REKLAMA

Na początku był Chrystus. Rozmowa z bp. prof. Marcinem Hintzem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-04-04 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek jest udział gości biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie dzień dobry witam serdecznie księdza biskupa witam panie redaktorze witam radiosłuchaczy TOK FM dużo tematów, bo te 3 nakładem wydawnictwa znak ukazała się bardzo interesująca książka zatytułowana na początku był Chrystus tak nietypowe spotkanie biskupów 3 Rozwiń » nurtów powiedziałbym 3 spojrzeń nie biskup Jerzy Pańkowski biskup prawosławny biskup Marcin Hinc obecny na studia i też, że biskup Grzegorz Ryś rzymski biskup powiedzielibyśmy także w różne spojrzenia do tego wrócimy ale, ale zaczniemy ją z no tak najważniejszy i informacji o 00 zakończył się synod kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce i dał się wydarzyło wiele ciekawych rzeczy rzeczywiście książka jest bardzo ciekawa do nich myślę, że wrócimy SA był również bardzo emocjonujący przede wszystkim poprzez głosowanie wniosku biskupa kościoła na temat wprowadzenia ordynacji kobiet 1 PS Pitera także my w kościele ewangelicko-augsburskim w Polsce mamy ordynację kobiet na diakona, czyli mam od mamy ordynację dla duchownego tylko polskie postrzeganie urzędu kościelnego, mówi że urząd kościelny urząd duchownego z 3 posługa diakona prezbitera biskupa i w polskiej rzeczywistości polskiego prawa kościelnego Malickiego dotychczas kobiety były koordynowane na diakonów IS not czy do stołów poproszony może jednak powiedzieć przez wniosek biskupa o wprowadzenie ordynacji również do innych posług była długa dyskusja w kościele na ten temat z o synod jest strukturą demokratyczną składa się z duchownych świeckich mniej więcej po połowie i żeby zmienić prawo kościelne potrzeba 23 członków synodu przy obecności 23 członków synodu także ten próg zmiany prawa kościelnego jest bardzo wysoki i ten wniosek musiał uzyskać 46 głosów 38 głosów uzyskał na tak 20 kilka osób głos 062646 Małek 4, głosując tak co oznacza, że nie uzyskano wymaganego progu, a to był chyba dobra zmiana ostatniego synodu dostęp do głosowania to jest sprawienie, by większość głosowała za tą nie była wystarczająca większość Yandex zdecydowana większość aż zabrakło 8 głosów rzeczywiście zna tej kadencji głosował tę kwestię i ja wtedy tak nie było połowy głosów także to jest zmiana spojrzenia na zagadnienie, ale jednak syna, który jest wyrazem woli kościoła co to oznacza, że w moim przekonaniu jeszcze większość zdecydowana większość jest przekonana do tego jak pętak Managers not następnej kadencji podejmie to zagadnienie i poprzez zmianę mentalności po spojrzenia na zagadnienie dojdziemy do tego, gdyż w moim przekonaniu tak jak to wyraziła komisja teologiczna sprzed kilku lat tylko gdybanie przewodniczącym nie ma tu logicznych przesłanek, które mówią o tym, by nie płacz ordynacji kobiet, a jest ta bariera społeczna psychologiczna ekumeniczna również kontekst ekumeniczny i myślę, że to osoby, kto głosował przeci w brały to właśnie pod uwagę szeroko pojęty kontekst społeczny mentalny i do tego jeszcze może nie dorośliśmy mam nadzieję, że rośniemy, bo oczywiście w ewangelickim w rozumieniu urzędu kościelnego 8 posła ani do Zwiastowania słowo udzielania sakramentów nie jesteśmy kapłanami to bardzo istotne, że my uznajemy, że ostatnim kapłana arcykapłanem był Chrystus, który złożył doskonałą ofiarę na krzyżu i my dzisiaj jesteśmy zwiastunem Bożego słowa głosicielem Ewangelii tymi, którzy zgodnie z nauką Chrystusa te sakramenty dystrybuują i potrzebna z kompetencjami właściwe powołania mówi konfesjonał z Buska, a nie ma tam mowy o płci człowieka i w takim rozumieniu niema różnicy między mężczyzna kobietom, że Demokraci są za postawę Pawła i dlatego moim zdaniem jest to kwestia czasu, gdy tak jak większość kościół gdańskich na świecie, a zwłaszcza Europie ordynacja kobiet zostanie w Polsce wprowadzona w ordynacji kobiet, jakie tematy inne ważne dla kościoła pojawiały się na tym znać będą się pojawiały był również do jesieni potrwa tak czy psy noty zbiera na 5 lat spotyka się 2 × w roku na sesji zwyczajnej plenarnej na wiosnę zawsze w pierwszy weekend po wielkiej nocy na sesji nadzwyczajnej na jesieni test na cykle tematyczne i Teresy na trasie już poważnych kwestii czy nie będzie przegłosowywać UE co budziło emocje podczas tej sesji synodu jak zawsze to budzi emocje to wybory konsystorz, czyli najwyższa władza administracyjna kościoła zbiera na pięcioletnią kadencję i właśnie miało to miejsce w sobotę najpier w zbieraliśmy wiceprezesa konsystorza, a później świeckich i duchownych radców kustosza i toteż zawsze budżet pewnie emocje patrząc na inne uchwały synodu nie miał on tej rangi to kwestia ordynacji kobiet i właśnie wyborów personalnych, czyli kobiety będą musiały jeszcze poczekać, bo aż kobiety w jeśli ktoś pyta mnie z zagranicy w Polsce mamy ordynację kobiet odpowiadam tak tak na posługę jako nad tak także na posługę prezbitera muszą poczekać tak takie jest takie są zasady demokracji, która u nas w kościele no i jest czymś pryncypialny i nie można narzucać wbrew większości wbre w przepisom nawet rzeczy ktoś uważa za słuszne i absolutnie potrzebne na początku był Chrystus to tytuł książki, gdzie 3 biskupów 3 różnych tradycji rozmawia o ważnych tematach lot z takim punktem wyjścia jest w 1050 rocznica chrztu mieszka w innej stronie będziemy obchodzić nimi i ości i o tym jak chrzest może łączyć, ale też jak może dzielić, ale dla mnie ta książka jest ciekawa z wielu powodów bardzo polecam tę książkę w te pierwsze efekty, jaką miałem czasu, by pomyślał o tym, relacji niewierzący czy ateiści a, a kościół rzymski taki słyszymy o, a to taka aha to jakaś kwestia związana z apostazji o, a to różne kwestie najczęściej są myśli kurczę, jeżeli ktoś jest w Polsce niewierzący jeśli ateiści w Polsce to on, że mają nie tak dobrze no bo w państwie katolickim używa tego terminu nie bez kozery, bo boi, bo też o tym jest mowa w książce no to już nie jest łatwym, ale poprzestaje wysiąść już wie ateiści oni działają dobrze spróbujcie być spróbujcie być nie przedsionkiem kościoła rzymskiego to dopiero zobaczycie co to jest np. członkiem kościoła prawosławnego w oczach zwózka ewangelickiego to dopiero zobaczycie co znaczy być mniejszością to dopiero zobaczycie co to znaczy mieć partnera, który budowany jest taki trochę starszym silniejszym bratem, który czasem pogłaszcze, ale czasem da kopniaka panie doktorze po pierwsze w kwestiach chrztu mieszka była czy jak kto woli nasze odmówić chrztu Polski, bo impulsem do dyskusji, ale ja chcę zapowiedzieć, że mnie to później bardzo zdziwiło, że do takiej książki do takiej debaty nie doszło dużo wcześniej wynika to wcześniej nie wpadł, żeby przedstawicieli oficjalnych przedstawicieli 3 tradycji, które w Polsce są tak silnie zakorzenione nie zaprosił właśnie do takiej książki mamy setki mogą być tysiące wywiadów rzek prawda, które są wartościowe mniej wartościowy zupełnie bezwartościowe, a na tej płaszczyźnie dotychczas nikt nie pokusił się o taki właśnie pomysł, żeby pokazać jakąś kwestię bardzo ważną z 3 różnych perspekty w koncesyjnych wydawnictwo znak podjęło takie wyzwanie i w mojej ocenie również w wodę bardzo ciekawie i gdzie pokazujemy 3 perspektywy chrześcijańskiej perspektywy patrzenia na różne aspekty współczesności wynikające z faktu konsekwencje dla wiary dla postrzegania kościoła w ich również dla bycia w Polsce chrześcijaninem nie większościowym także ja nie powiedział także ateistą jest w Polsce, jeżeli on złożony z biurem z przełożeniem od lat także fakt, że niższy ewangelicką czy prawosławnym w tej chwili rzeczywiście mam wrażenie, że jest inaczej, ale w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych, gdy w wielu obszarach Polski naprawdę, bo bardzo ciężko wrócić do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja jedenasty 20 biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej z państwa mają goście wracamy po informacjach o Cezary łasiczka prosty program Polska program Owczarek studio biskup prof. Marcin Hinc biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie 1 z rozmówców bardzo interesującego dialogu w biskup Jerzy Pańkowski biskup Marcin Hinc i biskup Grzegorz Ryś czy 3 różne tradycje w książce na początku był Chrystus książka wydana przez wydawnictwo znak w wypowiedź biskupa Jerzego Bańkowskiego swoją drogą, kiedy jakiś naród zaczyna wyznawać coś co zaprzecza Ewangelii należy poważnie się zastanowić nad świętowaniem rocznicy jego Sztumu po wszelkie obchody i jubileusze związane z 4 tylko wtedy mają sens, kiedy dana osoba albo naród realizuje swoje w życiu z założenia cele przyjętego chrztu i kroczy drogą Ewangelii i teraz ja mam to nie skomentowali w Tychach tych co to co było dla mnie bardzo się z osób mądra mądrością mądrość potyka i doby dobre słowo się od drugiego po prostu jest to jakaś taki zbiór koronek, ale te słowa były dla mnie bardzo ciekawe, bo one pokazują kolejne Mundruczó pokazuje, że trochę przywiązujemy wagę do tych świecidełek trochę przywiązujemy wagę do pakowania trochę przywiązujemy wagę do tego, żeby iść rocznica Super zapraszali my niech będzie głośno nie wszyscy wiedzą odświętnie dobrze ale jaki jest w ogóle tego co jest co jest w sercu tego, o co w ogóle chodzi, jeżeli to jest wydarzenie, które nie jest wydarzeniem medialnym tego zdarzenia tak naprawdę duchowym tak coś co się gdzieś tam w głębi ludzkiego serca odbywano to zastanówmy się każdy sam, jaki jest, jaka jest moja relacja jest mój stosunek do tego, o czym mówimy, a nie do tego czy to ma być z pompą czy bez pompy mają lecieć samolotem trzeba być 1 000 000 świec 3500 święci czerwony dywan czy zielony do dziś biskupowi Panikowski przypomina co jest ważne pan powiedział o osobistym w stosunku do tego wydarzenia te to co jest istotą ewangelickiego rozumienia chrztu jubileusz w przyszłym roku mamy jubileusz 500 lecia reformacji też chcemy go obchodzić ktoś powie z pompą z dywanami tak dalej nie chcemy go obchodzić, ale jako indywidualne przeżycie człowieka i ja również postrzegam rocznicę chrztu mieszka w rocznicę chrztu Polan jako impuls do przemyślenia roli sztuk w moim życiu co to dla mnie znaczy to znaczy dla moich parafian członków mojej diecezji mojego kościoła ludzi, których spotykam na mojej drodze czy ten się rzeczywiście jest pojmowany w dzisiejszym świecie jako coś formalnego co przynosi mi dzieci do kościoła są prezenty potem jest obiad jakiś czy spotkanie rodzinne przez traktujemy to jako początek drogi z Chrystusem drogi wiary i każda rocznica każde wydarzenie wydaje mi się po nabywa się takim impulsem do własnego namysłu przemyśleń co to dla mnie znaczy co to znaczy być chrześcijaninem 2001. wieku czym się równo bycia chrześcijaninem w dziesiątym wieku szesnastym, gdy się bawiła reformacja dwudziestym jeszcze świat był bardziej wydawałoby się homogeniczne i w 2001 . wieku, gdy żyjemy w realistyczny Europie w pluralistycznym świecie w Europie, gdzie coraz mniej osób przyznaje się do chrześcijaństwo i na kanwie tej właśnie refleksji ja mówię w książce o post chrześcijańskiej Europie właśnie nazwa chrześcijaństwo wywodzi się od szkół chrześcijanami zostali nazwani po raz pierwszy ci, którzy się ochrzcili czy nie Cidry są Chrystusowi, który są ochrzczeni taka pierwotna z Piotrem znaczenie tego pojęcia i chrześcijaństwo ledwo się właśnie do chrztu to do tych, którzy są ochrzczeni są w kościele, które przyznają się do bycia chrześcijanami we współczesnej Europie i to powinno być główną osią obchodów tego jubileuszu pytanie o mój chrzest, by o chrzest moich dzieci, by o toczy chce pójść do dzieci po chrześcijańsku wychowywać chcemy dać chrześcijaństwa na pewno hermeneutyki współczesnego świata rzeczywistość jako mechanizm sposób rozumienia świata i działania w tym świecie, bo to musi być spójne to są wie, że z tym do czynienia właśnie to właśnie, kiedy pojawiają się dzieci i obydwoje rodzice są rodzicami tej samej tradycji to niema problemu problemem Don rozpoczyna się i o tym, też podejmują w tej książce, kiedy jak mamy rodziców w innej tradycji no i teraz Runek run rozgrzewkę dla tak i teraz, które jak i idzie dziecko może chodzić tutaj na religię, ale to nie może szybować komunii tutaj gościmy to też konsekwencje i najmu mówi się właśnie od o pojednaniu zbliżeniu, ale bez rozwiązania kwestii kluczowych to tego prawdziwego pojednania i połączenia być nie może właśnie kwestia małżeństw mieszanych tak to się popularnie mówi jest 1 z trudniejszych tematów dialogu ekumenicznego czy w ogóle dyskusji ekonomicznej szczególnie w Polsce jak wiemy kościół rzymskokatolicki żąda od swoich wyznawców podpisanie Jasnej deklaracji dziecko będzie wychowywane w wierze katolickiej, ale też chcemy oczywiście, aby dziecko było wychowane w wierze ewangelickiej w londyńskiej tradycji był członkiem gdańskiego kościoła dla nas każda osoba każda jednostka ma szczególną wartość takiej mniejszości jak jesteśmy za 2 % polskiego społeczeństwa polskiej populacji, więc każdy chrzest w naszym kościele dla nas ogromne znaczenie tylko sprawa jak tu się buduje zasadza się na tylnym potrzebny to na siłę w szybszym ruszamy czy przekonujemy do tego, by ktoś przyjął czy dziecko, żeby przyjął chrzest takim innym kościele, a nie zmuszamy straszy man to jest się wydaje cała oś tej dyskusji, kto wokół, której powinniśmy się skupić się jej, żeby traktować się z szacunkiem, bo to jest chyba w tym najtrudniejsze, żeby nie przymuszać nie zmuszać ale by rodzice tutaj mieli jednak głos decydujący i w dialogu dialogu, bo dziecko wtedy nie bierze udział w dialogu tych dwojga małżonków w ta szyba w Ewangelii Kaczyńskiego katolika albo wąglika prawosławnego prawosławnego katolika, by doszło do wspólnego mądrego wyboru są komunią świętą komunia święta w rozumieniu katolickim prawosławnym dostępne tylko dla wiernego kościoła my jesteśmy bardzo otwarci na te kwestie i jeśli ktoś prawdziwie wierzy w to, że Chrystus obecny jest w darach komunijnych w chlebie i winie my członków innych społeczności kościelnych nie tyle zapraszamy do stołu Pańskiego, ale nie mówimy, że nie mogą wziąć udział w komunii świętej źle działa kościół prawosławny rzymski to jest trochę inaczej jest całkowicie inaczej to, że dla prawosławnego, który przystąpi do komunii z innym kościele to zerwanie więzi klas realnej z cerkwią prawosławną dla rzymskiego katolika jest to grzech także te tematy któż to się pojawia w tych jasne, że jeżeli ich dostać się nie rozwiązano to wciąż ten będzie to tam 100 siedemdziesiąty piąte spotkanie ekumeniczne z tego nic nie wynika tylko komunikat prasowy pojawi się rząd jest coraz bliżej, a wszyscy wiedzą, że to właśnie jest fikcja Polska rada ekumeniczna od wielu wielu lat pracuję nad dokumentem poświęconym małżeństwom mieszanym na ich dalszym ciągu nie ma wyników tych prac, czyli pokazuje jak temat jest dla wszystkich trudny może tak samo kwestia ordynacji kobiet jest pewne kwestie wymagają czasu wymagają jednak aż 8 oraz czas, żeby z kościołem nazywać także inne kościoły no to jest coś nas bardzo boli wystarczy wejść na stronę Episkopatu rzymskokatolickiego, gdzie jest wspólna komisja dla nas wspólna komisja ewangelicka rzymskokatolicka, a tam zaszył się jako wspólna komisja komisja dialogu ze wspólnotą diecezjalną Ewangelicko augsburską zaś wspólnotą diecezjalną nie kościoła tak tak tak oficjalnie tak jesteśmy przez dokument rzymskokatolickie nazywa też poziom oczy to tylko słowa na czym polega problem to nie są słowa, ponieważ słowa tworzą rzeczywistość słowa określają, jeżeli przyjmujemy, że na początku było słowo to słoma wielką moc i znaczenie to nie jest tylko jakiś tam napis zapis, ale właśnie skoro my mówimy, że chrześcijaństwo jest gościem słowa, a my tak akcentujemy, że słowo i tylko nazywa, ale tworzy rzeczywistość no to stawianie nas w płaszczyźnie wspólnoty regionalnej oznaczałaby automatycznie patrzenie z góry dokładnie tak dokładnie tak właśnie do bardzo się z szefem jest wciąż tracą dach do tej książki oto do tej rozmowy, bo ona jest niezwykła wielu poziomach złączy mamy rozmowę 3 biskupów 3 biskupów różnych tradycji jest sporo widać, że każdy z uczestników starał się bardzo elegancko i grzecznie wyrazić szczególnie w kwestiach, które ktoś się różnią tak potoczy, które różnią duże tradycje i wyrażać, ale czasem, chyba że szczególnie biskup Jerzy Pańkowski mówi, ale cholera zaraz dokładnie tak jest prawda rynek konkret jest taki taki taki właśnie nazywajmy rzeczy po imieniu biskup Grzegorz Ryś jest wielkim fanem biskupa Rysia, ale dotąd taka taka maniera trochę kościoła rzymskiego, że no chcielibyśmy się nie da tutaj prawda wiecie rozumiecie no może kiedyś, ale oczywiście nam wszystkim bardzo zależy Super Cup, a będzie jeszcze lepiej w no i biskup Marcin Hinc mój dzisiejszy gość trochę chyba ze słów księdza biskupa właśnie przebija to taki głos jednak być właśnie tą mniejszością mógł i nie tylko ze względu na 1 na gola na nadliczbowych bycie jeść zdrowo się na to poczucie, że jednak jest ktoś to wina nie jesteśmy również tak naprawdę to my jesteśmy tym starszym bratem ma to sobie w ogóle cieszcie się, że to, że macie to co macie mogą być dużo gorzej na jam taki powiedział, że mogłoby drogo żyją taką świadomość Penta ma świadomość diaspora wolności i ta sytuacja bycia w diasporze, czyli mniejszości jest bardzo ważnym czynnikiem określającym tożsamość kościoła poczucie kość bycia członkiem gościom mniejszościowego daje pewną perspektywę niż poznawczą to nie jest także jesteśmy równymi partnerami chodzi o liczbę i t d. tak jak jest to w Niemczech powiedz, gdzie połowa Anglików połowa katolików czy w innych krajach europejskich te proporcje są jednak zdecydowanie inne nie mógł już o perspektywie nordyckiej szwedzkiej czy norweski, gdzie one są w zdecydowanej większości i tam próbują być postna pomagającą słabszemu rzymskokatolickie mu bratu w Polsce i jest jednak tradycja długoletniej marginalizacji tak delikatnie mówiąc o awansie do delikatność prześwitu prześwituje powie pan przez MEN opowieści tej gminie zależało na tym, żeby radykalizm owa w tej książce jest książka pierwsza z apelem może zamiast trzeciej części padną prawdziwe ostre słowa może w czwartek na jałowa naprawdę z tą książką unikatowa na polskim rynku wydawniczym, gdzie udało się po raz pierwszy w bardzo długiej rozmowie w kilku rozdziałach tworzyć różne kwestie z różnych perspekty w w Orłowie szczery, ale łagodny to jesteś chyba dobór rozmówców, którzy się wzajemnie znając cenią szanują innych są w pierwszej rozmowie radykalizacji pewnych kwestii wiemy, że nie wszystkie te zostały omówione, bo to jest niemożliwe w tego typu książce mam nadzieję, że ten dialog stanie podjęty książka spotka się z odpowiednim odbiorem rynku i tym samym będzie zapotrzebowanie na kolejną część i może, prowadząc szczególnie pan Poniedzielski w wielkim doświadczeniem znajdzie nowe tematy, które pozwolą może się bać bardziej precyzyjnie może nie bardziej ostre bardziej precyzyjnie w zyskach z perspektywy wrócimy do naszej rozmowy studio biskup prof. Marcin Hinc informacja 1140 wracamy po informacjach i był w Cezary łasiczka program Owczarek pisku prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie z państwem moim gościem 1 z rozmówców książki, która ukazać nakładem wydawnictwa znak na początku był Chrystus biskup Jerzy Pańkowski biskup Maciej Hinc biskup Grzegorz Ryś w rozmowie różnych tematach ważnych dla kościoła o masie 3 głosy z różnej perspektywy dużo zgody, ale też taki wzajemny szacunek i też rozmowa dowód na to trudne tematy także pojawiające się czy tematy historyczne czy właśnie tematy powiedzmy krzywd ne no ale tak to to nie jest rozmowa, gdzie chodzi o to, żeby znaleźć winnego i zakład rozliczyć się cieszyć się tylko raczej zwrócenie uwagi na NATO od rzeczy, które tematy wymagają więcej pracy, gdzie jest jednak bliżej ale, ale wciąż była to data ta odległość jest jeszcze znaczna część tak dobudujemy takich form dialogu ekumenicznego w Polsce forum dyskusji wewnątrz chrześcijańskie może tak to powiedział, ale rzeczywiście to jest początek drogi ekumenizm pojawi się w Polsce w latach siedemdziesiątych tak naprawdę, ale raczkował wielkich ośrodkach typu Warszawa może gdzieś tam w PŚ i w Krakowie później do po latach dziewięćdziesiątych tak naprawdę potrzebna szersza wody w mniejszych ośrodkach i w wielu miejscach ogranicza się tak naprawdę do wydarzenia jednorazowego, jakim jest tydzień modlit w o jedność chrześcijan spotykamy się na nabożeństwach gdzieniegdzie mamy do czynienia z gościnnością kaznodzieje, skąd spotykamy się po na kolacji rozchodzi się za rok znowu spotykamy niestety w wielu miejscach tak to wygląda, że chrześcijanie rzymsko katolicy w wielu miejscowościach nie wiedzą w ogóle, że są inni, że są prawosławni ewangelicy, a jeśli są to żyją wokół wielu stereotypów związanych z postrzeganiem tych chrześcijan kościołów mniejszościowych diasporę licznych i w ważny jest, żeby w roku tego jubileuszu chrztu mieszka z Opola chrztu Polski jako jego hobby i będziemy nazywać pokazać, że w 1050 lat od tamtego wydarzenia, gdzie chrześcijaństwo z obecnych ziemiach polskich to jest czas obecności chrześcijaństwa różnych tradycji kościół prawosławny podkreśla, że wysoce prawdopodobne jest, że przez na ziemiach polskich miał miejsce kilkadziesiąt lat wcześniej gdzieś tam koło Krakowa albo w Krakowie był to wszyscy zielone to dziarski, czyli obrządku wschodniego unosiły się rozpada pytanie o tradycje kosztu mieszka tak, jaka była taka była tak na naszych łacińska no ale dzięki wiemy jak skąpe są źródła Gall anonim to jest tak ani Galla Anonima ani Galla Anonima, ale jego Kronika tak nazywana notes wiele lat później także mamy zapiski Judith Mara jakiegoś tam kupca żydowskiego, który też ibn, który przyjeżdża coś tam w Krakowie handluje coś tam usłyszał być może handlu w ogóle niewolnikami przymusie interesy, bo teraz są chrześcijanie loty nie wolno nim jednak handlować to są naprawdę bardzo skąpe relacje i nie da się ostatecznie stwierdzić, jakiego od Madrytu był to chrzest to był chrzest łaciński czy grecki czy Cyryla metod Jański greckim na 95 proc może spojrzenie, bo to jednak wpły w tradycji Seremet odrzańskich Słowiańskiej był bardzo silny kościół wtedy niepodzielone jeszcze formalnie na zachodni wschodni, ale wpływy były dość wyraźne także jeśli wszedł on z tradycji reggae z Buska straty z boiska mówi praskiej droga do mieszkań natomiast charakter łaciński jeśli status i innych terenów ktoś je czy nie, bo właśnie na cele metody Jański mamy, więc w Polsce tak czy inaczej obecność przeszło 1000 lat tradycji Łacińskiej tradycji prawosławnej i 500 lat obecności tradycji ewangelickiej, która też wpłynęła w duży sposób na polską tożsamość na polską gospodarkę na polską kulturę i taka rocznica jak ta jest właśnie może dobrym momentem pokazania, że Polska taktycznie do 1945 roku była krajem wielu kultur wielu tradycji wielu języków wielu religii również, bo i judaizmu, a po czterdziestym piątym roku mamy do czynienia z molo koncesyjnym modelem i Mono Narodowym modelem, który myślę, że nam wszystkim jednak najlepiej służy od Agata ekumeniczne stała się to jak ksiądz biskup mówi raz w roku spotkać się kolejne 700 trzydziesty piąte spotkanie ekumeniczne fajnie to i to co to trochę uśmiecham się tak nadzór tak jak prawda były informacje prasowe po zebraniach partyjnych tak samo było się w atmosferze wzajemnego zrozumienia i przyjaźni nic złego nie wynikło tak naprawdę tego potrzebna jest prawdziwa rozmowa i na najwyższym szczeblu na szczeblu hierarchów profesorów teologii profesorów filozofii i innych dyscyplin naukowych, by pokazywać różnice i wskazywać na to co wspólne i do ruchu ekumenicznego tak jak my ewangelicy go postrzegamy jest poszukiwanie jedności w pojednanie różnorodność wydają się, że dążenie dzisiaj taki gość instytucjonalnego modelu 1 kościoła jest absolutnie nierealne, a to co możemy poszukiwać i ewangelicy podkreślamy to poszukiwanie elementów łączących szacunku dla pozostałych elementów ich w braterstwie w partnerstwie, że nie ktoś patrzy na kogoś z góry i taktu jako mniejszego brata jako słabszego brata, który może pomóc, ale nie musi być traktowanie drugiego jako brata równego w różnicach w tym co wspólne mam świadomość co jest najważniejsze i ten tytuł tej książki na początku był Chrystus pokazuje właśnie tę uniwersalną perspektywę, że dla wszystkich wyznań chrześcijańskich tym nieustannym punktem odniesienia powinna być Biblia pismo święte starego nowego testamentu, a przede wszystkim od nowa struktura sola scriptura, a przede wszystkim właśnie Jezus Chrystus Pistorius Kris zaraz po połowie w, nawiązując do naszych postaw, ale też wspólne to naprawdę jest to co łączy ani orzeczenia takich czynnych soborów encykliki księgi koncesyjny szesnastego wieku to są późniejsze produkty można tak żartobliwie dzisiejszym językiem mówiąc, który do określają precyzują tożsamość koncesyjną, ale nie są tym co jest bazą bazą jest oczywiście ten, który mówił o przykazaniu miłości o ojcu o jedności z ojcem Jezus Chrystus, który przed nam dać Ewangelię dobrą nowinę wyzwolić nas więzów z różnych więzów, którym żyjemy żeśmy zniewoleni i wieloma sprawami ludzie nie czuł się dzisiaj wolni, a to co przy już na świat to to orędzie wolności miłości pojednania szacunku dla drugiego człowieka to są takie może dla niektórych wyświechtane słowa ktoś powie banały, ale co było nowatorskie w nauczaniu Jezusa widzenie w drugim człowieka i brata siostrę równego nawet jeśli jest grzesznikiem jeśli się zagubił daniem szansy zrozumienia swego życia i Daniel człowiekowi pewnych kluczy do rozumienia rzeczywistości włączyli judaizm no to jest to jest bez wątpienia na cześć Jezus Chrystus był Żydem jest religijnym Żydem bardzo religijnym Żydem który podkreślił wartość, który był obecny w judaizmie dlatego dla mnie czymś bardzo niebezpiecznym jeśli ktoś oddziela tak wyraźnie stary testament od nowego testamentu to jest niebezpieczna, bo te wartości, które głosił Jezus są zapisane w Starym testamencie oczywiście nie ma w Starym testamencie orędzia o boskości 1 człowieka oczywiście obok człowieczeństwo Jezusa Chrystusa jest czymś nowatorskim niepodważalnym, ale świat wartości, do których tego chyba nie ma nawet Jezusa w wypowiedziach to się pojawia dużo później jak ojciec 18 ton w tradycji Janowej jednak ewangeliści magia na dole późniejsza Ewangelia i majątek traktuje trochę, ale jestem u Ewangelisty Marka tajemnica mesjańskie aktualnie jest powoli ukazuje swoim uczniom ma świadomość tego żona, że oni są do tego nieprzygotowani i powoli ukazuje swoją boską koncepcja Mesjasza jest stara jak świat wydaliśmy no ale ale nie Mesjasza jako Bożego syna zastaje rzeczywistość w naszym syn Boży w tradycji i judaistycznej wasze bardziej odnosi się do człowieka syn człowieczy ma również istoty Boskiej, więc no, ale talk to dla niej miejsce czas dokładnie tak a jakie znajdą, jeżeli chodzi o relacje, gdy tylko kościół rzymski kościoła bliskie są najważniejsze tematy nie wychodziło się o dialog trwa już w dość długo, bo 1007 . roku tak naprawdę zaraz po drugim soborze watykańskim powołano komisję międzynarodową bilateralnej luterański łożysko katolicką poszczególne fazy dialogu z aut zakończone ważnymi dokumentami najważniejsze oczywiście dokument wspólna deklaracja usprawiedliwieniu w 19001010 . roku, które wydawało się, że była kimś przełomem dojście do tego, że jednak w nauce usprawiedliwieniu mamy do czynienia z daleko posuniętą jednością no niestety później wyszła kwestia właśnie rozumienia kościoła i urzędu kościelnego i słynne dominus Jesus o racji gramy niestety muszę się do tego odwołać nie da się jak on pyta o przebieg tego dialogu, czyli wszyscy jesteśmy równi, ale my jesteśmy my również dzisiaj tak zostało to tam ujęte właśnie ta wspólnota Kiliana to przypomnienie tej nazwy tego nazewnictwa wszystkim katolikom, żeby jednak, że to jesteśmy my ewangelicy w ich rozumieniu pełnym kościoła to jest coś co jest dzisiaj w Japonii najbardziej podejmowane w dialogu ekumenicznym w rozumieniu urzędu kościelnego służby kościoła posługi kościoła i liczby sakramentów jako takich rozumienia sakramentów no i przede wszystkim tego czym jest kościół i też, bo gość bardzo dziękuje biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie był państwa i jego goście scenę wyszedł z roli informacja Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej gola nie raz dwunasty oczywiście samo południe po informacjach Mikołaj Lizut i zaprasza już na jego program teraz na cześć proszę słuchać co dziś program, żeby opowiedzieć analizował Krzysztof Woźniak, a tyle Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA