodatku moim zdaniem w dużej mierze ma to podłoże ekonomiczne tak w tym sensie, że no właśnie generalnie rdzenni mieszkańcy Meksyku najczęściej nadal kultywują swoje systemy fiesty związanych ze ze świętymi tak Fides, które polegają na tym, że się przekazuje figurkę Świętego 1 Bractwo religijnemu później następnemu tak co roku fiesty wiążą się z prestiżem w rdzennej społeczności, jeżeli ktoś organizuje ogromną fiestą oszczędza na nią latami wyda wszystko na wielką fiestę głównego patrona to wtedy może np. jakąś pozycję uzyskać wśród władz może zostać np. sołtysem tak dalej tak dalej to jest system, który ma korzenie prekolumbijskiej hiszpańskie w skrócie w momencie, kiedy taki system pojawia się w mieście Anię na wsi dochodzi do nieprawdopodobnej kumulacji tych jest po prostu fiesty wchodzi tam odbywają się niemalże cały czas po prostu w są miesiące, kiedy z fiesty na fiestę po prostu się przechodzi i każda z tych jest jakby tradycyjnie musi być związana z przepychem takimi że, choć ostro, jeżeli chodzi o dekoracje, jeżeli chodzi o makijaże i t d . i t d. na jej oczywiście wiąże się z kolosalnym wydatkami potężnymi tak co z 1 strony z wiąże się z kolei z tym że, że kobiety schodzi Dance po teczki mają swój wkład w ekonomii rodziny, bo najczęściej właśnie od niemalże zarania dziejów się handlem trudnią prawda mężczyźni tradycyjnie gdzieś tam w przesmyku z 1 czy z drugiej strony łowią ryby prawda kobiety sprzedają ryby na wsiach taka w mieście jeszcze dodatkowo handel komercja i t d. no cóż tak kobiety przynoszą do domu pieniądze, bo muszą, bo po prostu inaczej nie dałoby się tych wszystkich jest utrzymać tak w ciągłym ruchu, więc to też wzmacnia oczywiście pozycja kobiety w stosunku do innych miejsc w Meksyku Jerzy chodzi o rdzennych mieszkańców z drugiej strony mamy właśnie tych Musze którzy, ponieważ nigdy nie nie zakładają swoich rodzin zawsze mogą ekonomicznie wspierać to rodziny szczególnie rodziców w momencie, kiedy dzieci po prostu odchodzą mają zakładają swoje własne domy własne rodziny mają własne wydatki Pomóż zostaje tym ostatnim członkiem rodziny, które zostanie na zawsze prawda zawsze będzie tych rodziców wspierała oprócz tego zawsze właśnie będzie miało pieniądze prawda, bo muszę mają też cieszą się opinią bardzo pracowitych i rzeczywiście starają się też, jakby ten swój byt w dużej mierze uzasadnić po prostu tym zarobkiem i poza tym są też niezbędni nieodzownie w tym całym systemie jest, bo bardzo często są fryzjerami wizażysta mi dekoratora mi szyjąc suknie i t d . tak dalej także tak to wygląda jeśli się temu uważniej przyjrzeć i w tym momencie rozwiewa się cała ta baśń o mafia chacie czy baśń o raju dla gejów w Hucie Dan tych krajów, o których pan pisze jest jeszcze kilka po dokonaniu na pytanie jak znaleźć w Meksyku prawdziwego szamana dla mnie podejrzany już jest od razu jak to się prezentuje jako szaman jak mówić co chciał man to już niechętnie rozmawia z tą osobą w, a tak samo też np. kwestia pieniędzy prawda, jeżeli pieniądze są jakieś ustalone stawki te pieniądze są kwestią, która w na pierwszy plan się wysuwa też od razu też wiadomo że, że to może być jakiś szemrany uzdrawiać, bo uzdrawiać na wsiach tak do dzisiaj gdzieś tam, gdzie jeszcze te tradycje bardziej są kultywowane to są często ludzie, którzy za swoje usługi biorą co łaska oni mają inną pracę z pełnieniem pracują w polu zajmują się domem i po prostu mają pewien talent, o którym wszyscy wiedzą, że Jerzego mają, więc przychodzą do nich ci ludzie jako taką w sumie w służbie społeczności pomagają ludziom uzdrawiających za co łaska moim gościem był Piotr Grzegorz Michalik autor książki wydanej w bardzo dziękuję wydanej przez wydawnictwo czarna owca podmiejskim do Indian reportaże z Meksyku Piotr Grzegorz Michalik ma codziennie Szanowni państwo najczęściej do spotkania w katedrze porównawczych studiów cywilizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego czy winna ponad 8 prowadzi badania wierzeń rytuałów i obyczajowości w Meksyku Gwatemali ostatnio także na Kubie to kiedy tak jak najbliżej w lipcu albo koniec czerwca już to proszę to już tak naprawdę niedługo będzie odzew władz innych gier Ada radny ziewa widać, bo młodzież będzie kolejna okazja do spotkania bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA