REKLAMA

Jak ćwiczenie przełamuje bariery w mózgu? Rozmawiają dr hab. Marcin Szwed i Karolina Głowacka

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-03-24 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
21:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM to jest radiowa Akademia nauk Karolina Głowacka i łączymy się z Krakowem, gdzie jest pan dr hab. Marcin Szwed z Instytutu psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego dobry wieczór dobry wieczór pan doktora oraz jego zespół przeprowadzili badania, które drodzy państwo mogą zmienić, a nawet powinny zmienić nasze myślenie o funkcjonowaniu mózgu, a dokonali tego takim eksperymentem, który wydaje się aż prosiło, żeby go przeprowadzić może tak powiem, ale Rozwiń » zacznijmy od tego co konkretnie, jaki pogląd dotyczący mózgu chcieli państwo zweryfikować drzemce w podręcznikach jest napisane przez most jest podzielony jest podzielony na odrębne obszary takie motto mamy prawda mamy mapy bardzo ładne, zwłaszcza dotyczące zmysłów jest chora on dotykowa zajmuje się dotykiem jest Kora słuchowo zajmie się słucham jest Kora wzrokowa zajmuje się wzrokiem są nawet takie parodie dotyczące tych ma charakter męski mózg, że damski mózg lęk brzuchem ważne są na Inter parodia parodia mnie, ale to jest dość mocno dogmat i wydawało się, że odstępstwa od tego dogmatu są możliwe tylko w szczególnych przypadkach takich jak uraz lub utrata wzroku, bo wtedy n p . Kora wzrokowa niewidomego traci swoje pierwotne zajęcie, bo nie ma Rzym, gdy się ludzi młodzi się radni nie pozostaje bezczynne koronie widzi się użyć i przestawia się n p . na czytanie dotykiem coś zrobić tam butelki i stąd to co znane mi intuicyjnie bardzo dobrze właśnie, że np. niewidomy ma lepszy węch albo lepszy słuch pamięć o lepszą lepszą pamięć rzek resztę potencjału mózgu musi się to uzewnętrznić homary również domenie zapamiętał z napisów i to wychodzi to rzeczywiście wychodzi, ale u takiego zwykłego zjadacza chleba, który ma wszystkie 5 zmysłów i działające złością wizję wydawałoby się, że nie można zmienić sposób przetwarzania informacji docierających do mózgu, a my pokazaliśmy, że mózg każdego z nas może się zreformować może zmienić sposób przetwarzania informacji docierających do niego może zmienić swą korę wzrokową tak, żeby zajęła się przed czymś innym i domach bardzo duże konsekwencje otwiera różne ścieżki, do których dojedziemy natomiast koniecznie musimy państwu powiedzieć o tym jak wyglądał eksperyment, ponieważ udało się państwu namówić blisko 30 osób 29 ochotników, żeby przez 9 miesięcy uczyli się czytać alfabetem Braillea stanowią wydaje mi się nawet te chociażby to osiągnięciem, bo jest w Warszawie taka niewidzialna wystawa przy okazji Polacy, gdzie można bić się przejść po mieszkaniu po knajpie i to wszystko jest całkowitych ciemnościach w ten sposób się on jest jakby niewidomym przez jakiś czas są także niewidomi przewodnicy i wcześniej przed wejściem na tę wystawę są właśnie także opaski na oczy i można próbować czytać brajlem no absolutnie to jest moim zdaniem niemożliwych osoby widzące usiłowano cokolwiek się nauczy czegokolwiek się nauczyć nic nie wychodziło, a pan, mówi że wasza grupa ochotników, owszem, nauczyła się tak przez 9 miesięcy uczyliśmy ich codziennie czytać brajla ze środkami na oczach nauczyli się pierwsza taka gruba na świecie, która umie czytać bla dla mnie nie jest jakoś superszybką, ale umieją, chociaż część z nich, zwłaszcza wychodząca ze szkół dla osób niewidomych mówią, że to niemożliwe, ale samo to, że się nauczyli mogą państwo powiedzieć no jak się człowiek uczy czegoś przez 9 miesięcy ratusz mógłby się nauczyć, ale ważniejsze jest to co państwo zarejestrowali ich mózgach właśnie co siedziało przed rozpoczęciem kursu reklam i po rozpoczęciu kursu brak lamp badaliśmy ich mózgi rezonans magnetyczny za pomocą skanera Emerald, który pozwala zobaczyć co się dzieje już podczas dotykania tekstu bydgoskiego podczas czytania brajla i t d . i t d. przed przed pokusą, by oczywiście niewiele się w tym mózg chciało, bo kropki Bełdowski były komplety dla nich zrozumiałem natomiast po 9 miesiącach, gdy to osoby już zaczynałem czytały brajla wskażemy raczej to reaktywowała się nie Kora dotykowa takie byka za podręczniki najnowsze tylko Kora wzrokowa, a więc oni czytali tego Grajewa i korą wzrokową system drogowy może brak jest alfabetem dotykowym zaślepki na oczach pełne ciemności czytamy dotykiem, a aktywuje się wzrok czy im ich mózgi przełamały ten podział, który wydawał się nie do przełamania u osób widzących osób, które nie przychodzą tak traumatycznych wydarzeń, które pobudzają mózg do wielkich rewolucji, a w zasadzie, dlaczego aktywowało się mniej Kora dotykowa, a akurat Kora wzrokowa czy mnie jakaś inna chora, dlaczego to się przeniosło do wzrokowej my mamy wielką wspaniałą korę wzrokową jesteśmy wzrokowcami Kora wzrokowa to 30 % po powierzchni całego domu Muz to co kory mózgowej to co się stało 5 z opisem w ten sposób, że w pewnym momencie Kora dotykowa nasze osoby nie radzi z wyzwaniem, jakim jest nauczanie czy brajla, bo Boni nie jesteśmy szczurami ani ani kratami nasze Kora dotykowa takie są nieduże i wtedy można albo odporność albo zawołać o pomoc powiedzieć mamy coś mamy wielkie wyzwanie i kto jak ciężko chory inna mogłoby pomóc, a my mamy wspaniałą wielką korę wzrokową, która rozpoznaje twarze rozpoznaje przedmioty, które rozpoznaje słowo pisane były jak ktoś nauczy czytać świetnie rozpoznaje ruch przeci w ruchowo więc, więc nasza Kora wzrokowa jest naprawdę niezła ta Kora wrota rockowa została bez zwyżek notowań na zatrudniona i przyjęła czytanie dotykowe czy w tym nie ma dziś takim nie chcę użyć tego słowa innym nie przechodzi teraz głowy magii, że o stołek były zasłonięte oczy toż to przyniosło do kory wzrokowej traci chodzi po prostu o to, że ona jest samo w sobie na bardzo dobrym narzędziem bardzo dobrą partią naszego mózgu, więc można się do niej zwrócić o pomoc Steczek pan mówi akurat do tego zadania po może, że nasz mózg nie jest białą kartą czy pewne rejony są lepsze w robieniu niektóre rzeczy niż inne dlatego zostały podłączone w taki nie sposób, że jej się stanowiących korą lub mniej, ale wydawało się, że Kora wzrokowa to jest jednak Kora wzrokowa, a tymczasem oszust rockowa to jest błąd Kora, owszem, zwykle wzrokowa, bo oni zdejmowali opaski z oczu i z Pomorza dziś znowu w bogactwie doświadczeń wzrokowych przeróżnych, ale jednak postawić pod potrafili jego drugi na drugi etat czytam na umowę-zlecenie tom Coronel cor zatrudnić zatrudnić do dotyku, czyli być może inny wniosek z tego byłby taki, że tematy dzielące mózg na różne obszary, że ta jest odpowiedzialny za słuch to za czytanie to za coś tam mnie, że bardziej test ma pani tyle samych funkcji są predyspozycje tych obszarów do zajmowania się tymi działkami może tak to trzeba by teraz opisywać w podręcznikach tak tak staramy się to obce w ten sposób, że to oni nie chodzi do końca o to by jego zmysły jesteśmy przypisani tylko do jakiego działania po bo tak Kora wzrokowa, która się przez kwalifikowane czytanie dotykiem to z tego Kora, która lubi, by rozpoznawać przedmioty jak rozpoznają przybędą Tomek łączymy takie różne cechy jakich załamania na zakręty kolory co charakterystyczne w 1 całość 1 koncepcją koszt przedmiotu czytamy normalnie wzrokowo na to mamy tu x litery i łączymy w sylaby i słowa nadajemy temu znaczenie, więc tak cały mózg jest maszyną do nadawania znaczenia nawet tego znaczenia czasami nie ma tak tak Kora wzrokowa jest maszyną do nadawania znaczenia skomplikowanym, jakim z ustawą o cechy to mogą być też dotykowe mogą to być układ kropek, ale z drugiej strony mam mówi pan o tym, że podręczniki wskazują, że właśnie tam Kora 1 jest tego i tylko do tego druk jest do czegoś drugiego jej Szwed w niedzielę i tutaj właśnie mamy dowód na to, że tak być wcale nie musi, że uda się zaproponować czy też nakłonić korek np. wzrokową do przyjmowania bodźców dotykowych, ale przecież takie określenia, które styczność mózgu to nie jest nic nowego przecież znany jest ten słynny eksperyment z taksówkarzami, którzy zostali przebadani londyńskimi znając pewnie większość pań są pewnie o tym, słyszało okazało się, że taksówkarze minę londyńczycy mają znacznie bardziej rozwinięty hipokamp to jest ta struktura, którą uważamy, że jest związana z zapamiętywaniem i uczeniem się dużo bardziej niż liderzy będą porównywane chyba z kierowcami autobusów, dlatego że kierowca autobusu muszą się przemieszczać ciągle tymi samymi trasami taksówkarze no to naprawdę każdy dzień przynosi coś nowego i zorientować się tysiące ulic londyńskie czy wielka sprawa no i mieli bardziej rozwinięte ten w hipokampie no i to też znana sprawa jak się mają państwo badania niż do tej kategorii plastyczności mózgu w klasie liście bardzo dobrym wydaniu bardzo pytanie mózg jest plastyczne i to wiemy od lat i całe cały smaczek jestem co jest stałe, a co jest zmiana we wszystko było zmian i codziennie rano mózg zaczyna odmowa to było bardzo plastyczne niezbyt użytecznym natomiast tutaj w tym wszystkim eksperymencie taksówkarza ruch to my mieliśmy czas plastycznością, ale w obrębie tych wydzielonych działek no bo pamięć to hipokamp ćwiczymy pamięć w mieście hipokamp i firm są bardzo ładne sperma to, że żonglowanie uczymy się żonglować NATO zmienia się Kora ruchowa ewentualnie to ciężko wzrokowej, która poza percepcją ruchu chcemy wygrać należy psach wszystko takie trudne elementy ba zyski często nie jest trochę inaczej tam też są takie ciekawe rzeczy, które wykraczają poza poza schemat co, ale mogę nasz byt nasze badania zostały tak dobrze opublikowana i odbiły odbijają się już waham, bo w środowisku krążą od pewnego czasu w obiegu konferencyjnym, dlatego że my pokazujemy, że wychodzimy poza tą plastyczność lokalną poza domem pożąda plastyczność polećmy spodziewalibyśmy się, że jak ćwiczymy dotykamy tu zmieni się Kora dotykowa, a my tutaj mamy zmiany na skalę globalną w mózgu co pokazuje, że to mózg ludzki jest bardziej plastyczne niż dotychczas czyniono to trochę, jakby ćwiczyć lewego lewy biceps nagle mieć sześciopak na brzuchu trochę wstydliwe państwo coś takiego zaprezentowali w sprawie naszego mózgu to powiedz jeszcze raz to co udało się badaczom z uniwersytetu Jagiellońskiego to pokazać, że można z zmieniać funkcjonowanie części mózgu u zdrowych osób, bo wcześniej obserwowaliśmy podobne przejmowanie kompetencji tak to nazwijmy uosób, które już stracił wzrok czy czy słuch, więc mózg się jakoś dostosowuje musi ten swój potencjał innych w pewnym sensie wykorzystać się więc, więc się zmienia, ale tutaj właśnie na ująć odkryto, że można to zrobić także u zdrowych osób i co ważne co podkreśla pan doktor chodzi o to właśnie przez Przemka przemieszczanie się między tymi działami co teraz tak co nam to w takim razie może dać, bo my minie się otwierają takie drzwi jak nowe metody nauki albo jakiś tam kolejne szkolenia do szkoleń doskonalenia umysłu, ale także jakieś pomysły na terapię takich chorób jak mnie temat Heil czy coś takiego jeśli jednak 1 kawałek nie działa możemy to sprawdzić, że nie działa może uda się przenieść te kompetencje winną stronę czy za daleko idą moje pomysły nie nie do końca, chociaż nie chciałbym bardzo powiedzieć, że znaliśmy nowy sposób uczenia się rzeczy, które wydawało się niemożliwe, ale niestety jest dekoder kluczem kluczem jak zwykle jest ta po to, wytrwałości i motywacja, bo to nasz osoby badane były naprawdę bardzo zmotywowane bardzo trwałem Aleppo, więc to jest opis czegoś co już pod robimy, bo ludzie codziennie uczą się bardzo skomplikowane rzeczy i przetoczono czasami udaje, a my pokazaliśmy, że to się udaje dzięki temu, że nasze mózgi są bardziej klasyczny sposób sądzono dotychczas jeśli wyszły już taki mózg szympansa naszego bliskiego kuzyna czy kursanci to okazuje się, że te mózgi szympansów są mniej plastyczny niż mózgi ludzkie i tutaj docieramy do jej do zagadki są naprawdę robi z nas ludzie, bo wydaje się, że taka ogromna plastyczność to dodatkowo Plastuś poza to co się pisze w podręcznikach być może pozwoliła nam ludziom wytworzyć wszystkie wspaniałe skomplikowane rzeczy, które nas otaczającą kultury jest z radiem są z systemami są z samochodami i wieloma innymi ciekawymi rzeczami klepnął Kaczor czy kultura, więc to jest nasza naszym sporym pokazuje, że nasz mózg stać naprawdę na bardzo proste szybsze uczenie się właśnie kulturowych skomplikowanych czynności, bo brak jest czymś kulturowym pismo w ogóle z czymś kulturowym, bo istnieje od 5000 lat tylko łącznie mogło wyewoluować w biologicznym tego sensie słowa znaczeniu i to trochę namówi, dlaczego jesteśmy jacy jesteśmy to jest 1 rzecz, czyli to badanie bardziej tłumaczy to jacy jesteśmy czy jednak otwiera jakieś nowe ścieżki na pewno tłumaczy to co jesteśmy, ale praktycznego punktu widzenia wydają się nasze badania dają nadzieję osobom, które przeszły udar przeszła wylew lub ich bliskie osoby przyszły wraz z, bo tutaj mamy kolejny argument niebezpośrednio, bo na siłę na nasze badanie nie mieli nie są po urazach argumencie, że rząd takie przestawienie mózgu na inne tory naprawdę jest możliwe naprawdę działa, że w grze w zalewie, kiedy wiele wiele rejonów mózgu jest zniszczona nieodwracalnie przez przez uraz czy przez wyle w te części funkcji już posiadaczem szczęście, że otrzymamy nie możemy mówić nie możemy ruszać nie możemy pewne rzeczy pomyśle bądź to inne rejony mózgu są w stanie podjąć obowiązki przez rehabilitację przez uciążliwe żmudne i często frustrujące, bo na początku nie widziano ćwiczenia, więc nie mam nic nie przy mnie nie przyda się panicznie nowej metody są domy rehabilitacji nie nie, mówi że nagle możemy wykorzystać coś, czego nie wcześniej wykorzystywaliśmy tylko pokazujemy jak to się dzieje, że to jest możliwe, że nasz mózg naprawdę potrafią się bardzo zmienić i to też na pewno dają mogłoby dać większą motywację, bo z tego co pan mówi na początku jest trudno się człowiek zawsze Home dom z tego co widać państwo badań, że to działa, że to nie jest sprawa już talentu tylko po prostu funkcjonowanie mózgu jako takiego, więc pewnie to też może być bardzo ważne właśnie, żeby się nie podawać takich sytuacji dokładnie tak dokładnie tak w naszym kursie prawie wszyscy się nauczyli tylko brajla jedni lepiej drudzy gorzej, ale to nie jest tak, że my opisujemy grupa 3 spółek czy najwspanialszy prymusów z grupy 30 osób chce, ale nic z tego co pan mówi co i w ogóle z tego co się czyta dotyczącego tematu mózgu no to jeszcze naprawdę jest bardzo dużo przed nami jeśli chodzi o zbadanie tego organu, który w zasadzie decyduje o tym, że w ogóle go badane w znacznych czekała ciekawe zapętlenia, kto tutaj kim my rządzili i ich w jaki sposób w jaki sposób możemy 1 narzędziem zbadać to samo narzędzie prawda tak jest ja myślę, że ziemia mam mam jeszcze dużo pracy, że nasza dziedzina ma dużo pracy być może dostanie jakieś nowe techniki z czasem, ale na pewno jest jest to fascynujący temat bardzo się cieszę, że na razie mam ma możliwość się nim zajmować się co, więc mamusie to się nim zajmować w Polsce w Krakowie Ano właśnie tu też warto podkreślić, że może zdradzi pan w takim razie czym pani pana zespół będą się zajmowali w najbliższym czasie w tajemnicy w grę odwracają zdradza zdradzę, że w tym momencie mamy drugą grupę, która się uczy brajla mam nadzieję, że są również zmotywowana mam iść tą grupą po pierwsze, badamy częściej chcemy zobaczyć przed tym badaliśmy naszych badanych postępie 9 miesięcy, a tutaj chcemy, żeby zabić chwycić dokładnie moment, kiedy ta Kora dotykowa woła do kory wzrokowej weź weź Pomóż mi jak to możliwe, że pomógł żona w myśl, że wrocławskie mózgi właśnie tak się wyrażę w chmurze osób i też z, o ile w pierwszym badaniu opisaliśmy tom czynnościowa któż może uczyć czytamy w raj dla części wyroku można pracować to tutaj patrzymy, którędy ta informacja dotarła do tych kory wzrokowej, jakie są to uśpione połączenia, bo byłoby znów musi zwierać uśpione połączy używanych bar w zasłonię kartka i zapasową dętkę pot czasami czasu wysłać kartkę świąteczną oraz do roku MOPS pop zapytać o zdanie jakieś dziwne sprawy, więc jak to bardzo drobne połączenia, które gdzieś tam były między dotykiem wzrokiem zmieniły się wielką autostradę informacyjną, gdzie pociągnięto na nowe kable, gdzie co przerosło jak temu Skrze zmienił na poziomie komórek klaksonów zakrętów, które tam trochę spuchły dorosłe, więc to jest to jest to co nas nurtuje cię ten mechanizm tek mechanizm i struktura mózgu jak jak to się dokładnie dzieje w czasie, kiedy czy po 3 miesiącach czy po miesiącu czy czy po 6 miesiącach TomTom przełamujemy się z tego schematu to są pytania, które teraz zadajemy i może też czy to będzie zarobić to jest tego zależna od wieku tego nie boi, bo nasi badani to mają mającym 240 lat, więc są tam się, że to ważne było ciekawym momencie wiemy, że u dzieci jest dużo wiem, że możliwe natomiast nie nie ma nie można za wszystkich pytań na wzorcach takie badanie się skupić na 1 w ławach na czym skupia się też inne w obydwu skupiamy się na badaniach nad tym co robi korę słuchową Głuchych, ale o tym na razie sza to wszystko dlatego pan mówi, ale niewątpliwie słuchacze Radia TOK FM, kiedy przyjdzie na to czasu usłyszą Enzo pani pana zespół się w tej sprawie dowiedzieli obiecuje pan pracuje też bardzo serdecznie panu dziękuję pan dr hab. Marcin Szwed z Instytutu psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego nie łączyliśmy się z Krakowem, a to była radiowa Akademia nauk za chwilę będą informacje Radia TOK FM po informacji zapraszam państwa na audycje biosfera, w której rozmawiamy o niesłusznie zapomnianej bardzo interesującej pisarce dziennikarce publicystce zajadłej wojowniczy c o swoje własne zdanie, które często zmieniała swoją drogą Marii Jehanne Wielopolski ona będzie bohaterką dzisiejszego programu jest z radą usłyszymy poinformować Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA