REKLAMA

Szkoły zmieniające świat. Oktawią Gorzeńską, Ewą Radanowicz i Anitą Malec- dyrektorki szkół wyróżnione przez Ashokę

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-04-12 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo Aleksandra PEZDA, a ze mną studnię i 4 panie pani Martyna rubinów z kasy fundacji osłonka GM dobre przyprowadziła mi 3 dyrektorki dyrektorki 3 szkół panią Anitę Malec ze szkoły podstawowej w konarach witam e-ZLA Zdanowicz z zespołu szkół publicznych w Radowie małym dobry wieczór i panią octavii gruzińską w gimnazjum nr 1 w Gdyni dobry wieczór i lnu z parcia się z paniami bardzo spotkać za co jestem niezmiernie wdzięczna Fundacja szuka a dlaczego Fundacja szuka w Rozwiń » choczu zahaczyła akurat te szkoły to za chwilę nam pani Martyna opowie nam mnie fascynują mnie z pań w podejściu do zarządzania szkołą to, że każda z was na własną rękę i osobno zrobiła w tej szkole rewolucję taką można, by rzec anty systemowo, czyli zmieniła zupełnie podejście do nauczania i do organizowania pracy szkoły całkiem na własną rękę całkiem bez przykazań ministerialnej zupełnie bez lęku i każda z tych szkół jest jednak przecież szkołą publiczną zarządzaną za takie pieniądze za jakiś zarządzali on organizuje pracę w innych szkołach publicznych, czyli wszystkie moglibyście się załamać ręce powiedzieć, że macie za mało kasy, bo na pewno macie za mało kasy tymczasem w konarach dzieci uczą się metodą poszukiwania czy też Czeremchy w odzyskiwaniu wielorakich inteligencji w szkole w Radowie małym dzieci uczą się ponadto przedmiotowa zrezygnowano jak rozumiem zupełnie, ale zaraz to usłyszymy ze nauczania takiego typowo przedmiotowego, a w szkole w Gdyni robi się dzieci robią właśnie też ponad przedmiotowe i jak rozumiem między klasowe projekty, czyli takie w grupach luźno wiekowych no coś co innym dyrektorom wydaje się nie do przejścia absolutnie nie do przeskoczenia nie do zorganizowania i na tym, że będziemy rozmawiać jeszcze Martynę drobnostką poproszę, żeby opowiedziała co panie robią w Warszawie jej, dlaczego szuka zwróciła uwagę na tę szkołę wanien w Warszawie są, dlatego że są częstą program partii są paniami dyrektorów szkół z mocą zmieniania świata i to, o czym ty mówisz jest niezwykle ważny, bo to nauczanie ponadto przedmiotowe jest ważne, dlatego że dzięki temu hip-hop przez to z jakim mogą rozwijać umiejętności społeczne mogą uczyć się do tego co będzie niezbędne w przyszłości, ale mogą też stawać się albo dowiadywać jak kto jest, że wysyp stawać ludzie mogą mieć wpły w na rzeczywistość i moc zmienia jest to co dzieje się dookoła, a panie dyrektorki przyjechały ze względu na edukację z mocą zmieniania świata, która szuka w partnerstwie z fundacją BGK organizuje, żeby zarażać takim podejściem bez lęku i bez strachu z otwartością na zmiany innych nauczycieli dyrektorów i rozumiem, że nie są to jedyne 3 szkoła szuka zaprosiła na to spotkanie kilka jeszcze innych praw do 3 młodych, bo mamy szkół z mocą zmieniania świata w Polsce w tej chwili 6 takich wytypowanych przez fundację pani Anito benzyny w konarach dzieci uczą się nie tylko przedmiotów, do których wykorzystuje się znakiem unijnym i inteligencję w, która pozwala zrozumieć matematykę czy też przedmioty historię chemię i już ich w tym podobne inne uczą się również przedmiotów artystycznych to jest on po 2 od kilku lat coraz głośniej mówi się o tym, że zapomnieliśmy o tym od tej w odwołaniu od aut pod takim rodzaju rozwoju właśnie wdzięcznego, że przedmioty artystyczne spychane są niższe, że muzyka uważana jest za Michałek, że plastyka o o plastycy zapomina się tuż po przedszkolu i że właściwie stawiamy na w uczeniu dzieci tych przedmiotów, które wydaje nam się pozwolą im lepiej zarabiać lepiej żyć z jak pani wpadła na to, że to właściwie nie wystarcza może na początek sprostuje jestem wicedyrektorem tak naprawdę wpadło na to nasza pani dyrektor Monika Zatorska, która nie jest twórczy twórcą koncepcji teorii wielorakich inteligencji Howarda Gardnera okna 2 czy może nie jest twórcą twórcom tutaj na Polskę Echa innych dokonała przekładu i to ona wprowadziła nas te tajniki tejże teorii tejże koncepcji, chociaż oczywiście spotkałyśmy się znacznie wcześniej, ale no nie wiedziałyśmy, że tak może można powiedzieć zrewolucjonizować szkołę, kiedy będziesz miał bezpośredni kontakt z panią dyrektor i z tą swą teorię woli lot w konarach już 4 lata w 4 lat, ale można powiedzieć po pierwszym roku już byliśmy zupełnie inną placówką niż do tej pory służy bowiem, że byliśmy małą szkołą, która winna niestety groziło nam zamknięcie, ponieważ widzimy wciąż bardzo mało dzieci tymczasem teraz mamy już bardzo dużo dzieci na ich zamknięcie na nie grozi, ale wywodzić te 4 lata temu, że dziś niecałe 70 TFI 120 także w ciągu 4 lat drugie tyle i może byłoby znacznie więcej, gdyby nie zaś nie mamy miejsca w ZUS nie mamy miejsca itd mówi wszystko dzięki pani dyrektor i dzięki temu, że całkowicie zmieniliśmy pracy i gdy termin przedmioty, o których pani wspomniała chodzi właśnie otworzyć każdy z nas każdy człowiek ma wiele inteligencji Howarda Gardnera były w różny 8 teraz nawet są badania na gnie w na dziewiątą i wśród tych 8 niezwykle ważny jest właśnie inteligencja muzyczna ukrywali wyjechanie z wspominała oraz inteligencja wizualną przestrzenna nasi nauczyciele ja również wykorzystujemy wszystkie Intelligence nie tylko tę popularną matematyczną językową, ale właśnie muzyczno wizualny przestrzenną interpersonalną interpersonalną i to psy w efekcie daje nieprawdopodobne efekty, a pani, czego uczył religii uczy języka polskiego historii i zaraz zapytam o szczególnych, bo my wy właściwie diabeł tkwi w tych szczegółach można sobie różne zasady przyjmować, ale chodzi o to, żeby jakoś sobie poradzić z organizacją pracy w zupełnie inny sposób w zwykłej szkole najpierw zapytam panią Ewę 0 Adamowicz jak to się stało, że pani się zdecydowała, że będziecie organizować zajęcia zupełnie inaczej niż klasyczni w 2000 drugim roku, kiedy powierzono stanowisko dyrektora szkoły bardzo mocno przyglądałam się temu co się w szkole dzieje bardzo mocno badałam efektywność naszych działań, ale też w kontekście właśnie tych umiejętności społecznych i tego jak radzą sobie absolwenci naszej szkoły, a ponieważ środowisko, w którym funkcjonujemy inna wtedy właśnie było dotknięte bardzo wieloma problemami społeczno-gospodarczymi jest naszym środowiskiem bądź choroby wyrosną im ponad 98 % to było nasze gospodarstwa rolne i w owym czasie ponad 50 % ludzi było bez pracy i pomyślałam sobie, że szkoła w tym momencie powinna być wyzwaniem a kto pierwszy szkoła stanęła przed wyzwaniem, które nałożono Lasek, bo odpowiedzialność za to, żeby w tak dotknięty środowisku nie dopuścić do tego, żeby dziecko, jakby straciło wiarę, obserwując co się dzieje dookoła, a wręcz przeciwnie, żeby wierzyło w to, że może poradzić sobie na kolejnych etapach, że to, że pochodzi z takiego miejsca nie oznacza, że jest gorsza nie ma szans to było bardzo ważne trzeba było też zaprosić nauczycieli do tego, że bezmyślnie zmienili myślenie i jakby przestali się bać się zmiany, ale zmian zaraz o tym, rozmawiamy, ale w tym co panią podkusiło, żeby akurat przyjąć taką met znaczy ja generalnie jestem osobą, która jest dotknięta też wieloma problemami pewnie gdyby nie zbadano mam ADHD gdyńscy jakiś wyskakuje jakiś tam dysleksji tak dalej i bardzo dobrze rozumiem dzieci i to, że człowiek potrzebuje zmian potrzebuje być i lubi być w miejscu, w którym dobrze się czuje i sama, żeby nie zwariować zaczęłam też zarażać nauczycieli z takim pomysłem, żebyśmy w naszej szkole przede wszystkim na co dzień zajmowali się swoimi pasjami, żebyśmy robili to co lubimy jeśli ktoś lubi gotować to stwórzmy kuchnie, w której będziemy na co dzień gotować się uczyć matematyki albo jeśli w kuchni, a taką mamy np. sale tematyczne, w których nasze dzieci tak pracują jeśli mamy inne zamiłowania artystyczne sportowe muzyczne teatralne to nie bójmy się tego i stwórzmy sobie szkołę, w której będziemy mogli się tym zajmować i co pani poszukiwała takiej metody na szkołę ciekawszą taką, że wsią po niej jak poszukiwany metody na to, żeby ludzie przychodzą do pracy nie czuli się zmęczeni zniechęceni nie byli zrezygnowani i nie narzekali tylko na to, że są w miejscu takim, jakim są tylko czuli się dobrze tej pracy, żeby przychodzili do świata, w którym czują się dobrze, w którym czas biegnie szybciej i właściwie nie zauważamy, kiedy do 8 godzin minęły już możemy i wychodzimy na zewnątrz na to wpadła, bo zazwyczaj jak się myśli o szkole i o tym co się my, żeby uczniom uczniowie mieli lepsze wyniki i lepszy start w świat życie dorosłe pomyśli się mną wchodzi się w taką uliczkę to dorzucimy i matematykę, a to dorzućmy im angielski albo np. sprowadzimy jakiegoś Super hiper matematyka, który ich nauczy jeszcze lepiej liczyć, a pani pomyślała od strony nauczycieli, że to znaczy ja jestem mocno przekonana o tym, że tak naprawdę dokładanie czegoś więcej więcej więcej nic nie wnosi, że trzeba jeśli robię coś i to mi nie wychodzi dobrze tak jakbym chciała albo Amy po prostu te są do satysfakcji radości to wtedy trzeba zmienić swoje działanie i wprowadzać nowe elementy, które ożywią i te pasje budowanie szkoły na pasjach nauczycieli, a potem ich na pasach uczniów przyniósł naprawdę bardzo pozytywne efekty nie tylko społeczne nie tylko kształcenie kompetencji, ale też i efektywności kształcenia pani Oktawia z kolei gimnazjum w Gdyni rozumiem, że to już nie jest mała szkoła wiejska to jest pewnie dość duże publiczne gimnazjum w dużym mieście, a to jak co się stało, że zmieniliście tam podejście może najpierw zacznę od tego jak dużą szkołą jesteśmy my jesteśmy największym gdyńskim gimnazjum i Lecha Wisły nawet prawie 600 uczniów w ME, ale powiem tak, ale to nie jest molochem te dzieci, ale znamy wiem, że przerażająca liczba ale niemniej jednak my te dzieciaki znamy z gimnazjum 6100 uczniów po prostu wydaje się, że na przestępczość chyba wdrażamy nierealnie niż emocje więziennictwa problemy jak wszędzie problemy też pewnie inna nie przemoc owe tak jak już nieraz wspominam wielu rozmowach ARM mamy pewnie inna i nauka inną kategorię problemów, ale wracając do dopytania o oto, skąd wziął się stał na zmianę AM powiem tak jak rodowodem jest nauczycielką od ponad celem 18 lat chyba dotarło do mnie to w tej chwili, ale i ma rodowód tasiemca projektowym troszeczkę, bo robią projekty europejskie, a po drugie, ta się renomą działka jako nauczycielka łączą edukację formalną i formalną i Avia męża i edukacja nieformalna ona mnie po prostu ukształtowała pokazała mi tylko zdarzenie w pani wypadku co znaczą edukacja nieformalna edukacja nieformalna to taka, gdzie nauczyciel czy nawet nie nauczyciel, ale pytam o konkrety, że jak działanie dla pań wymiana młodzieży w ramach wymiany młodzieży, ale co jest ważne, że wtedy schodzimy dorosły schodzi z tego, kiedy stało my nie jesteśmy my jesteśmy przewodnikami wycofane mi nie narzucamy Meadows oddajemy przestrzeń i postanowiła na początku dyrektorskiej drogi, że po prostu dam ludziom przestrzeń AM mówię ludziom, dlatego że szkoła współtworzą nie tylko nauczyciele uczniowie, ale też rodzice i u nas n p . ta współpraca się bardzo dobrze sprawdza, jakie jest przestrzeń, ale też stół jako to miejsce, gdzie się spotykamy rozmawiamy to rodzą się wspaniałe inicjatywy, jakby to nas tutaj też bardzo mocno wzmacnia i ta edukacja też wygląda inaczej wreszcie chcę podkreślić my jesteśmy w trakcie procesu i te zmiany, które się dokonały one nie są zamknięte ten proces będzie się ciągle bądź będzie tak będzie ciągle w drodze po to jest ważne, że ja nie uważamy, że ta poza zamknięte albo życie niesie niespodzianki po prostu nigdy nie możemy się zatrzymać, a to oznacza właśnie regres w no dobrze, ale fani to ja bym teraz pani poprosiła o jakieś szczegóły, bo tak sobie to ogólnie rozmawiamy, a tutaj inteligencji wielorakich volvo ponad przedmiotowy nauczanie jakieś grupy należy jak to wygląda z praktyce pani ani to jak wygląda język Polski z interwencjami wielorakiej mi mam nadzieję, że tu nie chodzi tylko o to, że pani puszczać dzieciom muzykę np. nie wiemy jak Jude rewolucyjną opowiada pani o tym dlaczego Chopina akurat w tym momencie te etiudy stworzone nie na pewno nie wygląda przede wszystkim Jamału opowiadam my wychodzimy z założenia, że w waszym dzieci przede wszystkim są kreatorami lekcji lub IT dla nas najważniejsze stosujemy też zasady jest jakaś stosuje zasady oceniania kształtującego, czyli my dajemy oceny od w skali 16 tylko po prostu piszemy co jest fundusz tak zupełnie zrezygnowaliśmy z oceny zrezygnowaliśmy prawie tyle większość nauczycieli sumując oceny tych z nas jest zajętych na samych musimy być ustawa ta jest natomiast zupełnie nie mamy już chcieli tej cyfry, bo cyfra, zwłaszcza na przedmiocie dawka język Polski czy historia nie jest taką niejednoznaczną przyśpieszone co ona może wskazywać więc, aby to była taka wskazówka, że dziecko wie co ma zrobić wiele ekip zatapia to musi to być ocena kres informacją zwrotną dlatego też stosujemy ocenianie kształtujące, które dodadzą nam ułatwia natomiast jak podają ceny u nas podobnie tutaj jak u pani też zupełnie mamy inne klasy nie mamy klasy jako takiej klasa pierwsza druga tylko mamy np. gdy pracownik jak np. mamy pracownik leśny zna wrota polskości to jest model z doborem zszedł z 2 zlotemu wystawiać na patio z tak no oczywiście staram, ponieważ jestem historykiem, więc już wiadomo jedno z drugim jest jest niezwykle istotne i polonistą miedzi natomiast tych wód po wzroście to jak to jest błąd to widać to są grupa Truso zapraszamy w ww miligramach w nie jest mi się o dniach nie MO i może do tego stopnia może rodzić chciałabym jest to oczywiście normalne drzwi, ale chodzą za nie czuje się atmosferę polskości i poprzez prace dziecięce przede wszystkim poprzez pracę dziecięcą dużą ilość książek w ogóle mam inaczej ułożone stoliki ułożone stoliki tak jednak tak tutaj, czyli tego znacznie więcej, bo jest więcej dzieci w klasie, czyli siedzimy sobie wszyscy razem rozmawiamy mamy też dywan, na którym trwa zbyt leniwi czy tak po kilkoro dzieci przy 1 z imienia w kręgu wszyscy razem wszyscy cała cała jak klasa pracuje przy 1 stoliku, ale pani mówi jak klasa, czyli to nie jest także dzieci są 1 dziecku to ich tak to są dzieci 1 wieku, czyli czwarta klasa piąta normalnie nie da tak jak w innych szkołach pracujemy tylko tak jak mówię siedzimy wszyscy razem i jest to rodzaj rozmowy bardzo często właściwie takie, gdzie dzieci dominują goście najczęściej na tematy lekcji, jakie są, bo rozumiem, że pani nie prowadzi języka polskiego ani historii tylko pani uczy opolską Cichej nikt inny jak też Uciecha jest w tyle tylko do MON nasze lekcje są inne moje też są innego np. no nie wiem na pierwszy przykład, bo w połączeniu z inteligencją muzyczną np. mam mam się uczyć pisać opowiadanie, więc włączamy muzykę dzieci uruchamiają wyobraźnię co w muzykę poważną akurat ostatnio Vivaldi i co czujecie co widzicie, a teraz napiszcie Piszcie Piszcie co tam zobaczyliście to jest opowiadanie jest łączona inteligencja językowa z inteligencją muzyczną inteligencja interpersonalna również Baś nas przede wszystkim liczy, że praca i współpraca, czyli kształcimy kompetencje tzw. miękkie razem dzieci to znaczy piszą razem opowiadanie przyszła razem poczynań, ale jak w 2 w 2 osoby czy wiele w 2 w 2, a potem druga grupa sprawdza ich, bo też ocena koleżeńska niezwykle istotna, żeby dzieci widzą to tylko nieliczni nauczyciel, a nauczyciele są one coś innego, więc bardzo to jest istotne oczywiście jak kontroluje również, w jakich nie było wody z błędów, ale staram się dać im jak najwięcej swobody i jak to jest naprawdę wielki dla mnie sukces, ponieważ dzieci koncert kończący szóstą klasę np. że chodzi o pisanie opowiadania są naprawdę świetny nie robią błędów, chociaż ja wcale mnie nie nie mówiła Piszcie tak róbcie tak kochali Saint Hill i aranżuje romans podstawą programową wszyscy nauczyciele na to narzekali, że za dużo tego nas z Mn nie ma czegoś bardzo dużo można spokojnie pogodzić, ale także myśleć to tylko chęć nauczycielskie, ale te 3 bardzo otwarte przychylną pani dyrektor, która nam pozwala na nasze działania pani Ewo, to jak jakich przedmiotów uczy się w pani w szkole, w której nie uczy się wg przedmiotów to znaczy tak może zacznę od początku my jesteśmy szkołą mord czy poziom mową jest przedszkole szkoła podstawowa gimnazjum i na każdym etapie edukacyjnym staramy się wdrażać się to swoje pomysły na to, żeby rozwijać wyobraźnię i te kompetencje społeczne listy zapytam duża i żelazna 56 wcale niemała placówka przecież on i czwartek to jeszcze ciężko, czyli szkolnych kółkach no dobrze wiemy, że matematyka jest w pełni i teraz albo dla każdego etapu edukacyjnego mamy oddzielne pracownie tematyczne na i w ramach ramowego planu nauczania dzieci w klasach 13 uczą się 6 godzin w tygodniu w tych pracowniach tematycznych i to jest sala kuchenna w salach podróży i sala teatralna w 6 godzin w tygodniu to dzieci przejmują, a inicjatywę w uczeniu się odkrywają świat poznają różne rzeczy dopytują się same rozwiązują zadania sama analizują i prezentują to co zrobić mają taki dzień wolny tak jest dzień wolny to są 2 godziny w każdy pracowniczy 6 godzin w tygodniu natomiast pozostałe godziny mają normalne lekcje typowy język Polski matematyka w środowisku, żeby porządkować to co na tych projektach w tych pracownie się nauczyła ich pracowni kuchennej uczą się przede wszystkim myślenia naukowo badawczego uczą się matematyki uczą się pracy w grupie branie za to odpowiedzialności uczą się myślenia uczenia się planowa w pracowni podróży korzystają z różnych źródeł, więc wychodzą na zewnątrz zdobywają informacje od wszystkich członków społeczności szkolnej robią sondaże uliczne wywiady, sięgając do internetu poszukują wiedzy w różnych źródłach i potem ją sobie selekcjonują porządkują układają uczą się też tych pracowni matematyki uczą się wszystkiego co związane z pojęciem odległości czasu bardzo dużo podróżują dosłownie w przenośni mają tam czarodziejski dywan bardzo często wyruszają świat w mojej pracowni teatralnej, a wbre w pozorom nie uczymy teatru bardziej zależy nam na takich kompetencjach jak słuchanie jak mówienie uczymy dzieci słuchać, o czym mówić prezentować się uczymy cierpliwości, ale też w tej pracowni bardzo dużo ekspresji takiej wrażliwości inny, gdy stracimy tam wyobraźnię i też bardzo mocno zwracamy w tej pracowni na to, żeby pokazać dziecku jak powinien wyglądać taki idealistyczny świat idea dobra rodzina dobry uczeń dobry kolega no dobrze na to, aby wreszcie wyobraźmy sobie, że jestem na nim czwartoklasistów call IT to jak wygląda mój drugi dzień, że przychodzę rano do szkoły idę, dokąd na wsi Pawlak jeździ teraz Niedziałek teraz mówimy o pierwszym etapie edukacyjnym tak jej jeszcze chciałam powiedzieć, że w czasie, kiedy dzieci pracują w tych pracowniach pracują w grupach mieszanych wiekowo zajęcia prowadzą po 2 nauczycielki razem w tym samym czasie, ale w i czwartoklasiści, a to oznacza, że Bartek w czwartek Lassana w drugim etapie mamy z kolei 2 pracownie tematyczne, gdzie realizujemy raz byli też mógł też jej całą podstawę programową w 2 pracowniach mamy pracownie humanistyczną, która się nazywa graty i antykwariaty w kinie mamy matematyczno przyrodniczą, która się nazywa laboratorium przygody no dobrze Natalii działek ósma rano przychodzę i mam zajęcia, gdzie w poniedziałek ósma rano przychodzę mam lekcje typowe lekcje od dzwonka do dzwonka w poniedziałki również mam bardzo duży kontakt z osobami, które wspierają mnie w nauce z logopedą z psychologiem z pedagogiem terapeutą lub też zajęcia ruchowe, ale we wtorek, kiedy przychodzą do szkoły to pierwsze 3 godziny spędzone w 1 z pracowni i to pracowni bardzo mocno są ze sobą powiązane one w ciągu roku co ważne realizują całą podstawę programową, czyli stąd podstawą to jest także można ją jeszcze się dobrze zaplanuje i napisz swój autorski program to można ją zrealizować w ciągu roku notuje nawet nie trzeba 3 lat na dużą część ronda byłoby ich całą noc Zielona Góra we wtorek przychodzę do pracowni humanistycznej to pan siedzi to tam właśnie znowu stawiane są przed dziećmi różnego rodzaju problemy, które one spotykane tam jest on deklamował n p . w pracowni humanistycznej pracują nauczyciele poloniści historycy i plastycy wszyscy naraz tak w tym samym czasie Grasiem i dzieci są wymieszane wiekowo, a w pracowni matematycznej pracuje matematyk przyrodnik geografia źle i jak, kiedy np. do pracowni matematycznej to w 1 roku jest matematyk w drugim rowy jest ogromna Jarocin Tofik wszystko zależy od tematu wiodącego jeśli ten temat jest bliżej przyrody to nauczycielem głównym jest pani od przyrody, a pan od matematyki pan od geografii z osobą wspierającą proces i wspomagającą o dzieci lub nauczyciela, który akurat wdanym momencie jak na zewnątrz kolegów z piątej szóstej klasy na tej samej godzinie inny przykład przy alei przygotowuje się wcześniej do tej lekcji czy Przychodzeń na nim nie zaskakuje mówi dzisiaj będziemy mówili o komornikach i dlaczego Puszczy Białowieskiej nie należy wycinać albo może należy wycinać starych modeli co robimy raz, żeby ten projekt są rozpisane były jednak kilka tygodni i zawsze dany temat zaczynamy wspólnym takim działaniem takimi warunkami wyjściowymi, kiedy właśnie przechodzi 121150 dzieci i nagle mają jakąś niespodziankę w postaci np. spotkania z iluzjonistą i spotkania ze jest osobą z laboratorium, gdzie iluzjonista pokazuje różnego rodzaju sztuczki jak i oczekują dziś, żeby spostrzegł na czym to polega, ale pan z laboratorium pokazuje jak przeprowadzać doświadczenia i myśleć naukowo nie dać zwieść iluzji, a słowa, tyle że dla syna iluzjonista, a może też nam się właśnie on wyciąga z tego kapeluszach z grona radnych i euro i jesteśmy bardzo skutecznie pozyskiwanie środków zewnętrznych wewnętrznych, ale tak na serio założyliśmy Stowarzyszenie, które pracuje na rzecz rozwoju edukacji w gminie Radowo małe Stowarzyszenie prowadzi zielone szkoły zajęcia warsztatowe współpracują z nami biura podróży my jesteśmy w stanie zarobić sobie na tego iluzjonista na jeszcze na parę innych ciekawych gimnazja w pracowni później po tych warunkach wyjściowe, kiedy dzieci są Zaczarowanej stawiają mnóstwo pytań my spisujemy te pytania, które one zadaję w czasie tych spotkań i próbujemy na zajęciach warsztatowych już pracowni matematycznej przyrodniczej i w tej pracowni humanistycznej odpowiadać na te pytania, ale też mamy całą serię innych pytań, które w związku z tematem się nam jakoś wiążą zadaniem dzieci polega na tym nad ich zadaniem dzieci przejmują przede wszystkim polega na tym, żeby odpowiadać szukać odpowiedzi na te pytania, a potem zrobić jakąś prezentację, czyli głęboko przetworzyć informacje co robić mapy myśli plakaty Wayne zaprezentować się przed innymi uczniami i pokazać to, czego się nauczyłem i Boże znowu idą sobie w czwartek na zwykłe lekcje porządkują to, czego nauczył się właśnie na tej na tych zajęciach projektowych i w tej chwili pracujemy bardzo mocno nad nowym projektem, który chcemy im, w którym chcemy objąć gimnazjum i szkołę podstawową etap drugi to się nazwa biuro pracy indywidualnej i matematycy poloniści tworzą zadania, w których znajdują się treści z polskiego matematyki równocześnie i od przyszłego roku od września gimnazjaliści i klasy etap drugi będą właśnie w grupach mieszanych wiekowo w poniedziałek 2 godziny i w środę 2 godziny rano pracować pod okiem matematyków polonistów i będą się samodzielnie uczyć ten projekt ma na celu uczenia się w sposób samodzielny ideałem, do którego dążymy szkole jest stworzenie takiej przestrzeni szkole do uczenia się, w których dziecko przez 13 czasu spędza w towarzystwie kolegów w grupach mieszanych wiekowo po to, żeby kształcić kompetencje, żeby się uczyć pracy w grupie poszukiwania wiedzy, ale oczywiście realizować podstawę programową drugą 13 czasu chcemy poświęcić na uczenie się właśnie indywidualne, czyli to będzie ten czas jedno jest gotowy taki, kiedy ono będzie samo brało zadania będzie decydowało o jakim poziomie trudności te zadania chce rozwiązywać będzie próbował je robić samo oczywiście jeśli nie poradzi sobie to będziemy go poprosić kolegę starszego o pomoc jeszcze innego kolegę lub też w końcu ostateczności nauczycieli, którzy tam będą pracować bardzo mocno nasi nauczyciele nasi nauczyciele w tej chwili przygotowuję się do roli takiego autora przy czym nie jest niezależna NATO Torino był takim jak to wszyscy rozumiemy tylko na takim, który będzie akurat potrzebne w naszym projekcie no i trzecia część jak do tej 13 to zwykła lekcja praca zniszczyłem w naszym odczuciu ona jest też potrzebna dziecko musi mieć taki moment i taki czas, kiedy do nauczycieli jest najważniejszy, kiedy on do weta, ale też dziecko może sprawdzić czy dobrze zrozumiało, żeby uporządkowało wszystko to, czego nauczyło się razem z kolegami lub samodzielnie i myślę, że noszę to uda się go relaksuje czy liceum no wiesz, że tak usiąść i nie myśleć nikt wszystkich to znaczy my w tej chwili otworzyliśmy biblioteka i nasza nasi uczniowie nazwali to naukowym stan, ale w tej bibliotece jest bardzo dużo bardzo właśnie my świetna na dany rok nazwa ich przychodzą tam np. posiedzieć sobie na kanapach siedzą inni z Raby Wyżnej jest realna jest wysiadamy na dywan lecimy do Gdyni to na czym polega praca w pani szkole pani Oktawia w takim razie ta projektowa to znaczy, że tak, ale tak jak powiedziałam ten rodowód projektowe nad dziećmi ukształtowały staram się tu przenosić się w to swoje środowisko, niemniej jednak też chcę podkreślić, że my jesteśmy w drugim roku w realizacji zmian, więc to jest nasz gość dopiero po ciągłych mrożonek dlatego tak napisano ja mogę powiedzieć Tczew z zespołem postawiliśmy na to, że najpierw my się też musimy te okruchy przestrzeni, którą już tak powiem oddałam stworzyłam tworzy razem z innymi współtworzy postawiliśmy na dokształcanie się, bo w momencie takim, kiedy my nie mamy umiejętności, ale to też nie umiemy, bo sama wiedza nie wystarczy bardzo często brakuje nam nam nauczycielom weźmy nierówności społeczne na raty metod, ale umiejętności miękkich przede wszystkim komunikacja jest istotna to zaraz będę pytała najbardziej narażeni na pani opisze to innowacje dorośli do tego dochodzą w każdym razie chodzi o to, że my najpier w muszę mieć narzędzia też, by umieć działać Vince innowacją naszą na pewno są grupy tematyczne między klasowe to jest takie Novum na nasze nawet gdyńskim rynku, że tak powiem e-learning jest urząd za nimi objęte są tylko raz pierwszy w tej chwili tak jak ta zmiana w szkole zaczęło się dziać w tej chwili stworzyć nową ofertę na kolejny rok, ale praca w grupach między klasowych polega na tym, że młodzież z różnych klas spotyka się, a w ramach grup humanistycznych lub w ramach grupy matematyczno przyrodniczych ścisłych dokładniej mówiąc n p . na zajęciach grupy psychologii społecznej, gdzie z panią psycholog lewym poznają tajniki biorą udział warsztatowych zajęciach przychodzą też ciekawi ludzie np. były zajęcia dogoterapii my sami w szkole, że dzieci też mają MK poznają, jakby psychologii spoczął w szerszej perspektywy mówią o umiejętnościach społecznych, które są bardzo nie tylko mówią, ale też doskonalą umiejętności wymagane są też ważne mamy grupę robotyki n p . gdzie miłośnicy robotyki mogą swoje pasje, a realizować nowe grupy filmową, ale grupa teatralna to tak działa jak kung koło to nie jest koło wymarzoną wciąż się godzina tygodniowo co tydzień dodatkowo dodatkowe 2 godziny właśnie tygodniowo i to jest wg zajęcia są realizowane wg specjalnego polskiego programu na nauczycieli, którzy zdecydowali, że te grupy poprowadzą wieńcem łączymy to jest przede wszystkim praca warsztatowa to nie jest lekcja nasza taka stricte, gdy przechodzi właśnie nauczycieli wykłada mówi taki tradycyjny sposób tutaj zależy nam bardziej na interakcji na wychodzeniu tak, żeby dzieciaki poznawały środowisko pozaszkolne, że wiedziały, że edukacja to nie tylko ta szkoła, ale broń Boże też tylko o ułaskawienie tylko to jest szerszy kontekst uczymy się wyborcom coś tak nie tylko dla dyplom ta diagnoza, że położy minął termin upłynął jeszcze antylopy w danym pani Anito ONZ jako nauczycielka Penn pewnie już kilkanaście lat pani zawodzie pracują to jak pani pierwszy raz usłyszało inteligencja ach, wielorakich i o tym, że pani musi zmienić metody pracy to co sobie złego Hajfa myślę o tym, dyrektor www w Tychach, a ja powiem szczerze pierwszy raz spotkam się mówi wcześniej, ale do Zaleszczyk przekazuje tę teorię wielorakich inteligencji i w ogóle, kto nas inspiruje to jest bardzo istotne, ponieważ wcześniej zwolnienie lub nawet tych wielorakich inteligencji jakoś nie za mnie zainspirowały nas, gdy pojawia się pani dyrektor zrobiła nam taką pierwszą można powiedzieć prezentacje to ja tak się wzruszyłam musiałam iść w uzasadnieniu nie namierzy nas pani, że będzie pani miała więcej rowach, że wszystkie rzuty powyżej tych słowach, wyzywając ich nie szachy w gronie wszystkich sprawdzianów w 10 lat się w niebyt tak nie było to tak nie jest na AIDS wystawę czołowy pracownia działa ten żal było wiele z nich od Nielby to oczywiście wracając naprawdę się wzruszyłam wyszłam, ponieważ miałam łzy w oczach, bo to tego rodzaju, że nowa pani dyrektor MOPS jest wiata z mężem czy to nie było tak, że to od razu zmiany będziecie mieć wykonaną przedstawiła to wszystko drobnymi kroczkami nasze pokazała nam sens tej teorii, gdy zobaczą ile z szacunku do drugiego człowieka, zwłaszcza tego małego w tej teorii to było najbardziej nam zmusza do tego dużego osiedla, bo nauczyciele na pewno wrażenie tak tylko, że tych nauczycieli jest mniej, a ci są bezradni i jest znacznie więcej z gola i od i to co to jest niezwykle ujęło poza tym to jakby nas chyba tak było tylko nie miałyśmy tego nigdy mówimy już w zespole tego nazwać nikt nas tak nie będzie popychał, aby zacząć dokonywać zmian wraz z rzeczywiście motorem była pani dyrektor, a potem inni co było najtrudniejsze Gminny co znaczy nudno wszystko trzeba było, jakby na nowo zacząć się uczyć chętnych na nowo zacząć uczyć zmienić również myślenia, że nie jestem tutaj najważniejsza i przede wszystkim na nowo opracować lekcję to było początkowo na początku trudno, ale z drugiej strony przynoszą tyle satysfakcji wiście widziało te dzieci taki zaangażowany i pracujące fantastycznie naprawdę to rekompensowało wsi stale czegoś pani muszę nauczyć nowego, ale ktoś nie lubi muzyki jakiś nauczyciel to co zrobić inteligentna może się czuć ich następnym chętnie koniecznie muszę być wszystkowiedzący i dzieci z tą wiedzą, że jak już wiele rzeczy się od nich uczyć na komputerze czy tym czy chociażby z tej muzyki czy swastyki, bo nie umieją pięknie rysował działanie bardzo, więc nie pomagają w cyfrowym na tych rzeczywiście także w no uczmy się wszyscy razem od siebie, ale ważny jest to, że to jest to jak mówi od tej pani wcześniej nie ma czegoś takiego jak nuda nie ma czegoś takiego rutyna zawodowa wszystko każdy dzień jest każda godzina jest niepowtarzalna jest wielkim wyzwaniem to uwielbiam i to jeszcze się bardzo podoba, że pani dyrektor nie znam nie narzucała, czyli ja nic nam narzucony jak ten swój sposób sama sobie wypracowała w Chełmnie nauczyciele pancerz pajęczyna zwana drewniana Szkatuła nauki przedmiotów ścisłych klub szalonych liczb na złe albo chwila dla bibliofila bibliotece mamy gdzie również tutaj można sobie odpocząć od pani mówiły także lek. Tarka z cyklu tatarskich, ale nic się nie zbudował inny te osoby, które się zbuntowały także od jedno odeszła sama na emeryturę lub nóg wylano morze może nie tyle złożono być może z Dynamem w Gniewie niechętnie, dlaczego to zrobiła lek. Ziętek, który w, którym rzeczywiście to nie odpowiadało, bo mamy bardzo dużo tych osób np. przyglądający się naszym lekcjom nie każdy jest w stanie to wytrzymać tak myślę, więc do osób po prostu odeszły na zasłużoną emeryturę natomiast wiem, że w koleżanka mówiła, że no, jakby nikt nie da rady brodatych studentów i ich nauczycieli mieć na lekcji nie może sobie tak swobodnie na większość to nie przeszkadza bardzo lubimy dzielić się tym co potrafimy uderzyć są na lekcji lenno chcą zobaczyć praktyki tak znaczna, gdyż do praktyki chcą zobaczyć jak my pracujemy ostatnio mieliśmy studentów nawet germanistyki, którzy chcieli zobaczyć na naszym lekcje także nie było już tak Łódź z ruchem nie są jest również źródłem Ależ tak przyzwyczajone i to uwielbiam naszych dzieciach, że nawet, gdyby przyszedł, bo Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej to one nie zauważyły, bo one właśnie coś robią takiego ciekawego interesującego i UMK jest ważniejszy niż wszystko inne wokoło Paniewo i co pani zrobioną cieszą się zgodzili na to, żeby pracować razem to jest moim zdaniem największe wyzwanie zmusić polskich nauczycieli do współpracy, czyli Wencel w polskich, bo chcieli będzie lepszy chemia fizyka fizyka będzie lepszy z tego doświadczenia wynika z matematyki zdała najlepiej nic się toczy w polskich nauczycieli mnie nie trzeba niczego zmuszać wojen tak myślę, że to jest kwestia no tego co powiedziała koleżanka to jak się poda ich udział w razie jedni motywacji to, że ja naprawdę wierzy w to co robi to, że z przekonaniem, iż taką pasję przekazuje ludziom pewne rzeczy, że potrafi zaprosić pozwolę im na to, żeby mogli właśnie kawałek siebie szkole odnaleźć to to jest bardzo ważne natomiast ja jeżdżę bardzo dużo też odwiedzam wiele szkół do nas przyjeżdżają nauczyciele z wizytami studyjnymi podglądają nas i Janie znam nauczyciela, który nie chciał, by tak pracować u nas ludzie chcą tylko trzeba nimi pokierować trzeba im pokazać pozwolić na taką zmianę na torze dać się takie przyzwolenie, że nie bój się to nie zrobisz nikomu nic złego, że to nie są ważne testy najważniejszy na świecie, że to podstawa programowa jest do zrealizowania nie bój się oni muszą w to uwierzyć myślę, że wielu nauczycieli w Polsce z wielką przyjemnością dałoby się zagonić do takiej pracy i wcale nie mieliby nic przeciwko naszej szkole jako lider te wszystkie przedsięwzięcia bardzo do mocno dba też o to, żeby stworzyć odpowiednią przestrzeń dla nauczycieli taką dosłowną w przenośni czyli kiedy zapraszała mnie do nowej inicjatywy szukałem, czego mogę ich zwolnić, czego nie muszą robić reagują muszą n p . nie muszą robić tysiące gazetek na ścianach nie muszą robić apeli, który przygotowuje się miesiącami lubisz scenografię nie muszą siedzieć bez godzinami na bez bezsensownych radach pedagogicznych, których nic nie wynika my się na co dzień zajmujemy tylko tym jak uczyć wychowywać naszych uczniów, a nawet odwróciła, abym jak wychowywać i uczyć naszych uczniów JM tylko rozmawiamy tylko tym się zajmujemy dużym wyzwaniem było to, żeby nauczyć ludzi współpracę, czyli świadomie tworzyłam pracownie, w których pracuje po kilku nauczycieli oni musieli się ze sobą dogadać porozumieć się razem usiąść przemyśleć jak to matematykę Polski historia muzyka przemycić czy pracownik na co chcemy zwrócić uwagę dogadać się wprowadzić element kompromisu, ale też znaleźć wspólnie czas, żeby to przeanalizować co się udało nam się fani wypisał z tego biznes nie nie było nauczyciela, który odszedł na własne żądanie nauczyciele jak pisze do nas zapisują pozostają na lata, chyba że po prostu odchodzą na emeryturę lub też wyprowadzają się drugi koniec Polski albo gdzieś tam nie ma rotacji kadrowej i też bardzo ważne jest to my leżymy bardzo mocno postawiliśmy na zmianę przestrzeni edukacyjnej w sensie dosłownym czy po budowaliśmy sobie pracownie, w których mamy wszystko to, czego potrzebujemy np. przesuwała pani ściany bardzo dużo ścian w szkole przesunęliśmy na pozyskaliśmy różne klitki teczki zakamarki zapraszam panią redaktor do nas po tym okresie chyba tak nie da opowiedzieć, ale warto zobaczyć nie da się wszystkiego tak o podziale generalnie naprawdę mamy bardzo dobrze dostosowaną bazą jeśli nauczyciel potrzebuje kawałek sceny chce inaczej zacząć lekcje to nie musisz zorganizować musiałaby wynosić wystarczy, że dom mówi się z drugim nauczycielem czy będę mógł wejść tak jeśli ktoś potrzebuje gotować wielcy myszy często też zamawia sobie pracowniczy jest kwestia stworzenia bazy szkoły, w której każdy z wszystkiego może skorzystać to był najtrudniejszy wyrzucenie biurek mojego biurka wyrzucenie moich segmentu, w którym było 1000 rzeczy bardzo ważnych, z których się nie zapracować aha, więc ruch to moja szafa tak jest dokładnie oraz ma dzisiaj dzisiaj nasi nauczyciele się sami z tego śmiałam się, by co oni tam trzymali w ogóle po co na to wszystko te biurka tt tt tt szafki ceny tego nie mamy w szkole tak są stoły ławki mamy klasy sale urządzone tradycyjnie, gdzie jest typowa lekcja, gdzie trzeba usiąść taki wysłuchać tego mistrza, a wokół hali dla Mistrzów też jest w ich głos nauczycielski, w którym jest mniej miejsc niż z nauczycieli, bo nie ma kiedy tam przebywać tak naprawdę ludzie są na dodatek w swoich rejonach tych w swoich pracowniach i tam pracują tak mówiąc całkiem serio to przede wszystkim nadzień dzisiejszy nasi nauczyciele pracują dużo mniej niż pracują nauczyciele w typowej szkole ten czas zmiany pisania autorskiego programu i doposażenie się w pewne rzeczy, które były nam potrzebna do realizacji naszych zadań typu stara walizka stary kapelusz albo 15 zegarów tak hełmami to był taki atak drogach, gdy to wszystko trzeba było zdobywać wypracować przeanalizować z ewoluować sprawdzić czy to działa jak to się ich na dzień dzisiejszy oni mają wszystko pod ręką znają na wylot program wiedzą, czego chcą nauczyć potrafią mają narzędzia, żeby to zmierzyć zbadać my tak pracujemy od 2 tysiące ósmego roku także jesteśmy naprawdę długo w drodze tak powiem jak koleżanka też oczywiście ciągle się jeszcze rozwijamy, ale nikt z nas myślał, że dość dojdziemy do takiego miejsca potanieje octavia od pani wspomina, że z rodzicami trzeba się było dogadać właśnie to jest też się tym, jakby słaby punkt naszej organizacji pracy organizacji pracy w naszych szkołach najczęściej żelem albo rodzice zaś wymuszają na łączną nauczyciela albo nauczyciele coś na rodzicach nie ma współpraca Luna czka nauczyciel chce być Innowacyjna przychodzi rodzic mówi, o jaką zda ten egzamin jak pani go będzie na latającym dywanie wpuszczała dziś świat w scenie można się bać to jest pierwsza rzecz można traktować jako roszczeniowego jak bardzo często zły, że to masz takich roszczeniowych rodziców łowienie my mamy rodziców partnerów, ale i wiadomo, że w każdej grupie znajdą się na życzenie owcy są sytuacje powiedzmy regularnie trudne są sytuacje łatwiejsza, niemniej jednak nam udało się zbudować relacje uważam bardzo dobrze, ale to jest też wynikały z 2 stron, że inni otwartości pewne jak tylko powiem szczerze startował z dość takiego dosyć mocnego konfliktu z radą rodziców można powiedzieć występującą, bo na, jakim tle luteiny wyboru dyrektora szkoły lub nie chce dalej, jakby tutaj w to brnąć, niemniej jednak wiedziałam, że ta topole tych rodziców, a jest dosyć takie ważne do zagospodarowania i wyciągnęłam rękę to znaczy, że tak spotkaniami oczywiście z radą rodziców organizujemy dyżur rady rodziców z dyrektorem, ale dyrektor zaprasza rodziców na kawę tłusty piątek wiem, że Groznego piątku nie ma, ale tłumów tłusty piątek z rodzicami nauczycielami, ale warsztaty organizujemy stworzyliśmy Akademię jedynki, gdzie rodzice n p . uczą nas wykonywać różne rzeczy, ale jak podaje przekonano, bo oni byli oni z jakiegoś powodu źli na szkołę prawda chcieli czegoś innego poszła im pani na rękę w jakiejś kwestii czy przekona ich pani, żeby dali pani mandat i Feel IT HR czy za innych powiem tak małymi krokami otwarta maja ustawa też otwarte zaproszenie do rozmowy nie potraktowanie z góry, a znalezienie czasu wręcz zaproszenie spotkają się porozmawiajmy nie wiem jak to zrobić poradź się mi wy wiecie lepiej nie wychodzeniu dyspozycji Tektura wszystko wie, bo ja się też od innych uczę, że mam syna w podobnym wieku, więc jestem też łatwiej być może pokoleniowo w tej chwili rodziców w ogóle zrozumieć, więc oswoiliśmy się powolutku, ale w tej chwili mogę naprawdę liczyć z tym drugim roku już prace na dno w każdej nawet najtrudniejszej sytuacji bywa tak często, że rodzice przewodnicząca rady rodziców nasza pani Ela jest po prostu pierwszym buforem w jakikolwiek problem się pojawią nowi szybciej rośnie też do nich wracają hamuje gdzieś ten problem już jest przegadany wcześniej i wtedy, gdy już spotykamy jest nam łatwiej też się rozmawiać znajdować rozwiązanie, więc ze uważam, że rodzice naprawdę, jeżeli po partnersku, jeżeli ustalimy też relacje w jaki sposób jasna taki to można tę współpracę zbudować nie powtórzy to też rem bas była taka Łatka bardzo często wśród nauczycieli, a rządzą nami chodzą na głowę żony tych sytuacji trudnych jest dużo nie oszukujmy się na miesiąc dostają sygnał dla tak, bo to nie jest tak łatwo w dziale zmiana jest trudna, ale zmiana jest okupiona wieloma problemami oczywiście, zwłaszcza że cały świat jest zorganizowany nadal chcecie i raz coś innego, więc też były takie łatwe nocą moje dziecko ma cierpieć na tym żona ma ambicje i jeszcze nie zna do tej szkoły w strojach drużyny zagrało na dużym jest tak jak na nagrania z dużym miastem, więc jest też ambicja rodziców, że wynik jest ono na pierwszym z nich nowość, że w UE, ale to wszystko można połączyć, bo w momencie, gdy zmienia się pewną kultura uczenia się podkreśla, że my nie nauczamy przechodzimy do kultury wspólnego uczenia się, ale rodzice gdzieś te wyniki też, jakby na idą w parze także nic się nic nie wydarzyło swego, ale powiem tak my wróciliśmy po latach, bo to jest szkoła dobra te słowa bardzo dobra ta szkoła była dobrą przez lata my zmieniliśmy troszeczkę jej w tej chwili zmieniamy jej profil tak, by przestawiamy się, że nie tylko wynik tylko właśnie coś więcej, że zmieniamy męża, ale jakże czajnik tymczasem wynik sport, ale wynik spożywanie mięsa wsiadła pani na karnych w północnej Walii Michel powie w tak było było przekonanie tych osobno nieżyczliwych takie nas poleci na łeb na szyję poradzić się będzie fatalnie, kiedy przyszły wyniki egzaminu gimnazjalnego pieniądze to zasługa, ale chodzi o to, że my utrzymaliśmy się o nawet niektórych przedmiotów powiem szczerze poszliśmy w górę i to tak całkiem obawia się Janice bałam się oczywiście, że Wałbrzych rywale ale kto to wzmocniło ten wynik jednak mimo wszystko było ważne, ale inna rzecz jeszcze rekrutacji mieliśmy niesamowitą do szkoły jesteśmy szkołą obwodową na 180 miejsce w zeszłym roku mieliśmy 600 chętnych takich zdziwiłam się inny, a Hannie pani ani tej pani Ewa no właśnie miałyście takie problemy z takimi oczekiwaniami jak pani pani Ewa zrobiła to rewolucje jak pani porozumiał się z rodzicami, bo oni mogli mieć co prawda czy wypełnimy żyjemy w środowisku takim, jakim żyjemy im tak naprawdę, bo tam większy pewnie problemy z rodzicami którymi mniej zależy mi się czy nie rodzicom wszystkim zależy na dobro swojego dziecka tylko może nie zawsze rozumieją to, że edukacja z tego bardzo ważna i że często jest jedynym kluczem do sukcesu i taką szansą dla tych dzieci i dla ich rodzin ale kiedy nasze dzieci widziały zmiany na oczy zmiany i kiedy czuł się naprawdę dobrze w szkole nie bał się były tą wartością one docenione zaczynały osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości dość szybko przełożona rodziców tylko oni też zauważyli, że dziecko zadowolone uśmiechnięte właściwie nie było problemu o losy przekonywanie rodziców do tego, że trzeba coś zmienić natomiast dla nas bardzo ważna jest informacja zwrotna od szkół ponadgimnazjalnych o tym jak jest nasz absolwent im do tego dążyliśmy i osiągnęliśmy swój cel zależało nam na dziecku, które będzie miało otwarty umysł otwarte serca na paliwo ze studiów ma wzrosnąć, bo w systemie nie ma czegoś takiego nie ma, ale komunikuje się z dyrektorami szkół w powiecie wiemy od naszych uczniów żurawka niż Nowogard 25 km od nas każdy uczeń, który przynosi dokumenty z resztą zespołu szkół w Radowie małym jest przyjmowany bez bez rekrutacji dlatego, że to są uczniowie, którzy być może nie uczą się najlepiej tak uczą się na poziomie swoich możliwości, ale są to dzieci, które po pierwsze, potrafią coś zacząć się skończyć się z Sołą potrafią współpracować w grupie nie boją się niekonwencjonalnych rozwiązań innych mają pomysły to są bardzo często przewodniczący samorządów uczniowskich nowych szkołach inicjatorzy happeningu gazetek po prostu aktywne osoby a gdy pani bała się tych wyników Macieja w ogóle powiem coś bardzo niepopularnego mnie wyniki nie interesują żaden sposób, by w żaden po prostu jak silny ale jakie są są lepsze od tego, że wyniki naszej szkoły są porównywalne czasami z polską czasami z województwem czasami z powiatem to zależy od tego jaki skład osobowy w danym roczniku mamy tak jeśli mamy dużo dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych albo tak albo ktoś upośledzony umysłowo i takie mamy czasami w szkole w klasach tak bym z upośledzeniem w stopniu lekkim Infosys BPO to od tego to wskaźnik zależy my staramy się być dobrymi kierownikami procesu uczenia się, a uczelnie się zachodzi w głowach nikt nikogo niczego nie nauczy, więc nie należy też brać do końca odpowiedzialności za testy testy są wypadkową wielu różnych czynników na pani Anito już mamy ostatnie minuty tylko jeszcze pani zapyta pani coś wspominamy samym początku, że dzieciom lepiej teraz idzie nauka to rynki tak, dlatego że dzieci są po pierwsze bardzo zaangażowany po drugie, pewny siebie i dlatego wiedza jest dla nich czymś innym jest to coś co się kojarzy Snadny w czasie udziału w szczycie NATO, że się uczy go coś co się o nich rząd nie są to oni pragną nawet się rozmowie z koleżankami do zupy, że nasze dzieci w Damnicy, by było mówi zróbcie to toi to w tej chwili same mają inicjatywę są bardzo nas wymyśli jakąś niepopularną się w szkole podstawowej lektury co tam się tak czy taniej niż w drzewo, jeżeli chodzi o niechęć dzieci, gdzie dokładnie czytają, ale ja wymyślam coś jak czytanie na dywanie turystyki 5 minut codziennie chyba ją uwielbiają, a to jest najważniejszy sukces dzieci uwielbiają czytać wczasach, kiedy praktycznie nie czytają dziękuję bardzo musimy już niestety kończy ze mną studia były dzisiaj Martyna Malinowska z fundacji Sokal i która przyprowadziła mi dyrektorki szkół szkoły podstawowej w konarach panią Anitę Malec wicedyrektorka dyrektorkę Ewę Jovanović zespołu szkół publicznych w Radowie niż octavia go żeńską z gimnazjum nr 1 w Gdyni bardzo panią dziękuję za to energetyczne spotka mnie dziękują za 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA