REKLAMA

Prof. Hanna Kuzińska, prof. Krzysztof Kalicki i Ryszard Kowalski

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2016-04-11 09:00
Czas trwania:
41:21 min.
Udostępnij:

Rząd przygotowuje program Mieszkanie plus, który ma spowodować, że nowe osiedla będą rosły jak grzyby po deszczu. Mieszkania na wynajem miałyby być budowane na gruntach należących do Skarbu Państwa. Zdaniem Jacka Furgi, prezesa AMRON przy Związku Banków Polskich każdy pomysł na mieszkanie jest dobry, bo "inwestycja w budownictwo mieszkaniowe jest kołem napędowym gospodarki".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 15 jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry zaczyna Madzi w naszym studio od mojej lewej pan Ryszard Kowalski prezes zarządu związku proces produkcji wcale się nic się pomylić byśmy nie wyszło prezes zarządu związku pracodawców producentów materiałów dla budownictwa Gilmore wraz z plusem dzień dobry dzień dobry przepraszam jeszcze raz mnie pan prof. Krzysztof Kalicki prezes Deutsche bank Polska Akademia Leona Koźmińskiego Rozwiń » dzień dobry panie profesorze kinowe redaktorzy pani prof. Hanna Kuzińska Akademia Leona Koźmińskiego dzień dobry pani prof. Chin chciałbym ten nowy tydzień rozpocząć się dyskusją o mieszkaniach rzeczy myślę, że interesująca dla wielu naszych słuchaczy bardziej wyjaśniać tego i pewnie przekonywać do mieszkaniowego tematu nie trzeba wszystkie inne sprawy, które dziś mogły być istotne także oczywiście w magazynie EKG z przyjemnością będziemy omawiać, ale rzuca się mieszkaniową o tyle może być interesująca, że czekamy i być może doczekamy się jeszcze w tym miesiącu konkretów ze strony rządu pani premier Szydło mówiła kilka dni temu, że zamierza ogłosić bardzo ambitny program mieszkaniowy, który będzie kolejnym krokiem po programie 500 plus c zostawiamy sobie na otwarcie tego programu szczegóły będzie kilka propozycji będą to i kredyty i tanie mieszkania chodzi o to by przy współudziale państwa rodzina średnich dochodach mogły mieć szansę uzyskania własnego mieszkania to jest założenie, które sobie stawiamy uważamy, że mogłoby się pojawić kolejne dzieci potrzebna jest praca potrzebna jest mieszkanie stąd też się jak powiedziałem na początku rząd będzie traktował program mieszkanie plus jako kontynuację rozpoczętego już wielkiego programu 500 plus oczywiście mało tych szczegółów, na których moglibyśmy się tutaj zaczepić się, ale jeśli wsłuchać się uprzedzam, że już kończy słabszy długi wstęp, ale jeśli wsłuchać się winnych polityków prawa i sprawiedliwości przeczyta się opracowania, które nie są umieszczone głęboko, ale jednak do odnalezienia na stronie ministerstwa infrastruktury budownictwa i to być może już czegoś więcej dowiemy się 1 z takich rzeczy, która pojawia się w dyskusji PiS-u i w ogóle w różnych dyskusjach na temat programu mieszkaniowego są kasy budowlane oszczędnościowe oszczędnościowo budowlanych stąd myślę sobie, że jakiś musi być początek tej dyskusji, ale będzie, więc tutaj też rozmowa o pieniądzach poprzez Kalicki ukazują nam podpowie, skąd cudownie tak wszyscy myślą znaleźć można wyczarować bijący z niczego co prawda, ale jak nie ma pieniędzy to jeszcze pójdzie do banków się wygrać ile trzeba, ale z drugiej strony wielokrotnie słyszałem przedstawicieli związku banków polskich, którzy popierają rozwiązania kas oszczędnościowo mieszkaniowych, twierdząc że solidne budowanie oszczędności przysłuży się i makroekonomii i zaspokoi potrzeby mieszkańców nie składajmy to jaki na dziś można w Polsce zbudować program mieszkaniowy oparty o realizację podstawowego celu mieszkanie dla osób mniej zamożnych współpraca w ramach państwa, czyli jak rozumiem jakiegoś rodzaju dotacje współfinansowania Andrzej Kowalski otrzyma no dobrze to powiem tak, bo poruszył pan tyle wątku, że każdy wymagałoby pewnej refleksji wybrać co jest pana zdaniem najważniejsze wolność istotniejszy jest wbre w pozorom nie samo budowanie najistotniejszy spod powiedzenie Sellin na pytanie komu środkami publicznymi chcemy pomagać, bo to nie jest tak, że wszyscy mają takie same możliwości nie chcę teraz wzięli z mienia wszystkich grup, ale możemy powiedzieć, zaczynając od najsłabszych to są to ludzie, których nie tylko nie stać na własne mieszkanie, ale nie stać ich nawet na opłacenie czynszu i to jest grupa pierwszą oponę może to jest wedle grup zamożności niż do góry aż do tych, którzy są w stanie sobie kupić mieszkanie nawet nie, korzystając z kredytu, jeżeli taka będzie ich Wola i w moim przekonaniu, jeżeli środków publicznych jest niewiele i będzie niewiele i naprawdę nie mamy co udawać, że możemy rozdawać, a jak pan poseł Halicki powiedział przed chwileczką tu się niedawno czarować możemy się oszukiwać to Biel w pierwszą rzeczą podstawową jest ustalenie tej hierarchii komu pomagać potem w jaki sposób i nie chcę w tej chwili wchodzić odnosić do tych założeń tego tych zapowiedzi, o których mówiła pani premier dlatego, że to jest na takim poziomie ogólności, że można się równie dobrze do tego przyczepić, jaki równie dobrze powie, że to jest dobrym kierunku, ale 1 sprawie, którą pan wywołał, a nie pani premier od tych nieszczęsnych kasetach mianowicie to jest kolejna fikcja to znaczy ja niedawno na jakiś konferencji mówiono o tym, że największy w mieszkaniówce największymi lobbystami są deweloperzy banki i w jakim stopniu właściciele albo ci spłacający kredyty walutowe Janukowycz nie dziwi, że te grupy walczą o swój interes tylko przepraszam jeszcze jest interes wspólny i wracając do kasy to jest fikcja polegająca na skoku na kasę nie ma żadnych żadnych analiz, które by pokazały, że nawet w krajach, które te kasy się w ciszy autentycznym sukcesem w Niemczech liczba kas liczba rachunków jest była jest ogromna, a nie ma żadnej analizy, która by pokazywała, że dzięki tym kasom wzrosła liczba budownictwa mieszkaniowego i odwrotnie że, gdyby nie było tych kas to by nie było ostatnie zdanie to by ich mieszkanie było ich ostatnie wcale nie będzie ostatnie zdanie lanie to jest tylko jedno panie prezesie co tu jest tak kasa mieszkaniowa oszczędnościowych kas oszczędnościowo-budowlanych to jest coś poszło tym jakieś 2 tygodnie temu rozmawialiśmy co jest taki system, w których nie jest tzw. systematyczne oszczędzanie określonej kwoty co miesiąc przez lata dług, który go do systemu budżet państwa w wyniku tego zawarcie tej umowy dopłaca ana końcu tego, które są następuje odwrócenie można otrzymać kredyt z wielkości tej zgromadzonej kwoty własnych środków i środków budżetowych tylko ostatnie zdanie to marazm przerwał mostach mianowicie przeważał, lecz nawet, gdyby to było to do kogo jest adresowana ta pomoc do grona tych, których stać na mieszkanie na oszczędzanie nie namierzy nas mieszka banki zainteresowane takim tematem w Lechii we mnie się ku swojemu a jakby 2 osoby jest jak Carlos to jednak bankowi za drugie to moje narzędzia nie nie dość doświadczenia z Ministerstwa Finansów poniosły kasy budowlano-mieszkaniowe były bardzo intensywnie dyskutowane na początku lat dziewięćdziesiątych no i oczywiście to zależy od tego czy takie ryzyko chce skarb państwa, a właściwy minister finansów podjęcia zależy do ryzyka do dotowania dopłaty do kas budowlano-mieszkaniowych do tych, którzy tam oszczędzają i będąc w jak wtedy te kwestie były dyskutowane to stwierdzono jednoznacznie, że rząd nie może mieć otwartej pozycji ryzyka polegającej na tym, że w zależności od zmian stopy procentowej nieznana byłaby wartość dopłaty z budżetu państwa do obu tych oszczędności w kasach budowlano-mieszkaniowych i pamiętam, że to była główna przyczyna, dlaczego te kasy poległ oczywiście Niemcy byli w tej wygodnej sytuacji, że mieli bardzo duży budżet i mieli środki na to, żeby takie ryzyko podjąć inni takie finansowanie z budżetu państwa te zrealizować u nas w tamtym czasie pamiętam dyskusję to było wiele rządów kilka rządów się tym zajmowało i ostatecznie projekt kas budowlano mieszkaniowych upadł, dlatego że nikt nie był w stanie przyjąć otwartej pozycji ryzyka w kwestii dopłat z budżetu mówiąc już to rechot eliminują z języka otwarte pozycje budżet nie był w stanie zaplanować ile ewentualnie jak go to kosztowało, więc nie był w stanie tego zaplanować, więc nikt nie chciał podać tego ryzyka tak taka w budżecie państwa nie może nie mogą być pozycje, które są otwarte od nich nieznane zobowiązania będą kosztowały no dobrze grają to jeszcze pani Teresa Kuźmińska pani Krystyna, ale jest z 1 strony determinacja rządu do tego, by tego typu program jakiegoś rodzaju programu uruchomić jest jak rozumiem zobowiązaniem wyborczym szat tego typu rozwiązania programy wspierające wspomagające osoby mniej zamożne powstaną, a zatem w jaki sposób rząd chce wziąć na siebie, ale dotowanie współodpowiedzialność za to budownictwo mówimy o wynajmowaniu no i o budowaniu mieszkań w kupowaniu sprzedawaniu to właściwie prawie wszystkie prawie wszystkie czynniki mamy złożona więc, jaki model wybrać właśnie ten rząd jak rząd jest chodzi o tych wszystkich ludzi od tych w te wszystkie rodziny, które po prostu nie mają żadnych szans na mieszkanie niestety jest ciągle bardzo dużo prostych i wypowiedzi nie tych, ale w ogóle tych, które brzmią w przestrzeni medialnej można wyciągnąć wniosek, że nic się nie da zrobić to najgorszy komunikaty, jakie może usłyszeć polskie społeczeństwo w szczególności, że przećwiczyliśmy już ten system zwrotu z podatków i budownictwa mieszkaniowego wycofaliśmy się ze znanych powodów o cynizm podatków mogli mieć finansowany częściowo mieszkanie tylko ci, którzy mieli odpowiednią zdolność podatkową, więc przyszliśmy na ten system bankowy dopłat do odsetek od kredytów bankowych okazało się, że też jest on nie najlepszy, więc teraz zmierzamy w stronę permanentnych oszczędności przez całe życie szczerze mówiąc jednak, przyglądając się w polityce społecznej mieszkaniowej w tym różnym rozwiązaniom uważam, że jeżeli którekolwiek z tych metod którakolwiek z tych lat dłużej z czwarta nie wiem wydaje mi się jeszcze najbardziej rozsądne dostępna taka, która jest pozytywną odpowiedzią dla przeciętnego obywatela to właśnie te ostatnie akcje masz pracy oszczędzać przez całe życie decyduje się na to dostajesz jakieś wsparcie nawet z tym ryzykiem, w którym o, których mówił pan profesor nas my, ale masz pracy i masz szansę na godne życie we własnym mieszkaniu, ale ja chcę zwrócić uwagę na 1 rzecz, że w Polskim społeczeństwie i może to dobrze, ale niekoniecznie czasami jest takie przekonanie, że każdy musi mieć własne mieszkanie chcę powiedzieć, że w Niemczech prawdopodobnie około 70 do 80 % osób mieszkających nie ma własności mieszkań te mieszkania są budowane w różnych wariantach, bo w wariancie prywatnym mała albo w wariancie gmin, które budują na swoim terenie mieszkania, ale generalnie są opłacane poprzez sierż oswoić nocując u mnie nie ma takiej zasady, że każdy musi mieć mieszkanie własnościowe jest zbudowane na kredyt nie ma ich przy braku dostatecznego poziomu dochodu teraz będą informacje, ale jeszcze 1 cytat dnia, bo wrócił oczywiście do tego tematu po informacjach ten program musi składać się z kilku elementów mówiła pani premier musi istnieć część dedykowana do klasy średniej dedykowana dla tych, którzy mają niższe dochody to będą zarówno mieszkania na wynajem możliwość uzyskania kredytu na własne mieszkanie to będą też mieszkania niższym standardzie, ale tańsze tak staramy się to wszystko zrealizować może być jeszcze inne rozwiązanie, ale rozumiem, że powiat tak teraz będą informacje w radiu TOK FM po informacjach druga część magazynu EKG wrócimy do tematu mieszkaniowego czyli jakie są możliwości rządowych programów wsparcia innych projektu mieszkaniowego może tak, czyli co może znaleźć w programie mieszkanie plus teraz informacje zaprasza na drugą część magazynu EKG i handlu ekonomia kapitał gospodarka to jest druga część magazynu lek. Maciej Głogowski dzień dobry w naszym studio pani prof. Hanna Kuzińska prof. Krzysztof Kalicki pan Ryszard Kowalski dobre informacje to jest stały punkt musi być jakaś dobra informował, że to ja powiem może to zależy od powiązanej z budownictwem albo precyzyjnie z materiałami budowlanymi, o których już od wielu wielu lat obserwuje się zjawisko, że blisko 30 % materiałów nie spełnia deklarowanych technicznych parametrów okno powinno mieć taką izolacyjność na papierze ma tak de facto jest dużo gorsza, a na czym polega dobra no właśnie na tym, że od ubiegłego roku nadzór rynku wreszcie zrozumiał na czym polega problem, że problem nie polega na tym, żeby sprawdzać czy są właściwe papiery przy tych cegłach oknach zajął w niej styropianie tylko jakie są te parametry techniczne i wreszcie zaczął badać i wreszcie zaczął rozumieć, że to jest kluczowe z punktu widzenia interesu nabywcy końcowego użytkownika może oznaczać, że zdający się przewidzieć przyszłości i będziemy oszukiwani na tych materiał będzie najmniej oszukiwanie nuda chyba też nowe wynosić co można kontynuować w ogóle źle dobrany, by ją wczoraj były prezes analiz i zwiedzał taką wystawę różnych osób z aspektów budownictwa, czyli im materiały i rozwiązania i okna i drzwi muszę powiedzieć, że byłem bardzo miło zaskoczony jak i jaki jest progres w tej dziedzinie to znaczy w dziedzinie RO, kiedy jakości od problem polega na tym, że wszystko jest dosyć drogie w sumie, ale jakoś tego co się obecnie proponuje drzwi otwierane na przycisk odcisk palca okna specjalnie izolowane jak ważna wiem, że ŁKS nie mają później roślinki RO rozbić okno i zarówno ramy jak i szyby pancerne, które były w tym okien to wyglądało to tak antywłamaniowe wyglądało to na fantastyczne fantastyczny produkt się zwija, a z naszej nie abstrahuje od tego, że ceny tych groźnych elementów były niezwykle drogie, że za taki nowoczesny budynek, ale i inteligentne budynki, które już mają regulacje piece, które włączają się wyłączają na telefon komórkowy do naprawdę jak się spojrzało na tor to rzeczywiście miało się wrażeniu, że z dwudziesty pierwsze 2 i Włoch świetnie pasuje do naszego dzisiejszego tematu, ale o mieszkania dla osób, których np. nie stać na kredyt w dzisiejszych realiach no i nie stać nas na kredyt, gdy kredyt też, dlatego że pewne ruchy, które zostały wykonane powodują, że ten kredyt znowu jest droższe nawet dzisiejsza Rzeczpospolita pokazuje jak rosną marże na kredyty hipoteczne jak rośnie rosną koszty kredytów hipotecznych i my mamy z tego co nie zdajemy sprawy jeszcze 1 problem mamy problem długoterminowego finansowania jak się mówi o listach zastawnych to wcale nie adresuje się większości tego do polskiego rynku listów mówi się, że wyjdzie się te znowu na rynki międzynarodowe zaciągnie się listy zastawne w walucie euro, a ja wiem, że można wzrosło poważną na złote medale za koszty tego będą to jest na co panie prezesie, bo wchodzimy już nazewnictwo, które nikt nie jest dla mnie sprzyjające w dużym uproszczeniu list zaś Grażyna Mazur z kamieni zobowiązanie, które zaciąga się w euro na zobowiązania, które będzie złoty i będzie spłacane w złotych, a ktoś tę list Zastawny będzie spłacał w euro skoro został wyemitowany jak rozumiem bankom listy zastawne są potrzebne do tego, by móc finansować kredyty min np. mieszkania ani finansować z tych depozytów, ale na co dzień my składamy król Ależ oczywiście niewielki co prawda tylko, żeby finansować listami zastawnymi to musi być jeszcze dostatecznie popyt na radnych z Ernst zasnął, ale uznano, że domagała się tych listów zastawnych jak i nie mówią o rozwijaniu rynku i wprowadzanie nowego instrumentu nawet na tym etapie, kiedy jeszcze może popyt nie będzie zbyt duży to jest jakby otwarcie nowych możliwości przyzwyczajenie inwestorów, że można nie tylko inwestować krótkoterminowo mówi Boże, ale można inwestować długoterminowo na po zupełnie innej stopie procentowej byle tylko jeszcze Polski inwestor chciał zrezygnować z ryzyka krótkoterminowych stóp procentowych i przejść na stopy długoterminowe, które generalnie są wyższe co oznacza dla klienta dla mnie, który zarządził nie oznacza to trochę większe bezpieczeństwo nie trochę większe bezpieczeństwo, bo znana będzie znany będzie poziom odsetek, które będzie się płaciło przez najbliższe 1015 lat i wyrówna także stała stała stopa procentowa na kilkanaście lat to, ale możliwa jest stała stopa procentowa to znaczy, że ona musi skonsumować, jakby sobie z niezachowania procentowym, a także zmieniające jest Shrek u co zależy od ich eliminuje ryzyko krótkoterminowe na rzecz wyższego kosztu długoterminowego kończymy ten wątek rzeczywiście dzisiaj na wkład Rzeczpospolita pisze o banku PKO BP to stronę dalej niż tutaj tę, którą prezes ma zwartą jedno o tym, że te listy zastawne kolejne 3 czy emisja i budowanie w tej oferty kredytowej co nijak nie szukamy Franco za granicą to szukamy euro za granicą no po prostu brakuje sama żywność mamy tego szukać jak nam rząd zafunduje kasy budowlane maszyny sterowej były banki będą miały długie pasywa w zlotego za chwilę wrócimy chciałbym dopytać panie Przemku żeńska ma każdy brak informacji nie odchodząc od tego tak jak na razie możemy zmienić tę tragedię, który wydaje mi się sam w sobie dobrą wiadomością, że dyskutujemy o najważniejszym problemie społecznymi nie wykluczam, że do prac czujemy się jednak takiego rozwiązania, które będzie akceptowalne dla banków i będzie dobrą wiadomością dla społeczeństwa jako całość trzeba ten problem jakoś rozwiązać to znaczy przypomnę czas banki same chciały mieć ten instrument listy zastawne toczyliśmy tę rozmowę bardzo długi czas trzeba było przekonywać i uświadamiać parlamentarzystów cóż takiego są te listy zastawne i budować się możliwości kredytowania tak duża nieufność to jest boss dla tych, którzy mieszkają w Londynie tanieją nieruchomości w Londynie, ale dlatego, że prze inwestowana właśnie w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego ekstra wiadomość dla Polski, że produkt krajowy brutto rośnie, czyli takie statyczne widzenie patrzenie na bogactwo zamożność polskiego społeczeństwa nie ma może większego sensu, bo teraz jesteśmy tu i teraz takimi wynagrodzeniami mediana trochę powyżej 2 średnia przez średnie wynagrodzenie około 4 mówiono o tysiącach złotych 80 zł prawda brutto i banki, na które wszyscy łakomie sporze z ranami, szukając tam źródła rozwiązania wszystkich są ich życiowych problemów są słusznie przestraszone moim zdaniem była kłamstwem i co oglądają się na ich aktywa zasoby, więc ja przypuszczam że, gdy spojrzymy tak bardziej dynamicznie na to co się dzieje w być może, że przeciętną rodzinę polską większym stopniu niż teraz to co teraz obserwujemy będzie stać na to, żeby odkładać w tych bankach NATO swoje pierwsze mieszkanie jest wreszcie dobrą wiadomość, którą przeczytałam przed wejściem tutaj na studia to fakt, że bardzo maleje z roku na rok 2 spożycie jak to nieładnie mówimy papierosów, czyli coraz mniej palimy społeczeństwo i przez to zdecydowanie zdrowsze mniej wydajemy na różnych modeli Final Four jest są mniejsze wpływy z akcyzy nie to jest komunikaty o mniejszej sprzedaży papierosów nie palimy papierosy zależnie od zasięgu jest w latach zostałem od razu czy to ma związek WTZ miliony akcji Wilbo bym se od razu tutaj do dorobił histeria być może, nawet jeżeli być może ruszymy z danych, które oficjalnie są pokazywane przypuszczam, że każdy z państwa twierdzi, że teraz, gdy spotykamy się na takich towarzyskich różnych okolic mniej telepania w nich zdarza się, że w grę nikt nie chcieli lokalny czy netto był dobrze pani poseł ten temat zacierane żeśmy wtrącić sprawy budżetowe to ja chciałem być dobrej informacji ze zdziwieniem razem w mamy kolejne potwierdzenie kolejną informację budżetową na zamykającą przydomka domagającą informacje o 2015 roku deficyt wyszedł nieco przekraczające 42 miliardy złotych, a w budżecie po nowelizacji było zapisane na poziomie 49, a więc różnica spora przypomnę, że przed nowelizacją było 46, a więc ostatecznie wyszła nawet mniej niż było w budżecie przed nowelizacją co dowodzi, że z 1 strony nie będziemy się denerwować na niższy deficyt, ale chyba mamy potwierdzenie, że ta nowelizacja nie do końca była potrzebna, ponieważ nie zgadza, ale nie o to tutaj chodzi, bo jednak błąd planistyczny popełniony w ustawie budżetowej był ogromny dochody przeszacowano 8 miliard dół, bo czas spojrzeć na ustawę budżetową tak zaplanowano 297 miliardów, a wyszło 289, dlatego że ten deficyt taki mały Henio w stosunku do tej ustawy tej listy ze stycznia, którą został on przyjęty rozdzielona w styczniu 2005 roku piętnastego piętnastego roku nie na 3 pozostałe uchwalono tak, gdy w styczniu nie miałem widok radiowozu mówiąc, o której mówimy mówimy o pierwotnym udali się alergia nasilona w 1 ustawie i nowy Jork gwiazda tyczki wydatki obcięto w stosunku do tej ustawy o 115 miliarda, więc wyobraźmy sobie sytuację, że ta ustawa została tak jak została, czyli upoważnienie dla rządu, że może wydawać 343 miliardy prawda żyje, a dochody przeszacowano przestrzelona 8 miliardów mielibyśmy wtedy 46 min, lecz mielibyśmy 46 miliardów powiększone jeszcze o 8 miliard zlotym to nowe rośliny rosło zadłużenie dalej skarbu państwa przez torze jest trochę mniejszy deficyt to my powinniśmy dążyć do tego, żeby ten deficyt zmalał to wcale nie jest powiedziane, że mamy mieć 3 % deficytu co roku, bo to oznacza tylko kumulację zadłużenia, a nowi ludzie w momencie, kiedy dokonano nowelizacji to już właściwie mieliśmy prognozę, jakie będzie wykonanie i tak naprawdę dokonano tej nowelizacji z 1 jedynego powodu, bo zagrożenia nie było żadnego były ograniczone wydatki od nie można było z dokładnością do miliarda oszacować, jakie będzie ostateczne wykonanie z dokonano z 11 powodu został taki delikatny zapach i to widać zresztą w tych wynikach, który już pozwolił zacząć finansować zobowiązania tegoroczne inaczej mówiąc zobowiązania wyborcze, ale jest to jednak bardzo istotne, że jeżeli parlament uchwala ostatecznie ustawy wydano 343 miliard z całą powagą parlamentu rządu, który broni przedłożenia rządowego, a następnie pod koniec roku obcina się te wydatki prawie 12 miliard dół, więc powstaje naprawdę uzasadnione pytanie przepraszam z jakich wydatków myśmy zrezygnowali z winy cięcia deficytu chciałabym ich 3 ograniczyliśmy te wydatki, bo musieliśmy czy, dlatego że te wydatki po prostu były nie do końca potrzebne znała albo nadmiernie z pewną rezerwą znalazł znana, ale proszę pamiętać, że to, że w budżet ma zaplanowane wydatki to nie oznacza, że to jest obowiązek dokonania tych wydatków gmina tym regionie zważono gówno to trzeba ciąć i rezygnować z wydatków, a w realiach może ograniczyć ruch za wygraną od razu jest lepiej od razu jest źle, jeżeli się oszczędzać to taka, ale jeżeli ustaliliśmy wydatki zapisu jest umarzana koniecznie należy raz lub innych tuneli jest wydanie faktu jest to już do Iniesty upoważnienie rządu do upoważniają, ale nie decyzja o wymierzenie zobowiązania żony różaniec dobrze jeśli zgadzamy całkowicie się zgadzać z tymi wypowiedziami, ale mam pytanie o powagę planistów tak to jest prawie 12 miliardów to jest 3 % wydatków budżetu dlatego upadło centralne planowanie, bo nigdy nie udaje się życia zaplanować wg El Mundo nasz region na papierze to to nie jest duże wymaganie od dużą dokładność teraz 12 miliard w tak się akurat złożyło aż dobrnęliśmy do czasu informacji, ale przed informacjami powiem państwu, że euro 4 zł 29 gr frank 394 USD 376 funt 5 zł 30 relacja euro do dolara to jest 114 informacje w radiu TOK FM po nich część trzecia na myśl rzeczy wróćmy na chwilę od tych naszych kas mieszkaniowych i właśnie może przy okazji zdziwieni to w WUP w latach 2 ekonomia kapitał gospodarka 43 minuty po godzinie dziewiątej to jest trzecia część magazynu EKG Maciej Głogowski raz jeszcze dzień dobry w naszym studiu pani prof. Hanna Kuzińska pan prof. Krzysztof Kalicki pan Ryszard Kowalski w 2 bogatych mieszkania skończyć chciałbym tylko przypomnieć się zaczęliśmy dzisiejsze wydanie z magazynu EKG od rozmowy o przyszłym programie mieszkanie plus rządowym programie na razie nie znamy jego szczegółów bazować możemy na licznych już, ale jednak tylko takich prowadzących na scenę jak rozumiem do celu wypowiedziach przedstawicieli prawa sprawiedliwości nie są na programie inny, w którym pojawiały się różne hasła m. in. hasła post budowania w Polsce kasę mieszkaniową oszczędnościowych budowlanych takich kas, które premiowały, by oszczędzających na cele mieszkaniowe to jest 1 sprawa druga program być może ten rządowy zostanie opublikowany jeszcze w tym miesiącu trzecia rzecz tak jak już cytowałem państwu dawno dawno, ale w tym wydanie EKG, ale kilkanaście lat temu pani premier z tych ostatnich wypowiedziach mówiła o mieszkania dla osób mniej zamożnych, ale mówią także o wynajmowaniu tak, by nam ten wątek nie umknął, dlatego że już odbieramy maile słuchaczy, którzy piszą że, podpisując się np. Europejczyk z Warszawy, że po co rozmawiać w ogóle o mieszkaniach na własność skoro przykład pana, który nas napisał i pracującego w Europie, ale nie jak wskazuje jego znajomi z tych europejskich krajów państwa raczej wynajmują mieszkania niż Korona Łaszcz strasznie wybuduje także na Krymie w sprawach innych kultur ja myślę, że ten tutaj rząd obecnie nie odważy się na zupełne przejście na tylko wynajmowaniem były jednak u nas coś takiego w nas jest czujemy tę własność w tym, że słyszy, że widzą, że nie odważy to zawsze zadaję pytanie to nie jest adresowane tylko do tej formacji tak się boi rządzić to nie jest megaherce to po pierwsze, ja powiedziałem, więc ludziom, że adresy bardzo już krótko nie ma co żywa istota problemu mieszkaniowego w polu polega na 2 rzeczach po pierwsze, my faktycznie budujemy drogo w porównaniu do dochodów społeczeństwa to w Polsce mieszkania nowe mieszkania są blisko dwukrotnie droższy, porównując z większością krajów rozwiniętych z uwagi na cały ład regulacyjny od planowania przestrzennego pr. bud . i t d . i t d. tworzymy ogromne ryzyko w związku z tym to razem powoduje, że musi być odpowiednia marża, żeby sfinansować to ryzyko Woźny może marż deweloperów związane z żywnością bardzo jak oni podejmują ryzyko to może jej wydajność jest niska budowli, ale blin na ten temat oczywiście w ogóle nie mamy sporów efektywność w budownictwie jest też niska, a jeszcze 1 element, jeżeli jest wysokie ryzyko to ich firm deweloperskich, których najczęściej mówię tych firm, które budują jest duch zdecydowanie mniej nie ma de facto istotnej konkurencji na tym rynku IT jest 1 element, ale drugi jest jeszcze chyba ważniejszy mecz przestańmy mówić o budowaniu tylko mówmy o zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i stwórzmy sobie hierarchię komu chcemy pomagać ja uważam, że w cywilizowanym państwie prawa dwudziestym pierwszy w wieku po pierwsze, należy pomagać najsłabszym, bo od wsi, których stać na mieszkanie jak nie będą mieli tych odsetek tego wsparcia w najlżejszej kupią mieszkania 3 m ² dalszych krokach, ale jak pojawi się to hasło myślę, że tu nie będziemy polemizować, by wspomagać najsłabszych to co powinno być kluczem tej pomocy czy właśnie możliwość jakiegoś premiowania oszczędzania skoro ci najsłabsi mają małe możliwości oszczędzania czy też wsparcie jakiś zupełnie banalne znaczy nie byłoby to wsparcie banalne tylko zupełnie banalnych jak np. czynszu opłat cieszą, choć w wielu krajach mamy rozum zwierza się poziom czynszów, jeżeli są drogi gminnej, jeżeli to robią, a jakieś lokalne władze to budujące mieszkania i ze względu na rozwój sens swojego regionu być może też na alokację centralne wspomagają również cięższe to znaczy de facto klient wynajmujący płaci dużo niższe o poziom tego czynszu niż nowość, ale zostały zobowiązane dopłaca lokalny rząd tylko to jest element polityki społecznej tu też nie ma wątpliwości pani Teresa Kozińska ostatnie zdanie tych spraw musimy wypracować taki miks finansowy, gdy nie ma pieniędzy wszyscy muszą się zrzucać prawda jest całą pewnością zaangażowane muszą być dowody osobiste, jeżeli uda się zaangażować również samorządy w takie finansowanie dofinansowanie tego budownictwa to bardzo dobrze, jeżeli do tego jeszcze Doda się jakieś tam niedopłaty tylko uczestnictwo kapitałowe banków, a może jeszcze jakieś nie wiem może to jakiś permanentny oszczędzanie wspólne występy to zrzucanie się z wszystkimi oszczędnościami do idei wspólnej kasy, więc moim zdaniem wszyscy jej ręce na pokład i zastanawiamy się jak realizować ten segment polityki społecznej, że przeciętny Kowalski był w stanie mieć ze sobą jeśli mnie chodzi nam już mieszkań dobrze bardzo państwu dziękuję za dyskusje i ten temat jak rozumiem pozostaje nam należy poczekać już na tę propozycję rządu na mają się pojawić w tym tygodniu w tym miesiącu pytanie nie tylko jakie są cele, ale przede wszystkim, jaka jest instrumentalizacja i nazwę MON, jakie są narzędzia do wdrażanych programów poniosły ostatnio mamy dużo oprogramowanie wiemy jak IW jakich, jakie wykonują jakieś olbrzymie środki mówiliśmy o tym, nieco znajdzie się w programie mieszkanie plus tylko co mogłoby się znaleźć w dobrej czy pożądanej polityce mieszkaniowej w K2 co państwa dziwią proponuje, by zaczęła pani Teresa Kuźmińska co nie widzi pani profesor w mini kiwi te Kahan in duża nieskuteczność właściwie nawet powiedziałabym bezradni skarbówki w egzekwowaniu należności podatkowych mówię o komunikacie i który został ogłoszony przez Najwyższą Izbę Kontroli w komunikacie dotyczącym przeciwdziałaniu obrotowi fikcyjnymi fakturami okazuje się, że NIK w czasie kontroli wykrył, iż fikcyjne faktury w 2015 roku krążyły w tej przestrzeni gospodarczej na kwotę 82 miliardów złotych 2015 roku z tego tytułu nałożono podatek za pierwsze półrocze 5 miliardów można domniemywać, że za cały piętnasty rok 10 miliardów ile z tego udało się wyegzekwować wyegzekwować 1 i 3 %, czyli 162 Emilia zdumiewająco niska skuteczność egzekucji, ale nic w tym opracowaniu, do którego przeczytania bardzo serdecznie zachęcam go tam jest dużo takich wniosków ostatecznych, które mogłyby pomóc skarbówce lepszej egzekucji podatków, więc spośród tych przyczyn, które powodują taką niesprawność skarbówki np. wymienia się coś takiego jak bardzo niemrawy wykreślanie podatników z rejestru VAT, czyli już zostali nakrycie jakości które, którzy stanowią firmy słupy ale zanim dojdzie do wykreślenia z reklam niż znane już powiedzieliśmy tak jeszcze parę razy zdąży zaistnieć na tym rynku albo np. jakaś rzecz jak Rumunów nieustalenie w procesie egzekucji jej majątku tego, który jest winien tych nadużyć w systemie podatkowym dno, jeżeli nie ustalono majątku to wiadomo, że nie ma z czego potem egzekwować ich wiele wiele jeszcze innych ekip bardzo ważną imprezę temat, który jest teraz jednak, ale jest go ponad pół dostępne to jest nadużycie w stosunku do ZUS-u są, o czym czytamy, o ile jest rozwiązań regulacyjnych, które są po prostu do szkodliwej pozwalają właśnie na tego typu przedsięwzięcia np. wyłudzanie zasiłków macierzyńskich noda gigantyczną skalę ZUS -u wystarczy opłacić składki za 2 miesiące zawrzeć fikcyjną umowę na bardzo dużą kwotę i ZUS wypłaca tę kwotę przez wiele miesięcy notes po prostu kradzieży nie wiem, dlaczego nie można takich rzeczy są wręcz z wodą z ścigać karnie zdaje się, że teraz resort, ale co mogę moje zdziwienie wersja losów innych, ale takie bardzo trudna nowy aukcyjny nie abstrakcyjne, ponieważ jak byliśmy na rozdaniach nagród pani redaktor dla osób i spojrzałem na sędziego, który broni praw człowieka drugie broni praw dziecka trzecie broni praw kobiet czwarte broni jeszcze innych praw i tak sobie zamarzy, dlaczego nie ma jakichś narzędzi, które było, które broniło praw gospodarczych lub podstawy gospodarcze, żeby nie było tego co coś widzieli bankowców chroni mnie już nie mówi o bardzo rozumiem co poprzedzi ją chwalą wszyscy myślą o ludziach rozumiem oczywiście, że trzeba bronić każdego biznesu uważa, że niema organizacji, która wybroniła zasad funkcjonowania biznesu nie jest, że ktoś, kto jest władcą danego kraju, bo jest wybrany w ty na to czy inny okres przychodzi mówi domów i dokłada takie podatki temu inne podatki to po prostu Dariusz narusza podstawy gospodarcze poezją uważał, że w długim okresie to po prostu szkodliwe i potem się dziwimy, że nie mamy długoterminowych lokat nie mamy długoterminowego finansowania do stałego to m. in. wynika wynika z tej niepewności co się zdarzy jutro, ponieważ nikt nie broni nikt nie broni reguł trwałych reguł funkcjonowania biznesów w Polsce w samo co robimy co robimy to chwileczkę w mediach co oznaczają, że Europa Press Kalicki, że w Polsce istnieje ileś organizacji pracodawców tylko problemem jest to, że liczba firm członków ich organizacja największych gwiazd i osadzony jest minimalne problemy związane z problemem są postawy społeczne także postawy przedsiębiorców, ale moje zdziwienie szok, ale nie gorzej znoszą zdefiniowanych praw nie mógł nie mówimy, że coś jest prawem sektora gospodarczego także ma tak ma takie prawa i tych praw nie wolno naruszać nie mamy jakiegoś kodeksu należnej od zarządzania skromny szyld na innych brawo też narusza inne prawa też naruszamy tu 12 ja się tu zgadzam z tym czuł, że pan Ryszard Kowalski to jest bardzo poważny problem reprezentacji tych organizacji pracodawców, które w Polsce istnieją Lewiatan pracodawcy RP BCC nie reprezentują wszystkich przedsiębiorców bo, a nie wszyscy tam należałoby należą ci najwięksi cel mam reprezentują tych, którzy opłacają składki wraz z rodziny o zdefiniowanie ich jednak praw gospodarczych takich które, gdybyśmy mówili takich zasad nie wolno naruszać n p . zasad jednakowego obciążania biznesu na podatkach to ma pan w konstytucji różne prawa zapisanej w związku ze zdrowiem rekordowo silny związek z szefostwem MON nie da to się związani z niedawno to właśnie to dziwi to mnie martwi mnie też mogły krótkie zdziwieniem, bo to jest naprawdę Dźwigowa wszystko w ich o honorarium za 3 zlotemu jak nie przed tym zawsze mówię, że nic zmienić, a może to jest nie powiem inaczej nie dziwi to, że większość programów i znowu to nie tylko odnosi się do tego rządu, że większość programów powstaje w oderwaniu od diagnozy pozostają powstał program 500 plus tak naprawdę bez diagnozy sytuacji powstaje jakiś program mieszkaniowy oby był najlepszy nie ma we mnie nie ma rzeczywistej diagnozy i pokazania problemu powstał plan odpowiedzialnego rozwoju, który m. in . dla przykładu mówi o tym, że udział państwa w zarządzaniu gospodarką będzie rósł pan minister Szałamacha powiedział to wprost organizacyjnie czytaj będzie rosła o udział własności Państwowej gospodarce, a przecież już dzisiaj innych własności taki subindeks własności Państwowej w Polsce jest najwyższy w ogromnej liczby państ w, więc król Reasumując, z wymyślonym programem może z dobrych intencjach, ale w oderwaniu od diagnozy o sytuacji, bo to wtedy jest trudniej, bo wtedy trzeba pomyśleć kończymy dzisiejsze wydanie magazynu EKG nie omawialiśmy dzisiaj tematu franków, a byłby powód, a byłby powód to podobno jest pomysł, żeby tylko trzeba się było regulacją krajową nawet ustawową zastąpić międzynarodowe regulacje księgowe chodzi o to, że nie jest pomysł szczytu przestępczej Rzeczpospolitej, by jednak potencjalne straty dla banków, które powstaną z wprowadzenia ustawy frankowej z nazwą Narodowy Pach z Izolatorem, ale nikt nie sfinansuje strat to jest po prostu obcinanie nogi zamiast teraz trudny będzie widać jak u nogi ruszyła 20 lat, choć nadal nie wie co to ma właśnie to to pokazuje, że nie ma żadnych zasad dotyczących ochrony działalności gospodarczej w Polsce bardzo państwu dziękuję za dzisiejsze spotkanie pani prof. Hanna Kuzińska bardzo dziękuję pan Ryszard Kowalski bardzo dzielnie pan prof. Krzysztof Kalicki bardzo dziękuję to było magazyny KGM wydawcą dzisiejszej audycji Tomasz Kopka analizował Adam Maciejewski również bardzo dziękuję teraz będą informacje po informacjach Cezary łasiczka i audycja Owczarek Maciej Głogowski do usłyszenia ekonomia kapitał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA