REKLAMA

Jaki obraz Indii pokazują filmy Bollywood? Paulina Wilk i Jagoda Murczyńska

Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)
Data emisji:
2016-04-01 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
exelon Radia TOK FM piąty czas dla chorych okna zaprasza Wojciech Orliński i ich witam państwa w programie piątek nazywa się Wojciech Orliński moimi gośćmi są Paulina Wilk autorka książki lalki w ogniu i ze studia w Krakowie Jagoda Murczyńska kulturoznawczyni organizatorka festynu festiwal kina azjatyckiego 5 smaków i współredaktor książki nie tylko obaliło, którą niektóre egzemplarze dla państwa ufundowało wydawnictwo korporacja kartki Nowin będę miał nadzieję, że Rozwiń » moi goście wyjaśnią oni fenomenem waliło tak dla początkującego, któremu którym, którym jestem i i przede wszystkim na całe moje wnuczki nigdy nie byłem w Indiach z Getsemani wyobrażeniem codziennego życia przeciętnego Hindusa pochodzi z tych filmów zdaje sprawę, że to takiego wyobraża set codzienne życie Polaka na podstawie tych wojen morskich z seriali o w odnoszeniu sukcesów wielkim mieście to pewnie tak nie wygląda, ale no właśnie z przelotem nad morze zawsze zaczęlibyśmy od od odrzucenia takich praw podstawowych w odpowiedzi na proste pytania czy czy w wąskim mieczy stosów zaskakuje w tych firmach jest to, że w jego wnętrzu Interior kontynent subkontynent indyjski pokazany jako miejsce, w którym przestępcy działają zupełnie w zupełnie gość ja nie mają mają duży wpływ w filmie krzyk piosenki z hali mają w ogóle stronę internetową, na której były wyceniane są zaś za ile w nich koszty porwanie potem pochodzi chodzi też o to, że zapewne się fenomen dzieci porywanie przez niego biznes nie dla okupu dochodzą do wniosku, że bali się opłaca zapłacić nieco mniejszym od roku, ale za to w specjalnie kodowane i tajnym, traktując jako takie 2 tygodnie odpoczynku od VAT od codziennego wysiłku wasi krytycy czy ty tylko bić przestępca, więc jak może tworzyć strony internetowej i reklamy swoje usługi co te zaś tak Arsen Patryk, stając na Pauliny Wilk myślę, że to pytanie o to jak naprawdę funkcjonują indyjscy przestępcy funkcjonują w LM to było bollywoodzkich pewnie słyszy pytania o to jak to kino się ma do rzeczywistości codzienności indyjskie innej można powiedzieć, że to są 2 światy zupełnie odrębna zupełnie przeciwstawne, że bojkot jest pewnym rodzajem fantazją trutki ucieczki od realiów, bo jeśli chodzi o przestępczości Levin jak to mają one zwykle bardzo trudno mierzalna, ale wiemy, że jest wiemy, że jest poważna wiemy, że na struktury przestępcze są bardzo silnie powiązane ze strukturami władzy politycznej żona są powiązane ze służbami mundurowymi, że w Indiach dochodzi do zabójst w na zlecenie, które policja realizuje młyn wg zamówień przestępców czy polityków, którzy są bardzo często powiązani wspólnymi interesami Cetera et Cetera et jest bardzo ponury świat bardzo trudne to jest świat, w którym bardzo wiele osób pełniących funkcje publiczne urzędy publiczne ma wyroki karne jest wysoko w wysokim bardzo co tych parlamentarzystów indyjskich ma takie przykre wyniki czy przykre elementy w biografii mi oczywiście te postaci przestępców czy złych, bo chyba bardziej chodzi o figurę złego one zawsze obecna w popularnym indyjskim kinie tylko w wojewódzkim jest niesłychanie ważna tak samo jak motyw walki dobra ze złymi właściwie fundamentalnym problemem tylko 8 bardzo wielu zdarzeń bollywoodzkich filmach właśnie to trochę też tak jakby dyskutować o przestępczości w Ameryce na podstawie Batmana mnichem i nie jest do końca dotyka to kino oczywiście bardzo ważnych problemów społecznych zresztą wiele wątków, które mają zakorzenienie w rzeczywistości natomiast rzeczywiście ma jednak artystyczna forma jest forma przesadzono przez kreowana natomiast Wilno to też kino indyjskie kino woli łódzkie derby tych kinematografii to my przecież wiele i był bardzo różne oblicza to bardziej realistyczny obraz tego co się dzieje w sądach tego co się dzieje na ulicach można znaleźć artystyczną, która też w tej chwili w Indiach jest bardzo mocno się rozwija jest coraz bardziej obecne na międzynarodowych festiwalach coś takiego kina Mariusz artystycznego niezależnego często poruszającego się 2 dotkliwe trudne tematy i tych musi pojawiać coraz więcej one pokazują im jest zupełnie innej strony Darek wie jak na razie trzyma się muzyka albo przy tak, bo moja droga nie wiem nie wiem nie wiem czy wtedy, gdy wszyscy tak mają aż takim atakiem narkotykiem wprowadzającym and Drug właśnie tym pierwszym skrętem, którego OFE zaczną się tym interesować co jednak właśnie to muzyka, w której co chwila biegają i tańca to cel to może spróbujmy sobie zwrócić się stworzyć jakiś rodzaj definicji w największym w rządach swego życia w Rzymie z boju o tym co jest rzeczywiście chyba też, by żyło bardzo wielu pomyłek czy uproszczeń nasze widzenie indyjskiego kina raz to co do niego przystępuje działa kinematografii 2 lampy nr 2, że samo południe jest jednorodnym zjawiskiem faktycznie możemy chyba mówić o tym, że Bollywood jest mniej przemysłem zazwyczaj mówi się do boju w odniesieniu do konkretnej liczby domów produkcyjnych skoncentrowanych wokół Bombaju skoncentrowanych najczęściej, ale nie zawsze na kinie rozrywkowym mówi pan językach można powiedzieć, że w latach późnych sześćdziesiątych siedemdziesiątych w Indiach rozwinął się nurt Masala, czyli takim potężnego miksu bardzo różnych gatunków filmowych czy elementów różnych gatunków filmowych z czego taniec muzyka pełniły ogromnie ważną funkcję i w jakim sensie ten słup gatunek ewoluując do dzisiaj jest w kinie bollywoodzkim bardzo obecne, ale mamy tam przecież również thrillery mamy tam również komedią mamy również filmy obyczajowe i nie we wszystkich elementy muzyki tańca się pojawiają natomiast z tortem ten sam performatywne element muzyki tańca jest w kinie bollywoodzkim właściwe obecnych ubogiego, bo początków przed pierwszą wojną światową to było formy powiązań nowości pierwsze polskie firmy pierwsze indyjskie firmy, ale rzeczywiście w okolicach Bombaju było pokazywane w jakimś w takim kontekście zazwyczaj religijnym związanym z ze świętami stąd pojawiały się tam zazwyczaj i w pewnym sensie wszyscy bohaterowie Boruc dzisiaj są jakąś reinkarnacją powiedzmy bóstw czy innych postaci z mitologii element hinduskiej bardzo wiele takich wątków to wciąż się pojawia stąd ten nieśmiertelny moty w walki dobra ze złem 3 RN czym pasji namiętności pomiędzy kobietami mężczyznami to są to są uwspółcześniona wątki, które jakieś swoje korzenie niewątpliwie mają w myśleniu mitologicznym czy religijny przeważa przerywam ale zanim przejdziemy do tej daty mitologia bardzo chciałbym usłyszeć tam tt tt ścięli jedno takie podtrzymanie tego, gdy tej kwestii walki dobra ze złem, bo w tych firmach i im i to im dać nam 1 taka nad Menem oczywistych różnic między nimi, a kinem, że taka moc centralnym upraszczając to jest tor jest ze złotem bardzo często strasznie sympatyczny ubek paradoksalnie pozytywny bohater tej historii bardzo często z bandytą właśnie w ogóle taki takim nowym na bardzo jasne wiem u nas też czasami tak jest jakiś jakiś gość, klikając gloryfikujące przestępców filmy typu Gaj Galicja popiersie z ciasta komedię po drugie, po drugie tak to się wszystko, więc polega polega najczęściej na nasze firmy na przywróceniu ładu porządku, a u nich bardzo często tam na niego bardzo jest w tych zawodach często zdarza się, więc polega na tym, że bandyci nie wszystko dało w ogóle i właśnie, z czym ten trend w dziejach tego akurat pechowe takie filmy ogląda czy rzeczywiście jest taka prawidłowość, że ten zły jest dobry test jest fajny to chyba różnie bywa, ale to faktycznie taki nurt, który gdzieś tam się chyba zaczął bodaj pod koniec lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych powstał wtedy dużo filmów m. in . z Emitelem Bocianem to jest taki aktor, który w tej chwili chyba jest najbardziej znanym aktorem hollywoodzkim już tego starszego pokolenia w tej chwili znanym też pewnie polskiej publiczności z filmów takich jak czasem słońce czasem deszcz on tam grało ojca w IT firmy globu młodych firm z jego udziałem on tam się wcielał właśnie takiego to była taka postać mu trochę gangsterem trochę należą do takiego właśnie półświatka, ale to była postać typu Robin Hooda trochę on był reprezentantem tych biednych ludzi, który walczył z tym zepsutym złym światem ciasto polityków, więc jego stąd bierze to postać trochę takiego rzezimieszka złodzieja, na który miałby wykracza poza poza prawą, ale jest ma jakieś usprawiedliwienie dla daty swojej winy dlatego łamania z łamania prawa, które samo w sobie jest kontrowersyjny w jaki sposób idziesz na myśl, że to jest dla nas też czytelne właśnie do postaci Robin Hooda czy takiego właśnie bandyty złotym sercu, który ma po swojej stronie sympatię publiczności, ale jest ono mimo wszystko przestępcą znajdzie się wątek myślę, że w tym dzisiejszych filmach też powraca właśnie takiego my kogoś, kto jest trochę właśnie po stronie bardziej społeczeństwo niż władze myślę, że to mu to kariera bociana naszych oczach bardzo konkretne polityczne momencie to było po stanie wyjątkowym sfery działań jak lądują rzeczywiście w tych swoich pierwszych rolek Wrotek młodego gniewnego trybun trochę takim skrzyżowaniem Robin Hooda z zegarem był kowbojem z westernu w LM wind, który występuje przeciwko systemowi władzy, który dał wtedy popalić właściwie wszystkim Hindusami dla nich ogromne rozczarowanie polityczne dzisiaj te postaci złych trochę od tego kontekstu politycznego się odrywają odchodzą bardziej do do sfery obyczajowej, ale to też zależy dokładnie, w którym sektorze nawet samego wojewody wolne od produkuje filmy z 1 strony do klasy średniej tych, które się globalizm i ma teraz więcej pieniędzy związana z diasporą mieszka troje 1 nogą w Australii drugą nogą w stanach trzecią w tych Indiach i i dla nich głównymi tematami dzisiaj i czy takimi kontaktami, w których pojawia się zło czy miłość jest właśnie rozdzielenie to są konflikty pomiędzy kulturą Zachodu tradycyjnie silna tradycjami jakoś wywodzącymi się z imion jest też inny gatunek tego takiego kina, chodźmy tańszego trudniejszego bardziej skierowanego do do publiczności czasami słabiej wykształconej, która absolutnie nie dysponuje takimi zasobami finansowymi w ogóle nie takie ma problemy tylko ma problemy właśnie takie, że musi sobie radzić pospolitą przestępczością z tym jak bardzo gang gangsterzy różnego rodzaju kontrolują życie riksza, że mieszkańcy slamsów odkrył wymuszają lewe części albo jakiś opłaty dziwne, których napadają DM IDM coraz mniej jest w Indiach tych tradycyjnych takich bardzo słynnych kiedyś Kindler książek, gdzie bilety były najtańsze i ci, którzy pracowali jako mojego kierowcy w księgach motorowych czy rowerowych czy motoroweru wychodzi się tam spotykali i u nich zarówno ten bohater zły jak i w ogóle motyw agresji funkcjonuje trochę inaczej domy dużo więcej przemocy fizycznej takiej sztucznej krwi tego keczupu na ekranie przemocy wobec kobiet tam dużo bardziej agresywnie dosłownie trochę inaczej to zło się objawia także obaliły naprawdę oferuje każdemu segmentowi swojej publiczności dokładnie to co co będzie najbardziej nośną warstwę zła to takim ciekawym kontekstem dzisiejszych czasów jest właśnie jeśli chodzi o to kino takie ludzkie skierowane do tych niższych warst w społeczeństwa jest też kontekst globalizacji takiej komórce i o komercjalizacji i takiego kapitalizmu, który się w Indiach pojawiali to myślę, że też jest znowu doskonale znany nam kontekst był taki się w zeszłym roku powód on się pojawią na różnych festiwalach filmowych właśnie z tego kina artystycznego bardziej tytułu tylko źli o takiej rodzinie to trójka braci, którzy właśnie gdzieś tam żyją na jakiś przedmieściach ciężko sobie radzą nie zmieniłem nie mają pieniędzy i krążą po tych nowoczesnych centrach handlowych, który pojawił się, więc ja zresztą mniej więcej w tym samym czasie co w Polsce, widząc wszystkie dobra luksusowe, które są dla nich niedostępne 1 z nich próbuje wyrwać z tej biedy z tych finansów kupując od dewelopera miejsce na parkingu w 1 z takich centrów handlowych i przez tego TFI dewelopera zostaje wykorzystany i traci autorytet całe swoje pieniądze to jest ktoś taki kontekst, który właśnie pokazuje z 1 strony jak bardzo szybko będzie się globalizacją rozwijają to komercja wkracza tam bardzo bardzo widoczna wszyscy chcą chodzić ciuchach za Rihanny Muchy, a masa ludzi nie ma do tego dostępu to też rodzi frustracje stąd też ci bohaterowie w boju trochę bardziej ekstremalnej formie się pojawiają i właśnie one atuty hasło kino dla Indii i indyjskiej klasy średniej a jakby w filmach jak tak pewnie są robione dekoracje uzyskuje mandat, ale ta klasa średnia pokazana w taki mecz jakaś taki nieosiągalny mit to znaczy tam jest w Dead albo bohater albo albo bardzo chciałby do niej aspirować, ale właśnie n p . jest na razie tam przybyli pisarzem, którego szukano toto to jest jakiś wątek, który też nawiązywać z rezerwy się pojawiać uczciwa praca, gdyby nie prowadzimy musi zostać bandytą zna, więc już przeskakuje sztaby klasowe muszą udaje tak dużo bogatszy niż w klasie średniej, ale albo te z kolei właśnie ktoś, kto jest nic nie może uczestniczyć wyciąga ze średniej, bo jest znaczka za bogaty, więc stawka nie może się pojawiać publicznie jest z córką bogatego cieknie możesz paść publicznie, bo go porwać tak jak nie zagra ze 1 zaś za zawsze jest tym, że taki mam na skromne odkrycie w tych materiach, o czym marzą bohaterowie z różnych hodowli i tam nie ma ona jest pewne jest powiedzenie no właśnie, o co chodzi ona jest właściwa najważniejsza w tej chwili bohaterem zbiorowym mierzy potężne indyjskie społeczeństwo kluczowym punktem odniesienia idealizm żali się również tych globalizacją też klasyczne niczym globalnej klasy średniej, która rzekomo w różnych częściach świata powstaje np. bank światowy liczy, że jest ona również, że on, a Afryce subsaharyjskiej Ryński jeśli zarabiasz więcej w 2 USD dziennie zależy jak liczyć, ale oczywiście Polski jest także dla Indii jest niezwykle ważne, żeby wytworzyć przekonanie, że tam jest klasa średnia jest niezwykle rosnąca szybko się rozwijająca dlaczegóż to przyciąga inwestorów jest dosyć jasna jako samospełniająca się proroctwo i teraz prasa indyjska określany jest klasa średnia w Indiach i milczy się, że stanowią około 300400  000 000 ludzi w społeczeństwie Laura le w tej chwili liczy prawie miliard 300  000 000 ludzi dziś bezrobocie jest niewiele osób i jak bardzo natomiast jeśli chodzi o ten model Aspire oceny, jaki reprezentuje klasy średniej to właśnie w tym wydaniu globalnym myślę, że NATO trzeba tak porzućmy z 1 strony możemy rozumieć to jak ważny to jest w ogóle model już sobie przypomniałem przypomnimy swoje lata dziewięćdziesiąte przypomnimy sobie bardzo wszyscy chcieli do tej klasy należycie bardzo dzisiaj rzeczywistość odczuwanego losu nie niepokoi mnie nie zdołało dołączyć do innego wyimaginowane na wyimaginowane go stylu życia jako ogromną frustrację po to, rodzi inne natomiast jest także niewątpliwie ten model aspiracji wzwyż jest bardzo silny bardzo duża jest też w Indiach w tej chwili mobilność społeczna w to jest w ogóle myśleć o mocy współczesnych Indii było to jest życie pełne paradoksów jeśli mamy np. mieszkańcu slamsów ogromnych indyjskich miastach to są ludzie, którzy często żyją bez dostępu do czystej wody są bardzo nikłym dachem nad głową na klepisku, ale mają telefony komórkowe i czasami jeżdżą do pracy w biurach międzynarodowych koncernów, bo to te do zderzenia ranny w dramatycznej biedy ograniczenia wynikającego ze struktury indyjskiego społeczeństwa z tym jak bardzo uwolniła do pewnego stopnia Hindusów do innych to nie da to postępująca komercjalizacja życia i ten turbo kapitalizmu, którą pani przed chwilą mówiła to jest właściwie 1 znaj najbardziej ogniskują Zych -li ta ma to w tej chwili widać dlatego tak wyraźnie są obecne w woli głód, ale ta klasa średnia bez względu na to czy film jest dedykowane do rodziny z klasy średniej, która z bardzo ważna, bo nie sprzedaje się 1 bilet sprzedaje się od razu 5 przekażcie im jest groźny wciąż są duże jest wciąż bardzo społeczna sytuacja chodzenie do kina chodzi nie tylko na randki dochodzi się też całymi rodzinami grupami, więc ten zysk dla innych dla producentów filmów jest ogromna on musi nastąpić pierwszy weekend, bo bojówki warunki są bezlitosne to produkt jest dość intensywna, ale oczywiście występują w Tychach obok bohaterowie także z innych grup społecznych także za powieść aspiracyjna dla nich mamy 2, ale to często właśnie inspiracja w dół to znaczy jest drugim wątkiem fabularnym w Baninie niezwykle plastyczne zima może być taki cel mamy w głównym bohaterem tym przestań na co będzie także tych piosenkach jest suma rat jakiegoś jest bardzo bogaty w Allen odrzuca to życie w tym jakiś Pałacu czy gdzieś tam chce podawać z prostego programisty komputerowego i lista i głową w ten sposób, że zakochuje się jakieś braki dziewczynie lizaki z powodu jak tylko nasze dowieziony bogaty to nadejdzie wziętego nie może przyznaje te test, jakby czas się do smażenia wszystkie z góry zdołali z boku w pewnym sensie jest, dlatego że mówimy również w zderzeniu o 22 systemu wartości stylu życia indyjska klasa średnia czyta, a indyjska arystokracja może tak to sobie uprości nasze warunki zresztą niemal dokładnie takiego znaczenia jeśli patrzeć znana, bo na podział kast i Warn w indyjskim społeczeństwie ale, ale ci najbardziej uprzywilejowani są również tymi, którzy się najsilniej zderzają dzisiaj z modelem zachodnim życia miłość i związków relacji pozy bycia postrzeganym społeczeństwie Cetera i oni są właściwie tą grupą, która najsilniej może mówić o konflikcie wartości, bo oni także w Indiach byli bardzo ważną grupą otrzymującą to tradycyjny system wartości, więc oni dochodzić do silnego zderzenia w każdym razie to to są w jakimś sensie odzwierciedlona autentyczne problemy np. ludzi z z 1 strony aspirujących z niższych grup społecznych, a z drugiej strony tych, którzy chcą żyć dosyć wbre w dość duży SUV o swobodzie obyczajowej, która nie jest dopuszczalna indyjskie arystokracji tradycyjnie rozumianej wszyscy zdążą pewnie do jakiegoś rozumiem, że duża w tym dostrzegamy, iż dążenie do ZUS do swobody obyczajowej, którą rei motywem jest jednak życie na Zachodzie tzw . tutaj też była ciekawym wątkiem, który też chyba coraz wyraźniejsze oznacza w boli Łódź jest rola kobiety i tutaj to tradycyjne wartości i ten nowoczesny, który się pojawiają też stan prawny w konflikcie mili w menu wymaga to też do dużej uwagi ze strony polityków i osób, które zajmują np. edukacją, bo na kobiety też są coraz silniejszy w środowisku w społeczeństwie indyjskim w różnych warstwach oczywiście to różnie wygląda w UE, ale coraz mam mam wrażenie z takich moich obserwacji nie nie mam wglądu może całego, ale też jeszcze jakiś czas temu bardzo popularna historia kiboli łódzkim były takie typowe historie Kopciuszku właśnie kobiet, która w, których jedynym marzeniem było właśnie bogato wydać się za mąż 3 tys książek, które w ukryciu albo jawnie się pojawiał i wynosił je do jakiegoś innego porządku w tej chwili w kinie bollywoodzkim jest coraz więcej bohaterek, które są aktywne, które nie wymagają już tego męskiego ramienia rządu cokolwiek osiągać coraz więcej kobiet, które się zajmują nawet rośnie w kinie akcji, od którego zaczęliśmy naszą dyskusję pojawi się co więcej im policjantek prokuratora legł u kobiet, które prowadzą śledztwo w rejony są partnerkami dla mężczyzn oni są śmiesznie miastami, które trzeba ratować upałów tylko właśnie one są aktywne coraz więcej jest też boju od reżyserek to są naprawdę już ilości zauważalne kiedyś to było kilka nazwisk w tej chwili jest coraz więcej, które działają na bardzo różnych obszarach życia Barbarę bardzo różne firmy po i takie Animex Sarah Kane kod, która była zaczynała jako choreografka i robi takie filmy, które są właśnie bardzo typu Masala dużo tańca dużo śpiewu dużo kolorów, ale w zeszłym roku hitem było np. film, który Ano kongresmen tytuły giełdzie, czyli wina i to była taka produkcja na, która nie była takim typowym hitem to nie było bardzo dużych nazwisk film właśnie kryminalny opowiadający o takich historii dramatycznej bardzo morderstwa, które gdzieś taką takim marketingiem szeptanym się rozniosła się informacja o tym filmie na początku nie zaczął jakoś Super w bok Sowisz, ale potem okazał się 1 z tych najlepiej zarabiających filmów roku wyreżyserowany właśnie przez kobiety przez reżyserkę, która podjęła się takiego trudnego polityczną o społecznego tematu i rzeczywiście ten film gdzieś tam mógłby się bardzo szerokim echem, więc kobiety są też widoczne po drugiej stronie kamery co nie jest takie częste i wiem, że nawet chodziło mostem ciągle jeszcze problem to kwestia kobieca jest akurat temat na osobną dłuższą rozmowę więc, więc jest różna do tego pompy okres przed moimi gośćmi są dzisiaj Jagoda Murczyńska i Paulina Wilk rozmawiamy na temat symboli wódki, na którym praktycznie nic nie wiem, więc 5 pięter, bo jest mi dane prowadzący, w jakich mowa w beznadziejnym bodźcami wszystko się biegiem ciebie wjazd do zera poprzednie części doszliśmy doszliśmy dom to właśnie kwestii kobiety w filmach bollywoodzkich też mając na stenogramy z grona zagadka najlepsze filmy rzeczywiście pokazują procesy społeczne, bo faktycznie powiedziałbym, że taki jest, więc prawie wszystko z tego co prawda na wznowienie to duża, ale brak czasu poziom wręcz feministyczne i zastana się na ile to wynika z Formuły muzyka ludowa jak wiadomo na muzykę w zasadzie musi polegać deficyty na uwodzenie widza z natury rzeczy kobieta musi mieć dużo dopowiedzenia, a my to naprawdę pokazać, iż procesy emancypacyjne AM gdzieś chyba odpowiedź jest dwoista i w każdym razie tak mnie się wydaje, że na jak wojsko jest bardzo status kobiet w kulturze indyjskiej czy kulturach indyjskiego tutaj powinniśmy dosyć ostrożni w w mówieniu, ale można powiedzieć, że kobiety w indeksie trochę wahają pomiędzy statusem świętej lat rocznice i z 1 strony są to postaci w ogóle, bo wynoszą od mitologii, zaczynając przez Thomasa bogini, które są niesłychanie ważne kluczowe dla wszystkich wątków w tej wiary jest wiele bogini, które są wielbiony w niesłychanie taki Bujny sposób w indyjskich świątyniach i na co dzień one są wzorem dla tego jak bywają, aby w każdym razie powinny być traktowane w indyjskich rodzina kobiety z ogromną estymą one mają ogromnie dużo do powiedzenia w domach indyjskich et Cetera et z drugiej strony kobiety padają ofiarą tak wielu wyrafinowanych przestępstw niesprawiedliwości w indyjskim społeczeństwie począwszy od tego, że nie dojadają codziennie, a skończywszy na tych niewiele publicznych urzędów pełnią jak niewiele mogą zrobić dla innych kobiet, że na prawdę mówiąc o ogromnym takim rozumowaniu pomiędzy pewną sferą ideał, do którego się zdąża tym jak naprawdę wygląda życie kobiet tam niewątpliwie sprawdzą to, o czym mówią na niego znaczy to sytuacja się zmienia, ale jak bardzo wielu aspektach indyjskiego społeczeństwa czy w ogóle rzeczywistości do współczesnej im bardziej się zmienia w pewnym sensie, tym bardziej pozostają takie samo i jeśli chodzi o woli ucztą mają mają wzrost jest tak rzeczywiście te modele kobiecych, które się pojawiają w tym kinie zmienia się bardzo wyraźnie, że kobiety zawsze były centralnymi postaciami do tego kina najsłynniejszym właściwie najważniejszym filmem w indyjskiej kinematografii model NGA to jest film sprzed kilkudziesięciu lat, opowiadając właściwie zrównujący mit kobiety samymi Indiami realne i indyjską ziemią, jakby był on prezentujący prezentujących kobiety jak jakąś fundamentalną postać dla tej kultury dla tego kraju ja myślę, że te kobiety, które dzisiaj się pojawiają niewątpliwie z 1 strony odzwierciedlają to jak ta rola pań się w indyjskim społeczeństwie zmienia, ale w dużej mierze to pozostaje życzeniowe tak jak całe tak jak cała ewolucja Brzeźna nie można patrzeć w 2 wymiarach poczynań zupełnie serio, poszukując w nim wątków odzwierciedlenia wątków, które są kluczowe dla przemian społecznych w Indiach, ale patrzysz na Bollywood to najbardziej rozrywkowa jako o właściwie takie lustrzane odbicie pokazujące zupełną odwrotność tego jak się życie w Indiach, po czym na pewno nie jest tak różowo, bo podam taki przykład, kiedy ja pracowałam więc, zbierając materiały dotyczące losów kobiet to okazało się, że właściwie najtrudniejszych pozycji są właśnie kobiety z klasy średniej z wyższym wykształceniem niezłymi dochodami, bo one najsilniej podają ofiarami konwenansów społecznych najmniej paradoksalnie mogą się wyzwolić z różnych form dyskryminacji, więc zupełnie inaczej niż tych mafii mafia na filmach wydaje się, że klasa średnia właśnie takim rajem w tym kobieta może wybrać partnera w tym jak sprawa w ogóle na pewno jest grupą, w której dochodzi do bardzo intensywnych zmian i jej dochodzi zmienia do zmian i w warstwie ekonomicznej i warstwie edukacyjnej i WOS tego jak zawierane są małżeństwa i ile kobieta ma do powiedzenia swoim życiu wciąż jak na to patrzą ostrożnie jak na pewien, ale na pewno wyobrażenie czy ważny model, do którego jako szczęśliwy Hindus stara się dążyć no i tym oczekiwaniom kształtowany przez ZUS m. in. film wojewódzkie są przecież też ogromne, bo kobiecością właśnie tych z klasy średniej mają do spełnienia z 1 strony to tradycyjne obowiązki tej wnoszonej nam właśnie piedestał kobiety indyjskiej, czyli tak jak i jak w tym filmie Mother India to jest właśnie to postać matki, które kochające, które są opiekuńcze, które z jakąś taką kwintesencją kobiecości i ma zadbać o utworzeniu scalanie tych rodzin o zapewnienie tej rodziny racji bytu, a z drugiej strony właśnie do boju pokazuje też te kobiety sukcesu, który gdzieś tam muszą połączyć tą funkcję cudownej kochanki cudownej matki z kobietą sukcesu kobietą kariery Nate to jest oczywiście często wykluczające się ich w realnym życiu nie do zrealizowania trend i ilość tych ról, które w, które przypadają kobietą równocześnie od osoby znajdują jest wydaje mi się i jest dużo takich miejsc, które powstały, który dziś na mnie nie nie mieszczą się w tej tradycyjnej kulturze wiele kobiet n p . pracuje w branży informatycznej tam, gdzie się osiąga stanowiska właśnie do czegoś tam jeszcze niema w terenie nie ma takich ustalonych struktur wiązane są osoby są w stanie wypracować swoje miejsce między synom to właśnie też wielość tych kultur i wielość tych sytuacji społecznej i wielki szum uniemożliwia dostęp do tworzenia ogólnych sądów i podsumowań, ale rzeczywiście nowym to sytuacja bardzo ciekawa w tej chwili myślę, że patrząc na oboju w ogóle jak ona reprezentantek i nowych zjawisk społecznych w innych ważnych trzeba pamiętać, że to jest kino jednak dość konserwatywna obyczajowo paradoksalnie, bo one wydaje się, że oni tam proponują często takie progresywne bardzo poznała śmiała, ale ja mam takie poczucie WP odgrzewane, że kino indyjskie podlega cenzurze również cenzurze obyczajowej i religijnej i t d. możemy powiedzieć n p . o tym, że w polu jest masa hipokryzji jak by jak wielu muzułmańskich aktorów gra wyłącznie rolę Hindusów w tamtejszym kinie jak wielu muzułmanów jest gwiazdami, ale właściwie na ekranie zawsze grają Hindusa jak byśmy przykładali się Mariola 1 z największych gwiazd Bollywood lat dziewięćdziesiątych początku nowego stulecia, która na właściwy trop dokładnie swojej teściowej wzięła ślub z 1 z najsłynniejszych aktorów wojewódzkich, aby się kim el Cionek synem wcześniej wspominanego arbitra ami Amitabh Bach, czyli mamy sytuację taką niezwykłą, bo z 1, bo właściwie inna tworzymy dynastie tak są 2 duże wielopokoleniowe rodziny w Indiach niesłychanie ważna wciąż instytucja kupuje model, od którego się realnie odchodzi, ale w tych warstwach jakichś wyższych ona jest jakimś sensie preferowana imamy aktorkę, która zrobiła zawrotną karierę, która wzięła ślub i prawie zniknęła z ekranu bardzo podobnych jej teściowa 40 lat wcześniej DM IDM Itaka i chociażby taki autentyczny ruch los kobiety, która miała wszelkie kompetencje do tego, żeby spokojnie swobodnie rozwijać silną pozycję zawodową one jednak jednak okazuje się być może być może mówimy tutaj o jej absolutnie jakimś osobistym wyborze no trudno to zweryfikować ale, ale uderzające jest żona zrealizowała jednak model, który inny, który w czasie spotykane bardzo wielu godzinach w klasie średniej, że poślubi jednak życie kobiety bardzo ulega zmianie znana z głodu słynny doświadczona zawodowa czy wykształcona wcześniej i myślę, że po prostu inne, bo ludu bardzo wielu wymiarach jest nie jest konserwatywny jest też pełne hipokryzji, ale ma być ważny, bo chciał się szczęścia teraz jeszcze kwestia konserwatyzmu, bo już z punkty za mnie jako przypomina okazjonalnego widzę właśnie jest odwrotnie przeważnie przesłanie tych filmów po pokusi się taką syntezę, o czym są wszystkie te muzyka, ale są o tym, moje Zezowate zaś jakaś para młodych ludzi, którzy mają swoje pomysły na życie swoje wizje swoich karier ich konserwatywne rodziny wszystkie te biedne bogate zawsze właśnie straszne konserwatywna są przeciw nie zgadza się na to, iż w ogóle nie mogą się przyznać się kochają wobec takich skandali na znaczeniu inne cele na koniec dzieci konserwatywna jak głowa rodziny co ważne jest taki akt fizycznie podobny do jakiego ze starej gruby ponosi spektakularną porażkę jakiś pokazania i młodzi stawiają na swoim, więc skórce z takim nawet prawie rewolucyjne to przesłanie filmu no tak, ale postawienie na swoim czym się kończy to życie właśnie ślub w ramach i to nie jest także oni zrywają uczniom po przy mają związki partnerskie realizują kariery, ale właśnie region ten wysiłek z jeziora to rodziny skoro ich działania te rodziny wchłania gdzieś tam dotąd nie jest także oni zostają do jego w pełni realizują zupełnie jakąś inną drogę tylko ta rodzina hinduska poszerza troszeczkę swoje granice bezpieczne, żeby ich włączyć, ale nie wypuścić ze swojego obrębu wystąpią wszyscy mimo wszystko ciągle jeszcze właśnie taka z sądów można czymś się na to produkcja pary bo i tak by tematy takie jak np. homoseksualizmu, który też zresztą coraz częściej się powie pojawiają w kinie w ale ciągle to są tematy tabu jak nie ma nie ma formy, w którą w jakiś nowych form przekraczania, który w, które pozwalałyby to w jaki sensowny sposób pokazać wszystkie ustawione konflikt z rozgrywek ma mu się skończy już dziś każdy widz, który wchodzi w Indiach do kina doskonale wie, że będzie tak jak my to wiemy czujemy dostaje konwencji tej sytuacji tutaj nie ma prawdziwego zła to jest wszystko to to jest pewien sztafaż i elementy mówimy o sytuacji zupełnie zup zupełnie fikcyjnie ustawionej wg modeli, które przypominam liczą tysiące lat często sama historia od mitologii i wiemy o tym, że n p . musi nastąpić na pięcie i taki bezpośredni pojedynek dobrego ze złem, które wiemy, kto w, którym wiemy, kto zwycięży, jakbyśmy chcieli rozmawiać o tym czy pojutrze zajmują prawdziwymi problemami co mogłyśmy moglibyśmy oczekiwać fabuły, w której dwoje ludzi pochodzących z różnych kast chce zawrzeć związek małżeński, pomimo że ich rodzin lub całe wsie lub całe kasty się na to nie zgadzają i ta dwójka ludzi ucieka na drugi koniec kraju, bo liczy, że tam będzie mogła wiedzieć o anonimowość funkcjonować nie ma czegoś ciekawego anonimowej indyjskim społeczeństwie jest łatwo wytropić takich uciekinierów n p . ich zabić i to się zdarza, że boję się nie mierze z realnymi konsekwencjami tego jak silne i autentyczne są do napięcia również na poziomie indywidualnych przeżyć kim jestem Hindusem czy jestem obywatelem globalnego świata czy wolno mi przeciwstawić się woli ojca, którego słuchałem przed 20 lat czy nie tworzy się w winie w Indiach ludziom młodym w klasie średniej pozwala dzisiaj bawić wyszaleć korzystać z życia, ale potem rodzina przychodzi i prosi on zwrot pewnych inwestycji na edukację w szkole czy brytyjskim na na podróże na na dobrą zabawę pojawia się tą figurą ojcowską to nie jest żaden mit akurat pojawia się ojciec pojawia się mama najpierw pojawia się mama kupuje meble mówi, żeby sen zamienił Motor jednak na samochód robi niezłe firanki w domu do czego to jest uwertura wiemy dlaczego, bo w indyjskiej rodziny raczej nie znoszą otwartych konfliktów i za wszelką cenę dążą przez bardzo skomplikowany system negocjacji do ułożenia się, czyli tak jak Ania gotowość do poszerzenia wolny Formuły, ale jednak do wchłonięcia indywidualistyczny posta w system grupowy myślimy o Indiach to warto myśleć o o zbiorowości o tym, że właściwie tam nikt nie funkcjonuje wyłącznie jako indywidualna jednostka znam tych negocjacji jako moda na wnuczka na koniec jak ma wyglądać wesele to w tych filmach to taki dualizm one właśnie, że wraz ze strachu jest odwaga siostra jeszcze pojawia, która będzie decydować kto, gdzie usiądzie też talentem te negocjacje jak siedzą przy stole te rodziny wraz z długiej spotkać teraz jestem pewien, że pan zgodził się z Ros Marba n p . są skonfliktowane albo nowy ateizm to tak małżeństwa małżeństwo w Indiach to są właściwie to transakcje zawierane pomiędzy 2 rodzinami i na nie oszukujmy się tak jest również w Europie również w Polsce to jest bardzo to wcale nikt mnie nie nierzadko tak wygląda szczególnie w klasie średniej, że mamy jednak do czynienia z rodzajem Sojuszu oczywiście jeśli mówimy o o pełnym formacie indyjskich małżeństwo może mówić o tym, że w coraz większej liczbie przypadków odchodzisz od klasycznego aranżowania małżeńst w, których państwo młodzi oboje nie mieli nic dopowiedzenia ma tego z kim spędzą resztę życia, ale nie możemy mówić o tym, że radykalnie zmienił się paradygmat małżeństwa czy miłości w indyjskim społeczeństwie był bardzo wielu znanych mnie np. Hindusów z klasy średniej ludzi, którzy żyją tak jak ja do gmin i którzy myślą bardzo podobnie do mnie nie ma ani nie odczuwa wewnętrznego ABW konfliktu w przyjęciu do wiadomości, że ich rodzice wybrali dla nich partnerów to w nam się wydaje, że następuje jakiś ogromny konflikt nie zawsze niektórych osób to jest przeżycie głębokiego konfliktu u niektórych nieuniknionych jest to zrozumienia, że to jest willi jest to również ogromne zaufanie do tego o wybory jakich go rodzina dokonaj czasami to jest także zimą toną ci młodzi małżonkowie właściwie tylko na jakiś czas włączają się do tych negocjacji, ale bywa oczywiście i ne bywało tak również wcześniej to również bojkot pokazywał były zawsze w Indiach małżeństwa z miłości to też nie jest jakieś osiągnięcie cywilizacyjne ostatniej dekady bez przesady w tym mniej szczęścia, by wrócić na pełne na koniec zaś w gestii tych mitologicznych trzecią myśl o tej porze po pojawiają chciałbym, żeby to, żeby ta jeszcze podsumować jakiś czas osobnej rozmowie, bo domyśla się jako osoba kompletnie nie mnie nieznająca tej kultury tamtej kultury jak wielu aluzji w tych filmach po prostu nie nie rozumiem po co by wasze np. że ktoś jest wcieleniem jakiegoś jakiegoś jakieś tradycyjnego motywu, więc gdy, gdybym mógł swoich gości poprosił na koniec, żebyśmy zrobili coś w rodzaju cery rodzaj mitologii dla początkujących dla początkujących widzów to znaczy jakie są te typowe archetypy, które tam widzimy AIG no to chińska mitologia indyjska jest bardzo skomplikowana ani ich z tych historii jest tam dużo natomiast zajmiemy się wydaje, że często to jest też 3 EUR przy moim to jest ciężko uogólniać tak jak przy przy dużych różnicach mu jesteśmy w stanie nawet rozpoznać do niej nikogo niekoniecznie, nazywając byty imionami konkretnych bohaterów mitologicznych, ale jak taką strukturę narracyjną strukturę mitologiczną one przecież nie są takie bardzo odległe w różnych kulturach myślących o bardzo konkretny film o filmie, bo Hubal, który w zeszłym roku było elementów się z południowych Indii, więc nie boli wód tylko raczej o to chodziło chcieli, czyli filmy realizowane w języku Kamińskim, który był pokazywany w Polsce i okazało się, że to film historyczny taki epos, który opowiada o mężnych bohaterze, który gdzieś tam zostaje znaleziony jako o noworodek nie wiadomo, skąd pochodzili zostaje schowany przez jakąś rodzinę potem się okazuje, że jest spadkobiercą rodziny królewskiej i widziałem doskonale, że widzowie do stylu, bo są w stanie mimo tego, że nieznajomość operaty powiedzmy, że nie znają tych posłów indyjskich to równocześnie ta historia mityczna przypomina nieco historie biblijne przypomina władcy pierścieni, które też ma taką strukturę właśnie bohaterską heroiczną opowiada o tej rodzinie, która się musi połączyć opowiadał pewnej heroicznej walce o odzyskanie swojej ojczyzny, więc te tropy kulturowe mimo tego, że może nie jesteśmy w stanie zidentyfikować czasem też indyjskiej konkretnych postaci czy konkretne historie, które stoją za za tymi opowieściami to struktura ma mitologiczną jest dosyć uniwersalna w wielu przypadkach myślę, że jeśli chodzi o takie ważne motywy które, powracając na pewno mamy jakiś moty w konfliktu moralnego na nich zawsze przed tym jakoś stają mi to sami źródło tego konfliktu jest to zła tradycja zła część tradycji stroje, z którą India krok w danym momencie muszą się uporać się po ostatnim wcieleniem tej tego złego elementu tradycji jest tak trudna ewolucja, ale właściwie są też, że ten dylemat moralny z bardzo rzadko jest rozwiązywany w jaki sposób agresywne prowadzący do rozłamu jakieś normy do tego palił nie robi no był podstawową rolą jednak społeczną waluty podtrzymywać dosyć utarte schematy jak tak tak to oceniam w związku, z czym w tym sensie, bo już nigdy nie wywrotowe natomiast jeśli chodzi o jeśli chodzi o motywy z pochodzący z projektem bardzo ważne jest też motyw, żeby ci herosi jeśli nic już pojawiają i z ze złem się mierzą się z jakimiś ograniczeniami oni muszą pozostać czyści się zawsze znajdę jakieś trudne sytuacje, ale wychodzą z tego zwyczaj nie tylko zwycięzcy, ale także Nowakiem zaś czyści moralnie czy czyn etycznie to szczególnie dotyczy kobiet one jakby inny, nawet jeżeli jest taki jakiś moty w, który poddaje reputację kobiety w wątpliwość jest bardzo ciasto powracający wątek Ion ma bardzo silne osadzenie w ramach Janie mnie to od imion rzeczywiście bardzo ciasno wraz z kobiet też zwycięsko w tym sensie, że cała reszta bohaterów musi je na koniec przyznać rację żona jednak pozostała tą drogą niewskazaną ikoną natomiast oczywiście także masę tych motywów jest na tyle uniwersalny, że my możemy je odczytywać w innych kulturach swobodnie, ale oczywiście jest bardzo wiele tych niuansów zapożyczeń pamiętajmy dzisiaj to się już zdarza rzadko, ale czy rzadziej, ale przez wiele lat dialogi firma Wolski pisali poeci tam jest mnóstwo odniesień mnóstwo zapożyczeń z bardzo ważnych nie tylko posłów, ale też bardzo słynnych wierszy mnóstwo odniesień kulturowych GU gier słownych mnóstwo detali niuansów, które tylko oni rozumieją wybuchają jednak śmiechem albo albo płaczem w bardzo konkretnych momentach to nam to nam pewnie unika można można mówić o tym, że tych byłem wyrafinowanych takich detali jest tam rzeczywiście coraz mniej, ale ale, ale one były one się zdarzają i i stoi bardzo ważne jest też w sumie dialog pomiędzy indyjskimi firmami pomiędzy wojewódzkim produkcjami pomiędzy tym, że nawet i bohaterowie 1 filmu w dialogach żartują z bohaterów innego także ty jesteś bardzo ciasno mozaikową złożony świat na tak, ale mimo tego ziemi Bobo Bobowski bez nas nasze rozmowy słuchać bredni nic z tego nie bada możemy wnioskować o te filmy właśnie takie tak jak powiedziałem, że nigdy nie są wywrotowe, ale jeżeli wybierzemy ze stereotypową postać tak typowego polityka w innym wojewódzkim to będzie to prawdopodobnie właśnie takim ten niedobry Ojcze, za którym mówiliśmy nas będzie manifestacyjnie skorumpowanej będzie miał córkę w oczy zakochała się w opozycję jeszcze ja nie akceptuje tego małżeństwa na samym końcu poniesie spektakularną porażkę tym, pozostając bez wiedzy o włos przepraszam opozycjonista demaskuje tam korupcja pobiorą się ten poniesie on i jego żona z kolei okaże się to być słuszną głowa rodziny tak teraz jednak te filmy są strasznie męczy obraz demokracji, gdyż w indyjskich w nich jest bardzo często bardzo złośliwy bardzo bardzo właśnie doznał w tych, które oglądałem jak i A12 tysiące Hearts Club przypomina, że dla państwa mamy egzemplarze tamta wieś tam cały rozdział cenzurze jak to dlaczego procedura dopuszcza wszystko im czasami zadam takie retoryczne pytanie dramatyczne w cenzurze też w dużej mierze dotyczy kwestii obyczajowych tak naprawdę zresztą w w tej chwili akurat nie wiem czy już się skończyła, ale były to kwestie poddawane miała wejść nowa ustawa, bo my też ludzie zaczną przeszkadzać, by w końcu jeszcze przez ostatnie 3 lata była głośna dyskusja wokół tego, że nie wolno się całować Maćka bohaterom na nas na ekranie i ja przecież publiczność ma też dostęp do filmów zachodnich jedynie powiedzieć jak dotąd dalece odbiega od standardów tych międzynarodowych sposób pokazywania chociażby właśnie od tych kwestii obyczajowych, więc to ma no właśnie było dużo dyskusja przez ostatnie 3 lata wokół tego jak to ma wyglądać jak kto może kształtować rzadko się zdarza, żeby filmy zostały całkowicie odrzucona oczywiście ktoś jest ograniczanie wiekowe dostępu do poszczególnych filmów ma wpły w na Box Office z producentów w istotny, żeby te filmy nie miał żadnych ograniczeń mogły docierać do mógł być pokazywany we wszystkich filmach bez żadnych ograniczeń wiekowych mam mu, zwłaszcza że tak jak w swoich wspominała się było i jest to ważne, żeby rodziny chodziły w całości do kina, żeby sprzedawać biletów równocześnie na naraz kilka, czyli wciąż mamy sceny tańca splecionych dłoni, że na scenach erotycznych n p . ale jeśli mówimy o polityce czy korupcji to mówmy też szczerze indyjskie społeczeństwo w swojej masie sankcjonuje korupcję sankcjonuje przekupstwo i wszyscy wszystkim płacą łapówki i w jakim sensie można mówić o kulturowe i im usankcjonowanie mu naj naj większego łapówkarstwo w skali globalnej mówimy o 1 z największych najróżniejszych społeczeńst w torze boli głód prezentuje jakichś takich uogólnień aneks mitologii zwanych bohaterów, którzy są źli, bo biorą łapówki są źli, bo zabijają, bo zabijają na zlecenie co do rozmów to jest mówienie o bezimiennych bohaterach, a przecież można, by zrobić film oparty na faktach wskazujących konkretnych winnych związany z konkretnymi procesami sądowymi zakończonymi również zakończonymi tak można, by realizować kina z odwagą moralną autentycznej zmiany Bollywood nie dość, że do takich rozwiązań i ma swoją ciemną stronę to jest taka objętych tajemnicą poliszynela, na którą nikt nie ma twardych dowodów, ale jest wiedzą właściwie powszechną, że indyjski przemysł filmowy jest kontrolowane w całości lub w części przez struktury o charakterze mafijnym czy przestępczym, że one w regulują pracę, a plany pracy na części planach im plan filmowy grzebali Gut przez wiele lat było kredytowane przez co najmniej nielegalne interesy przez biznesmenów, którzy prowadzą bardzo różnego rodzaju działalność ciasto niezgodną z prawem lub nie rozliczaną, że na razie ma mają naprawdę spory wpły w na to co się co się w tym przemyśle dzieci może lub nie możesz zapewniają np. ochrona, a przy produkcjach filmowych Portes trudno powiedzieć bardzo konkretnie, w jakich aspektach tej rzeczywistości filmowej uczestniczy, jaki świat przestępczy, ale że istnieje związek pomiędzy 1 na drugim to zostało udowodnione wielokrotnie opisane w Indie mają wolną prasę mam bardzo niewielu odważnych dziennikarzy tam jest raptem 1 tygodnik specjalizujący się w dziennikarstwie śledczym Jon czasami publikuje takie historie pokazujące bardzo mroczne związki pomiędzy tym światem blichtru gwiazd światem polityki i przestępczość pamiętajmy jednak też o tym, że boli to są ogromne budżety ogromne pieniądze i one Night nie zawsze pochodzą z takich czystych legalnych źródeł po prostu i to w związku, z czym nie ma bardzo odważnego komercyjnego w Indiach kina, które by rozliczało osobno współfinansował ją zatem ten biznes po prostu tak to pewnie było nas w gminnym niemożliwe, ale limit w takim razie jeszcze bardziej zostaje po tej rozmowie jest w pod wielką zagadką, jakim cudem do społeczeństwa może może istnieć może jednak funkcjonować z filmu bojówki wynikałoby ze wspaniałej miłości tradycja przed kontaktem z tak to po to, właśnie te spoiwa za sprawą ukrytych sztywne zawalił o tym czy na pamiętajmy o tym, że Bollywood odgrywało wciąż odgrywa dosyć silną funkcję jednoczącą taką muzyczną przypisywano im szczególnie po szczególnie po odzyskaniu niepodległości przez nich dzieje, kiedy trwał taki bardzo ważny okres formowania narodu indyjskiego, którego wcześniej właściwie nie było mówimy jednak od potężnej części subkontynentu, na którym żyje bardzo wiele kultur bardzo wiele grup etnicznych religijnych tak mu ogromnie się od siebie różniących niekoniecznie żyjących w otwartych konfliktach graczem powiedziała, że umiejętnie omijających sfery konfliktu i Bollywood miało tę rolę jednoczącą szczególnie w czasach socjalizmu szczególnie, gdy premierem był nerwowy tam bohaterami byli tacy mogli np. wiejscy nauczyciele albo rikszarza bohaterowie odpowiedni do dodanych czasów jako siłę w sobie odbijający boju niewątpliwie pełniło dosyć istotną rolę integrującą dlatego od lat tego społeczeństwa w jakiejś mierze niewątpliwie wciąż pełni chociażby przez to, że trudno dyskutować z tym żal, że życie klasy średniej indyjskiej jest innym obiektem pragnień mniej lub bardziej refleksyjnie potraktowany przez przedstawicieli innych grup społecznych jest wielkość właśnie do kina no tak jak mówiliśmy nie wspomniał o tym, filmie, bo chowali on był gigantycznym hitem kasowym, ale pochodzi z południowych Indii śledzenie dyskusji w sieci jakiś rozgrywała wokół tego filmu w jaki sposób Korea Indie południowe cieszyły się z tego, że oto pokazały boli Łódź żyje też stać na to, żeby zrobić takie gigantyczne hity takie spektakularne kino pełno komentarzy typu Siewruk sam się skończył nadchodzi trochę ostrzej bohater właśnie aktorka wcieli się głównego bohatera no i uległby z 1 strony jednoczenia z drugiej strony to też jest także, w których kinematografii kilka one mają swoją specyfikę i nad reformą rent w tą drogą lokalną lokalny patriotyzm lokalny więzi też odkryje we własnym własnym gronie osoby załatwiają i to wcale nie jest tak to w boju zjednoczy wszystkich bomb też nie mnie nie do końca tak jest w wariancie tegoż może wynikać jakaś lekcja dla nas w Europie właśnie 1 przez wielu kultur, ale gorsze czasy na zegary to się z pytania następne audycje z trasy przez ZUS zapewnia przelewem moimi gośćmi były Paulina Wilk autorka książki lalki bobra i Jagoda Murczyńska współredaktor współautorka książki nie tylko obaliło, która wydała korporacja Heart mamy dla państwa dla państ w egzemplarza jeśli chcą państwo dostać można napisać na adres salon mowa w TOK FM moi wydawcy Zuzanna Piechowicz sygnalizator wraz z tematami legnicki za chwilę informacje pani wieczór Radia TOK FM zapraszam w imieniu Hanny Zielińskiej ja nazywam się Wojciech Orliński zaprasza na następny piątek za tydzień dwudziestej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - PIĄTECZEK (WOJCIECH ORLIŃSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA