REKLAMA

Jak przebudować Bibliotekę Narodową? Rozmowa z Tomaszem Koniorem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-04-26 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
33:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studio gość pan Tomasz Konior architekt ten zawiera architektonicznego Konior studio i niedoszły organista, a tak to w przygoda nieprawdopodobna związana z tym co w ciągle trwają w swym panem ciągle się okazuje radość złość trwa, że ta nie dorosłość trwa, ale ta fascynacja muzyką trwa no wie pan muzyką zawodowo się nie zajmuje, ale projektowanie budynków Rozwiń » dla muzyki no to jest naprawdę coś fascynującego albo myślał, że to znudziło panu projektowaniem budynku dla muzyki wolą zająć się pan może ono w pewnym sensie projektowaniem czy też przebudową budynku dla ciszy w pyta pan o bibliotekę narodową i wnętrza uważa, że tak oto ta nowa świątynia ciszy też bardzo ciekawe jest ciekawe zagadnienia mamy to szczęście, że Sejm chcemy się głównie ciekawymi tematami ten się wyda ona fascynująca samego początku wierzę, że pewnie pierwsza myśl męczy każdego architekta, ale pewnie wielu architektów, którzy muszą się mierzyć z przebudową jest taka czy nie można, by tego wysadzić i od początku buntu Super fajny budyneczek walną metan z tym rolniczym chcemy raczej powiedział tak za każdym razem, kiedy architekt ma zadanie ingerowania w przestrzeń tak naprawdę nie tylko w przestrzeń, ale również w życiu ludzi, którzy będą korzystać z tej przestrzeni, która się stać miejscem lektura czemuś służy i t d . ma ogromną odpowiedzialności i z, z czym ona jest za każdym razem z równie duża w naszych dawnych elblążan słońce nie wynika z niej praktyczna absolutnie wie pan, bo jeżeli się raz zbuduje coś w przestrzeni to w zasadzie nie tylko krajobraz, ale również fizycznie w wydanym w danym miejscu następuje jakiś proces już się nieodwracalnie on już nikt nie będzie tak jak było wcześniej dodaje czekam wciąż, na który proces jest do tych architektów, którzy zepsuli wiele miejsc w naszym zoo w Polsce, ale jakoś nie widzę jest wydają się dlatego pytam czy ta pewność taka ideologiczna dostać się duet o tym, mówi, ale tak naprawdę trwa dobra to się nie podoba to o terminie wyszło na prowokuje mnie pan do dochodu do pewnych wynurzeń związanych z tym, jaki jest mój stosunek do tego co się dzieje w przestrzeń jak ja osobiście uważam, że chyba nigdy wcześniej tyle nie napsuł to w przestrzeni są po drugiej wojny światowej, bo zatraciły się te relacje, które wcześniej budowana przez setki lat i co do nich nie powiedzieć, ale dla mnie największą wartością jednak tego co wymyśliła cywilizacji jest miasto oraz mieście jeśli chodzi o relacje w przestrzeni regulowała tkanka urbanistyczna ona była z kolei oparta o ulice ta ulica miała pierzeje pierzeje miały w parterach swoje funkcje, które tam ulice na zasila cały w życie to budowało odpowiednie proporcje w przestrzeni, ale również tworzyło te wyjątkowe relacje między ludźmi to co było między ulicami po to, były kwartały zabudowy w zabudowy zwartej re, która w nią również tworzyła te relacje w przestrzeni relacji między ludźmi tam, gdzie nie było kwartału były place parki modernizm zarzucono całkowicie to inne tą prawidłowość zbudowano nowy koc i ja pozwolę sobie na takie być może nie wszyscy niezbyt popularne stwierdzenie, że żal, że to był tak naprawdę początek końca miast myszy zaczęły później rozpadać i stąd się wzięły te wszystkie inne sobór Biała CR im problemy związane z tym, że wszędzie tak naprawdę jeździmy samochodem na razie coraz mniej poruszamy się piechotą, że te odległości są nie nie skrojone na miarę człowieka w z torze, że choćby takim problemom, które ostatnio dość często się mówi grodzenia osiedli rannych i czy może pan sobie wyobrazić, że ktoś buduje płot wzdłuż wzdłuż ulicy, która ma normalną tkankę urbanistyczną nie ma takiej potrzeby trochę pozwoliłem sobie na takie dywagacje wokół tego czym jest tak naprawdę miasto, o czym jest w mieście tkanka urbanistyczna odszedł wpisuje w to co pan pyta zbudowano bibliotekę narodową tak naprawdę w polach mokotowskich, ale i i to i to była z to była decyzja decyzja bardzo bardzo odważna ten budynek jest on zmienił krajobraz wprowadził tam nową funkcję i ma ma swoje relacje ma swoją strukturę ma swoją materię i tak naprawdę tą swoją codzienność, która trwa ne i wpływa na to, że że, że z tego budynku się tak ani inaczej korzysta my pojawiła się potrzeba, żeby jednak pewne rzeczy usprawnić poprawić się być może zmienić bardzo bardzo ważne ciekawe można powiedzieć fascynujące zadanie i myślę, że te ograniczenia, bo jednak tak to poniekąd traktuje jak szczerze, mówiąc że ten budynek jest i czy przebudowanie i odbudowa i będziemy działać dla pana istniejącej strukturze powoduje pewną trudność i okoliczności, która w, które nas ogranicza w dużej mierze, ale wydaje mi się że, że takie zadania będą coraz częściej i z tego powodu też nastał bardzo cieka w jak dość sporo rzeczy przebudowywała wcześniej, projektując wraz z moim zespołem to nie jest nowe zagadnienie w naszym biurze i nie jest ona tym jak nowe zjawisko nowe tematy takie tematy robimy to nas bardzo ciekawi to nawarstwianie się rzeczy się, że pies bardzo ciekawej i też wpisuje się w to co kiedyś była takim hasłem naszym architektura kontekstu odkurzaczy przebudowa jest tylko utrudnieniem technicznym czy to jest także utrudnienie w myśleniu o tym co się powinno zmienić ERM projektowanie raczej nie tyle polega na tym, żeby się koncentrować na trudnościach tylko na rozwiązaniach i my traktujemy to jako zadanie, które należy rozwiązać bardzo dużo czasu spędziliśmy w bibliotece narodowej, przyglądając się czym ona jest jak ona działa jak z niej korzystają ludzie na ile te pomysły, które wcześniej zostały zastosowane dla zbudowania tego miejsca sprawdzają się w praktyce czy ludzie to miejsce lubią, które miejsca w tym miejscu lubią bardziej to wszystko jest taką bazą, na której staramy się wychodzić w w aspekty projektowania ram oczywiście też nie powiem niczego nowego najważniejszym aspektem jest istny człowiek w tej przestrzeni jak z niej będzie korzystał na ile te relacje przestrzenne skala proporcje materiały światło niekorzystnie wpływają na to, że każdy, kto przyjdzie w to miejsce LM będzie się czuł dobrze i że będzie chciał tam wracać i będzie brał tę książkę Rejtan w tej bibliotece spędzał czas nie przebudowujemy całej biblioteki naszym tematem jest merem jest strefa czytelnik wszystkich czytelnik który, która jest są w bibliotece narodowej wraz ze strefą wejście do tej do tego do tego miejsca chcielibyśmy, żeby to było miejsce lubiane ale, żeby ono miało to swoją specyfikę, która wiąże się z tym, że jednak biblioteka narodowa jest 1 bibliotekę w Polsce o takiej randze wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiąty 20 pan Tomasz Konior architekt szef biura architektonicznego Konior studio jest państwa i moim gościem czy o architekturze w obu ogólnie, ale co szczególnie o przebudowie biblioteki narodowej wracamy po informacjach Radia TOK FM Cezary łasiczka program Owczarek studio Tomasz Konior szef biura architektonicznego Konior studio rozmawiamy o przebudowie biblioteki narodowej razem, że budynek ma być przy przyjaznym złe słowo, ale mam robić wrażenie przede wszystkim na odwiedzających czy także na pracujących przy czym był jakiś priorytety w tej kwestii dotyczyła znaleźć właściwe proporcje i oczywiście każdy użytkownik tego miejsca jest z ważnych i to, że jak się czują w tym miejscu odwiedzający, czyli Czytelnicy, ale jak się w tym miejscu czują również ci, którzy tam pracują, jakie oni mają stworzone warunki do do pracy przyglądaliśmy się też chcemy tym aspektom im pan mówi o wrażeniach one oczywiście też są 1 z z ważniejszych składowych tego czym w efekcie będą wnętrza, gdzie EBITDA takiej biblioteki narodowej jest trochę tak jak jak, projektując salę koncertową oczywiście zwracamy uwagę na akustykę, bo ona jest niesamowicie istotna jak będzie brzmiał dźwięk, ale to, jaką w, jakiej oprawie jesteśmy, czyli czym są tak naprawdę te mury materiały, które tworzą tam przestrzeń, ale również mógł ta tt proporcje, które się na to składają i to w jakiej w, jakiej atmosferze tak naprawdę się się znajdujemy, kiedy przychodzimy na koncert to wszystko buduje właśnie tak naprawdę ten efekt końcowy, że jest nam dziś dobrze w obronie to jest z tym to jest taka ciekawa kwestia taka trochę tajemnica, do której my stale próbujemy dążyć niezależnie od tego jaki to jest temat, jakiej skali, ale zawsze jest dla nas ważne tylko podglądanie obserwacja czy też rozmowy z użytkownika bardzo dużo rozmów, że narad warsztatów spotkań nie zamykamy się w biurze i nie włączamy komputerów tylko nie szkic czujemy we własnym gronie to zawsze jest taki aktywny proces uważam, że nie można zrobić dobrego budynku, jeżeli się nie jest w relacji z użytkownikiem my z serem tym dla kogo to tak naprawdę powstaje co najpierw rodzi się w głowach później jest przetwarzane przez te wszystkie fazy dokumentacji wreszcie z budową, a później działa działa nie tylko przez 1 sezon tylko trwa w czasie budynki, jakkolwiek byśmy na to nie chcieli patrzeć są rzeczą trwałą i kosztowną i ważna jest, żeby o każdym z tych aspektów myśleć od samego początku biblioteka jest myślenie jednostek i budynków, które chcą wyzwaniem bo, gdybyśmy nie MO czy projektowali czy przy przebudowywać linii sklep rybny no to wiadomo, że n p . mamy przestrzeń, gdzie się to, żeby czyści je składuje wystawie sprzedaje wyrzuca tak można to jakoś wymyślić chodzić zróbmy tak, żeby było jak najwygodniej jak najbezpieczniej jak najłatwiej w niebie projektował w mieście sklepu rybnego niewątpliwie byłoby to zagadnienie również ciekawe bo, choć do Poznania całego procesu jak się to dokonuje się dokonuje tego sprzedania Rymarz w sklepie jest rzeczą pewnie też interesującą, choć wolę projektować bibliotek żywych bibliotek to z 1 strony można podglądać i rozmawiać są to, czego ludzie oczekują co się dzieje jak byłoby wygodniej no ale biblioteka też jest przestrzenią czy ideą, która przechodzi pewne zmiany jesteśmy miejscu czasowym przestrzennym Dżem do tak już nie jest miejscem tylko gdzie przychodzimy bierzemy książkę siadamy otwieramy jej czytamy czy oddajemy tylko właśnie tym więcej ci trochę z 1 strony polepszenie dobrostanu, ale z drugiej strony też trochę ucieczka do przodu niewątpliwie biblioteka narodowa jest takim jak sama nazwa wskazuje Narodowym archiwum tego co w Polsce zostało wydrukowane każdy tytuł, czyli tak naprawdę każda wydana w Polsce książka znajduje swoje miejsce w bibliotece narodowej, a ta strefa czytelnicza służy do tego, żeby można było z tej książki skorzystać z UE i zdajemy sobie sprawę, że dzisiaj technologia nowe media, a różnego typu urządzenia, które ułatwiają nam dostęp do informacji są niezwykle ważne, ale znowu chcemy zachować to pewien balans i żebyśmy nie weszli w OFE z taką ślepą ulicę, że te nowe media zastąpią nam kontakt tak naprawdę z tą fizycznie tą prawdziwą książką myślę, że nie tylko dla nas obu, ale dla naszych słuchaczy niezwykle ważne jest kontakt z papierem z drukiem książka jest wciąż fascynujące mini tylko w zlote na treść, ale również z to w jaki sposób została zrobiona wydana na jakim papierze wydrukowanego na okładkę chcielibyśmy, żeby ta książka była czymś najważniejszym w bibliotece, że to jest tak naprawdę świątynia tej książki, żebym się przychodzi to jest bez pewnego rodzaju misterium, żeby tam przychodzimy i czujemy że, że książka oczywiście wraz z czytelnikiem stan najważniejsza, ale on, ale misterium świątynia trochę onieśmiela przytłacza chcemy, żeby to było miejsce przyjazne normalne jednak użyteczne wygodna te aspekty mają znaczenie tama Ryn nie jest taka ciekawa rzecz to niewątpliwie czas oddać autorom tego budynku, że pomyśleli o tym, żeby przenikało się wnętrze zewnętrze są takie wewnętrzne patia a czyja otwarte zielone dzisiaj trochę pozamykane i nawet bardzo Hansa całkiem zamknięte chcielibyśmy je w tym użyć wykorzystać do tego, że tym atmosfera tego miejsca budować, żeby można było z tą książką wyjście takiego patio, żeby to było też miejscem spędzania czasu nasza niekoniecznie idą po to, żeby wypożyczyć jakąś książkę czy cieczy z nią pracować się tam warzy w tam spędzać czas, żeby pójść tam ma z zjeść coś pysznego napić kawy po przebywać w tej atmosferze być się na odczycie czy prezentacji ma, żeby obejrzeć wystawę starodruków oraz coś pysznego to już nie leży w gestii jest architekta tylko raczej przetarg na obsługę jakieś kafejki restauracje, ale myślimy o tej funkcji, która tam ma się znaleźć myślimy też o tym w jaki sposób ona będzie w FUS wplecione w cały program funkcjonalny, ale również w domu w tę atmosferę tego miejsca to przenikanie się tego wnętrza z wnętrzem dostępności te rzeczy mają znaczenie, że to właśnie było coś takiego, że żar zaraz po przekroczeniu wejścia do biblioteki witają nas strażnicy album bramki, która na nie zagrażają do tego bym zdecydowanie przesuwamy tę strefę chronioną inne od wejścia głównego w głąb tego budynku po to, żeby bardziej otworzyć to miejsce, żeby go bardziej udostępnić odwiedzającym, żeby ta strefa tak jest taka pośrednia pomiędzy tym co tak naprawdę jestem chronionej wiadomo, że musi być poddana wszelkim rygorom bezpieczeństwa, a zewnętrze mato cieniem tego budynku katastrofa się przesunęła, żeby można było tam po prostu sobie przyjść i pobyć no to przyczepia się być pobyć wyjść na zewnątrz poczytać zjeść coś dobrego to pięknie brzmi czy Leszek z niewielu w Cafe demagogów gdzieś tam w Paryżu czytając sobie ner w letnie popołudnie no ale podejrzewam, że dyrektor biblioteki narodowej powie nie nie mniej jemy czytamy to są nasze cenne obiekty nie dopuszczamy jedzenia i czytania w tym samym przy tej samej przestrzeni w nas na to jest oczywiste, że dramatyczne sceny, gdy weszła w Gnienie tego obrazu dyrektora biblioteki zresztą człowiek szalenie światły otwarty na nasze pomysły, które my dyskutujemy konfrontujemy z wcześniejszymi wyobrażeniami czym biblioteka narodowa jest niczym może być inna oglądamy jak robią to inni, jakie są dobre wzorce dlatego co mogli można, by wykorzystać wiadomo, że nikt nie będzie konsumował nad starą drukiem 3 nad książką natomiast torze udaje się do tego miejsca z wielu powodów z wielu powodów, które rozszerzają re tą ten wachlarz możliwości co ja mogę w bibliotece zrobić i dlaczego ja tam mam mogę się dobrze poczuć i co sprawia, że ten komfort się zwiększa myślę, że dzisiaj jest także pewne miejsca przyciągają bardziej albo mniej, że w niektórych miejscach wręcz odpychają, bo nie czujemy się w nich dobrze to są to są często sprawy po intuicyjne menu to nie zastanawiamy się nad Senatem, dlaczego nam dziś jest dobrze zawsze przytacza taki przykład w ZUS z miasta po prostu o tym jak ca del Campo w Siennie on jest co pełen ludzi niezależnie od pory dnia 3 w nocy w tym co będzie możliwe w bibliotece narodowej, ale z kimś takim dziwnym kątem ich przechyły towarze, ale myślenie tych panów kąty te żale, że to, że się, że jest jakaś lamp oraz specyficzna dobra atmosfera, która składa się na to, że rzecz, że dane miejsce tętni życiem, że tam się po prostu chce, by sinic oczywiście pan wspomniał o ograniczeniach Budka wspieramy mamy ograniczone do miast PRL-u tak SO del Campo PRL-owska gospodarka nowa wódka z piwem w GM no Ros rozda architektonicznie przyciągała pancerną porównanie jest sens o tyle ciekawe co dość ryzykowne, bo widzi jednak ta Budka z piwem była pewnym są standardem, który mam nadzieję, że powoli wychodzi przechodzi do lamusa natomiast Piotr ca del Campo trwa przez setki lat z już im nic nie wskazuje na to, żeby cokolwiek miało sprawić, że to miejsce się zdewaluowało jak gdyby się zmieniamy wchodzą nowe technologie mamy dzisiaj znacznie większe tempo życia, ale jak czytam idzie mamy wrażenie, jakbyśmy byli zupełnie poza czasem jest nam tam po prostu tak dobrze, że chyba w porównaniu z wódką piwa w niekoniecznie wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiątej 40 Tomasz Konior szef biura architektonicznego Konior studio z państwa moim gościem wracamy po informacjach Cezary łasiczka program Owczarek o przebudowie biblioteki narodowej dzisiaj w programie Owczarek Altus szerzej o architekturze ożyciu za architekturę z architekturą Tomasz Konior szef biura architektonicznego Konior studio z państwa i moim gościem da się rozmarzył się to 2 Piast SA GK miało mi się -li no właśnie, ale to jest w właśnie znowu place, które my, które mają w różnych miejscach na świecie jednak oprócz Polski, a ziemią oprócz Warszawy za zadanie zrzeszać zbierać ludzi różnych przer w wszelakich niech oni tam będą oni ani tam przebywają w nim aż 0 bandaże morał oprócz Warszawy dziś rano mówi w Warszawie place etosu, a parkingi przede wszystkim, aby meldunek w skupiskach balladowym sklepów czy ty, ale głównie parkingi to opowiem panu w takim miejscu, które jest w Warszawie, które kiedyś dawno temu mądrzy ludzie nakreślili go w planach później rozbudowali i w zasadzie nic złego się nie dzieje pomimo tego, że upływa czas, że tam jeżdżą tramwaje, że jest trochę się ogromną że, że dziś jest to gęsty gęste miasto wie o placu Zbawiciela w jakoś dziwnym trafem to miejsce ciągle żyje ma swoje różne funkcje pełnić czy pan pamięta, żeby to miejsce kiedykolwiek było puste, a jednocześnie stanowi tak bardzo przyjazne miejsce do tego, żeby tam tak naprawdę go odwiedzać przebywać jest kościół są podcienia podcienia służą do tego, że są tam siedzieć w deszczu i patrzeć na świat w nagrodzona nie przeszkadzają tramwaje ruch uliczny ruch samochodów na sali, a jednak występ plac porównania Rzewuskich dla wszystkich, którzy zarabiają powyżej iluś 670 czy pan uważa, że jeżeli ktoś jest skromne z logo LOT-u nie stać na plac Zbawiciela w Warszawie nie klas po jedno miejsce, na które może moment nie zgadzam się z panem absolutnie na placu Zbawiciela może przebywać każdy nic pana nie ogranicza, że pan sojuszniczy na ławce może pan swoje nie wiem kupić dziewczynie 1 kwiatka powstająca kwiaciarki to miejsce po prostu jest dobrze sformatowany pod skalę człowieka iPod jego potrzeby i mało tego nasze może zmieniać się zależnością od od tych drze w właśnie potrzeba dzisiaj w 1 z podcieni jest restauracja taka jest to ta może być sklepy, a jeszcze kawałek dalej może być inna funkcja RM z mówi o pewnych nieprawidłowościach, które są w w budowaniu ich budowaniu miasta, które już w swojej, jakby genezie w swoim my dna ma zapisane to kto z tego korzysta i po co i nie ma tego wie pan takiego, a ostatnio dość upiornego owych dizajn tak to nazywam, że najważniejsze jest to jakaś forma budynku i ja nie twierdzę, że to nie jest nasza przygoda na zawsze nas architektowi czy też nie tworzy atmosfery, że tzw. ikonę architektury nie są potrzebne, ale coś, czego my tak naprawdę potrzebuje metod dobrej miejskiej przestrzeni publicznej, czyli inne ważne są zarówno budynki, ale też to co jest między budynkami ja pozwolę jednak resort zgłosił zdanie odrębne w sprawie placu Zbawiciela plac Zbawiciela jest bardzo modnym miejscem w Warszawie od nazw kilku lat zakład nie powie, a wcześniej to co kto to był bunt to było miejsce z UE nie tylko miejsce złe tylko ja takie wrażenie, że oprócz oprócz tego, że projektujemy czyli, po czym architektonicznie na miejsce jego trzymano ma być dla kogo to ma być to potrzebna jest jeszcze polityka miasta np. swoje tego co tam ma być byśmy sobie inny plac warszawski plac Wilsona lektury jest po prostu placem bankowym, ale nie placem bankowym, który jest niedaleko tylko placem, na którym głównie są banki, czyli teraz uważa, że właśnie do placu powinna być dopasowana polityka, że chcemy to mieć nie wiem maksymalnie 2 banki maksymalnie 3 restauracje albo maksymalnie 4 księgarnie także się okazało, że zwyciężają ci, którzy są w stanie zapłacić najwyższy część po to, żeby teraz naj drożej sprzedawać kawę mleko wino i t d . i t d. i zna i wtedy plac się identyfikuje trochę pnące się nie znam na polityce natomiast bardzo ważną rzeczą dla mnie źle się chyba jeszcze ważniejszą niż sama architektura jest urbanistyka i mam wrażenie, że z w tej materii zadziało się na tyle dużo złego, że dziś jesteśmy trochę jak wieży Babel mówimy różnymi językami nie rozumiemy się i i zatraciliśmy proces tak naprawdę wartością, czyli właśnie tkanka tkanka miejska, która relacje, o których mówiłem wcześniej inne usługi w struktury zwołuje i ERM i inny, a propos placu Wilsona wie pan dzisiaj tam są banki, a jutro być może będzie tam co innego i to się może zdarzyć nie trzeba burzyć placu Wilsona, żeby te sprawy zadziałały na ME to po prostu jest plac miejski plac, który przechodził różne koleje losu i dzisiaj się wypełnić takimi funkcjami oczywiście fajnie by było, gdyby te funkcje były bardziej różnorodne tylko, że nie jest tam 1 zasadniczy warunek spełniony, który w przypadku większości przestrzenie, które były budowane później w miastach tych relacji nie ma to znaczy, że jesteśmy z w we wnętrzu miasta na wnętrzu urbanistycznym, które jest ograniczony budynkami budynki stare mają inne odpowiednie przestrzenie w parterach, które mogą się na ten plac otworzyć NATO wnętrze i to wnętrze wypełnić życiem i plac Zbawiciela dzisiaj sobie z tym może trochę lepiej radzi pracy lub sama może trochę gorzej, ale to są 2 miejsca w miejskiej, które bez jakiejś rewolucji inne są znakomitą bazą i jakby osnową do tego czym się wypełniają re to znowu to dotowane tak jestem romantyczny jedzenie mi picie w bibliotece narodowej grze o realiach, ale realia są realia są takie, że architektura dzisiaj 2001. bieg jest czymś innym niż była w dwudziestym wieku jest w pewnym sensie emanacją także kapitał kapitału wszechobecnego i na przypadek przypomina sobie Toronto Niewiem czy połowy dwudziestego pierś co zapoczątkuje z tego pierwszego jako pokój końcówki dwudziestego wieku to było i zostaniemy przy knajpkach to były knajpki wszędzie małe duże średnie takie owacje potem przyszła pewna korporacja, która posiada właściwą przestrzeń powiedział tak jak tylko się skończy Take my chcemy Super fajnej miłej wynajem to bywa zapłacimy 2 × więcej, a w niektórych środkach 3 × więcej wygoda w ciągu kilku lat okazało się, że zniknęły knajpki, a pojawiła się 1 sieciowa knajpka mam wrażenie, że trochę inne zwalczamy na manowce pewnego bardzo ważnego aspektu i ja spróbuję nie pozwolić na to, żeby tak się stało do końca mówi mało broni Steca ja chciałbym jednak inne spróbować tutaj nakreślić są różnice, bo pana jako opozycji do placu Zbawiciela przedstawił plac Wilsona ja twierdzę, że oba te place są świetne, ale jeśli chodzi o miasto twórczość o tworzenie miasta właśnie natomiast te 2 place skonfrontował ewentualnie z blokowiskiem albo zbudowaniem takich Office parków jeszcze do niedawna, które mu niestety, ale miasto nie tworzą zarówno blokowiska jak takie osobne domy, które urbanistyka mają niewiele wspólnego i dlatego wolałbym rozróżnić to, o czym mówimy, bo pan swoje marzenie to jest duże zadłużenie jest miasto twórczo on jest elitarny 1 wypadek jest nazywany na Wiśle w Warszawie plac Zbawiciela, by pan niespecjalnie mnie to interesuje jak owce regularność może być miastotwórcze, ale jak najbardziej jak najbardziej gentryfikacja proszę pana uważam, że jeżeli mamy dobrą przestrzeń publiczną stron może korzystać z każdym to poniekąd się dzięki temu, że ktoś znajduje się w sterylnej przestrzeni do kogo nobilituje on siłą rzeczy jest się na nich jest mu jest mu dobrze, bo jest w przestrzeni, która lektura jest dobrze sformatowany i i absolutnie to nie jest przestrzeń wykluczenia czy Panta ma jakąś furtkę, którą trzeba przekroczyć jakiś domofon, żeby do placu Zbawiciela wejść za wykroczenie musi być barierą fizyczną może być barierą finansową i pan zastanowić się w nowe kanały z via sądzę, że się, że to jest naturalne, że ktoś bogatszy ktoś jest biedniejszy natomiast miasto ma to do siebie, że jeżeli jednak te różnice raczej zarówno, jeżeli jest dobrze sformatowany miastem to właśnie stało się dla informatora dla państwa to jest moje to jest inna sprawa, że objawem takiego nie o zdarzeniach plac Zbawiciela plac bankowy Matuszek całkowicie z fanami skraca no dobrze to pozostaje w takim razie przy oddzielnych przy zdaniach odrębnych i kiedy już domowej biblioteki narodowej będziemy mogli wejść oczywiście inni znani to niczego nowego poza tym jak my to szybko zaprojektuje na tą w ważną kwestią jest to bez za co to zostanie zbudowane RM z in kwestia budżetowania i znalezienia środków finansowych na realizacji jest jest równie ważnym zagadnieniem, które uczyni realnym to co teraz rodzi się w naszych głowach jest projektowane mamy nadzieję, że ten cały proces zakończy się do 2019 roku bardzo panu dziękuje tolerowanie zaś szef biura architektonicznego Konior studio był państwem moim gościem informację, że chwilę o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA