REKLAMA

Co wynika z chrześcijańskich korzeni Polski? Mówi prof. Arkadiusz Stempin

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-04-18 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szósta część pierwsze śniadanie w toku Tomasz Stawiszyński wyjątkowo na zastępstwie dzisiaj tutaj jestem będą też jutro, a ze mną w studiu prof. Arkadiusz Stempin historyk wyższa szkoła Europejska w Krakowie Uniwersytet we Freiburgu dzień dobry witam serdecznie stała się też tak wcześnie przyjechało ich udaje się urażony, ale i rowerem wyjątkowo nie nie samochodem się nam na tym, że byłem przerażony, gdy było dały się o piąte 456105, czyli moment, kiedy Rozwiń » wchodzi w anteny i zawsze grać tak dziwnie mi zadziała percepcja, bo z 1 strony popatrzyłem właśnie dnia na godzinę, w której ma się odbyć nasza rozmowa z drugiej strony jakoś tak nie skojarzyłam wszystkiego odpowiednia i puściłem w eter jakąś taką informację, która jak się okazuje mogła wywołać zderzaki takie nieprzemyślane źle się bowiem z nielicznych, których ta informacja trafiła ich ich rocznica chrztu Polski mniej obchodzona no powiedziałbym dużą pompą w 1050 rocznica przy tym mnóstwo różnych przemówień tekstów różnych diagnoz ze strony oficjalnych przedstawicieli państwa, w których przewija się 1 wątek no właśnie ten moment, kiedy chrześcijaństwo tutaj do Europy do Polski zawitało to był czas, w którym baszcie zręby naszej współczesnej kultury zostały położone zainicjowane bez chrześcijaństwa nie ma kultury polskiej bez chrześcijaństwa nie ma cywilizacji Europejskiej bez chrześcijaństwa wreszcie bylibyśmy bardziej kim tak historia przebiegała z figlarnym zdarzyła się w ten ani inne sposób im na racie jest taki sezon metafizyczną, ale z ideami, ale empirycznie potwierdzono no bo historia nie zdarzyła się sposób na alternatywnym inny natomiast w przy tym temacie można sobie czym przy tym zagadnieniu przyjęcie chrztu Polski przez mieszka pieszego można sobie wyobrazić element alternatywę w postaci przyjęcia chrztu z innego teren ośrodka misyjnego, o czym ośrodka chrześcijańskiego niekoniecznie z 3 Pm, skąd to chrześcijaństwo przyszło co uzna zewnętrzni łosie m. in. w pełnym nazewnictwem wszystkie te słowa w ciemnym biskup proboszcz one pochodzą z języka czeskiego podobnie jak nas nabożeństw, w którym nie odprawiano z hal można było wyobrazić nawet nawet przyjęcie chrztu ze Wschodu gdzie, więc element w Ford to sprzężenie, które było intencją mieszka to jeszcze nie był tylko Włosi akt religijny oni nie nawrócił się tylko Włosi z inspiracji religijnych, lecz było to sprzężenie religijną polityczny to był akt ściśle politycznej m. in. dlatego że uczniów do tych znanych aspektach polityki międzynarodowej, ale m. in . dlatego że władza chrześcijańskiego władcy była władzą sakramentalnym była władzą sakralną i to zwiększało range u rodziny panującej mieszka i jego następców w stosunku do poddanych, których wobec, których on w występował w roli no takiego zdobywcy nie tylko jedno cielę, ale zdobywcy kolejnych umów na kolejnych terytoriów po polskich w akta ścigały jest jeszcze inny aspekt połów właśnie w tym dziesiątym najem w wieku pod koniec dziewiątego wieku toczyła się tak kulką papieru w kryzysie Bochnia Unia jest w kryzysie teraz tak samo wtedy ta cywilizacyjna kolebka, do której drukowała Polska znajdowała się w kryzysie w rządzie wtedy papież Jan zwany Oktawian kilkunastoletni duchowny, który jedno meldował zdradzał popełniał grzechem świeć się do kolarstwa i ten Jan został wypędzony przez następcę później Jan wrócił zamordował rys swojego następcę i tak wszyscy byli kilkadziesiąt lat toczyła się tak kanu krwawa jatka krwawa jatka w Rzymie, więc ta centrala papieska znajdował się w kryzysie, a hołd z kolei, jakby nakładało się też postępował równolegle z procesem w szerszym procesem, w którym władza duchowna aż 70 gmina Stryków potrafiła sobie podporządkować, bo świeckie ramię kościoła, czyli władze no bo władze klęską cesarską książęcą do tej pory te władze mniej więcej Mn funkcjonowały dosyć parytetu owo z przewagą nad władzą świecką, a od tego jedenastego wieku następuje podporządkowanie władzy świeckiej władzy kościelnej w ich wtedy chrześcijaństwo w chodzi o polskich no właśnie Bob trochę zarysować tło historyczne, ale przyjrzałem się jeszcze tej tezie to co ja wiem, że to jest w ogóle temat na długą długą rozmowę i mnóstwo uczonych analiz, ale tej tezie, która jest powtarzana bardzo często przy okazji tych dyskusji na temat i rocznicy im w ogóle szerzej na temat roli na wkład kościoła w życiu publicznym czy polityczna w Polsce teraz bardzo aktualny temat też mianowicie, że wreszcie wszystko co najlepsze wszystko co wnęk w najlepszym sensie tego słowa nowoczesne zachodniej cywilizacji wszystkie te pewne osiągnięcia cywilizacyjne społeczne, którym którymi zachód się cechuje, które wciąż jeszcze w jakim sensie zachód wyróżniają to wszystko jest dzięki chrześcijaństwu dzięki Kościołowi jest taka teza, którą bardzo często powtarzają na jej przedstawiciele kościoła i rozmaici zwolennicy właśnie na psie daleko idących ingerencji kościoła w życie publiczne czy polityczne nadal są też głosy zupełnie inna kobieta trasę tak uważał wybitny filozof matematyk grubasy żyją był ateistą przekaz wobec nas Rasel twierdził odwrotnie powiadał wszystko co właściwie jest ważna istotne na nogi dobre nowoczesne takie, które postrzegamy jako właśnie pewnego rodzaju cywilizacyjne osiągnięcia w obrębie kultury Europejskiej to wszystko nie jest dzięki Kościołowi tylko pomimo kościoła i przeciwko istocie Kościołowi jest wynikiem tego, że Kościołowi krok po kroku pewne instytucje tworzące się np. nauka od czasów oświecenia, ale proces oceniania wygrywały po kawałku po prostu tam ta przestrzeń dominacji no u nas to było widoczne na przykładzie szkolnictwa jak kiedyś w okresie oświecenia powstawał pierwszy to enklawy w no i szkolnictwa poza jej jezuickiego 3 dni poza BP Jaworskiego w rozbijaniu ani wspólnego logo zakon Pijarów w PRL i tę faktycznie od średniowiecza wczesnego średniowiecza po ten okres osiemnastego dziewiętnastego wieku kościół ma monopol na sprawowanie rządu dusz nad kulturą i jednocześnie nauką ten pean z gen ten monopol w kościół tracił w tym także w momentach takich spektakularnych przesileń, które my mamy, o którym wiemy Nox samo wystąpienie Kopernika było też rolę w tym na wystąpienie przeciwko nauce kościoła w Kopernik postąpił bardzo miło aksamitnych mniej ości AK rękawiczkach bardzo dyskretnie delikatnie praktycznie na łożu śmierci dopiero w można było coś przydać to swoje dzieło występujące przeciwko Teologicznej koncepcji, iż świata, ale Galileusz Galileusza i to było bardziej dramatyczna sytuacja podobnie Giordano Bruno jest naiwny później ta fala ta fala sekularyzacji kultury i nauki, jaka zaczęła płynąć od Woltera Diderota i innych w Polsce praktycznie do dziewiętnastego wieku w bo ten kościół zachował rząd dusz i sprawowanie kontroli nad kulturą im nauką polskich oświecenie tylko głęboko tak chrystianizacji sięgała wiem, że skaczemy w tym momencie po różnych kwestiach to dosłownie 20 sekund mamy jeszcze geja w dni jak głęboko ono głęboko się, by taka stylizacja byłam oczywiście późniejszych okresach Boeing w samym początku w jak wiemy, że za czasów Bolesława Krzywoustego doszło do nawrotu po pogaństwa i tak na dobrą sprawę Polska została ucywilizowana 200 lat 300 lat po pomieszkuje bardzo dziękuję prof. Arkadiusz Stempin historyk wyższa szkoła Europejska w Krakowie Uniwersytet we Freiburgu bardzo dziękuję ja w NATO teraz będą za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA