REKLAMA

Joanna Kluzik-Rostkowska komentuje zmiany w systemie edukacyjnym

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-04-25 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Dominika Wielowieyska witam państwa gościem Radia TOK FM jest Joanna Kluzik Rostkowska wiceprzewodnicząca klubu Platformy Obywatelskiej była minister edukacji narodowej nie wyrwie nam poseł teraz jest czas na szukanie miejsca w przedszkolach, a wiemy, że rząd dał też zaleźć się cofną reformę, która oznacza, że sześciolatki pójdą do pierwszej klasy i w czasie co możemy się powieść o skutkach tej zmiany czy rzeczywiście jest także w przedszkolach Rozwiń » zabraknie miejsc, iż możemy powiedzieć bardzo wiele, dlatego że rekrutacja do najem do przedszkoli zakończyła się w końcu marca jest z tym samorządy już dzisiaj wiedzą ile rodziców zadeklarowało, że sześciolatki pójdą do szkoły ilość zadeklarowało, że zostaną w przedszkolu ile dzieci zostanie na drugi rok w tej samej klasie co uważam za naprawdę z nimi barbarzyństwo i równocześnie, ale w Lille decydują tak tylko, że pozbył pozostawienie rodziców z taką, gdy jest decyzją jest kompletnym nieporozumieniem co znaczy proszę sobie wyobrazić sytuacje, w której dziecko, które dobrze sobie radzi w szkole nagle okazuje się, że zostaje w tej szkole na drugi rok w tej samej klasie i tutaj Eli ktoś, kto wymyślił termin oceny przepisy uważam, że jest wstydem dla nauczyciela, który się podpisuje pod takim pomyślę to ktoś, kto wymyślił ten przepis nie wymyślił go dlatego, żeby pomóc dziecku, które dobrze sobie radziło w szkole w związku z tym w nagrodę będzie drugi rok robią to samo z funduszu to po to, żeby zachować etat dla nauczyciela, a ten etap będzie uratowany, dlatego że w przeciwnym wypadku jak jest pusta klasa no to po prostu nauczyciel traci pracę, więc kompletnie nieprzemyślana nieprzemyślana zmiana i efekty są takie nie jest część nauczycieli zysk w postaci pracy Boże n p . w Białymstoku w tym roku 15053 klas Czyżby ci nauczyciele, którzy pracują w trzecim czasami powinni zacząć pracować z pierwszymi teraz jestem trzeci raz 150, a w przyszłym roku szkolnym będzie 48 to znaczy, że ta cała reszta tak mnie to były to to są nauczyciele, którzy przyjdą do klasy teraz będzie pusta po prostu te czasy nie będzie w związku z tym będą musieli stać ich pracy i za co ją na na 3 lata, ponieważ nauczyciel czysto szkolne pracuje z klasą przez 3 lata 3 i to są, ponieważ teraz nie będzie 100 pięćdziesiątego 48 to cała reszta tych dzieci zostanie w przedszkolu jak dzieci zostaną w przedszkolu to tam, gdzie z przedszkola są ciasne, gdzie jest już, że teraz były wypełnione wszystkie miejsca tak też sześciolatki zostaną w tym przedszkolu zabraknie miejsca dla, ale dziś możemy już założyli się w razie zdobywa kandydat to znaczy ja byłem proponuje, że państwo są zainteresowani my na użytek konferencji, którą robiliśmy w ubiegłym i piątek po poważnej edukacji pytaliśmy samorządy jak to nie wygląda tam jest taka zakładka i można zajrzeć, ponieważ nie luksus spora grupa samorządów we wsi przekazała nam informacji do rzeczy się różnie takie małe gminy to sobie radzą z tym lepiej dlatego, że jeżeli tam jest mało Class mało dzieci im zostaje zwolnionych 6 nauczycieli Lotos jak jest 6 osób, którym trzeba zapewnić inne miejsce pracy to jest to łatwiejsze, ale jak są większe miasta większe gminnej i straci pracy 57 nauczycieli oto to już jest to, że wizja narzekają na uważamy, że to po prostu jest wina Warszawskiego samorząd, ale nie są Graf Zeppelin datami ich korze opisy PiS udaje, że jest to wyłącznie problem Warszawa to jest nieprawda to jest problem wszystkich dużych miast, czyli tam, czyli tych miejsc kumulują się 2 rzeczy to znaczy po mnie bolą bierze dużych grup dzieci, które zostaną w przedszkolu i równocześnie dużych grup rodziców, którzy są zainteresowani tym, żeby trzyletnie dzieci były dla mnie był w przedszkolu trzeba uwagę na to prawo sprawi, że odpowiadamy my daliśmy rodzicom wybór Skorży ale, gdybyśmy będą miały swobodę barwa maniera tuzy z absolutnie ba mnóstwo, dlatego że gdyby poważnie traktować stwierdzenie dajemy rodzicom wybór to proszę powiedzieć mnie, dlaczego PiS daje wybór rodzicom dzieci sześcioletnich dzieci dzieciom siedmioletnią zimnego wyboru i zaczynają jednak na razie obowiązuje mogą się alimenciarzy prognoza netto tak czy nie to znaczy, gdyby poważnie traktować rodzice mają wybór to by oznaczało, że powinni mieć wybór, kiedy dziecko ma 5 lat 678 Apis mówi tak my dajemy rodzicom wybór wyłącznie pod warunkiem, że są rodzicami dzieci sześcioletnich i jej jeszcze powiem tak, bo ostatnio też zmiany miała miejsce sytuacja skandaliczna to znaczy na 1 oddechu ale gdy rodzice mają wybór, ale z drugiej strony wiceminister edukacji nie jest tak deklaruje, że próba bardzo by się podobało, gdyby w masowym zioła, które są dziś o specjalnych potrzebach edukacyjnych że, żeby te dzieci bez specjalnych ich klasach integrowały się wolniej niż w czasie możemy zjeść i tu nagle w ogóle nie ma mowy o żalem zrezygnował z tego prostego sformułowania notes tylko ja po raz dziennie propagandowo sztywnego hotelem sformułowanie proszę porozmawiać z rodzicami, którzy w tej chwili musieli decydować i w wielu przypadkach było tak, że rodzice, którzy mieli swoje dzieci w przedszkolu, jakby hurtem wspólnie zdecydowali tak czy wiesz czy ta grupa pójdzie dom był dom do pierwszej klasy czy tego pozostanie nie wpływ przy przedszkolu również, że główną grupą grupowo decydowali o tym czy dzieci powinny zostanie drugi raz tej samej karze proszę sobie przypomnieć nie wszyscy dorośli, jaką wielką traumą była sytuacja dla ucznia, który musiał zostać w tej samej klasie ich umknął proszę zapytać panią minister edukacji i ich jak na jakim innym materiale co będzie robił z dziećmi przez cały rok nauczyciel z dziećmi, które teraz kończą pierwszą klasę i będą następnym roku do pierwszej klasie co on ma z tymi dziećmi rozety się powtarzać to to jest bardzo mnie bardzo różnie, bo są takie miejsca, gdzie to jest gdzie to jest nie wiemy grupka dzieci aż promieniowała, ale są od takich sytuacji, gdzie zostaje coś co cała klasa dobrze, ale ich jak wygląda sytuacja czy możemy jakoś prognozować jak dużo sześciolatków pójdzie do pierwszej klasy od 1 września w najem pomp w k jak te decyzje rodziców będą one będą wyglądać te decyzje rodziców wyglądają różnie w różnych miastach, bo n p . w Sopocie nie pójdzie do pierwszej klasy z tego co pamiętam chyba 5 %, a w lewo w Legionowie tylko 8 pójdzie to olbrzymie różnice bardzo duże różnice w Cannes i tutaj oczywiście bardzo duże znaczenie ma n p . w folię i Katowicach i drużyny nie pamiętam w tej chwili poszczególnych liczb to oni nie są duże liczby, ale rzeczywiście np. 2 Katowice zachował się bardzo rozsądnie z punktu widzenia interesu dziecka i go w każdej sytuacji, w której rodzic zdecydował się na to, żeby dziecko zostało w tej samej klasie była rozmowa z psychologiem, bo rozmowa z dyrektorem szkoły czy na pewno jest dobra decyzja, ale wiemy również takich sytuacjach, w których dyrektor sam namawiał ich rodziców, żeby gminy część tych dzieci ich ze została w tej pierwszej czy też w drugiej klasie, ponieważ to jest jedyny sposób, żeby nauczyć się nie straciły na nas tu, więc naprawdę w tym o rozwiązaniu, które nie jest absolutnie szkodliwe dla dzieci na pewno nie brano pod uwagę dobro dziecka tylko inna okoliczność Małgorzata jednak chyba jest porażka poprzedniego rządu, bo jeżeli jednak rodzice skorzystali z tego wyboru tak wiele sześciolatków nie pójdzie do pierwszej klasy to znaczy, że nie zdołali się przez lata przekonać rodziców do, że ta zmiana jest dobra ani redaktor w dwudziestoleciu międzywojennym po pierwszej wojnie światowej, kiedy wprowadzono powszechny obowiązek szkolny w ogóle to na samym początku zdecydowana większość Polaków w ogóle nie rozumiała, dlaczego dzieci mają podlegać obowiązkowi szkolnemu to znaczy gdy, iżby trzeba było lat w przekonaniu tak i takiego przymusu wręcz przymusu, więc my i Anny z zobaczymy jak to będzie wyglądało dalej ja w każdym razie uważam tak bolą, bo bierze, kiedy wprowadzaliśmy te ze zmiany zdecydowana większość rodziców sześcioletnich mówiła tak my nie mamy żadnych wątpliwości czy, że nasze dziecko jest gotowe do edukacji szkolnej my tylko mamy wątpliwość czy jest przygotowana do tego szkoła i przez ostatnie 78 lat przygotowywaliśmy do tego szkoły proszę nie powiedzieć czym się różni teraz, gdy ma ogromne ministerstwo edukacji włożyło bardzo wiele wysiłku w to, żeby po przekazać rodzicom taką informację nie ma nic gorszego niż pójście do szkoły przyszła cała dzielnica była propaganda przestawienia z 6 naszych oczach zawalił szkoły jest czymś złym i czym i oczywiście różne Annie pomp po pomysły PiS-u zmierzają do tego, żeby to szkoła była takim obrusem ani jesienią jeśli jeszcze 1 mnie rzeczy i teraz PiS mówi tak dawno i oczywiście to jest, ale zabieranie dziecku będzie mógł dzieciństwa to proszę mi powiedzieć czym się różni nauka czytania i pisania w pierwszej klasie szkoły podstawowej w wieku lat 6 od nauki czytania i pisania w wieku lat 6 tylko w przedszkolu czy w inny trzeszczy w punkcie przedszkolnym to znaczy to jest to jest to dokładnie to samo, bo PiS w tej chwili zdecydował, że to podstawa ma się zmienić dziś ma się uczyć pisać i czytać, ale w LM odbędzie się ci się co działo w innym miejscu, ponieważ tak mało bycia ojcem jej część zapytać o tak żywo pani minister edukacji narodowej Anna Zaleska, mówi że priorytetem jest czteroletnie liceum szkolnictwo zawodowe i wczesnoszkolną edukację dzieci, ale tak naprawdę jest pytana gimnazja, mówi że niema w tej chwili dyskusja na temat gimnazjów zastanawiają się jak to zrobić, żeby było czteroletnie licea gimnazja nie ludzie zostają bez zmian wiem, że w czerwcu ma być jakaś taka informacja, że Batmana coś jakiś plan działań znaczy, bo powiem tak tak naprawdę wierzy, że środowiska związane z edukacją są bardzo zaniepokojone nie, dlatego że przez całą Polskę przetacza się pozorowane debata, a czy, jeżeli chcielibyśmy poważnie Hunter kształtować środowisko związane z edukacją poważnie debatować to powinno to wyglądać tak, że ministerstwo edukacji ma jakieś propozycje, ale mogą być bardzo Ros rozległe rany mogą mieć nawet wzajemnie ze sobą sprzeczne, ale daje propozycje nad którymi warto się pochylić i warto znaleźć ich słabe i silne punkty i to wtedy miało sens tak ministerstwo mówi dobranoc spróbujmy 4 lata liceum, a może 4 lata gimnazja, a może zlikwidujmy gimnazja, ale wtedy jest się na czym oprzeć w tych debatach tymczasem ministerstwo mówi jak my wam nic nie powiemy antysemita Podyskutujcie, a my wam to wszystko opowiem 27 czerwca, gdyby pani zajrzała do różnych forów, na których dyskutują ci, którzy są związani z edukacją to jest 1 wielki znak zapytania 1 wielki, ale nie zrobi czteroletnie liceum, jeżeli nie będzie likwidowana jak ja mam pojęcie to to trzeba pytać, żeby mnie pani minister edukacji natomiast, ponieważ ja już widzę po tych pierwszych działaniach po tych pierwszych nie po tej pierwszej dusz dużej zmianie, czyli cofnięcia reformy sześciolatków, że tak naprawdę nad skutkami to ministerstwo edukacji nie specjalność pani poseł, gdy on pytanie ostatniej proszą o krótką odpowiedź, bo zlikwidowane zostały godziny karciane, czyli te 2 dodatkowe nie wiemy tak naprawdę czas stos no właśnie odwieziony został zlikwidowany, a z drugiej strony wydaje się, że dyrektorzy szkół dostali jednak pewną swobodę ryżu nauczyć z branży w mobilizowaniu data może dobrze, ale z kolei Zenon jezioro testu daje to znaczy będziemy też rozmawialiśmy o tym na komisji, dlatego że w 2 po to, pierwsze 2 godziny karciane to jest 23  000 000 godzin dla dzieci rocznie, która jeżeli, jeżeli czytać tę ustawę tak jak chce tego ministra na rozkaz, ale potrzeba 2 różnych dzieciak nie to zasługa wzrostu i tych z bardzo różny w różnych onych zespół trzeba za litr dzielą się o 3  000 000 godzin, gdyby toczy tata jak sobie tego życzy ministerstwo edukacji to ministerstwo edukacji zabrało dzieciom 23  000 000 godzin ale gdyby to czytać tak jak to czytają różni prawnicy ZNP i i Chin związki zawodowe też często znaczy, tyle że te 2 zabawy zabieramy ale, ponieważ zostaje taki zapis, że nauczyciel ma 40 godzinny tydzień na Błoniach, aby prace, bo ma i powiem tak ja nie miałaby nic przeciwko temu, gdyby dyrektor miał dużą swobodę i nic nie widzę niczego złego w tym, gdyby to nauczyć się wtedy, kiedy potrzeba nie pracował w 2 godziny więcej tylko 4 godziny więcej tak tylko, że ten zapis powoduje sytuacje, że w zależności od tego jak silny Czech słaby będzie dyrektor taka będzie jak powraca też gmina lub 1 i gotowy do gazety dodaje możliwe jednoznaczne, bo akurat w tej sytuacji w tym załóg piszę może być także, że żona, że można wymagać od nauczyciela dodatkowych 20 godzin w ramach tego 440 godzinnego tygodnia pracy liczy się także to będzie bardzo nie równe jak będzie słaby dyrektor nie będzie dodatkowych zajęciach będzie silny to on to one będą znowu bałagan i Joanna Kluzik-Rostkowska wiceszefowa klubu po dziękuję bardzo złych informacji Radia TOK FM po informacjach wiceminister kultury Jarosław Sellin PiS poranek Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - DOMINIKA WIELOWIEYSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA