REKLAMA

Od 1. stycznia znikną niektóre zniżki kolejowe. Które i dlaczego - wyjaśnia Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu

Post Factum
Data emisji:
2016-04-25 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum 6 minut po godzinie dziewiętnastej słuchamy Radia TOK FM dziś w poniedziałek, a w naszym studiu gości Stanisław biega centrum zrównoważonego transportu dobry wieczór do wyjątkowych od 1 stycznia 2017 roku z powodu przepisów unijnych, ale czy wdrożenia przepisów unijnych znikną zniżki na niektóre pociągi, na które pociągi kwalifikowane w tej chwili w nomenklaturze EIP Intercity jest to kategoria ono popularne inne pociągi Pendolino, czyli EIP Intercity premium Rozwiń » ach, i pociągi ich w w tzw CIC 3 pociągi w wysokiej klasy starsze ekspresowej jeżdżąca w relacjach dalekobieżnych prostota pociągi są traktowane w WPF zgodnie z w przepisach unijnych jako połączenia rentowne, które nigdzie w żadnym z krajów unijnych nie są po prostu dotowane, a ulgi ustawowe jest traktowana jako pomoc publiczna, a czy to jest także te, które na długich dystansach jeżdżą tak mam forum ziemi w nie tak, że nawet w takich krajach starej Unii jak Francja są pociągi dalekobieżne, które są bardzo wysoko deficytowe to są pociągi pośpieszne n p . bieżące nie jako TGV tylko pociągi jeżdżące starymi liniami kolejowymi, które obsługują więcej miejscowości i w związku z tym na mniej pasażerów zainteresowanych, żeby poruszać się takimi połączeniami w Polsce to są pociągi TLK i pociągi Intercity, czyli takie dawne pośpieszne nowe pociągi dawne pośpieszne będą dalej miały wszystkie ulgi ustawowe, a pociągi te lepsze bardziej prestiżowe będą tych ulg ustawowych po prostu pozbawią Maciej student będzie musiał wpłacić TLK o złej albo butelką albo płacić drożej co wcale nie znaczy, że przewoźnik tak jak PKP Intercity nie może wprowadzić specjalnych ulg handlowych z elementów, ale o, jakie zniżki, choć dla studentów, czyli n p . dla studentów żyją głównie mam dziś mówimy o takich grupach dosyć powszechnych chodzi o nauczycieli studentów czy tych wszystkich, którzy mają uprawnienia do ulg ustawowych tak naprawdę doktorantów w tej chwili, bo także oni są objęci ulgami ustawowymi czy ta grupa w klientów w tym momencie jest pozbawiona ulg ustawowych Bono są traktowane jako pomoc publiczna dla danego sektora, czyli w finalizuje z 3 KW chodzi o zasady, kiedy Unia mówi coś takiego tam, gdzie są bogate linie prywatne, które zarabiają dużo pieniędzy po to, ta wrażliwość państwową oczywiście dokładnie tak można z ONR to kluczowy właśnie tak czy prawo unijne pod tym względem dosyć sensownie skonstruowany to znaczy przyjmuje się, że tam, gdzie przedsiębiorca we własnym zakresie nie rozpocząłby działalności przewozowej ze względu na to, że uzyskany wynik finansowy nie będzie zapewnia zysku to tam prawo unijne zezwala na to, żeby była pomoc publiczna w formie bądź dotacji do przewozu bądź np. dotacji do ulg ustawowych, a tam, gdzie w nowo w drzewo przed przewoźnik może zarabiać na przewozach, a to są głównie Przewozy dalekobieżne bardzo szybkimi pociągami czy też autobusami to taka pomoc jest po prostu niedozwolone ze względu na to czy jest właścicielem prywatnym czy państwowy dokładnie tak dokładnie tak i żonę i proszę zwrócić uwagę, że nawet bogatych Niemczech wszystkie połączenia dalekobieżne są traktowane jako połączenie, które nie mogą być dotowana w podobna sytuacja oznacza we włoszech jeśli mamy sieć zresztą prywatnych i państwowych przewoźników, bo mamy z 1 strony kolei włoskich, które są państwowe, ale mamy także przez przewoźnika italo, który jeździ też pociągami na 300 na godzinę potem pociągi są w muszą na siebie zarabiać i oczywiście to nie znaczy, że student czy osoba powyżej na wczasy i 70 lat nie będzie miała zniżki tylko, że ta zniżka będzie przyznawana na zasadach handlowych rozumie to, że budżet państwa finansuje taką po rozum, ale czy sądzi pan, że po 1 stycznia 2017 roku dojdzie do paradoksalnej sytuacji, która mówi coś takiego na tej samej linii dalekobieżnej trasie 11 pocieszenie mogę pojechać nie dostaną zniżki jako studentka Katarzyna w Łańcucie nie pojawiłem się z nich dokładnie tak będzie decydować czy państwo popieracie państwo powinno, a jeśli my uważamy, że powinno jakich powodów to czy może to jakoś ingerować w to skoro pan, mówi że u podstaw jest właśnie oczywiście nie chodzą gotowania oczywiście może raczej im w ta sytuacja, którą pan mówi jest sytuacja dosyć nietypową i praktycznie nie do spotkania w innym kraju unijnym, ponieważ n p . w Niemczech nie ma pociągów pośpiesznych, które by nie był komercyjna i tak my mamy wciąż tak zrobią szarżą, bo to dość, że skoro jesteśmy wyjątkiem to z czegoś musi wynikać wynika z tego, że jedno w pewnych norm w kryteriach no Polska ma on dużo okresów przejściowych dostosowawczych dowie mów w krajowej Unii często coś takiego masz ma to okres pośrednie, że Unia zezwala u nas na pomoc publiczną w tych obszarach, które na obszarze krajów starej Unii nie są nie przyjmuje się, że taka pomoc publiczna może jak funkcjonować, ponieważ po prostu w ale rytm, gdybyśmy mieli kraj, bo to nie znaczy, że tak jak dam przykład Francji, że są kraje, gdzie są połączenia dalekobieżne tylko te połączenia dalekobieżne po pierwsze, są tam są stosowane inaczej to znaczy nie jest tą samą trasą trzynastka dni nie pociągnie jedzie trasą TGV tu dojedzie przez mniejsze miejscowości czy tak naprawdę, gdybyśmy mieli przykład linii Warszawa Kraków to pociąg ten notowany nie powinien jechać przez centralną magistralę kolejową tylko powinien jechać przez Radom Kielce i wtedy nie ma problemu, żeby takie pociągi dotowane, bo wiadomo, że jak pociąg jedzie 2 godziny dłużej na to mniej ni mniej ludzi, zwłaszcza do Krakowa pojedzie tym pociągiem tak rozumie Malty w tym z głęboko logiczne sprawiedliwe, że dotujemy te pociągi, które zaczną się na jak największej liczbie do pośredniej stacji, że brak czasu, żeby po prostu te mniejsze miejscowości czy ludzie dysponujący niższymi dochodami byli w jaki sposób wspierani w tym, że nie być wykluczonym z jakich obszarów danego kraju tak itd, ale dojdzie do paradoksu w Polsce jak rozumiem papieża stycznia, że na tej samej trasie wrócimy do sytuacji, która post powstała jeszcze kilka lat temu, bo ja przypomnę, że jeszcze chyba w 20001011 . roku korzystanie z ekspresów uniemożliwi to nasi studenci mieli ulgi handlowe właśnie np. nie 33749 % dla Lotos jest 51 tylko mieć 33 %, ponieważ doku i w pewnym momencie to wprowadzono w BOR jest parlament studentów się w tej sprawie zbierał podpisy i t d. tylko, że to prawo miało charakter przejściowy nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, której zajmie się sąd w regulacji wchodzące od stycznia przyszłego roku NAV została uchwalona w grudniu 2010 roku ja przypomnę, że generalnie w parlamencie był konsensusu różnych sił politycznych co do tej ustawy możemy na chwilę wrócić do 1 rzeczy dlatego, że kiedy tak rozmawiamy to jednak nasz słuchacz pan Adam napisał, słuchając audycji, gdzie co drugie zdanie to głównie na zakazie uniesienie zgodzi mam wrażenie, że reżim unijny opanowało Polskę, a my nie mamy żadnej samodzielności, a czy one w ja mogę powiedzieć tak odwróćmy to sytuacje możemy oczywiście wyobrazić sobie, że transport publiczny w Polsce ma wyglądać na tle tak na terytoriach obsługiwanych przez państwo islamskie, bo Dianie chce, ale pana alter natywna postawił albo Bruksela albo dżihad MOPS we Wrocławiu jedno 18 wyobraźmy sobie nie państwo islamskie tylko wyobraźmy sobie n p . Nikaragua lub związane Zjednoczone nie są wolni w europejskim albo, że zna ludzi, ale Zjednoczone i niestety transport publiczny probacji w ogóle nie funkcjonuje ta inna, gdyby formowania amin Czyżby fugi jeśli, by funkcjonowały takie mechanizmy, o których pan będzie dzisiaj mówimy o przychodzie można zakwestionować w stanach tam się pojawia transport publiczny obraz wisi zaczyna funkcjonować, a to jest on Lu europejskim unijnym, bo to nie jest tylko im model w Brukseli jak Mbank bank może, bo ten sam model funkcjonuje przy 3 cali w Norwegii czy w krajach, które nie są w unii Europejskiej ono dokładnie taki system sam system ja mogę powiedzieć tak, że Unia Europejska wprowadziła system, który wpierw został wprowadzony w Szwajcarii Norwegii czy w krajach, które w unii Europejskiej nie są to przypominamy odpowiadamy na pytanie pana Adama zwane mailowo radiu TOK FM, który mówi, że reżimu unijny czy ZUS miał wrażenie pana, że reżim nie opanował Polskę nas nie mam żonę z 2 milionów ludzi tak generalnie w 2 lata doświadczeń różnych rachunki europejskich punkty nie tylko unijnych, ale na różnym poziomie komunikacji miejskiej ta transportu Regionalnego czy dalekobieżnego wypracował pewne mechanizmy, bo ja przypomnę, że w unii Europejskiej coś takiego to w różnych krajach, że np. jak PLL lot czy nawet PKP Intercity dostało pomoc publiczną od skarbu państwa to natychmiast Janerki czy tanie linie z Irlandii złożyły skargę do komisji Europejskiej, że to niedozwolona pomoc publiczna i że spółka Diane wykonuje ta sama Przewozy bez dotacji czy tutaj mamy mechanizm to nie urzędnik w Brukseli takie decyzje tak nazwano podejmuje tylko mamy bardzo wiele różnych podmiotów gospodarczych paradoksalnie to co pan mówi genialnie wpisuje się w temat naszej poprzedniej rozmowy, które dotyczyły odnawialnych źródeł energii niż są kraje, gdzie państwo słynne dotuje odnawialne źródła energii dotuje zieloną energię, ale są państwa tak jak Polska elita nie za bardzo wychodzi siłą rzeczy tu też zaczyna działać rynek i od czasu do czasu energia Zielona prawda tańsza, bo dopłaca zimę przelewać przez granicę tak, ale z transportem tak nigdy chyba nie będzie, dlatego że przecież tak znienacka nie jest jak z nieba jest panem tory prawda najtańszego dotowanego przez Kamila od lat dlatego granie w przyjęto pewne mechanizmy, że infrastruktura czytaj w drogi tory powinna być ogólnie dostępna dla każdego przewoźnika, a dotacja, iż mają funkcjonować w systemie obiegu prawnego to ma być przeznaczona do konkretnych przewozów, czyli 1 przewoźnik realizuje Przewozy właśnie Warszawa-Kraków rentowni, bo pasażerowie dużo płacą za 1 bilet, a gdzieś ktoś inny chce obsłużyć mniejsze miejscowości, a to niestety musi dostawać wsparcie ocenią państwo no tak mówi niestety, ale wydaje się, że do nas te właśnie, dlaczego tym co do niej mechanizmy obowiązkiem mechanizmy te zostały opracowane w Europie jeszcze nawet EWG nie było, bo on w pomoc publiczna zaczęła się pojawiać tak naprawdę po drugiej wojnie światowej, kiedy Przewozy transportem publicznym zaczął spadać okazało się, że pewne mechanizmy, które muszą być w w jaki sposób regulowane niewidzialna ręka rynku nie nie po nieporadnie niewidzialna ręka rynku w zakresie usług publicznych musimy być w pełni sposób uregulowana, żeby nie prowadzi do patologii, ale nie stać na to pytanie tylko 1 stycznia 2013 roku, kiedy temu przepisy, o którą wejdą w życie okaże się, że na tej samej trasie jakiś tam dalekobieżnej ktoś dostanie zniżkę aktor nie dostanie zniżki to raczej będzie to ta sama firma była przypomnę, że jedyną wasze przewoźnikiem dalekobieżne w Polsce jeśli chodzi o kolej oczywiście z PKP Intercity Polska bardzo długo walczyła o to, żeby wasze tylko 1 przewoźnik dalekobieżny był, czyli z 1 strony Intercity jest beneficjentem pomocy publicznej czy dotacji z budżetu skarbu państwa dostaje dotacje po pierwsze na Przewozy dalekobieżne na te pociągi pośpieszne z drugiej strony dodaje dostaje także dotacje na bilety ulgowe i do tych przewozów w, a pociągi komercyjne czytaj ekspresowe czy sąsiad Pendolino nie są dotowane, bo on ma na siebie zarobić pyta rząd będzie chciał coś z tym zrobić powiedzieć no to jest niesprawiedliwe Szabat zwrócimy się zmieni czy nie czy po prostu graliśmy już zza Odry to może ostatni minister Adamczyk w kilku wypadkach powiedział, że nie do końca się zgadza z z prawem unijnym, że tutaj są pewne mechanizmy, które zdał sobie zapewne pan minister sprawę z tego, że nic tak naprawdę wiele różnych obietnic musiałoby być sprzeczne z praktyką unijną, żeby zostało, że mogą zostać w Polsce sporu wprowadzone w tak jak jest ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, która z implementacją prawa unijnego ma wieloletnią tak samo tutaj się okazuje, że zbyt dużo możliwości w tym zakresie nie ma i to, że my mamy w tej chwili różne problemy tak jak to co dzisiaj rozmawiamy wynika z tego, że nikt na poziomie planowania statyczne nie przewidział tego się być o zapięciu ślad pan Stanisław biega centrum zrównoważonego transportu był naszym gościem dziękuję bardzo rozmowę z UE program przygotowała Agata Kowalska, a zrealizował Adam Szurek dzisiejszy program post factum jutrzejszy zaczyna się tu nie ma żadnego zdziwienia o osiemnastej już dziś zapraszamy na jutrzejszy program post factum, a za chwilę informacje Radia TOK FM po informacjach jeszcze więcej sportu dziś o nowy mistrz Włoch w piłce nożnej w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA