REKLAMA

Czym jest rozkosz? Wyjaśnia dr Jacek Dobrowolski

Godzina Filozofów
Data emisji:
2016-04-24 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
25 Tomasz Stawiszyński witam państwa serdecznie z niedzieli przepraszam w godzinie filozofów rzecz jasna jest niedziela tak mi się jakoś powiedziało nie wiem, dlaczego zupełnie dr Jacek Dobrowolski jest państwa gościem ne filozof Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego i nowa orgia myśli dzień w dobrym to właśnie nowa orgia myśli www org ms nowa orgia my z nich kropką PL to jest projekt taki właśnie projekt PSL i styczna literacka filozoficzna społeczna artystyczne, na Rozwiń » które go o Jacek Dobrowolski jest można powiedzieć jedno z 1 strony uczestnikiem z drugiej strony nawigatorem, a inicjatorem inicjatorem patronem testu nie to może pomóc, bo jeżeli będziemy rozmawiali o rozkoszy to od razu powiem na naszej stronie internetowej facebookowej na Facebooku na profilu Radia TOK FM znajdą państwo link do tekstu Jacka Dobrowolskiego p t. filozofia rozkoszy to jest pierwsza część 3 częściowego eseju to już za chwilę ten link się pojawi jeszcze go nie ma, ale za moment będzie inna zachęca moczy się do lektury do komentowania tego tekstu naszej rozmowy cokolwiek tylko państwo zechcą po trosze z rozkoszą zajada model do lektury innych tekstów, które na tym portalu się razem jeżdżą od ciebie ważne, bo jest tam trochę materiałów interesujących jest właśnie Apropos rozkoszy ten pierwszy numer jeśli można tak powiedzieć czy pierwsza odsłona nowej orgii myśli właśnie pod hasłem rozkoszy, zanim rozkoszy jednak porozmawiajmy to powiedzmy o tej inicjatywie może, czyli orgia myśli właśnie na jego nowej orgii myśli no właśnie znała orgia myśli, która na jest co z 1 strony kontynuacją starają pewnie nie wszyscy wiedzą z państwa czym była stara Skoda lud taki magazyn internetowe, a jednocześnie spółdzielnia Ochotniczych i kulturach twórców, którzy w systemie buduj dziąseł FOT z wielu wielu lat już się robią ja do nich też malarze, ale mówią o nich boją, bo to nie moja głównie zasługa dla całego zespołu ludzi którzy, którzy przed laty założyli starą i myśli autora z nieco zmienionym składzie w znacznie zmienionym składzie, ale częściowo też Vistalem, czego jestem najlepszym dość zakładają uwagę zakładają nową jest to tak jak powiedziałeś projekt wszechstronne tutaj był głównym oczyszcza rdzeniem jest właśnie filozoficzne spojrzenie na świat, ale jak wiadomo filozofia zajmuje się wszystkim, więc również nasz portal ma ma zamierzenia i w zamyśle zajmować się wszystkim czym zechcemy no cóż rozkosz to jest temat, który skądinąd wpisuje się w to taki ten taki obszar czy takie pola czy kontekst, który uruchamia nawet nazwa waszego przedsięwzięcia, bo nazwa w takim modelu rzekł bym Dionizy Isco orgiastycznego się mieści orgia myśli to brzmi tak dość tras USA nie na atak od początku chodziło o to, żeby nazwa to rozmowy o historiach sprzed lat wielu, ale chodziło o to, żeby nazwa, żeby nasza nazwa była uderzeniem pięścią w dół niż ich bata się nad udało mu jakoś umknął trumna mortis jakaż to na tamten zlepek słów orgia myśli, które na początku nikomu nie chciało przejść przez usta nawet jako stało się już nawet swego rodzaju stałe związki frazeologiczne czasami mi się zdarza nawet słyszeć to sformułowanie zupełnie innym kontekście jako takie potoczne powiedzonko, że miałem orgia myśli w coś takiego zdarzyło mi się słyszeć, więc to Wayne, a w co poczytuję sobie to jest właśnie nam to poczytuje za pewnego rodzaju sukces, że udało nam się wykuć tego typu tego typu określenia i uczyłem się nieomal obiegowe Macieja dlatego, dlaczego Azja myśli właśnie dlatego remis celowo jest to orgia myśli, że nasze co to jest ogromna, że chodziło o tutaj wyłączania takiego myślenia, a tak to powiedziała Lidia Niżyńskiego, czyli właśnie myślenia o bycie AEO rzeczywistości nie w kategoriach religijność religijnych chrześcijańskich w kategoriach jakiejś takiej chrześcijańskiej transcendencję druga do myślenia bardziej tak jak to się mówi immanentną cechą myślenia obycie jako pewnego rodzaju doświadczenie w tragicznym dla on dla człowieka, którego doświadczenie tragiczna wszelako o i dlatego mówimy tutaj Dionizy z gości jednocześnie prowadzi do pewnego upojenia jej nie da się do tej trans gaz wyznaje do tego transgresje innego tak, w który kiedy mówimy właśnie wszystkim wszystkim tragediom, że jest bólami cierpienia mówimy tak musi przebyć po to, właśnie, żebyśmy mogli żyć rozkosz jest przekraczany ten wymiar tragiczny przynajmniej momentami tak myślenie Dionizy rzymskie zakłada też stan na słynne pomysłu niczego, które to wywodzi jeszcze od starożytnych Greków którzy, którzy jego zdaniem to wy myślicie to była rzeczywiście tak było to mogło nas nie interesuje w, choć bardziej oponent pewien mit tak naprawdę, ale właśnie mit mit założycielski, ale zupełnie innego rodzaju mit niż mniejsze niż nic męki i cierpienia znakomity pomnik Jaruzelskiego upojenia, która nagłaśniała obiecuje, że nie, tyle że zbawienie w tym, którzy nie grzeszą ile raczej rozkosz tym, którzy godzą się na świat teraz tego typu filozofia filozofia takiej ostatecznej afirmacji afirmacji, która oczywiście nie nie nie polega na zamykaniu oczu na to, że znała godzą się na świat z takim seansie czy w kontekście ne czy przeciwstawieniu wobec tej perspektywy chrześcijańskiej n p . która z Orientu mama jest w każdym razie na jakieś życie, które przyjdzie po tym, tutaj to tutaj jest jakimś wstępem czas spełnić określone warunki na zasadzie wyrzeczenia zazwyczaj realizowane ażeby nie w tym kolejnym życiu otrzymać jakąś nagrodę już właściwie zaistnieć tak naprawdę i na dobre, a to w ogóle nie jest to co perspektywa Dionizy iska proponują Arvo part to temat nie zyskają z perspektywą tego życia to nie da, a nie życia pożyczył i jakieś rekompensaty czy nagrody to tutaj nagroda ma być w trakcie czy czy w ramach oczywiście światopoglądem nie zyski nie jest wcale, jakimi się łatwym cielak kim czy przyjemnością UWM światopoglądem tutaj rozkosz nawet nie jest tak jak w takim tradycyjnym filozoficznym hedonizm mieczy, a to cecha do nich mogę rozkosz jest jakby celem samym sobie, że głównym czy głównym smakiem życia światopoglądem zyski polega na tym, że ona bardziej, a nagrodą dla wytrwałych tak, ale nie taką nagrodą właśnie polegającą na zbawienie odbyła się raczej nagrodą polegającą na na tym, że oni w końcu idąc za Dionizosem stawią się w taki stan, że tam dobrze na tym takie tradycyjne podziały na Johna Lennona na ból i przyjemność zanikają i w jaki sposób od kupujemy, by co właśnie doświadczenie rozkosz czy też od kupujemy całe cierpienia przewyższający jeszcze rozkoszą śmiechem radością zabawą, a tak, bo ja tu nie jest wcale trywialne czy takie hura do przodu tak to co toto to jest jakiś sposób wymaga pewnego jednak inne samo przez wydzielenia również to tutaj jest ta perspektywa nazwijmy ją etyczna moralna jest ciekawa w jakim sensie ich dobru złu tak istotnym w ramach myślenia chrześcijańskiego myśli się właśnie w nowo Dionizy niskiej perspektywy na razie to daje o tym, zresztą traktuje ta m. in. USA, które obiecała zaryzykować już jest zameldowany na profilu Radia dogadywały mogą państwo sprzymierzone z metali m. in. właśnie pisze o takim problemie, jaki dzień swojskość ma właśnie złoto z nowoczesnością niżej z każdym również tym zamieszaniu nic co pańskim, ale w ogóle można powiedzieć nie jest, jakim się światopoglądem szczególnie cenne nowoczesnym Samem sesja lato jest ona próbą odpowiedzi na nowoczesność jakieś takie odpowiedzi, która przychodzi z zewnątrz mniej dziś szukamy czegoś na zewnątrz nowoczesności, ale niekoniecznie właśnie transcendencji niekoniecznie w tradycji chrześcijańskiej go winnej tradycji dla nas zupełnie innych wartości prowadzi teraz niczego głęboko wierzył w to, że w Dionizy listki światopoglądem, bo ma rację ostatecznie w tym, kiedy mówi że, że rośnie rozkoszy jest, że też nazwijmy to po chrześcijańsku dobro tak jest większa niż niż cierpienie i jak przezwycięża i ostatecznie odkupuje nica w to głęboko wierzył natomiast uroczyście doświadczenia dwudziestego wieku uczy doświadczenie późnej nowoczesności tej najbardziej takiej rozwiniętej i i doprowadzone do swojego do swego stanął on do zasady ekstremum zostaje kulminacji to doświadczenie nowoczesności pokazuje nam jednak zło rośnie tak, żeby ta ilość cierpienia zła, zwłaszcza tego, które ludzie zadają ludziom i to tak bezinteresownie, ale albo przynajmniej nie mając na domy na uwadze jak goście bliscy racjonalnie dającego się uchwycić w celu zadają sobie cierpienie tego cierpienia jest coraz więcej tak to jest właśnie nauka dwudziestego wieku i światopogląd co dla nich zyski musi jakoś sobie z tym poradzić tak tłumaczy teraz to pytanie coby powiedział nic się o nazizmie i czy nie chodzi ani skądinąd zadajesz w Teksasie nie zabija życie od nich znalazła go uwolnić się naciskom na pewno nie był nietrwałość i start stop wojownicze Auschwitz żona miała nie chodzi o to, że Nicze był nazistą to jest tak wydaje się sprawa rozstrzygnięta, nawet jeżeli ma się coś wspólnego to jednak trudno byłoby sobie wyobrazić niczego w mundurze SS ale co by powiedział w ogóle wypada, jakby się do tego odniosę typowej ogląda się to Ulman odkupić tak Dionizy liskiem indyjską rozkoszą oboje może spróbujemy na te pytania odpowiedzieć za kilka minut niedługo skrót informacji Radia TOK FM, a potem wracamy to jest godzina filozofów i dr Jacek Dobrowolski studio a jesteśmy z powrotem Tomasz Stawiszyński Toya i dr Jacek Dobrowolski to państwa gość dziś jest dobra raz jeszcze dzień dobry co by Nicze zrobiła już w Auschwitz to pytanie, które zada zadała stawaliśmy na pod koniec pierwszej części naszej rozmowy czy wreszcie da się na takie pytanie udzielić odpowiedzi, bo to gdybologia gmina jest to, że w wielka, gdy bolała ja też nawet nie chodzi o to jakby nie chodzi o to tak dosłowne rozumienie tego pytania tak tylko raczej takie bardziej z filozoficzne tak nie o psychologii niczego jak z wozu to myślenie konfrontuje się z Auschwitz dowiedzą się ona się bardzo są z tego taka bezbronna w tej konfrontacji tak macie tutaj oczywiście nie da się wiele wiele powie nie da się w Auschwitz powiedz tak niech żyje Bet mandat tak niech nie chroni życie będzie takie, jakie jest dla nauczycieli z córek ma takie raczej naturalne nie w sobie i i przeskoczenie tego chyba nawet tylko byłoby mało pożądane, ale chyba nieprzyzwoite, więc z tą jednak Albano summum Indii no właśnie tak także Zagato to jest potrzebna pewna nie trwa korekta od pewnego rodzaju czy pewnego rodzaju uzupełnienie tego dnia tego dnia Niżyńskiego światopogląd jest to nigdy nie znamy Samanthy niżańskim ujęciu czy też Tymek niczym to przypisywał Grekom jak oni dowiedzieli jego zdaniem to nigdy nie był samodzielny światopoglądu zasad Dionizos miał tego samego Apollina jeszcze po drugiej stronie, które czyta Molina o zdemobilizowaniu stabilizował Bet przypominał o różnicach między ekstrema mnie pod nie pozwalał się wydawać za sobą rozmaitym debatom m. in. właśnie bólowi i rozkoszy, więc tutaj mamy takie jednak wyraźne podziały tak, czyli 1 słowem musimy się zgodzić na to, że jest tego rodzaju zło i tego rodzaju ból, którego się żaden sposób nie da już cenę 3 tam sformować czy właśnie przeskoczyć tak żeby, żeby znaleźć w tym jakieś jakąś rację wyższego dobra to właśnie gimnastyczka perspektywy no tak jakiś sposób gimnastyczka, chociaż to zaś jest zawsze to jakaś świetlista transcendencja, do której można dotrzeć działalność mówmy już taki bardzo nowoczesnych formach gnozy gastrostomię agnostykiem nie jest to apostołowie wyciągnął wtyczkę czynnego miasteczko wydają się, że istnieje pewnego rodzaju na dodatek zupełnie niepotrzebnego i nieuzasadnionego zła, a który jest zawsze kimś takim czystym bezsensownym irracjonalnym złamał i nie jest to oczywiście pewien problem natomiast można nie chciałbym tam przypisywać jakiejś metafizycznej czy ontologiczne wartości, bo w ogólnym obrazie jest co mamy coś takiego, że to się o antologii zwoje, czyli nadaje się temu BZ prawda, a ja dodają obycie nie mógł nie mówię tutaj rozwój, jakoby czemu tutaj o złe jako pewnej rozlewająca się po po to, po pobycie w ludzkim, ale nieskończoności jednak pewne, że nie zło jest nieskończona i a te klasyczne Wierzejski światopogląd spierający się napoleońską z racjonalnością wierzył, że ono jest skończona ogłosił właśnie, dlatego że jest skończona to można je przeskoczyć i znaleźli głębsze racje zdobyło rozkoszy w w przyjemności i t d. moment, kiedy mierzona jest nieskończona właśnie, bazując na doświadczeniach dwudziestego wieku, bo to też nie jest tylko przecież Auschwitz to może też zmienić Hiroszima i wiele innych ludobójstwo nie mnie nie nie chodzi tutaj jakiś czynienie z Auschwitz jakiegoś absolutnego wyjątku tak chodzi tylko zauważalnie do tego, że w nowoczesność nie eliminuje zła, ale wraz ze swoim rozwojem również ja powiem grzech i takiej i tak jest pewnego rodzaju skandal oświecenia skandal, którym pisali Adorno i wielu innych tego rozumu oświeconego, który nie jest w stanie sobie radę sposób poradzić z tym do czego prowadzi jego działalność w tym sensie o i światopoglądy Niżyński światopogląd oświecony są równie kłopotliwe ma położenie tutaj można jedynie odwołać do Boga, który tego wszystkiego mógłby ewentualnie rzekomo chce dać, chociaż dane to właśnie w żadne rozwiązanie powiedzieć, że Bóg tak chce w Auschwitz na prawda nie pytanie, jeżeli ma żal mówi z Auschwitz obok tak chce to kwota jest za długi to też nie jest żadne rozwiązanie koniec końców, chociaż wielu ludzi oczywiście szuka jakiegoś próby pogodzenia Boga jestem i IT, ale także jakiekolwiek na jego kolegów nie stanęli stanowisku zło dwudziestego wieku jest wyzwaniem, które zawsze powraca na jego go nie da się przeskoczyć, więc w tym sensie światopogląd Jaruzelski nie jest na straconej pozycji radośnie na wygranej na jest to po prostu 1 z możliwych jedno z możliwych podejść natomiast tak jak powiedziałem tutaj pewne pewien kompromis z takim utylitaryzm etycznym podejściem to wydaje się nam na antypodach Dionizy męskości, aczkolwiek o tyle nie na antypodach, że itu i tam chodzi o o refleksję na temat z, by także sumy zła i Dobrawa świec świece tak utylitaryzm to jest przekonanie, że tego dobra, że to zło jest w ogóle kompletny bezsens złożono do niczego absolutnie nie służy, czyli 1 słowem nie jest także po to, żeby się cieszyć życiem człowiek musi najpierw najeść zła przeciwnie tak trzeba unikać zła za wszelką cenę i cieszyć życiem tak namówił utylitaryzm tak jak nigeryjski światopogląd mówi nam zjedz najpierw to zło pozwól mu wybuchnąć sobie w brzuchu i potem poczujesz ekstazę i prawda, więc to jest tak trudniejsze w pewnym sensie niż ten teatr utylitarnych tutaj takim prostym hedonizm mam, które po prostu mówi unika cierpienia a jaka będzie ci wtedy dobrze, ale tutaj z kolei dochodzimy do innego paradoksu filozofii rozkoszy, bo przy takim podejściu hedonistyczne nam, kiedy przyjemność rozkosz staje się najwyższym Salam nie tylko nabytą tamtą tą nagrodą czy odkupieniem, ale właśnie najwyższym celem życia i kiedy mówimy, zwłaszcza o takim jego czystym oddzieleniu od wszelkiego cierpienia jest zła czy bólu przede wszystkim to on w Sydney nagle może się okazać także Wielocha do nich to okazywało, że ta rozkosz nagle się kompletnie wymyka nam z rąk i staje się zupełnie nieuchwytna staje się, jakby pozbawione substancji gonimy zwalniała ona nam ucieka woda już mamy już wydaje, że już ją dorwali śmiała to może nie jest to jak się okazuje zostaje nam tylko tęsknota i w jakiej się jakiś smutek oto n p . mówi też, że w takiej rozmowie, którą na naszym portalu umieściliśmy Jerzym Jarockim pisarze malarze skandalistą rozpuszczalnikiem, który jak się okazuje też ten dyskurs tego zawężonego hedonizmu jakoś tam podtrzymywał wynosi hedonizm często kończy się na tym, że do rozkoszy okazuje się zupełnie ulotna i gdzieś ucieka i na końcu jej nie ma dla nich zyska rozkosznie jest ulotna podobne zjawiska rozkosz stała się Lady nie zyska rozkoszy, jakby takim bardziej zwalniającym pięścią w czoło prawda także nie może stać go nie powtórzy w błoto jest jednak ta rozkosz, którą też w powiecie marzenia bólu się osiąga też taka rozkosz masa histeryczna zdrowia dostaje w kontraście do bólu na fakt, że z 2 oddziałami bliskości można byłoby dopatrzyć elementów o masach histerycznego, a do tego elementu, kiedy ból staje się już tak wielki tak nie do zniesienia żalą się nagle zamienia w rozkosz panda 1 tata tata nie odróżnia nasze rozkosze futbolowe ma się taką dzielnie wojskową w tym żywiołem w tym tato myśmy się uczta to doznanie się jakoś tam raz widziałem natomiast taki klasyczny właśnie hedonizm raczej oddziela jedno drugiego w taki wyraźny sposób prawda jej i ich unikać bólu jak temu jak to utrwalić ci właśnie nowoczesnej filozofii starożytnej właśnie Pikula ojciec setki kur twierdził, że właśnie naj przyjemniejsze życie to jest tak jak nikt nie boli i spokój ducha jest i to była dla nich coś w tym jadła dolnego najwyższą stawkę w życiu spokój ducha i zdrowie ciała nie rozkosznie upojenia szaleństwa nie nie taniec nie zabawa tylko umiarkowane popijanie wina rozcieńczonego mocno rozmowa z przyjaciółmi w dobrze odgrodzony od reszty świata w ogrodzie nie angażowanie się w trudne sprawy ludzkie jakiś taki rodzaj takiego izolacjonizmu egzystencjalnego, którego stawką jest właśnie rozkosz tylko jednak taka dość umiarkowana i praw jest nieuchwytna przyjemność no dobrze to jak mówimy tutaj o rozkoszy nie mówimy Dionizy z kości w jakim sensie jest w kontraście czy w jakimś przeciwstawieniu n p . do myślenia czy do pewnego modelu, który proklamując chrześcijaństwo no to pomówmy trochę o zakazanych rozrosła się wobec tego co znaczy o tym, że Ros kosz właściwie w kulturze chrześcijańskiej jest czymś cenzurowane bardzo silnie reglamentowanym, ale właściwie grzesznym właściwie takim, którego należy unikać, ale należy tego unikać, bo to jest też bardzo niebezpieczna rzecz jasna jest bardzo ciekawa trzymali się zagłębić w analizę tego w jaki sposób różne doświadczenia rozkoszy w rozmaitych tekstach chrześcijańskich uzyskiwały swoją cześć były obecne i teksty mistyczne teksty mistyczne jak bardzo często na chrześcijańskich katolickich mistycznych to są teksty niezwykle można powiedzieć nacechowane pewnym doświadczeniem rozkoszy właśnie erotycznym wręcz, że bardzo, ale wnikające do Gorzowa teraz mogę wynikające z obcowania z Bogiem, choć często Bogiem pod postacią np. Snowman konkretnego mężczyzny, czyli Jezusa Chrystusa właśnie opisywanego z wielką pieczołowitością no i z wielkim takim emocjonalną o erotycznym zaangażowaniem właśnie chodzi 01 dziś obecna jest w tych tekstach oczywiście nie wprost dziś z nich paruje można powiedzieć, że nie jest wprost wypowiedziana, dlaczego rozkosz w chrześcijaństwie rozkosz w kulturze chrześcijańskiej to jest coś tak niezwykle groźne, że to trzeba reglamentować trzymać pod kluczem i za to karać, a tutaj można byłoby z podadzą wiele konkurencyjnych interpretacji lat i dla takiego dla takiego stanu rzeczy wydaje się, że 1 z takich dobrych i wyjaśnienie na jest to, że w ogóle na dna jak wiemy chrześcijaństwo jest w czeskim religią pasji tak religią religią cierpienia, ale cierpieniach, które bynajmniej nie nie ma być właśnie na jakikolwiek sposób odkupione przez śląską aż 3 czy prowadzić do jakiegoś zezwolenia na rynkach może taką czystym czystym tkwienie w tym cierpieniu tak jak Chrystus tkwił na krzyżu oddali, czyli chrześcijaństwo jako religia krzyża stała się tak umie jeszcze dać jeszcze gdzieś tam inną alternatywę dla Antka, ale też dla wielu są miecze świetlne można ją tak to fakt zwyciężył zwyciężył śmierć ale, ale nie, ale nie zbawił ludzi od od cierpienia tylko raczej nadał mu inne same sprawna także jak wiemy cierpienie jest jakby wyższą wartością tak niższe niż przyjemności w tym sensie to nie jest oczywiście tak nie twierdzę, że chrześcijaństwo namawia wszystkich do do cierpień nic twa, ale bez wątpienia jest ono tam wartością dodaną wartością pozytywną stąd np. pozytywna waloryzacja męczeństwa takiego, jakiego się doświadczeniem mogą co Very cool w nigeryjskich również mieliśmy do czynienia z elementami męczeństwa i w ogóle jest figura Dionizosa podzieli los Milionos jest ich zawalić ani innych reżyserów podają sobie gdzieś tam trening na alei można, by na to jest w pewnym sensie strukturalnie to może nawet to jest ten sam mniej co prawda w gazetach nie tylko zupełnie inaczej zupełnie inaczej odebranej zupełnie inaczej sformułowanej woli do innych celów zastosowane tak, jeżeli jest prawdą, że chrześcijańskie są 1 rzecz wtrąca, bo mi się akurat przypomniało w korespondencji między tą taka psychoanalityk ćma intuicja mocno o powinowactwie między mitem Dionizosa, a mitem Jezusa właśnie z korespondencji między Freudem Jungiem jeszcze jak pisali do siebie, że jest taka wymiana listów dotycząca chrześcijaństwo właśnie co z tą chrześcijaństwem zrobić zastanawiają kraj jest za tym, żeby je generalnie jest konstruować całkowicie, a Jung chcą no właśnie przekierować uwagę na te pokrewieństwo mitologiczne z figurą Dionizosa powiada niech się staniem chrześcijaństwo tym czym było pierwotnie religii ekstatyczne religią wrzeszczącego Boga winorośli na torach ma bardzo ciekawa interpretacja jakiegoś tam torach chrześcijaństwa aż tam to jest może nawet na inną dyskusję o tematach na ile to co my rozumiemy przez chrześcijaństwo ma coś wspólnego z w tym co o miej na myśli nie wiem Chrystus właśnie czy Czech czy czyjego pierwsi uczniowie i naśladowcy na ile to w ogóle ten przekaz jest dla nas jeszcze jakby bezpośrednio dostępne talent, bo czym innym jest chrześcijaństwo instytucjonalne czym innym jest jeszcze katolicyzmem czy miast tematyka kościelna czym innym mieście jest prawda Biblia i opowieści ewangelistów i ta sama z tym możemy nabyć także tutaj ta uwaga Jon Dahl daje mi się ciekawa, chociaż oczywiście trochę taka na wyrost i jakby nieuwzględniająca mimo wszystko całych całej tej rozbieżności należy dzisiaj wiemy, że żyję to nie uda to co u źródeł, że to w urzędach może mieć wspólnego zdania niekoniecznie musi niekoniecznie musi w owocach, by 3 tym samym ronda, więc czy, więc w tym sensie chrześcijaństwo nie jest oczywiście mechanizm jest wiele lekarz jest być może przechwycenie jakiegoś jakiegoś starszego starszego mitów, które właśnie męczeństwo pasja odgrywa ważną rolę ich też zapamiętać tak Dionizos starszy jest Bogiem po Rosji i męczeństwa rozszarpują go rozszarpują uboższa, ale erotycznym man Dandy, więc James, ale ten z jak widzimy zupełnie inaczej tutaj nie było mamy ten sam kompleks męczeństwo czy śmierci prawda w męczarni ale, ale jednak wartość tego jest zupełnie inna zupełnie inne są wnioski z tego płynące z tak mnie nie zyskasz jednak właśnie koniec końców afirmacją życia i ma na to by do afirmacji tego życia takie, jakie jest tam stanąć jeszcze problem takim, jaki mamy z nowoczesnością ma, bo właśnie tutaj, chyba że jest po zmianie ma w tym jest ta groźba, która w, którą jakoś identyfikuje wyczuwa chrześcijaństwo, zakazując rozkoszy właśnie no właśnie być może to jest 1 z wystawek tutaj także generalnie chodzi o to, że życie doczesne, jakby samo w sobie nie ma ale by także z wartości samo dla siebie, a ekonoma wartości jako wpakować się to coś co będzie potem kontynuowane w światopoglądzie dla nich jest kim tak aż takiego nie ma właśnie chodzi o afirmacji tego co jest i radiator, aby w tym męczeństwie odnaleźć właśnie reakcji UE do śmiechu frajda dodała do do radości natomiast często w ogóle nie jest religią śmiechu chrześcijanie się nie zmienia w 2 rozumieją, że kiedy jest są ludźmi ale kiedy są chrześcijanami te zasady, ale jeżeli popatrzy na te różna na odłamy chrześcijaństwa np. z takich wariantach protestanckich to tam jest dużo takiego bardzo firma z innego stylu z dnia w jest oczywiście w takie wynikającego z pewnego segmentu afirmacji, które tam jest bardzo silnie jednak akcentowane związanego właśnie np. krzyży w katolicyzmie czas też to jest, choć jest bardziej deklaratywny niż realizowana w praktyce naprzód z tego prostego faktu, że oto wszystko co tutaj mamy dookoła cały ten świat jest dziełem dobrego Boga, który nas kochamy je go kochamy tego pewna afirmacja bytu czy pewna porcja afirmacji jest jest jednak ważna data loss to daje można się zastanawiać nad jeszcze tym jak konteksty kulturowe mogą modyfikować ten przekaz, bo oczywiście, że katolicki karnawał w Rio de Janeiro jest bardzo radosny, a firma też inne i pełen śmiechu tańca i samby i ludzie tam tańcami i radość mieszała filmują Boga modlą się do niego natomiast jak wyglądają święta katolickie, gdzie indziej to chyba nie muszę państwu opowiadać dr Jacek Dobrowolski jest państwo w rozkosznym gościem w godzinie filozofów teraz skrót informacji i wracamy Jacek Dobrowolski cały czas jest państwa gościem raz jeszcze dzień dobry dzień dobry rozmawiamy o rozkoszy o tym dlaczego rozkosz z była zakazana czy jest zakazana, a właściwie nas w tej kulturze, w której żyjemy, czyli w kulturze chrześcijańskiej chrześcijaństwo się rozkoszy przygląda w sposób bardzo podejrzliwy i rozkosz nakłada na rozkosz też rozmaite ograniczenia stara się kontrolować i podporządkować rozmaitymi instytucją społeczną i rynek jest nam towarzyszyć im właśnie może powiedzenie, że chrześcijaństwo zakazuje wszelkiej rozkoszy to są oczywiście przesada tak to jest nadmierna nie da się w ogóle człowiekowi całkowicie zakazać rozkoszy jeszcze oczekiwać w Człuchowie jest po co prawda można mu ją dawkować finansują natomiast dawkować, więc na pewno to przede wszystkim zasada ograniczenia limitowania i jakiegoś takiego właśnie instytucjonalnego umieszczania tej rozkoszy w pewnych takich niszach dozwolona ości tak czy w lecznicach swobody, gdzie można ewentualnie sobie aplikować ale, toteż tylko włącznie raczej o to, żeby zachować nie jakiś spokój ducha właśnie, żeby na pewno nie jest ona celem samym w sobie a kto to Toyota bez wątpienia nie ma tutaj takie raczej na pewno też, że takim jednostek największych może zagrożeń czy czy lęków, jakie chrześcijaństwo ma przed rozkosz łączy przyjemnością jest to dla nas czymś takim co również noc wciąga nas pewnego rodzaju nieskończone cykl powtórzeń pragnienia jest, więc jeszcze mocniej jeszcze silnie i w związku z tym oczywiście to może się z par 3 nałogi lat czy to może się stać rodzajem, jakiego się uzależnienia od od przyjemności, więc tutaj to nie jest takie zupełnie niegroźna stąd oczywiste, ale od szczytowego ja też się wyolbrzymia i straszy się nim tak straszy się nim w ogóle cała w rajdzie dobra ściema na inną jeszcze dyskusja na ile w ogóle pojęcie uzależnienia jest takim nowoczesnym strażakiem przeciwko rozkosz i o tym samym też pomyślałem, ale w tym też w kontekście tego, że uzależnienie w sposób lawinowy przybywa pojawiają się coraz tonowe formy uzależnień właśnie nie no nie wiem alkohol narkotyki papierosy to już jest taki zesta w standardowy można będzie jest bardzo wiele już od uzależnień behawioralnych, choć oczywiście eksperci od tego tematu wskazują, że na dobrą sprawę mamy tu do czynienia z działaniem 1 układu, czyli układu endorfin nowego, że właśnie poszukiwanie rozkoszy przyjemności jest centralnym mechanizmem, który odgrywa rolę w przypadku uzależnienia ale gdyby popatrzeć na współczesną kulturę przez pryzmat tego, że tego lawinowo przybywa właśnie on ma to być może była bardzo ciekawa perspektywa jedno jest tak, choć mówi, że to raczej patrzeć na to raczej w kategoriach tego, że z medyka izolacja pewnego rodzaju zamówienia o jakich żaglach mówi się w organizmie, a przy tym wyłącznie w medycznym tak mówi się bardzo dużo w organizmie o tym jak jak ważne jest, że działo orgazm można o tym, też dbać o to, że cała rozkosz to orgazm dała taki przykład, ale o tym, mówi się wyłącznie w kontekście medycznym nie daje się mówi o tym, jakoś bardziej upublicznianie wyłącznie w łazience oraz więcej takiego orgazm licznego Lifestyle jest ważne, że tak wyraźna, że takich tekstów nie z innym po seksu logiczne powiedzmy 3 rozmówcy książek czy jakiś takich tekstów, które się ukazują w prasie mniej lub bardziej popularnej, gdzie właśnie orgazm niż zaczynam mówić jako o czymś co na co właśnie wychodzi to zatem medyczne kontekst mam wrażenie, ale jest tak do pewnego rodzaju też z RPA bez kolejki tego można się nauczyć od tak jak ograć z drugiej strony pojawia się taki równie destruktywne dla rozkoszy nakaz to dobra to nasz skład zniżek pisze, że nasza kultura jest tak bardzo kulturę nakazu kulturą nakazu rozkosz, że nikt nie może się rozkoszować, bo jesteśmy zbyt przytłoczeni straszliwą presją tego, że należy się dobrze bawić jeszcze do końca nie zgadzam stale z tą z tą diagnozą nie wydaje mi się, żeby to było za 8 uważam, że nasza kultura wciąż mieszkali rozkoszy z kulturą ambiwalencji jadą aż o ambiwalencji post chrześcijańskiej to znaczy takiej właśnie, która nawet, jeżeli już jest wyzwolona z czasu rozpatrywania przyjemności z katarem w kontekście nie powinny kamery, że aż mój tak dalej i t d . to mimo wszystko pozostawia jakiś taki oto do otoczkę czy aurę wstyd było wstydliwą ości w jak dodał jeszcze 1 perspektywę czy jeszcze jedno pojęcie może, którego rodowód jest religioznawca, zanim się posługiwał Mircea Eliade np. czyli będzie w technologii rozkoszy czy technologii ekstazy, bo mam wrażenie, że te to coś co było bardzo charakterystyczna przez niego identyfikowane w kulturach archaicznych kulturach wschodnich również pewna technologia, która nas prowadzi mnie na zasadzie właśnie jakiegoś bardzo spontanicznego doświadczenia tylko bardzo konkretnej drogi konkretnych technik, które zastosowane dają gwarancję niejako doświadczenia rozkoszy, że kiedy się przyjrzymy temu w jaki sposób to funkcjonuje we współczesnej kulturze to ta technologia racja rozkoszy właśnie n p . na wydaniu popularnej seksuologii szkół country np. fali tego, że robią bardzo popularna i różnych podręczników Neo tam 3 traktujących tam są rozumiane wyłącznie seksualnie właściwe tak się rozumie na Zachodzie tam te, które z bogatą tradycją rozwoju duchowego Atu to jest właśnie włącznie technologia seksualna właśnie to jest rodzaj takiego właśnie mówienia o tym, że to tutaj to, że mam ten orgazm Przystajń właśnie czymś co czy jakoś nas ogarnia co jest jakimś takim niezwykłym w jakim sensie doświadczaniem rozkoszy przekraczającej netto cała uwarunkowania, w którym tkwi niższy, a zaczyna być właśnie czymś osiągalnym na zasadzie pewnego przyswojenie pewnych czynności to trzeba nacisnąć tutaj dotknąć to 2 × pod sieć filii proste w Afryce razem z obrazowo z niemalże co dla tak trzeba tutaj mówić, że mnie to nie jest dla mnie w tej chwili taka sprawa zupełnie jednoznaczna boom z 1 strony w remizie techniki i technikę ważna technika świetlna jest ważna jest ważna, że nie chciałem powiedzieć, że PiS zauważyli, że całkowita takie oddawanie się takiej, jakiej takiej baśniowej wizji, że to rozkosz spontanicznie w zyskach jak go, że na rogu obfitości dla mogłoby to być w sumie organizm, a nie chodziło o to, że Fundacja Malta oraz Belgia skrajna jest, ale dobrze znamy tych genów masują się polega na tym niestety technicy załatwiała teraz to jest jakaś taką jedyną tak naprawdę są formą jedynym narzędziem jakie, jakie potrafimy zastosować, bo właśnie nie mamy jakichś takich głębszych byłam niejako zakorzenione być może zakorzenione na poziomie jakiegoś bardziej podstawowego wychowania czy zmianie mówi oczywiście o wychowaniu seksualnym tak mówią o jakimś takim wychowaniu do życia nie żyć w rodzinie fiata bez grzechu także do życia bez poczucia winy za to, że się człowiek chce rozkoszować prawda, bo to nie, choć zupełnie brak poczucia winy tylko chodzi o uniewinnienie nie krzywdzących nikogo rozkoszy tak o coś takiego tutaj hali to wciąż nie jest takie wcale dla bardzo wielu ludzi łatwa leżałaby pojąć, że wszelka rozkosz, która nikomu nie wyrządza krzywdy jest w pełni jasna zupełnie jej absolutnie nie możemy się jej oddać spełnił oczywiście z zachowaniem pełnego rozsądku, ale to nie jest rozsądek sumienia tu nie chodzi o rozsądek moralny tylko rozsądek zwykły zdrowy i po prostu, tak więc to uniewinnienie rozkoszy wydaje mi się wciąż jest rzeczą, której wcale ta technologiczna kultura w presji na rozkosz nie rozwiązuje to presja jest być może tak naprawdę odwrotną stroną wstydu tak tu chodzi o to, żeby nie było wstydu ani nie było przymusu rozkoszować nasze, żeby to było właśnie na takiego, a nie uda jednak hipermarketu aha no tak może jechać viatoll to by powrócili do NATO w FM bank ALR no właśnie tylko jak to osiągnąć w no właśnie nie to oczywiście żart ja ja ja nieodmiennie mnie nie radzę nikomu powrócić do powodzi donatorem wydają się, że to nie jest kwestia wcale natury tylko raczej kwestia bardzo może refleksji tak naprawdę znaczy sam doświadczona własnego wiem, że dzięki jej refleks i intelektualnemu przepracowali prawnych sprawdź jak się może pozbyć wtedy był to nie jest także jak nas znasz tego nauczyli nawet w głębokim dzieciństwie też tego nigdy nie pozbędziemy jesteśmy na ławce skazani na to, żeby być tymi właśnie okaleczone mi okaleczonym ludźmi, którzy nie potrafią rozkoszować się bez poczucia grzechu to jest dała do Przemyśla jest przepracowana i to jakby mu refleksja filozoficzna jest tutaj 1 z najlepszych instrumentów niekoniecznie tamta Bodo tamte to już chyba trzeba być przekonanym strzelał także, że tak chyba trzeba też poszukiwać czegoś innego jednak niższy niż wyzwolenia od grzechu tylko raczej się takiego powiększenia, na której tej rozkoszy przy czym znowu wiele racji jest powiedzenie, że ten, kto nią szuka samej rozkoszy to Anna na jej później ją znajduje, bo ona im łatwiej czy chętnie przychodzili także znienacka i nie poszukiwana także tam też poszukiwania rozkoszy już samo w sobie jakiś taki paradoks sam, ale i tak powiedziałam to marazm wszyscy wiemy, że największe rozkosze to są to nieoczekiwany finał to niespodziewane pytanie, które się nie szukała tylko te, które ma nagle na nas spadły jak w jak jak piorun na jak piorun z nieba jej i w tym sensie nie ma żadnej nie ma żadnej metodologii czy elektronarzędzi na to, żeby czegoś takiego jak najwięcej w życiu mieć po to jest jakby kwestia nie przewidywalna, ale z drugiej strony można sobie owe tworzyć pewną dyspozycje duchową celowo używam pojęcia duchowości tutaj była zdaniem duchowość hedonistyczny ma już jak najbardziej właśnie alternatywną formą wobec innych formach duchowości chrześcijańskiej czy jakiejś innej miasta duchowość jak najbardziej się może rozwinąć i ja sama w pewnym sensie, bo wypracowana dzięki refleksji jak dzięki też można np. tytanu nowej orgii myśli właśnie nowa orgia myśli już je zachęcamy do nich ryżową rzecz tylko tam jest artykuł mówiła oskarżona rejestrują, ale już dziś śladowej trochę innych ciekawych rzeczy jest znakomity esej Marcina Polaka w organizmie miał pragnieniu, którego nie gasi woda to jest taki czas jej głównie Polaka nie jest tam stosunek Polaka na domową w Roskoszy też jest moim zdaniem dość dwuznaczne, ale akurat z Marcinem stara się to w swojej interpretacji jakoś jednoznaczne z Lion robi z AK na takiego prawdziwego rewolucjonistę rozkoszy czy demokrata, który tę rozkoszy daje wszystkim, jakby uwalniają ze sfery burżuazyjnego luksusu i buduaru idee udostępniają wszystkim chętnym niezależnie od klasy pół, czyli tak dalej i t d. wyssane z takim jego zda zdaniem Marcina płakał był takim wielkim demokratą rozkoszy, jaką to widzę inaczej ja się tutaj czepiam trochę bardziej laka my w drugiej części mojego eseju o tym, również będzie mała, więc będziemy taki dług w taki dwugłos Polakami, ale oba te SA jest napisana językiem przystępnym zrozumiałym w tym także w przeciwieństwie do la Kazimierz dola karać z państwa, którzy boją się czy to zła karma mogą przeczytać NASA ESA dzięki niemu dowiedzą się wszystkiego co najważniejsze w BHP bez konieczności przebijania się z SB ezoteryczne ezoteryczne hieroglificzne wypowiedzi samego on samego laka mają też znakomite eseje i bardziej naukowym charakterze czy historyczno naukowym samej pornografii w dziejach Zachodu czyli, skąd się wzięła pornografia o całe to pojęcie, jakie są jego dzieje, jakie są jego meandry i t d. asfaltem napisała zresztą znawczyni tematu Ewa Tusińska również redaktorka nowej orgii myśli, że na jej w poza tym zachęcam państwa do do lektury jest tam jeszcze kilka innych ciekawych rzeczy m. in. także esej o wielokrotnym orgazmem męskim, ale z jakąś rzeźbę, która lepiej niż po raz na bruk, ale to jest referendarzem tak instruktaż jest może filozoficzne bardziej niż 3 technologiczne bałem, chyba że takie refleksyjne bardziej, bo to jednak, że kwestia zmiany nastawienia, ale podobno są osiedla domków, więc przed to jest kilka działających zauważa, że właśnie mężczyzna też może, więc wielokrotny orgazm i tym optymistycznym akcentem Zdzichy w kagańcu, by naszą rozmowę bardzo dziękuję dr Jacek Dobrowolski filozof Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego i nowa orgia myśli dziękuję bardzo zielono nam do widza przypominam państwu, że jest mi nikt nas z profilu Facebookowym Radia TOK FM do tekstu Jacko inne rozkoszy filozofia rozkoszy, że ten tekst nazywa oczywiście zachęcamy do lektury najmu do rozkoszy zachęcamy też próba niech żyje armia nie żyje bardzo dziękuje Tomasz Stawiszyński Kamil Kowalewicz zrealizował audycję wydawała Małgorzata Wólczyńska za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich strefa szefa i Marzena Mazur do usłyszenia my się słyszymy we wtorek 1440 w kwadransie nie słyszy się w poniedziałek będę prowadził połączenia z Kuby Janiszewskiego właśnie to do poniedziałku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA