REKLAMA

Czy Warszawa jest miestem przyjaznym kulturze? Pytamy Agnieszkę Diduszko Zyglewską i Edwina Bendyka

Światopodgląd
Data emisji:
2016-04-14 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub pod blok w błąd w 2 Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszam na świat podgląda państwo moimi gośćmi są już, że Agata Diduszko-Zyglewska krytyki politycznej dzień dobry w Chinach i Edwin Bendyk tygodnika polityka Chin dobre wino leje tak wymieniłam gwaszem podstawowe czynimy pierwsze 3 najbardziej znana afiliacje, ale będziemy rozmawiać i w tym kontekście jako autorzy współautorzy play komentatorzy występuje 3 będziemy rozmawiać o programach jak to Rozwiń » strasznie zabrzmi bardzo się spodobał wrażenia konstytucja kultu konstytucji kulturalnej dla stolicy miasta Warszawy czy to jest on Tax właściwe określenie elit, a mianowicie w manierze konstytucję już byśmy stworzyli dają jest program rozwoju kultury w Warszawie, a teraz chcą na stałe stan chorych na targach, ale tak dość dokładnie dograł do dolara programy operacyjne, czyli takie konkrety, które mówią jak to zrobić, a te konkrety to program operacyjny powstały do dużego programu w Realu, który powstał w 2012 roku programu rozwoju kultury do 2020 tak teraz także inne projekty i teraz właśnie od 12 kwietnia od wtorku rozpoczęły się konsultacje, które po typu Popow potrwają do początku maja konsultacje już nad tymi 2 programami operacyjnymi tak na początek goście mogli zesłać, o co chodzi w tym programie operacyjnym na czym naciąga się koncentrują, o co chodzi o nas tak jest to w słowach, gdy 2 bloki z zagadnień 1 program, bo tak tak wyższość programy rozwoju kultury było określono, że najważniejszą przyczyną czy kluczowym jego i jego aspektem jest drugim stworzenie z dnia Warszawy miasta no i twórczej energii czy wykorzystanie tego pełnego potencjału i zrobienie z tego z tego ma cechy czysto i wsparcie tego tego co już się wasze dzieje uczynienie, jakby CCC charakter są dla Warszawy dlatego 1 z programów jest program rozwoju potencjału twórczego wsparcia twórców jest 1 część druga jest właśnie tym sensie, że mają duże dodaje właśnie, że ta afiliacji Grodno rzecz myląca to robiłem jako Uniwersytet warszawski, jaka jednostka o nazwie della na kolei Uniwersytet warszawski ze swoją nagą kompetencjami występuje jako jako autor tego tego programu, a drugi w program dotyczy zarządzania warszawską kulturą zarządzania instytucjami, bo gros pieniędzy ponad 90 % pieniędzy, jakimi dysponuje Warszawa idzie na instytucje na prawie połowa tych pieniędzy idzie na tamtych 18 teatrów krewni w Warszawie działają na jej jest kwestia, bo pytanie jak jak jak zarządzać na ile można z MOPS po poprawić ten te stare i za tę część zarządzania odpowiedzialny był zespół pod 5 posła Jerzego Hausnera z uniwersytetu ekonomicznego w Krakowie w minionym od czego zacząć Ależ oczywiście byłby chyba trzeba zacząć od tego, że musimy sobie uświadomić i dlaczego się to uświadomić co to znaczy, że Warszawa jest metropolią, ale wie jak się to wszystko jeszcze rozmawiamy z winem przed rozpoczęciem programu to pomyślał też dla mnie to jest oczywiste to znaczy na czym polega odkrywcze z tego jakby tej tezy tego swoistego stwierdzenia rzeczywiście wydaje się to teraz oczywiste, ale wcale takie nie było i nie tak było postrzegane przez władze z winem jesteśmy współautorami tego programu rozwoju kultury 2012 roku, kiedy właśnie było jednak takim odkryciem dla władz Warszawy to, że zmienił się w ogóle sposób tego jak działa kultura, że w tej chwili jest także bardzo duże artystów profesjonalnych półprofesjonalnych szkołach nie ma dla nich miejsca w instytucjach kultury nie mają etatów nie mają szans na to, żeby się, by stan taki stary system wdrożyć, czyli od razu wejść dostać etat może bezpiecznie wracać bardzo dużo tych ludzi pracuje po prostu w zupełnie innych formułach jako syn zakładają stowarzyszenia fundacje niezależni artyści i t d . do tego dochodzi drugi czynnik Czyż Warszawa jako metropolia stolica jest takim miastem, do którego ściągają artyści ludzie kultury z całego kraju i rzeczywiście nie ma w warszawskich instytucjach miejsca, żeby tym wszystkim ludziom zapewnić pracę jednocześnie miasto chce, żeby oni zostali, żeby tworzyli i zaczęliśmy wtedy o tym, myśleć to problemy to realizują tak, że trzeba w związku z tymi Groupon jest, by znieść te ściany między sektorami, czyli że tu są instytucje tu organizacje to sektor prywatny i trzeba użyć zasobów także wystarczyły dla wszystkich, czyli instytucje np. teatry mają salony mają różne narzędzia mają miejsce techników i t d . z drugiej strony są artyści, którzy mają pomysły, ale nie mają, gdzie realizować, więc postanowiliśmy, że należy warto otworzyć instytucje miejskie te, które już są na to, żeby one, bo one nie wykorzystują swojego miejsca i wszystkich narzędzi w 100 % mogły udostępniać to też tym artystom, którzy chętnie są ich pracownikami to był taki bardzo podstawowe założenie, które było jednak rewolucyjna, bo wcześniej naprawdę lubi ostry podział na tych, którzy mając te etaty są instytucje inne są reszty, która była traktowana jako hobbyści, a to nie są hobbyści to są profesjonaliści w tej chwili już nie i to czują się cieszymy, że rzezie w biuro kultury Zagłębia też siłę to parking, a zrozumiało i właśnie ta to z inicjatywy biura kultury tt tt to programy realizowaliśmy i bardzo fajnie ta rozmowa z Izby kultury i zespołem sterującą dość tego akurat znowu afiliacje Agaty z tym w tym kontekście praw galeria Echo albo jest członkinią zespołu sterującego, który żołnierze kultury, w które jakby realizuje założenia programu rozwoju kultury i ja w tym zespole sterującym reprezentują właśnie strony wspaniali jak Natalia krezusi na danych osobowych akta te dane z McDonalda, ale dla mnie bardzo ważne, bo tych sterujących takim dla nas sparing partnerem, który w, którym miały one wspólnie wywalczyliśmy dyskutowaliśmy czy wszystkie, jakby żartobliwie to on tak długo długo trwało, bo czasami nawet pojęcia okazywał się właśnie i pomogą mu różne mają znaczenie dla różnych sektorów na świecie dla różnych środowisk więc, więc tak to było bardzo bardzo pouczająca natomiast jeszcze się wobec nas właśnie metropolitalne Warszawą chociażby to wynika z ustroju miasta, ale też z realnych właśnie to i to w kulturze doskonale po raz pierwszy zobaczyłem właśnie, że nie ma np. tak jak jest wielu innych miastach Polski 1 ośrodka, który by decydować co w kulturze się dzieje dysponując po prostu ich pieniędzmi, by biuro kultury, które są odpowiedzialne za politykę kulturalną miasta dysponuje tylko 25 % publicznych środków wydawanych w Warszawie poza tym to są pieniądze dzielnic dzielnice są autonomiczne tutaj mają swoje budżety są pieniądze Marszałkowska 1 i są pieniądze instytucji narodowych co pamiętam, że bodajże 80 % pieniędzy na instytucje narodowe kultury zostaje w Warszawie to razem tworzą olbrzymie pole to jest to jest łącznie jest to 800  000 000, ale czy ponad 8001 000 000 na tę biuro kultury odpowiada tylko uzna za część, a do tego jeszcze dochodzi z kolei sektor prywatny też z 1 stronę naj naj bogatsza publiczność w Polsce, bo jednak jednak warszawiacy są przy średnio przynajmniej może nie wszyscy, ale średnie jesteśmy zamożni jest też rynek w postaci tzw. sektora kreatywnego agencji reklamowej media to przemysł filmowy no gdzie przemysł filmowy w ogóle to funkcjonuje głównie w Warszawie ze względu na jej metropolitalny status i ty to wszystko tworzy razem bardzo złożony kontekst, w którym właśnie funkcjonują artyści teraz, a propos właśnie to co to znaczy jak się zmienia to rzeczywistość dynamicznie w tej chwili w samej tylko w Warszawie rocznie studiuje kierunki artystyczne konie z dyplomami kończy 1300 osób czy każdego roku tylko z warszawskich uczelni chodzi 1300 nowych aut promowanych prawda artystów nie wszyscy kończą studia i a mają też twórcze ambicje w sąsiadującej z Warszawą młodzi prawie 1000 osób kończy kierunki artystyczne z Łodzi w nieco politycznym, gdyby nie zna granic, ale obawy, że połowa jest mniej więcej decyduje się na realizowanie kariery swojej patent twórczej w Warszawie ze względu właśnie na ten rynek każdego roku wprowadzamy na olbrzymią rzeszę talentów które, która w i tu jest problem to jest problem, który zidentyfikowaliśmy i impreza w okresach Aznara i my, że nakłady na kulturę w Warszawie w Jaś chodzi o miesiąc minimum udziały w budżecie systematycznie maleją, czyli rośnie liczba chętnych do tworzenia tak dał do wzmacniania tej tej twojej twórczej siły Warszawy jednocześnie maleją zasoby, które o, które oni walczą z 1 strony to można powiedzieć, że to jest w konkurencjach pewnym awansu do pewnego stopnia jest pozytywna na bonach zachęcają do szukania nowych form nóg crowdfunding Prada poszukiwanie pieniędzy z za pomocą internetu oto auto od czystego i t d. ale tylko do pewnego stopnia, jeżeli teraz presja jest zbyt silna konkurencyjna NATO zaczynamy już dostrzegać efekty tak jak w Warszawie, czyli to, że praca twórcza jest tylko dla części ludzi dla tych, którzy są tak pojazd jest dobrych domów mają mieszkanie po babci albo rodziców zostanie się znaleźliśmy rozrywa kas oraz ci, którzy są, bo nie zawsze w parlamencie w parze z umiejętnościami organizacyjnymi Agata Diduszko-Zyglewska i Edwin Bendyk, skąd państwo mój gość informacja ta informacja wracamy, a świerk lub pod blok w błąd w 2 Agnieszka Lichnerowicz państwa moimi gośćmi są Edwin Bendyk i Agata Diduszko-Zyglewska OBRUM rozmawiamy spotykamy się tu w studiu Radia TOK FM, dlatego że od wtorku trwają w oczy zaczęły się we wtorek konsultacje potrwają do 4 maja konsultacje wokół 2 programów operacyjnych do dużego programu rozwoju kultury w to są pomysły na to jak wspierać twórców jak zarządzać dobrze warszawskimi instytucjami kultury i to jest ważne, bo są to wbrew jest bardzo ważny właśnie rozmawialiśmy w przerwie już to powtórzę, bo rzeczywiście to jest kluczowe że, o ile w Warszawie z dużej instytucji kultury bardzo duże twórców to rzeczywiście do tej pory wciąż był taki problem, że to kultura i dostępność do niej jest skoncentrowana w centrum miasta natomiast Warszawa jest coraz bardziej rozległa i mieszkańcy takich dzielnicy Białołęka Gocław Jelonki mają o wiele mniejszy dostęp do kultury i to znaczy toż to wynika z różnych rzeczy, że po prostu nie ma tam z tamtych miejscach na świat teatru nie ma Filharmonii nie ma lokalnych rzeczy, a jednocześnie dojazd do centrum jest trudny, więc ludzie wracający z pracy jeszcze godzinę z powrotem jechać do centrum potem nie zawsze, z czym wrócić te instytucje oddzielają ją trochę złych godzinach, że ludzie po pracy naszych dzieci nie mogą już pójść do jakich instytucji, bo ona zamknięta, więc jest dużo takich drobnych rzeczy, które jednak składają się na taką dużą rzecz, że z uczyli się, o ile jest dużo rzeczy, które są dostępne nawet za darmo i t d. to ona jednak już są niedostępne i te programy starają się, by złożyć to wszystko w całości i pootwierać powód polikwidowano te wszystkie bariery tak, żeby mieszkańcy Warszawy rzeczywiście mieli dostęp do tych wszystkich rzeczy odrębnym problemem jest to, że też część mieszkańców Warszawy po prostu też nie wie Night z ważnej o tym, żeśmy rozmawiali rzeczywiście ludzie, którzy uczestniczą w kulturze co pokazuje świadectwo innych miast to się przekłada na całej ich życie to znaczy oni mają większe referencje, czyli np. łatwiej im zdobyć pracę oni tak mimochodem nabywają też wiedzę o takim zdrowym stylu życia jak lepiej żyć tt to znaczy, że są po prostu zdrowsi, czyli zmniejszają się też nakłady na służbę zdrowia oni też są bardziej mobilni więcej wiedzą o świecie też trudniej ich wciągnąć w takie populistyczne i agresywne sytuacji wieki ludzie teraz w Polsce często w Chile dają wciągnąć i też zmniejsza się buty strasznie ważne, że Polska jest takim krajem, w którym jest najwyższy poziom nieufności społecznej i jakby jedynym sposobem na to, żeby ją zmniejszyć jest to, że ludzie nie siedzieli sami w domu coś się zdarza Polakom bardzo często tylko, żeby wychodzili do innych ludzi po prostu konfrontowanie się z innym człowiekiem w ramach jakieś wydarzenia no i temu właśnie służą te problemy trudno się zaczyna wołać mają teraz po raz z rzędu są, bo to jest bardzo istotna część naboru, bo obok tego te programy są robione dla do Warszawy ich mieszkańców znaleźli się Basia właśnie z tą Macbeth Apollo, który musi, która funkcjonuje w nie tylko, a nawet w Polskim nie tylko w europejskim, ale światowym obiegu jest ich też nie tylko kultury tylko mamusi z czego żyć po co prawda musi generować je odnawiać swoje zasoby i wytwarzać najlepiej, gdyby wytwarza tę ideę, która przed jest też wychudzona na cały świat i właśnie po to, z kolei ich systemy tu proponujemy tak tak modyfikować to one in jakość dźwięku, jakby modystka zarządzania kulturą, żeby rzeczywiście sprzyjać tym proces, który już w tej chwili samoistnie idzie właśnie taki bardzo kulturotwórcze wynikające z tych czynników, które mówiliśmy, że Warszawa jest bogata jest różnorodna jest atrakcyjna dla dla twórców i oni sami, jakby swoim zapałem wytwarzają na tę tezę tę, by nowe nowe wartości, które świat docenia mamy przez marki światowe tych warszawiaków kulturze, ale chcemy uniknąć 1 sytuacji, która jest bardzo wyraźnie właśnie widać Tatry mówiliśmy skończyliśmy na tym że, że już w tej chwili ta nadmierna konkurencja doprowadzi z 1 strony do właśnie z kuluarów takiej grupy kulturalnej różnorodności kulturotwórczej różnorodności rzeczywiście widać jak w Warszawie kipi wielu wielu obszarach, ale z drugiej strony prowadzi też do tego wykluczenia kasowego się, że często w nim, jakby twórcy z mniej zasobni nie mówmy im bardzo trudno wejść w przestrzeni i odbiorcy Julesa odbiorcy to to jest połączone tak natomiast dalszą konsekwencją jest to, że uwiąd po prostu kulturze znak bez nadmiaru może być odwrotny efekt Brytyjczycy zauważyli, że dziś na końcu traci gospodarka, bo okazuje się, że taki coraz bardziej modernizując się Tent przestrzeń twórcza polegająca na tym że, że głównie obsługują twórcy pochodzący z wyższej klasy średniej przykład, bo to jest bardzo mi przykład aktorów pachną w wielkiej Brytanii zauważam to choćby w filmie, ale np. założyć, że pochodzą z bagażem wrogów jak zauważono n p . w firmach konsultingowych londyńskiej pachy ten sam Chris Cooper zmienił zasady zatrudniania, bo zauważył, że jakby rekrutuje tylko przedstawicieli wyższej klasy średniej i w związku z tym usługi, które oferują dla biznesu są nieadekwatne do rzeczywistych potrzeb społeczeństwa, więc stawka jest bardzo poważna znacznie szersza niż tylko tylko częściowo to określenie w tym momencie jestem tutaj w tym towarzystwie, że tylko kultury patrz też kwestia rozwoju Warszawy najbliższej perspektywie na nie tylko 2020 roku jak sprawy rozwoju kultury mówi tylko w ogóle emeryt z znaczna naszym celem jest, jeżeli któraś z biurem kultury, żeby ten to co ustaliliśmy dostało się też z poważną siłą prac nad strategią Warszawa 2030 najbardziej ogólnym dokumentem, który problem mówi o tym jak ma się rozwijać miasto Warszawa przez to najbliższe 15 Canal plus oraz żony dosyć był jednak była istniała inna niż jedno dnia w piątek rozsmarować na niej istniała osobno, ale ze strony gospodarek koalicjantom i przestrzeń o nawet małe, ale w rozliczaniu my pracujemy nad tym, żeby jak w rejonach osiągania, jeżeli chodzi o coś więcej niż tylko zamknięcie kolejnego resortu ze swoimi problemami tylko, że to jest Felipe ma strategiczne sprawa, która tra decyduje o funkcjonowaniu innych Artura spadł, a z drugiej strony też pokazujemy, że nie da się żadnego z tych problemów, które musisz rozwiązać tylko siłami biura kultury to się współpraca między rem kultury biura edukacji brałem społecznie spraw społecznych, że tu musi być pełna pełna zawsze biura edukacji wdraża w przygotowane wspólnie z biurem kultury w stan edukacji kulturalnej warszawski adwokat z kulturalnej rys mil LO im mózg Fund istotnym fragmentem tego, o czym my też mówionym, jakby im też, budując naszą nasze plany, jakbym budowaliśmy takie połączenia z istniejącymi już jest pana, żeby po prostu wytworzyć coś co można, by nazwać synergia, żeby jak, by maksymalnie zasoby, które są tutaj po pobudzić ja chcę jeszcze 1 rzecz chwycić jeśli jest na to miejsce tak są już rozgrywkach bardzo ciekawe teraz badania prof. Szlendak, a ukazała się, który też nasz w zespole sterującym Apropos tego właśnie podzielenia społeczeństwa na to uczestniczącej nieuczestniczące z tych badań wyszło rzecz, która jest dosyć alarmująca, czyli że jest w Polskim społeczeństwie spora około 30 %owa grupa ludzi, którzy nie uczestniczą w niczym w ogóle niczym chodzą tylko do pracy do domu włączają telewizor nie robią nic to znaczy, że jak psy problem czy, że oni możemy spotkać na tych festynach z kiełbaskami albo może na meczu drużyny narodowej nie w niczym w ogóle to są ludzie ani też nie biorą udział w wyborach w niczym to oznacza, że rzeczywiście zaczął się i toczy się jakiś taki bardzo zły dla społeczeństwa polskiego proces, gdzie jest cała wielka grupa ludzi Polaków, o których nie wiemy nic nie wiemy, dlaczego oni się całkowicie wyłączyli ze wszystkiego, więc strasznie ważne w takich programach jest to, żeby rzeczywiście kierować się do tych ludzi, którzy również edukacja też działa taki działa to rzeczywiście wychodzi ze szkół dużo ludzi, którzy po prostu nie rozumieją, dlaczego uczestnictwo w różnych takich zbiorowych wydarzeniach z byle kulturalne są najprostsze miałoby być częścią ich życia i z tego wynika to, że to nasze społeczeństwo jest podzielone nie tylko politycznie, ale ten podział przebiega też dużo głębiej jeszcze nie wiemy, jakie będą tego skutki, ale raczej niezbyt dobra, a grożą, że tak jak tu siedzimy też taki apel o więcej pieniędzy na kulturę po raz kolejny zgłaszane ani przez park i państwa to nie jest tylko kwestia pieniędzy, choć pieniądze są nimi kluczowe najważniejsze radną w gminie nie da się zrealizować programu nie da się, jeżeli chcemy coś zmienić i teraz to Chopin w kwestiach ustrojowych znaczy nie możemy z tych pieniędzy, które są w tej chwili dane było dużo u swojego głosu miasto ma zobowiązania wobec instytucji, które teraz znów jest jest gospodarzem rada musi finansować z gościem jest tam nawet stocznie nie mniej mnie nie nie mam takich celów, żeby zabierać instytucjom Wąbrzeźno te zobowiązania będą rosnąć to możemy mówić o zainwestowało miasto ma moralne mnóstwo przestrzeni symfonię Warszawa MSN i t d. dodaje już biuro kultury obliczyło, że jego utrzymanie tych przestrzeni, które teraz są budowane to będzie kolejnych 60  000 000 rocznie, czyli naprawdę duża kwota tej to są zobowiązania taksy trwała, więc jeżeli chcemy z kolei uruchomić nowe zaczyna się nowy sposób myślenia w tt pobudzi te czynniki te rozwiążą na wyzwania, o których których mówiliśmy po prostu trzeba nam środków i Warszawę na to stać nas namówiony przez udział kultury w budżecie maleje nie ma powodu skoro inne miasta Słupska Wrocław jeszcze nam by był w stanie inaczej definiować swoją politykę czy nawet przez długi czas, by dość znacznie biedniejsza od Warszawy też systematycznie podnosił nakłady na nas na kulturę udział udział tych nakładów w swoim budżecie, więc Warszawę spokojnie w genach znana mama może z NATO poznać może wymusić ich tego, że jest to kwestia racji stanu to jest poważna prezydenci Lech jest on właśnie w nim, bo jeżeli nie uruchomi tych zasobów NATO osłabił potencjał rozwojowy miasta nowa Warszawa jest metropolia musi grać jak metro i kojarzymy dobrostan mieszkańców, czyli te wszystkie rzeczy, o których mówiliśmy mieszkańcy nie będą uczestniczyli w różnych rzeczach nie będą mieli możliwość brania udziału w życiu publicznym przez to będą mniej zdrowi głusi bardziej pesymistycznie smutniejsza to nie są jak wyjawia, że to brzmi nieprofesjonalnie, ale to są proste prawidło sprawdzone w bardzo wielu innych miastach tam, gdzie jest małe rozwarstwienie i duży dostęp do publicznych działań i kultury ludziom, że jeszcze lepiej po prostu wszystkim ludziom i bogatym i biednym, więc to jest naprawdę kluczowa rzecz dla tak dużego miasta Warszawa co je już tylko apartament w nowym Wyka bogatszego ważą się zachować jak metropolia tak to przysługuje tutaj uchwycić, a już dosłownie ostatnie minuty hektarem takich kwestii światopoglądową to znaczy, że mnie nie rozkładamy to co mamy namyśli kulturę trzymamy na myśl sztukę bardzo współczesną jakoś tak bardzo bym awangardową czy mamy namyśli, a powieści Sienkiewicza ich interpretowanie odnoszenie się było, a pobrudzić taki polskiej bardzo patriotycznej kultury czy jej dekonstrukcja ambient i też zastanawiamy jak to się my co znaczy racja stanu to znaczy zacznie nam metropolia znani metropolii jest różnorodność kulturowa i Warszawa tak naprawdę jedynym też nie dość, że jest jedyną światową metropolię w 1 biegu rzeczywiście wielokulturowym miastem, bo przyciąga nie tylko tyka czasomierz, ale również właśnie przybyszów z różnych krajów od Wietnamczyków, którzy tutaj swoje, jakby zasnęli Ukraińców te całe mnóstwo różnych różnych grup kulturowych etnicznych tak dalej i tak się dzieje nic wolniej niż w Berlinie, ale alei ten proces trwa i to jest jakiś fakt in witraże Warszawa będzie etapami, jeżeli chyba, że się zmieni ich globalny system gospodarczy i t d. to my będziemy tu mam pytanie czy chcę być metropolią, która jest tylko wykonawcą podwykonawcą zleceń King, która jest, jakby globalny kapitał tutaj przekazuje czy chcemy po prostu rzeczywiście uczestniczyć w programowaniu rozwoju w UE na poziomie regionalnym czy europejskimi i dalej czy być źródłem idei chociażby różnych idei tak ja już nie mówię, jakie to będą idee natomiast, że siła metropolii polega na tym czy jest zdolna wytwarzać nowe i umysłach i reumatyzm prawda, bo te słowa mogą mieć afiliacje lewicowe prawicowe konserwatywne i wszelkie one są po prostu troszkę inaczej rozumiane, ale istnieją w każdej z tych narracji bardzo państwu dziękuję te konsultacje jak mówiłam ruszyły nad 2 programami operacyjnymi do dużego programu rozwoju kultury ruszyły we wtorek potrwają do 4 maja na stronie urzędu miasta Warszawy znajdą państwo wszelkie szczegółowe informacje na ten temat bardzo państwu dziękuję Agata Diduszko-Zyglewska i Edwin Bendyk byli państwo moimi gośćmi w Szczecinku dziękuję bardzo ATA świat lub podgląd kart Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA