REKLAMA

Kto może mówić o Japonii? Rozmowa z prof. Arkadiuszem Jabłońskim

OFF Czarek
Data emisji:
2016-04-13 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ich z PiS Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam bardzo serdecznie państwa i zapraszamy dziś spotkanie prof. Arkadiusz Jabłoński japonista Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu autor m. in. książki japoński miszmasz jest państwo moim gościem dzień dobry dzień dobry państwu pan profesor przyjechał do Warszawy tym razem na międzynarodowe warsztaty urbanistyczne ósme już tylko na otwarcie także warsztatów, bo same warsztaty odbywają się w tym roku na Rozwiń » Mazurach warsztaty zorganizowane przez 3 cyklicznie już od kilku lat za sprawą 1 z moich koleżanek, które zainicjowała i to jest taka impreza, którą każde państwo organizuje kolejną rok po roku i w tym roku na pewno równie nieciekawie żyjemy panie profesorze w bardzo interesujących czasach w czasach ekspertów specjalistów tak jest Polacy, ale nie tylko są narodem wyjątkowym do tego z ekspertami od w wielu dziedzinach, a jeszcze inne bardziej wykształcony Polak rości sobie prawo do tego, żeby jeszcze, więc większej liczby dzieci się wypowiadać i takie bardzo ex cathedra różne sformułowania wygłaszać i wtedy wszystko wołał z Czech w pana książce japoński miszmasz tak znajduje taką gdzieś pomiędzy słowami demona można te pomiędzy słowami trochę krytykę tego, jeżeli chodzi o jak oni nie kończy krytykę osób, które odbyłem był weekend w Japonii albo by akurat przysiada się na lotnisku w Tokio, więc od dzisiaj wszystko wam powiem pytajcie mnie zaraz opowiem jak to z tym pani co tam się je co oni myślą czym się zajmują przestrzega pan trochę przed tym składek może, zachowując pewien dystans do różnych dziennikarzy jednak natomiast jedno pytanie brzmień jak po pierwsze, traktować właśnie różnego rodzaju takie rewelacje nie wiedząc czy osoba, która się wypowiada ma legitymację czy, jaką ma legitymację, czyli od strony myślę sobie słuchacza jak to powinno wyglądać, bo aż po proroków jest wielu no ale tylko pewnie niewielu, a być może 1 ma prawdziwą dobrą nowinę o tak grać dobrą nowinę prawdziwą wodę żywą, ale zwykły nieużytek czy pozwolę tutaj też odpowiedzieć powiem tak generalnie rzecz biorąc jeśli chodzi o ten czas na ekspertów i ich od tego rodzaju trend to wydaje mi się, że aż troszkę oczywiście nie jest zadłużona w ekspercie 2 pseudo ekspert z 2 aleja to dosłownie do siebie, że jak chciał być wezwane przed ekspertem, bo moglibyśmy zapytać któż to kto właściwie może być ekspertem któż ma legitymację do tego czasu stale Wr Pa -li to z pewnością to z pewnością godnie noblistą można być podobnie zapewne jest jakiś, jaka specjalizacja dotycząca obierania jajek na twardo, że skorupek zapewne tak tylko wydaje mi się, że Japonia oczywiście może się wybrać każdy i co do tego to czym nie ma wątpliwości zresztą piszą o otwartym tekstem również mojej książce tylko problem jest tutaj taki, że jeżeli n p . pod kolumną Zygmunta w nakładzie 8 w Warszawie ktoś stanie i zacznie głosić, że Japonia jest dziwnym krajem, w którym nie ma adresów pocztowych w tym kobiety są prześladowane, w którym samurajem dokuczają odejściu ciągną je za warkocze, które zresztą gejsze nie mają na to wtedy w tym momencie wizja absolutnie nie męczyć wchodzą w tym się, że mieścimy się to w ramach szerokich wolności słowa problem jest wtedy, jeżeli sprzedajemy 2 pytania pierwsze pytanie jest oparte na takim cytacie z 1 z naszych słynnych rodaków, który powiedział tyle władzy i odpowiedzialność wylicza ekspert jest w stanie ogarnąć to jest taka legenda ogólnymi, którego ktoś praska legenda prawda, którego ktoś powołał do życia nie potrafił go później uśmiercić i teraz pytanie czy jesteśmy w stanie znać regulacje wziąć odpowiedzialność, a po drugie, po co po co komukolwiek to co my o Japonii świat to, że tam i to są chyba tak jest w 2 ograniczenia, o których powinniśmy pamiętać nogą stoją w tym tropem można opowiedzieć no po co właściwie to mamy to nie interesuje was interesuje mnie to, że mogę się w relacjach NATO telefonii czy zostanie wziąć odpowiedzialność no tak, tym bardziej że wydaje się, że z mojego nic innego komentarza n p . na temat samurajów gejsz czy jakichś zachowań pozornie nie wynika nic złego negatywnego właściwie czytać przeciwnie może zainteresować może to zachęcić do poszukiwań może poszerzyć wiedzę osoby, która ma zerową albo małą obecności, jaka odpowiedzialność nie wydaje się, żeby to było działanie, za który jest wiodącą ożywiać i to chyba, że to chyba oczywiście oprócz tutaj takiego rozwinięcia, które moglibyśmy tutaj poczynić również złośliwie również słowami innego Polaka tym razem żyjącego nie znam się zatem tym chętniej się wypowiem moglibyśmy też mówić o całym trendzie japońskim w kulturze masowej, którego oczywiście łup tym nie zamierzam żaden sposób potępiać, żeby Japonia się interesować na zasadzie nie wiem uczestnictwa np. w konwentach ostatnio się konwent ogromny od w Poznaniu zwany Peru kont i wielu ludzi interesował się tam jak po nocnym i tak się wydawało Japonia była potrzebna do tego, żeby po prostu jakiś jakoś swoje zainteresowania zawnioskować i to jest bardzo słuszny bardzo zbożny Trends in, że tak sobie będzie pod warunkiem, że to pozostanie tylko właśnie obiekt w, jeżeli my teraz stwierdzimy, że ktoś interesuje się Japonię niż na konwenty, ponieważ wszyscy Japończycy interesują się Japonią jakżeby inaczej jest żona konwenty no to już zaczynamy się zbliżać do granicy bezpiecznego orzekania w sposób, który nadal szybki, ale tego jeszcze dochodzi taka potrzeba odróżnienia się od tego czy innego lub obcego tak czy u nas jest tak, a tam jest inaczej, o czym świadczą o perełki z prasy światowej najlepiej, bo przecież nie mamy dostępu do lokalnej, gdyż nie znamy języka, ale proszę o to tutaj ne młody człowiek zrobił dziwną rzecz, a starsza pani zrobiła jeszcze coś innego jacy oni są dziwni jak u nich jest wszystko pokręcony tak jest, gdy prawdopodobnie tego rodzaju podejście do Japonii wywodzi się o stosunkowo proste stosunkowo prostej linii el z powojennego podejścia amerykańskiego, bo Japonia zawsze była postrzegana jako kraj, w którym wszystko jest na odwrót przez Amerykanów i rzeczywiście między Japonią, a Stanami Zjednoczonymi jest mnóstwo różnic na ten temat napisano wydano mnóstwo prac na ten temat mnóstwo też narzekano, czyli jak kończy się narzekali wyjeżdżając do Stanów zjednoczonych tam jest zupełnie inaczej, ponieważ czują się w nie tak jak w domu już nawet nie chodzi o to, żeby się inaczej smakuje, chociaż na letni Mariusz Amerykanie twierdzili, że Japonia jest bardzo dziwnym kraj, ponieważ z Japonii panuje rzekomo kolektywizm i nie wolno jak oni wyrażać własnych uczuć, jeżeli chcesz powiedzieć, o czym mówić zgoła co innego, gdy mamy mnóstwo mitów, jakimi obrosły stosunki polsko amerykańskiej trasie oczywiście pytanie czy my chcemy te mity wierzyć bezkrytycznie w Polsce, która jak pan przed chwilą był łaskaw powiedzieć jest zupełnie wyjątkowym krajem w 3 też chcemy od tych mitów abstrahować i uzyskać własny ogląd Japonii czy też świata, ponieważ marginalizację jeśli chodzi o ogląd świata jest również dotyczy również innych krajów nie tylko Japonii dotrze również innych idei wrócimy do naszej Polskę pańskie rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiąty 20 prof. Arkadiusz Jabłoński japonista Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwem gościem bazy przez całą książkę pana profesora polecam japoński miszmasz ja też polecam też polecam jesteśmy i z księgarniach do nabycia, bo jest już naszym się tożsamością wymieniam in, iż ma się też na Facebooku czy w postaci tzw. fanpage, a także można zaglądać na Facebooka, zanim zaczniesz Masza co nie znajduje podczas gdy informacje za 3 minut po dziesiąty 20 wracamy po informacjach Radia TOK FM od Cezary łasiczka program Owczarek prof. Arkadiusz Jabłoński japonista Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa mają goście 2 proc zaś autorem m. in. książki japoński miszmasz, a co on, że ma serce koja po liście, który dziś to właśnie wsłuchuje się w ten w pojawiające się różnego rodzaju doniesienia relacje dotyczące Japonii zakładając, że to nie są właśnie głosy ekspertów w ma on także kult oraz Damian pistacje albo redakcji po prostu z 3 i mieć wyobraźnię nowych nie przesadzajmy aż tak źle nie jest i tu nie mówimy o takich doniesieniach kompletnie skandaliczne zwykle tylko to nie jest takie dane po prostu tak się składa, że japonistyka jest dziedziną, która się zajmuje oczywiście bankomat jakiś papierek nie nosili ze sobą, ale gdzieś tam w czasie planuje tam wieś czasu jedno 3 jedno wytnie o to chodzi chodzi o to, że jeżeli na temat mojej własnej dziedziny, na której no ja cokolwiek się znam oczywiście musi znać lepiej, bo każdy ekspert zna się tylko na wycinku, jaki szły specjalność, bo inaczej niż osób ja też mógłby stać się lepiej mógłbym się więcej nauczyć mogą się, więc starać się jej samokrytycyzm umyśle powinien cechować każdego, kto się jakąkolwiek dziedziną zajmują poza tym to jest jeszcze mogę zastrzec zacytować taką starą mądrość polską, ponieważ ja mam w sobie podlaskie geny zawsze będą o tym, mówił mój dziadek zwykł kiedyś mówić, że po rozum to jest taka rzecz, że jak pan Bóg stworzył świat to wszystkim dał tyle ile potrzebowali, bo nikt nie narzeka, że ma małe czy reportaż w związku z tym musimy myśleć również o tym, rynku czemu tego rozumu używamy i lubiani jestem zgorszony tym, że ktoś się wypowiadał jak niefachowo no bo w o różnych rzeczach się wypowiadamy niefachowo nie żaden problem z prób znaczna wtedy, kiedy my próbujemy z tej rzekomej egzotyki japońskiej zrobić nasz jakiś znak firmowy i absolutnie ciągnie nas do tego, że przy okazji nauczyć czegoś przydać orzekania to jest problem i może nie leży mi to na sercu, bo książka, której mówimy jest książką dosyć specyficzną ja nawet bym tutaj powiedział, że takie książki jeszcze nie było w Polsce co niesie za sobą również rozmaite niebezpieczeństwa obraz jest, by sprawę z tego, że jeżeli ktoś nie wypowiadać na temat Japonii tak jak wszyscy są przyzwyczajeni, że pewnie się wypowiadać nie mówisz to jest daleki dziwnych i egzotycznie zrozumiały kraj to również będzie spotykał się z reakcją alergiczną od tych, którzy również sama książeczka jest zdradliwe wydana ona wygląda właśnie, jakby była o całej Japonii, a broń Boże nie jest jest wręcz czymś innym jest w tym momencie jest pewne niebezpieczeństwo, że ktoś zawiedzie, że ktoś stwierdzić co ten tutaj o stosunek sobie myśli i Sylwia cóż z tego zdaje sprawę nawet tego doświadczam, ponieważ miszmasz wyszedł już minął w czerwcu będzie okno wyszedł widzę, jakie są akcje są reakcje pozytywne są też negatywne oczywiście te drugie są znacznie ciekawsze i zdaje sobie sprawę z tego, że tego rodzaju głos również nie jest bynajmniej głosem przez wszystkich mile oczekiwanym w, a dzisiaj o godzinie trzynasty nie 38 nie to jest hit Ano 1331130 otwarcie zagłosowali za 3 godzin warsztatów urbanistycznych tak tak licencja na eksperta, kto i jak powinien wypowiadać się w Japonii taki studenci wybrali temat z nikim tego nie narzucał to ryzykowny temat prawda zostałem przez jaki jest geneza takiego wyborną ucztę jest tak, że właśnie my już dość czy może mówią czy jest przyszłość trochę dla nas, którzy tutaj za kilka lat usiądziemy mądrość wszelako w teście żenująca i wiem natomiast jeśli spojrzeć na uczestników panelu UE jednak dyskutantów którymi są nie tylko ponieść surowsze myślę, że pozwala traktować pozytywnie, ponieważ to nie będzie bynajmniej Stowarzyszenie gniewnych jak oni stów, który będzie wygrażał pięściami mówiła ci, którzy źle mówią japońscy są w niej, że ich piekło pochłonie chyba nie bardzo będzie tegoroczne japońskich jakiekolwiek niechybnie będzie także w oczy są też będziemy mogli wypowiedzieć się do turysty początek to początek warsztatów to jest wydarzenie takie w sumie akurat panel dyskusyjny nie stać tych warsztatów czy też takie wydarzenie nie wiem zupełnie jak to będzie wyglądało wiem tylko, że będę pana listą, ale bardzo dobrze, że będziemy mogli również porozmawiać o takiej w tożsamości planistyczny, jakim właściwie jesteśmy co my chcemy powiedzieć co chcę w przyszłości zrobić, gdyż oczywiście są tacy studenci, którzy uczą się japońskiego jako narzędzia, które mają coś ułatwić nawiasem takich błędów najbardziej lubimy, a jeżeli ktoś uczy japońskiego, dlatego że interesuje się Japonia Japonia jest dla niego pretekstem do kompensacji jakichś swoich własnych fobii niedostatków w tym momencie może mieć rzeczywiste problemy, kiedy zetknie się z tym mitycznym tworem, jakim się ponieść okaże się to jest pod wieloma względami kraj taki sam jak każdy inny właśnie tutaj również eksperci w pewnym sensie burzą w taki bezpieczny porządek wizję tego co jest poza granicami tego naszego bezpiecznego świata, ale tej wizji warto się składają właśnie książki i SLD eksperckie opinie i filmy różnego rodzaju wytwarzamy 800, a wiemy wiemy, kto tam jest się zajmuje to o co chodzi, jakie główne przesłanie tych ryb porządkujemy świat tutaj Japończycy to Chińczycy tu Rosjanie to z turniejem otyli są potrzebne stereotypy są potrzebne to nie jest tak, że my musimy z każdej dziedzinie, jeżeli chcemy oni orzekać musimy tutaj zdobyć szlify eksperta broń Boże w stereotypy są konieczne m. in . wstęp do książki napisane przez zewnętrznego specjalistę też japonistyki co prawda, ale nie mnie samego, który wręczył w pewnym momencie chyba wyrażać w sposób nieco wątpiący o tym czy warto walczyć ze stereotypami i atuty chcę powiedzieć nie broń Boże nie walczy się stereotypami nie nic takiego absolutnie, że stereotyp, że nie będą tylko o nich stereotypy funkcjonują tam, gdzie jest hala, jeżeli rzeczywiście chcemy coś orzec, jeżeli rzeczywiście uważamy, że mamy z Japonii w jakiś nie jest taki, jaki Soundbar działań mamy i chcemy o tym, poinformować zastanówmy się np. nad tym czy gdyby treść tej wiadomości dotyczyła Polski życzę byśmy chcieli, że ona losy samej formie prezentowana, gdyż bardzo często chyba odpowiedź nie była pozytywna takie pytanie, jakby była no ale żeby zrozumieć to trzeba znać cały kontekst trudno uznać za 10 lat ostatnie historie, ale nie jest aż tak źle nie jest aż tak źle raczej bym powiedział także, żeby zrozumieć nie trzeba znać całego kontekstu natomiast, żeby nie zrozumieć nie trzeba znać nic, żeby rechotać z różnych dziwnych rzeczy z różnych dziedzin doniesień nie trzeba, więc zupełnie nic, jeżeli n p . nie wiem spotykamy gdzieś nagłe jakieś raptowne doniesienia, które dotyczą matka tokijskie kroniki policyjnej co tam jakiś przestępca dziwnego zrobiono tak do dziś nie mam praktycznie każdego kraju na świecie, że to nie jest jakiś specjalny problem tak, ale jeżeli nagle się okazuje, że my całkiem poważnie zaczną orzekać o Japonia ma ściąć problem dla ich domyślali się okazuje, że Polska przez w Polskiej prasie się dostrzega, że japońska gospodarka ma problemy nasza gospodarka nie wiadomo problemów nie ma żyjemy zupełnie bez problemów prawdopodobnie ku świetlanej przyszłości zmierzamy prosto i równą autostradą A6 chcielibyśmy, żeby Polska gospodarka jak wielkie problemy japońska jest to prawda to co prawda ta różnica, by z biegiem lat, bo rzeczywiście muszę powiedzieć nawet przebić niestety pamiętam czasy kiedy nasz laureat pokojowej nagrody Nobla mówił o budowaniu dróg jak oni akurat jestem w stanie pamiętać te czasy i rzeczywiście wtedy wydawał się tą perspektywą zupełnie nie osiąga teraz Japonia jest 1 z wielu krajów na świecie, do których możemy naprawdę wcale nie aż tak wielkim kosztem się wydawało pojechać możemy tego doświadczyć i może to nawet być sposób spędzania czasu natomiast oczywiście musimy zamknąć sprawę z tego, że prawdopodobnie nie zobaczymy całej Japonii tak nieznaczne całej Polski charakterystyczne, że wielu pseudo ekspertów od Japonii, gdyby im zlecić np. z polskim wśród ekspertów wypowiada się te same tematy w Polsce prawdopodobnie zawahali się i to bardzo poważnie nad udzieleniem jakiejkolwiek odpowiedzi w związku z tym musimy się zdawać sprawę z tego, że istnieją kwanty fika tor ogólnej ścianka tych kadr szczegółowe i stwierdzenie, że jakieś zjawisko, którego doświadczyliśmy jednorazowo to zjawisko dotyczące całego bytu zwanego Japonią no to chyba jest jednak albo przejęzyczenie albo co najmniej grubą niezręczność tak mówić o gospodarkę państwa jedyny sposób, żeby na podwyżkę to jest właśnie deflacja módlmy się w taki wachlarz jest deflacja wbrew pozorom jest jest problemem i ja nie jestem absolutnie ekonomistą i nic więcej na ten temat nie powiem, ale jest w stanie sobie wyobrazić że, zwłaszcza w realiach rynku przyzwyczajonego do inflacji, bo tak zwykle rynki działają podobno tak nie powiedział kolega, który jest ekspertem od tych sporów Dyl deflacja może być bardzo istotnym problemem może sprawić, że gospodarka zakrztusił się w sposób wręcz zagrażające jej stan stabilności długoterminowych jest w przestrzeni formacji z stereotypowo to się w przestrzeniach czasami ta japońscy goście schodzili też, że one na ziemię w postaci np. żywności i taki miałby problem rząd Natalia pańskich nie wypowiada, ale nie mam problemów z żywnością włoską a gdzie w pewnym momencie woda tak bym tak bardzo dramatyczna jest właściwie to nie jest jakiś Trybunał, który by pozywał do wzrostu osoby czy przedsiębiorców sprzedających to coś co nazywają PIT są tak bramki co nie jest staje się jak wygląda świat powiedzmy suszy czyta menu tak tak jest zauważmy, że słyszę możemy kupić, ale w dyskontach w Polsce ostatnio interesuje oni w Japonii też, chociaż w Japonii z pewnością nie będzie ona miała terminu ważności dłuższego niż 1 dzień już ten termin ważności 1 dzień już dużo natomiast ja widziałem Japończyków, którzy i jedyne co potrafili dostrzec w treści z dyskontów polskich to była data ważności, która była np. ustawiona no może nie za tydzień, ale za 3 dni no i już ta sama data ważności to jest coś zupełnie zaprzecza definicji słyszy Asus jeszcze wywodzi się w ogóle z innych tradycji, gdyż już jako taki jest oczywiście modne to co się nazywa się skusić nawet w Polsce nie słyszę tak, bo słyszę te zaginione nazwa japońska to jest oczywiście pewien produkt popkulturowy to jest również 5 przejazd Maldonado z racji zresztą McDonald za akcja ona się, że Tusk zmienia w zależności od kraju, bo to jest pewien problem z surowcami tam surowce powinny już wszystko świeże, czyli właściwie ten, gdy termin ważności, którym mówiłem to jest taka Bułhakowa z, a druga świeżość łososia prawda w domach, ale wiemy z wrześniem ile można skorygować właśnie wynika tak, że nie musi być świeżo, o co chodzi o to, żeby jak jest dużo rękoma nałapać zakopać ziemi, jakie będzie, że ktoś powie Polakom i wanilii, choć to jeszcze inna sprawa to jest jeszcze inna sprawa jest jeszcze inna sprawa natomiast susze, które my rzeczywiście spożywamy w Japonii jako posiłek może niecodzienne, bo to jest jednak posiłek, a raczej kojarzony z większym wydarzeniem to nie jest coś się na śniadanie obiad kolacja codziennie broń Boże, ale raczej każe jeść świeże natomiast istnieją oczywiście różne techniki przechowywania żywności i istnieją techniki, które jak najbardziej można z nich również wywodzić pewne nurty kuchenne, w których nie jest specjalistą jest na ten temat niestety zanosiło nie da się zmusić do bardziej wysublimowanych wypowiedzi natomiast to co rozumiemy przez 6 współcześnie w Japonii powinny w miarę możliwości jednak być świeża oczywiście może to przybierać różne wariacje w zależności od tego komu serwujemy coś n p . specjalnie dla turystów amerykańskich swego czasu jak już też się z wołowiną, a no, bo wołowina musiała być prawda, bo inaczej ktoś nie chciał też dotknąć w naszych realiach mamy oczywiście również ekskluzywne restauracje w tym sensie ekskluzywne rosną dostarcza wysokiej klasy, które sprowadzają surowiec np. znad oceanu i mają dostawy powiedzmy sobie, że 23 × w tygodniu w tym momencie wiemy, że te dni właśnie wartość ta zebrać i oni sami to polecają natomiast oczywiście mamy również w sosie, którym jest usłyszeć Ludowym i w tym nie ma absolutnie nic złego, chociaż prawdopodobnie myślę że, gdyby się smakować w sieci japońskie to można, by było nie rozpoznać wielu cech wspólnych słyszeli Ludowego czy Topolskiego czy to w innym kraju występującego w moje biuro zmiany przykład to jedno jest takich kwot fas fas ludowych jest oświetlona na wynos takich miejsc w Londynie były zapakowane pięknie plastikowe pudełeczka i na każdym z nich było ostrzeżenie uwaga może zawierać rybę, a może forma w deblach może zawierać, gdyby tak, ale przynajmniej prawdę napisali trzeba powiedzieć jak widać prawda nie zawsze jest, oszczędzając prof. Arkadiusz Jabłoński z państwa moim gościem informacje już za kilka minut dziesiąty 40 po informacjach wracamy do programu Owczarek tak Cezary łasiczka program Owczarek prof. Arkadiusz Jabłoński japonista Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa moim gościem pytania słuchaczy panie profesorze pytają nasi kochani słuchacze n p . jest sprostowanie, że to jesiotr drugiej świeżości się w piersi miałkość właściwie to ja tutaj chyba Puma jakoś składa też może mnie ktoś prostować myślałby miesiąc powiedział mu aż o tak powiem my i pytanie czy pan profesor zadba się z restauracją w Japonii, serwując są surowy drób nie nie zetknąłem się natomiast z pewnością taki sposób serwowania drobiu jest technicznie możliwy i bardzo możliwe także, że uda się to tu zjeść i jak chciałbym tutaj zmian chować, bo to tych bardzo dobre pytanie w kontekście dziwności Japonii w kontekście właśnie, że Japonia zbliżała się także taka nie nie wyjaśniano musimy zdać sobie sprawę z tego, że to jest chyba i jeżeli z jakich cech specyficznie japoński można powiedzieć, że rzeczywiście to jest w Japonii wyjątkowe to z pewnością Japończycy nie mają żadnego oporu przed tworzeniem nowych produktów również jeśli chodzi o kulinariach i nie mają żadnych problemów eksperymentowania to jest po prostu radość hedonistyczne radość też o prawie 200  000 000 zloty to każdy eksperyment pewnie są niezmienione oczywiście to nie jest jeszcze 170 nie możemy nie jest od lat stąd 12030 Błażowa w Piccolo strzelił w szczycie, a a, a teraz teraz raczej spada tak też nie zmieścił się również chyba, żebyśmy wszystkie japońskie diaspory na całym świecie policzyli to myślę, że może do 50 do 150 jak byśmy doszli, ale nie będę tutaj czasami rzucał zza naszej prawicy prostowania okaże się, że zajęli się w 2 łosoś, ale to doprawdy lubisz takie dziękuję bardzo to sprostowanie dziękuję bardzo za czujność, czyli Ross reżyser to taka jakaś myśl Przedsiębiorcza typu spróbujmy może to może w wodę można sprzedać żony butelce z czerwonej dodać kroplę cytryny albo krople jesiotra tak tak proszę zauważyć czy tu jest też taka japońska myśl się przejawia w tym tygodniu chciałbym tu zaborców ich filozofia, gdyż ja też nie znam całej filozofii Pański, ale w takim praktycznym podejściu do biznesu japońskie przekonań nie o tym jak być powinno przejawiać się w tym, że robimy różne niekiedy bardzo dziwne rzeczy, żeby zobaczyć jak co zajmuje klient to znaczy my nie chcemy klienta zaskoczyć tylko my chcemy go przygotować na to, że tak też można nawiasem mówiąc mówiliśmy osuszy odnajdzie soliści i 1 z moich znajomych japońskich twierdzi, że właśnie suszy powstało z tego zwyczaju, że przychodził klient do restauracji i właściciel serwował mu w różny sposób właśnie z tym ryżem w odpowiedni sposób przygotowanym przygotowanym serwował mu różnego rodzaju, gdyż elementy dodatkowe w taki sposób, żeby to nic nie było takie same, czyli to z 1 strony wymagało Poznania swojego klienta, czego on chce ile można mu zaproponować, żeby on jeszcze chciał kiedyś przejść, a z drugiej strony oczywiście wymagało to bardzo kreatywnego podejścia do tego co akurat było w Lesznie zawsze było dostępne wszystko i tutaj myślę, że w tym właśnie podejściu w tym właśnie takim traktowaniu czegoś nieoczekiwanego tak, czyli z 1 strony mamy bardzo silnie wyznaczono ramy, bo zawsze wiadomo, kto jest klientem a kto jest od drugiej stronie Lady, ale z drugiej strony i dlatego klienta, a ten ktoś po drugiej stronie Lady wstanie zrobić bardzo dużo również kreatywnie co nawiasem mówiąc obala mit nie kreatywności Japończyków ich przywiązania do sztampy braku tych osób w narzędzia sztampy to prawda, jeżeli Japończyk nie wie co zrobić to zrobi to wg tamta albo nie zrobi nic Polak jak wiemy bardzo często zrobić cokolwiek by tylko co zrobić to jest podstawowa różnica między Japończykami Polakami i że nie można generalizować na tym poziomie dalej, a więc istotniejsze co zrobić, gdy tam samochody są takie sytuacje chaty, kiedy np. gdy to jest w ogóle cała, a nauka, która dotyczy stosunków międzyludzkich taką sytuację przewidywalny czyli, jeżeli idei mój kolega zawsze mówię cześć to ja mówię cześć on mówi cześć tej stracie przewidywany atak, ale jeżeli np. jest ktoś kogo ja spotykam takie właśnie w pracy np. mój prezes taki jak spotykam w miejscu, w którym się absolutnie spodziewał spotkać i to jest np. miejsce, w którym nawet on niespecjalnie chciał, że jego widział też, że to będzie sytuacja japońska to prawdopodobnie akurat wysłać Polska dziś specjalnie różniła tylko może być różnie jednak w Polsce jeśli chodzi o tego kosztu nie jest prezesem o to, że prezes nie chce, żeby widziano to prawda nie te drugie natomiast, jeżeli ja widzę w Japonii w miejscu chroni powinien być to ja prawdopodobnie będę wiedział, że nie powinny reagować już tej sytuacji nie ma w klimat, bo po co nie ma takiej rozwinąć i to rzeczywiście można to traktować jak pańskie podejście do sztampy tak natomiast, że mamy sytuację przewidywalne i wiem jak za sytuację to bardzo często potrafi my tę sytuację rozwijać w sposób nieoczekiwany i twórcy czy potrafimy je czynić doskonałymi i potrafimy również dążyć do tego co być może również można, by było rozpatrywać być może mówią o pewnym poziomie abstrakcji dziękuję bardzo japońską cechy do tego, żeby coś zrobić za pierwszym razem najlepiej jak można to zrobić co nie znaczy, że wszyscy jakoś tak robią oczywiście, ale jednak to dążenie jest dążenie, które możemy przypisać jakiś tam sposób podejść jakością życia co jest takie bardzo licznego już tak kolegi, ale dziś w przestrzeni takich negatywnych rzeczy postrzeganych przez Japończyka utrata twarzy złożył to twarz twarz jest w ogóle w takim koncertować niespecjalnie wiadomo, skąd przyszedł pośpiewać naukach socjologicznych potężne wpływy w językoznawstwie z drugim bowiem dwudziestego wieku oczywiście utrata twarzy z takim pojęciu japońskim to byłoby zrobienie czegoś co naraża na nasz slang to nasza reputacja również reputacja naszej grupy, czyli np. niedopełnienie obietnicy defraudacje jakiejś sumy pieniędzy sprzeniewierzenie się w jakimś zasadom myślę, że to, by była rzecz dziwna co najmniej, ale też proszę z drugiej strony zauważyć, że w Japonii n p . wobec cudzoziemców, który którzy mogą nie znać pewnych kodów postępowania zachowuje się w sposób bynajmniej nie surowy to nie jest broń Boże tutaj jakaś sytuacja, że jeżeli ktoś mnie, żeby coś złego to musi natychmiast sobie przeciąć rytualnie brzuch i skąd brać raczej te traktuje się studentów uczmy dzieci po dziesiątego po zniszczeniu umie nie ma problemu może jeszcze rośnie, ale nie ma sensu atakować żaden sposób i myślę, że to podejście japońskiej też tutaj z firm powoduje taki obraz japońskiej gościnności o to by życzyć naszym gościom on może nie zna wszystkich może nie wiedzieć wszystkiego musimy mu wybaczyć z drugiej strony bardzo trud, by być Japonii dość, że zaproszono Doda i podejmowanie gościa to nie jest przyjemność to jest obowiązek jest to bardzo trudny obowiązek znajdą się trzeba wywiązać stuprocentowa, a najlepiej jeszcze jakoś nawiązką i dlatego goszczenia kogoś w domu bycie zaproszonym japońskiego domu to jest z 1 strony dosyć duże obciążenie dla samego gościa, który się musi jakiś sposób zachować z drugiej strony jest to jeszcze większe obciążenie dla gospodarza, który bynajmniej do tego nie dość, żeby zaprosić kogoś do domu stąd np. zaproszenie kogoś spotykam się w restauracji, gdyż tam obowiązek obrazki gospodarskie spadają na tych, które stacja prowadzi to siłą rzeczy lepiej od tej roli przygotowany, a sąsiedzi gospodarz co gość to znaczy, by gospodarz powinien, choć japoński gospodarz powinien starać się werbalnie i nie werbalnie zapewnić gościowi komfort powinien starać się też przewidzieć co gość robi, a gość powinni się starać być w miarę przewidywalne n p . to jest taka sytuacja, o której czasami zdarza się słynnej studentom, kiedy zaczynają się czym idą na dłużej, kiedy wychodzimy prawdopodobnie wielu cudzoziemców w ogóle nie pomyśli o tym, żeby poinformować gospodarzy ktoś może zdarzyć tak nie mamy n p . w polskich, ale takiej sytuacji, że gość na chwilę wychodzi na to auto może powiedzieć na ja wychodzę będę powiedzmy sobie, której godzinie tak, ale w Japonii specyficzny rytuał, który nie zatrudni przetłumaczone na Polski, kiedy gość wychodzi to zwykle przechodzi przez izbę fryz gospodarz gospodarz go pyta rytualnie Czyżby pan się do końca wybierał tylko gość odpowiada zupełnie nic nieznaczącym święceń tak troszkę mnie nie będzie tak byśmy mogli na Polski do liczby miało sens, bo w rzeczywistości nie ma sensu rzeczywistości są znacznie więcej tak od tam sobie idee i dziś i nie wiadomo, dokąd tak i to jest właśnie sposób, żeby zasmakować rzesze wychodzi jeszcze inny sposób MAK wiemy, że wrócimy z własnego domu, kiedy w Łodzi z własnego domu jest specjalna procedura nie wypowiadamy pewną kwestię domownicy odpowiadają i wiemy, że ten, kto się w logo wujek w, kiedy się wyładowuje znowu, kiedy znowu wraca znowu jest zmiana taka to jest tak dla automatyczne, że Japończyk nawet wracając do pustego pokoju wynajmowanego samodzielnie o sam wypowiada słowa, które cieszyły mówią Tadek ma przed wtedy mówić po pańsku czy mówi, mówi że jestem już wtedy, jeżeli ktoś jest z torów też odpowiada ustalono frazą to jest cicha batalia mógł nic tak coś coś w tym stylu coś w tym stylu można powiedzieć natomiast jeśli chodzi o pewną kwestię przewidywalności taki oczywiście, jeżeli ktoś, bo są specjaliści, którzy twierdzą nawet co moi specjaliści w latach 60 był cały nurt językoznawcze amerykański, który twierdził, że konwersacja pańska są tylko puste frazy tak ja nie wiem na ile ci badacze chcieli w ogóle oznacza po nie tak z drugiej strony, jeżeli opanujemy to proste frazy Noto za tym już możemy budować na tej podstawie rząd budować całkiem kreatywny stosunki społeczne nawet możemy być może próbować już zaskakiwać, ale nie na fundamentach nie widzi nie fundamentów, na których opiera się w służbie społecznej także właściwie rujnowanie podsta w rujnowanie jakichś podstawowych kontaktów społecznych to jest chyba największa naj naj naj mniej fortunne, że tak można z Japonii zrobić prof. Arkadiusz Jabłoński japonista Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu autor książki japoński miszmasz był państwem moim gościem bardzo dziękuję panie prowadziły reset informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu owca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA