REKLAMA

MAXXI Zahy Hadid. Rozmowa z prof. Sławomirem Gzellem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-04-12 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
31:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie studio gość prof. Sławomir Gzell wydział architektury Politechniki warszawskiej giełdzie w Londynie dzień dobry 2 tygodnie temu niecały nawet zmarła Zacha habit wspaniała architekt znana na całym świecie będzie rozmawiać o 1 przykładzie jej twórczości i pracy i wizji bardzo nietypowym powiedziałbym dla miejsca, w którym się znajduje, bo jeżeli państwo nasi Rozwiń » Szanowni słuchacze wybierają się czasem do Rzymu to zwykle po to, żeby zobaczyć, a to Koloseum, a to może bazylikę, a to różnego rodzaju stare uliczki tras Steve re o zaszłości można, by mnożyć, ale pewnie nikomu tak od razu nie przychodzi do głowy, a przynajmniej przez rząd może przypaść do głowy są od 6 lat jest więcej nie przychodzi do głowy zapuścić się do dzielnicy Flaminia tam w takim pięknych okolicznościach przyrody, bo niedaleko od najstarszego, bo mostu na tym, że mostu bliskiego to tam właśnie w Konstantynowie i miału ukazać się ukazać się wizja krzyża i w tym znaku zwyciężyć no i reszta z historią to niedaleko znajduje się piękna konstrukcja do mnie autorstwa, ale niech pan na zamówienie Benito Mussoliniego myślę sobie stadionie olimpijskim tych pięknych wszystkich faszystowskich architektonicznych tworach tam znajduje się bardzo wyjątkowy niesamowite budynek właśnie autorstwa zapachy Hadid, który się nazywa narodowe muzeum 2001 . wieku w skrócie Mach akcji w 10 lat to budowano jest to niezwykłe, dlatego że w, kiedy ktoś tam był wcześniej to jest taka dzielnica tam co jakiś taki stary koszary pozostałości koszar były gdzieś nagle pozostałości umęczone ciągle są i wchodzimy sobie są takie koszary i nagle mam wrażenie, że na dachu koszar wylądował budynek jakiś taki wielki budynek i wchodzimy podano taki taki mały placek KFC taco i nagle patrzymy na ten budynek co jest okazało się ci i fasada trochę powiedziałbym nawiązuje właśnie tych nawiązań inspiracji stąd sama fasada nawiązuje do placu Świętego Piotra autorstwa Berniniego oczywiście materiał Beata Rzymianie beton wzięli przetestowali udoskonalili rzymska architektura to beton, więc bardzo wyraźnie tutaj za habit nie bierze ten materiał rzymskiemu witrażu pokaże trochę inaczej co z tym można zrobić nie wiem panteon betonowy, ale jest, kiedy myślimy o o betonie rzymskim to się na tych półkach akwedukt zachodnich pięknych różnych naukach i około za to ciągle nie śpią krągłości tutaj tego nie ma to znaczy jest, ale właśnie znowu ona poszła horyzontalnie z tymi łukami to, ale to mało modernizm konstruktywizm Kazimierz Malewicz po prostu wypisz wymaluj utrzymane w takich właśnie ciepłej szarości betonu trochę Srebrzysko szarych metalowych podłogach czy podłożach Czernie biele czarna klatka schodowa, ale podświetlone białym światłem nie oczywiście, że ktoś śledzi jej malarstwo las Lomas holi nasz taki był fotograf malarz i znowu wypisz wymaluj Malewicz Mochol nasz niesamowite rzeczy i klatki schodowe, które znowu właśnie trochę nawiązują do no może nie wiem ile z jego od PR jest taki też było jeszcze wcześniejszy rysownik także arch. Nałęcz taki poplątane i klatki schodowe, które dziś prowadzą tory przypadające wstęp jak minaret Malwee et no cóż formalnie taktyka na dzień dobry panie profesorze tak mi się panie redaktorze właściwie moglibyśmy na tym zakopiańskim lokatorka nie chce, bo właściwie wszystko poszło już budynku, o którym mamy porozmawiać powiedział gratuluję tutaj przed chwilą byłeś emisariuszy jak w Ślązakach i wsi realnym zacznijmy od studiów architektonicznych przed chwilą była informacja o tym, że należy najlepszy przyjmować na te studia, więc po tej wypowiedzi pan ma szanse u nas na wydziale oczywiście nawet umorzenie na pierwsze tak tylko wyżej jestem o tym przekonamy w zacznijmy od tego jak osiągnąć to muzeum, bo wcale nie jest ono gdzieś ukryć TM trzeba, żeby na Piazza San der po polowej iść na ulice via Flaminia wszcząć tramwaj po prostu przyjechać tramwaj będzie jechał prosto należy się zapytać, gdzie wysiąść, żeby zobaczyć to muzeum powietrzem po 20 minutach wychodzimy i rzeczywiście tak jak pan powiedział dzielnica jest powiedziałbym nie nadzwyczajna była w Rzymie tak jak wszędzie wszystkie te funkcje, które nie były funkcjami reprezentacyjnymi upycha no użyję nie ładnego Słowak gdzieś na przedmieściach stąd te koszary mieszkania oficerów zresztą chętnych i zawodowych żołnierzy wszystko wygląda trochę jak więzienie, ponieważ jest za wysokim murem otoczone jeszcze na dobitkę siatką podwyższającą Moore, a na Górze rolki drutu kolczastego, więc znajdujemy się ni stąd ni zowąd w takiej dzielnicy, która w jest bardzo dobrze strzeżona powiedziałbym na ich tak jak pan powiedział idziemy w i nagle pojawia się coś co jest trudne do zdefiniowania z punktu widzenia architektonicznego to znaczy wiemy, że to jest budynek ale kiedy w usiadłem z blokiem rysunkowym, żeby ten budynek narysować to okazało się, że jest to o wiele trudniejsze niż wtedy, kiedy siadałem wizażu i rożnych budynków innych w Rzymie, a wiesz, dlaczego panie profesorze bowiem z dołu rysował a gdyby pan wzbił się jak tak na ten budynek to zobaczyłby pan piękną Deltę rzeki dopływy rzeki zamienione na konstrukcję tak te trudności z rysowaniem brały się stąd, że właściwie żadna z zewnętrznych ścian nie jest prostopadła do ziemi nie są do siebie równoległe nie ma jakiegoś takiego powiedziałbym Euklidesa owego porządku tutaj arch. Zachar Blidy zastosowała to dlaczego w całej swojej działalności architektonicznej zmierzała to znaczy odejście od tej właśnie wspomnianej zwykłej prostej szkolnej geometrii kół jakiejś geometrii, którą wyznaczają zachwyt nad światem maszyny, które pomagają dziś architektowi rysować marzenia Andów boja wiem co jeszcze wszystko to, o czym myślą artyści, którzy zawierzając muzeum, żeby tam lokować ich, żeby tam lokować ich dzieła, ale z drugiej strony i do tej drugiej strony panie profesorze powrócił po informacjach od dzisiaj w budynku Narodowego muzeum 2001. wieku w Rzymie może wpisać sobie do wyszukiwarki Maxi ME, a x x i czyli tak jak 21 po nie nasza Maxi znajdą państwo na pewno sporo zdjęć tego budynku dzisiaj z prof. Sławomirem Gzellem właśnie o tym, budynku o tym projekcie zachęt habit rozmawiam w programie Owczarek Cezary łasiczka program Owczarek studio prof. Sławomir Gzell wydział architektury Politechniki warszawskiej wspomina dzisiaj Zachem habit, ale przez pryzmat 1 z jej 1 z projektów mowa w bryle Narodowego muzeum 2001. wieku w Rzymie 2010 roku zdaje się 0909 . nie dziewiątym zakończonych oba w 0910 . oddane do otwarcia było nią w właśnie tu mamy zawsze problem jak gotować budynki czy wtedy, kiedy powstał pomysł czy wtedy, kiedy już szatniarza zaczął przyjmować walka z szatni to zawsze jest kłopot, ale to jest chyba bez znaczenia tutaj też z Maciejem wróćmy może do poprzedniego odcinka naszego spotkania mianowicie na koniec powiedziałem z drugiej strony chodziło mi o to, że w jakikolwiek by to budynek trudno jest zdefiniowanie do takiego pisania przy pomocy narzędzi, które krytyka architektoniczna do tej pory miała to właśnie z tej drugiej strony Zacha Hadid starała się niesłychanie o to, żeby ten budynek był zrozumiały dla okolicznych mieszkańców, żeby wpisywał się z wszystko to co jest już wcześniej wybudowane w okolicy i żeby wszystko co istnieje jak np. tory tramwajowe linie wysokiego napięcia, które gdzieś tam zwisają inne linie linię, które są widoczne na ulicach miasta, kiedy poniesie uchodzi, żeby tę linię zbierały się powiedzmy niefachowo w pęczki wchodziły na teren działki, na której miało być muzeum im tam wiją się za granicą mając tworzyły formy, która w końcu stały się tym muzeum i w ten sposób zachowali chciała nawiązać do istniejącego zagospodarowania wokół muzeum chodziło o to, żeby ten budynek, jaką będzie miał formę jak i jak najbardziej jak najbardziej skomplikowaną być może być może nawet dziwną dla wielu mieszkańców to, żeby jednak wpisywał się fizycznie fizycznie w otaczającą rzeczywistość stąd właśnie chodnik, który jest na ulicy prowadzącej w stronę muzeum zagranica dość dramatycznie w stronę tego muzeum staje się jakimś kwietniki podchodzi odnosi się do góry tak jak pan powiedział zamienia się w klatkę schodową nad nim Belki stropowe są kontynuacją trakcji tramwajowej, która jest na zewnątrz może to się wydaje dość banalne może komuś wyda się dziwne taki sposób myślenia, ale to nie jest sposób, który wymyśliła zawahali wiele osób w ten sam sposób usiłuje się czy starać się może raczej dopasować je swoim budynkiem domu z otaczającego Miejskiego krajobrazu widać trzeba powiedzieć, że wielkość talentu mierzy się tym, że to na końcu, że tak kontynuacja form nie jest taką kontynuacją wprost tylko te nowe linie te jak powiedziałem pęczki linii zamieniają się w coś co jest czymś więcej niż tylko kontynuacją kierunku nie zamieniają się w coś co można, by nazwać rzeźbą w przestrzeni w w ale tutaj jest i takie niebezpieczeństwo, że kiedy wchodzimy do takiego budynku do takiego muzeum to zaczynamy oglądać jedynie budynek natomiast wszystkie te dzieła sztuki, które pan się znali, które da się znajdują są lokowane w coś, jakby na drugim miejscu właśnie wartość podkreślić że, gdyby to muzeum jest jedno składa się z 2 części muzeum sztuki muzeum architektury w z takim sale poświęcone dokonaniom architektonicznym z 1 strony żywią się z autorką, bo jest wielka sala poświęcona temu jak muzeum, którym mówimy była budowla budowane, ale rozwój w innych salach są pokazywane dzieła rzymskich i w ogóle włoskich architektów współczesnych tych w takich powiedziałbym nowoczesnych tych, którzy swoją działalność rozpoczynali czy w czasach Mussoliniego, a kończyli w czasach Republiki po wojnie bardzo często takie wystawy są być może ono swoją tezę jak w nie chce nie wiem czy użyć tego słowa faszystowską architekturę włoską czy też nie bo, gdybyśmy odrzucili ten polityczny wydźwięk słowa, którego użyłem to była ta architektura po prostu modernistyczna z takim Narodowym dotknięciem zresztą bardzo interesująca w sumie przynajmniej jako przedmiot studiów w wydaje mi się, że o tym, Museum trzeba jeszcze mówić tak jak pan zresztą wspomniał jako film o emanacji fascynacją koło Malewicza, chociaż w zamachach Edytę, kiedy robiła swój dyplom w Londynie w odrzucała rozmaite propozycje osób, które były promotorami prowadził jej działalność studencką i doszła do wniosku, że może najlepszym rozwiązaniem będzie namalowanie wielkiego opanował wielkiego obrazu, na którym znajdowałyby się w inne przetworzone przez nią formy wymyślone namalowane kiedyś zaprojektowane przez Kazimierza Malewicza i w Tatrach Malewicz malował jako płaskie zamieniała formy przestrzenne i z tego tworzyła swój dyplomowy budynek i wyszło to rzeczywiście znakomicie i trzeba powiedzieć, że to doświadczenie w przetwarzaniu form tak, żeby powstała jakaś nowa wartość nie wahali jako profesor 1 z uniwersytetów wiedeńskich kontynuowała ze swoimi studentami, namawiając ich właśnie do tej dekonstrukcji z budynku x po to, żeby wyłoniło się 20 w tym budynku jest ukryte, czyli poszukujemy jakiegoś sensu jak i głębi twórczej, która w budynkach szum w każdym moim zdaniem budynku się znajdują, nawet jeżeli to jest najprostszy budynek po tzw. kostka opolska hektar ziemi Mazowiecka, ale jest nieocieplone groza pamięta taką wystawę mieszkanie o VAT samochodów pod kierownictwem Salander rolę w i tam jest także takie, by taki budynek też nazwach bat dom bliźniaczy Houlliera tak grali ładnie prawda mamy tak nawiązaniem się z takim logo z wylądowaniem 1 budynku trochę na drugi dom dom bliźniaczy też tak trochę na tych takich kwotach, bo one są kwadratowe prostokątne profile, które podpierają to taka noc kolumna daty nie taka chuda chude lata kolumnada, ale wystarczająca, żeby budynek nie rozumiał gola dla całego siódmego roku w końcu Stali tak, ale też zupełnie odrębne odrębne problemy da się pan wspomniał o bramki problemy architektoniczne warto tutaj skierować nas wszystkich do muzeum architektury we Wrocławiu, gdzie akurat trwa akurat teraz wystawa do chyba początków czerwca wystawa pokazująca działalność polegającą na budowie tych ekspozycji architektonicznych w postaci wysta w właśnie w Stuttgarcie w ten Why Czechow w we Wrocławiu jest przecież świetną świat, ale też osiedle baba w Pradze czeskiej jeszcze przynajmniej kilka w Europie takich jest warto tę wystawę zobaczyć, żeby sprawdzić jak dalece moderniści budujący osiedla korzystali z doświadczeniem Malewicza, który projektował swoje architekt tony, czyli te formy przestrzenne obrazy przestrzenne, które nurt Rachel, która w, które można było zamieniać z osób, które stosunkowo prosty na budynki zresztą Malewicz, stawiając na Sztorc swoja architekt tony porównywał je w do wieżowców w miastach amerykańskich nigdy tam nie był on najdalej z Rosji sowieckiej dojechał do Niemiec, zatrzymując się w Warszawie zdaje mi się maja będzie czynna 2 dni są zdjęcia z bankietu zresztą w swej drodze Rzeszów uważany jest mówienie co brzydkie miasto umrze no właśnie zdaje spuścić zasłonę Miłosierdzia w tę wypowiedź w każdym razie przerwania z doświadczeń Malewicza stało się dosyć popularne wśród architektów opisuje to bardzo dobrze w swojej książce Jacek Kwiatkowski książka się tak powiedziałby, że bardzo dobrze nazywa oko pod kontrolą fundusz już się do dusz i oczu po informacjach Radia TOK FM prof. Sławomir Gzell z państwa moim gościem narodowe muzeum 202001. wieku w Rzymie Maksym o tym, budynku o projekcie zawsze habit dzisiaj rozmawiamy w programie Owczarek Cezary łasiczka program Owczarek studio prof. Sławomir Gzell wydział architektury Politechnika warszawska rozmawiamy o projekcie zachęt habit w Rzymie Maxi to takie w bardzo wyjątkowe muzeum narodowe muzeum 2001 . wieku ktoś się z 2 części muzeum sztuki muzeum architektury, ale sam projekt naprawdę wiele do inspiracji z różnych czasów z różnych stron świata z góry było jak wygląda trochę jak Delta rzeki jak dopływ jakiś taki dorzeczy i taktu bardzo dobre określenie ich drogi droga do tak pojedziesz z nami rozwali to wykorzystała ziemia drożeje, powołując się oczywiście nauk oraz profesorze dodaje wszystko bez turystów także, że właściwie wchodząc też człowiek tak projekt taki patyczek świat Sopotu to tam tożsamości nie dojdzie wójt natomiast do naszego naszego mu mówię z miasta z tego nadajemy audycję Zacha habit CNY nie miała, bo szczęścia wody do drugie miejsce z z konkursie na projekt na siedziby Sinfonii orkiestry Sinfonia Varsovia tak bardzo ładny interesujący naprawdę śliczne oczyszczone projekt Thomasa Tuchela zwyciężył no i jest w Tauron też w oczach Wiel i obiekt uliczny w centrum Warszawy element do określenia się nie odniosła, zwłaszcza że nie parkingach, w którym roku to było kilka lat temu Zacha radzić przyjechałam zatrzymała się w 1 z reprezentacyjnych hoteli w Śródmieściu na dole czekał tłum wielbicieli talentu w oczywiście no, więc po jakimś czasie zeszła odbyła się prezentacja tego budynku, o którym 1 z kolegów powiedział, że to jest taki flakon perfum tyleż w skali 15   000 do 1, ale nie było premiować tych na określenie to była raczej stwierdzenie faktu, bo ten budynek miał swój określony wyraźny kształt taki powiedziałbym mu obły elegancki wstawiony w środek tej zachodniej ściany placu Defilad byłby trochę inne niż wszystko co wybudowano naokoło być może nawiązał, by jak toby mówiła w swoim fachu dyskusje z tym skrzydłem Libeskinda tej samej wysokości to związane z umowami z o dyskusję nie stojącym niedaleko i być może byłoby to jedno z pierwszych spotkań osób, które kiedyś kiedyś w osiemdziesiątym ósmym roku brały udziału w razem z wystawie dekonstrukcja listów w Moma w nowym Jorku, bo właśnie Libeskind Hadid Pitera Zeman Bernard Schumi jeszcze chyba Unger brali udział w tej wystawie, prezentując tę dekonstrukcji Wisty czynną postawę no i teraz byśmy zobaczyli, gdyby ten budynek lilium dałem się pojawił do czego po iluś latach ci twórcy doszli do jakich ja jak i jakie formy preferują prawda po kilkunastu latach działalności, gdy tajska rozpadła to słowo działalność trzeba powiedzieć, że ilość obiektów, które oprócz tego muzeum, którym dzisiaj głównie rozmawiamy ilość obiektów, które zachodzi zaprojektowała i biuro oczywiście jej partner Patrick Schumacher jest oszałamiający oszałamiająca za dość prosty projekt, czyli przystanek tramwajowy w Strasburgu dostała w 2003 roku nagrodę niż van der Wałęsy i wydaje się, że to w był budynek 1 właśnie z bardziej uproszczony w jej twórczości takie, jakby origami poskładane betonowe bryły, które trochę w sądach się trochę ścianą zasłaniającą oczekujących na pojazdy użytkowników tego jak tego przystanku wszystko bardzo proste, ale w sumie niesłychanie piękne, ponieważ istotą takich projektów jest to, że mają one odpowiednie proporcje nic nie jest tak duże nic nie jest za mały podparcia nie są za cienkie nie wyglądają za pałeczki psy, które lada moment się złamią wszystko ma znakomity kolor tam, gdzie trzeba ciemny tam, gdzie trzeba jasno wszystko jest tak jak trzeba to jest tak jak oglądamy czasami suknie na wybiegu dla modelce i widzimy, że ten to ubranie jest po prostu fenomenalne nie umiem powiedzieć dlaczego, ale tak jest i architektura jest tak samo i dobrze by było, żebyśmy patrzyli na architekturę w taki sam sposób jak patrzymy na obraz na rzeźbę na talerze zaprojektowane przez kogoś to muzealnego na stole to muzeum, którym się rozmawiamy Maxi, czyli co narodowe muzeum 2001. wieku w Rzymie, że związkowe pod tym względem, bo ono chyba bardziej idzie w kierunku konstrukcji, a dniem, iż jeżeli, jeżeli wrócimy do tego porównania z dołu z dopływem przed orzeczeniem RODO odnotowano takie rzeczy za część się to jest właśnie taki dorzecza często są mosty i ich i trochę to jest taka właśnie bardziej konstrukcja inżynierska p t. most niż po prostu bryła, która się buduje już mutant jak człowiek się zastanowić Robertowi Kuciapa wszystko przecież muszą być idealnie obliczony, by niektóre ryby te wszystkie dostawy to to nie jest tak zostawiamy im się trzyma tak przy tej polskiej bryle typowym polskim domku, że właściwie nie trzeba pewnie wykształcenia już tylko wystarczy cegły do góry w lewo wprawo prostokąty już tam właśnie jest tak, że to wszystko trzeba było pięknie obliczyć, a dodatkowo jeszcze do mamy dość specyficzne ziemski klimat tak gorące dnie i in noce mniej, ale no i oczywiście materiały jakoś reagują w tych w tym klimacie taka nie inaczej jest to wzgórze było wyliczyć wymierzyć połowy po dodawać tego grupowego to jest także tych i inżynierski będziesz majstersztyk no muszę pana, że tak troszkę rozczarować, ponieważ obliczenia tak jak pan mówi robi się w każdym przypadku inżynierskie nawet w przypadku tej kostki Mazowieckiej tego 6 dziennikarzy, których masa oglądamy wystarczy wyjechać kawałek Warszawy nikt nie raz nie zaryzykuje budowania bez bazy obliczeń i ale nie jest dobrze Tosca Mazowieckiej działanie bierzemy kupują cement woda nie my już znają mnie to są uproszczone też uproszczone pojęcia o tym jak powstaje architektura proszę sobie przypomnieć co się stało z miastem Aquila, które uległo całkowitemu rozpadowi dlatego właśnie, że ktoś wymieszał za mało cementu była za dużo piasku i ten beton nie wytrzyma uderzenia fali trzęsienia ziemi to wszystko wymaga obliczeń to się robi tu przy takich budynkach Jarek Maxi z pewnością te obliczenia są bardziej skomplikowane wymagają większego zaangażowania równoległego z architektem twórcy, czyli konstruktora, którego nazwisko nie zawsze jest ujawniana, ale trzeba podkreślić, że w wielu budynkach przy wielu budynkach rola konstruktora jest wyjątkowo duża, zwłaszcza przy wieżowcach, której się, które się projektu do pojęcia o emeryturach i wiem, że przy kostce Mazowieckie nie zatrudnia się ekspertów konserwatorów, którzy pracowali przy katedrze Świętego Franciszka w Asyżu przy Koloseum albo przy krzywej wieży hit no, a że Irlandia czy muzeum tak no tak w dni rzeczywiście zatrudniano wszystkich specjalistów, których trzeba zatrudnić, ale jednak, oddając sprawiedliwość wszystkim specjalistom w różnych dziedzinach obrażać jak to nieładnie musimy w naszym żargonie to jednak tutaj rola architekta była kluczowa, bo to architekt nadaje ton dzięki takiemu zespołowi architekt mówi o tym, że grunt budynek musi przypominać tak jak pan powiedział płynącą rzekę musimy oddawać musi pokazywać upły w czasu i to nie od lat w ten sposób, że część tego budynku o jeszcze stoją druga się rozpada tylko jakiś inny sposób musimy pokazać, że czas nie stoi w miejscu, że wszystko jest płynne, że wchodzimy do budynku, w którym jakaś inna rzeczywistość jak dziś mistyczne patrzenie na rozmaite przedmioty powinno się pojawiać i w przypadku muzeum nie ma w tym niczego nadzwyczajnego i być może dlatego właśnie w wielu miastach muzealną są tymi architektonicznymi wizytówkami miast to już nie będę tego Bilbao Travel Jaskółkom nie udało Bilbao w Bilbao zdaje się w razie, ale zdarza się to też to też jest pytanie czym to muzeum współczesne muzeum 2001. bieg ma być, jeżeli spojrzymy na historycznie muzea to są pałace tak to są jakieś przełożenie muzea watykańskie dla celów Burberry inni całą masą muzeów to sądy w posiadłości królewskie albo posiadłości możnowładców no i nie należy się dziwić, bo to były postaci, które kolekcjonował dzieła sztuki ona się znajdują w swoim naturalnym otoczeniu, a Polak rzucił do nie wiemy domowe wspomniany przez pana przechodzimy do Dead Aid model nocleg w Londynie i to już mamy, gdyby inny inną inny rodowód w zaroślach i Hajto i ulg i niska i czy kimś innym są mieszkańcy miast skończyła się epoka, chociaż oczywiście niezupełnie kolekcjonerów utytułowanych, a kolekcje zaczęły tworzyć miasta-państwa kraje muzea w końcu i w związku z tym potrzebowaliśmy dla tych nowych muzeów nowych budynków i teraz albo są to budynki specjalnie budowane po to, żeby stawały się takimi ikonami sztuki, żeby przyciągać ludzi do kolekcji choćby, dlatego że najpierw idziemy oglądać budynek, ale równocześnie oglądamy sztukę współczesną, która nie jest znowu tak Super popularna we wszystkich kręgach i to wszystkich społeczeńst w albo też nie staramy się, żeby to muzeum wy korzy, żeby dla muzeum wykorzystać nazwijmy to nieładnie kubatura, która istnieje i która już utraciła swoją pierwotną funkcję tak powstało muzeum powstania Warszawskiego w Warszawie został świetne i proszę zobaczyć, że właściwie proszę zauważyć, że właściwie zewnętrzny jest sobie po prostu taki sobie budyneczek natomiast cała para narzeczonych to określa poszła ze aranżację wnętrza i test moim zdaniem świetnie zaaranżowane wnętrze kina dobitka do tego wszystkiego w tych wszystkich muzeach pojawiają się inne niż tylko, iż ciś le muzealne czy też w dystrykcie muzealne funkcje tam się ludzie gromadzą dyskutują na różne tematy nie zawsze związana wprost z tymże muzeum jest poświęcony to są miejsca przestrzenie publiczne i muzeum powinno się takim i staje się taką przestrzenią publiczną bardzo dziękuję prof. Sławomir Gzell wydział architektury Politechniki warszawskiej był państwa moim gościem dzisiaj o Narodowym muzeum 2001. wieku w Rzymie w o projekcie za tych arbitrów zmagaliśmy i za małe jak dbają o 11 lat całe państwo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA