REKLAMA

Jakie zmiany w mediach publicznych niesie za sobą nowa ustawa medialna? Prof. Jędrzej Skrzypczak był gościem Agaty Kowalskiej

Post Factum
Data emisji:
2016-04-22 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a z nami nasz kolejny gość pan prof. Jędrzej Skrzypczak ekspert d s . prawa prasowego z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu i właśnie w Poznaniu w naszym studiu w tym mieście jest pan profesor dzień dobry w kinie zrywania i aktor witam państwa, a rozmawiać będziemy o 3 ustawach, które zostały przygotowane przez rząd chodzi o ustawy zmieniającej system mediów publicznych pierwsza podstawowa zmiana jest Rozwiń » taka, że to już nie media publiczne tylko media narodowe, ale to tylko kwestia nazwy natomiast w środku mnóstwo różnych ciekawych zmian propozycji i muszę przyznać, że większości z nich nie rozumiem emocje głównie nie rozumiem ich celu, więc one rzeźba profesor pomoże mi rozwikłać Annette różne kwestie pierwsza i chyba najważniejsza pewnie z punktu widzenia zwykłego obywatela to opłaty Otóż od tej pory nos zamiast dotychczasowego abonamentu będziemy płacić składkę i ta składka to 15 zł miesięcznie do dopisywania do rachunku za prąd jak tłumaczy tę zmianę ustawodawca i czy pana zdaniem to jest dobry pomysł i uczciwe pani redaktor w i ja bałem się, że jestem trochę podobnej sytuacji jak pani w Bojanie tworzywem tych projektów dowiedziałem się na nich wczoraj starałem się przyjrzeć się w ich zrozumieć natomiast na zapytanie o już pomysł na składkę audiowizualną do tej pory Jóźwiak wszyscy państwo wiedzą już mamy obowiązek opłacać abonament z tego obowiązku rzeczywiście bardzo nikły procent wywiązuje się nie zamierza podać tak gospodarczym, który coś co do tego zobowiązanej chciał powiedzieć jasno że, że tak, że z 1 strony pomysł na abonament jest z pewnością przestarzałych chociażby w kontekście dyskusji, które toczyły się na przestoje w długi czas ostatnia od czego należy płacić biorąc pod uwagę, że programy telewizyjne programy radiowe można odbierać się nie tylko na tradycyjnych odbiornikach radiowych telewizyjnych, ale przecież na tablecie komputerze i t d. ustawa o opłatach abonamentowych 2005 roku na innym też jest w pełni tych wątpliwości nie rozstrzygała natomiast problem zupełnie inny, bo tak naprawdę już, że mechanizm egzekwowania tego abonamentu był żaden na dzisiaj ten pomysł jest taki, żeby wprowadzić tę opłatę od dna od prądu przez rachunkiem za elektryczność już nie będzie właśnie w UE taka typowa opłata może być za usługę, czyli wcześniej rejestrowaliśmy telewizor i płaciliśmy za duży dostęp do kanału dotarł do telewizora do telewizji do różnych kanałów tylko to będzie rodzaj podatku od czego zresztą on ustawodawca się przyznaje, iż to będzie pewnego rodzaju danina za sam fakt, że media po publiczne istnieją, bo nawet będą płacić ci, którzy nie korzystają z tych mediów no tak, ale dziś tak powinno być również w tym obecnym stanie prawnym i tu jeszcze dwoją się do tego co powiedziałem przed chwilą o tej archaiczna jeszcze trochę abonamentu do ciała przydać oczywiście, że sam pomysł na rejestrację odbiorników radiowo-telewizyjnych nabył już narodem jeszcze innej epoki, ale czy pana zdaniem cały koncept, że my oprócz tego, że zrzucamy się na służbę zdrowia powszechną czy płacimy podatki po to, żeby móc utrzymać też szereg różnego rodzaju usług publicznych również powinniśmy solidarnie płacić na media publiczne po to, żeby cię i część z nas, które ma ochotę z nich korzystała pani redaktor istnienia mediów publicznych zależy wyłącznie od 3 doboru odpowiedniej daniny publicznej jak ona będzie wybierana i dystrybuowana jest zupełnie inna kwestia natomiast kina tak jak płacimy za to, że istnieją muzea teatry publiczne na to tak płacimy również za media publiczne media rodzina Pyjasa nos Witaj w GSR jeśli chodzi o sam Anne sama sama opłaty to to jak rozumiem tej jest sprawa jest jasna 15 zł miesięcznie ma to być czy nie niekoniecznie z hasłem w Boninie latem, bo ja przyznam szczerze, że z tylko pobieżnie przejrzałem te z CD projekt zmiany wymagają z pewnością bardzo pogłębionych studiów natomiast na jak zwykle to bywa diabeł tkwi w szczegółach tak do 3 problem jest właśnie np. z definiowaniem tego punktu poboru za co będziemy płacić, jeżeli n p . czy na nieruchomość, na której jest skrzynka z elektrycznością Ależ ja jako żywa to nic innego nie dzieje prawda czy też ten pobór będzie czy też nie tam są również, że da się szczegółowe wyłączenia więc, że myślę, że mnie, że tutaj problem będzie jednak duży jest interpretacją jeszcze jest inna kwestia i TOS chyba ten projekt jest zapewnia mianowicie skuteczność egzekwowania można powiedzieć wreszcie, aczkolwiek w miałam też pewne obawy jeszcze z innego punktu widzenia mianowicie problematyki prawa Europejskiego i kwestii zakazu subsydiowania czy w odpowiednim zakresie z pieniędzy publicznych w odpowiednich przedsięwzięć i w ramach tzw. pomocy publicznej takie tego typu przeciążenia powinny być zgłaszane w trybie notyfikacji w komisji Europejskiej miałam wątpliwości czy 3 czy inne w tym przypadku też tak się nie powinno aura przyczynić do bogów proszę państwa, jaka może być tego konsekwencją może być bardzo drastyczna dla tychże nowych podmiotów, które powstaną, bo w przypadku, kiedy komisja uznałaby, że ten projekt nam pozostaje jednak sprzeczności mówię tutaj o mechanizmach poboru i dystrybucji opłaty takiej właśnie niepublicznej Noto sankcją jest zwrot takich pieniędzy publicznych cała pewność spowodowałoby bankructwo tych instytucji na Janice w tej chwili rozstrzygać czy były powiedziałem to jest dopiero wstępny projekt zdaje się pani wspomniała wcześniej rządowymi, a wszyscy wiemy, że tak jest, aczkolwiek zgłoszono zdaje się oficjalnie jako projekt poselski Chuck Mangione już w przyszłym tygodniu w sejmie mnie rzeczywiście choruje mówią o nim jako rządowym Bogdan wpisany był w ministerstwie kultury, ale oczywiście wiemy, jakie są realia obecnie wszystko przez Sejm przechodzi chciałybyśmy jednak posłuchali, chociaż to nie poseł tylko właśnie sekretarz stanu w ministerstwie kultury Krzysztof Czabański, który mówił dzisiaj w poranku Radia TOK FM Jacka Żakowskiego i jak zmieni się wreszcie władztwo nad mediami publicznymi posłuchajmy rząd rzeczywiście nie będzie ani miała nic wspólnego z mediami dobrze pan odpowiedział, bo to też po raz pierwszy w historii mediów publicznych w Polsce tak powiedział Krzysztof Czabański dzisiaj w poranku panie profesorze czy to rzeczywiście wynika z tej ustawy o odpolitycznienie mediów publicznych i powiem tak na inny zawód diabeł tkwi w szczegółach no cóż ten system, który ta ustawa właśnie ta ustawa kadrowa z grudnia zeszłego roku zniosła to przypomnę tylko, że kandydatów do władz przynajmniej nadzorczych spółek Radiofonii telewizji publicznej zgłaszały organy uniwersyteckie wyższych uczelni potem był bardzo skomplikowana procedura konkursowa przed Krajową Radą Radiofonii i Telewizji natomiast tutaj może być także jest jakby przywracana jest, bo ta ustawa kadrowa tzw. kadrowa z grudnia, która nam po prostu w wydziałach władze dotychczasowe spółek Radiofonii telewizji ta ustawa przywraca konkursy, ale już znowu diabeł tkwi szczegółach bo jak Fiat jak wyczytałem warunki konkursu z będą dopiero ogłoszone, więc pytanie, jakie warunki na każdy konkurs uważa tak napisać, że spełni je tylko 1 kandydat, więc innym no ale na jeziorze takie jak pan wiceminister wiceminister tak bym tego dzisiaj nie widział, ale być może po owocach ich poznacie, więc nam się też w dziale dla pań jest, żebyśmy mieli jasność jeśli chodzi o konkursy to wiadomo, że jeśli ktoś będzie miał złą wolę to zawsze nad użyje czy to Formuły naboru eksperckiego takiego profesjonalistów czy też konkursu, w którym wygrywa najlepszy, ale czy ta ustawa rzeczywiście odcina, ale znaczącym stopniu formę z dotychczasowymi regulacjami decyzję polityczną ministra czy czy rządu jako takiego o mocy tego co się dzieje na forum czy to we władzach spółek typu mediów publicznych czy ojczyzna wręcz na antenie nie na Janie widzę tutaj takiego mechanizmu biorąc pod uwagę, że powstanie to nowe ciało ta rada mediów narodowych, która toczyć będzie w tył wyłaniana w taki mechanizm jak dotychczasowa krajowa rada Radiofonii telewizji, ale nieodwołalna bronił się minister Czabański dziś już 6 lat przez 6 lat ci ludzie będą nieusuwalni nie będą mogli robić spokojnie swoje no właśnie swoje dna to znaczy że, że co to znaczy swoje 1 niezależnie nie radzą jak żołnierze widzą, że z jakimkolwiek dekretem z rozstrzygnięciem regulacją nie uregulujemy ludzką przyzwoitość czytałam tego się nie dał regionie panie profesorze tym momencie dążymy do kompletnej pustki meldunki o stwierdzenie, że właściwie w Polsce póki nie będzie kultury politycznej i przyzwoitych dziennikarzy no to media publiczne po prostu nie będą w stanie funkcjonować to bardzo smutnym wniosek na dodatek jest dopiero w połowie naszej rozmowy jeszcze musimy mieć, o czym rozmawiać, a pan, a jeżeli pani Joanna Szymajda na razie tego rodzaju ruchy chyba temu nie służą radzi, żeby powiedzieć, że sprawdzają jeszcze chwilę przed naszym naszym spotkaniem strony internetowe Sejmu zauważyłem, że wpłyną kolejny projekt tym razem zgłoszono raczej przy tym razem głoszone przez posłów Platformy Obywatelskiej dotyczącej zmiany dotyczące zmiany ustawy Radiofonii telewizji na to jak zapowiada, że skoro wahadło w tej chwili jest po tej stronie to zapewne za chwilę wahadło wychyli się drugą stronę i to ja wiem także, że inni to, o czym pani wspomniała no ale tak jest to prawda w wielu krajach tak było również we Francji przyznam się wzorowaliśmy naszą krajową radą Radiofonii telewizji w dziewięćdziesiątym drugim roku właśnie na rozwiązaniach francuskich z drugiej strony w wielkiej Brytanii są rozwiązania takich które, gdybyśmy przyjęli je wprost na związane chociażby z kompetencjami premiera do powoływania powoływania szefostwa BBC to tobyśmy powiedzieli, że to jest to tą trasą ewidencję media rządowe prawda ani tak zapowiada się BBC stawiany jest jako jako jako wzór także i ja się będę jako prawnicy upierał, że jednak w tym przypadku żadna regulacja tylko kultura polityczna za chwilę wrócimy do rozmowy prof. Jędrzej Skrzypczak ekspert ds. prawa prasowego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu jest w naszym studiu w Poznaniu po informacje wracamy po post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a w naszym poznańskim studiu pan prof. Jędrzej Skrzypczak ekspert d s . prawa prasowego z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Wielkanoc i jeszcze raz dzień dobry i rozmawiamy on z szeregu ustaw przygotowanych przez rząd, ale złożonych następnie w sejmie, czyli będzie to projekt poselski et ustaw dotyczących mediów narodowych, czyli dotychczas znanych komedia po pół publiczne i telewizji stacji radiowych i t d. i chciał, żebyśmy nie przyjrzeli się tej radzie mediów narodowych, bo to jest nowe ciało, w które w, którego zadaniem będzie, jakie znaczyć co będzie za podmiot i i właściwie jak będzie on powoływanej też, że następnie, jaką będzie funkcjonował do czego on jest w min, a my właśnie to jest to jest dobre pytanie, bo tak na dobrą sprawę to jest powielanie kompetencji krajowej rady Radiofonii telewizji organu, który jest zapisany w konstytucji w związku z tym na nie da się go znieść jak czytam tę ustawę to widzę, że po prostu pomysł jest taki, żeby maksymalnie okroić kompetencje krajowej rady wciąż dziwię, bo inni, bo przecież w no dziś nawet biorąc pod uwagę perspektywę teraz partii rządzącej kadencja członków krajowej rady Radiofonii telewizji wygaśnie ona albo w sierpniu, a jeżeli nie zostaną przyjęte sprawozdanie to auto to nawet wcześniej i z można, by było obsadzić ten organ się znają po co mnożyć się być mają one jeszcze inne większe zdziwienie krajową radę Radiofonii telewizji jak dobrze pamiętają realność, chociaż na pewno nasi dziennikarze sprawuje pieczę nad tym co się dzieje w mediach publicznych i prywatnych, a narodowa rada mediów narodowych nie będzie miała wpływu na to co się dzieje np. w radiu TOK FM nie jak i piecz w 209 kontroli jest opiekuńcza kontrola, więc to jest bardziej zdumiewające, że krajowa rada została okrojona skoro Natalie paliła złoża uzasadnienie tego projektu, że no tak przynajmniej czytają w uzasadnieniu, że to połączenie funkcji, czyli regulatora rynku mediów komercyjnych i mediów publicznych na nie powinny ze sobą współgrać, że tutaj źle widocznie jakiś konflikt, a to dziwne prawda to chyba nie jest źle kojarzy się dziwić, bo boi ja przyznam szczerze że, że akurat jestem zwolennikiem tzw . z Integry zintegrowanych regulatorów, chociaż oczywiście takie rozwiązania też mają swoje żale dla ich europejscy w kominie od g RO ba, bo go proszę państwa na jakiej jest regulator zbyt silne to też być korzenie dobrze natomiast odpowiedziałaby drugą stronę otworzymy taką krajową radę bis tylko dla Radiofonii telewizji publicznej na vana czy będzie składała się również z 6 członków powoływanych przez Sejm Senat prezydenta na ręce, więc z, jakby mechanizm jest dokładnie taki taki wynajem jest 1 przewagę rada mediów narodowych na krajową radą Radiofonii telewizji te pieniądze, bo będzie on dysponował Funduszem mediów narodowych, czyli tymi 15 zł miesięcznie płynącymi z każdego domu w Polsce to tak to prawda jeśli kontrola, a jednocześnie rozdawanie budżetu albo odbiera, który ma pieniądze te w ten kontroluje wszystko oczywiście i tutaj w tym zakresie rzeczywiście krajowa rada Radiofonii telewizji straci też te kompetencje natomiast na jak wyjaśnił w gminach dziwię, bo takiemu rozwiązaniu było to jest mnożenie Bytów prawnych złożenie również kosztów funkcjonowania tego systemu, a przecież nie ma tutaj rozstrzygnięć tak naprawdę ja to za użycie drewna pokaże, jakie są relacje pomiędzy tymi 2 organami znaczy krajową radą Radiofonii telewizji i właśnie tą radą mediów narodowych no bo do, bo też trzeba pamiętać o tym, że mąż układ polityczny nie jest zapewne raz na zawsze oddany i mogą być tutaj również, że różne układy w przyszłości relacje i w związku z tym potencjalne konflikty jak rozumiem teraz takich konfliktów nie będzie wciąż stawia na trudno to z zakonem Lidzie zebraniu rozwiązywać, ale ładnie ten należy, więc należy tu uczą inną niż Jan Traczyk jakąś tam taki sposób po prostu na nie można, bo nie ma większości konstytucyjnej ugrupowanie rządzące, żeby zmienić konstytucję i zlikwidować krajową radę Radiofonii telewizji, więc w Jałcie pozostawia w takiej wersji troszkę wydmuszki na szkolnym takiej skorupki albo częściowo przynajmniej ograniczone kompetencje natomiast powołuje się tę nową radę moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie nawet z punktu widzenia takich interesów politycznych partii rządzącej, by jak powiedziałem na kadencję członków obecnej krajowej rady w tym roku zakończą się jeszcze ważną rzecz ważna zmiana też dla mnie niejasna Otóż okazuje się, że polskie radio telewizja Polska rozgłośnie regionalne, a nawet Polska agencja prasowa uzyskają nową formę prawną teraz będą państwowymi osobami prawnymi jak pan rozumie to rozwiązanie do czego ono ma co nam zmienić co ma polepszyć idea jest jak rozumiem taka, że do tej pory wisi radziecka telewizja działa w formie spółek dla tych spółek było w sumie 19, dlatego że była 1 telewizja Polska SA duże radio jako odrębna spółka 17 rozgłośni regionalnych teraz jakby ta struktura ma zostać utrzymana plus jeszcze Polska agencja prasowa natomiast na pomysł czy idea się argumentacja jest taka, że te instytucje nie będą miały wpisane w swoje inicjały na zarobkowanie i to jakby lepiej spisuje się w swoje koncepcje mediów publicznych jak na takiego pomysłu tak od razu nie neguje, tym bardziej że wiele lat temu pisałem również na ten temat troszkę w takim duchu, aczkolwiek moim zdaniem ciężka konstrukcja fundacji byłaby znacznie bardziej zręczna tylko, tyle że nie zastanawiam się też, że nad tym ile będą kosztować takie przekształcenia, a i tak naprawdę na czemu to dzisiaj służy, bo na temat samej samego ustroju takiej instytucji w ustawie jest niewiele tam jest mowa tylko tak naprawdę o tym, że organem jest dyrektor, bo zdaje się, że jego zastępcy nie będą mieć takiego statusu mała jest są również te społeczne rady programowe, które no właśnie tutaj powstaną wątpliwości moim zdaniem, jakie jest ich rola umocowanie czy to jest organ czy nie jakie są relacje pomiędzy tymi organami tam tą jednostką a, a dyrektorem nie jest zwraca na to uwagę, bo wraz to nie jest takie proste no tak mi się wydaje mi się pan panie prezydencie osadę na pytania zadaje jeszcze więcej pytań związanych z wieloma wątpliwościami i bojowo nie daje to ona taka jest rola też naukowców, żeby rzeź nie zadbać żeby, żeby szukać czy patrzy na to z różnych perspektyw natomiast ja wiem, bo do czym się zajmowałem na co dzień również my praktyce prawniczej mianowicie, jakie były wątpliwości co do ustroju spółek akcyjnych na nasze argumentowano jednak, że ta konstrukcja obrosła już takim orzecznictwem sądów powszechnych czy Sądu Najwyższego, że żona, jakby łatwiej łatwiej z tego wybrnąć z końca tak było faktycznie natomiast na dni to trudne uważa pani, że teraz przekształcenie troszkę takie dla idei miała dla położenia pewnego akcentu tylko 1 rzecz jeszcze, bo chciałem też pochwalić się ten projekt, bo mam wrażenie, że Annie Anny wprowadza takiej sprawy tak to się nazywa nie nazywa dokładnie mianowicie nie licencje programowe rodzaj takiej inna, jakby koncesji czy zobowiązania coś takiego jak do tej pory były plany programy finansowane te zostają ale jakby nie krótko mówiąc rodzaj takiego upublicznione go wykazu zadań, które te media z na okres 2 lat mają realizować, więc to jest moim zdaniem ruch w dobrym kierunku, dlatego że no to jest jakby powiązanie pieniędzy, które mają uzyskać te media ze zadaniami i do tego chociażby niż orzecznictwo Trybunału z ledwością Unii Europejskiej decyzja komisji Europejskiej w tym kierunku idą, bo proszę pamiętać o tym, że ja tego walczyliśmy, że ludzi jest to bardzo istotna pomoc publiczna w związku z tym muszą być tutaj niezwykle precyzyjne klarowne reguły, dlatego że komisja Europejska może nam w każdym momencie uznać, że nawał jeżeli, jeżeli media publiczne zostają zasilone takim abonamentem, a tak naprawdę nie realizują misji NATO w OFE w takim przypadku taka pomoc uważanej za niedopuszczalną w związku z tym podlega ona zwrotowi, więc tutaj akurat ten mechanizm powiązania zadań i to jeszcze zadań, które mają być wcześniej upublicznione jest, że właśnie z tymi pieniędzmi publicznymi to akurat ten element uważam, że jest dobrym pomysłem i tutaj akurat pod tym się podpisy najważniejszy cieszy, że takim pozytywnym akcentem kończymy audycji post factum naszym gościem był pan prof. Jędrzej Skrzypczak ekspert d s . prawa prasowego w Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu prosto z naszego studia w Poznaniu dziękuję panie profesorze bardzo się kłaniam się czas na informacje w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA