REKLAMA

Kiedy jest odpowiedni moment na posłanie dziecka do szkoły?

Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!
Data emisji:
2016-04-14 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Joanna Solska wprawdzie rodzice sześciolatków jeszcze mają trochę czasu na zastanowienie się czy wysłać do szkoły czy może jeszcze ich pochodzą z przedszkola w ale wydaje mi się, że wielu ciągle jest mocno Skołowanych wszyscy są wprawdzie dobrze dla swoich dzieci, ale nie zawsze wiedzą, kiedy test dobrze i które wyjście jest lepsze, a przecież my mamy na ten temat już, więc to nie jest żaden eksperyment, ponieważ w pierwszej edycji pierwsza Rozwiń » większa grupa dzieci, które poszły do szkoły w wieku 6 lat są już obecnie w czwartej co nawet w piątej klasie w i decydowali wtedy o tym, też rodzice i też musieli się wcześniej skonsultować z psychologiem, więc jak sądzę dzisiaj można trafność tego wyboru ocenić co wiemy o tych dzieciach i czy dobrze się stało, że aż do szkoły wcześniej czy może byłoby lepiej, żeby jeszcze rok poczekał w poprosiłam, żeby swoją wiedzą w tej sprawie podzielili się z nami pani Monika Werblińska i psycholożka związana z warszawską oświatą dobry wieczór pani Wiktoria i pan Włodzimierz Paszyński, który co prawda jest wiceprezydentem Warszawy, ale dzisiaj ważne jest także nauczycielem dobry wieczór dobry wieczór w dużo mamy tych dzieci, które poszły do szkoły wcześniej, a dzisiaj są w czwartej czy w piątej klasie, a zgodnie z koncepcją coraz więcej do tego roku o zaczęło się od niedużej grupy dzieci, które są obecnie w piątej klasie nawet było to także klasy bywały mieszane nie, chociaż zdarzały się klasy sześciolatków sprzed tych 5 lat dno zeszły rocznik ktoś właśnie takim rzecznikiem totalnych wśród sześciolatków w i i co panie prezydencie możemy powiedzieć o tym, niechętnie używam słowa eksperymencie, ale o tym, przedsięwzięciu wysłanie obok wtedy i co to w ogóle było za te dzieci poszły wcześniej nie myślę, że to niebyły żadne eksperymenty bo gdyby nazwać eksperymentem to by oznaczało, że eksperymentuje się na dzieciach w ponad 130 krajach świata na 202 bodaj wręcz przeciwnie to raczej my byliśmy w głębokim eksperymentem nie, posyłając sześciolatków, bo dzieci młodszych jak to się dzieje często w świecie i prawie wszędzie w Europie do szkoły, więc jak zauważa, że panu przerwę, ale bywam świadkiem rozmów Polaków, którzy wyemigrowali do Anglii i jak ich dzieci spotykają się z równolatkami w Polsce to się dziwią, bo te angielskie są o klasę albo 2 klasy wyżej, bo tak to dokładnie potwierdza to, o czym powiedziałem dam myśmy byli 1 z niewielu krajów europejskich i tak naprawdę miał w zdecydowanej mniejszości, gdyby się porównywać ze światem jeśli chodzi o ten wiek startu szkolnego tak naprawdę decyzja, kiedy tę decyzję o obniżeniu wieku szkolnego należało, żeby sięgnąć do historii w moim przekonaniu podjąć w roku 90 dziewiątym wtedy, kiedy zaczynała się poprzednia reforma ma, której sztandarowym można powiedzieć okrętem flagowym okrętem uczyniono gimnazjum nie wiedzieć czemu wtedy trzeba było zacząć od upowszechnienie ta opieki przedszkolnej edukacji przedszkolnej i obniżenia wieku startu w szkolnej a dlaczego to świat ten wiek obniża ja spotkałam się z takim argumentem, który mnie przeraził, że władze chcą wysłać dzieci małe dzieci do szkoły, żeby one szybciej skończył szkołę skończył studia i post do pracy, żeby zarabiały dla emerytów emerytów przybywa młodych ubywa to wszystko jest prawda tylko mam nadzieję, że nie dlatego dzieci to wcześniej do szkoły myślę, że na całym świecie oni nadal znany jest mechanizm akceleracji co oznacza akceleracji, czyli takie przyspieszenie rozwoju z pokolenia na pokolenie jeśliby porównywać pokolenie dzisiejszych dwudziestolatków to ono się diametralnie różni od pokolenia dwudziestolatków w latach pięćdziesiątych n p . i podobnie z małymi dziećmi to przyspieszenie rozwoju następuje razem świecie to zauważono, bo jest to opisane naukowo i w związku z tym dostosowywano propozycję edukacyjną do tego faktu, ale to znaczy co dzieci szybciej do szkoły dorastające dzieci szybciej zaczynają umieć myśleć abstrakcyjnie szybciej zaczynają mu zrozumieć pewne zależności również społecznie szybciej się rozwijają we wszystkich sferach jest to przyspieszenie pokoleniowe związane z wieloma branży finansowej firmy, obniżając to nie jest właściwe określenie, iż ten pewnie jest to nieco inny rodzaj mądrości niż mądrości naszych nasz nasion czy czy naszych rodziców, ale na pewno w niektórych obszarach poznawczą np. na pewno tak no bo cały skok cywilizacyjny i uczestnictwo dzieci w tym co się dzieje w świecie technologii powoduje, że ich wiedza i takie rozumienie świata jest ono inne i szkoła jest do tego przygotowane, żeby właśnie w szkole to pogłębia się realizować już w latach 90 z bardzo wyraźnie mówiono o tym, że pomiędzy 0305 . rokiem życia tak naprawdę to jest okres najlepszego najszybszego rozwoju dziecka Malec to znaczy proszę o to by rozwinąć dlatego, że to z Ożarowa nawet, o których mowa jest o czym mówiła mu koleżanka przed chwilą prawda tu znaleźć się pan wiedzieć, żeby tych tego wieku nie przegapić, żeby go zagospodarować, żeby odpowiednio zagospodarować, żeby towarzyszyć rozwojowi dziecka kosztuje w myśl starej jak świat, bo to Janusz Korczak pisał wiele wiele lat temu i to naprawdę były mądre słowo słowa on w poślizg opowiada traci wkłada dowóz dziecka przyznali, że ja też Rosnę, gdy musisz mi towarzyszyć w tym galop pije tak znaczy to dziecko jadł kurczaka prosi o to, żeby zauważyć, że rozwija się coraz szybciej się należy mu pomagać w tym właśnie w tym Gallo Pietro bardzo ładnie powiedziane w 2, ale skoro pan powiedział, że już Janusz Korczak pisał o tym na to co myśmy zrobili przez te kilkadziesiąt lat głosi byliśmy na tę prawdę obcy ona była taka nie oczywista tu przykra konstatacja, ale chyba byliśmy trochę głusi byliśmy głusi na poza tym to pewnie miały na to wpływ różne uwarunkowania prawda Polski system edukacyjny się specjalnie nie zmieni oby tak naprawdę zmienił się co zwiększeniem o rok wydłużeniem rok nauki w szkole podstawowej, ale bez zmiany wieku to były lata sześćdziesiąte tak naprawdę, a potem czeka kolejna większa zmiana w sensie strukturalnym to był rok dziewięćdziesiąty dziewiąty no i o tym, już mówił, a także w moim przekonaniu wtedy z niewłaściwej strony tak zaczęto dokonywać tych zmian natomiast liczne badania właśnie z lat tamtych 80 tych 9 oczywiście mówię o badaniach zachodnich wskazywały na to że się ten okres jest w rozwoju dziecka niesłychanie ważny proszę zwrócić uwagę na to, że przecież konsekwencja tego obniżenia tego, by z kolejnego rezygnacji z obniżeniem wieku szkolnego owocuje tym co być może z perspektywy dużego miasta jest mniej widoczny, ale najbardziej widoczny jest z perspektywy no taki bardzo zaniedbanej wiosenne słońce pan powiedzieć, że krzywdzi najbardziej wiejskie dzieci krzywdzonego do tego jeszcze przejdziemy ana razie proszę odpowiedzieć na pytanie czy któryś jest skoro tak wiele krajów zdecydowało się na przyśpieszenie tego procesu edukacji czy któryś się z tego wycofało ja nie mam wiedzy na ten temat ja też o tym, że to byłoby to bardzo nagłośnione, gdyby tak było, ale po mieście wciąż na nią pozwoli nawiązać do tego, o czym mówił kolega to znaczy o tym, krytyczny w wieku 35 lat ostatnie badania i to wcale nie żadnych pedagogów tylko biologów mówią o tym, że w mózgu najwięcej takich najbogatszych połączeń synaptycznych, czyli neuronalnych to jest w szóstym roku życia potem już ktoś jest zerowe wniosek, aby zobaczyć całun, łącząc go na na praktykę pedagogiczną i szósty rok życia jest takim rokiem osiowym do przyswajania maksymalnie dużej ilości informacji i takie konta gmin poprzez takie udrożnienie kanałów syna optycznych, czyli takiego łączenia różnych neuro takie, by na euro na inne połączenia w mózgu co to oznacza, że jeśli się przegapi ten okres dziecko się w szóstym roku życia trzeba, że tak powiem najlepiej w tym żadnej Barcelonę lub nieistnienie przebada się smartfonami i i tablety euro to dużo rzeczy już później będzie dużo trudniejsze do osiągnięcia ten szósty rok, gdy jest idealny czas na pierwszą klasę w szkole podstawowej oczywiście to nie jest także w momencie, kiedy dziecko kończy 6 lat to ten proces się zaczyna też pewne Kol wiek osiągnie się Katarzyna k ale, ale to taki jest potem n p . w okresie dojrzewania wyraźnie co się dzieje z tymi syna psami przez co ci młodzi gimnazjaliści mają taki ogromny kłopot z empatią z społeczny migracjami, a swoje również uwarunkowania biologiczne co trochę martwi tych, którzy myślą, że wszystko się da załatwić humanistycznym wychowaniem nas wspiera, ale nie można przecenić praw biologii, a chciałabym zapytać państwa czy już macie wiedzę na temat, kto się boi tej przyspieszonej edukacji bardziej nasze dzieci czy polscy rodzice Włodzimierz Paszyński efekty dzisiaj na pewno nie na pewno się i nie boją, a u nas jak wiemy no wiemy o tym z licznych innych relacji nauczycieli również nauczycieli w przedszkolach, którzy po prostu powiadają, że dzieci już pytają, kiedy w końcu, bo one sił w tym przedszkolu zaczynają powoli nudzić i to tak było zawsze tak tak tak tak po prostu jest zawsze dla dziecko lubi wyzwania to też Korei lubi się czuć dorośli ich tak to też Korczak o tym, pisał, że tak naprawdę dziecko bardzo dziecko kocha pokonywać trudności oczywiście pod warunkiem, że te trudności do nie będą tak i teraz na 1 możliwość ale, ale tak tak też tak było zawsze to nie jest nic to nie jest nic nowego także natomiast cuchną u nas stało się coś zadziwiającego ja muszę powiedzieć, że tego pojąć nie mogę kompletnie to znaczy to słynne hasło ratuj maluchy to z perspektywy lat widać jak to jest potwornie groźny a jakie było nośne no tak, ale co to oznacza ratuj maluchy do ratuj wołamy w sytuacji zagrożeń co prawda, kiedy dzieje się coś bardzo złego ratuj przed szkołą to znaczy ratuje przed edukacją ja bym powiedział może to zabrzmi bardzo tak stanowczo i nie najlepiej nie my poprawnie jej, ale to mi trochę przypomina też w Chełmińskiej Niemcy o wymiarach 1 za daleko idziemy, w których przypomnę tylko wścieka, bo myślę, że to warto o tym, pamiętać to się na Polski tłumacz siły jak kościół kuchnia kuchnia i kołyska Alpha bank to jest nauka, ale hasło wymyślili rodzice nie politycy ono teraz teraz ten model rodziny wydaje się, że trafia na bardzo sprzyjający grunt polityczny, ale hasło wymyślili rodzice i ja pamiętam jak mówiono, że to nie jest niema być ratunek przed edukacją tylko to ma być ratunek przed szkołą, która nie jest przygotowana i do przyjęcia tak małych dzieci no jest pytanie jak to wyglądało znaczy jaki jaki był tutaj ten ukryty program prawda ja nie chcę wchodzić jak w głowie nie potrafi wyjść w głowę autorów tego ja myślę, że było to również nakreślenie pewnej pożądanej zdaniem autorów tego i podobnych haseł pewnego pożądanego modelu funkcjonowania polskiej rodziny tak sobie myślę natomiast, jakkolwiek było wtedy to dzisiaj możemy powiedzieć to jest przykład naprawdę nie tylko Warszawy to jest przykład całej Polski potwierdzony raport NIK włoskim zresztą, którego wynik, który jest publikowany, który można znaleźć na salon dużo szumu narobiły wynik bardzo pozytywnie w bardzo pozytywnie to znaczy samorządy przygotowały się do tego ciężką wieloletnią pracę u, bo ta praca toczy się od 2009 roku przynajmniej dzisiaj standard Warszawskiego i warszawski pierwszej klasy czy też oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej pewnie do tego wątku wrócimy tak tego rozróżnienia jest dokładnie taki sam jak standard przedszkolne, a co to znaczy, że jest dokładnie takich samych Stanach w sieci są takie same mebelki dziś wesołą to są takie same ja mówię to ją w warunkach umów nuda pobytu detale była wojenki jak i plac zabaw na te warunki są dokładnie co na pewno nie gorszy niż warunki w przedszkolu, do którego wychodzi Łodzi z i rodzice o tym, wiedzą Monika Rybicka myślę, że wiedzą, a ich rodzice ci, którzy się obawiają znaczy po pierwsze to jest także jest głośna grupa rodziców, którzy są za tym, żeby siedmiolatek poszedł do szkoły i oczywiście błąd chyba od naszej edukacji polegał na tym, że myśmy się nie pytali o zdanie tych rodziców, którzy milcząco milczeli, ale wiedzieli swoje, że chcą dziecko sześcioletnie posłać do szkoły przykładem NATO przeprasza, a pytaliście tych rodziców, którzy nie chcieli, dlaczego nie chcą ryt czak oczywiście z przyczyn organizacyjnych co wprost, ale znaczy, że n p . czy obawiali się, że świetlica będzie większa niż klasa przedszkolna, że posiłków będzie nie, tyle że warunki będą gorsze Aneta były głównie emocjonalna wypowiedź, a zarazem, że uzasadnione obawy w pewnym momencie jeszcze uzasadniony na zdjęciu od zera może mówić źle Zastalu nią w kredyt, a k większy horror myślałam taki argument, który mnie samej nie przyszedł do głowy, a który z perspektywy rodziców pracujących może się wydać sale i zasadny taka mama mówi mi oboje pracujemy dziecko w przedszkolu może być dłużej jak pójdzie do szkoły to co ona zrobi po lekcjach jak tam do świetlicy nie może być tak długo jak w przedszkolu i myślę, że po pierwsze, świetlice w tej chwili rzeczywiście pracują dużo dłużej niż przed laty, jakby to się elastycznie dostosowuje do czasu pracy rodziców, a po drugie, też czas, by odpowiedzieć na pytanie co to znaczy dla dziecka, który jest w placówce oświatowej np. w przedszkolu od tych wpół do ósmej rano do tej osiemnastki to jest bardzo trudnej w związku z tym rodzice wymyślają jakieś sposoby, żeby to dziecko było krócej, używając do tego nianie jeździła jak można odebrać dzisiaj mogą one jeśli nie mogą no to oczywiście placówka musi się dostosować do potrzeb rodziców i dziecko ma być tak długo jak to jest tylko niezbędne, ale Malezja będzie na nich terenowy dzisiaj pracuje się intensywnie Polacy wyjątkowo długa, ale chce wiedzieć wydajnie, ale wyjątkowo długa pracują i ten argument w wielu rodzinach może być istotny może, ale paradoksalnie Świderski Holder w tej chwili mówić o warszawskich szkołach tak dobrze jest internet też uważam je rodzice dłużej pracuje w Warszawie w stolicy też dłużej prawdziwe kwestia dojazdu nawet w tych szkołach, w których jest najtrudniej jest najwięcej dzieci świetlica to nie jest już taka świetlica jak my pamiętamy z naszego dzieciństwa w takie było to jednak jakiś tam pomieszczenie w szkole i w tym pomieszczeniu wszyscy się głębiej niż dzisiaj świetlica szkolna jest praktycznie duża część szkoły, w której różni nauczyciele prowadzą różne zajęcia, czyli tak naprawdę to dziecko ma już zapłacić więcej możliwości ciekawego spędzenia czasu, bo to może być mnichem sala gimnastyczna, ale może to być silny, gdy jakaś tam braci kucharskiej n p . fakt, że tych możliwości jest tak naprawdę jest więcej to obawy naprawdę są nieuzasadnione, a opieka w w szkole jest tak naprawdę nawet nie powiem porównywalna z opieką przedszkolną ja myślę o kadrze w szkole tej opieki dziecko ma, więc i, dlatego że mamy zatrudnionych dodatkowych niejako specjalistów, którzy z dzieckiem pracuję w porównaniu z przedszkolem jest ich więcej, czyli chce pan powiedzieć, że dlatego w gdy okresów, które wkracza sześciolatek jego intensywnego rozwoju i ten rok może być najbardziej pożyteczne dla dziecka, bo o, bo ona jest dla nas tym momencie najważniejsze wtedy, kiedy ono jednak pójdzie do szkoły, kiedy ono pokonuje jakiś kolejny trudności, kiedy ogląda nowy dla siebie kawałek świata, kiedy musi coś tak bym coś zmieni, a prawda, bo proszę pamiętać o tym, że w tym przedszkolu dziecko sześcioletnie prawda to ono jest już czwarty rok w tym samym miejscu na procesy przypomni żadne Towarzystwo i w tym samym towarzystwie mogło się z życia mogła przyjaciół uzyskać no ale mogło też nie poszerzyć gamę swoich kolegów i doświadczeń w różnego dymu także ja myślę, że to dawno bym wyszła ich nie zawalić się od takiego przykładu przychodzi do mnie do poradni dziecko obecnie siedmioletnie czyli, czyli na wiosnę siedmioletnia, więc sześciolatek, który przyszedł do szkoły imama opowiadam coś takiego wie panie nie rozumie miast czas zdenerwowana dlatego tu przyszłam, bo mój synek, który biegle czyta książki no bo na taki się trafił przeszedł triumfalnie ze szkoły i powiedział mamusiu dziś nauczyłem się literki o narysował kółeczko w dziecko, które biegle czyta się pisze zupełnie przyzwoicie, więc mama zadziwiona, dlaczego nic nie powiedział, że już umieszczać pani się tak cieszyła, że ja literkę co umiem pisać czy poznałam już ukryć swoje umie, bo zaraz zniknąć ukryć to rząd biegle czekali pokazał, że umie pisać literka o nad wyraz rozwinięte i rozpoznawać literka o w różnych w różnych słowach w skojarzyło mi się to z taką teorią obszaru najbliższego rozwoju tutaj Korczak coś co się ma dość ojciec, ale jest taki psychologowie i Wyganowski, który mówi, że istnieje coś takiego jak obszar najbliższego rozwoju dziecka, a co to znaczy to znaczy, że dziecko przy niedużym wsparciu osoby dorosłej może osiągnąć kolejny pułap jakiś umiejętności począwszy od jechania odjazd na rowerze, kiedy tatuś ma Hanny trzymać kij i za chwileczkę ten porzucił, jeżeli ma znaleźć się jego dziecko jest w obszarze najbliższego rozwoju opanowania koordynacji na poziomie życzenia na 2 kółkach, a skończywszy na myśleniu matematycznym umiejętnościom Graso motory licznych i t d . nie przegapmy obszaru najbliższego rozwoju, żeby nie było za dużo tych dzieci, które ukryją to, że umieją czytać i cieszą się, że pani zachwycona literką, o którą po tym, jak rozgrzeją to co mu notes po stronie nauczyciela, żeby jednak dotarł do do zasobów dziecka natomiast warto jest, żeby nauczyciel znał ten obszar najbliższego rozwoju, czego jeszcze brakuje Jasiowi przyszła przysłowiowe swemu, żeby zaczął, żeby przeszedł z z głosek na sylaby czy odkryte poprzeczkę najbliższy zza miedzy za wysoką cenę wysoką cenę hotelarze i maleje też nie doprowadzą do tego, żeby dziecko pod poprzeczką przebiegało jeśli za długo zostanie w przedszkolu w ich na słyszałam, że coś co mnie zadziwiło i czego nie umiem wytłumaczyć, że rodzice mogą zdecydować, że dziecko zostanie na drugi rok i ale zanim o tym, mówimy to zapraszam państwa chwila przerwy wracamy po przerwie i Joanna Solska i przypomnę państwu, że rozmawiamy o tym co jest i dla kogo, dla którego rodzaju dzieci chleb sery i żeby pójść do szkoły czy w wieku 6 lat czy jak przywykliśmy do tego w wieku 7 lat i zastanawiamy się nad tym w gronie je pani psycholożki Moniki wadowickiej i pana Włodzimierza Paszyńskiego i nauczyciela w wracałam do tego mojego zadziwienia sprzed przerwy, że rodzice mogą zdecydować, żeby dziecko zostało na drugi rok, gdzie ono mata, a ten drugi rok zostać i w jakim celu, bo ich pewnie ja źle zrozumiałam ale kiedy ja chodziłam do szkoły to na drugi rok zostawały dzieci tzw. drugą rocznik druga rocznie i to nie jest tak koszenie zazdrościło to był powód do wstydu to ciągnęło się z Radzieckim latami oczywiście w spośród tych tysięcy dzieci, które jako sześciolatki poszły do szkoły mogą zdarzyć sytuacje, że jakieś dziecko poszło niepotrzebnie się zawsze może zdarzyć tylko wtedy niekoniecznie ma nie zdać, ale być może w grudniu powinno było powrócić do przedszkola miękko i bez danych powinien był zauważyć nauczyciel powinien był zauważyć nauczyciel, który chyba nie miał wtedy narzędzi takich, żeby móc miałyśmy, więc atak w i razem z rodzicem głęboko się zastanowić natomiast jeśli dziecko wytrwało w tej pierwszej klasie do czerwca może się nam się po nie wiem czy się męczył, a może męczył się rodzic można zadać pytanie w jaki sposób szkoła ma się dostosować do tego, że oni w tym miejscu rozwoju, ale tym wspierać dziecko natomiast wyobrażam sobie, że jeśliby doszło do tak dramatycznej sytuacji, że jakieś dziecko powtórzy klasę pierwszą to rodzicom zwykle proponuje, żeby sobie wyobrazić jak to będzie jakoś się spotkać z tymi kolegami swoimi zeszłego roku oni ani dzwonów, gdzie indziej, a ten ma być, gdzie indziej nad czym nie zapanują dorośli i żeby go też brać pod uwagę, ale to rodzic ma zdecydować czy nauczyciel ma zdecydować zawsze to do szkoły zarezerwowana była ta decyzja jest energią o tym, że główne prawo tutaj jest po stronie rodzica nie wiem czy nie rodzic mógł się, że rodzice mogą, w jakich szkołach mówić o złożenie go promować natomiast natomiast takie taka decyzja emocjonalna rodzica może być tylko rodzica może się kompletnie nie posłuchać nauczyciela, który może wskazywać mocne strony dziecka i t d. może nie chcieć, a konsultować w poradni, a podjąć taką decyzję, a proszę mi powiedzieć no bo ja jednak zakładam, że wszyscy rodzice kochają swoje dzieci i chcą, żebym chcą dla nich jak najlepiej dlaczego, w jakich sytuacjach mogliby taką decyzję podjąć rodzice, kiedy nauczyciele podpowiadają mnie nie róbcie no ja myślę, że za tym stoi taki zdenerwowany lęk rodziców, że jeśli któryś się nasycił tym Ratujmy maluchy lęk, który pojawił się w związku z mnóstwem niewiadomych, bo jeśli rodzic chciałby np. zerknąć do podstawy programowej, czyli co moje dziecko po pierwszej klasie powinno znać umieć i t d. to nie nie będzie potrafił tego zrobić, ponieważ w tym obszarze jest ogromne zamieszanie są sygnały medialne, że jest podręcznika, ale ten darmowy podręcznik odnaleźć głośna sprawa poprzednie ekipy rządzącej, ale nijak się to ma do podsta w programowych i słabe wyniki zły tak błahym czy złe nieprzystający ani nie przystaje oczywiście wiem, ponieważ nieznana jest podstawa programowa, bo w tej chwili eksperci nad tym pracuję związać się z niej już od Allena na czele w gminie, bo w ósemkę mówi tutaj o tej nowej biografii stara się robić rzeczywiście nikt dzisiaj niewiele, czego tak naprawdę będą się tu dzieci uczyć pani minister powiada, że to będzie wiadomo w czerwcu chyba jakoś tak atuty i a dotyczyć to będzie tych przyszłych oraz dla widzów jest mnóstwo różnych niewiadomych natomiast ja przypominam, że w ogóle jeśli chodzi o jakąkolwiek ocenę dziecka to tak naprawdę w nauczaniu początkowym ocenia się to co dziecko zrobiło przez pierwsze 3 lata nauki nie przez pół roku nie przez rok przez 3 lata ono ma 3 lata na opanowanie w tej chwili można, by 3 lata na opanowanie tych umiejętności, które po, których opanowanie zakłada podstawa programowa natomiast ja myślę, że tutaj jest coś więcej to znaczy myślę sobie Sofia nie podzielam do końca optymizmu pani redaktor sprawiła tego, że rodzice kochają swoje dzieci na 3 dni jedno kochają oczywiście tylko wie pani kochać można na różne sposoby są bardzo różne rodzaje miłości w 2 w tym również takiż, którą kiedyś w literaturze nazywano ślepą n p . gdy więc ja myślę, że to są ci, którzy po pierwsze, uwierzyli w to, że dowolną, stawiając sprawę jasno i tak mówiąc wprost, którzy uznali, że szkoła to jest coś przed czym dziecko należy ratować, że szkoła to jest w ogóle jakaś opresyjna instytucja i im bardziej im się ułatwi pobyt w tej szkole tym będzie dla tych dzieci lepiej w Aleksieja zostawia na drugi rok to one w tej szkole będą dłużej będą dłużej o tym, się rzadko myśli no ale powiada się, że będą pojawiały się wówczas, grając tak to co już robiły będą miały lepiej i przyczyn ale dlaczego będą miały lepiej, bo już jest Holenderka obędą nocna jest pewnego rodzaju Infamia te dzieci młodsze, w których do, których trafi to dziecko druga roczne będą się właśnie patrzymy na niego jak ona na NATO gorsze, bo sobie nie poradziło, ale wie pani tu jest coś gorszego w tym to znaczy tu jest tak, że niestety my to obserwujemy w tej chwili badamy to w Warszawie niestety jest tak, że są takie miejsca są takie szkoły mówi o tym z żalem dużym, których te nie są jednostkowe przypadki to jest decyzja, którą podejmuje nowe niemalże cała klasa dwuznaczna i część to oznacza, że jak, gdyby rodzice gdzieś tam pomiędzy sobą skrzyknęli się na jaw, że zostawi dzieci na ludziom ni przez hobbyści w każdym razie jedno podsunięto im taką możliwość już tego wątku wolałbym nie rozwijać i rzecz jeszcze jakby dać im możliwość tego ponownego startu tak, że to będzie dla nich lepiej, ale i to będzie dla całej klasie materiale z 2 pierwszy raz o tym, usłyszałam, ale tak się nie wyobrażam, że jeśli moje dziecko pozostanie w pierwszej klasie w tym samym zespole z tą samą cudowną nauczycielką albo z inną nauczycielką, bo to, że będzie to bezpieczne zatrzymanie jeśliby było pojedyncze no to wtedy zaczynają pracować mechanizmy, o których mówiliśmy tylko, czyj to jest interes, żeby te dzieci zostaną właśnie dla mnie to jest to nie jest interes dzieci, a czym czy też nań nie wiem czy to jest interes z kołem interes żeby, żeby nie było o, żeby każdy nauczyciel miał pracę wlicza się okazje, ale są Joanna Wajs z Nashville, ale też z po akcjach rafinerii zmiany spekuluje się na temat tego, że być może dla części nauczycieli może nie wystarczyć godzi w tą może być, więc podyktowane strachem jak gdyby prawda przed utratą życia lustro cholera dzieci stają się z wiarą w Wiśle w Warszawie to jest o tyle zadziwiające, żebyśmy powiedzieli bardzo wyraźnie, że zrobimy wszystko, żeby ta zmiana nie spowodowała nowym właśnie utraty pracy przez nauczycieli szkół przez nauczycieli już mówiąc tak zupełnie wprost natomiast jednocześnie ja myślę, że na to też warto spojrzeć oczywiście to jest sytuacja, którą się będzie jakością badać mnie jako do przez wiele wiele lat nauczycielowi to jednak jest w 1 z nich podstawowy zawód jasyr myślę tak, że jeżeli ileż dzieciaków z mojej młodych ludzi ja uczyłem starszą młodzież ilość młodych ludzi nie nadaje się prawda do kolejnej klasy, a może winna nauczyć to znaczy, że ja ich przyłączył prawda i jakby tutaj bardzo brakuje tej refleksji mysz będziemy prosić szczególny nadzór w tego typu sytuacjach, bo poza siecią krzywdę zrobić miesiąc i wyrok z edukacji na samym starcie na samym początku jest fatalny, zwłaszcza że statystyki tutaj są nieubłagane w warszawskich szkołach podstawowych drugą uroczystość w całej szkole podstawowej jest na przestrzeni ostatnich lat w granicach 04 % jest dużo czy mało nie to jest bardzo mało też bardzo przyzwoity Europejski wynik w gimnazjach szkołach ponadgimnazjalnych ten procent jest nieco wyższy, ale my w tej chwili wiemy już ja mam nadzieję, że ktoś będzie zmieniać, ale w tej chwili dostaliśmy wyraźny sygnał o tym, że prawie 700 dzieci obecnych pierwszoklasistów są w stanie na drugi rok w tej samej chwili może to jest taki jak i wyraz protestu tylko nie wiem, dlaczego kosztem dzieci to znaczy ja myślę, że to może nie tyle jest wyraz protestu bilet to oczy, jakby próbuje to różnie tłumaczyć o tym, wątku nauczycielskim już zapowiedział, że do tego myślę, że mógłbym dorzucić wątek takich stricte politycznym to znaczy rodzice, którzy powiadają my domagaliśmy się jej daliśmy temu wyraz kafli wiarę w Lacjum Renata zahamowania tego procesu mu to my zachowujemy nasze dziecko też oczywiście, że rodzice ci rodzice poniosą tego konsekwencje niesłychanie bolesne za kilka kilkanaście lat to nie ulega wątpliwości tylko ona nawet wasze zdanie zataili, licząc innych zwijają mu powiedzą co o nich myślę no, więc AJA się też innym mechanizmie jeśli powiedziałem, że to dotyczy określonych środowisk to być może pracują takiej siły nacisku grupy, że jeśli jakieś klasie dwoje troje dzieci pierwsze rodzice zadeklarowali, że warto, by było, żeby te dzieci zostały nauczycielka, a to być może podchwyciła, a może była w obozie do wydała do tej decyzji dlatego nie wiemy to następnie rodzice tak jakby dołączają dołączają dołączali no dobrze, a jeśli zdzierali sobie uświadamia, że ta może być krzywda dla jego dziecka nie chce się wprost przeciwstawić innym rodzicom na modną może być trudne i całe państwo o tym, rodzicom doradzali jak oni mają się zachować, aby nie krzywdzić dzieci może poprosić zewnętrznego eksperta ocenę poziomu rozwoju dziecka, a to jest możliwe chwilę zaczynają się na swojej Rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznych, bo ja słyszałam jak akcja była Ratujmy maluchy była w apogeum, że Adam jest 1 argument, że sześciolatek nie jest w stanie się skupić na lekcji są sześciolatki, które nie są w stanie się skupić na lekcje, ale też znamy dorosłych, którzy nie są w stanie z wielu się wielu, którzy odnieśli sukces pełnym zespołem ADHD, bo wtedy mówimy o tym jednak od tej dysfunkcji możliwości skupienia się, którzy znaleźli się taką drogę rozwoju, że przed ulicą impulsywność na sukces są dzieci, które nie ma ani nie umiał się skupić zlotego jest nauczyciel, żeby tak dobierał działania, żeby nie musiały ślęczeć nad 1 rządkiem siłaczka przez pół lekcji no cóż niewolno na sali na lekcje zorganizować może ona nie musiały się one z ran GE Siemens i szkolne są do tego dostosowane tam są te poduchy jakiś tam kąciki zabaw tak dalej i t d. jakby mądrzy nauczyciele takich jest bardzo wielu jak podąża za tym co zrobić, żeby Zach na chwilę zatrzymać uwagę dziecka apotem pozwolić mu na oddech w no ale jeśli uznamy, że ten argument za dziecko nie jest w stanie się skupić jest taki istotny to proszę mi powiedzieć ona w wieku lat 7, czyli rok później już, że będzie łatwiej skupiało czy wie może nano iPod Touch ma jeszcze zdąży się nieco lepiej skupiać pod wpływem wielce specjalistycznych oddziaływań terapeutycznych kosztownych i jakby różnie przekładający się na efekt jest to możliwe są tak robimy z dziećmi, które mają wybitną trudność z koncentracją po prostu trening słuchowy po prostu biofeedback są różne nowoczesne środki, dzięki którym dzieci mogą pokonać tę trudność często jest sygnał, że to są jest wyjątkowy będzie żyć w 2 wyjątkowe dziedzinę dzieci nie poszły do szkoły jako sześciolatek, bo to już było tak wyraźne wcześniej, że rzeczą było, że każda miała zarobić tzw. odroczenie obowiązku szkolnego w, a promów chwilę po dzieciach kiedyś z moich czasów i nazywało je nazywał dziećmi specjalnej troski, a teraz się nazywa inaczej bardziej politycznie poprawnie specjalnych o 3 pobocza oraz Izby znali na czele edukacyjnych i proszę mi powiedzieć psy dla tego typu dzieci pójście do szkoły rok później rozwiązuje ich problemy, bo szukamy w sytuacji, kiedy to w puszcze odroczenie lub Garcii może być dla dziecka, ale przy czym nawet dużo później Monika Wierzbicka sądzicie o specjalnych potrzebach edukacyjnych mówiąc poprawnie, które rozpoczynają obowiązek szkolny w dziesiątym roku życia tylko jest to dostosowane do ich potrzeb specjalne szkolnictwo czy w ojczyźnie idąc do Elany nowej szkoły z innymi dzielić na dzieci rzeczywiście mają takie globalne kłopoty z rozwojem, ale są takie dzieci, które mody raczej się obowiązek szkolny o 1 rok podobnie jak było to od lat i są takie dzieci, które przyspiesza się obowiązek szkolny, ale 1 rok w tym roku chyba nie mamy takich przykładów jednostkowe, żeby pięciolatek poszedł do szkoły, bo jeśli obowiązek jest od szóstego roku życia to 5 latek z wyjątkowym pięciolatek może jeszcze rok wcześniej chyba rodzice się na to nie decydowali, ale teoretycznie jest to możliwe i tak jak patrzymy na Krzywą Gaussa, czyli na taką na taką Krzywą, gdzie najwięcej dzieci jest tzw. średnich przeciętnych mało jest tych wybitnych mało jest tych o ograniczeniach w rozmaitych no to tyle samo dzieci ma odroczono obowiązek szkolny czy przy co przyspieszony dotychczas tak było w gdy więc nie było donic nieosiągalnego, żeby dziecko miało odroczony obowiązek szkolny jeśli był po temu jakikolwiek powód Włodzimierz Paszyński chciwości nie co mogę dodać poza tym, że my mamy w Warszawie znowu mówią w Warszawie mamy taki bardzo wczesny w systemie, gdyby diagnozowania potrzeb dziecka jest system wczesnego wspomagania od dzieci, które tego wymagają rosół otoczony odpowiednią opieką no oczywiście mamy po tym, cały system szkolnictwa integracji na czym w systemie szkolnym są klasy integracyjne szkoły integracyjne to wreszcie jest rolnictwo Special prawda też dla innej części tych dzieci no, więc tutaj to ja myślę, że nic się specjalnie nie zmienia to taki akurat tutaj ten wynik startu szkolnego ma myślę niewielki wielkie znaczenie Klaxons, a proszę mi powiedzieć czy ma znaczenie fakt, że teraz w większości rodzin dziecko jest jedno kiedyś było dwoje było troje dzisiaj dziecko się często wychowuje w najlepszym razie z psem czy fakt przyśpieszenia edukacji z tym faktem, że lubi rodzice chętniej decydują się tylko na jedno dziecko matce wspólnego czy to są 2 różne zjawiska dzieciom jak oddychanie potrzebni są rówieśnicy rzeczywiście są takie rodziny, gdzie jest jedno dziecko, ale wokół jest liczna grupa dzieci z sąsiedztwa i rozsądne mamy organizują aktywność piątce siódemce dzieci to jest świetne, ale są takie sytuacje, gdzie jedynym miejscem, gdzie dziecko może wejść w relacje rówieśnicze jest placówka oświatowa przedszkole, a potem szkoła i mówiąc o tym jak bardzo potrzebne jest grupa rówieśnicza jestem pewna pełna obaw co do LED 5 latków, dlaczego dlatego, że w momencie, kiedy schodzi nam wiek, kiedy zostają ludzie mają one miały iść do szkoły niekiedy obowiązek rozliczyć roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne tak to się nazywa kiedyś było dla pięciolatków w tej chwili już będzie dla sześciolatków nie ma czegoś takiego, żeby dziecko pięcioletnie obowiązkowo poprzez prawo oświatowe musiało być w oddziaływaniu edukacyjnym rodzice się oczyści zabijają o to, żeby dziecko było, ale nie wszyscy rodzice, a my wyłapujemy takie dzieci które nie brały udział w tym rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym, bo mama się za późno obudziła, bo powiedziała żona nie wiedziała to dziecko nie umie trzymać czołówka widziało w sieci książki nie widziało książce dziecinnych lat w latach gwizdy powód zwanych one są też w Warszawie TUW Warszawa na pewno nie jest źle nieraz jakieś 6 najwięcej prawdy one się myślę, że znacznie gorsza sytuacja jest taki naprawdę bardzo zaniedbanych miejscach na mapie kraju te dzieci do tej pory trafiały obowiązkowo jako pięciolatki do miejsca, w którym ktoś pokazał im książkę dał do ręki wspomniany ołówek kartka papieru teraz dzieci trafiło w to miejsce rok później też dla wielu to będzie ten 1 rok zaległ znam takich dzieci, które zostały wózka, ale jako, siedząc w domu i ogonek dostały podręcznik to nie umiałbym przerzucić strony tylko robiły charakterystyczny ruch, który robimy na telefonie na smartfonie usiłowały, że nowy obrazek się pojawia jest jednak, że zjemy ich udziały tego, a związane z dnia nie doświadczyły czegoś takiego jak zmiana strony to jest dramatyczne jak książka tak, ale może rodzice uważają, że w domu dziecka też może socjalizm owacji, że w sumie nie ma nic lepszego dla dziecka jak pozostanie w domu z mamą to wracamy do tego, o czym już raz mówi nam wracamy do tego wątku, który brał udział w rozmiarze zrobiłam zupełnie nie, ale tu coś w tym jest prawda to znaczy, bo tutaj jest też pytanie o role, jakie uważane są przez ustawodawcę za ważne role, jaką pełni w życiu dorosłym w tym wypadku prawda na czym polega ten problem myśmy cały czas mówili o tym, słusznie, bo to jest najważniejsze, że ta zmiana to dobra zmiana spowodowała powodować będzie nadal opóźnienia w rozwoju dziecka tak przestajemy towarzyszyć w tym galop i w tym rozwoju, ale proszę pamiętać o tym, że to zmiana ma również konsekwencje organizacyjne myśmy się przygotowywali przez wiele lat do tego, żeby wszystkim dzieciom w wieku przedszkolnym zapewnić miejsce w przedszkolu w tym roku w Warszawie pozostało w szkolnym w przedszkolu około 2 ,51000 dzieciaków co to oznacza to oznacza, że mamy myśmy byli przekonani jeszcze rok temu, że te dzieci trafiło do pierwszej klasy może zjeść wzmagają Limbach wyjątkami w tej chwili to jest tak, że te dzieci tak naprawdę, zostając w przedszkolu zamykają drogę do przedszkola do 2 skórą 2000 Łódź i dzieci trzyletnich dla rodziców tych dzieci toczył swój sens on sam mamy po urlopach wychowawczych resort zaplanował, że dziecko pójdzie do przedszkola ja wrócę do pracodawcy albo podejmę sprawcy prawda, bo do tej pory tak nie było możliwe no, więc jak, gdyby znowu przypominała, zwłaszcza kobietom tak, choć pewnie nie tylko ale, zwłaszcza kobietom o tym, jaki jest ich miejsce w świecie ja jednak nie waham się tutaj tego tak traktować tej za przeproszeniem dobrych zmian co prawda, bo to wyraźnie wskazuje na to może nie ma takiej potrzeby to dobra matka zostanie z dzieckiem w domu wyrodna pójdzie do pracy tak tak tak jeśli znajdzie dla tego dziecka stosowną opiekę w 2 pani minister Zalewska bardzo często mówi o tym, że przedszkole niepubliczne do niej się tam uderzają i powiadają, że przecież my mamy tyle wolnych miejsc, ale one już o g, ale on kosztuje, a my robimy konkursy, ale na naszych warunkach to znaczy takich warunkach finansowych, jakie obowiązują w publicznym przedszkolu nie wszyscy właściciele prywatnych placówek chcą się zdecydować byśmy rozstrzygnęli na razie 1 taki konkurs 400 miejsc bardzo się cieszymy chętnie byśmy rozstrzygnęli tych konkursów więcej, ale najczęściej mówią nam nie znaczy, jeżeli zapłaci ci nie 100 % kosztów pobytu dziecka tak jak w przedszkolu publicznym miejskim samorządowcom tylko odpowiednio więcej to my jesteśmy skłoni zrezygnować z czesnego wpisowego z tego wszystkiego co jest tutaj najbardziej dochodowym są przedszkola, które to czyni go jesteśmy im za to bardzo wdzięczni będziemy płacić dokładnie tyle samo ile płacimy w naszych samorządowych przedszkolach no ale ciągle tych miejsc nam dzięki dobrej zmianie brakuje w przyszłym roku wchodzi obowiązek jeśli nie zostanie 3 znowelizowany znowu chodzić taki obowiązek dla samorządu obowiązek zapewnienia tym rodzicom, którzy chcą skorzystać z przedszkola publicznego dla swojego dziecka samorząd będzie miał obowiązek zapewnić możliwość realizacji tego prawo dla rodziców to jest dobry wstęp dla rodziców to świadczy o niej my zrobimy wszystko wtedy, kiedy to prawo jeszcze nie istniał nie było go to myśmy nie wyszli w tym samym kierunku tak to znaczy myśmy to chcieli zrobić i konsekwentnie od kilku lat robimy wtedy, kiedy nie było tego prawa natomiast wydawało nam się, że osiągniemy ten stan takiego nasycenia odpowiedniego w tym roku, że już w tym roku wszystkie trzylatki, których rodzice będą chcieli, żeby poszły do przedszkola znajdą miejsce w przedszkolu publicznym w tej chwili no jest tak jak mówić o, ale wiedzą państwo, że znaleźliśmy się w trudnej sytuacji, ponieważ próbujemy rodziców przekonać, że dla ich dzieci, które oni bardzo kochają i instytucje oświatowe będą lepsze niż dom nie absolutnie nie mogłabym się o tym nie podpisała natomiast będą to wartości uzupełniające się wypoczęta mama, która ma oddech kilku godzin bez dziecka zupełnie inaczej wchodzi w relacji z dzieckiem niż umęczona, jakby przymuszona do tego, żeby non stop być ze swoim dzieckiem to jest 1 sprawa ja robiłam duże badania we wsiach popegeerowskich, proponując młodym mamom różnego typu nabywanie umiejętności i co się okazało, że one nie mogą przyjść na zajęcia, gdzie były równolegle zaopiekowania ich dzieci, bo stracą odcinki serialu brazylijskiego to są fakty, ponieważ umęczone kobiety i w ten sposób odreagowały stres związany z tym uwikłaniem, że tylko dzieci i dom i nic poza tym 9 mówi uzupełniające się wartości z 1 strony bezpieczna i rozwojowa dla dziecka placówka, a z drugiej strony rodzic, który na oddech do własnego dziecka dziękuję pięknie pani Monika Werblińska psycholożka pan Włodzimierz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - TERAZ SOLSKA! (JOANNA SOLSKA)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA