REKLAMA

Czym jest metafizyka? Jak ją rozumieć współcześnie? Dr Marcin Trepczyński - Wydział Filozofii i Socjologii UW

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2016-04-09 11:20
Prowadzący:
Czas trwania:
30:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sobotni poranek w radiu TOK FM 1125 Karolina Głowacka słuchają państwo Radia TOK FM, a studia pan dr Marcin Trepczyński dzień dobry dzień dobry i pan doktor jest z wydziału filozofii socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i znalazłam na Uniwersytecie otwartym Uniwersytetu Warszawskiego informację, że pan doktor prowadzi wykład o bardzo celnym pytaniem, a co to jest metafizyka wielka podróż od starożytności przez kawałek i karty Indianie z powiek dwudziesty i opowiemy państwu Rozwiń » co nieco z tej historii oczywiście nie wszystko, ale tak myślę, że oczyszczenie powie wszystkiego to powtórzę jeszcze raz powiem niektóre elementy spróbujemy jakoś przejść przez te historie natomiast, zanim zrobią precyzyjnie to byłem krótko powiedzmy metafizyka jak rozumiano ją samych podsta w, bo ona obrosła współcześnie różnymi takimi skojarzeniami związanymi z ezoteryką czymś takim zresztą pan z dna zwraca uwagę w opisie swojego wykładu Więcek metafizyka była rozumiana u samych podstaw leży, by na początku zaznaczyć, że ten termin sam metafizyka pojawi się później niż wymyślono to grunt z naszych uwag można powiedzieć, że to wymyślił metafizykę Arystotelesa, choć musimy pamiętać, że sama zaczęła się już wcześniej znaczy jego mistrz Platon już tutaj bardzo dużo koncepcji metafizyczny zbudował należy też pamiętać poprzednich sezonów bez utraty karty przez Sokratesa funkcjonujących filozofów, którzy się za 3 zastanawiali z czego to wszystko jest moim na początku dawali tych odpowiedzi wszystko jest z ognia wszystko jest z powietrza tak to jest to jest ten budulec świata, ale niektórzy też wychodzi poza mówiąc np. że wszystkim zarządza jakiś rozum rolnik, który to wszystko kształtuje nadaje prawa rzeczywistości, więc już troszeczkę można powiedzieć wychodzi poza tak pomyśleć o zwykłą przyrodniczą Platon wprowadził ten cały system jest sławny dotyczący idei takich wzorców, które istnieje niezależnie od świata zmysłowego, do którego odnosimy się jak i kiedy myślimy, kiedy używamy pojęć abstrakcyjnych Szcze CIN tak jest natomiast by Arystoteles w stworzył program cały takiej wiedzy czy czy nauki, którą nazwał filozofią pierwsza taka, która była niezależna od matematyki fizyki, która by traktowała o każdym wiedzieć czy to fizyczne czy 3 materialną czy niematerialnym troszkę też namieszał, bo mówią, że mówił, że to jest troszeczkę taka nauka o rzeczach boskich jest można je nazwać ideologią, więc od razu tak skoczył taki typ problem, że to jak rozróżnić taką taką filozofię pierwszą od teologii no ale toteż ważny głos powiedział to będzie nauka obycie jako bycie niejako czymś fizycznym nie jako coś biologicznym tylko ogólnie co nieco tańsze jest w inne rozwiązania bez wody aż myślę, że warto, żebyśmy zwrócili uwagę na początku na początek na to, aby uważać z używania współczesnych pojęć do tego co było przez radę to znaczy to jak my teraz rozumiemy naukę czy tych rzeczy teologia nie musi ich najpewniej wcale tak nie jest pokrywać się z tym jak np. wyobrażał sobie Arystoteles, więc to, gdyby takie zastrzeżenie poczynione w mieście, bo możemy dodać, że sam źródłosłów słowa metafizyka, bo to, o ile dobrze rozumiem oznacza, że to jest coś przed wizytą tak czy ponad fizykę na krzyż poza w Poznaniu i czy to źle wyjaśnianej Chatka Żaka broni z Rodos, kiedy porządkował je 1 z kontynuatorów myśli Arystotelesa, kiedy porządkowała dzieła Arystotelesa no to pozbierał te dzieła, które wiadomo, że były zamknięte zostały jeszcze takie luźniejsze traktaty, które skompletował ułożyło i umieścił właśnie za dziełem Arystotelesa fizyka, więc była w coś jest po wizytę czy metafizyka to metafizyka to są te księgi, które są za fizykę, ale potem oczywiście wszystko wszystkim innym świetnie zaczął posła Lecha to jest coś poza fizyką co wykracza poza fizykę niektórzy też złom tłumaczyli w Thomas finałowe śnieg, który też kochała Arystotelesa różne sensy wyszukiwał nasza wina testem aktorom po prostu trzeba zostawić na później najpier w nauczyć się innych rzeczy fizyki potem się zająć metafizyką jest trudna, ale przede wszystkim zwraca uwagę, że test testu wykracza też poza poza fizyk z trasy fizyka czy meta fizyka fizyka w tym znaczeniu, że jest coś poza materią tak czy tak to należy rozumieć nie tylko to co widzimy, ale także właśnie te elementy abstrakcyjne to jest wdrożenie poprawiać jeśli moja intuicja mierzyłem źle mi pojąć za słuszne oczywiście kierunek, który pamiętajmy, że to wykracza poza Vive nie znaczy, że nie obejmuje jak najbardziej obejmuje, bo w bardzo wielu sędziów za zagadnieniach poruszamy się też na przykładach materialnych, kiedy Arystoteles tłumaczy czym jest forma materiałem cały czas mówiła o domu, gdzie materią jest z cegły i Belgia, a formą to, skąd pomysł zbudowany ten cały plan, więc to dotyczy wszystkiego pamiętajmy, ale też tego co z właściwych w czynie chodzi o to, że takie zastrzeżenie chodzi o to, że tutaj jakieś duchy przy stałych w medycynie to rzeczy GAM la Defense USA lub nawet widzi pan może pan czegoś nie pytam pana o to w Engelbergu stwierdza nic nie o to chodzi, ale chodzi raczej takie rozważania w stylu czy matematykę się odkrywa uczy się wymyśla, gdzie ona funkcjonuje czy znajdziesz gdzieś jest w jakimś tam świeci i mają z siłą naszego umysłu do sięgamy trzymają wytwarzamy to jest prawda to z tego wyszło tak dokładnie dokładnie tak jest jak bardzo często zastrzegamy na tych zajęciach nosiły w coś co wg państwa jest z zazdrością na temat jest jednak właśnie czy tylko raz jeszcze mnoga obuwie chce coś nie zmienia to pewnie tak w UE, chociaż oczywiście temat tego czy czy istnieją byty duchowe jak najbardziej tutaj w tym zakresie się mieści, bo metafizyka wszystkich Bytów ma dotyczyć Ależ oczywiście dla jednych z najważniejszych również właśnie współcześnie jest to coś co będziesz panom towarzyszy zawsze jestem problemu, którym pani powiedziała tak np. byty matematyczne, ale to samo odnosi się wszystkich pojęć, których używamy po sprawiedliwość inni też rósł wraz z wielu to, że to Platon no i to jest właśnie ta główna różnica między tymi fundatorami cennych rad metafizyki czy Platonem Arystotelesem się wyłącznie o 3 lata mówi to istnieje etos odkrywamy dla siebie to tak naprawdę mamy do tego dostęp zawsze dopiero wysiłkiem umysłu możemy tam dojść i poznajemy te reguły matematyczne to te wszystkie prawa również właśnie odkrywamy czym ta sprawiedliwość jest przecież nie jesteśmy sobie skonstruowaliśmy wyciągnęliśmy każdy jest zrozumiałe to niesprawiedliwe toyotą w sprawiedliwość nie jestem do końca definiowano jak zdechnie 16 definicji, ale my kiedy, kiedy tu sprawiedliwość w czynach ich losy widzimy wiemy czym to jest, dlaczego dlatego, że duszę nieśmiertelną rolą jest teraz ma właśnie zupełnie inne podejście wyrzeczenie istniejące pojęcie nic nie myje sobie dopiero właśnie abstrahuje mecze i przez obserwację uogólnia my od od włączamy tych konkretnych sytuacji i tworzymy to pojęcie wojny z matematyką mam jakieś takie głębokie przekonanie, że mają jednak odkrywamy jeśli chodzi o sprawiedliwość w szykowną żywych tworzymy, bo co zechce, ale sprawiedliwość musi być po naszej stronie czy coś z całą metafizyka wynika z Platona Arystotelesa wszyscy całe to drzewo się z nich właśnie z nich wyrasta World to bardzo już oklepany cytat Majchera przypomnieć, że w zasadzie stwierdził, że cała filozofia w ogóle to są przepisy do Platona i są tacy też jak Józef Maria Bocheński słynny rajd Polski, który uważa, że w zasadzie albo jest bratanicą albo metkę albo Arystoteles i kiełbasę znaleźli już z danych z aresztu za szczególne konsekwencje pewne nowe tematy, które jednak pasują albo to albo tu, więc rzeczywiście można sprawę patrzeć w ten sposób natomiast coś i cała filozofia metafizyka cały czas rozwija, bo z nowe odkrycia nowe dołki, które się pojawiają nowe pomysły i w ogóle to co zaczynamy badać przecież masę nauk Serba lasów w Polsce to wszystko pożywka dla filozofii i ta filozofia na nowe pomysły cały czas spada, ale oczywiście zawsze można powiedzieć, że w Hamleta wplata ani słowa Arystotelesa w taki, iż wszystko już było jak to wyglądało w średniowieczu średniowieczne to jest w ogóle epoka oczywiście, która w większości będzie karze za 6 innymi trasami z tym, że intelekt jest stos o od odsunięcia na bok, a tymczasem śnieg, że bardzo mocno żywiła się starożytną filozofią i w wielu przypadkach dochodziło do bardziej poprawnych rezultatów niż niż później w czasach nowożytnych i oczywiście siedziało powoli pierwszym takim dla Zachodu ważnym genialnym ściem do Świętego Augustyna, chociaż masę innych ojców, a po dolski filmów myślicieli, ale też dużo było to co wszyscy budowali ten gmach no i właśnie to było to był ten stek aktywny 0405. szósty bieg, kiedy kończyła się w różny zaczynał się nie wiecie tak się stało, że rząd dla Zachodu to nasz gust właśnie był tym, który przekazał bardzo bardzo wiele z tej dawnej filozofii, jaką rolę ówczesnej teologii chrześcijańskiej mu natomiast bardzo długo te średniowieczne nawet jakby renesans czasów Karolingów i potem tak samo od 12 wieku, które rzadko się mówi to też był to też był naprawdę renesans i zachwyt nad w ogóle starożytnością i z co cały czas średniowiecza jeszcze nie potrafił uporządkować pewne rzeczy takie właśnie takie oddzielenie jednak myśli Teologicznej związanej ściśle z chrześcijaństwem albo z innym religiom oczko z islamem od czysto filozoficznej refleksji to dopiero co jeszcze mówić źle o panelach z Akwinu chociażby inni 13 wieczną też też tutaj byli blisko mieli podobne inwestycje, a metafizyka, a poza chrześcijańska w świecie np. właśnie islamu jak o tym, myślano w tamtym okresie w ogóle właśnie myśl przekazana przez tzw . Arabów, którzy takie tablice NATO pochodzi z perspektywy lat to jest w zasadzie dla średniowiecza 1 z głównych źródeł też Poznania filozofii starożytnej było wiele wiele z pism starożytnych nie było znanych zachodniej Europie i dopiero kiedy przetłumaczono sobie w pismach właśnie tych myślicieli no to wytarte kolejnych pism Arystotelesa n p . i dopiero później usunięto już znaleziono sięgnięto do oryginału greckich skrzętnie udało nam się o tym, zapomnieć pech tak, ale na szczęście na listy z filozofii należy pamiętać, że wraz z DIN vel my mamy tak takich najważniejszych, chociaż oczywiście 3 trzeba pamiętać, że byli też inni to właśnie Awicenna i MRS, bo któż, by do świetnie rzeczywiście świetnie poznali metafizyka ze stresem lub jego filozofia świetnie zrozumieliśmy nie przekazali je w procedurze łatwiejsze to czyta niż 4 pisma Arystotelesa i w jaki sposób oni do przed prawie po swojemu tak powiedzmy zresztą powiem państwu po skrócie informacji Radia TOK FM pandę pan dr Marcin Trepczyński opowiada dla państwa sobotni poranek w radiu TOK FM 1141 pan dr Marcin Trepczyński o tej porze w sobotni poranek Radia TOK FM o metafizyce już na początku naszej rozmowy powiedzieliśmy, że nie chodzi o rozważanie otoczy tutaj jakiś duch popychają toczyło tylko chodzi o MON rozważania na temat tego co jest w pewnym sensie poza materią, czyli np. sprawy matematyki czy matematykę się odkrywać ją na wsi i prawdy gdzieś tam funkcjonują czy też ją wymyśla i mniej mówiliśmy, że są też mówiliśmy o latanie, bo nie da się o nich nie opowiedzieć się w tej sytuacji i tuż przed skrótem informacji i rozpoczął pan o arabskich myśliciela z, którzy zajmowali metafizyką jak oni dowiedzieli tak, ponieważ nie opowiedzieliśmy się nie rozumieli Arystotelesa, który do przekazali urzędnikom no to mieszanina jeszcze jednak z myślą na opla wojskową myśląc, że to też jest Arystoteles przez to po pierwsze, powstały im takiej hierarchicznej świat poza poza zmysłowy złożony z inteligencji kolejnych lat za którymi dopiero już na samym szczycie jest on sam Bóg, ale poza tym doszli do takich ciekawych wniosków n p . że mamy 1 wspólny intelekt to znaczy tak naprawdę myślimy włączamy żale Remigiusz Talarek tu tak on jest 1 wspólny dla wszystkich ludzi i on działa w każdym z nas, czyli co to było to właśnie jest coś co widzieli od oplata nimi trochę tak od Platona, bo tak naprawdę rozumieli ten intelekt przecież przede wszystkim jako jakiś pojemnik na pojęcia, które uznały taki szmat i sprawiedliwości dobroć piękno czy pojęcie wszystkich rzeczy ogólne nawet koń człowiek tak dalej w oczy tak naprawdę, kiedy myślimy mamy coś poznać i istoty rzeczy czy coś jest, żeby rozpoznać właśnie to jest konia to jest sprawiedliwość to jest dobre to podłączamy się do tego wspólnego intelektu nim tak naprawdę myślimy tutaj też było ważne, że akurat robi mi tak możliwe, że to jest dla nich myślenie było bardziej obrazowe, czyli to co w sobie rozumiem, że ja teraz myślę o tym od tamtej łące o morzu i hamaku, ale to tak naprawdę są moje wyobrażenia te obawy wyobraźnią, czyli wtedy można ich troszeczkę lepiej zrozumieć jak to zaraz jak to możliwe 1 z 1 intelektualnie bardzo to jakiś dziwny w ogóle nie da się tak radośnie jak pomyślimy, że hala, kiedy myślę sobie obrazami to jest moja własna wyobraźnia ale kiedy zaś po pół poznaję cię coś jest to wtedy albo właśnie abstrakcyjnymi pojęciami zaczną posługiwać to podłącza się do tego wspólnego intelektu to też były różnice, bo od Arystotelesa, jeżeli podział na intelekt bierny taki, który w nas już zostały pewne formy, kiedy poznamy ten czynny, który jest samym Poznaniem właśnie czym jest dobrocią i sprawiedliwość w i jedni mówili, że tylko ten czyn mamy wspólny inni, że cały intelekt jest jest wspólny niezależnie od tego się ryzyka szybko z tego, że tak naprawdę mamy 1 wspólny interes nie czy dla niektórych może to być dobra wiadomość nie w FM jest ciekawa koncepcja w zwierzynie jednych Chin myślę, że to chyba dobry pomysł, żeby przejść teraz do karty zwierząt będziemy przeskakiwać między epokami, bo w inny wykład pana doktora jest obliczony na 30 godzin z tego co widziana my mamy zajęte, a z zeznań przeprosić nie leczysz się ścigać będzie się zajęć z białymi były trochę mniej, więc siłą rzeczy musimy tak troszkę TUI ówdzie przeskakiwać, ale może tak ktoś skojarzy, że Kartezjusz to dobry moment e-konto widział Kartezjusz był bardzo nie jest niezadowolony w pewnym momencie staje więc, która do niego, które zostały dostarczone stwierdził, że wszyscy uzupełnieni nieefektywna i trzeba tak naprawdę zbudować wszystko od podsta w w takim razie również zbudować nową metafizyka i GPW bez szyb z, spodziewając się fundamentem jest sumą myślę, więc jestem, ale co do niego doprowadzi Otóż Kartezjusz jeździł tak dobrze teraz wątpię metodycznie cienie pod lekarzem, żeby zostać napły w pieniędzy na początku zwątpić wszystko co wiedziałem co mnie nauczono nawet to co mi się wydaje i co widzę we wszystko wątpić rasy jest coś, czego mogę być pewien rodzaj dla niego jedynym takim fundamentem było to rzeczywiście zwątpił albo w innych będzie w innych pismach, że myśli także, że rząd uważa, że coś rozumie ten ten ruch właśnie myślenia to dla niego była postawa też tego był pewny czy to chodzi o Millerze oparł całą resztę to, gdy spróbujmy sobie sprowadzić do takiego codziennego myślenia to znaczy, że ja nie jestem w stanie zweryfikować czy pan naprawdę istnieje tam również tak tak, ale nie dociera, ale chcemy wiedzieć to naprawdę jest mąż wyszedł z Rosji Gruzja czy PESEL czyjeś murawie mecz na pewno czy jestem pewna tylko tego, że w ogóle ja istnieję ja myślę to jest mąż leży w zamyśle takiego właśnie kolejny krok był jasny jeśli już myślę no to musi być jakiś podmiot tego myślenia może być jakiś uśmieszek jeśli faktury, które myśli, a w takim razie ja istnieję potem ten pogląd krytykowano, że test przejść nieuprawnione chyże w takim razie jest ten podmiot myślący tak w rozwoju są na tyle subtelnie, że właśnie nalepek jest myśl nie znaczy, że jest jakiś ja mógłbym Kartezjusz jeszcze tego, że widział no i wyszło, że żyję jestem jestem czymś jest mekką rzeczą myślącą o garaże w takim razie nie mam pewności co do tego czy świat istnieje zewnętrzna materialny, ale jest jakiś myślącej, a w w takim razie jest substancją, czyli właśnie taką podstawą czymś zapewne istniejący od wieków trzeba budować dalej tu zaczęło się takie jest właśnie bardzo często dla myślicieli nowożytnych wykorzystywanie Boga do tego systemu filozoficznego, bo pierwsze próby dla nasz drugi krok dla Kartezjusza, bo taki, że to dobrze przecież tak po prostu nie dojdzie nie dowodzą sobie, że ja istnieje w takim razie istnieje świat zewnętrzny, ale jeżeli dowiedzie sobie istnienia Boga no to mieli też stare, że nie chce mnie oszukiwać, że nie zdobyli doskonałe oto w takim razie przecież nie będzie mnie oszukiwał, więc jeżeli da mi to, że postrzegam ten świat na to nie o to, żeby mnie oszukać tylko pod dużym trafiało na poważnie rzecz, jeżeli rzeczywiście ja to wszystko dostrzegam tutaj jest to, ponieważ w tym zaobserwowałem, że to wszystko jest właśnie rok oraz ciągły, czyli trójwymiarowe to to coś takiego nazwał materią krzyczałem i w takim razie dla oka wyszło to wystarczało rzeczywiście istnieje ten zewnętrzny świat materialny, ale totalnie różny od świata tych substancji myślących tych 2 ja myślących, ale tak to już jest nie tylko filozofii, że kiedy mamy jakiś pogląd np. wskazujący właśnie na tym, że jest też jakiś świat istniejący poza tym chcemy tutaj sobie teraz widzimy możemy dotknąć to musi się pojawić pogląd przeciwny, który powie nie istnieje tylko o to czy mogę zapukać do testu i tyle pojawił się taki krytyka istnienia metafizyki Neue jest najbardziej chociażby pogląd taki, że istnieje tylko materia, a to, że to, że jak ja pukam też jestem bytem materialnym tak taką maszyną po prostu przecież w terenie potrzeby duszy właśnie rozumiane jako substancja w duszy jest po prostu jakoś mu funkcję w wszystkich czynności cielesnych i element ich, by takim filozofem francuskim, który dokładnie wtedy w ten sposób to widział człowiek maszyna test jest jego hasło też tytuł książki nie wszyscy materia liści aż aż tak radykalnie stawiali sprawę jak najbardziej to była 1 z racji taka też do tego, że generalnie Kartezjusz rozpętał no co w ogromny problem jak pogodzić w takim razie istniejących 2 zupełnie niezależne porządków myślenia i rzeczywistość, jeżeli to jest radykalnie coś innego TFI jak wygląda połączenie w jaki sposób ten duch wpływa na ciało, że zaczynamy ruszać rękami zaczynamy biegać jemy w ich jak to ciało, które zbiera różne bodźce wpływa na dno mówi Rohaczek jest połączenie skoro to zupełnie inne porządki w 10 z odpowiedzi to właśnie zdecydowane materializm oczywiście były takie powiedzenie niema żadnego ducha, że nie ma żadnego ducha i były odpowiedzi i potem już takie, że istnieje tylko duchy jak cała reszta rzeczywiście jest w tygodniku wprost z wrażenia różnorodność poglądów na wszystkie oczy w zasadzie zostały wznowione również takie, że i jest jedno i drugie w Gnieźnie i jedno i drugie nie ma połączenia to właśnie Bóg znowu wykorzystano tutaj tak instrumentalnie w zapewnia, że to, że to wszystko działa, że to wszystko równolegle przebiega, że kiedy rzeczywiście moje ciało jest wreszcie NT o wyższe skaleczył ją do trendów czuje to tylko Bóg po prostu tak nastawił tego ducha rząd w tym momencie odczuwa, a zarazem, jeżeli w tym duchu właśnie poczuje straż straszny straszny ból sobie w zlote jego ciało krzyknie, a tak to też zostało wcześniej ustalono czy ducha woli zginęło 3 jedno duch odczuwa w tym sensie ból taki właśnie odczuwamy świat i w świadomości tak dla ciała oczywiście trzeba ten ból to poziomy Nerona Anton reaguje krzykiem przyp a dlaczego kryje się w punkcie Wittgensteina my metafizykę kreska anty metafizyki i gęste 1 z najbardziej znanych i nie takich z pop cool to w zachowanych nie muszą to słowa nie będę próbować odtwarzać filozofów nowi tak to jest z nim w metafizykę szant metafizyka właśnie coś coś pomiędzy, dlatego że z 1 strony był to człowiek, który też było tak po tym, jak w filozofii pojawił się pozytywizm w czyjej ostre postawienie tylko na nauki szczegółowe głównie przyrodnicze i w takim razie metal na metafizykę nie ma tutaj miejsca tylko to co naukowo zbadamy to Voices istniejące oraz nie rozmawiamy też naukowe i Liechtenstein tak poukładał sprawy w swoim traktacie logiczne filozoficzne, który jest bardzo ciekawie skonstruowane z samym same tezy i komentarzy jest 1 z głównych tez dodatkowe do każdej z tych tez jeszcze dodatkowo mamy taką zdrową strukturę strony złożoną w zasadzie albo właśnie stres albo albo krótkich objaśnień w i stwierdził, że no cóż myśl i to co możemy sensownie mówić dotyczy tylko tego co obrazuje nam świat, który postrzegamy, jeżeli czegoś nie postrzegamy na to nie możemy o tym w ogóle myśleć i sensownie mówić, więc jeżeli mówimy jakiś sprawach należących do metafizyki to zaczynamy od 8 tys bez sensu, by nie potrafimy tym słowom Józef Słowik, kiedy ktoś zaczyna nam tutaj prawie metafizyka powiedzmy, że jego zdania i za nie mają sensu, że słowo nie przypisał żadnych znaczeń dlatego możemy powiedzieć, że był anty metafizyki, ale zarazem Hel poczytamy końcowe w fragmenty tego dzieła to widzimy, że w zasadzie już metafizyka gangster próbuje, dlatego że co prawda, mówi że nie takie uprawianie w ogóle filozof i wykraczanie poza pracą, toteż mówienie bez sensu, bo nie dotyczy tego świata, w które obserwujemy, ale zarazem dopuszcza sam, mówi że filozofia jest nie tyle właśnie mówieniem o tym co jest pewnym rozjaśnianie patrzenia na świat po prostu lepiej rozumiemy inaczej nam się to rzeczywistość naświetla i nawet jeżeli nie będziemy mogli rozstrzygnąć czy jest tak czy siak na wolnym nie damy rady notuje ich zdaniem warto to robić sam ten traktat teologiczny filozoficzny przecież to nie jest nauka o przyrodzie to też jest filozofia jest tak naprawdę wiją się tym trans zauważa, że mamy się zajmować metafizyką czy nie mamy się nią zajmować dlatego to jest okres dla anty metafizyki metafizyki no jego zdaniem warto, bo sam co zrobił właśnie w tym traktacie, ale jednocześnie wykazuje się jakoś taką pokorą wobec tego, że my jesteśmy w stanie tego opisu można tego uznać za za naukę pamiętajmy, że kiedy filozofuje metod jest mówienie bez sensu w tym sensie, że z naszymi słowo nie możemy przypisać konkretnego znaczenia w ale no właśnie, kiedy filozofuje my to patrzymy na to samo to jest świat 1 człowiek, który w ogóle nie interesuje się metafizyką potem może właśnie dziś metafizyką 1 orientacji po drugie, rynki Azji, które ktoś, kto Action Diaz filozoficzne, ale zupełnie inne każdy z nich patrzy na to samo, ale inaczej to świat się wyświetla on co innego co innego tutaj widzi w i sam ten traktat filozoficzny to też jest pewne propozycje widzenie świata widoczne, mówi że świat tak narażony jest ogół faktów, czyli istniejących Stanów rzeczy go otacza Vestor co to znaczy tak, ale i to jest jakaś tam propozycja już właśnie takie wrażenie innego kategoria zwana sobie rzeczywistości w można tak można inaczej jest pewne naświetlenie tego tego co widzimy no i coś co, mówi że ów pytanie co jest poza światem tak dalej jest nie do rozwikłania zagadkę i sens świata leżą poza nim jest z tego nie poznamy, ale samych samo rozważanie tego wydaje się, że jest wartościowego, bo sam tak naprawdę napisałem książkę powiedział, że to co napisał to właśnie filozofię, więc coś bez sensu to drwina, w której warto w wersji, którą należy potem odwrócić, więc ruch, ale tak, ale jesteśmy trochę wyżej trochę inaczej wszystko rozumiemy nie wiąże się zostajemy z dylematem to jest anty metafizyki metafizykę, bo wiemy straty metafizykę klasyczną odrzucił z drugiej strony przyznać, że coś takiego, ale nie zadrżało w taki los zaprzeczyły jak o dyscyplinie naukowej nie zaprzeczył jako o taktyce jako aktywności, którą warto podejmować musimy powoli kończyć, ale chciałbym pana koniec krótko zapytać o to jak się miewa metafizyka we współczesnym świecie, gdzie nauka poszła tak bardzo do przodu chociażby z trawy tak jest wiązanek z duchem 3 naszym mózgiem są często przez wiele osób bardzo tak mocno materializować to sprawy chemiczne elektrycznych dosłownie impulsów, że mózg wie wcześniej co my zrobimy niż my sami sobie uświadamiamy tak dalej, więc czy jeszcze gdzieś tutaj jest miejsce na metafizyka jest miejsce i to cały czas trwa rzeczywiście w zeszły rok w końcu zrobiłem taki właśnie taka metafizyka współczesne, czyli tylko te współczesne ludziom głównie dwudziesto wieczna antologia nauka obycie no i to tam pokazywałem się cały czas mamy bardzo dużo sporów na temat chociażby tego czy świadomość jest wytworem naszego ciała czy jest czymś niezależnym, a nawet, jeżeli się wytworzyło to czy da ta świadomość wytworzyła właśnie chciała to czy potem jest tu oderwane jest czymś innym czy tylko funkcją tego ciała czy uda się sprowadzić akty świadomości w tym mentalne do dostaną fizycznych dalej to wszystko trwa cały czas są filozofowie, który leży prowadzą rozważania na temat Boga, ale jego atrybutów tego czy one są jako sprzeczne czy nie no i cały czas mamy właśnie taką wąsko rozumianą antologię, czyli taką teorię byty, które bardzo fizyce jest potrzebna czy są zdarzenia rzeczy procesy przyczyny skutki tak naprawdę właśnie związek pszczelarzy strawę zielarka spraw jest otwarta cały czas się z FIS też potrzebne naukowcom mąż zwraca uwagę właśnie Arystoteles była jego intuicja, że to jest potrzebne nauce to jest takie rusztowanie, które dopiero możemy budować fizykę biologię pojęcie działki przez średnią reszta, a co to jest metafizyka wielka podróż od starożytności przez kawałek i karty Dianie z powiek dwudziesty to jest wykład otwarty na Uniwersytecie otwartym Uniwersytetu Warszawskiego pana dr. Marcina Rybczyńskiego z wydziału filozofii socjologii UW, który dla państ w opowiadał bardzo serdecznie dziękuje dziękuje również taką małą filozof i jutro 13 i audycja Tomasza stawili stawi się Ińskiego o godzinie trzynastej uwaga uwaga Szanowni państwo będzie no i twórczości Karola Wojtyły będą poszukiwane w tej audycji MP inspiracje filozofem nazwisku znicze, a za chwilę gościem Wojtka Krzyżaniaka w programie telewizyjnym będzie pan Zdzisław co za ocean i scenarzysta producent i reżyser filmów dokumentalnych Karolina Głowacka dziękuję do złożenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA