REKLAMA

W jakiej kondycji jest polskie kino? O tym Magdalena Sroka, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

A teraz na poważnie
Data emisji:
2016-04-13 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
teraz na poważnie i 6 minut po godzinie dwunastej nasze państwo Mikołaj Lizut ani państwa gościem jest Magdalena Sroka dyrektorka polskiego Instytutu sztuki filmowej dzień dobry dzień dobry jest pani u nas po raz pierwszy, więc najpier w chciałem zapytać o 3 ulubione filmy, które zmieniły pani życie, która panią wstrząsnęły efektywność osoby dowiedzmy się o zwolnienie z dobrej tomy żywić jak otwarcie zwierzę na antenie w Pogoni za granicę wzięli się niemalże Rozwiń » obecny etap prac tak jak się, aby epickie mam podejście UE, więc na pewno są z logo znanych łatwych szczytów nie kontrowersyjnych to ziemia obiecana Wajdy a, ale też może nieco bardziej kontrowersyjne, ale dla mnie nieprawdopodobnie istotne całkowite zaćmienie Agnieszki Holland w co do tyłu od tych 2 filmów nie mam żadnych wątpliwości raz trzeci myślę, że miałabym problem, bo nie zezwala Gwiezdne wojny Hitler napadł na opak, a w Boe, bo tutaj można wymieniać dziesiątki setki tysiące rejony mogą być bardzo bardzo różne, ale myślę, że może w środku mroźnej zimy, które było taką przymiarkę rada realizacji szekspirowskich, które faktycznie jest dla mnie niezwykle ważne w czasach, kiedy się bardziej intensywnie zajmowałam dramatem teatrem niż filmem pani dyrektor w jak mówił Lenin film to najważniejsza ze sztuk jesteśmy po pierwszej sesji za pani kadencji jeśli chodzi o programy operacyjne Polski Instytut sztuki filmowej czy zostały przyznane dotacje na fabuły dokumenty w sprzątaniu prosić o podsumowanie tej sesji to była sesja myślę bardzo dobra mieliśmy różne obawy różne różni reprezentanci środowiska zarówno filmowego jak i mediów toczyli dyskusje czy naruszony został jakiś konsensus ze środowiskiem czy nie i jak też sesja przebiegnie notowany na interwencję ministra Glińskiego w sprawie składów komisji na nie tyle interwencji pamiętajmy, że wyłączną kompetencją ministra kultury powoływanie ekspertów, więc pan minister zrealizował tę kompetencję, którą w ustawie ma przypisaną zgodnie z własną interpretacją ani nie jest jego praktyką, która się utarła przez lata jednakowoż była zwyczajowa nie prawna dodaje ma bardzo ważne jest to, że jakby zadziałało kryterium jakościowe i Anna we wszystkich myślę o komisjach to nasze projekty i generalnie większość komisji wręcz przyjmowała taki system działania, że w pierwszej kolejności wybieramy te filmy co, do których wszyscy je popierają, a i PL widzimy, jaka w związku z tym pula środków ośrodków jest do rozdysponowania i czy cokolwiek jeszcze zostaje do dalszej dyskusji, a w drugiej kolejności ewentualnie toczymy dyskusję na temat projektów co, do których większość jest przekonana na tak a, a mniejszość jest przekonana na nie, ale no niestety w wiele środków jest na tyle niewielka, że najczęściej te projekty z takim błędzie jednogłośnym poparciem na wyczerpującą pulę środków która, która jest przeznaczona jest w żołnierskich słowach Holland Jankowski Sadowska Palkowski, gdy działał wód i była głodna mamy też, że mamy też debiuty, bo mamy wilkołaka mamy Holiday mamy dom tułaczy, więc na głowy, toteż możemy się Lecha, jakkolwiek nie zabrzmi to perwersyjnie traktować jako jako debiut jest określić jako debiut w PiS myślicie gole dla par Elite Debit drugi fabularny absurd kończy się ciągle jako debiut zatem zatem dosyć na jeszcze taki pomysł na mały eksperyment formalny awangardowe czy biuro budowy pomnika, a Karolinie reguły, więc tych filmów troszeczkę więcej, ale na wezwanie do najbardziej w zasadzie wizualny ona zdecydowanie przekonała Mann materiałem, który był zaprezentowany Bono znakomitą część tego filmu my zrealizowaną w UE i jakość sposób prowadzenia Anny narracja też język filmowy, który jest użyty w w tym filmie na tyle zaciekawił ekspertów przy jednocześnie mną nie oszukujmy się na tle wszystkich produkcji filmowych niewielkich oczekiwań finansowych, że eksperci podjęli decyzję, że warto taki eksperyment wesprzeć w Agnieszkę Holland ma reżyserować dużą i ciekawą bardzo koprodukcja w o facecie, który zrobił wywiad ze stanika, a przede wszystkim w pierwszej kolejności wywiad z Hitlerem który, jakby ustawił jego pozycję był doradcą czy pracował w biurze Lloyda George, a i, który marzył o tym, żeby zrobić się wywiad ze Stalinem i faktycznie do Moskwy się udał, a następnie udał się na Ukrainie udał się doczekać, czego się nie udało jego poprzednikom, czyli Gräfin von Bzdülöw i rozładować zweryfikować ich dokumentować się wielki głód na Ukrainie, a później, a później to opisać pierwszy tom wierszy pierwszych rannych, jakby odruchu został zdyskwalifikowany i ośmieszony, ale realne dzięki wsparciu części tych dziennikarzy, którzy odważyli się ujawnić prawdę został można, by powiedzieć w jakim sensie przywrócony do takiego poważnego obiegu dziennikarskiego i został potraktowany poważnie inni tak jakby tego doniesienia prasowe i dokumentacja przyczyniły się do tego, że ten temat w ogóle zaistniał w Europie zachodniej na, a następnie dosyć szybko w kolejnej swojej misji dziennikarskiej został zamordowany w Mandżurii domniemuje się, że jednak przez NKWD bardzo ciekawa historia w bardzo się doczekać drugą ciekawą historią i w dodatku śmiał podejrzewać, że to jest taki film z potencjałem komercyjnym to jest Michalina Wisłocka czy sztuka kochania Marii Sadowskiej także dostała, która jest wolna Azja nie oszukujmy się, że jak we mnie taką kluczową pewnie elementem tego wniosku jest jednak świetny scenariusz scenariusz, który zna opisany sposób to jest niezwykle ciekawe opiera się na 2 AM takich jak ja tak źle jak widzę, by przypomnieć słuchaczom leży stawową warzywną bogów to jest tam mamy Wisłocka w 2 momentach w tym momencie, który jest dla nich ważne zawodowo się ma lat 56 jest walczą o wydanie swojej książki, czyli jest po wszystkich doświadczeniach z pacjentkami przez większą część swojej kariery zawodowej ima pełną świadomość jak ważne dla zdrowia w swych kobiet polskich, ale też dla dla ich szczęście nie tylko zresztą kobiet jest, żeby miały rzetelny dostęp do prawdziwej informacji na temat własnej seksualności na temat wrażeń wizualnych w bardzo aktualne jak i jak się dziś okazuje i mamy imamy to Wisła z komuną, która sama wchodzi w życie i która ma problemy z własną seksualnością jak widzimy też jak my doświadczenie zawodowe wyprzedzaj doświadczenie indywidualne czy chcieli jest w większą ma wiedzę teoretyczną i zrozumienie do ZUS to taką dużą i Indii i teoretyczną wiedzę, ale też empatii, która pozwoli zrozumieć wagę tego problemu i dopły w, a później za tym doświadczeniem teoretycznym pojawia się doświadczenie praktyczne związane z jej własnym rozbudzenie erotycznym myślę, że to będzie film, który nie jest niezwykle ciekawy porusza temat pewnej bardzo delikatnej intymnej z ze sfery w sposób i jej ciekawe i delikatnej z poczuciem humoru i blisko o jakiego się racjonalizmem myślę, że będzie nie będzie miał moc leczniczą na dla wielu Jasnej cholery jest na kontekst erotyczny myśleć już dla systemu w innych krajach bardzo mało erotyki w OFE w Polskim kinie zdecydowanie za mało myślę, że w ogóle mamy problem trochę z takimi debatami, które są poświęcone seksualności, że bardzo często jest staramy się w jakim sensie mitologii zachować, a stanowią one zwykły element życia i mówienie o nich w sposób prosty i piękny zawsze moje mojej ocenie jest w ważnej potrzebny jest tak na koniec tego wejścia chcemy zapytać jeśli chodzi o ilość pieniędzy w tej sesji to jest tak jak zwykle mniej więcej Tesco handel generalnie tak jak zwykle nasz budżet niestety nie rośnie jakoś gwałtownie z roku na rok ta danina publiczna, która wpływa do PiS -u nie zna na zbliżonym w miarę stałym poziomie, a zatem całą produkcję filmową w tym roku z Łodzi 50  000 000 gestem, że mamy trochę inne zasady były za są odrębnie wydzielona komisja on dla kina dziecięcego jej dla młodego widza i Odry niewidzialna komisja dla koprodukcji mniejszościowych i po te środki, które w tych komisjach są alokowane tak kwotach do podziału na fabułę nie jest pomniejszona, więc można powiedzieć, że jakimś sensie Jan trudniejsza jest rola ekspertów w tym roku mają realnie nieco mniejszą pulę środków do dyspozycji 8 część środków rozdzielana eksperci, ale dyrektor PISF było może z własnej puli coś komuś dorzucić o tym komu pani Magdalena Sroka dorzuciła może zdradzi tuż po informacjach, ale tak Magdalena Sroka dyrektorka Polski Instytut sztuki filmowej jest moim państwa dość, a teraz na poważnie i 3 Magdalena Sroka dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej jest moim państwa gościem dodaje obiecaliśmy pani dyrektor niech pani powie komu pani osobiście dała w trochę kasy na razie nikomu z nas zdaje się zdecydowałam się na takie taki rodzaj działania, że moja pula staje się, jakby tą częścią puli ekspertów Czyże dzielimy te środki faktycznie w sposób zdecydowany wspólnie z są to pula dyrektora PISF głównie służy odwołanie, ale niekoniecznie tym na realizację nowych produkcji filmowych, a bardziej na takie działania interwencyjne w obszarze tych projektów, które są w fazie realizacji z różnych powodów tracą np. część dofinansowania z innych źródeł, ale ich, żeby mogły zostać ukończone wymagają dodatkowego wsparcia państwa jest plasują się obchodzimy dosyć się dosyć ostrożnie i inni nie przewidują 3 my, opierając się na doświadczeniu dotychczasowym starały się zachowywać się do sytuacji najbardziej kryzysowa, więc nie służy ona żaden sposób realizacji, jakbym moich własnych pragnień artystycznych, choć moja ocena tej sesji też jest taka, że bardzo dużo projektów no przynajmniej 5 żyje z nich to były projekty ciekawe, które zostały po prostu ocenione nieco gorzej dlatego nie zlotego dofinansowania, a nie, dlatego że były projektami jakimś sensie Jan złymi tylko były dobre, ale nieco słabsze od gry grali razem zdaniem lekarzem bardzo zacięta jest bardzo zacięta wręczyłem świadomość, że ma mieć śmiałe do dyspozycji jest sesja Kor 12 ,51 000 000 łączna suma z wniosków to byłoby ocieplenie klimatu 87  000 000 także, a także bardzo wyraźnie widać, że kropla nie można się tak 15 może 20 % tego co mędrca, o co po zaspokajały potrzeby wszystkich twórców producentów to jest to czym dysponują Polski Instytut sztuki filmowej zeszły rok dla polskiej kinematografii był rzeczywiście niesamowity 10 lat PiS -u jednocześnie ogromne międzynarodowe sukcesy polskiego kina Oscar dla Idy srebrny niedźwiedź dla Szumowskiej wspaniałe w ogóle dla nas stalowych na zwierzę nie jest gorzej prawda Intertoto niezwykle cieszy, że ten triumf czy triumfalny pochód polskiego kina przez świat trwa, bo przecież srebrny niedźwiedź dla Tomka myśliwskie oraz Zjednoczone stany miłości, ale i niezwykle ważna nagroda na sondaż dla córek dansingu, a zatem nadal utrzymujemy się na plus oczywiście jeszcze dokumenty nadal utrzymujemy się można powiedzieć na na na najwyższym poziomie, bo wszystkie nieprzespane noce Marczaka również dostały na sam nas nagrodę tym razem za najlepszy właśnie dokument, mimo że tutaj pojawia się wątpliwość czy w ogóle się traktować ten film jako dokument, czyli idzie dobrze czy spanie perspektywy coś polskimi tak kinematografii zagraża mojej perspektywy niestety tak po pierwsze, że mentorzy ciągle jest nieuregulowana sprawa prawna, która by wspomogła tą pulę środków ochrony dysponujemy myślę tutaj o szeroko rozumianych zachętach podatkowych, które byłyby skierowane zarówno do polskich rezydentów podatkowych, żeby ułatwić im jest inwestowanie w polską kinematografię, ale też międzynarodową kinematografie lokowano w Polsce lub szerzej produkcja audiowizualna, bo moglibyśmy w to włączyć w przypadku zachęt podatkowych również seriale telewizji telewizji nieszczególnie międzynarodowe czy np. obszar gier wideo, ponieważ w tej chwili jedno zgromadzenie środków z rynku jest niezwykle trudne zdarzają się oczywiście coraz częściej przypadki przez część przestrzeni całkowicie komercyjnych, które tak konstruują swój budżet swoją promocję i swoją strategię biznesową, że są w stanie odzyskać poniesione nakłady i przykład z tych filmów z przełomu roku z pierwszego kwartału roku to głównie są przedsięwzięcia realizowane w całości za środki komercyjne i to pozwala mieć nadzieję, że coraz więcej FIM firmy coraz odważniej będzie wchodziło inwestowanie w polskie kino w salonie można zarobić z tym, że duża jest ryzyko pamiętajmy pamiętajmy o tym, że Boe dziennie zarabia de facto kino gatunkowe, że kino gatunkowe test z badań widowni, ale ten rodzaj języka filmowego i ten rodzaj oferty, które najbardziej oczekiwana, ale też nie każde kino gatunkowe na szczęście kino polskie plasuje się w czołówce też, jeżeli chodzi o ten potencjał komercyjny, jeżeli już jest dobrym kinem gatunkowym, ale kinematografia nie może istnieć dziś bez takiego kina non stop nie mogę znieść i ściśle art House owym, ale o takim kinie troszkę zaangażowanym trochę bardziej artystycznym poruszające ważne tematy społeczne lub patrząc na najlepsze polskie filmy, które zdobywają nagrody na świecie język, jakiego pomnika ski jak się Moska są filmy, które nie mają potencjału komercyjnego i to są filmy, które za środki prywatne nie powstaną, więc musimy bardzo umiejętnie ważyć się zawsze te 2 strony medalu i nie boi się pani tych projektów hollywoodzkich Bogu ojczyźnie cennych patriotycznych kina historycznego pokazującą pokaz duetu kinematografii pokazującej wielką chwałę polskiego oręża w Polskę jako erę Finkę liga narodów coś jeszcze od takich wywiadów udzielają politycy mówią wprost o kinie się takie kina nam się należy chciał znać ani opinia czy czy tak się da w ogóle sprawy ugotować przede wszystkim za to co zobaczymy w kinie nosem początków PRL twórca i twórca decyduje o tym, jaką propozycję przedstawi i jak to propozycje przez siebie samego przepuści każda forma opowieści jest formą reinterpretacji rzeczywistości nigdy nie spełni zobiektywizowane w związku z tym takie marzenie, że my będziemy tworzyć jakiś specyficzny język filmowy narracji historycznej jest nierealny, bo każdy twórca ma swój własny indywidualny język wypowiedzi i zawsze tutaj z tymi oczekiwaniami się rozumienie pamiętajmy, że Polski Instytut sztuki filmowej od zawsze w sposób bardzo wyraźne kładł nacisk na kino historyczne i co czwarty film wsparty przez Polski Instytut sztuki filmowej w ostatnich 10 latach to właśnie jest kino 39 dotacji wydaje się, że termin do ZUS pomijam już Jacka Stronga, ale czy gen. Nila, ale bogowie to też jest kino historyczne i w związku z tym tutaj należy, że jakby patrzeć też na nas fakty i to kino historyczne jest przez Polaków bardzo chętnie oglądane my na pewno mamy dużą atencją szacunek do własnej historii na pewno chcemy ją mieć możliwość opowiedzieli się na nowoczesny przybliżyć i na pewno takie kino nadal będzie powstawać, ale tutaj trochę inny problem to jest problem tego, o czym my w Polsce potrafimy tworzyć wielkie narracje czy my potrafimy panować nad wszystkimi częściami dramaturgicznym liczymy jesteśmy w stanie tworzyć pogłębionego psychologicznie skomplikowanego ciekawego bohatera mamy ten problem już suwalscy polskiej literatury, która nam takich dzieł nie oferuje to też są zaszłości historyczne oczywiste, ale my dopiero tego języka wielkiej epickiej narracji można powiedzieć, że się uczyłem w związku z tym wszystko wszystko przed nami wsparliśmy dywan bardzo ciekawe filmy historyczne trakty sztuka kochania czy Greta czasami, że bilet 4 w tej sesji, bo Orzeł, który jest oczywiście pan jakąś formą wizji tego co stało się jak wyglądał ten ostatni patrol jednak ich jednak dotyczy tematu historycznego i opowiadał prawdziwych bohaterach Gareth Jones jest ich jest filmem historycznym wprost sztuka kochania nie jest kawałem potężny kawał historii tak jak wielu, że nie taki jubileusz 303 to jest projekt, który zdecydowanie będzie wielką epicką opowieścią zdecydowanie 100 % zaspokaja też to oczekiwanie można powiedzieć w jakim sensie strony politycznej jest projekt, który mam bardzo długiej już w tej chwili życie i wydaje się, że w tej wersji kolejny już scenariusza i w tej reżyserii jest projektem takim, który dojrzał do realizacji na tak ja po prostu innym taką obawę, że w tej pierwszej sesji z nowym rządem zjawią się projekt bardzo ideologiczne bardzo kościelne bardzo względne bardzo takie wydalono ich nie uiściła ta nie jest źle leczyli ich twórcy decydują jak sami o sobie i przede wszystkim szukają tematów, które interesują każdy z nas ma jakieś marzenia mnie się marzy wspaniały wielki epicki film na Wieniawie, którego uważam za bohatera wszech czasów, który jest bohaterem, który dawniej świetnie sportretowany przy okazji rocznicy odzyskania niepodległości mógłby zauważyć pani nowy wystrój słuchają nas scenarzyści u nich miejscom zobaczymy może ktoś w końcu też popełnił artyście waga w mienie, ale w, pomijając żarty mamy dużo do to był tata jest temat, jakby ktoś bardzo ciekawe takie zjawisko historyczne, że nie konsumujemy tego okresu, kiedy nie było państwowości historia jednak w dużej mierze związane z państwowością brak państwowości powoduje niejednolite odbiór i brak rzeczywistej relacji historycznych to co się działo przed odzyskaniem niepodległości to co się działo między latami, bo z 8 min 90 min dziewiętnastego wieku, a 1918 to jest taka pusta przestrzeń wypełniona do końca ani literacko ani filmowo niewątpliwie bardzo ciekawa to próba analizy tego kim byli ci, którzy nam to niepodległość przynieśli Boni w dużej mierze byli na krawędzi troszkę anarchii troszkę przestępczości no przecież znamy te historie i ich droga do tego, żeby zrozumieć czym jest państwowości odpowiedzialnej za państwo też niezwykle ciekawa to jest takie tematy, które to fajnie byłoby pokazać się tą ewolucję Agi tworzenie się państwa, które jednak powstało z niczego tylko wyłącznie z wyobraźni macie ciekawe rzeczywiście tylko w chrzcielnicy możliwe do powiedzenia tego nie są możliwe jest wszystko do powiedzenia tylko właśnie do tej w ważne są w odcieniach chyba to znaczy oglądając np. słynna historia Roja w mam wrażenie, że to jest w razie to jest jakiś jakiś jednak przedstawiciel kina Radzieckiego pojąłem co jest czyje to to jest kwestia tego, że naszą ciągle słabo się, które bardzo często się powtarza jest właśnie to jednak duże problemy z umiejętnością konstruowania dużych epickich opowieści jest po prostu materia niebywale wymagająca bardzo często wielowątkowa utrzymanie tych kilku osi dramaturgicznej naraz przeprowadzenie ich sposób logicznych nie tracenie wątku także jelenie ginęły w umowie filmu o utrzymanie zainteresowania widza inny sport rysowanie tak, by uwiarygodnione psychologicznie bohaterów, którzy nie będą jednak wymiarowi to są zagadnienia no to jak mój, które te, które dręczą scenarzystów na całym świecie tylko scenarzystów reżyserów nie każdemu na obraz ZUE to w sposób perfekcyjny wychodzi, ale też pamiętajmy, że na pewno oczekiwania widza na tego rodzaju opowieści jest młodzież dla wspanialej historii Roja mam już 260  000 widzów, więc widać, że jest potencjał realizacji tego typu historii też tych wizjach zapominać nie możemy jasne ja wiem, że dyrektorowi Wisły nie wolno plotkować są bardzo, ale w ciągu panią tak zapytać obiecuje, że poza radą to nie wyjdzie w w jak sprawa wygląda z filmem Smoleńsk w metrze kamiennego premierem inny jesteśmy bardzo ciekawi jak on wyszedł na pewno z chęcią pójdziemy do kina i dawno z wielką chęcią przeanalizujemy, jakiej ten film zrobił wynik frekwencyjny, bo na pewno jest jakby takim nowy kierunek myślenia, owszem, tak FIM to nie jest oczywiście tylko to co powstaje, a ty to jest wszystko to co filmowi towarzyszy bardzo ważnym elementem jest dystrybucja i odbiorca teraz najnowszym trendem w całej Unii Europejskiej jest coś co ładniejsze nazwał, więc dizajn, czyli budowanie nowego potencjału widowni i na pewno film Smoleńsk może być dla nas takim testem, jaki ten potencjał wody dizajnu w Polsce jest, jakiego nowego widza my możemy dla polskiej kinematografii pozyskać z Chin będzie ból mnie zna ten projekt zaangażowani, więc nie mamy żadnej wiedzy w tym zakresie, ale jestem przekonana, że będziemy się, że one z tego co jakby donoszą media i wydaje się, że tutaj nie ma żadnych min przekładnia przekłamanie mam przesuniętą fazę postprodukcji muszę skończyć efekty specjalne co w takim filmie na pewno jest niezwykle ważne, bo im większa i wyższa jakość tych faktów w tym lepszy efekt formularze nie możemy się doczekać bardzo dziękuję pani za to spotkanie Magdalena Sroka dyrektorka polskiego Instytutu sztuki filmowej włamań i państwa gościem bardzo dziękuję za to spotkanie już za chwilę informacje Radia TOK FM Boni raport gospodarczy i Maciej Głogowski program trzyma przygotował Tomasz Kopka realizował Kamil Wróblewski ja się nazwa Mikołaj Lizut i dziękuję bardzo dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA