REKLAMA

Jak sklepy i reklamy manipulują ludźmi - Aleksandra Piotrowska i Paweł Wójcik

Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!
Data emisji:
2016-04-07 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
59:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór Joanna Solska tych w gospodarce rynkowej konsument jest przedmiotem nieustannej manipulacji w ich naszymi zachowaniami usiłują sterować i producenci handlowcy w tym wszystkim zależy na tym, żebyśmy wydali jak najwięcej pieniędzy więcej niż planowaliśmy pierwotnie albo też, żebyśmy te pieniądze wydali u nich ani u konkurencji natomiast konkurencja jest ogromna, więc i walka o nas tym bardziej zażarta często chwytami poniżej pasa my konsumenci nie zawsze Rozwiń » jesteśmy tych manipulacji świadomi, a moim zdaniem litr nie tylko moim, ale i fachowców czyni nas to tym bardziej bezbronnym, więc dzisiaj będzie o tym kiedy jak i nami manipulują zaprosiłam gości, którzy są w tej sprawie specjalistami dwoje państwa psychologów panią dr Aleksandrą Piotrowską psycholog dziecięcy z wyższej szkoły pedagogicznej ZNP oraz Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie indeks gadania są obecnie ich znanego już państwo pana dr. Pawła Wójcika eksperta od zachowań konsumenckich z firmy MillwardBrown i także Uniwersytet warszawski witam serdecznie dobry wiek już teraz widać, że widok już tak złych wieści Tang w studio tak nie widać, ale różnica jest istotna w chodzimy do hipermarketu jest 100 zajrzeliśmy jest cena żaden towar nie zwróciliśmy uwagi, a już podlegamy manipulacji atakują nas zapachami wylicza powinny to być zapachy apetyczne tak jak zapach świeżego pieczywa, jaką reakcję konsumentów te zapachy mają wywołać pani doktor one mają po pierwsze, zwrócić naszą uwagę na tak istotnej ważne w tej sytuacji, gdy elementy, czyli n p . nie powinnam jako wchodzący do sklepu konsument nie powinna się rozglądać za przechodzącymi dżentelmenami np. niech rząd w Łowiczu zdecydowanie jednak na to nie wydam w tym sklepie pieniędzy powinnam natomiast w nią pójść tam, gdzie boss mnie zaprowadzi przyczyną nieduży było, gdyby to był zapach z lekka wstęp, choć rynki np. zdecydowanie lepiej prezentują się w takiej sytuacji, a to apetyczne bułeczki, owszem, ich zapach być może w nie spowolnienie zostanie uruchomiony w tym co dobiega z działu kosmetycznego czy, dlaczego w Rypinie, a bułeczki kwiatuszki nie, dla którego znak RM ginie a dlaczego piec nowe ja rozumiem, bo ma być miłe ani w siłę ale dlaczego brak pieczywa w tym rzecz chodzi o wywołanie skojarzeń z CIA pozytywnymi emocjami z chwilami, kiedy jest nam błogo dobrze możemy sobie wyobrazić ranek piękny tam gdzieś w dni kwiatuszki pachną ptaszki świerk łączą bułeczka świeżutką przekrojone pachnie do tego jeszcze masełko Kawka Och, jak mi błogo, gdzie dają to masełko ludzie dają to migawkę lecą kupować to mniej więcej, a nie do zera, choć jest co ja wiem od marketingu wie niewiele by ich los innych usłyszałam, że pieczywo to powinno być dopiero na końcu hipermarketu, żeby nawet jak ktoś przychodzi tylko po bułki czy Apple, żeby musiał przejść koło innych spółek, bo wtedy może się matce skusi zaś włoży do koszyka i jasno, że to jasne, że celem z tym pieczywem jest jak przed chwilą słyszeliśmy to znaczy można to pieczywo na przypadki i Szczytna kończą zapach Ross Ross byli przy samym wejściu tak też się robi, bo w inny trzeba pamiętać, że poza tym co mu koleżanka mówiła tymi efektami też chodzi o ogólne wrażenie sklepu, żeby konsument dobrze się poczuł, ale i możemy na to oddziaływać przez zapach i przez oświetlenie muzyka nastrojową grę wszystko to co na razie jesteśmy przenosi wszystkie zmysły będziemy narażeni musieli obejść, bo handel atakuje nas z każdej strony chodzi mi o zidentyfikowanie, dlaczego pieczywo i czy inne zapachy też tak dobrze naprawia i czy to tylko chodzi oto ziemia się dobrze poczuła, bo rozumiem, że w ostateczności chodzi o to, że więcej wydała raczej tak, żeby pani więcej kupiła tort to niewątpliwie natomiast, że z 1 strony strony chodzi o to dobre wrażenie dobre skojarzenia z pieczywem kawa to to są to są te zapachy, które świetnie działają z drugiej no umówmy się zapach pieczywa również stymuluje wydzielanie soków żołądkowych, czyli zastępowania apetyt my możemy założyć, że kupi pani więcej produktów spożywczych na któż, by ją w samym bułeczki w końcu nawet bardzo żal, że to i serek do nich się przyda i warzywka kawałek wędliny KO mu w ale taki do sklepu materace mam zamiar coś kupić, ale z tym się on jeszcze 1 teoria, że nie powinniśmy jak chcemy być odporni na manipulacje to nie powinniśmy chodzić głodni po zakupy, bo wtedy na pewno kupimy więcej niż nam potrzeba na pytania, jaki procent klientów o tym wie i przestrzega nowy wiek to chyba duża czy przestrzega Otóż jest z Koszalina kwestie te pozytywne skojarzenia są tutaj istotne czy nawet gdy przychodzimy na jedzenie do hipermarketu i zapach pieczywa nie spowoduje, że kupimy 4 bochenków zamiast 1 to mimo wszystko poczujemy się lepiej czy te pozytywne skojarzenia z pieczywem Suns w zasadzie jedno takie właśnie pozytywne wprowadzającym dobry nastrój pozytywne emocje, więc to z 1 strony chodzi o tych, którzy przychodzą głodni oni będą pozytywne nastroje więcej kupią ci, którzy wszystko na jedzenie i po prostu będą dobrym nastroju co i tak pozytywnie wpłynie na zakupy, które dokonały w ale to 1 z sieci handlujących kawą i ma taki pomysł marketingowy za tam, gdzie się pije kawę i gdzieś je ciastko można kupić jeszcze inne rzeczy rozumiem, że to jest oparte na tym pomyśle ze zapach kawy przyda tylko na kawę, a wyjdę za szlafrok ja np. re not tor to troszeczkę już coś innego mówi się tzw. cross Sellin, bo mówiąc fachowo Grossa link oznacza słowo cross skrzyżowań z MDK bez śladu Jon Ga robi się badania n p . z badań wynika, że konsumenci kojarzą kawy ciasteczka, ale i kojarzą kawa w jakimś przyprawami tak dalej tak dalej no i 2 i oczywiście nie podam teraz dokładnych wyników badania i ponieważ wiemy, że taki produkt jak kawa wywołuje takie skojarzenia z innymi produktami, bo to co trzeba zrobić czaty i produkty konsumentowi po co ma tak jak ty jak podchodzi pani do spółki z piwem to obok stoją chipsy czy przegra z tak nas odporna na jedno i na drugiej nodze nowy Dwór w fatalnym stanie konsument nie EFSF, by na zajęciach jest o jednostkach czasowych zawsze znajdzie się ktoś, kto na przyległej piwo nie kupuje chipsów, ale większość konsumentów widzom swoje piwo, widząc chipsy i im się teraz kojarzy i trafiają oba te produkty do do koszyka dużo, że wina, że telewizory postać w ich też tak się robi tylko dietę telewizor powoduje, że przykuwa uwagę i jeśli kosy niż ta uwaga nie jest związana z tym co z reklamami np. grodu prasą w sklepie to konsument traci czas robią się korki tam chodzi o to, żeby to było płynnie, żeby ludzie przechodzili dlatego n p . jest muzyka również zbyt wolno zwolnić jest wolna prawda optymalna muzyka czyli jaka Cognor bluzeczka też tak już możemy przejść do Hanki muzyka też, jaka muzyka muzyczka sam raz oskarżył bowiem zarówno sam raz to znaczy tak, gdyby tam były tylko ballady Cohena to luksus dół, by się potem z Lechem puchary tak nie wolno no tak sklepem przeżywał, by zanadto tym treść tej wspaniałej śpiewanej poezji, a tu chodzi o to, żebyśmy w miarę dziarskim sklepy z krokiem za mocno nie kombinując i nie, analizując schwytali często gęsto spółek różne rzeczy umieszczali w swoim koszyczku i taka muzyczka nie hard rock, ale jednakowoż energetyczna rzeczkę pobudzająca, ale tu wszystko jest w oparciu o badania i optymalizowane, żeby nie nastąpiło przesunięcie w żadną ze stron nie możemy wszyscy 5, ale nie możemy również jako poborowy przyzwala, lecz przy kasie Nora Jean od razu do kasy, a podobno ma też znaczenie ustawienie regałów czy wiadomo co powinno być najpierw co powinno być na końcu pieczywie już mówiłam, że dobrze, żeby była na końcu są jakieś inne zasady Paweł Wójcik i są oczywiście te zasady są dokładnie opisane, czyli np. produkty, które są na poziomie wzroku są częściej wybierane niż produkty są wysoka albo Nisko produkty tak, ale czy to znaczy, że na poziomie oczu można handel ustawia rzeczy mniej atrakcyjne, bo i tak nam ten poziom załatwił ich mniej niezbędne może tak albo jest jeszcze inaczej producenci płacą za to, żeby ich produkty znajdowały się za miejsca na Morasku, a ponieważ wiedzą, że zwiększa prawdopodobieństwo sięgania po ich produkty te produkty tzw. zjawisko impulsowe guma do żucia jakieś drobne cukierki to przy kasach stoi pani w kolejce rodzi się, że kiedyś były gazety dla kogo na to że, więc są pewne ogólne zasady myślę, że proszę mi wierzyć te zasady są dosyć to dobrze opisane podam taki najem, czyli najbardziej oczywiste przykłady, ale ta wiedza jest to się nazywa ładnie planowanie przestrzeni sklepu, ale i, ale tam nie ma nic przypadkowo proszę mi wierzyć, ale ja rozumiem że, gdyby miała sklep to na początku jak wchodzi konsument to ja bym ustawiała tam rzeczy, które właśnie takiej mniej mi są potrzebne no bo on i tak koło nich musi przejść, więc jest szansa, że poniesie sięgnie wasz awans są bardzo często na początku na początku ciężkie rzeczy, żeby to od razu wylądował na in na dnie koszyka meczety tzw. lżejsze rzeczy konsumpcyjne są w dalszej części sklepu często woda jest na początku napoje w kartonach mleko, żeby to wszystko rzucić zapełnić dół, żeby na żywo powinni dostać się odwrotnie ktoś sobie kupić jogurty położna dnie koszyka, a potem przez was z tego powodu nie kupi 5 kilogramowego opakowania proszku doprania pomyśli, że rozwiązanie umowy między 1, a więc zacznijmy od proszków i ciężkich wydawało się, że mu handel to taka prozaiczna rzecz, ale jeżeli ma się sklep wielkopowierzchniowy to naprawdę trzeba przemyśleć co w jakiej kolejności ustawić tak, żeby zmaksymalizować zakupy w 2 zmysły już omówiliśmy w i jej wydaje mi się, że na zmysł dotyku to chyba nie próbują nas nabierać, a dobrze pani mówi wydaje się pani Anna Stokłosa prezes recenzowania oddzielna znalazł się dawca nas nie dotyka powinno to proszek zainstalować sobie gdzieś tam na środku spółka jako siły kamerka mało wiemy jak będzie pani następnym razem w sklepie i proszą rejestrować to co się dzieje znacznie częściej niż to sobie uświadamiamy Lotos jesteśmy dotyka ani przez różnego rodzaju sprzedawców, bo na kursach lub na studiach co rok kończą mają przekazywaną wiedzę, która jednoznacznie mówi wejście w kontakty fizyczne oczyści niemowa obejmowanie poklepywanie u, ale delikatne dotknięcie ramienia czy dodaje, że placówka nie lubi ryzyko zawsze taki znajdziemy, ale na większą część naszej ludzkiej populacji tego typu gesty działają tak, że zwiększają uleganie sprzedawcom zwiększają moc perswazyjną czescy sprzedawcy, a zatem są wykonywane atrakcyjna hostel zależeć atrakcyjna hostessa nawet mężczyzna nie robi, żeby go dotykać jeśli odwróci jego uwagę, pokazując mu coś, ale ton oczami wtedy kupuje no tak, ale tu chodzi o to, żeby z dnia można ich oczami i inni i jak pomagał nam zabawę mniej, a i to jest tzw. oddziaływanie wielu Arjen wróci hostessa zapach hostessy zapachem świeżego pieczywa tak musi być miłe inna, ale właśnie z kawą grą można pogodzić do nas również się atrakcyjnym hostessa z atrakcyjnym świeżym pieczywem kłócić i właśnie o to wdowiec kuchnia, ale tam Kuźniaka i to aż 1 z Eneą oraz Deyna nagra niekoniecznie z kuchnią chciałaby się kojarzy, ale właśnie to wtedy odwraca uwagę i można przy okazji inne rzeczy zrobić mimowolnie dotknąć, aby puścić muzykę w tle, której inna i co jak wszyscy są jakieś badania na ten temat jak państwo nie dowierzam niedopałek proszę wierzyć są badania są badania ogólnodostępne, czyli prowadzone przez Uniwersytet w Polsce Uniwersytet warszawski prowadzi takie badanie studenci SGH szkoła główna handlowa też są prowadzone tego typu badania nasienia i rządowi wychodzi, że na dotyk reaguje pozytywnie, że na dotyk reagują pozytywnie ma mogę opisać krótko badani bardzo Grasia osoby badane wchodzące do supermarketu co drugą osobę hostessa prosiła spróbowanie pizzy przy czym niektóre z nich dotykała delikatnie wrażenie, ale niektóre w ogóle nie dotykała ci, którzy byli dotknięci 30 % więcej w stosunku do niedotykalnych kupiło i spróbował tej pizzy prochy psychologia Niemiec to jak kościelnych, bo wszystko działo, ale z Monachium rozgromił nieświadomego ulegania różnego rodzaju wpływom innych zasad przyznawana jest ten dotyk innego człowieka potrzebne byłyby to może akurat nie nie w ten sposób tutaj Dymiter gotowała prała, czyli raczej tak czy dotykają mnie ludzie, z którymi jestem blisko z tych grup, z którymi łączą mnie pozytywne emocje skoro mną poczułam dotyk od tej pani to znaczy żona jest bardzo w porządku i z pewnością oferta, do której ona mnie namawia jest również dla mnie to raj koszt zloty x czworga ligi może uwiarygodniać produkt to ciekawe mówi nie może wpływać na naszą konsumencką decyzję k dlatego proszę zobaczyć jak często doświadczamy tego co myślę, że i tanio i mnie bardzo irytuje jakiś młody człowiek zaczepia nas na ulicy, lecz od razu z wyciągniętą Grabowo osobą z lutego 2 dla Żydów ten no tak mamy tak sobie myślimy, ale statystycznie rzecz biorąc on dlatego w ten sam wie zawiązuje kontach nie jest może wychodzą na zewnątrz uczonych, ale skuteczny w tym bibliotek jest nam potrzebny, ale manipuluje nami nie tylko handel, bo tym handlem Ts manipulują producenci jak coraz częściej jak słyszę jakieś reklamy to tam się pojawia takie sformułowanie do kupienia w dobrych księgarniach albo do kupienia w dobrym sklepie i taka sieć, która tego towaru wszystko jednak on jest niekoniecznie musi być atrakcyjny nota też sieć, która go nie ma co sklep, którego nie ma jakby zostawał usytuowany w ten sposób jako ten gorszy handel się też na to nabiera także konsumenci Aleksandra klucza nie klasyczne wykluczenie w domyśle tylko w dobrych jest ten produkt znowu odwoływanie się do pewnych skojarzeń prawidłowości jeśli chodzi o takie współżycie społeczne ale kto to znowu to są drobiazgi, jakie to prawidłowości przepraszam, choć dla mnie to jest prymitywna reklama dla nowych patrząc na to chłodno i analitycznie tak, ale generalnie rzecz biorąc odwołuje się ona do działającej u wszystkich chyba z nas chęci bycia zaliczanymi znalezienia do tej lepszej kubki do tego wyższego sortu ani tego drugiego poza tym pamiętajmy, bo w Hawe to nam się pewnie pojawi zaraz temat jak funkcjonuje ludzka nieświadomość, która tak naprawdę w głównej mierze odpowiada za przetwarzanie tego typu informacji związanych z reklamą z emocjami, czyli to nie jest tak też wpatrujemy w reklamę analizujemy słyszymy tylko w dobrych sklepach czy myślimy, ale daje znaku polecanym tu wygadują ludzie oglądają reklamy mimowolnie zostaje coś w głowie dobre sklepy coś co jest powtarzane wielokrotnie i w końcu tworzą się w skojarzenia pozytywne emocje i stoły, jeżeli się analizuje to z posłem na takim racjonalnym szczegółowym wyglądasz to jest idiotyczne natomiast znowu, uwzględniając to, że ktoś ogląda mimowolnie to jednak działa problem nie, ale są też wzrost polega na tym, że dysponujemy licznymi zmysłami każdy z nich ma niesamowite pojemności jeśli chodzi o odbiór danych nie jesteśmy w stanie, żebyśmy byli nie wiem jak wyedukowane człowiekiem o niewiarygodnej inteligencji nie jesteśmy w stanie tak ogromnej liczby danych świadomy sposób przetwarzać my od najmłodszych swoich lat wręcz w dni uczymy się tego, że musimy dokonywać różnego rodzaju selekcji i świadomie koncentrujemy się na wybranej nielicznej naszego ojca Adama Didura 1 z miasta resztę załatwiają nasza świadomość to jest w tym przeja w takiej ergonomii w naszych działań jest wszak jest to znacznie szybciej to jest po prostu można być ewolucyjnie złożony mechanizm, ale jednocześnie przekleństwem w przypadku komercji czy marketingu, ponieważ nasza świadomość rzeczywiście absorbuje bardzo dużo informacji z kompletnie niewspółmierna do tego co my świadomie przetwarzamy, ale to nie jest także ona tylko absorbuje to również wpływa na nasze zachowania na nasze, bo Suns jedno nasze odczucia na wszystko w jest dla mnie jest takim nawet nie mogę wejść zaskakującym sama się na to łapie za ważny jest miejsce, w którym jak kupuje jakiś towar ludzie, którzy w aptece kupują kosmetyki świadomie czy nieświadomie uważają za te kosmetyki mają jakiś walor leczniczy, bo jajek kupiłam w aptece suplementy diety mogą być sprzedawane w hipermarketach, ale tak naprawdę masowo sprzedawane są w aptekach czy nadzorowi świadomie co my robimy nieświadomi i czy to jest ważne czy mnie się wydaje, że te ważne to jest ważne dzieła to działa on dał przykład eksperymentu trochę innego podawano osobom po pigułkę, którą porę powiedziano, że z tą pigułka przeciwbólowo faktycznie to być cukier płacono prace pokazywane razem źle, ale nie razi prądem to znaczy czy trzeba było trzymać elektrowni, jeżeli komuś powiedziano, że to ta jest tabliczka przy tabletka przeciwbólowa kosztowała 10 zł to te osoby wytrzymywały dużo większe napięcie niż osoby, którym powiedziano, że kosztuje tylko złotówkę, bo wiedziały wcześniej tabletkę przeciwbólową karę za skuteczną skuteczną rokoszu wrogości aż 8 i dziś na rower musi być skuteczne, a ta piękna marketing w cenach są przez rząd przy innych takie przypadki, że we omyłkowo pracownik, który dostał polecenie podniesienia ceny o 10 % omyłkowo podnosił ją dziesięciokrotnie i coś się okazało bubel, który do tej pory zalegał w sklepie nagle znikał nagle ozdrowiał i nadal jest taka ryba musi być ex Blues taniała musi być wspaniała była nawet taki eksperyment, ale w Padwie sprawdzano ile ludzie wypijają alkoholu w zależności od tego jak zgrana i okazało się, że więcej piłek wygrała wolna, a umiemy wytłumaczyć, że no przyznam szczerze, że tutaj psychologia w jeszcze w pewnych rejestruje pewne prawidłowości one są bardzo dobrze o mandat w domach udokumentowane przeproszą badaniach natomiast jeśli chodzi o sensowne wyjaśnienia to przyznam, że ja czasami dni nie mogę tak wydanego po gdybać oczywiście w balonach być może z wolna muzyczka z sprzyja wolniejsze mu krążenie krwi w związku z tym dłużej trwa u o oddanie się tym alkoholem także już więcej nie możemy na alkohol co wybiorą przyśpiesza krążenie nowe dno, ale nie tylko alkohol także nasze nastawienie i nasze emocje wolno muzyczka z sprawiała, że zwolni krąży w nas krew w związku, z czym upojenie każdej naszej komórki tkanki naszego organizmu wymaga więcej czasu zdążymy więcej wypić z drugiej strony są badania pokazujące, że ludzie, słuchając muzyki poważnej więcej wiedzą, a pod każdą grają muzyki rozrywkowej no właśnie, ale mamy kolejny dowód może z nudów może z nudów to też pokazuje ile jeszcze do odkrycia my rejestrujemy pewne mechanizmy mamy tzw. ery, gdy ich mamy bardzo dużo informacji o konsumentach, które możemy zestawiać analizować rejestrujemy pewne fakty nie potrafimy jeszcze do nich znali wytłumaczeń, ale niewątpliwie jest także co się dzieje, bo to są rejestrowane zachowanie nie widzimy, że rzeczywiście to wpływa na konsumentów zmienia ich zachowanie zmienia ich postawy w, a te rzeczy, o których mówiliśmy, czyli to oddziaływanie na nasze zmysły wzroku zapachu to jest wyższa szkoła marketingu czy to jest podstawówka marketingu sensorycznego nie kończy ta jest wyższa szkoła marketing to już jest wyższa szkoła zdawał się takie od heroiny podstawy znane są otyli od dawna np. nasza wiedza o oddziaływaniu kolorów tak prawda ja nie mam żadnej wiedzy także rosła głównie są one naprawdę szukamy tą wiedzą od oto od dziecka nic nikt z nas, pragnąc stworzyć miły radosny nastrój nie nie zrobił dekoracji dominującym czarnym trzecie czy brązowym kolorze, a pozornie jaskrawą barwą miasta to zupełnie zupełnie intuicyjnie będziemy mieli jednak kolory działają w prasie więcej na pewno for no to jest w ogóle też bardziej skomplikowana niż większości innym ludziom wydaje ludzie sądzona w składzie zielony na zawsze uspakaja, a to zależy od czasu oddziaływania od jego intensywności, ale jest jednak coś na kształt psychologiczne charakterystyki mylę kolorów od energii działania aktywności jest kolor czerwony to także kolory pomarańczowy dno, mówi że uznawany jest energetyczny mówi no właśnie Energi złe to naprawdę naprawy tak działa odpowiednio czułam aparatura pomiarowa jest w stanie zresztą wykrycie różnica strefy potencjalnych luk cenowych związanych z różnymi kolorami dodaj do tego z 2 nie wie z Niemiec plus badania lub przygnębia to zależy od nagany odcieni obok Gminnego różnice zobaczymy, że ja z oddalonej nikt nie zanotował w niejednym pozytywnego oddziaływania uczelni ciemnych brązów ciemnych szarych kolorów pozytywnego w sensie sprawiające, że znów wyraźnie nastrój zimy w Polsce są właśnie przygnębiające m. in . dlatego że coś tak nie kolorowo ubrani w ale to samo pani mówi się jednak w tych kolorach coś jest jak widzimy ludzi na magazyn pod znakiem lobbysty Marka Michalika nie lada wiem, że się różni żółty od od zielonego niebieskiego, dlaczego niebieskimi uspokaja trawami uspokajano ich, ale gramy źle, dlatego że po prostu nasza fizjologia reaguje z odmienne sposoby na różne fragmenty widma świetlnego to jest im prosto zwierzęca część naszej naszej psychiki, którą też warto uwzględniać i to akurat w sklepach jest naprawdę od bardzo Davida Villę stosowany chwiała się tej manipulacji przez handel manipulacji kolorami na sobie nie zauważyłam, ale jestem wyjątkowo mało spostrzegawczy albo jest awans pani redaktor może stać odporna, ale może każda za chwilę do tego przejdzie może też fani jest kawał przekory pani redaktor, bo jeszcze taka możliwość wchodzi wre nie mogę w cieniu w związku z, podejrzewając działania manipulacyjne kierowane na siebie na wszelki wypadek działa w sporze o sile mięśni na co dzień kas ma się na niej nie myślę o tym, idąc na zakupy ziemną manipulują jak już jestem w domu jak bardzo kupiłam coś co jest on, że nie obserwuje pani u siebie nie takiego efektu, że nie kupi pani niczego co aktualnie z reklamowanych nie stwierdziła pani u siebie takiego e-faktur jak i wielka loteria uważa Radek, ale to ja myślę, że nie możemy pochylać się na tzw. studium przypadku Alice Glass to my mówimy o konsumentach w swoje znaczenie dla swojej masie i oczywiście Nord niema badania, które pokazują, które pokażą, że wszyscy się zachowań w określony sposób nie oni o seksie nigdzie nie operujemy w kategoriach większość mniejszość te rzeczy, o których mówi jego działają na większość nie działają na wszystkich, ale działa na większość, ale poza tym wchodzą w kombinacji sam kolor niebieski morze na panią redaktor działa, ale w połączeniu z określoną muzyką zapachem jeszcze czymś nagle okazuje się, że działa to też pokazuje jak w rzeczywistości złożona dlatego mówię jest wyższa szkoła jazdy, ponieważ różne fakty trzeba złożyć w całości i właśnie zastanowić się, jaki kolor, jakie tło, jaka muzyka, jakie oświetlenie i dopiero wtedy zastanawiać się nad efektem, który jest możliwe do osiągnięcia w ale faktem jest hotel sklepy zagraniczne, zwłaszcza sieciowe, że te starannie nad zachowaniem konsumenta widać, a wielu polskich sklepikach małych nie ma tego nie ma muzyki nie ma koloru nie ma nie ma zapachów jak są to takiej w przypadkowej naszej ale, chociaż czysto, więc ich w łonie czystej to jest moja pensja męża aż w to zapraszam na chwilę przerwy wracamy po przerwie przypomnę, że jest z nami pani dr Aleksandra Piotrowska psycholog dziecięcy wyższa szkoła pedagogiczna ZNP i Uniwersytet warszawski oraz pan dr Paweł Wójcik też psycholog ekspert od zachowań konsumenckich z MillwardBrown rozmawiamy o tym jak nami manipulują manipuluje nami handel handlem manipulują producenci no i teraz, gdy chciała, żebyśmy przeszli do reklam bo zanim już się wybierzemy do sklepu w mur jesteśmy atakowani przez reklamy przy czym bardzo wiele osób używa uważa, że one są na reklamy odporne na testach uważam, że same reklamy odporna ze na mnie i nie działają po pierwsze, czy to jest prawda w, a po drugie, czy można się uodpornić na działanie reklam Aleksandra Piotrowska pewnych norm pytanie pierwsze 3 jest prawdą, że ulegamy reklamom tak większość z nas reklamom ulega i liczne badania pokazują, że ludzie przeświadczeni, że podejmują decyzje zupełnie niezależnie nie, kierując się przekazami reklamowymi no jednak jeśli analizują koszyki swoich zakupów sam rozwój mówi o pod wpływem byłby badaczy ma postępujący zgodnie z procedurą badawczą zaskoczeni bardzo często odkrywają zadziwiającą zgodność pomiędzy aktualnym przekazem reklamowym, a ich decyzjami konsumenckimi, a zatem ta magia świąt zachęcam, żeby łatwiej było zrozumieć na czym polega w branży dlatego w lat ja pytam ponieważ, gdy w można to nazwać ją zależnością od reklam, a może też po prostu jest także jak firmy znam mogę zostać również, dlatego że z reklamy kupuje to ona mi się wydaje im większa bardziej wiarygodna lepsza czy to jest takie wakacyjne, bo to jest inny efekt wskazujący na skuteczność reklamy, a reklama m. in. prowadzi do wytworzenia określonych skojarzeń z firmą, a nie tylko z określonym produktem to jest takie podwójne chłonny działanie reklamy Paweł Wójcik ciekawy przepadł mam nadzieję była taka, kiedy reklama, ale pies staje się jeszcze pierwsza wizja robiliśmy badania Frania w proszek doprania to była najbardziej znienawidzona reklam co czeka ludzie nie lubi po była wszędzie i Wilk staje się jeszcze pierwsza, a których możecie najlepiej sprzedawały design już tak, czyli możemy nie lubić reklam, a jednak im ulegać tak oczywiście, bo znowu nie możemy patrzeć na reklamę w taki sposób, że ktoś obejrzą reklamy i nie lubi tego produktu odrzucił reklama i w ogóle nic nie są z firmą nic wspólnego to tak nie działa to co mówiłem w pierwszej części konsumenci nie poświęcają swoje uwagi na oglądanie reklam one lecą dziś tyle często powtarzana nazwa marki, jakimi hasłami zapada w podświadomość zapada w podświadomość nagle nie wiadomo, skąd my stwierdzamy, że znamy to firmy przechodzimy do sklepu stoją 4 soki i nie wiemy, który wybrać mówimy o Aleppo, skąd znam nawet nie wiemy nie potrafimy zidentyfikować źródła, z którego to znamy, a tym, że misek sama Aleksander Śląsk szczególnie jeśli tych soków stolik 4014, a bardzo często mamy do czynienia z nadmiarem oferty i teraz, gdybyśmy świadomie przystąpili do analizy etykietek składu tych soków to decyzje dotyczącą wyboru tego ani innego soków podejmowali byśmy w 2 godziny nikt z nas nie ma na to czasu te zapadające jak mówił Paweł zabawa dla padające nam zupełnie poza świadomymi decyzjami naszą pamięć skojarzenia gdzieś tam na obrzeżach pamięci innych funkcjonują pomagają nam w podjęciu decyzji lub po tym, jak jesteśmy pytani o to, skąd wybór takiego nie innego produktu im nie potrafimy odpowiedzieć tak mi się wydawało przypadek w, czyli chce pani powiedzieć, że nie możemy nie mamy prawa mówić o sobie, że jesteśmy odporni na reklamy wosk kłamiemy tak nie będzie to do końca słuszne, a to sami wiedzieć co to znaczy, że reklamy działają podprogowo RAF i reklamy działają podprogowo tu niestety to słowo podprogowo pchają się w 2 kontekstach pierwsza reklama zakazana, czyli pokazywane coś jest tak krótko, żeby tego świadomi nie zauważamy, ale w to jest to lokowanie produktu n p . w realiach to nie jest lokowanie produktu to jest wyświetlanie różnych bodźców nie n p . w czasie 1 sekundy tylko 10 milisekund, czyli w nawet pani patrzy na ekran telewizora i coś się pokaże podprogowo testy pokazane tak krótko, że pani tego nie widzi mimo wszystko to działa na pani podświadomość ale, ale co jest pokazywane w reklamie czy przy innej okazji jak na razie mówienie jak jest rozumiana podprogowo pić wodę ta druga powszechniej sza podprogowo aż, o której pani redaktor przed chwilą powiedziała to są właśnie tzw. boksy peryferie, czyli my patrzymy na reklamy proszku doprania patrzymy na opakowanie tego proszku, a dziś w tle jest dziecko albo atrakcyjna modelka albo atrakcyjny model i nasza uwaga skierowana tylko na fragment tej reklamy natomiast te wszystkie obiekty, które wymieniłem, które co prawda nie są w naszym polu uwagi, ale niejako podprogowo na nas oddziaływują i to jest to najpowszechniejsza forma reklamy podprogowe czy ona jest dla nas groźniejsza czy w ten sposób łatwiej nami manipulować na czym może polegać problem może go nie ma problemu czy druhny z PiS, że problem istnieje, a ja tylko mówić co, gdzie płace nie działa on oczywiście jak to jest wykorzystywane przez ojca właśnie za wykorzystywane tak, że kiedy znowu patrząc na i na modele samochodów reklamami mając dodatkowe elementy tego atrakcyjnego modela ładną muzykę w tle krajobrazy atrakcyjną kobietę szczęśliwą rodzinę to wszystko wzmacnia efekt pozytywnego odbioru samochodu tej marki znowu uruchamiane są pozytywne emocje pozytywne skojarzenia nawet nie zdajemy sobie z tego sprawę, że nasza podświadomość właśnie uruchomiła te wszystkie pozytywne skojarzenia nasza uwaga skierowana tylko na ten wspaniały model samochodu nie uświadamiamy sobie tego, że podprogowo ktoś wzbudził również inne pozytywne emocje co mają wpływ jak dotąd reklamy odbieram, ale to pan spowodował, że ja na pewno reklamy i patrzę inaczej, bo wydawało mi się, że test taki prymitywny chwyt półnaga panienka na na tle samochodu, że już reklamodawca nie miał lepszego pomysłu za nas za reklamowanie tego samochodu to stawia nagą panienkę asfalt w świetle tego co pan powiedział to to jest bardzo mądra reklama, bo ktoś, kto nie jest zainteresowany reklamą może z zwróci ci oczy na atrakcyjną panienkę i móc tam podprogowo ten samochód zostanie dokładnie tak po to, problem jest w nie w tym, że to jest prymitywne to nie działa problem, jakby wszyscy zaczęli dostosować no bo przestaliby się wyróżnienia wszyscy pokazywali roznegliżowane modelki na Kalwarię samochodów Hulk, ale nasze na szczęście nie wszyscy, czyli część odróżnia, ale z sali w reklamie tez murowane przyciągać uwagi atrakcję działania podprogowe działanie podprogowe atrakcyjny mężczyzna atrakcyjna kobieta dziecko o niemowlę te duże oczy tego dziecka ci podobno marnie sprzedaje nową halę przyciągają uwagę od nowo SP pewna prawda obiegowa i znowu ja przypominam moje motto, które kiedyś panie tak powiedziałem każdy problem ma zwykle każde rozwiązanie najczęściej błahe zaś tez nie można generalizować i kiedy znowu zmienimy parę czynników przy takim odbiorze reklamy i wiemy, że działa i modelka i muzyka i krajobraz i niebieskie kolory to ten skumulowany efekt jest naprawdę bardzo dużo w jak ten jak ta reklama działa tak podprogowo przejawy miejsce na masce tego samochodu pozwała nie wiem czy batonik coś co przy okazji warto by sprzedać, bo i tak zostanie czeka w głowie pani teraz w bardzo często my takie rzeczy meble pozornie niezwiązane z Home faktycznie jest w reklamie eksponowane w nim zapewne odnoszą też swój skutek nie tylko chciałbym wyraźnie powiedzieć, bo Lynn czasami do pod prąd gorzej percepcji Pork pro podprogowe oddziaływanie w reklamie lub przywiązywano jest zupełnie niesłusznie mityczna, więc ogromna znamy swoją futbolową jest tajemnica tak tak, ale tu w tym pierwszym znaczeniu słowa podprogowe, kiedy jakiś bodziec jest na tyle mało intensywne na tyle słaby, że w ogóle zgodnie z tym co wiemy o mechanizmach odbierania bodźców to nie powinien być siły odbierany, a jednak okazuje się, że jest zarejestrowany, ale tak rozumiana podprogowe reklama jest zakazana nie jest naprawdę innym stosowana, ale za to nawilża ona jest zawierana jest w niej nie bardzo wiem kto by miało to egzekwować go spokojnie już konkurencja, by dokładnie analizowałam klatka po po klatce zawartość innych tych filmów wykorzystujących tak tak rozumianą pod drogą reklamę to moty w powtarzający się w kryminałach, kiedy detekty w próbujący skłonić podejrzanego do ujawnienia jego jego zamiarów gdzieś tam zabrał głos coś mu film eksponuje no wyświetla mu slajdy z wakacji czy film z wakacji i wyłącza pojedyncze klatki pokazujący miejsca zbrodni nóż w kryminale z reguły tak jest, że po obejrzeniu tego filmu przestępca natychmiast na miejsce zbrodni się udaje po to, żeby usunąć lub pozostawione ślady ich odchody, bo na filmie zobaczymy AZS Salas detektyw wtedy mówi Anna mycie to tylko ty wiedziałeś, że to coś jest wg danych, ale omówiony w rzeczywistości to tak nie działa i to pierwsze rozumienie słowa podprogowych reklamy nie wchodzi w rachubę jest bardzo dobra wawrzynek Colombo Homs baba lekarza orzecznika, jaka miała woźna można kupić można na YouTube, gdzie było właśnie pokazane wykorzystanie bodźców pod toru podprogowych muszę przyznać, że to to było coś co jest zgodne z wiedzą naukową, bo tam było tak, że rzeczywiście przestępca miał pokazany na słupku umieścił klatkę z taktem podprogowe ME, który wywoływał pragnienie wśród osób, które oglądały ten film Jona musiały wejść, żeby się czegoś napić chodzi o 1 konkretną osobę i on wiedział dokładnie, kiedy w, którym momencie filmu ten bodziec podprogowe się pojawi czyli kiedy ktoś wyjdzie będzie chciał się napić się on na niego czekał z pistoletem Colombo, ale to Colombo czy przy stadninie kolory przestępcach Colombo w po potem konsultując to z psychologami zajmującymi się percepcją pod progową dowiedział się, że wzbudza wywołanie takiego zachowania BC podprogowych jest teoretycznie przynajmniej możliwe oczywiście na potrzeby filmu fabularnego trochę trochę zostało to pod kolor zachowane, ale ta ma możliwość wzbudzania pewnych Stanów emocjonalnych boksami podprogowe mi istnieje natomiast ja chciałbym zwrócić uwagę co ona też mówiła, że naprawdę nie musimy się odwoływać do bodźców podprogowych tych, których świadomie nie widzimy, że te bodźce podprogowe w tym drugim kontekście pojawiające się gdzieś w tyle tam muzyka tt tt blondynki czy brunetki atrakcyjne czy atrakcyjni mężczyźni to są też bodźce podprogowe w tym sensie, że nie zwracamy na nich świadomi uwagi wpływają na naszych zachowaniach konsumentów a dlaczego reklamy są głośniejsze, żeby przykuć naszą uwagę to jest wydawałoby się tak inną nie chcę używać słowa nieuczciwe, ale jak jestem w kuchni to ja wiem nie, widząc telewizora telewizor, kiedy są reklamy jest dokładnie z tego powodu toi toi z domu model oglądania reklam przez konsumenta czy sposób wygląda w ten sposób jest taki, że ogląda film, a potem się wyłącza, żeby gaz przyciągnąć do jego uwaga znowu z tej bez tego poziomu podświadome go przyciągnąć do odbiornika podkręca się głos, bo my mimowolnie zwracam uwagę na Eneę na coś co wybija się z tła jest od dna jest inne w tym wypadku głośniejsza muzyka Aleksandra pew no właśnie może innym powiedzmy sobie wyraźnie, jakie właściwości docierających do nas bodźców przyciągają wzrok mimowolnie sposób naszą uwagę jest szczególnie ważne wtedy, kiedy mamy do czynienia z przekazem dla dzieci, ale także za rozwój każdego z nas idzie także odniesień tu w ogóle dojdą do członka to działa Otóż przede wszystkim przyciągają w mimowolnie sposób niezależną od naszej świadomej woli decyzji naszą uwagę, bo psy, które są silniejsze w porównaniu z innymi głośniejszy dźwięk jak w reklamach bardziej wściekły kolor w porównaniu z innymi bardziej intensywny zapach smak i t d . a więc siła bodźców, ale także nowość w to taki aspekt odruchu orientacyjnego tu ewolucja nam podpowiadał uważa nie przegap czegoś nowego ból nie wiesz on już to będzie dla ciebie niebezpieczne albo będzie cudowny szkoda, żeby sztos straciła, a więc bocznice nowe w porównaniu z powtarzającymi się również mają tendencję do przyciągania naszej silniejszej uwagi w sposób mimowolny po trzecie bodźce kontrastujący z innymi my wiemy, że czerwony kolor bardziej przyciąga naszą uwagę niż szary dobrze jeśli będziemy mieć 99 par butów czerwonych im między nimi i 1 parę szarych ponadto szare zwrócił mu uwagę w sposób mimowolny kontrast 2 kontrastowo w czasie rozdzielono oczywiście wykorzystywane w reklamie od rana do nocy no i jeszcze zmienność bodźce jeśli jakiś bodziec przez dłuższy czas do nas dociera bez zmian jest stopniowo przestajemy go odbierać natomiast zmiana sprawia, że rzesza przytrzymuje naszą naszą uwagę to przyszły w reklamie, choć w nie tak intrygująca reklamy, ponieważ w ich kiedyś reklamy informowali mnie o walorach użytkowych danego towaru, że on jest np. przyjazny środowisku, że nowy, że jest energooszczędny natomiast to już dawno jest pas już teraz kramy mają wywoływać emocje i oglądam reklamy która, zwłaszcza gol dla nastolatków Yale, która pokazuje, że jak zakupie butelkę napoju jakiegoś nie będę wymieniać co od razu znajduje się w grupie ludzi, do której aspiruje, jakby prymitywne zakup jakiegoś napoju, aby mogły mógł spowodować, że jestem, gdzie indziej, skąd się widział ten przeskok właśnie, że reklama musi teraz działać na emocje nie sądzę, żeby tutaj przeskok miał miejsce być może kiedyś inaczej pani te reklamy i chorym tak jak tutaj bym raczej szukała wyjaśnienia, bo reklama nigdy niebyła przekazem informacyjnym lub jeśli pan jest tam są dostawcy dóbr analogie są Plusa kolektywu i ona informowała co ty Diphusa kolei wrze, ale jeśli tych innym Prusakom leków siódmy różnie nazywających się pojawiał się coraz więcej rodzajów wrzucono ją formacją plus tak już zniknęły no problem tak, ale w dalszym ciągu mamy mnóstwo w nim środków do dołu do mycia naczyń do dołu do prania do nawadniania cudownego naszych wiele razy tzw. czysta karta ojej pluszaki są zsypy są niestety nasza rzeczywistość nie zmieniła się aż tak bardzo AMO, a blok jest jak na to patrzymy w rozkazie istotą reklamy jest perswazja przekonanie klienta do tego, że wybrał ten ani inny produkt funkcja informacyjna to gdzieś tam całkowicie im, że pomoc emocji przekonuje się go prędzej m. in . przy przy pomocy emocji na pewno nie intelektu i intelekt Dody za mała grali co dokładnych proszę mi powiedzieć, dlaczego tak wrażliwe na reklamy są dzieci dzieci kochają reklamy i to się daje zauważyć, że dziecko nie mówi jest w cenie nie chodzi, a ja się w telewizji pojawia się reklama to ona się na nią patrzy na prostych powodów które, które wymieniłam dziecko czy obserwuje reklamy w sposób niezamierzony także wtedy, kiedy jest lub dzieckiem marki niemowlę i leży jeszcze sobie w wózeczku jego możliwości świadomego zamierzonego koncentrowanie uwagi są naprawdę bardzo ograniczone, ale uwaga niezamierzona mozolna działa już w okresie prenatalnym w końcówce tego okresu u niemowlaka od samego początku, więc można filia w zawodzie jego plakat do 3 w okresie prenatalnym no może to do płodu wtedy jeszcze Annie niemowlaka to bez reklam o niedzielną audycję wiele nam dobrze jest jak mama słucha muzyki poważnej zomowca dobrze robił to oczywiście jest 1 z mitów nieznajdująca żadnego potwierdzenia tzw . efekt MoCarta jest to tzw. efektem mnie nie mnie nie potwierdzonym natomiast już w okresie prenatalnym w jego końcówce pamięć ćwicząca swoje funkcjonowanie jest w stanie przetrzymywać skojarzenia już z tego okresu możemy wejść w ten świat zewnętrzny w stosunku do dołu do okresu płodowego z pewnymi skojarzeniami, czyli niektóre dni rodzaje muzyki mogą się nam kojarzyć z długością z tymi chwilami, kiedy mama mnóstwo asyst w tym dużym brzuchem jest już przestawała nie wiem ubiegać się miota się tylko układała się wieczorem w swym zdarza się, że las zostanie on też dzieci ze możemy już jak znajdujemy się na tym świecie możemy być wrażliwi dobrze pozytywnie reagować na jakąś muzykę i nie zdajemy sprawy, skąd nam się to wzięło, że to jest jeszcze jakaś reakcja naszej mamy, kiedy nas nie było akurat już niedługo reakcja naszej mamy, ale reakcja na stan mózgu rozwijającego się płodu jak najdalszy jestem od prób przekonywania słuchaczy, że mamy intensywne wspomnienia z okresu, kiedy byliśmy zygoty albo embrionem naprawdę nie w tym rzecz natomiast kilka ostatnich tygodni okresu prenatalnego potem mózg już naprawdę ćwiczy swoje funkcjonowanie także procesy pamięci już działają to mamy mnóstwo na to dowodów, ale czy mamy dowody na to, że handel próbuje tę wiedzę wykorzystać do manipulowania nami Paweł Wójcik trudno jest polityczna na ile to jest świadomy proces myślę, że kiedy handel myśli o dzieciach jako konsumenci się w myśl troszeczkę tak jak i dorosłym konsumenci uwzględniając, że jest to dziecko i pewne rzeczy trzeba pokazać prościej bardziej atrakcyjnie czy w takim kontekście bardziej dziecięce to to na pewno można w handlu powiedzieć natomiast jeszcze musi jeszcze uwagę nawet tak orzekł, że dzieci w przeciwieństwie do dorosłych nie mają rozwiniętych mechanizmów obronnych NATO mechanizmy obronne rozumuje jednak mam namyśli tak pojęcie bardzo szerokie chodzimy mechanizmy obrony związane z percepcją, czyli one przetwarzają te informacje napływające z zewnątrz mogą być na surowo bez obróbki dorosły, gdzie reklamy no to nawet gdy ją mimowolnie ogląda wie, że ta jest reklam i dalej tak zostaje podprogowo i co z tego tak, ale w, ale mimo wszystko jest to trochę filtrowane przez mechanizmy obronne percepcyjne natomiast przypadku dziecka dla nich reklama jest taki sam bodźcem jak film, który przed chwilą, ale oglądać, ale i on żadnego krytycyzmu nie wyłącza przetwarza go można powiedzieć w pełni na 100 % tak jak przed twarzą przed jej filozofię IRR, czyli brak tego krytycyzmu zdystansowanie się do tego powoduje, że jest bardziej bardziej chłonne na te informacje, które płyną te wszystkie mechanizmy emocjonalne, które są wzbudzane u dorosłego u niego jeszcze łatwiej wzbudzić, ponieważ ma nic nie ma tego mechanizmu blokującego zmierzy świadomość świadomości tak, że rzecz, że to jest reklama i że tutaj nie chodzi o to, żeby się zabawić tylko chodzi o to, że coś sprzedać 3 dzieci jest łatwiej manipulować ich zrywania flag dzieci są bez porównania bardziej bezbronne wobec tych wszystkich działań związanych z marketingiem i z reklamą dzieci z natury swej, bo taka jest ich charakterystyka rozwojowa dużo większym stopniu niż dorośli powodowane są emocjami, a więc przeżywane przez niego nastroju uczucia czy krótkotrwałe emocje mają o wiele większy wpły w na zachowania niż u nas no a po drugie, Paweł mówił Tusk o braku mechanizmów obronnych, ale pamiętajmy dzieci nie mają też wystarczającej wiedzy na temat rzeczywistości stąd ich bezbronność to sądzę, że jeśli ktoś, mówi że jakiś tam batonik ma smak raju albo coś no to ten batonik taki smak ma grupka jeśli pokazywane są klocki lego, które nagle skrzydeł dostają tam fruwają sobie radośnie po otoczeniu to dziecko oczekuje, że jak wyciągnięte klocki lego są tak trudno to ona pofruną dorosłe już aż tak każda należność wraz z takich z reguły, ale to zaczynam już chodzić na taką sferę dość dość niską jak pamiętam i to wcale nie tak dawno było w Wilnie sprawa była dość bulwersująca, bo bardzo wielu rodziców złożyło skargi do rady etyki reklamy chodziło o to, że producent środka, który reklamował jako środek odchudzający puszczał wykupili reklamy również przy programach dla dzieci rodzice byli oburzeni jak najbardziej słusznie, bo byli to co pani mówiła, że tak się dosłownie dzieci przyjmują zaczęły się odchudzać kilkuletnie dziewczynki i to już przestaje być zabawne czy jest coś co mówić o etyce w reklamie, kiedy chodzi o dzieci to mamy stosowne komisje, które m. in. reklamy z punktu widzenia etyki działania analizują natomiast na 3 to jest skuteczne nowych władz zawsze jeśli z 1 strony jest wręcz wizja nie wiadomo jakich zysków z drugiej nos studzi troszkę tt tt chęci perspektywa ponoszenia odpowiedzialności jest duże ryzyko, że ta wizja zysku z cięższym w niektórych krajach regionu dla Villi są zakazane u nas ta dyskusja tak toczy się potem zamiera i niemrawo, ale czy powinna czy powinna się toczyć powinniśmy w ogóle dyskutować o zakazie reklamy dla dzieci Paweł Wójcik jest on zdecydowanie tak uważam, że nawet ta dyskusja uświadamia rodzicom, że ich rola w tłumaczeniu ciecia co to jest reklama czemu służy i na edukowaniu jak i jakie traktować jest bardzo ważna i w zasadzie jeśli nie jest zakazana reklama dla dzieci ta rola rodziców nie zaś nie tylko rodziców placówek szkolnych, żeby uświadamiać po co jest reklama czemu służy to, że manipuluje manipuluje ten tego trzeba nauczać i zresztą przyznam, że w tej sytuacji, kiedy nie ma tej dyskusji to jest jedyna droga, żeby dzieci przed tym obronić no ale jak się zakażeń no to rodzice poczują się zwolnieni od tłumaczenia, gdzie co dzieciom co to jest reklama, a jednak to jest w procesie wychowawczym dość ważne, bo zakazanie reklamy no moim zdaniem nie rozwiązuje problemu, bo te dzieci zobaczą reklamy, gdzie indziej może nie przy programie dla dzieci, ale ich przy programie dla dorosłych zobaczą bowiem z zaliczana do grobu problem polega na tym, że dzisiaj rodzice w swojej przeważającej większości niczego dzieciom tłumaczą jeśli chodzi o oddziaływanie reklam z myślą, że regulacje prawne są tutaj niezbędne, a oprócz tego rodzice powinni mieć poczucie powinności, a instytucje typu przedszkola szkoły powinny mieć rośnie poczucie powinności, ale obowiązku powinny być rozliczane z tego czy i w jaki sposób realizują z dziećmi edukację medialną chcemy czy nie świat mediów stał się światem dzieci od najwcześniejszych okresów życia, a my ciągle, jakby tego nie zauważamy i dopuszczamy to tego, że nasze pociechy są naprawdę w większości bezbronne wobec tych zmasowanych ataków z każdej strony do nich docierających namawiających go kup kup kup Paweł Wójcik chcemy się zwrócić uwagę, że ta edukacja jest naprawdę bardzo istotna, bo nawet, gdy wprowadzimy zakaz reklamy to jest internet wdowiec oto nowościach działa za piłkarzami niczego nie rozwiązuje rozwiązujemy problemu to, że nie będzie reklam dla dzieci w telewizji nie oderwiemy niecka, odkąd pociesza się, więc tylko od programu dla dorosłych, więc tylko edukacja mój syn Piotr jest w trzeciej klasie i nikt im szkolenie rozmawia o reklamie jako nadziała po co ona jest wszystko, czego się dowiedział dowiedział się od rodziców pytanie w jakim stopniu rodzice w Polsce mają świadomość tego, żeby tym dzieciom tłumaczyć co to znaczy właśnie komercja reklama marketing czemu posłuży wedle legendy, dlaczego powinno się mieć do tego dystans nie brać tego dosłownie oczywiście dzieci w różnym wieku inaczej to reklama odbiera inaczej trzeba z nimi rozmawiać troszeczkę geny realizuje, ale ewidentnie potrzebna jest szersza działalność edukacyjna na różnych poziomach kształcenia zaczynać prawdopodobnie przedszkola w ale reklama jest takim wdzięcznym tematem żywo obrażał sezonowe w przedszkolu z tymi małymi dziećmi można się posługiwać takimi się ich firmami reklamowymi i zwracać, a czasami tym maluchom uwagę właśnie uważaj, bo próbują tobą sterować można robić w sposób zabawowy można to zrobić w sposób zabawowy i już w przedszkolu przykładowe filmy reklamowe adresowane do do dzieci powinny być oglądane przez dzieci wraz z wychowawcą ze stosowaniem Stopklatki i analizowaniem, jakie zastosowano w tej sytuacji w celowy zamierzony sposób weszli do zrobienia, do której mają dokładnie, które mają was, żeby skłonić do podjęcia określonych decyzji ciągle za mało tego typu działań elementy edukacji medialnej już w podstawach programowych się znajdują, ale na razie naprawdę nieśmiało powinniśmy zdecydowanie intensyfikować działania w tym zakresie czy państwo pamiętają to było przez kilka miesięcy temu była taka wrzawa, kiedy szkołom zabroniono w sklepiku szkolnym WL iście miejscowego jedzenia zamysł jak najbardziej słuszny wykonanie fatalne natomiast słyszałam właśnie w radzie etyki reklamy, że producenci tych chipsów nieszczęsnych tego śmieciowego jedzenia w porozumieniu się sami ze sobą, że przy programach dla dzieci i oni nie będą reklamować tego śmieciowego jedzenia no bardzo jest to chwalebna bardzo mi się podoba tylko proszę mi powiedzieć, bo my cały czas mam wrażenie trzymamy się telewizji, a jak państwo powiedzieli nos internaucie jest wolna Amerykanka czy sieć manipuluje nami bardziej tak, ponieważ podlega mniej wyraźnym regulacjom prawnym nie ma tylko, że do godziny dwudziestej pewnych treści na zwolnienie z kilometra za dokładnie, a miejmy też świadomość i to wyraźnie rodzice powinni innym przecież o tym, wiedzieć, że jeśli kupujemy dzieciom dzisiaj smartfon to doprowadzamy do tego, że Tusk jest moją bratnią duszę Wiesław Zych kontakt z internatem poza naszą jakąkolwiek kontrolą, więc duma rodziców mówiących, że wprowadzili na komputerze domowym blokadę na jakiś tam treści oto duma jest naprawdę zupełnie nieuzasadnione w czy jest jakiś rodzaj manipulacji, który się państwu manipulacji konsumentem dzieckiem i który się państwo wydaje szczególnie groźne ja odbieram jako wyjątkowo obrzydliwe przedstawiani w reklamach kierowanych do dzieci w takiej sytuacji, kiedy kochający rodzic to ten, który kupuje dziecku określone produkty to mnie mówi się wprost, że jeśli twoja mamusia czy tego nie kupi to znaczy życie nie kocha, ale używa się sformułowań każdy kochający rodzic chce dla swoich dzieci do odprawy należne nie ma dla ciebie czas na wnioski lalka która, ale on wróci no trudno moim zdaniem wyznaczyć reklamy, które są tak jak powiedziałaś obrzydliwe, bo wracamy trochę do początku rozmowy o dzieci odwoływanie się do emocji poprzez to, że n p . nie jesteś tak fajnie jak twoi rówieśnicy albo nie będzie atrakcyjna, ponieważ negował sensu to są wszystko rzeczy z tej samej półki, które działają na dzieci wpływają i można powiedzieć, że z punktu widzenia takiej manipulacji społecznej te wszystkie są obrzydliwe no ale to można tak, bo wiedzą oni na to, że te reklamy na dorosłych wybierają taki sam wpły w tylko pocieszenie, że dorośli powinni być bardziej odporni na reklamę powinni być i na jednak są to dysponują, chociaż aparatem poznawczym wiedzą na temat rzeczywistości znają określone pojęcia dzieci najczęściej nie wiedzą co to jest perswazja co to jest przekaz perswazyjny dorosły jako tako wykształcony no ten powinien to to pojęcie już znać dziecka mówi jest całkowicie bezbronne czy to znaczy, że są państwo za tym, żeby reklamy dla dzieci zakazane, a ja bardzo zdecydowanie opowiadam im też zdarza się też dojazdy w Chełmnie nad wszystkim możemy zapanować, ale w tonie znaczy, że po nich się czuć zwolnieni z podejmowania takich od maja jest to, że jesteśmy, dlatego że pomyślimy sobie zaś rozwiązali problem dla dzieci w internecie będą narażone, tym bardziej na tym w tym większe manipulacja ostatnie słowo Paweł ja tylko powtórzę to co powiedziałem przed Fillon nie wierzy w skuteczny zakaz reklamy dla dzieci nie wie, że to praktycznie niewykonalne natomiast edukacja edukacja i te regulacje prawne, o których mówimy powinny dotyczyć programów szkolnych programów w przedszkolach tak, żeby od jak najwcześniejszych lat te dzieci były miał świadomość diagnoza także mogą być zmanipulowane i co trzeba próbować się tym bronić jej dziękuję państwu pięknie dziękuję pani dr Aleksandry Piotrowskiej serdecznie dziękuję panu Pawłowi Wójcikowi serdecznie dziękuję dziękuję państwu ja się nazwami Joanna Solska zapraszamy za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - TERAZ SOLSKA! (JOANNA SOLSKA)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA